Geref. Meisjes fe Leeuwarden
DONDERDAG 8 JUNI 1933
TWEEDE BLAD PAG. F?
Bondsdag van den Bond van Meisj esvereenigingen
op Gereformeerden Grondslag.
De heldere stralende zon bescheen gister
de 7500 Gereformeerde meisjes, die te Leeu
warden naar hun Bondsdag kwamen.
Het was een feestelijk gezicht toen de pre
sidente Mej. Tj. Torenbeek het samen
zijn opende, al kwam er al direct een droeve
noot, toen zij moest mededeelen, dat de eere
presidente Mej. H. S. S Kuyper door on
gesteldheid niet tegenwoordig kon zijn.
Daarna heette spr. welkom Mevr. Kwakkcl-
stein; Mevr. G Kraanv d Burg de redactie
leden Mej. N. Mulder, Mevr. W J Streekstra-
Klaarhamer en Dr. K. Dijk, de afgevaardig
de van de kerkeraad jeugdouderling Rui-
tinga, de heer H. Algra, van Huinum, afge
vaardigde van de Jongelingsvereen. op Geref
Grondslag; Mej. Diepersloot afgev. van de
Bond voor Geref Jeugdorg.; Mej Vlieger,
afgevaardigde Chr. Geref. Meisjesbond; Mej.
Henneveld—Odé, afgev. Bond van Chr.
Meisjesvereen.; Mej. Ten Berger, afgev. van
de mesjesvereeniging uit Brussel; Mej. Mi-
loslave Jelinkova, afgev. van Tsjecho Slowa
kije; Theol. student Bodan Tarnawskijj uit
de Oekraine, gast bij Mevr. Dresselhuis te
Oldeboorn, die in ons land vertoeft voor
het vertalen van de Heidelbergsche Catechis
mus, Deze laaatste werd een hartelijke ova
tie gebracht
Verder werden tal van brieven en tele
grammen met gelukwenschen voorgelezen
o.a. van Tsjecho-Slowakije, Trnovanij, waar
men per radio mee wilde leven met den
Bond, van de dames Kuyper, van de eerste
presidente Mevr. R. Ruinard- Boonstra enz
Telegrammen werden gezonden naar
H. M, de Koningin en H K H Prinses Juliana
en Dr. H Colijn. Staande werd gezongen het
Wilhelmus en het Zij zullen het niet hebben;
na het voorlezen van de telegrammen aan
de Koningin en aan Dr Colijn.
De verslagen werden zonder aanmerkin
gen goedgekeurd.
Daaruit stippen we aan, dat het Bonds-
werk rustig voortgang heeft Het aantal aan
gesloten vereenigingen steeg tot 760 met
20.000 leden.
Een achttal vereenigingen moesten om
een te groot aantal leden gesplitst worden.
Twee buitenlandsche leden der vereen, te
Bunde in Oost-Friesland en die te Trnovany
in Tsjecho-Slowakije werden ingeschreven
Ook de propaganda-comm. mocht vrucht
zien op haar arbeid, evenals de andere com-
m.ssies. Verder werd gewezen op het werk
van de Zomerhuisoommrssie. „Ruimzicht'
werd bezocht door een 200-tal meisjes. Dank
werd gebracht aan de directrice Mej. Ludik-
huize.
Als gasten mocht de Bond ontvangen de
dames Németh Eirzsebet en Liptai Margit
uit Hongarije, die hier een studiereis maak
ten. Verschillende Bandsuitgaven versichenen
in het licht.
Uit het financieel overzicht stippen we
aan, dat de balans per 31 December sloot
met een eindcijfer van f67.675.19. Er is een
batig saldo van f 25.32.
De exploitatierekening van „Bouwen en
Bewaren" sloot met een eindcijfer van
f37.288.6-i, die van het Zomerhuis te Wijk
aan Zee met f3485.
De balans van het Zomerhuis 6loot met
een eindcijfer van f 1.169.87.
Dank werd gebracht aan de Secretaresse
Mej. M. Jonkhoff te Groningen, aan
de Penningmeesteresse Mej. E M K1 a p-
w ij k, en aan de administraties Mej. M
Kok
Het Zomerhuis
Hierna werd gesproken over het Eigen
Zomerhuis. De Presidente deelde mede, dat
men geschikt grond kon krijgen en teekenin-
gen had van een ideaal en goedkoop Zomer
huis. Ze stelde voor dat de Bond zijn geld
hiervoor zou geven en dan het huis verhu
ren aan de Z. C. (Applaus) De inrichting
moest evenwel nog komen. Besloten werd
de collecte van dezen dag daarvoor te be
steden en verder door bonnetjesverkoop
hierin te voonzien.
