JUeunir iTriïisdtf (ïmirmit Calvinistische Sfudenfen-Beweging kost maar (2.35 per kwartaal of 18 ct. per week goedkoopbest verzorgde Christ, dagblacc in Nederland WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1933 DERDE BLAD PAG/ 9 Kerknieuws. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Aagtekerke (toez.), cand, J. G. Panhuise, hulppred. te Sloten (N.-H.). Te Stedum, J. Hengeveld te Oosthem (Fr.). Te Leermens (Gr.), II. Marra te Huizinge (Gr.). Te Nieuweschans, J. A. Swart te Kimswerd (Fr.). GEREF. KERKEN Tweetal: Te Groningen (vac.-G. H. A. van der Vegte), J. H. A. Bosch te Alphen aan den Rijn en D. Scheele te Middelburg. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Men schrijft ons: Cand. M. W. N i e u w enh uy z e, t Vlissingen, hoopt Zondag 12 November a.i intrede te doen als predikant der Chr. Geref. Kerk te Franeker. Als bevestiger hoopt op te treden Prof. J. J. van der Schuit, van Apel doorn. Cand. H. van der Veen, te Leens, hoopt Zondag 17 September a.s. intrede te doen als predikant der Geref. Kerk te Oppen huizen, na bevestiging door Ds. H. Veldkamp, van Sneek. Cand. Th. G. Vollebregt, van Delft, hoopt bij de Ned. Herv. Gemeente van Hoornaar intrede te doen op Zondag 10 Sept. a.s., na bevestiging door Prof. Dr. H. Vis» scher, van Huis ter Heide (U.). REOHTS EN LINKS Te Rotterdam draagt het verzoek aan den Kerkeraad der Ned. Hervormde Gémeen- te aldaar om in de vacature van Dr. S. F. H. J. Berkelbach van der Sprenkel een vrijzinnig predikant (beoogd wordt Ds. G. Westmij ze, voorganger der Vrijzinnig-Hervormden ter plaatse) te beroepen, niet minder dan 3100 handteekeningen. Daaronder zijn, naar het „Hbl." weet mee te deelen, acht van de 12 leden (allen rechtzinnig) van het College Gecommitteerden tot de Zaken der Ned. Herv. Gemeente (Kerkvoogden) te Rotterdam. Ds. N. BIJDEMAST Naar wij vernemen, zal Ds. N. Bijdemast, predikant der Chr. Geref. Kerk te Boskoop, die wegens een verwonding aan een zijner beenen geruimen tijd zijn dienstwerk moest onderbreken, thans met toestemming van zijn huisdokter voorloopig in de morgengodsdienst oefeningen weer voor zijn Gemeente optreden. Ds. J. JERONIMUS Het Bestuur der Baptisten-Gemeente te Den Haag deelt ons mede, dat de voorgan- f;er dezer Gemeente, Ds. J. Jeronimus, van angdurige ziekte thans hersteld, Zondag 10 September a.s. zijn ambtswerk hoopt te hervatten. Dr. K. SCHILDER Naar wy vernemen heeft de Classis Rotter dam der Geref. Kerken in haar hedenmorgen gehouden vergadering aan Dr. K. Schilder, predikant der Geref. Kerk van Rotterdam- Delf shaven, in verband met de door hem aan genomen benoeming tot hoogleeraar aan de Theologische School te Kampen, naar Art. 13 K.O. eervol emeritaat verleend met ingang van 1 October a.s. KERKGEBOUWEN Naar wij vernemen, hebben voor den koop van het kortgeleden gesloken kerkgebouw in de Hoveniersstraat te Rotterdam, behoo- rende aan de Geref. Kerk aldaar, gegadigden zich aangemeld. De Kerkeraad der Vrije- Evangelische Gemeente te dier stede heeft, gehoord de leden harer Gemeertie, besloten den Kerkeraad der Geref. Kerk een bepaalde koopsom aan te bieden. RESERVE-VELDPREDIKERS. In verband met de deze maand te hou den herhalingsoefeningen van het leger, zullen de navolgende reserve-veldpredikers dienst doen: Ds. A. C. G. den Hertog, Ned. Herv. predikant te Rotterdam, in het gar nizoen Amersfoort; Ds. W. J. van Lokhorst, idem te Hilversum, in het garnizoen Le gerplaats bij Laren; Ds. H. Steenhuis, Ge ref. predikant te Sneek, in het garnizoen Assen; Ds. W. J. Smidt, idem te Waddinx- veen, in de garnizoenen Breda en Bergen op