onderzoek IR DUITSCHLAND ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1933 UIT DE PERS Uit het kamp onzer Roomsch-Kath. medeburgers Het schijnt, dat in bepaalde, overwegend! roomsch-katholieke deel en van ons land vrij veel sympathie wordt gevoeld voor de nationa'al-socialistische beweging in Duitsch land. Vooral na de afsluiting van het Con cordaat tusschen Berlijn en Rome. De veel geuite beweringen, dat het nieuwe Duitsch- land vijand van den godsdienst zou zijn, worden niet meer aanvaard. Het bleek al snel, dat zij in strijd waren met de waar heid. Waar de Roomsche Kerk onder Bis marck moeilijke tijden doormaakte, staat het nu heel anders. Alleen mogen de gees telijken niet meer aan politiek doen, doch zich alleen met geestelijke zaken bemoeien. Dit blijkt echter in het belang der Roomsch- Katholieke Kerk zelf te zijn. Het schijnt ons van genoegzaam algemeen belang de aandacht op deze strooming te vestigen. Ideeën houden nu eenmaal geen stand bij de grens van een land. Dat ge schiedde niet bij de Kerkhervorming in de zestiende eeuw; niet bij de Fransche Revo lutie van 1789; en ook niet bij de omwen teling in de gedachtenwereld, welke onze tijd 'te zien geeft. Er zijn altijd menschen, ook bij ons, die met één groot woord mee- nen een groote beweging te kunnen af maken. De meesten zijn echter niet zoo ge lukkig. Bovendien gaat de wereldgeschiede nis ondanks dat groote woord zijn gang. Het is dus beter heel goed op te letten. De Limburger Koerier, het te Maastricht verschijnend roomsch-katholiek dagblad deelt mede, hoe de bevolking van Limburg heen en weer geschud wordt door al het nieuwe. Wij nemen het artikel over: Thans heeft men na eenig talmen de heeren Tykfer c.s. ovetr de grens gezet; aan de hier wonende Duitschers is terecht! elke politieke actie verboden. Maar voor ideeën kan men de gren zen niet hermetisch '(luchtdicht) afslui ten; daartegen helpen tolmuren noch in voerverboden. Nu is ook hier het natii- onaal-socialisme het onderwerp van alle gesprekken. En de evolutie der gedach ten volgt den razend 9nellen loop der ge beurtenissen in Duitschland op den voet. De suggestieve kracht der politieke fei ten heeft alle standen der bevolking te pakken. Voor de jongeren schijnt het geen vraag meer te zijn of het nationaal- Bocialisme boven het democratisch parle mentair stelsel de voorkeur verdient. De werklooze arbeiders hebben Hitiers rede op 1 Mei beluisterd. De middenstanders komen onder de bekoring van het feit, dat het nieuwe regime in Duitschland strijd voert tegen de groote warenhuizen, bijv. door het op heffen van lunchrooms en restaurants in groote winkels en het beperken van het aantal artikelen, dat in zoogenaamde eenheidsmagazijnen mag worden ver kocht. En de ontwikkelde boeren hebben met belangstelling gezien, dat Hugenberg als minister van oeconomische zaken is ver drongen door een agrariër, die de renta biliteit. van den bodem meer wil richten naar de behoeften van den landbouwers stand dan naar de rente-verlangens der grootgrondbezitters. Ook al zoü de agra rische politiek in Duitschland het nog slechter maken voor den export van onze land- en tuinbouwproducten, dan nog zien vele boeren hier met eenige bewon dering naar het doortastend optreden aan gene zijde van de grens. Zij zijn ge neigd te gelooven dat het ook hier heel wat beter zou gaan, wanneer sterke mannen in ons land de handen vrij had den en niet voor iederen maatregel de goedkeuring moesten vragen van de meerderheid der Kamerleden. En ook onder de intellectueele katho lieken, tot vóór enkele weken bij de stembus nog actieve strijders voor onze staatkundige eenheid, hoort men thans gesprekken over het nieuwe concordaat tusschen het Vaticaan en Duitschland, over de vraag wij leven snel! of de Kerk, de godsdienst en het katholiek beschavingsleven in ons land ernstige schade zouden lijden, wanneer met het parlementair democratisch stelsel ook d e R.