Behandeling voorstellen.
De voorstellen van het Bondsbestuur wer
den alle met zeer groote meerderheid aange
nomen Wel verdedigden Den Haag, Maas
sluis en Zutfen het laatste voorstel
maar na de uitstekende verdediging van
V1 i s s i n g e n van het voorstel van de krin
gen Walcheren I en II bleef slechts een tien
tal stemmen op het voorstel om de volgende
Bondsdag in Den Haag te houden. In 1934
komt dus de Bond in Middelburg
Mej. Bakker uit Den Haag vroeg enkele
inlichtingen over de Methodiek Commissie
en het rapport. De presidente gaf haar aat-
iwoord.'
Daarna kregen Mevr. H e n n e v e 1 d-0 d
afgevaardigde van Ned. Verbond van Chr
Meisjesvereen en Mej. Vlieger, afgevaar
digde van de Bond van Chr. Geref Meisjes
vereen. de gelegenheid de groeten van de
zusterorganisaties over te brengen en tevens
de gelukwenschen aan te bieden.
Tot bestuurslid werd herkozen Mej. C F
K o k te Utrecht en Mej. EC Ver sluist
Klundert. In de vacature Mevr J d e W i 1 d
de B r u ij a werd gekozen Mej J C d e
Vries te Amsterdam, in dezelfde vacature
in de redactie, Mej. M. Parmentier tc
Oegstgeest, en eveneens in de redactie Mej
F Jansen van Beek te Arnhem.
Om des tijds wille voerden nu niet meer de
andere afgevaardigden het woord, r
werden deze in de middagvergadering daar
toe in de gelegenheid gesteld.
MIDDAGVERGADERING
Nadat des middags de Bondsvergadering
■weer was geopend hield Mevr. G. Kra
v. d. Bur g, van Vlaardingen een rede
over „Wij en het wordend Christelijk
gezin", waarvan wij gister verslag gaven
..Als de ziele luister*
wedergeboorte van God ontvangen hebben.
En er is veel te hooren. God spreekt
in de natuur, in het cultuurleven, in de
geschiedenis, maar het diepst in Zijn open
baring. Daarom is lezen van den Bijbel,
beginselstudie ook luisteren der zael. Heel
de ziel luistert Niet het verstand of het
gevoel alleen. Zoo moge onze ziel luisteren
naar God, als we thuis de voorbereidende
studie doen, als we de inleiding geven en
die met elkander bespreken. Als uw ziel
luistert, gaat het al spreken. Dan gaat het
leven voor u open in al zijn heerlijkheid
en ernst en zeldzaam wonder.
De slotrede werd gehouden door Ds. S. W.
os, Geref. Pred. te Leeuwarden.
Spr. zeide dat een slotwoord een bepaald
beteekenis heeft in zijn kortheid en de tijd
waarop het gesproken dient te worden.
Het zou te vergelijken zijn met de aan
kondiging van de toepassing nadat de preek
gehouden.
ïr is veel gesproken, veel goeds en leer
rijks. Maar nu komt het doen. Al heeft een
Bondsdag beteekenis in zichzelf, na zijn
sluiting ligt onmiddellijk weer een begin.
Na het woord, nu de daad.
Evenals op de eerste Pinksterdag allen
vroegen: Wat wil toch dit zijn?, kwam
men als goede luisteraars tot de vraag:
Wat moeten we doen? Zoo ook nu. Ni et-
leden die mee gehoord hebben naar de
radio, moeten leden worden. De leden moe
ten opgewekt zijn tot een vernieuwd ener
giek arbeiden. De geestdrift hier gewekt,
worde thuis geopenbaard. Een geestdrift,,
waar de Heilige Geest de leiding heeft
Hierdoor wordt men opgewekt tot een doen
naar 's Heeren Woord, ook in het leeren
kennen van de paden des verbonds voor
geheel het leven, op de vergaderingen, enz.
Dit zij aldus de toepassing van den Bonds
dag, dat een ieder op haar plaats in het
Bonds- en vereenigingsleven werke tot eigen
vorming, tot een zegen van anderen, zooy
dat het worde: U alleen loven wij, ja, wij
loven U o Heer.
