Tim r Gemengd Nieuws. RADIO-NIEUWS onderzoek in 111 DUITS CHLAND DONDERDAG 15 JUNI 1933 Confessioneele Vereeniging Jaarvergadering te Utrecht VOLHARDEN BIJ HET IDEAAL De Confessioneele Vereeniging hield te Utrecht in het gebouw voor K. en W. haar jaarvergadering. Ds. A. B. te W in kei uit 's Gravenhage opende het samenzijn en liet zingen Gezang 3 vers 1 en '2- Na gebed werd een openingswoord gesproken door den voorzitter Ds. te Winkel Openingswoord Naar aloude traditie, aldus Spr. heet ik U hartelijk welkom, zoowel de seniores als de juniores. Verschillende leden die resp. 60, 40 en 25 jaar lid van de vereeniging waren wer den onder bijval van de vergadering hier mee gecomplimenteerd. Terwijl de aanwezi gen door staan hun meeleven betuigden her dacht spr. ds. A. Troelstra die door het enthousiast uitdragen van de confessie ook in het particuliere leven een groote naam verworven had. Hierna bepaalde Spr. zijn gehoor bij de botsingvan ideaal en werkelijkheid in heel het leven. Een christen mag zich hieruit geenszins uit gemakzucht af maken- Als ge in ernst Pinksteren gevierd hebt, voelt ge, teruggekeerd in de realiteit de botsing van ideaal en werkelijkheid. Zie toe dat gij het alles doet, naar het voorbeeld gelijk Christus het ons op den berg gegeven heeft! Wat komt er van te recht, als we eenmaal weten hoe het eou moeten. De Pinkstergemeente was zoo, dat niemand zich bij hen durfde voegen, dan in het volle geloof. Dus blijkt dat ideaal en wer kelijkheid niet behoeven te botsen. God doet ons dus ook geen onrust als Hij ons met het ideaal in de werkelijkheid zendt Ons kerkideaal is heel de kerk en heel het volk. Ons ideaal is dat Jezus Christus erkend •wordt over heel de linie in prediking en re- ge\laar de cijfers van de volkstelling geven wel een ander beeld. Ook als we zien de voordracht voor een kerkelijk hoogleeraar, dan is ons hart diep ontroerd om wat in onze kerk mogelijk is. Zullen wij ons ideaal dan maar laten va ren? Prof. Obbink zegt dat men met het kerkideaal maar niet te hoog mikken moet! Als een kerk ideaal romantiek was, zou dit standpunt van zakelijkheid juist zijn. Maar als we zien hoe de werkelijkheid een transi geeren is met veel compromissen, dan voe len wij dat wij ons ideaal niet mogen en niet kunnen prijsgeven- Waar er een Pinksteren geweest is, daar mikken wij nooit te hoog. Ea" nu, komt het ideaal dat wij van de Confessioneele Vereeniging hebben, met de werkelijkheid overeen? Volharden wij alle als leden, wel bij ons ideaal? Verschillende afdeelingen bestaan alleen uit predikanten. Er is bedroevend weinig actie en heilig vuur. Wij moeten volharden bij het ideaal. Moge wij dan ook vandaag een vergadering heb ben vol van den H. Geest. Ik heb gezegd. Hierna werd het jaarverslag na korte spreking goedgekeurd; na ampele bespre king eveneens de rekening en verantwoor ding v. d. Alg. Thesaurier. Hierna sprak Dr. J. C Kromsigt van Hinsumageest over Spr. begon te verklaren, dat, waar hij anti confessioneel geestdrijverij wilde aan wijzen en afwijzen, hij geen oogenblik wil de pleiten voor geesteloos confessionalisme. Integendeel, hij wilde zich daartegenover stellen als tegen den gevaarlijksten vijand, juist waar die zicih roe9t in eigen boezem en zich vertoont onder het mom van een vriend. Coafessionaisme wordt dan ver ward met dood conservatisme, dat het geestelijk goed der belijdenis versteenen doet en, meer nog dan een geestelijk goed, zich vastklemt aan stoffelijk kerkegoed, dat van ale offers vrijstelt. Het spiritualisme, dat spr. op het oog heeft, keert zich echter niet alleen tegen dit confessionalisme. Dat stelt zich tegen het confessionalisme, dat confessie doet van het geloof in den Christus der Schrift. Spr. wil pogen aan te duiden, hoe het zich daartegen stelt op religieus, op kerkelijk en op politiek gebied. Ie. Op religieus gebied. Hier wees spr. op de uitspraak van Brunner (in het Woord de Wereld, blz. 25): „Hoe