Zoom; en Ds. G. H. Kersten, predikant bij de Geref. Gemeente te Rotterdam, in het garnizoen Ede. Daarenboven zullen op uitnoodiging van 'deputaten voor de geestelijke verzorging van de militairen vanwege de Generale Sy node der Geref. Kerken, de predikanten Ds. W. E. Gerritsma te Aalten en Ds. T. J. Ha gen te Delft, resp. dienst doen in de garni zoenen Venlo en Ede. Dit laatste ingevolge het overleg van Deputaten met den Raad van Leger- en Vlootpredikanten. CONFERENTIES VOOR GEESTELIJK LEVEN Te Vlaardingen zullen op 19, 20 en 21 December a.s. conferenties worden gehouden tot opwekking van het geestelijk leven. Sprekers van verschillende Kerkformaties en Stichtingen zullen op deze conferenties actueele onderwerpen behandelen. Het geheel z^l staan onder leiding van Ds. C. J. Hoeken dijk. KERKORGELS Te O d ij k (U.) is Zondagmorgen in de Ned. Herv. Kerk tijdens de godsdienst oefening een nieuw orgel in gebruik ge nomen. In den dienst ging voor Ds. W. W. ten Haaften, aldaar. Na gesproken te heb ben over Psalm 103 :2, richtte Spr. zich tot de vele personen die zich voor 't verkrijgen van een nieuw kerkorgel bijzonder hadden geïnteresseerd- Hun bracht Spr. veel dank en niet het minst aan den „Orgelbouw C. .Verweys" te Amsterdam, de firma die het orgel geleverd heeft. Het orgel werd bij deze gelegenheid be speeld door den heer S. Kamerling, orgelist der Ned. Herv. Kerk te Geldermalsen, die onder dezen gewonen dienst niet al te veel gelegenheid had de vele solostemmen, door combinaties verkrijgbare solostemmen te doen hooren. Het orgel is electrisch, heeft 2 manualen, een vrij pedaal, en in totaal 30 registers. HET POTJE De stadspredikant die oordeelt onmoge lijk zijn ambtelijk werk goed te kunnen verrichten zonder bijdragen te vragen voor het bekende potje „ter vrije beschikking", wordt er in, „Diakonia", het maandblad der Federatie van Diaconieën in de Ned. Hervormde Kerk, aan herinnerd wat Prof. Slotemaker de Bruine, toen deze nog pre dikant te Utrecht was, eens schreef: „Wij hebben dan ook van de vele honderden guldens, die wij ontvingen, geen kwartje besteed zonder overleg met- en goedkeu ring van de diakenen onzer wijk". WAARSCHUWING D s. J. A. T a z e 1 a a r, te Rotterdam, zoekt ons de volgende waarschuwing op te nemen. Colporteurs van de Zevende-dag-adventisten trachten in verschillende steden en dorpen, thans in het Noorden dee lands, geschriften te verkoopen; zij zeggen te werken v „Bijbelverspreiding", „Inwendige Zending" „Gereformeerde Zending", daarbij mijn na gebruikende als aanbeveling. Ik waarschuw dringend tegen deze bedrie- gelyke voorlichting. Het adres,' dat op het verkochte drukwerk wordt aangetroffen, luidt: Internationaal Zendingsgenootschap, Zevende dag-adventisten, Nederlandsche Unie, Kauw- laan 17, Den Haag. ZENDING Vereen iging. Het Rijnsche Zendings genootschap en de Bethelsche Oost-Afrika- Missie (Bethel bij Bielefeld, gestichten van Dr. Von Bodelschwingh) hebben zich tot een arbeidsgemeenschap vereenigd. Het Rijnsche Zendingsgenootschap werkt ook in onze Indien, o.a. onder de Bataks. Schoolnieuws. Binnen eenige weken zal weer een breede groep van jonge menschen voor het eerst de poorten der Universiteiten en Hooge Scholen binnengaan. De zorgelooze vacantierust be gint ibij hen reeds te wij-ken voor het nieuwe goeddeels onbekende, dat komen gaat Speelt de lust om in zelf gekozen studie richting aan den arbeid te gaan daarbij een rol, zeker niet minder streelt velen de ge dachte, dat het tijdstip waarop zij zich „stu dent" mogen noemen nadert Want al lebben tal van omstandigheden aan het studenten leven veel van