Ruim 7500 Meisjes bijeen.
Op 6 verschillende plaatsen
houdt men enthousiaste
vergaderingen.
IN DE GROOTE KERK
In de Groote Keiik werd de vergadering
geopend door de vice-presidente Mej. E. C.
Vërsluys. Deze sprak des morgens een
openingswoord, nadat gezongen was Ps. 100.
Na de openingsrede hief men spontaan het
bondslied aan. f
Vervolgens sprak Ds. P. N. Kruyswïjk
van Hilversum over
„De Hoop".
Spr. groepeerde zijn rede om de 3rie
woorden geloof, hoop en liefde. Spr. stelde
deze voor als drie zusters, welke steeds
elkaar verbonden blijven.
De kracht der hoop in ons Bondsleven
tweeërlei. Het werkt als een vliegwiel
over doode punten heen en om een stooten-
do gang gelijkmatig te maken.
Zoo werkt de echte hoop ook lijdzaamheid
Bilderdijk heeft indertijd dit in een zijner
verzen zoo schoon tot uitdrukking gebracht.
Wanneer nu de hoop deze kracht heeft
dringt ze tot ontembare werklust.
Hoop kan beschouwd worden als de doch
ter van geloof en dus ook van liefde, en
is dan ook gebaseerd op Gods Woord. Spr.
wekte op dit Woord op de vereen, trouw
te onderzoeken.
Na het zingen van „Alle man van Neer-
lands stam" werd hier de ochtendvergade
ring gesloten.
De middagvergadering werd ook hier ge
leid door Mej. Vërsluys.
Ds. v. d. Vliet sprak over „Als de ziele
luistert", waarover hij ook in de Harmonie
gesproken had. Ook mevr. K r a a n
v. d. Burg sprak hier over hetzelfde on
derwerp als in de Harmonie.
Het slotwoord werd gesproken door Ds. E.
N a w ij n van Bergum. Deze wees op het
groote aantal bezoekers en het meeleven
van de bondsvriendinnen. Deze vergadering
heeft voorlichting gegeven over de vragen
van dezen tijd, vooral over die vragen die
het meisjes- en vrouwenleven raken. Boven
dezen Bondsdag mag wel geschreven wor
den: „Ook nu met het Woord". Dat is het
vandaag geweest, dat moet het nu ook ver
der zijn. Daarom spoorde spr. aan tot trouw
in het vereenigingswerk, en deed hij een
beroep op de Geref. Meisjes om in dezen
tijd van geestelijke crisis te bidden en te
werken voor en met hen die den strijd
moeten voeren.
IN DE KOEPELKERK
In de Koepelkerk berustte de leiding bij
Mevr. J. de Wild e—d e B r u ij n. Na de
opening werd gezongen: „Ja, de Trooster
is gekomen".
Ph.
der
Vliet, van Utrecht
Spr. geeft eerst
aan. dat er verschil
lende luistertypen
zijn. Menschen, die
het leven over zich
laten heengaan, die
niet luisteren, men
schen. dio naar twee
zijden luisteren, ge
lingerd worden
menschen, die kun
nen luisteren, omdat
ze deze gave in de
In deze imorgenvergadering refereer
de de heer A. K u ip e r, van Utrecht,
over bovenstaand on
derwerp.
Spr. wi] een cau
serie houden naai
aanleiding van den
nieuwen leidraad,
die in het Bonds
orgaan verschijnt. In
sommige vereenigin
gen bestaan nog be
zwaren tegen letter
kundige studie-
Van die bezwaren
noemt Spr. er enke
le: de letterkunde
brengt ons tot de he-
dendaagsche cultuur
diie wij moeten mijden; de tijd voor Sohrift-
studie wordt geroofd door letterkunde-be-
handeling; meisjes hebben geen roeping op
dit terrein; tenslotte heel practische bezwa
ren: geen geld en geen lust
Vooral op het eerste bezwaar gaat Spr
in. De scheiding van cultuur en godsdienst
is niet naar de Schrift en daarom door het
r het levend was, nooit aan
Calvinisme,
In het tweede gedeelte van de causerie
besprak de heer Kuiper, waarom we wèl
aan letterkunde zullen doen.
Allereerst, omdat we zoo worden gebracht
in het weidsche gebied der schoonheid. En
dan ook, omdat de letterkunde de draag
ster is van de giroote gedachten der tijden.
een goed boek en go leert den tijd
beter kennen!