uiteenloopend het karakter van de ontwikkeling der theo logie van de laatste tweehonderd jaar moge geweest zijn, kan zij toch worden sa mengevat in een enkele omschrijving; zij een poging om voor goed af te komen den Heer des aanstoots in de bood schap van den Christus". Hierin openbaart uich het drijven van den Geest, die niet is de Geest door Christus beloofd en op Pink steren gegeven. Het is niet de Heilige Geest, maar de Algeest van een pantheïs tische wijsbegeerte of mystiek. Spr. ging hierop uitvoerig nader in en betoogde ten slotte, dat de roeping van het confessiona lisme hiertegenover is om te blijven pre diken en belijden de ergernis en dwaasheid van het kruis der schuldverzoening en der bekeering, te beslister naarmate het pogen toeneemt om van dezen aanstoot af te ko men en deze confessie tot zwijgen te bren gen. Vooral heeft het, wat dat betreft, toe te zien bij pogingen tot wijziging van kerk belijdenis en liturgie. 2e. Op kerkelijk gebied weet dat spiri tualisme, dat op religieus gebied „het Hoofd, Jezus Christus niet behoudt", met van de onzichtbare kerk als lichaam van dat Hoofd en van .de zichtbare kerk als openbaring van dat lichaam, zoodat veel heid van kerken nooit normaal is, maar abnoitnaal als „verscheuring van het lichaam van Christus". Het spiritualisme gaat niet van dit lichaam uit, maar van het religieuse leven, dat door een zeer nor maal verbijzonderingsproces in een veel heid van kerken cijn rijke veelvormigheid openbaart. Dat spiritualisme ziet ten slotte het Christendom zelf als een openbarings vorm van religieus leven, waarmede ook andere godsdiensten als andere openba ringsvormen geheel gelijkgerechtigd staan. 3e. Op politiek gebied staat volgens dat spiritualisme de Overheid niet tegenover een in Christus geopenbaarden God, ten opzichte van Wien haar geen mentaliteit betaamt, waar ze geroepen is tot gehoor zaamheid aan den souvereinén wil van den Koning der koningen. Volgens dat Spiritualisme staat de Overheid tegenover het religieuzeleven, tegenover welks open- baringsvoiTnen zij strikte neutraliteit heeft te betrachten. Christendom en andere gods diensten, ook anti-christendom, zijn dan vóórhaar zoovele gelijkgerechtigde partijen, tegenover welke haar onpartijdigheid be taamt Het confessionalisme kan echter een dergelijke neutraliteit niét als normaal vaarden en acht de verlaging van het Chris tendom bot een partij met de katholiciteit van het Christendom van Christus en Zijn kerk in strijd. Waar zoo het confessionalisme allerwege stuit op het streven om de confessie van den Christus der Schriften als een aanstoot te verwijderen, heeft het meer dan ooit waakzaamheid van noode en de kracht des Heiligen Geestes, die alleen tot getrouwheid in getuigen en belijden bekwaamt. Op het referaat van dr. Kromsigt uit Rinsu magee9t volgde een korte gedachtenwisse- ling, waaraan deelnamen prof. Haitjema uit Groningen en dr. Kroq»6igfc uit Amsterdam, die beiden door den referent werden beaat woord. Hierna werd gepauzeerd. MIDDAGVERGADERING Te ruim twee uur werd de vergadering her opend door den voomitter Ds. A. B. te Win kel, die liet zingen het Hervormingslied: Een vaste burcht is onze God. Ds. Haselager ging voor in c Hierna werd meegedeeld dat de collecte in den morgen had opgebracht de som van 45.42. De uitslag van de verkiezing van drie le den in 't Hoofdbestuur was als volgt: Her kozen werden de aftredenden nl. de heeren Ds. Haselager, Ds. Lingbeek, Sneep. Nu kreeg het woord de heer P. A. van Agg e 1 en, directeur van de Gem. Hulpbank te Leiden om te spreken over: Kerk i werkeloosheid De werkloosheid, aldus Spr. overschaduwt niet alleen de „maatschappelijke" bestaans mogelijkheden van den werklooze, maar evenzeer zijn zedelijk engeestelijk leven. In onze tijd beheerscht het geld geheel het openbare en particuliere leven; het lijkt wel of het heil van lichaam en ziel alleen daar van afhangt Moreele