zijn ouden „luister" ontnomen toch ondergaat de moderne jongen en het moderne meisje nog wel de romantiek van de intrede in de studentenmaatschappij, want nog altijd draagt deze kleine wereld haar eigen karakter, handhaaft zij eigen tra ditie, behoudt zij haar eigen en eigensoorti ge genoegens. Voor het meerendeel der tegenwoordige studenten zijn noodzakelijker wijze „zuinig leven"; „hard vossen"; „vlug examen doen"; „zoo gauw mogelijk een baan zoeken"; de belangrijkste richtlijnen van hun studietijd. Toch dient ook in een studentenwereld die den druk der maatschappelijke omstandig heden ernstig gevoelt, levendig te blijven het besef, dat uitsluitend concentratie op de eigenlijke vakstudie geen voldoende, zeker geen ideale voorbereiding biedt voor de taak, die den student straks in het maatschappe lijk leven past. Het studentenleven biedt bij uitstek de gelegenheid tot vorming der per soonlijkheid, ook huiten de collegezalen en laboratoria. Het samenleven van studenten van verschillende faculteiten in de studenten organisaties biedt een zeer gewenschte com pensatie voor de vérgaande specialiseering der vakstudies. De vriendschappelijke om gang van zeer uiteenloopende karakters, de uitwisseling van gedachten over de meest verschillende onderwerpen, de eerlijke en ongezouten onderlinge critiek, het samen doorleven van de specifieke vreugden van het student-zijn, dit alles draagt tot de aca demische vorming evenzeer bij als het vol gen der colleges en het bestudeeren der hand 'boeken. Het zijn vooral de studentencorpora, waar in dit eigenlijke, typische studentenleven zich afspeelt En daarom rijst voor eiken student die voor het eerst in het album disdpulorum van zijn Alma Mater wordt ingeschreven, de vraag bij welk corps of bij welke vereeniging hij zich zal aansluiten. Voor den student aan de Theologische School of aan de Vrije Universiteit bestaat deze vraag in dien vorm niet Daar bleef immers nog gehandhaafd het ideaal dat één Corps alle studenten aan School of Univer siteit omvat. Maar aan de openbare Univer siteiten behoort de verwerkelijking van dit ideaal reeds lang tot de onmogelijkheden. Veel jonge menschen van Gereformeerden huize zullen zich ook dit jaar weer aan de openbare Universiteiten en Hooge Scholen laten inschrijven. Aanstaande artsen, biologen, geologen, apothekers, ingenieurs, landbouwkundigen, indologen zij kunnen niet anders dan daar hun studie voltooien. Toch behoeven ook zij niet verlegen te staan bij de keuze eener studentenorganisatie, want aan elke Universiteit of Hooge School vinden zij een afdeeling der Societas Studiosorum Refor- matorum, de Unie van Gereformeerde Stu denten aan de Openbare Universiteiten en Hooge Scholen. Grondslag en doel dezer Unie evenzeer als haar bijna vijftigjarige historie wettigen de uitspraak, dat ieder student, die de gereformeerde belijdenis is toegedaan, zich slechts door zeer bijzondere redenen mag laten weerhouden zich bij deze Unie S. S. R. aan te sluiten. Want deze Societas biedt hem bij uitstek de gelegenheid om in onderlinge vriendschap steun te zoeken in den vaak moeilijken strijd om het behoud zijner overtuiging om samen te overwinnen de werkelijke of vermeende conflicten van gelooven en weten. Hij zal er kunnen vin den de onbezorgde studentenvreugde, de ty pische amicitia, die het privilege der stu dentenwereld is, maar evenzeer liet ernstig streven om het echte student-zijn met het waarlijk gereformeerd-zijn harmonisch te verbinden. Om de mogelijkheid, door dit alles zijn studentenleven te verrijken, niet te ontgaan, zal hij goed doen zich bij de S. S. R. aan te