Spr. maakt opmerkzaam op de groote
waarde van reciteeren. Alle goede literatuur
moet terug leiden naar het gesproken
Tenslotte wees de heer Kuiper erop, dat
3 kunst nooit den godsdienst kan vervan
gen. De schoonste literatuur kan hoogstens
spreken over het beloofde land; Christus
alleen leidt er binnen.
Uit God of uit den mensch.
Uw bond, zegt Spr., heeft gekozen de par
tij van den levenden God. Uw ideaal is niet
zelfgenoegzame wezens te zijn, maar men
schen Gods, tot alle goed werft volmaakte-
lij k toegerust.
Onder de teekenen der tijden, waarop gij
acht hebt te geven, behooren zeer zeker de
geweldige machten van het Bolsjewisme of
Communisme, van het Fascisme en van het
Nati onaa 1 -Soci al isme.
Maar dit is alles tót den mensch en dóór
den mensch, die met zijn wetenschap en
techniek alles denkt te vermogen, omdat 't
alles is uit den mensch, die zélf God wil
zijn. Nagegaan wordt door spreker, hoe op
schrikkelijke wijze Alle geboden van Gods
heilige wet met voeten worden getreden.
Niet uit God is als hoogste maatstaf te
kiezen, wat men zelf in het belang van het
staatsgeheel acht, tegenstanders met spot en
smaad te overladen, kwaad met kwaad te
ergelden en noodeloos geweld te gebruiken,
den godsdienst te waardeeren naar zijn be
teekenis voor de tijdelijke doeleinden, te
steunen op eigen kracht en te meenen, dat
God daarop Zijn zegen wil geven.
Fascisme en Nationaal-Socialisme mogen
new; zoo fel optreden tegen Liberalisme en
Socialisme en Communisme in den diep-
sten grond hebben zij hetzelfde uitgangs
punt: het is alles uit den mensch, het is
alles het revolutiebeginsel van den mensch,
die als God wil zijn.
Gij moet, zegt spr., uw uitgangspunt ne
men in God en u laten leiden door Zijn on-
bedriegelijk Woord. Dat leert ons de roeping
van overheid en onderdanen, de rechte ver
houding van gezag en vrijheid, de waarde
van het nationale leven, de naastenliefde in
het sociaile leven. Liefde tot God boven alles!
Staande werd gezongen: „Zij zullen het
niet hebben, ons oude Nederland!"
sprak
Rust
Spr. had dit onderwerp gekozen naar aan
leiding van het overlijden van de Vlaam-
sche dichteres Alice Nahon. Deze dichteres
kende de onrust van het hart en haar ver
zen spreken ervan.
Die onrust is geworden tot een sterke
vijand, die tenslotte wist te overwinnen
Daarom zweeg deze begaafde vrouw in het
laatst van haar leven.
Zij had de rust niet gevonden, en de on
rust bewaarde ze in haar zielehuis.
Hierna zeide Spr., dat ook wij die onrust
kennen. Maar wij komen er niet zoo open
lijk voor uit We spreken er met onze vrien
dinnen niet over, met God niet, met on»
zelf niet
Spr. schetste vervolgens enkele typen,
waaruit bleek hoe men dezen vijand L
leven kan. onderkennen.
Hoe dan deze onrust weg te krijgen? De
ereld zegt dat men geen idealen moet
hebben, maar deze wijsheid is zotheid der
zotten.
De rust is te verkrijgen als men zijn
oogen wendt naar het punt tusschen God
en de werkelijkheid. Dat is het kruis van
Christus.
Spr. wekte allen op do oogen naai
Christus op te heffen opdat men kan zegger
rust mijn ziel, Uw God is Koning.
Mevr. J. de Wild ed e Bruin nan:
vervolgens afscheid van de Bondsvrieaidin-
haar dankend voor het vertrouwen
haar al dien tijd geschonken.
DsCvan derWoude van Leeuwarden
sprak een slotwoord naar aanleiding van
Openb. 3 11, waarna na het zingen
68 17 deze samenkomst werd gesloten.
IN DE PELIKAANKERK
In de Pelikaan-kerk had Mej M Par-men
tier de leiding.
Mej H M Hemmes van Solo sprak over
De Chr. School op het Zendings-
terrein.