-K. Staatspartij in haar tegenwoordigen vorm zou ver dwijnen, Men heeft zelfs gevraagd, wat de taalt der katholieke leeken zou zijn in een partij-]oozen Nederlandschen staat, waarin de Kerk de vrijheid van beweging zou genieten, welke haar thans in Duitschland door het concor daat is gewaarborgd!! Het is een feit, dat vele katholieken in korten tijd tegenstanders zijn gewor den van het parlementair-democratisch stelsel, van het algemeen kiesrecht, van het meerderheidsbeginsel, van de minis- terieele verantwoordelijkheid tegenovei een volksvertegenwoordiging, die tot driemaal toe in acht jaar te weinig staatkundige kracht toonde om een par lementair kabinet te doen optreden. Deze katholieken laten zich niet van hun stuk brengen door* publicaties van allerlei leelijke dingen, diie men mis schien terecht Musolini en Hitier in de schoenen kan schuiven. Met het Italiaansch fascisme en met het Duitsch-nationaal-socialisme willen zij niets te maken hebben. Zij weten zich katholieken en zijn Nederlanders, die in het licht van de katholieke wereld beschouwing naar eigen inzicht willen beoordeelen wat voor de Nederlandsche volksgemeenschap het beste is. Wat wil de R.-K. Staatspartij met het parlementaire stelsel? Dit is d e urgente vraag van dit oogenblik." Het spreekt vanzelf, dat de Maas bode ook kennis moest nemen van deze onderscheiden meeningen. De redactie van dit met groote voorzichtigheid geleide blad geeft een artikel met wijze lessen. De goe de opmerker zal overigens zien, dat de kijk van deze redactie in veel overeenkomt met dien van den schrijver der reeks „Op on derzoek in Duitschland" in ons eigen blad. De Maasbode schrijft dan: ZELF DOEN! Het kan niet worden ontkend, dat een fascistische geest, of liever een fascis tisch of nationaal socialistisch sentiment, of althans wat men daarvoor houdt, zich in zeer ruimen kring baan breekt, voor al onder de jeugd, ook onder de Katho lieke. Het kan ook niet worden ontkend, dat het principieel fascisme of nationaal- sotiajjsme, tot de uiterste consequentie doorgevoerd, met zijn staat, en rascultus, welke op de meest verregaande wijze moet worden gedilend, door de Katholie ken niet kan worden aanvaard; dat andere denkbeelden, wellicht op zich zelf principieel niet zoo verwerpelijk, op een wijze worden gediend en doorgevoerd, die niet de onze kan zijn. Overigens kan van een theoretisch volkomen uitge bouwd fascistisch of nationaal-socialis- tisch stelsel nog niet worden en blijft afdoende beoordeeling moeilijk. Maar het kan evenmin worden ont kend, dat in hetgeen door nationaal- socialisten of zich aldus noemenden wordt voorgestaan, elementen aanwezig zijn, die iets goeds bevatten en naar welker verwezenlijking ook door ons. Katholieken, kan of moet worden ge streefd. Dit kan trouwens moeilijk anders. Het fascisme of nationaal-socialisme is een reactie op geheel verklaarbare en naast natuurlijke wijze ontstaan tegen geleidelijk uitgegroeide excessen, vooral tengevolge van een ongebreidelde vrij heid, of liever ongebondenheid op aller lei gebied, waartegen wij, Katholieken, ons aanvankelijk meestal hebben verzet, maar waarbij wij ons ten slotte en haast ongemerkt al te makkelijk hebben neer gelegd. Natuurlijk, als alle reactie ging ook deze op menig punt te ver, vooral nu zij ontstond in een haast hopeloos verwar den en bewogen tijd, waarin de mate- rieele nood zoo'n makkelijke prooi biedi aan geestelijke excessen, maar dat neetnt niet weg, dat zij op andere punten vol komen aanvaardbaar kan zijn. Meestal zal er dan van eigenlijk fascisme of nationaal-socialisme geen sprake zijn, maar zal het gaan oyei zaken