sluiten. Toch mag winst voor eigen studentenleven niet het eenig motief voor aansluiting zijn. Het mede in stand houden eener organisatie, die reeds jaren lang voor de velen harer le den tot zegen en behoud was, die temidden eener versnipperde en geestelijk verdeelde studentenwereld de vaan van het positieve Christendom heft, dient ieder gereformeerd student zich als plicht te rekenen. Wie zon der dien plicht te erkennen, zich voegt bij de S.S.R., loopt gevaar om zich, als werke lijkheid en ideaal niet altijd kloppen, terug te trekken in vruchtelooze kritiek. Maar hij die iets voelt voor de gedachte, dat de ge reformeerde levensovertuiging in staat moet zijn om ook aan het studentenleven eigtji stijl, eigen inhoud, eigen waardij, te geven, en die bereid is om aan de verwerkelijking van het ideaal dat in deze gedachten beslo ten ligt, zijn krachten te geven, die zal in het lidmaatschap der S. S. R. een rijke vol doening vinden. Onderstaande dames en hoeren zijn bereid alle, gewenschte inlichtingen te geven trent studie, huisvesting en aanmelding voor het lidmaatschap: Amsterdam: Mcj. T. BERGMANS, Zoomstr. 56 II, Zuid. P. C. SANDERS, Koninginneweg 194 B, Zuid. Leiden: J. P. v. d. KAM, Sweelinckplein 1, Den Haag. Utrecht: Mej. A. v. BAREN, A. R. Falckstr. 3, Utrecht. H. TH. MIJNHARDT, Tolsteegsingel 40 bis, Utrecht. Groningen: T. J. POPPEMA, Zwanestraat 12, Groningen. Delft: S. K. v.d. KOOI, Vlamingstraat 24 b. Delft. Rotterdam: G. C. VINK, W. Buytewechstr. 83 b, Rotterdam; Thorbeckeplein 8, Amersfoort. Wagen ingen, P. J. FEY, Englaan 4, Wage- ningen. „HET WAARHEIDSPROBLEEM- REFERAAT VAN Prof. Dr. D. H. Th. VOLLENHOVEN Dr. J. A. Nederbragt spreekt over: „Autarchie, politiek, economisch" Lunteren, 5 Sept. 1933. Het eerste object van waarn^rjiing vanmorgen het weer. Hoe kan het ook ders, waar we immers in een kamp van niets zoo afhankelijk zijn. als juist daarvan? Als we dus zeggen, dat de zon weer vroo- lijk over de hei en de barakken scheen, dan behoeven we slechts te zeggen dat de stem ming allerwege daarmee evenredig was. De heer C J. W o u d s t r a, uit Leiden, opende de dag met ons door een gedeelte uit de Bijbel te lezen en voor te gaan in gebed. De congresvoorzitter, de heer J s. van der Linden, riep daarna onder de aange komen gasten o.m. welkom toe aan den heer Botma, vertegenwoordiger van de Geref. Studentenbeweging te Stellenbosch (Zuid- Afrika) en rev. Innes, afgev. van de Inter- varsity Fellowship of Evangelical Unions, Londen. Daarna was het woord aan Prof. Dr. D. H. Th. Vollen hoven, van Amsterdam, voor z'n referaat over „Het Waarheidsprobleem" wil niet zeggen, dat z. L de waarheid problematisch is, maar slechts dat te genwoordig de waar heid voor velen pro blematisch is ge worden. Ten onrech te, want de Heilige Schrift leert ons iets anders; maar te ver staan, want de gang bare wijsbegeerte is niet schriftuurlijk. Spr. wil daarom (I) nagaan de gege vens van de H. Schrift omtrent „waarheid", (II) die der geschiedenis van kentheorie en logica, om dan (III) de conclusie te trek- De gegevens der Heilige Schrift Op grond van een uitvoerige analyse van het woordgebruik in de Bijbel constateerde spr. dat volgens de H. Schrift „waarheid" beteekent: vastheid, bestendigheid, trouw, allereerst bij God t. a. v. de menschen, en ■oorts ook, correlaat daarmede, bij die men schen, die door de wedergeboorte den Chris tus toebehooren, en in Hem door God als door de vaste grond van hun leven, wor den gedragen. Dit gedragen worden is niet afhankelijk van hun kennen: het be- heerscht, juist omgekeerd, èn het leeren kennen van de wet voor