ww VROUWEN GEBR HEUS' KOLENHANDEL 1,-PERMANENT WAVE 1,- Gasten in huis Iemand heeft eens een zin gezegd of geschreven. ik weet niet meer waar, ik weet niet meer wie aldus C. M. van Hi 11 e-G a e r t h in het Maand blad van de Ned. Vereen, van Huis- yrouwen die bij tijden weer in mijn gedachten terugkomt: „Er is een goed mensch in mijn huis geweest." Is de gastvrijheid, zoo vraagt zij dan verder, in den loop van haar artikel, nog onze roem? „Ik neem geen logeerkamer", zegt jonge vrouw, die haar huis zéér smaak vol inricht „Dan heb ik altijd een ix- cuus bij de hand, als iemand eens bij me zou wilen komen logeeren." Beseft ze, welke ongekende schatten ze hier mee opzettelijk weert uit haar huis? „Ik zal het zoo inrichten", zegt de vrouw met de zeer beperkte beurs, „dat er te allen tijde in mijn buis een plaatsje is voor de verwachte of de on verwachte gast." Jaren later, als zij zich op haar le ven bezint, zullen er te midden van alle ervaringen en gebeurtenissen, die haar deel waren, de momenten zijn, toen ze de deur wijd opende voor de gast, die in haar huis een welkom vond De gast van enkele uren, de gast van weken Misschien was de gast een kind, een schuw, wat stug kind, wiens moeder ziek was. Het kind komt niet met uitgestoken handen; het kind komt met de hand jes op den rug, en afwerende oogen. Er staat wat voor hem klaar: het oude poppenhuis of de ophaalbrug, een kist met blokken, een fröbeldoos Het kind, aan zich zelf overgelaten, speelt het oude kinderspel; het betrekt ons in de uitvoering van zijn plan nen. We kunnen hefc nog...... meespe lenzooals we vroeger mei de eigen kinderen meespeelden over het verstel werk of het handwerk heen. Het schuwe kind -\a een volge- speelden dag is In den avond een aanhankelijk kind, dat in zijn bed een zacht mondje duwt tegen onze wang. Een kind dat honderd l'eve en grap pige herinneringen bij ons gewekt heeft, dat ons betrekt in de vreugde en humor van het leven, dat onbevangen is, origineel en spontaac.Hoe zullen wij het danken? Een klein, goed mensch, dat kwam in ons huis. De gast, die vroeg om een week van rust in ons huis, dien we dachten te vertroosten en die zoo sterk bleek, dat dat h.j ons beschaamde. Die over eigen .verdriet en gemia weinig sprak, maar van werk dat gedaan, hulp, die ge bracht kon worden in de wereld. De gast, die lang verblijf hield on der andere menschenrassen, die in de binnenlanden had geleefd en de primi tieve volken met zoo groote voorzich tigheid benaderd had: „Natuurlijk vonden ze ons dom om dat we niet eens gemakkelijk op den grond konden zitten en niet behoorlijk met onze vingers eten.'" De wereld wor.lt ruim en zeer on belangrijk worden onze eigen opvat tingen. Wij worden meegevoerd, wij reizen uren lang door de nog maagde lijke bosschen, wij worden onttrokken aan eigen kleinheid en beaepenheid. Hoe bevrijdendeen goed mensch is in ons huis geweest. Een mensch, die in den avond onze huiskamer vult met muziekEen mensch, die een arm vol planten brengt voor den tuin. „Meegenomen uit de bergen, omdat jij, gastvrouw, zooveel van de bergen houdt. De wandelingen, de tochten, de hou ten huizen, de menschen van het verre schoone landdien ganschen dag leven wij er weer Een mensch, dat komt Jaar na jaar, al is het maar een enkelen dag, een vriendschap uit de kinderjaren „Weet je nog, toen jij?herinner je je nog dien dag, toen wij sa men? Aan hoeveel ernst en plezier heb ben we samen deel gehad. Aan hoe veel dwaasheidl Hoe prettig, dat