en maatregelen, die ook andere ordelievende partijen voor haar rekening kunnen, misschien moeten nemen. Wij zeiden reeds, dat de grondslag van het fascisme een reactie is, voornamelijk op het haast bandeloos doorgevoerde vrijheidsbeginsel voor alles en nog w^t. In het fascisme openbaart zich de be hoefte van den menschelijken geest en het menschelijk hart aan leiding en ge-, zag. Vandaar dat allen, die zich fascist voelen of noemen, op de eerste plaats roepen om krachtiger gezag en leiding. Daarin zit iets gezonds, dat ons, Ka tholieken, speciaal aanspreekt, en dat zich in onze partij krachtig doet gevoe len èn ten opzichte van het Staatsbe stuur èn ten opzichte van de leiding in eigen partij. Wij hebben trouwens steeds verdedigd, dat juist de democratische structuur van onze partij-organisatie 'n krachtige centrale leiding noodig maakt, wil onze partij goed functioneeren en behoorlijk in de politieke lichamen wor den vertegenwoordigd. Wij drongen er daarom reeds een paar maal op aan, dat onze partij zich niet uit de hand late nemen, wat zij zelf kan of moet doen, bijv. tot bevordering van een krachtig gezag, een zuiver functioneeren van 't parlementaire stel sel, enz.; tot het tegengaan van excessen op het punt van ongebonden vrijheid, vrouwenemancipatie, publieke moraliteit, al te monsterachtigen uitgroei van het grootbedrijf, etc. Natuurlijk, onze partij mag zich niet laten verlokken, onder welken drang ook, tot iets wat met haar principen ook slechts het allerminst in strijd zou zijn, of waarvan, naar haar innige overtui ging geen heil is te verwachten, maar wat zij om een of andere reden heilzaam acht, neme zij zelf onvervaard ter hand. Zélf doen is de boodschap! Gemengd Nieuws. ARME KLEINE. Te Nijkerk is ihet driejarig meisje Doortje van Essen, toen zij rondom een reclamewagen liep, plotseling gegrepen door een passeerende vrachtauto en op slag gedood. DE „JUFFROUW" DIE GING ROEIEN! AVONTUREN AAN DE EEM. Sinds een jaar of zeven bevindt zich aan de Eem, in de onmiddellijke nabijheid van Baarn, de theetuin „de Watermolen", waar gelegenheid bestaat voor het huren van motor-, zeil- en roeibooten. Eén dezer dagen, zoo schrijft men aan de N. R. Crt., werd de theetuin bezocht door twee dames en één heer, die een sloep wenschten te huren. Natuurlijk was de eigenaar, de heer van S., aanstonds bereid aan dezen wensch te voldoen. Binnen enkele oogenblikken was de sloep van twee stel roeiriemen, een licht en een zwaarder paar, voorzien en' kon het gezel schap instappen. Zonder dat de heer zich zelf daarvan bewust was ,nam deze de lichte roeispanen, waarop hem werd toe gevoegd: „Nu mijnheer, men moet altijd hoffelijk ten opzichte van dames zijn. Neem U daarom die andere roeispanen en geef de jufrouw dat lichte paar. Daarop wendde de eigenaar zich tot „de jufrouw" en zeide: „Ik zou U willen vra gen, waarom U geen motorsloep neemt Dan vangt U een lekker koeltjie terwijl U, met een gewone sloep, bij deze tempera tuur kans loopt, een natten rug te krijgen". „Dat doen we een volgenden keer", wab het antwoord der jufrouw, waarop de heei van S. nog opmerkte: „Nu, je moet het zelf weten". Daarop stak het drietal van wa». Wie schetst echter de verbazing van den eigenaar, toen even later de auto van het gezelschap in den tuin werd geparkeerd er dit de hofauto van het paleis Soestdijk bleek te zijn. De juffrouw, die kans liep een natten rug te krijgen, was niemand minder dan onze Prinses Juliana, die bij de Koningin- Moeder logeerde en die, vergezeld van een hofheer en een hofdame een roeitochtje op dë Eem wilde maken. DUORIJDSTER GEDOOD Op den weg naar Lamel (België) is de heer A. Koch uit Eindhoven met zijn mo tor in botsing gekomen met een wielrijder De echtgenoote van den heer Koch werd bij de valpartij, die