ons geloofsleven, dit is van het Woord Gods dat ze alleen door de wedergeboorte „voor waar" houden èn het leeren kennen van het overige in de kosmos, zoowel op niet-, als op wel- wetanschappelijke wijze. Daarom is waaf- heid in de H. Schrift niet theoretisch, doch wordt het werken aan de theorie bij den Christen door de werking van den God der waarheid, d. i. der trouw, beheerscht. De gegevens van de geschiede- is der wijsbegeerte. De lijn der histox-ie volgend staat spr. in den breede stil bij de nieuwere richtingen in de kentheorie en de logica van het no minalisme: de transcendentaal-philosophie, de levensphilosophie (fascisme, pragma tisme, nationaal-socialisme) en het relati- e van Heidegger. Zoowel de onderlinge strijd dezer richtingen en hun kamp tegen het realisme, als de worsteling tusschen no minalisme en realisme illustreeren het at wijzend oordeel van de H. Schrift over al deze pogingen, de voor-theoretische vast heid in de kosmos te fundeeren. Conclusie. Verwerpend alle theïsme en kosmisme, eri dus ook de verbinding van beide, die de wijsbegeerte tot aanvaarding van antino mieën leiden, zet spr. nu achtereenvolgens uiteen, hoe men, bij afwijzing van alle syn- thesephilosopliie, kan komen tot een schriftuurlijke theorie omtrent subject (on derdaan) en wel op het gebied van ken theorie en logica. Ook bij ons pogen, God en Zijn werk te leeren kennen, overtreden we telkens Gods wetten daarvoor geldend. Doch ook voor deze zonden is vergeving. Onvergeeflijk zou 't echter zijn, indien kinderen des verbonds in deze tijd van hevige worsteling der gees ten vergaten het woord van Jesaja (7 9): „Indien ge u niet aan Mij houdt, dan houdt ge 't niet!" Bespreking referaat. Op dit referaat volgde een uitvoerige be spreking, die in de middag werd voortgezet Ds. B. W. Ganzevoort, uit Gent, zeide dat het hem getroffen had, dat bijna uit sluitend woorden en uitdrukkingen uit het Oude Testament door den referent gebruikt waren. WYordt zoo aan het Nieuwe Testa ment niet tekort gedaan? In het evangelie van Johannes wordt on derscheiden tusschen de wet, door Mozes ge geven, en genade, door Christus geworden. De volle openbaring is tóch eerst gekomen door het werk van Jezus Christus. Jezus zegt, dat de waarheid ons vrij zal maken. Hiervan nu wordt in het Oude Tes tament lang zoo veel niet gesproken. Hier is de geloovige een kind, staande onder de ret Gods, in het Nieuwe Testament echter een volwassene, die inzicht heeft in de waarheid en zich daardoor mag laten lei- In God is denken en leven één. Als Hij werkt, is dat werken in overeenstemming met Zijn denken, d.. i. trouw. Het Nieuwb Testament gaat verder dan het Oude, en brengt ons dichter bij het één-zijn van den- De heer J. H. D i e m e r, uit Leiden, vroeg hoe, in verband met het feit dat de Chris ten wetten en normen erkent en die niet met object vereenzelvigt, de uitspraak van Paulus te verklaren is, dat in Christus de volheid Gods lichamelijk is geopenbaard. Spr. vraagt verder hoe het staat met de natuurwetenschappen, speciaal de biologie van Aristoteles. Kunnen we die heelemaal niet gebruiken? Beantwoording der vragen. In antwoord op de vragen van den heer Diemer zegt Prof. Vollenhoven, dat de the orie moet gefundeerd door iets, dat vóór de theorie ligt. Allereerst moeten we waar zijn in het hart. Ook studie is een kwestie van het hart. We moeten verder gaan dan tot de wijs begeerte en bovenstaand ook toepassen op vakwetenschappen. Tot ds. Ganzevoort zegt .ef., dat het Oude Testament duidelijk wordt in het Nieuwe Met het Oude moet steeds begonnen en al tijd moet het doorklinken in