ze gekomen is, Öaf ze dit alles nog eens heeft opgehaald. Het kind van vroeger mensch ge worden; dezelfde eigenschappen, het zelfde karakter, verfijnt, verdiept Een vriend van heel ons leven weer terug te zien in ons huis, een goed mensch... Natuurlijk is niet elke gast een goed mensch en niet elk verblijf onder ons dak een vreugde voor beide partijen. Er bestaat een ondeugend rijmpje: Een gast brengt altijd vreugde aan, Is 't niet bij t komen, dan is 't bij 't gaan. Wie onzer, heeft niet wel eens met een zucht van verlichting de deur achter den vertrekkenden gast geslo ten? Misschien lag het aan den gast Ea misschien lag het aan ons, aan ons, die meesteres zijn van het huis, die huismoeder zijn en te zorgen heb ben voor de sfeer. Huisvrouw zijn ls in vele opzichten een bevoorrecht ambt. Omdat we zoo vrij zijn, omdat we er van kunnen maken, wat we zelf willen, omdat onze arbeid onbegrensd is. Omdat we alleen door ons werk te betrachten zooveel meer terugkrijgen dan ons rechtens toekomt Een open deur, een plaatsje aan tafel, een nachtverblijfEn schatten die ons onvervreemdbaar deel zijn ge worden In den loop der jaren ook door den gast De weg naar het hart Menu's, recepten, enz. WITTE RAGOUTSOEP. Benoodigd: 1 L. bouillon van kalfs- vleesch (500 Gr.), 50 Gr. boter, 50 Gr. bloem, zout en peper, 1 dLL. melk, 2 eidooiers. Bereiding: boter en bloem op de kachel vermengen, langzaam al roe rende den kokenden gezeefde bouil lon toevoegen; de soep al roerende 10 minuten koken, dan de melk toevoe gen, het zout en de peper De soep afmaken met de eidooiers in de soepterrine te kloppen en lang zaam de soep er bij te voegen. ABRIKOZENCOMPOTE Benoodigd: 250 Gr. gedroogde abri kozen, 100 Gr. suiker, 2y2 d.L. water, een stukje citroenschil, 5 Gr. sago. Bereiding: de abrikozen goed was- schen„ een uur weeken in het water, dan met do citroenschil gaar koken in hetzelfde water, in ongeveer een half uur. Voeg de suiker toe en bind het vocht met de met koud water aangemengde sago. Neem voor het opdoen de citroenschil er uit SCHILDPADSOEP Benoodigd: 2 L. bouillon van kalfs kop of ossentong, y2 kalfstong, Vi ons boter, 2 laurierbladeren, 1 klein bosje selderij, 3 eetlepels bloem, 1 ui, 3 kruidnagelen. Bereiding: doe de ui, kruidnagelen en selderij, laurierbladen in de bouil lon en kook die uur. Zet een groo te braadpan op het vuur, brand daar in steeds roerende de bloem lichtbruiu eu voeg eerst de boter, daarna taiig- zaam de bouillon bij. Laat de soep 5 minuten al roerende doorkoken en giet ze door een zeef. Maak de soep opnieuw heet en doe er kleine stuk jes gekookte tong in. POFFERUES Benoodigd: 3 ons bloem, 40 Gr. gist, 1 theelepel zout 3 d.L. melk, circa y2 ons boter. Bereiding: Meng de bloem aan met de lauwe melk', roer ze tot een glad beslag, voeg er het zout en de gist die men y2 uur van te voren met een klein beetje melk en een snuifje suiker aan heeft gemengd, bij en laat het beslag y2 uurtje staan om te rijzen. Vervolgens wordt de boter go- smolten, met een kwastje elk vakje van de poffertjespan met boter be streken, de pan op een flink vuur geplaatst en vlug de poffertjes aan beide zijden lichtbruin gebakken; men presenteert ze met fijne suiker bestrooid en hier en daar een stuk koude boter. KALFSNIERSTUK Benoodigd: 3 pond kalfsnierstuk, 1 y2 ons gesmolten kalfsvet, 1 ons bo ter, zout Bereiding: wasch hot vleesch, wrijf het flink aan alle kanten met zout in en laat het dan een paar uur staan. Doe in een