het gevolg was, van de duo geslingerd en was op slag dood. De motorrijder kreeg eenige niet ernstige hoofdwonden. Het lijk van de verongelukte is tot nader onderzoek in beslag genomen. De heer Koch werd per auto naar Eind hoven vervoerd. MINISTER VERSCHUUR HEEFT EEN AUTO-ONGELUK Toen minister Verschuur dezer dage met zijn echtgenoote in een auto op den Rotterdamschen weg nabij Zwijndrecht vrachtauto wilde voorbijrijden, week deze wagen juist naar links. De auto van den minister moest, om een aanrijding te voor komen, nog meer naar links uitwijken en kwam daarbij in de tramsporen en vervol gens in een sloot terecht. De minister en mevrouw Verschuur kwa men er bij dit ongeval wondergoed af. De auto werd vernield. KLUIZENAAR BEROOFD. De in een hutje op de BuRtser heideon- I der Haaksbergen iin -igroótë - eenzaamheid wonende Wegdam, dié men eenige maan den geleden ook al eens van zijn spaar duitjes beroofde, is deze week opnieuw tot slachtöffer gemaakt. Zoowel Maandag als Dinsdag j.l. is er bij hem geld gestolen. Aangehouden is de 19-jarige kruideniers knecht H. uit Lonneker, die heeft bekend de diefstallen te hebben gepleegd. Een be drag van f 6.is nog op hem gevonden. Hoeveel geld de oude man kwijt is, weet deze niet te zeggen. DE „LUTINE". De motor met pers- en zuiginrichting is begonnen te pompen. Een groote straal wa ter kwam boven uit den bergingstoren van de „Lutine", waardoor de kegel naar bene den zakt. Radio Nieuws. Land- en Tuinbouw. Slechte prijzen Meerdere partijen onverkoopbaar Bloembollenkw&ekei sr. n.l. pl.m G mill| ra prijs SS"'v^!: lende partijen bleken geheel onverkoopbaar, en konden dua niet eens den minimumprijs ha len Va® een geregelden handel was geen ke.' omdat de partijen, die den mtnimu van f 1.40 of f 1niet opbrengen, werden houden. In de soort Prins van Oostenrijk is voor de koopers al heel weinig om te zetten, zoodat ook gisteren te 's-Gravenzande zoo goed als parUjen van deze soort den minimumprijs f 1.40 per 100 stuks (12 en op) niet haal- en werden opgehouden. Ook Murillo. Ibis en andere goedkoope soorten gingen even bo- Im het vlot verloop van den handel was deze ivloed zeer goed merkbaar. Zelfs voor de dure soorten voorzoover dit Jaar van dure soorten gesproken kan worden werd nog heel weinig betaald en Kroon Im perial moest voor f3.50 a f 3.60 per 100 ver- mdeld worden. Andere soorten werden naar verhouding ver- ocht. Van vele principalen werden zoo goed s alle aangevoerde bollen opgehouden, het- aen het verloop van den bollenhandel helaas Voor de bollenkweekero blijken de minimum prijzen gezien de handel, een uitkomst te zijn DE NIEUWE INKUILMETHODE Door het Landbouwkundig Bureau der Staats mijnen is het mogelijk gemaakt dait de nieuws lnkuilmethode van Prof. Do- A. I. Virtanen t< Helsingfors, de A.I.V.-methode, een groote be kendiheid heeft gekregen. Dit Bureau n.l. heeft het drukken en venspTeiden der handleldin duizenden onder de' Ned. verspreid werden. Na de eerste oplaag, d! maand uitgeput was. heel thans een herdruk uitgege' in de driemaand el ijksohe ke gratis gezonden worden aan ieder, die daar om verzoekt bij het Landbouwkundig Burear der Staatsmijnen te Lutterade. Waar de vraag naar goedkoop en goed vee voeder uit eigen bedrijf steeds de komt, om daardoor zijn van het buif voeder, daar is 1 veel belang deze „Mededeelingei 7. 16. Zeget tot 7.45 u. Gewüde muziek try (1554.4 M.) 11.20 vm. Kerkdienst 31 AA ND AG 7 AUGUSTUS. Hulzen (296 M.) N.C.R.V. 8.00 Schriftlezing 8.15 Morgenconcert 10.30 Morgendienst üoor Dr. F. W. C. L. Schulte, te Hilversum. 11.00 Lezen van Chr. lectuur 11.30 Gramofoon 12.15 Gramofoon 12.30 Orgel 2.00 Gramo foon 2.35 Spr. dhr. A. J. Herwig. Ie Bus- sum 3.15 Gramofoon 4.00 Luocliezing door Da P. Prins te Deventer oreert 6.00 Concert 7.15 Ned. £hr. Persbur. 