achteruitgang, misère troosteloos heid en gemis aan geluk en levensvreugde is het gevolg van de werkloosheid. Men verwacht het van Communisme en Fascisme. Het is te begrijpen. Beide oefenen door hun radicalisme, hun stelligheid en de belofte van het nieuwe een invloed uit op velen uit de academische en andere jeugd. We hooren in dit alles echter de duidelijke aanmaning: We hebben het moeilijk, help ons. Het is de plicht van de kerk om er alles op te zetten, dat vervuld wordt de wet van Christus: Draagt elkanders Lasten. Hiervoor is noodig 'n losmaken van eigen en een opgaan in anderen. Spr. wijst op het werk van den Raad van Nederlandsche Kerken voor Practisch Chris tendom, van de Chr. vakorganisaties, op de Centrale voor Werkloozenrcorg door de Ker ken, op de moeilijkheden van de groote stad op het werkloozenwerk. Noodig zijn men schen die weten van werkloosheid cn die door levensgang en vorming op dit terrein iets kuinraen doen. Spr. vraagt zijn er predikanten, ouder lingen kerkeraden, die zichopzettelijk bezig houden met de vraag, hoe staat het nu met de werkloozen in mijn gemeente? Hoe groot is het aantal van deze crisis-slachtoffers? Spr. betoogt uitvoerig hoe de Kerk aan werkloozenwerk kan medewerken eai wijst er op dat het noodig is dat dienst staat tegen over dienst, Men organiseere, zoo noodig, de jonge werkloozen in den vorm van den vrij- wiligen arbeidsdienst De Kerk heeft tot taak: Leiders coeken, scholen en dirigeeren. Alle sluimerende krachten moeten worden gewekt Spr. vraagt ten slotte, wat doet de Synode van de Ned. Herv. Kerk? Wachten op de reorganisatie? Dat ze dan spoedig tot stand kome! Op de gehouden inleidingen volgde ge- dachten wisseling. Bij de rondvraag drong een der aanwezi- er bij de confessioneele predikanten sterk op aan, toch vooral hun aandacht en zorg te be steden aan de openbare school en de cathe- chisaties aan de kinderen dier openbare school niet te verwa-arloozen. Dat cateche tisch onderwijs behoort ook op die scholen goed te zijn. Zeer scherp laakte deze spre ker het, dat christelijke onderwijzers, die solliciteeren naar een betrekking bij het openbaar onderwijs worden gehinderd en genoopt worden voor hun lidmaatschap van de christelijke schoolorganisatie te bedanken Dr P. J. Kromsigt te Amsterdam bracht hulde en dank aan Ds. Te Winkel voor zijn voortreffelijke leiding der vergadering. naakte D. zijn stuur kwijt en de euto kwam in een greppel leng© den weg terecht De motorrijder, die onder de auto bekneld zat. kon slechts met moeite uit zijn benarde positie worden bevrijd. Dr de Vries Robbé, die de eerste hulp verleende, constateerde een ernstige scHiedel- fraotuur, een keakfractuur, een gebreken ttl en been en inwendige kneuzingen. In zorgelijken toestand werd B. naar het St Jansziekenbui6 overgebracht Voor zijn leven wordt gevreesd. Te Leeuwarden verliet de 5-jarige Oostervelid plotseling den voetweg aan de N'ieuweburen en zou den weg oveisteken, juist, toen een vrachtauto zou voorbijrijden. De jongen werd gegrepen en tegen den grond gesmokt. Met een zware hersen schudding is de jongen naar het stads ziekenhuis gebracht Te O u d er-Am stel had een hevige btosing plaats tussohen een tractor en een luxe auto. Adbter deze auto reden drie fiet sers. De an to kwam gedeeltelijk in een sloot terecht en sleurde daarbij een der fietsers mede, d'ie geheel onder den wagen kwam te liggen. Gelukkig slaagde men erin het slacht offer spoedig te bevrijden en toen bleek, dat hij nagenoeg ongedeerd was. De tractor is na het ongeval doorgereden, doch op ver zoek van de politie te Utrecht aangehouden, waar de chauffeur een verhoor is afgeno men De luxe auto is, op verzoek van den eigenaar, door den reddiingwagen van de Amsterdameche Brandweer op het droge gebracht AUTO- EN MOTORONGELUKKEN Te Amsterdam is im de Jan Eventsen- 6traat een jongetje van 9 jaar, dat plotse ling de straat overstak, door een auto over reden. Met ernstige