braadpan het vet en de boter, laat dit flink heet wor den. Braad nu het vleesch aan alle kanten mooi bruin en voeg daarna bij kleine beetjes 2 kopjes water bij de jus. Laat het op een zacht vuur onge, veer twee uur gaar smoren, om het kwartier met de jus bedruipen en het vleesch keeren. APPELPANNEKOEKJES Benoodigd: 2 zure appelen, y2 pond bloem, 2 et gist, y2 L. melk, 1 thee lepel zout, 1 ons boter, kalfsvet of sla olie. Bereiding: Het beslag wordt gemaakt op de gewone wijze: men schilt de appelen, snippert ze zeer fijn en strooit ze door het beslag. Nu bakt men er op de gewone wijze panne- lcoekjes wan. MACARONISOEP Benoodigd: 500 gram rundvleesch, 40 Gr. macaroni, 1 L water, 5 Gr. zout Bereiding: bouillon trekken van het vleesch met water en zout Het vleesch na een paar uur opzetten en zachtjes koken, tot het gaar is, onge veer 1 y2 2 uur. De macaroni in stukjes breken van 2 <^M. lengte. De macaroni 3 kwartier in de soep mee koken. Men kan het vleesch in de soep laten, of een gedeelte er uit ne men, om den volgenden dag te ver werken. SPAANSCHE RIJST Benoodigd: 150 gr. rijst 1 L. melk, 2 eieren, zout, 100 Gr. suiker, y2 cLL. rum. Bereiding: rijsttebrij koken, suiker, eidooiers, stijfgeklopt eiwit, en rum toevoegen. De rijst ln een vuurvast schoteltje in den oven zetten tot deze lichtbruin gekleurd is. KARNEMELKPUDDING Benoodigd: 250 Gr. suiker, 8 bla den gelatine (7 wit, 1 rood), 1 L kar nemelk, sap van twee citroenen. Bereiding: de gelatine afwasschen en weeken in koud water gedurende 10 minuten, oplossen in een y2 d.L. kokend water, hierbij suiker voegen en het citroensap en de geraspte schil van een citroen, al roerende de kar nemelk erbij voegen. Als de massa stijf begint te worden, doet men den pudding in een omgespocldon steenen vorm. en geeft er vanillesaus bij of geslagen room. o Wat zullen wij eten Menu's voor heel de week ZONDAG: witte ragoutsoep; ossenge hakt, andijvie, gekookte aardappe len; mokkapudding MAANDAG: roastbeef, sperciebooneri, gekookte aardappelen; abrikozen- compóte, DINSDAG: blinde vinken, spinazie, ge kookte aardappelen; poffertjes, WOENSDAG: kalfsnierstuk, capucij- ners, gebakken aardappelen appel- pannekoekjes. DONDERDAG: macaronisoep; harde eieren, sla, gewelde boter, gekookte aardappelen; spaansche rijst VRIJDAG: garnalenkoekjes; groenteslc^ aardappelpuree; karnemelkpud- ding. ZATERDAG: saucijsjes, bloemkool met melksaus, gekookte aardappelen^ vanillepudding. A. C. RADDER OPGERICHT 1898 ZUIVEL-PRODUCTEN FIJNE VLEESCHWAREN N. Binnenweg 425, TeL 33761 ROTTERDAM SPECIAAL' Dames geeft Uw liefste toch liever een BETERE SIGAAR voor Uw geld. Uw meest gesorteerd adres daarvoor la Sigarenmagazijn A. BERTRAM St. Andriesstr. 58, ROTTEBDAH TELEP. 53257 Betere randstoffen rouwer S T E U N1 de NEDERLANDSCBE KOLEN INDUSTRIE en STOOKT NEDERLANDSCHE PRODUCTEN llll Wilhelmina-, Oranje-Nassau- of Laura-ANTHRACIET Emma BRECHCOKES Staatsmijn- of Oranje-Nassau EIERKOLEN Steenkolenpark BROUWER Co CEINTUURBAAN 3 ROTTERDAM TELEFOON 42277 OOSTER MODE VAKSCHOOL J. WERRE. BOEZEMSINGEL 239 ROTTERDAM Maatknippen en Costuumnaaien KNIPPATRONEN naar MAAT Dame8l Laat Uw Stof vakkundig knippen en pasklaar maken inschrijving van leerlingen VOOR DE CURSUS 1 en 15 SEPTEMBER a& MODE- VAKSCHOLEN voor het Costuum- en Lingerienaaien, Handwerken, enz. Aangesloten bij do Kon. Goedg. Vereen. Van Mode-Vakscholen OCHTEND-, MIDDAG- en AVONDLESSEN Speciale middagcursus voor Meisjes van 14—18 jaren, 4 middagen p. week Rotterdam: Hillegersberg: GOUDSCHESINGEL 219 BERGLAAN 6 TELE F. 15877 Spreekuur Dond. Spreekuur Dlnsd. en Donderd. 