het Nieuwe. Volgens oude opvattingen was Johannes een matador in de Grieksche philosophie. De Schrift laat echter zijn persoonlijkheid zien: een visscher, zijn Grieksch is linguïs tisch slecht, een Jood, die in het Oude Tes tament thuis is. Waartoe zouden we hern dan tot een logosspeculant maken? Het „geworden" van de waarheid wnrdi niet gevonden in de Griekschj speculatie. Het Oude Testament is vol van de waar heid Gods. Vrijmaken is allereerst vrijmu ken van de zonde en dan pas van de wet. Voor de geloovige Jood is nooit sprake ge weest van „gebod op gebod en regel op re gel". Het wandelen in God was echter voor den vroom en Jood rust. Het is verkeerd te meenen, dat bij Jezus Christus waarheid en werkelijkheid onder elkaar staan als hooger en lager. Daarna bestond gelegenheid om verder op de kwesties in te gaan. Om de sport en gezelligheid te organisee- ren is heden een sport- en gezelligheids- commissie samengesteld. Van drs. v. d. Velden, uit Rotterdam, kwam een telegram van verhindering in. Als we 's avonds rusten gaan, nadat de heer J. C. S t re e f k e r k, uit Delft, de dag met ons gesloten heeft, zijn we begeerig te weten, hoe de nieuwe dag worden zal. Lunteren, 6 Sept. 1933. „Autarchie, politiek, economisch." Dr. Nederbragt, geroepen over autarchie te sproken, verwerpt op taalkundige gron den het verschil, dat men maakt tusschen autar chie en autarkie Autarchie is het Grieksche autar- keia, met verzach ting van de k tot ch. Spr. zal het dus hebben over autarchie zelf genoegzaamheid, zelfstandigheid, onafhankelijk heid. In détailvra gen zal hij daar bij niet treden, i)r. j. a. xcicrbragi. met name niet handelen over wat de Nederlandsche Re geering heden ten dage doet of doen moet, maar de zaak als principieel vraagstuk be spreken. Spr. zal zich in de eerste plaats Ia- ten leiden door gedachten, aan den Bijhei ontleend, maar op het voetspoor van Groen van Prinsterer zal hij vooral óók letten op wat is geschied, op de ontwikkeling in de historie, maar bovendien op hetgeen is. d.' op de onveranderlijke basis, waarop elke nationale economie is opgebouwd. In het eerste iteel van zijn rede betoogt Spr., dat in het eerste hoofdstuk van Gene sis gelegen is wat hij noemt het groote ge bod voor het economische leven, èn de wet der productie, èn de wet van het wereldver keer, én de w«t der volmaaktheid. Hij werkt deze gedachte, voor wat de productie betreft, eerst uit voor den landbouw, de cultuur van den bodem, betoogende dat de landbouwer van Godswege geroepen is, zijn product tot een zoo hoog mogelijke qualiteit op te voe ren en al wat de productie en het product bedreigt (vee- en plantenziekten e.d.) te be strijden. In de geschiedenis van den bouw van tabernakel en tempel, met name in de geschiedenis van Bezaleël, ziet Spr. het charter van de nijverheid, die naar vol maaktheid en schoonheid van product moet streven. Eenerzijds is hij van oordeel, dat. als in Genesis I den mensch de heerschappij over aarde, zee en lucht gegeven wordt, dat den plicht, naar uitvindingen te streven, in sluit. Anderzijds wijst zijns inziens de ge schiedenis van Bezaleël en diens goed be raamd werk in de richting van rationalisa tie, in den zin van ordelijken, wel overleg den en wel geleiden arbeid. In aansluiting aan dit laatste zet Spr. in het tweede deel van zijn betoog uiteen, dat laats, waar God Nederland gelegd heeft, voor ons volk handel en scheepvaart tot roe ping stempelt Daarbij komt dat de geeste lijke grondslagen van ons volksleven zich ontwikkeld hebben onder sterken invloed van het Calvinisme, de godsdienstige opvat ting, waarin de leer