verwondingen is het knaapje overgebracht naar het Wdihelmina Qaethuifi. Te Laren (NiH.) heeft op heit kruis punt Nieuwe RijkswegVredelaan een ern stige botsing plaats gehad tussohen een auto, bestuurd door D. uit Heemstede, en den motorrijder H. Braakman, uit Hilver- eum. De auto reed in de richting Amster dam met een vaart van 6570 KM en pas seerde juist de Vredelaan, toen de motorrij der het kruispunt wilde oversteken De motorrijder werd gegrepen en de berijder ongeveer 40 M meegesleept. Door den schok VRIJDAG 16 JUNI. Hulzen (1875 M.j K.R.O. 8.00 Morgenconcert 10.00 Gramofoon BOTSING TUSSCHEN AUTO EN STOOMTRAM Een vrachtauto van de thermogeniecho fabriek uit Bergum, waarvan de bestuurder nog voor de tram om den weg over wilde ©teken, is nabij Huis ti Heide bij Bengum (Fr.) in botsing gekomen met de stoom tram, die om 4.08 uit Drachten was vertrok ken met bestemming voor Veenwouden. De auto werd door de locomotieif in den flank gegrepen en geheel vernield. De chauffeur, Boensma uait Bergum, bekwam snij wonden aan hoofd en handen en ie naar het zieken huis te Leeuwarden overgebracht. De ma chinist van de stoomtram, De Vries uit Drachten, bekwam geen letsel, terwijl passagiers uit de tram allen met den schrik vrij kwamen. Door de botsing kantelde de locomotief en kwam dwars over de rails te Liggen. De bagagewagen kwam recht over eind tegen de 1 comotief aan te staan, ter wijl de eerste personenwagen in den 1 gewagen gedrongen wa6. Het tramverkeer werd geheel gestremd. Met man en macht toog men direct aan het weak om de lijn vrij te maken. Uit Oost-lndie STEUN AAN WERKLOOZEN. 390.000 bijeengebracht BATAVIA, 14 Juni (Aneta). In een hier gehouden vergadering van den ondernemers bond voor Ned.-Indië werd medegedeeld, dat voor steun aan weriMoozen thans een bedrag van 390.000 bijéén is, hetwelk de regeering zal worden aangeboden, met verzoek over düt bedrag te 'beschikken, in dien dit voldoende wordt geacht Indien zulks het geval is, zal zoo spoedig mogelijk tot storting bij het centraal werkloozen- comité worden overgegaan. Sóerabaja, 14 Juni. (Aneta>. De verdadhte van den grooten poetdiefstal te Soeaabaja, de dh«f van het postkantoor te Kediri, J. V.' Brinkman, is 48 jaar oud. Het bleek, dat hij reeds in 1931 het plan heeft gehad om zijn slag te slaan. Hij kreeg een straf-overplaat sing en wilde dien ^Postdienst een hek zet ten. Hij' kocht tevoren een tang voor het openen van de postzak, verbrandde de aan geteekende brieven, na den geldinhoud hebben weggenomen. Brinkman logeerde te Solo eenige dagen, zoodat hij later gemak kelijk kon worden herkend. Brinkman verzond uit Solo via de Factorij der Ned Hendel-Mij en de Javasche Bank ƒ15.000, uit Mad'ioen ƒ16.000 naar Neder- ■1.00 Zang 4.15 4 35 GJ .20 Zang 3.45 .20 Voor- 5.15 Concert 15 Concert 7.35 Gramofoon 8.00 Frag menten 9.40 Voordracht 10.00 Orkest 11.00 Gramofoon (eerst© vier r« van 9.10—10.3 N.C.R.V.-orgel. Wal ^adlo-commlssle zij het w< 1 Wordt 2 Wie me 3 Nlc-mai llversum (296.1 M) VARA. 8 01 Gramo foon 10.15 Voordracht 10.30 Viool 11.00 Onze keuken. 11.30 Orgelspel 4.01 Gramofoon 5.00 Na jgÉgf f ichooltlid 5.30 Orgel ïst 11.00 Gramofoc 10.45 Gramofoon russel (Vlaamsch) 337.8 M.) 12.20 Gramo foon 120 Concert 5.20 Orkest 6.50 Concert 8.20 Orkest 9.20 Omroeporkest 10.20 Gramofoon it ven try (1554.4 M.) 12.20 Orgelconcert 3.20 Gramofoon 3.50 Concert 6.50 D( grondslagen der Kalundbi - 8.20 Orgel rg (1153.8 M.) 12.20 Orkest Könlgswuste'hausen (1635 M.) 6. Concert 12.20 Gramofoon 2.20 Gramofoc 5.45 Kamermuziek 6.25 Zang 8.20 Co: .angenberg (473.4 M.) 7.30 Gramofoon 10.35 Mensch und Welt 12.20 Concert 1.20 Concert 4.50 Concert 8.25 Gram foon 11.05 Concert .ondon Nat. (261.3 M.) 12.30 Orgolconce 3.20 Gramofoon 3.50 Concert 5,35 BBC orkest .ondon Reg. (356.9 M.) 13.30 Concert. - 1.20 Gramofoon 2.05 Orkest 3.50 Concei 6.50 Orkest 7.35 Kwintet 9.20 BBC orkest 10.50 Gramofoon lid land Reg. (398 9 M.) 12.20 Concer 1.20 Gramofoon 2.05 Orkest 7-35 Gramo foon 9 30 Concert a r s (Radio) (1724.1 M.) 8.05 Gramofoon 12.50 Gramofoon 7.40 Gramofoon 10.00 Gramofoon Var s'ch a u (1411.8 M.) 5.35 Gramofoon 6.55 Zang 8.20 Omroeporkest (Ingezonden) Herhaalde malen als ik afstem op Huizen (1875 M.) hoor ik den omroeper zeggen: Gra tis! Gratis! het wonderwoord heeft weer geklon ken. aUen die^ zldh^ etc. Tot mijn tonig gene- bij" km voorzeker heerlijk te eken i crisis (oordeel). Maar ja, er veel N.C.R-V.