7.30 Vragenuurtje 8.30 Concert 9.15 Spr. dhr. J. Weetrik, te Barneveld 9.45 Orgel plm. 10.00 Vaz Dlas 10.45 Gramofoon H'Ucrsum (1875 M.) V.A.RA 8 01 Grr.mo- Concert 2.00 Voordracht 2.30 Gri foon 4.15 Voor de kinderen 5.00 Concert 5.40 Voordracht 6.00 Concert 6.40 Gramo foon 6.55 Concert 7.30 Gramofoon 8.03 Vaz Dias 8.15 Concert 9.00 Hoorspel 9.20 Concert 10.05 Gramofoon 10.20 Con V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding, russel (Vlaamsch) (337.8 M.) 12.20 Gramo foon 1.20 Concert 5.20 Concert 6.50 Gramofoon 8.20 Gramofoon 9.20 Concert (Fransch). (509.3 M.) 12.20 Concert 1.20 Gramofoon 5.20 Concert 6.35 Plano 7.05^ Concert 9.35 Gramofoon 10.40 Gra meer onafhankelijk t ndach en duurder kracht Het betreft hier een belangrijk bedrijfs belang. GEDUPEERDE VARKENSHANDELAREN In de gewestelijke afdeellngen van den Ned. Bond van Varkenshandellaren, welke vergader den te Meppel en te Heerenveen, is een motii aangenomen (die, naar we met goede gronc aannemen, heden ook wel te Leeuwarden zal aangenomen worden), waarin met aandrang ge vraagd wordt spoedige aanvullende voorziening van de Crlsii3varkenswert-1932 tot een meer nit- gebreide en volledige regeling der als noodza kelijk gevoelde hoogere ultkeeringen. De regeling i3 thans zoo, dat velen geen uit keering krijgen en bij hen dit het wel krljgei wordt de uitkeering afhankelijk gesteld aai de bron van uitkomsten uit anderen hoofde ge noten, gezinsomstandigheden, gegevens trent hum handel vóör 1 Juli 1932. Ook oordeelt men dat de datum van ingang der vergoeding (midden Februari), te laat ingesteld. WITTE MARGARINE EN GELE BOTER Door het Bestuur der Geüd. Over. Mij. Landlb. is bij het Kom. Ned. Landb. Comité aan hanglig gemaakt een conclusie, opgesteld door boter ls. De consument die natuurboter verlangt moet zekerheid hebben, dde ook te krijgen. Daarom wondt voorgesteld, dat er een zichtbaar verschil tusschen margarine en natuurboter zal zijn, door als elsoh te stellen, dat margarine wit en boter geel geleverd wordt. Op deze wijze zal blijken hoe groot de werkelijke overprodi ZONDAG 6 AUGUSTUS u i z e n (296 M.) N C.R.V. 8.30 vm. Morgen wijding door dhr. J. N. Voorhoeve te Den Haag. 5.00 nm. Kerkdienst uit de Geref. Kerk, Hooi gracht, te Leiden. Voorganger: Ds. W. Bouw ïl; 2. Gemeenschappelijk stil gebed. 3. Vot Ps. 65 vs. 1; BelUdei gen Ps. 62 vs 5; 7. Sc 12—19; 8. Vooi les geloofs; 6. Zin- tlezing Kom. 5 vs. 9. Gebed. 10. Zinnen Ps y (1554.4 M.) 12.20 Orgel 1.05 2.05 Gramofoon 3.20 Orkest 5.05 Gramofoon 7.35 Orkest 8.20 Concert Orkes 10.15 BBC orlce ORGELS VOOR DE NIEUWE A.V.R.O.- STUDIO Voor de nieuwe studio van de A.V.R.O, te Hilversum zijn bij de N.V. Standaarts Orgel fabriek ente Schiedam een tweetal orgels in opdracht gegeven; een electrisch kerkorgel en een modern orkestorgel. Deze orgels zijn zoodanig gconstrueerd, dat van uit de grote speeltafel ook het kerkorgel is te bespelen en bovendien twee orgelis ten tegelijk kunnen spelen. Het kerkorgel zal volgens klassieke gege vens, aan de meest beroemde orgels onfc« leend, worden vervaardigd en op zeer la gen winddruk worden geïntoneerd. In het' orkestorgel zullen de allernieuwste technic sche toepassingen worden verwerkt en dei meest moderne geluidsefecten worden inge-c bouwd. Wetenschap. Naar wij vernemen, zijn er in de nabijh hedld van Bezel, daar, waar ziidh eertijd het Rametinsahie Augusta RGurioa^um,, moet hebben bevonden, overblijfselen van! een tempel aan heit Lidht gekomen. Men heeeft een deefl. va in een gebouw, tenj lengte van 30 M. gevonden, hetweflk voor* zien is van beeldhouwwerk en inscripties^ welke de gewijde stemming van het bouw-4 werk aanduiden Deze vondst is" mede daarom zoozeer vani bellang, omdat men tot nu toe, bahaüve den tempel op den Grooten St Bernard, in Zwü* serial)d nog nimmer soortgelijke fragment ten had aangetroffen. XXI De rasseiistudie biedt voordeelen en nadeelen (H.D.) De wijze, waarop vele beoefenaren van de natuur wetenschap thans het rassenvraagstuk uiteenzetten, is een reactie op de beginselen van de Fransche Revolutie van 1789. De Fransche Revolutie heeft het tijdperk van het liberalistisch materialisme ingeluid. Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap voor allo menschen, heette het in de groote Fransche omwente ling, maar in de practijk liep het uit op verdrukking van het maatschappelijk-zwakke. De bevordering van het eigenbelang zou de stuwkracht zijn voor de reis van de menschheid omhoog, maar de enkelingen moesten bij millioenen den tocht onderweg staken. In plaats .Von di€ liberalistisch materialisme hebben nu de beoefenaren van de rassenstudie in Duitschland het organi sche gesteld. Maar niet alleen in Duitschland, ook andere landen gaan denzelfden weg op. De geest is in de verdrukking gekomen door de stof, en daarom werpt men de Fransche Revolutieleer weg, en ver- eenigt zich op het ras. Ontegenzeggelijk kan de geest hierbij beter tot' zijn recht komen, doch door het bloed als de bijna in alles overwegende factor voorop te stellen, ontstaat nieuwe eenzijdigheid en ont luiken nieuwe gevaren. Het ras dan is niet gelijk te stellen met het staatsburger schap. Ook dekken de spraakgrenzen en de rasgrenzen elkaar niet Sterker, de rassen gingen in den loop der eeuwen door vermenging in elkaar over. Het bloed speelt dus de allesbeheer- schende rol en het komt erop aan, uit te maken welk ras in zich de beste kwalitei ten vereenigk Want het ras vereenigt in zich menschen mot gelijke lichaams- en zielskaraktereigen- schappen; met onge veer gelijken aanleg, naturlijk slechts in be ginsel, en met vrijwel gelijke geschiktheid om een bepaald deel van de aarde te bewo nen en tot ontwikke ling te brengen. Waar een groot volk als het Duitsche sa mengesteld is uit meer dere rassen de grenspalen kunnen toch niet als afschei ding dienen zoeken de rasdeskundigen naar het beste, om den invloed hiervan te vergroooten. Doch nu komt het betrekke lijke dn de menschelijke opvattingen een woord meespreken. Men kan zich toch nauwelijks voorstellen, dat een geleerde tot de erkenning zal komen, dat zijn ras tot de onvolwaardige behoort. Daarom leidt de leer van de rassenwetenschap, wan neer zij in alles bloed boven geest stelt, zoo licht tot zelfverheerlijking en draagt de kiem voor groote gevaren in zich. Op hart en nieren heeft het onderzoek niet meer plaats, dus niet in de eerste plaats op geestelijke en zedelijke eigen schappen, doch op de samenstelling van het bloed. Inderdaad, zeggen vele Duitsche vakdeskundigen, maar de natuur heeft nu eenmaal de bloedssamenstelling van het „nordische" ras zóó doen zijn, dat de beste zielseigenschappen hier aanwezig zijn. Het kan in dit bestek niet van ons gevergd worden de zes Europeesche hoofdrassen, welke alle vertakkingen hebben in het Duitsche volk in den breede te beschrijven. Wij noemen ze slechts hij name, en gaan op een enkele iets breeder in. Het zijn dan het nordische ras, centrum de Duitsche landen; het westische ras, centrum de landen aan Atlantische Oceaan en Middellandsche Zee; het ostische ras. centrum de hoog gebergte-landen; het ostbaltische ras, centrum de noord- oostEuropeesche landen: het falische ras, centrum West- Duitschland tot diep het zuiden in; het dinarische, cen trum oost-Alpen en noord-Balkan. Als men ziet, komt men den naam Ariërs, een soort ver zamelnaam voor indo-germanen in deze opsomming niet tegen. Als men weet, wordt thans in Duitschland vaak onderscheid gemaakt tusschen Ariërs en niet-Ariërs. Tot de laatsten worden de joden