24 u. van 2—4 uur Directrice M. WOLS Directrice J. STOK 4 VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1933 Bijblad van de Nieuwe Leidsche Courant Verschijnt des Vrijdags Bureau Breeslraat 123 Leiden Tel. 2710 Postbox 20 Postgiro 58936 PATISSERIE DE L'EST BEN. OOSTZEEDIJK 97 TELEFOON 11263 BOTTERDAM KOOPT ZATERDAGS onze speciale zondagstaart Voor Uw UITSTAPJES neem U mee EEN DOOSJE PELIKAANTJES Firma BAKKER Banketbakkerij le klasse Het Vegetarisme Vegetarisme, in zijn eenvoudigsten vorm, is het zich onthouden van spij zen, ontleend aan hot lichaam van een gedood dier. Een vegetariër is dus iemand, die geen vleesch eet, maar uitsluitend van plantaardig voedsel leeft, hetzij uit ideëele of uit practi- sche overwegingen. Sommige vegeta riërs gaan zelfs zoo vor, dat zij zich onthouden van alles, wat van 't dier afkomstig is, maar er zijn er ook, die bijvoorbeeld wél boter en kaas ge bruiken. Langzamerhand heeft zich het vege tarisme van een zuivere diëetieer ont plooid tot een soort van levensbe schouwing, waarvan de aanhangers zeggen, dat zij niet alleen streven naar wat gezond is voor het lichaam, doch eveneens naar wat den mensch geestelijk en stoffelijk kan verheffen. Zij laten het vleeschgebruik na, niet alleen omdat dit onhygiënisch en on gezond zou wezen, maar ook, omdat zij in het slachten van dieren een on recht zien tegenover de dierenwereld. Zij vinden, dat de mensch, door vleesch als voedsel te gebruiken, het dier on- noodig laat lijden, en halen als voor beeld aan het villen van palingen, 't .vaak ruwe veetransport, het slachten, en nog meer. Om dezelfde redeif ver mijden deze vegetariërs het gebruiken van veeren en van bont, van leder enz., voor kleeding en voor opschik. Dat zij, wat dit laatste betreft, het dikwijls by het rechte eind heb ben, zullen velen onzer gaarne beamen Het leven, ook het dierenleven, is te kostbaar, om het aan modegril en ij delheid te offeren. Doch de conse- kwentie van het niet-vlcescheten zou wezen het stopzetten van het geheele veebedrijf, en waar zou men dan ten slotte terecht komen? Dat gevoeligheid, te ver doorge voerd, tot vreemde excessen kan lei den, daarvan ls de groote Russische schrijver Leo Tolstoi wel een zeer sprekend voorbeeld. Deze had in zijn slaapkamer een muizenval, omdat ook hem zijn nachtrust lief was. Tolstoi was gewoon de muizen, die in dezen val werden gevangen, naar een na burig bosch te dragen het was maar een 150 pas van zijn huis verwijderd cn ze daar weer ln vrijheid te stellen. „Maar die muizen komen terug", zeide men hem. „Nee", antwoordde Tolstoi hardnek kig, „het zijn andere". Zijn motief tegen het dooden van dieren was van zuiver ethischen aard, hij liet het uit liefde. Hij schreef ergens: „Het ge bied der daadwerkelijke liefde is on begrensd. Sommigen kunnen alleen aan hun eigen gezin liefde bewijzen, anderen jegens alle menschen, een derde ook aan oen groep van dieren, of aan alle dieren. Ik heb een oude vrouw gekend, die, toen zij op sterven lag, door het ongedierte werd opgege ten. Zij had met de dieren zulk een medelijden, dat zij niet toestond ze dood te maken". Tot welk een onzin men al niet lcomen kanl De ethische vegetariër logt er vooral den nadruk op, dat zijn gevoel in ver zet komt tegen het onrecht, door het vleescheten den dieren aangedaan. Maar bovendien is hy ervan overtuigd dat het vleescheten