-ers bijkomen, zending financieel krachtiger mooier programma's. Maar laat missie toch vooral niet vergeten waar ze al die zegen aam te danken heeft. En dan denk ik pijnlijk terug aan Woensdag 81 Mei J1-: 'f Gods Heilig Woord doe dat Her pelgrimstocht voort te Is we zoo tegen God doen? 2 3 kolommen kunnen schrijven, t Is genoeg. Ik heb tenslotte nog de gens werd er gezongen i het morgenooncert: Dan ga ik op tot Gods altaren. Tot God. mijn God. de bron van vreugd; Dan aal ik juichend, stem en snaren Ten roem vam Zijne goedheid paren. de plaatsruimte. Van de zijde van de NXJ.R.V. erop het volgende: Het ingezonden stuk van de lens goede trouw we ten voll zijn, bewijst voor de zooveelste maa lijk het werk van onze programma-c alleen godsdienstige uitzendingen. Anderen weren telkens weer, dat ln onzen omroep aan de Kunst niet voldoende zorg wordt gewijd. Een derde en zeker niet de kleinste groep beklaagt zich. dat we met onze progrs waar zijn. en niet •oozing bieden na in„ Tusschen die groote en dere kleinere klippen moeten de van onze uitzendingen doorzeilen., en tevens nog zorgen, dat we actueel blijven, en de belangstel ling en sympathie van onze luisteraars be- Wanneer de inzender klaagt, dat hij im som mige onzer programma's „zijn God uit Psalm 43 niet terug vindt", daardoor „niet geestelijk ver kwikt wordt" en geen „kracht ontvangt om moedig z'n pelgrimstocht voort te zetten", dan stelt hij dus aan onze N.C.R.V. den eisch. dat illeen en uitsluitend geestelijke pro- ima's geven en vergeet hij, dat er nog een groote breede zöne van ontspanning is, die mede door onzen omroep moet worden bestre ken, willen wo onze positie als algameene om roep handhaven en niet worden teruggedrongen tot den rang vam den Vrijzinnig Protestantsohen Radio-Omroep. De N.C.R.V. heeft de pretentie alle orthodox- protestanten bijeen te brengen en voor hen den: ■ep te verzongen. Dan heeft zij echter ook de verlangens van ail die groepen te re kenen, en moeit zij zorgen voor v e e 1 z ij d i g- h e i d. zoodat elkeen uit haar programma's een keuze kan doen. Bij uw blad, M. d. R.. Is het toch eenzelfde kwestie. Ook u kunt niet alleen volstaan met een geestelijk hoofdartikel, doch geeft daarbij gemengd nieuws, een feuilleton! en beursberichten. Indien hij konsekwent is. hij zijn! afzetten, zooals andere leden onzer N.C.R.V. uitzendingen, welke hlij waardeert* weer zullen afsluiten. Wanneer hij geen prijg stelt op amusementsmuziek, mag hij echter niet den eisch stellen dat alle N.C.R.V.-leden op Natuurlijk is er één „llen hai-t houden, d" Gods Woord. Dit is i elke tegenspraak. Dat echte Wet zou zijn verboden! 1 doopersche mijdnoS wordt allernr1 geheele volksgroep is ook -* -jn grens, waarvoor wel allen halt houden, dilt is de besliste elsoh van 1 allen het eind va® populaire Hij zond ook gefld naar adressen in Ned iTvdaë en regeflde düt zoo, dat de geadresseer den het gelid later weer aan hem terug zoudèn zenden. Van de unit de poertjzak gestolen ƒ50.000 is ƒ45.000 terechtgekomen. APPèLZAKEN TEGEN INHEEMSCHE DIENSTWEIGERAARS BATAVIA, 14 Juni (Aneta). Het Hoog M&lditadr Gerechtshof van Ned. Imidüë behan delt 16 Juni de aippèflaaken tegen vijf in- heemsche dienstweigeraar. indische kunst in amerika BATAVIA, 14 Juni. (Aneta). Het Balische Volksraadslid, de heer Soekawati, die, wanneer hem daartoe toestemming wordt verleend, naar Amerika wilde vertrekken met een gezelschap van 50 