gerekend en dezen behooren dus niet tot de gewilde personen. Bij de rassenstudie heeft het woord arisch in dit verband vrijwel afgedaan. De joden zijn bij geen der zes genoemde rassen onder te brengen. Zij behooren niet tot een europeesch ras, doch tot het zoogenaamde voor-aziatische. Als verreweg het edelst ras wordt nu het nordische beschouwd. Het herinnert in zeer veel van zijn eigenschappen aan de oude Germanen. Lichaam en geest zijn hier het best, het meest voor naam ontwikkeld. Terwijl andere rassen in den loop der eeuwen zijn ondergegaan en geheele volken meegesleept hebben, heeft het Germaansche zich het best gehandhaafd. Zonder dit ras zou Europa, het zoogenaamde Avondland, reeds lang ten ondergang gedoemd zijn. De overige genoemde vijf andere rassen hebben hiervan geprofiteerd. Van de Germaansche trekken vindt men bij hen vele terug en voor een groot deel steunen zij er op. Het komt er dus op aan, dit Germaansche ras voor inzinking te bewaren. Want groote gevaren bedreigen het. Zoodra het egoïsme, het belang van den enkeling, gaat overheerschen, wat kan geschieden door vermenging met andere rassen, vooral met het voor-aziatische, is het gedaan met de voortreffelijkheid en nadert de ineenstorting. Slechts, wanneer het ras zoo zuiver mogelijk wordt gehouden, kan deze bange toekomst geweerd worden. De cultuur van het lichaam vraagt daarom alle aandacht'. Slechts in een kerngezond lichaam kan een gezonde geest huizen. De rassenhygdène, de gezondheid van het volk, roept óm het treffen van allerlei maatregelen. De nieuwe nationaal-socialistische regeering voldoet aan dien roep. Zoo beproeft men groote getallen volk van uit de groote steden terug te voeren naar het platteland. De groote steden, zij zijn vergaderbakken van geestelijke en lichamelijke onreinheid; van onzedelijkheid, en van kinderarmoede. Het platteland, waar de meest gezonde overblijfselen van het Germanendom worden aangetroffen, is al .te sterk ontvolkt geworden. Deze nieuwe volksverhuizing wordt in vaste banen geleid. En, merk waardig* .waar marxisten het grootste heil zagen in den wasdom der groote steden en déór hun triomfen vierden, slaagt Hitier er met zijn strenge discipline in de verhuizing naar het land op flinken gang te brengen. De pas benoemde eerste burgemeester van Keulen zei ronduit in zijn eerste redevoering, dat hij niet zou streven naar bevol kingsuitbreiding vanzijn stad. Het juiste verband tusschen groot-stad en platteland zou hij beproeven te treffen. Dat is wel heel andere taal, dan die de laatste jaren werd gehoord in de nieuwjaarsredevoeringen van stedelijke magistraten, waarbij het pas goed was, als kón gewezen warden op toename van het zielental met zoo en zooveel duizend. Op het platteland zelf is het erfrecht der boeren nieuw ge regeld in den zin van bescherming van de bezitting der vaderen. Méér kinderen zijn noodig. Groote gezinnen zullen beschermd worden. Premie is gesteld op het aangaan van een huwelijk. Dit geschiedt ook om arbeid te verschaffen aan meubelfabri kanten en andere, doch niet' het minst om de bevolking weer te doen aanwassen. Want niet-arischen, dat wil dus zeggen joden, ontvangen deze premie niet Dan moeten de gehuwde vrouwen uit den beroeps arbeid weg. De werkloos heidsverzekering voor vrou welijk huispersoneel is afge schaft geworden, met de be doeling het der huisvrouw gemakkelijker te maken weer een dienstbode te kunnen nemen. Door zoogenaamde stereli- satde-wetgeving wil men ver hinderen, dat geestelijk-onvol- waardigen nakomelingen zullen voortbrengen. Gelijk ook reeds in Denemarken in de wet is vastgelegd. Men ziet, aannemelijke, maar ook voor onze opvattingen enkele onaannemelijke mid delen staan hier naast elkaar En vooral, de vermenging van dit Germaansche bloed met het