van het goddelijk be roep een groote rol speelt; ook aan een eco nomische roeping mag men zich niet ont trekken. Principieel rust onze nationale eco nomie, zoo betoogt Spr., op drie trilogieën: 1. probleem van de ziel probleem van den geest probleem van de materie; 2. individueels werkzaamheid coöperatie (groepsgewijze activiteit) grootbedrijf; 3. vrij bedrijfs-steun van de overheid eigen initiatief van de overheid; waarbij telkens het eerste lid eener trilogie de basis vormt In het derde deel zijner rede betoogt Spr. allereerst, dat de begeerte naar winst van het kapitaal, dat nimmer tevreden is, vaak drijft in de richting van het geheel of ten deele sluiten van de nationale markt voor buitenlandsche concurrentie. Evenzeer kan daartoe leiden de protectie, welke gevraagd wordt door hen, die in een land een wille keurige productie willen aanvangen of hand haven, waarvoor de noodzakelijke levens voorwaarden niet of niet meer aanwezig zijn. Daarbij komt, dat er relatieve armoede in de wereld is, althans een gevoel van ma laise, dat er al evenzeer toe drijft de natio nale markt voor zich zelf op te eischen. Bovendien is er in politicis onrust in de wereld, kan men de gedachte maar niet van zich afzetten, dat er den een of anderen keer toch weer oorlog uitbreekt, met het oog waarop men het veiliger acht, economisch kt te wezen, ongeveer alles zelf te kun nen produceeren. Spr. meent evenwel, dat deze vier oorzaken kapitalisme, protectie, malaise, militaire voorzorg geen aanlei ding zouden geven tot een zoo sterk autar- chistisch streven, als in onze dagen kan worden waargenomen, indien zij geen voe dingsbodem hadden gevonden in een geestes gesteldheid, die van huis uit autarehistisch aard is, namelijk het nationalisme, dat economisch verkeer met andero volken eigen lijk slechts als noodzakelijk kwaad aan vaardt, geen wederkeerige aanvulling wenscht, maar het liefst geheel zonder an deren zou stellen. Komende tot zijn slotbeschouwingen, for muleert Spr. deze in een vijftal stellingen: In elk land hebben volk en overheb] de heilige roeping, het nationale leven, ook op economisch gebied, tot een harmonisch geheel te ontwikkelen. Het groote gebod eischt, dat het onder ling verkeer der volken tot vollo ontplooi ing worde gebracht, dat met name handel en scheepvaart zoodanig worden verzorgd bevorderd, dat de volken alle tezamen een grooter harmonisch geheel gaan vor men, hetwelk het aardrijk omspant. c Autarchie bij anderen mag door Ne derland nimmer met autarcï.-ia beantwoord worden; zij mag slechts aanleiding geven tot maatregelen van beveiliging en verweer, die zoodra mogelijk weer prijs gegeven be- Radio Nieuws. OOVUERDAG 7 SEPTEMBER. Huizen (296 M.) N.C.R.V 10.00 Zang 10. Morgendienst door Ds. C. J. Hoekendijk. Zang 2.00 Frai C.N.V. 6.45 ippen en stofversieren T.15 Ned. Chr. sbur. 7.30 Weekoverzicht 8.00 Con- l 9.00 Spr. Dr. J. A. Nederbragt. plm 10 Vaz Dias 10.30 Gramoroon 3.30 Concert 12.15 Orkest 2.15 Concert 2.45 Voordracht 3.15 Concert 4.00 Voor zieken en ouden van aagen 4.30 Gramofoon - 5.00 Voor grootere kinderen 5.40 Orgel 7.00 Orgel 8.01 Orkest 11.00 Vaz Dias 11.10 Gramofoon (Fransch) (509.3 M.) laven try (1554.4 M.) 12.20 Orkest 1.35 Gramofoon 2.35 Orkest 3.20 Vesper 5.05 Orkest 6 50 Orkest 7.50 Concert 8 20 Conceit 10.40 Gramofoon 11.25 Piano. Jeutschlandsender (1634.9 M.) 8.20 C a I u n d h org (1153 8 M.) 12 20 Concert 3.25 Viool 4.05 Concert 8.20 Orkest 10 20 Saxofoon 10.50 Concert -angenberg (472.4 Al 6.20 Concert 7.20 Concert 10.50 Mensch und Welt 12.IS Concert 1.10 Concert 4.25 Piano 5.20 Gramofoon 6.00 Gramotoon 6.20 Or leest 8 20 Concert 9.50 Orkest London Reg. (355.9 M.) 12 20 Orgel 1.0S Concert 4.05 Concert 8.20 Orkest 9.40 Gramofoon Midland Reg. (398. 