Balineesche dansers, stelt deze reis tot September uit, waarna hij met 14 danseressen en 36 dansers en gamelan-epelers in verschil lende steden van Amerika, te beginnen met Washington, voorstellingen zal geven* De telefoondienst Makassar-Java zal op X Juli a.s. worden opengesteld. (Makassar zal ook worden opgenomen in het verkeer m*tl Nederland. militair commandant riouw en ONDERHOORIGHEDEN BUITENZORG, 14 Juni. (Aneta). Verleend eervol ontslag als militair commandant van Riouw en Onderhoorigheden aan den kapitein! der inf. J. A. Verkuyl en benoemd de kap. des inf. C. F. Hazenberg. politie en leger BUITENZORG. 14 Juni. (Aneta). Met in gang van 1 Juli zal ter voorloopige gedeelte» hjke uitvoering van de begin 1933 aanvaarde plannen tot overneming van een deel van da taak der polite door het leger op Java in da residenties Batavia, Cheribon, Kediri en Be- soeki tezamen een achttal detachementen veld- J politie door marechaussees worden vervangen. Hoe de vreemdeling Duitschland vindt: Ordnung (H. D.) Een revolutie roept voorstellingen op van burgeroorlog, althans van groote onrust. Het wil er niet in, dat regeerings- gebouw na regeeringsgebouw door andere machthebbers bevolkt wordt zonder dat er bloed vloeit; dat sterke politieke partijen zich laten uitschakelen zonder dat hun in groote groepen geüni- formde vrienden een hand uitsteken; dat de vakvereenigings- bureaux en de dagbladkantoren bezet worden zonder dat een poging gewaagd wordt om een zoogenaamde algemeene staking, waarmede jaar en dag gedreigd werd, in het leven te roepen. En toch is het alzoo gegaan in Duitschland. Bewijs, dat het bestaande stelsel totaal ondermijnd was en geschikt in elkaar te zakken toen de vijand voor de poort verscheen. Er was echter voldoende burgerkrijg geweest. Maanden neen eenige jaren lang hadden de nationaal-socialisten van Hitier en de communisten, van uit de verte gevolgd door de sociaal-democraten, de straat gebruikt voor hun ontmoetingen, en daarbij waren van weerszijden vele dooden gevallen. Hitler, en let nu op, hoe de fascisten in andere landen hem hierin volgen, had gepredikt, dat „terreur met terreur moest worden beantwoord", en daardoor op den duur onmogelijk gemaakt. Niet steunen op de Overheid, want dan zou er nooit omzetting komen, doch zichzelf verdedigen. In één der vele boeken over Hitier en zijn beweging natuurlijk hebben tal rijke schrijvers hun pen in dienst gesteld der nieuwe beweging, anders zou Duitschland niet meer Duitschland zijn wordt verhaald, hoe Hitier erin geslaagd is zijn volgelingen het geloof bij te brengen aan de kracht van het geweld in dienst van zijn zaak. Begin 1921 trad in een vergadering te München Hitier op als spreker. Van de tweeduizend bezoekers behoorden slechts vijftig tot zijn vrienden. De rest bestond uit sociaal-democraten. Hitier stond op een tafel met zijn groep om zich heen. Spoedig waren de poppen aan het dansen. Bierflesschen vlogen door de zaal en stoelen werden aan de pooten rondgeslingerd. Revolverschoten klonken. Op een wenk van Hitier stortten zijn aanhangers zich op de massa als razende dieren. Tegen deze schok was de ver gaderingbezoeker toch niet bestand. De uitgangen werden be stormd. Nog was men bezig de gewonden te verbinden, of de voorzitter sprak zijn sedert klassiek geworden woorden; „Die Versammlung geht weiter; Hitier spricht weiter". Dit was het geboorte-uur van de S.A.