bloed van lager staande rassen moet voorkomen worden. Voor huwelijken van oer-Duitschers met joden moet ten ernstigste gewaakt worden, en daarom ook vooral worden deze laatsten uit hun bevoorrechte plaatsen uitgedrongen. Zóózeer wordt nu van den wensch het ras zuiver te houden een beginsel gemaakt, dat gespeurd wordt tot in het verleden van het tweede of derde geslacht naar niet-arisch bloed. Een overdrijving, welke ons onbegrijpelijk voorkomt, maar welke aantoont, hoe zeer men van vrees ds vervuld voor een niet- gewild ras, en ook, hoe ver rassenverwijdering kan gaan. Is wat nu opgemerkt wordt in Duitschland, en waarlijk niet alleen in dit land, een reactie tegenover de beginselen der Fransche Revolutie, in het algemeen is het rassen vraagstuk één der moeilijkste problemen der menschheid. Opgelost zal het wel nooit worden. De vrede van Versailles heeft het door zijn kris-kras-grensregeling nog wat verzwaard, maar overigens blijft toch reeds waar, wat Ivipling aldus immers uitdrukte: „East is East and West is West, And never the twain shall meet." Oost is Oost, en West is Wesi, en niihmer zullen de twee elkaar ontmoeten. In Amerika blijft de kloof tusschen blanken De "beleende Duitsche schrijver Frits Reuter. Nordische kop met ostischen inslag. Beelden uit een tijd van geestelijke inzinking op het gebied der kunst. Ook bij ons kiuam dit soort producten voor. De nationaal- socialisten willen dit soort uitwassen der kunst verdringen. en negers; in Zuid-Afrika tusschen blanken en kaffers; in de koloniën tusschen de Westerschen en de inboorlingen. Zelfs de schakeeringen der rassen staan vaak als vijanden tegenover elkaar. In Palestina is de verhouding tusschen de Arabieren en de joden, beide van semitischen bloede, alles behalve vriendschappelijk. Men kan het Kann, den vroegeren Nederlandschen consul te Jeruzalem, nazeggen, dat de rassen met verstand bij elkaar moeten wonen, maar het verstand moet dan van beide zijden gebruikt worden. In het bevorderen van rassen-eenheid, wanneer dit met ver stand geschiedt, ligt veel aantrekkelijks, maar het bergt groote gevaren voor den vrede in zich, wanneer het onoordeel kundig plaats heeft. Er zijn waarlijk in Europa veel te veel irredenta, zoogenaamd onder vreemde heerschappij zuchtende stukken land, maar ook de machthebbers te Versailles hadden hiermede moeten rekenen. Een zedelijk nadeel van het te veel op de spits gedreven rassenvraagstuk is, dat het hoogmoed kweekt. Het ééne volk moge dan inderdaad grooter geestesgaven hebben dan het andere, de volkeren samen hebben de ontvangen talenten te benutten tot welzijn van den naaste en tot eer van den Schepper. Maar meer nog, overdreven liefde tot het eigen ras met voorbijzien van al het andere, beteekent ook materialisme, omdat bloed hier in alles gesteld wordt boven den geest, en de geest boven bloedsinvloed heeft uit te gaan. Doch als Christen is voor ons het Schriftwoord alleszeggend, wanneer het zegt, dat uit éénen bloede alle menschen gescha pen zijn. Al zijn er scherpe tegenstellingen tusschen de rassen, en al zullen deze b 1 ij v e n naar scheppingsordonnantie, zoodat onverstandige, dwaze vermenging van wat niet bij elkaar past in geen enkel opzicht geboden is, Paulus" woord blijft van kracht: „In Christus is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare, noch vrije; daarin is geen man en vrouw: want gij allen zijt één in Christus Jezus". Deze hoogere eenheid heft de natuurlijke verschillen niet op, maar biedt wel het beeld van de ideale eenheid in do voor naamste vragen des levens. De Christenen in Duitschland wil len dit gelukkig ook niet loochenen, gelijk wij nog zullen zien, maai- op den weg daarheen leggen zij toch wel struikolblokken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 9