den mensch naar ziel en lichaam degenereert. Voedsel en karakter staan volgens deze be schouwing in een zeer innig verband, evenzeer als er tusschen lichaam en ziel een nauw verband en wisselwer king is. Vegetariërs, die deze zienswijze hul digen, zullen in den regel ook drank bestrijders zijn, voorstanders van nieuwe maatschappij-vormen, en prin- cipieele dienstweigeraars. Voor hen is dus het niet-vlecscheten inderdaad veel meer dan een diëetkwestie. Zij beschouwen het als een deel van hun sociale verantwoordelijkheid. Wie het niet wast, zou het nimmer vermoed hebben, dat er voor hen aan het al of niet nuttigen van vleesch zulke con- sekwenties vast zaten. „Menigeen antwoordt, zoo zeido een beleend vegetariër dat de weten schappelijke wereld reeds lang weet, dat men bij vegetarisch voedsel ge zond kan blijven, en dat niet de vege tariërs dit hebben uitgevonden. Maar wij gaan veel verder en beweren, dat vleeschvoedsel schadelijk is voor onze gezondheid en dat wij ln staat zullen zijn dit te bewijzen. Ik zelf ben door ervaring tot de vaste overtuiging gekomen, dat vleesch een langzaam werkend vergif is en dus zedelijk en lichamelijk minderwaardig maakt, evenzeer als alcohol, maar in veel langer tijdsverloop". Volgens de vegetariërs geeft hun levenswijze ook een open oog voor do economische toestanden in do maat schappij en voor de heerschende el lende. Indien zij hun aandacht hierop ves tigen en hun blik wordt door 't vege tarisme meer en meer verruimd, dan kunnen ze beter nadenken, beter waar nemen, beter de ellende van dier en medemensch gevoelen. Zulke men schen moeten, altijd volgens hun stand punt, als levenseisch voor zich zien: meer eenvoud en soberheid, en niet meer aan waarden bijeenbrengen, dan voor een mensch waardig bestaan strikt noodzakelijk is. Zij trachten dit be ginsel streng door te voeren door het kostbare vleeschvoedsel te vervangen door granen, groenten en vruchten, dio beter voedsel geven voor minder geld. Ook meenen zij, dat de veeteelt on-cconomisch ls vergeleken bij den land- en tuinbouw, dat een zelfde hoe veelheid grond aan veel meer handen arbeid, en aan veel meer monden- voedsel zou kunnen geven, wanneer ze gebezigd zou worden voor 't kwee ken van plantaardig voedsel in plaats van voor veeteelt In de praktijk blijkt dat er nog al wat soorten van vegetariërs zijn. Al lereerst de gezondheidsvegetariërs, die meenen, dat vleesch op den mensch een nadecligen invloed uitoefent, doch die het dooden van dieren overigens niet afkeurenswaardig vinden, bijv. voor geneeskundige doeleinden, als de vivisectie. Ook zijn er economische vegetariërs, die vooral uit overwogin gen van goedkooper leven het vleesch gebruik willen afschaffen. Tenslotte zijn er nog de vegetariërs, die om acsthetischo redenen geen dierenbloed willen zien vloeien. Doch de meeste vegetariërs laten het vleeschgebruik na uit gezondheidsoogpunt En dan is het voor ons aan grooten twijfel onder hevig, of het vegetarisme nu wel in derdaad zoo gezond is, als de voor standers daarvan beweren. Immers, ai is het zonder twijfel waar, dat men gezond kan zijn en ar beiden bij vegetarischen kost nergens hebben we eenig bewijs kunnen vinden dat men er gezonder door wordt of dat het eenige ziekte zou kunnen voor komen. Anders staat het natuurlijk met overmatig vleeschgebruik. De vegetariërs beroepen zich altijd op wat de natuur leert Nu, dan leert de natuur, dat elk dier een gebit heeft naar zijn aard, en een darmkanaal al