-troepen, waarover wij het later nog wel weer zullen hebben. Is het reizen in dit land nu wel vertrouwd voor den vreemde ling? Zeker, zeggen de Duitschers zelf, want er heerscht bij ons Ordnung. De Fransche Revolutie heeft gedurende eenige jaren het bloed doen stroomen op de schavotten te Parijs en ook wel in de provincie, doch een Duitsche revolutie doet wel bloed verwachten, doch als het voorspel is afgeloopen, is het meteen ook klaar. Na onze terugkomst is ons van allerlei kant gevraagd, of ër nu gevaar dreigt of niet De voorzitter en de secretaris van een Joodsch Comité tot ondersteuning van Joodsche vluchtelingen vroegen ons, of gevluchte Joden rustig terug konden keeren. Doch dit laatste is een zaak op zichzelf. Daar komen wij in het verloop der artikelen nog wel over te spreken, als wij het Jodenvraagstuk behandelen en de helaas voorgekomen excessen. Doch wat het gewone reizen aangaat, dit is nu reeds aan de orde. Welnu, er heerscht volkomen rust, ofschoon wij hiermede niet willen zeggen, dat er straks niet hier of daar vonken kunnen gaan spatten. Het land is groot, en millioenen der bewoners hebben slechts tot taak zich aan te passen, en dit zal den een lichter afgaan dan den ander. Wat Zondag in München plaats greep bij het Congres der Katholieke Gezellenbonden kan ook gerust in dit geding worden uitgeschakeld. Dat zoo iets gebeuren zou, behoeft niemand te verbazen, die goed let op den gang van het gelijkmakingsproces, gelijk de nieuwe volksleiders zich deze voorgesteld hebben. Men wil geen enkele politieke partij meer doen verrijzen. Daarom moet gezorgd worden, dat bij de Gezellenbond ook niet een enkele politieke kiem gaat opkomen. Het jonge Duitschland moet geheel opgevoed worden in nationaal-sócialistischen geest. Daarom wordt vooral door de Katholieke nazi's München is een overwegend Katholieke stad met dubbele aandacht gelet op de organisatie der Katholieke jeugd. Precies hetzelfde is gezien in Italië. Na «en jarenlangen strijd tusschen Mussolini en de leiding der Katholieke jeugdorganisatie is het eindelijk tot overeenstemming gekomen, maar natuurlijk op zulk een wijze, dat het fascisme alle vrees voor concurrentie kon laten varen. Ofschoon toch pas de Paus uitsprak, dat nergens zulk een goede overeenkomst tusschen Staat en Kerk was gesloten, als in Italië. Zonder dat wij hierbij een oordeel uitspreken, wil dit toch zeggen, dat wat te München plaats greep, niets te maken heeft met de veiligheid van het reizigersverkeer. Maar wij, en wij zijn getrokken van West naar Oost en ook nog naar het Noorden, hebben niets, maar dan ook niets bespeurd, wat op onrust leek. En wij hebben heusch niet de straat en ook niet de vergaderzaal gemeden. Natuurlijk heeft een vreemdeling zich met verstand te gedra gen. Over de binnenlandsche aangelegenheiden moet hij zich in een ander land nooit kwetsend uitlaten. Informeeren kan men doen zooveel men wil, mits men daarbij blijk geeft slechts door waarachtige belangstelling gedreven te worden. Ook kan men dan wel meening tegenover meening plaatsen. Maar niet afkeuring uitspreken zonder meer, zoo uit de hoogte alsof men alles beter weet. Wie op reis gaat, gaat te gast bij zijn buren. Dat legt al verplichtingen op. Wie dat niet begrijpt, en dat kan een Nederlander soms zwaar vallen, blijve lieyer thuis. In Italië maakte ik eens mee, hoe een Hollander zich tegenover een Hitler linkerzijdemet de aanvoerders van zijn S.A.-corps, waarvan in dit artikel sprake is. In het midden staat Minister Br. Goebbels. Schuins-rechts achter Hitler een der zonen van den laatsten Duitschen Keizer, Prins August Wilhelm. doodgewonen chauffeur een goedbedoeld, maar slechtgeslaagd grapje veroorloofde omtrent Mussolini. Onze Hollander, die thuis waarschijnlijk alle wereldvraagstukken onder de knie had, kwam er nog precies af zonder een pak slaag. In Brussel merkte ik eens hetzelfde op, toen een landgenoot bij het gedenk- teeken van den Onbekenden Soldaat zich wat erg vrij uitliet over den broedertwist tusschen Vlamingen en Walen. Vooral in tijden als de onze, waarin het nationalisme zorgvuldig gekweekt wordt, zij men over de grens voorzichtig. Nederlandsche sociaal democraten, die den boycot hebben uitgesproken over alles wat Duitsch is, om hierdoor het verslagen marxisme te wreken, zullen niet precies met open armen in Duitschland worden ontvangen. Ofschoon deze boycot-uitspraak veel van een loos gebaar heeft. Hoe meer spoorwagens over de