9 M.) 12.20 Orgel 1.05 Orkest 2.20 Orkest 9.40 Concert Pa rüs (Radio Paris) (1724 M 8.05 Gramo foon 12.20 Protestantsche causerie 12.60 7.30 Gramofoon 9.05 Zang 9.50 Gramofoon hooren te worden; voor Nederland kan het gioote gebod, dat tot internationaal verkeer roept, nimmer op zijde gesteld worden. d. Tegen internationale conferenties is in hei algemeen geenerlei bezwaar, maar van de wereldconferenties, die wij van den laat- sten tijd kennen, moet voor het vraagstuk der autarchie niets venvacht worden. e. (Jok in dagen van autarchie om on3 heen, moeten we: 1. aan het groote gebod vasthouden; 2. onze nationale economie har monisch ontwikkelen; 3. ons door goede be ginselen laten leiden; 4. geloovig wachten totdat God het getij doet keeren. SCHOOLGELDEN RIJKS H.B.SCHOLEN Nieuwe regeling. In het „Handelsblad" schrijft een belasting medewerker het volgende: Ingaande met het schooljaar 1933/"34 is een nieuwe regeling getroffen ten aanzien van de schoolgeldheffing aan de Rijks H.B.S. De voornaamste punten, waarop deze rege ling verschilt van de voorafgaande, zijn de volgende: De heffing begon vroeger by een inkomen van f1000. Het tarief was toen: f1000 tot f1600 f 12; f1600 tot f2000 f18; f2000 tot f 2400 f 24 enz. Het tarief is nu: f 800 tot f 850 f6; f850 tot f900 f6.80 enz.; f1550 tot f1600 f20 enz.; f1900 tot f2000 f28 enz.; f2300 tot f2400 f36 enz. Het tarief klimt dus nu bij kleinere trappen van het inkomen: tevens is het hooger. By f 3000 was het vroeger f 36 nu f 50by f 5000 f66, nu f90; by f 9000 f168, nu f212, enz. nieuwe rigeiing bevat voorts een tarief gebaseerd op het bedrag van het zuiver ver mogen. Dit tarief vindt toepassing voor elk geval, dat het een hoogere uitkomst geeft dan het tarief naar het inkomen. Door deze bepa ling is er dus een einde gekomen aan het vrij stellen van schoolgeldbetaling by het ontbre ken van een belastbaar inkomen» terwijl er nochtans een meer of minder belangrijk ver mogen is. Het tarief naar het vermogen begint by f16.000 en is dan f6. Per f 1000 klimt het met f 0.80. Bij f 21.000 is het f 10. Dan klimt het per f 1000 met f 1. By f 31.000 is het f 20. Dan klimt het per f 2000 met f 2. By f 140.000 wordt de klimming f 4 per f2000. Een andere nieuwe bepaling is deze: Als een leerling, na reeds eenmaal niet tot een hoo gere klasse te zijn bevorderd, andermaal niet tot een hoogere klasse wordt bevorderd, of de tweede maal de vijfde klasse moet doormaken, dan wordt het dubbele bedrag aan schoolgeld gevorderd. Evenals vroeger het geval was, is het schoolgeld iets lager naar gelang er meer minderjarige kinderen in het gezin zyn. En ook is het lager, als er meer kindeen uit een gezin op de H.B.S. gaan. Voor het eerste kind betaalt men het volle tarief, voor het tweede n voor het derde (in de regeling staat hier weer tweede, maar dit zal wel derwe moe ten zyn) en ieder volgend kind ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Rotterdam (Prins Willemschool voer C.V.O., Charl. Kerksingel 79, hoofd J. M. C. Juursema), K. Stadhouders te Rotterdam. Voor tijdelijk. >nsel (Veluwe), mej. G.. Hommes te Errnelo. Voor nutt. handw. Appingedam Geref. School)mej. A. Dijksterhuis te Oterdum. OPHEFFING. Om bezuiniging zullen twee teekenscholen ..in de Vereeniging tot bevordering van het vakonderwijs in West-Friesland, die te W e r- vershoof en Grootebroek, worden opgeheven. teekent nu inalle nrs tot 1 October gratis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 9