naar het voedsel, dat het gebruikt En naar het lichaam kan men, althans wat de spijsvertering aangaat, den mensch het best met een dier verge lijken. Welnu, 't gebit van den mensch is ingericht voor het gebruik van ge mengd, dat is dus dierlijk èn plantaar dig voedsel. Evenzoo is het gesteld met de lengte en de inrichting van 't menschelijk darmkanaal. Wil men dus bij do natuur blijven en den Bijbel niet in het geding be trekken, dan kan men zeggen, dat ook de natuur aan den mensch leert, dat hij niet uitsluitend op plantaardig voedsel aangelegd is. Dat het goedkooper zou wezen, al leen plantaardig voedsel te gebruiken is ook een bewering, welke niet op gaat Van overtuigde vegetariërs kan men trouwens dikwijls het tegendeel hooren. Gods Woord tenslotte verbiedt niet ajleen niet het vleescheten, maar uit verschillende Bijbelplaatsen blijkt zeer duidelijk, dat 't eten van vleesch alleszins geoorloofd is. Vacantie Vanaf het oogenblik, dat ze met hun allen den drempel ven het vacantie- huisje aan zee betreden hadden, was Ca trien onafgebroken ln touw ge weest Er stonden zes koffers om uit te pakken. Er waren zeven bedden om op te maken. Er was een avond boterham te snijden. Koffie moest ge zet eieren gekookt en gebakken. Baby's papje gekookt Toen Baby in hot vreemde bedje gelegd, met gebruil Eon roezige maaltijd met veel ver maan, smeekingen van do kinderen, om nou nog niet dAdelijk naar bed te hoeven, maar eerst den omtrek nog wat te verkennen. Daarop waren ze weggedraaid, op Fred na, die als een toegewijd man-en-vadcr meezwoegde. Om elf uur zaten ze bij sterke thee en een sigaret even stil. Alles lei onder de wol op hun beidjes na. Er scheen een mooie volle maan over de duinen. „Fijn, hè, moedertje?" begon Fvcd met enthousiasme. „En morgen onze eerste groote tocht Catrien zuchtte even, ongeduldig. ,.Moet dat nu zoo gauw al? Kunnen we morgen niet in de buurt blijven, aan het strand? Ik heb nog zoo'tt boel te doen!" „Jij maakt het je véél te druk", zei Fred misprijzend. Stoom Wasch- en Strijkinrichting „Aurora" W Spierenburg C.Wzn. DTRECHT Koningsweg 56 - Telef. 11165 Postrek. No. 43480. Opger. 1866 Geheel naar de eischen des tijds ingericht. - Wascht uitsluitend met nortonwater VRAAGT TARIEVEN uw kapper -w Is en blijft mej. f. rooy Boezemstraat 64, Rotterdam achter Sigarenwinkel Tarief: Wasschen 20, Knippen 20 en Onduleeren 20 ct Vrijdags en Zater dags 25 cL per behandeling. - Nette en vakkundige bediening. Zljt gij tevreden, zegt het anderen. Beleefd aanbevelend, MEJ. F. ROOT. GEZ. AALDERS PROVENIERSSTRAAT 54 ROTTERDAM Ruime sorteering: DAMES KOUSEN in Zijde, Matzijdo en Ajour - HEERENSOKKEN in effen en fantasie JON GENS- en MEISJES SPORT. KOUSEN en SOKJES Géén DURE VERWARMING met GAS of ELECTRICITEITIll Alléén anthraciet van: Sedert !89? JOH. HEUS R. Rottekade 135, Telef. 42002 HOTTEBDA H Wningmachines met 5 jaar garantie! BICIJCLE15 75 en 16 80 VICTORY tevens mangel 17 50 ACME, Idem Idem 25 00 Reclame: Wringers op kogels 11 50 Reclame: Wringerbokkcn zware 190 Reclame: Gcgalv. Teil 65 c m 1 08 bii J. VAN DER TOORN Oo. R'dam. Matbenesserweg 77/79. tel 33628 8 MAANDEN GARANTIE WATERGOLVEN. KNIPPEN en WASSCHEN INBEGREPEN KAPSALON, Lange Hilleweg 36 ROTTERDAM DE MAANDAGSCHE SCHRIK der buisvrouw kan vermeden worden door aanvrage onzer speciale tarieven voor de OEZINSWASCH. N.V, Stoom Wasch. oo Strijkinrichting vh. J. J. DE LANGE. Ororschia Tal. 42860 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 7