Duitsche grens rollen met transito-goederen, en hoe meer schepen den Rijn afzakken, hoe liever men het blijkbaar toch heeft, want dit alles is vrijgelaten. Sympathie voor Nederland Overigens moet ik zeggen, dat mijn vroeger zoo vaak op gedane ondervinding ook nu weer bevestigd werd: er heerscht in het algemeen in Duitschland een diepe sympathie voor Nederland. Daarvan zijn meerdere redenen aan te geven. Met Nederland is nooit oorlog gevoerd; den bisschop va Munster, die in 1672 voor krijgsman speelde, vergeten wij even. Tusschen de beide landen wordt eeuwen lang een groot ruilverkeer ge voerd. Ons land bewaakt den mond yan den Rijn, Duitschlands meest gewaardeerden stroom. Spraak en geestesligging bena deren elkaar. En thans komt er in onze periode van rassen wetenschap nog bij, dat ook de Nederlanders behooren tot het Germaansche volk. Dat laatste spreekt veel meer, dan sommigen onzer glimlachend zouden wenschen te aanvaarden. Gezien deze sympathie, welke ons bijzonder trof ver weg aan' I de Oostzee, in de oude Hanzestad Danzig, deed het menigen Duitscher blijkbaar pijnlijk aan, van ons te hooren, dat er in den laatsten tijd in Duitschland dingen gebeuren, welke onze! instemming als mensch niet konden hebben. De lezer begrijpt al wel zoowat, waar wij het oog op hebben. Men beproefde ons dan te overtuigen, dat niet anders gehandeld kon worden, dan geschied was. En zoo ontwikkelde zich, op den grondslag' van I elkaar willen begrijpen, menig gesprek van mensch tot mensch, en ook wel van geestverwant tot geest verwant Hiermede willen wij in geen enkel opzicht thans het reizen over de grenzen aanbevelen. Het eigen land biedt veel schoons, méér dan de meesten weten, maar bij een goede verhouding tusschen nationalisme en internationalisme, kan toch geen lijn voor ieder en onder alle omstandigheden getrokken worden. Wie dan met zichzelf eens is geworden over het trekken naaf I het land onzer oosterburen, zal zich over voorkomendheid niet behoeven te beklagen. Dr. Goebbels, die nu als propaganda-minister ook het verkeers wezen onder zijn hoede heeft genomen, heeft als order doen uitgaan, dat nationaal-socialisme ook beteekent: beleefdheid, hulpvaardigheid. Op een bijeenkomst van leiders van bedrijfs- j cellen sprak hij de hoop en de verwachting uit, dat elke nazi j niet alleen, maar elke Duitscher, die met het nieuwe Rijk sympathiseert, zich te gedragen heeft, alsof den ganschen dag een b u i ten 1 a n d s c h journalist hem op de hielen zat. Men weet, Goebbels is eenig in zijn beelden en zij gaan erin, want hij is de lieveling der Berlijnsche bruini hemden. Maar het is Goebbels toch niet precies alleen te doen om dit soort opvoeding, waarin hij wel slaagt, want op zijn stand is een nazi precies even trotsch als in den go>rden ouden tijd bij ons een gele rijder, echter ook een zakelijke zijde zit eraan vast. Door een vlot vreemdelingenverkeer wil men de moeilijkheden van Dr. Schacht, den leider van de Rijksbank, verkleinen. Elke hulp moet aangegrepen worden om de handelsbalans gunstig t© beïnvloeden. Met de voorkomendheid dan is het in orde. Stationshulpen, taxi-personeel en al dergelijke onmisbare figuren op reis, vroeger in hoofdzaak communistisch aangelegd, en daardoor niet altijd even vriendelijk van vertoon, hebben blijkbaar een geheel ander gezicht gekregen. Vooral deze omzetting heeft mij zeer sterk getroffen. In één adem is erbij te voegen, dat de slenteraar van de straat, helaas bijna overal nauw verbonden aan het probleem der werkloosheid, niet meer in die mate zijn stempel drukt op het beeld van menige stadswijk. Dat is een zaak van belang, waarvan men zich afvraagt, of dit stand zal I en kan houden. Meer dan één lezer zal in dit verband reeds denken aan de I plannen van den arbeidsdienstplicht. Inderdaad bestaat dit j verband. Maar zoover zijn wij met onze beschouwing thans i nog niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 8