De Chr School, aldus Spr., op het Zendings
terrein is het voornaamste terrein van den
arbeid onder de jeugd. De periode tusschen
het verlaten der school en het huwelijk is
zoo kort, dat, wat in het Westen na de school
jaren gebeurt, op Java gedurende dezen leef
tijd moet vallen, dezen leeftijd dan zoo ruim
mogelijk genomen, zoodat hij niet alleen de
lagere school, maar ook het voortgezet on
derwijs omvat
dus gedurende de schooljaren, dat
de jeugd op Java in aanraking komt met het
evangelie, met zijn zoo gansch andere
en geheel andere moraal dan waarin
do jonge menschen op Java zijn opgegroeid.
Dit schept soms op jeugdigen leeftijd reeds
conflicten. Er wordt meer nagedacht
gepraat over de schriftuurlijke opvatting
van naastenliefde, barmhartigheid, offeran
de, om maar enkele dingen te noemen, dan
wij zoo oppervlakkig zouden meenen. Komt
door de krachtvolle werking des Heiligen
Gecstes zi'lk een jonge ziel tot geloof
Christus, dan wordt het waarlijk een nieuw
schepsel. Vele zijn de moeilijkheden, die de
jonge Christenen dikwijls ondervinden.
Velerlei smaad en hoon, verdrukking
mishandeling soms maken deze jonge men
schen door. Het: „Wie vader of moeder lief
heeft boven Mij, is Mijns niet waardig",
wordt in waarheid beleefd.
Rijk en groot zijn Uw eigen voorrechten,
gezien tegen dezen achtergrond van moeite
en strijd. De jonge Christenen op het Zen
dingsterrein hebben een diep besef van hun
heilige roeping om in woord en wandel
gode getuigen van Christus te zijn. Dat hun
voorbeeld allen beziele, om de Kruisbanier
omhoog te houden en uit te dragen ia de
wereld.
In de middagvergadering sprak ds. L
ran je ook over het onderwerp „Rust",
waarna dr. G. M den Hartogh vaa
Hazerswoude ook hier sprak over „Uit God,
of uit den mensch".
Het slotwoord sprak ds. J. Mulder van
Leeuwarden. £">r. wees op de warmte en be
zieling die in de vergaderingen gevonden
werd De Pinksterbelo'te wordt ook aaa de
jeugd van onzen tijd vervuld, n.l. Uwe
zonen en uwe dochters zullen profiteeren.
Verder wees spr. op het gevaar van den
eentonigen sleurgang. Mog- Uw toogdag,
aldus spr., blijde bezieling gebracht hebben.
En ga met die bezieling Uw anbeid weer
in, gedreven door den Heiligen Geest, op
dat uit Uw vereenigingsleven ook nieuwe
kracht toevloeie uit de gemeente Gods.
IN DE ZALEN SCHAAF
De leiding in de zalen Schaaf berustte bij
mej. KI. Elgersma
Hier sprak mevr. J. B u e s i a kO s k a m
Leiding geven
Onvoedcn en leiding geven is niet gelijk,
aldus Spr. Het deelnemen aan den arbeid
onzer vereenigingen zien we als zelfopvoe
ding.
Ieder die leiding geeft is bekleed met een
zekere vorm van gezag. En gezag moet die-
?n om de vrijheid te bewaren.
Wie leiding geeft moet steeds het eind-
oel in het oog houden bij het samenstel
len van het werkrooster en het kiezen der
onderwerpen. Dat behoedt voor het inslaan
in een verkeerde richting.
Doelbewustheid legt beperking op en
teVens de volle omvang van de voorberei
ding voor al de levensterreinen in het
Bondsdoel genoemd.
Om 't doel te bereiken is kennis nood-
dig van den weg die erheen leidt
Wie in het Vereenigingsleven leiding
heeft te geven moet op den Bondsvveg goed
thuis zijn en door nauwkeurige voorberei
ding zich in staat stellen de besprekingen
te leiden.
Daartoe is, gezien de groote verscheiden
heid in gaven, aanleg en ontwikkeling bij
de leden, véél tact noodig. Tact om de
jongeren te behouden en de vriendin van
allen te zijn en rekening te houden met
plaatselijke toestanden en eigenaardigheden
en zelf leiding gevend ook met de da
vóór te gaan.
Wie zóó leiding geeft, is zich bewust van
de verantwoordelijkheid. En dit verantwoor
delijkheidsbesef doet met volle toewijding
maar vooral biddend deze taak vervul
len. Alleen wie zich laat leiden door
Gods Geest en Woord is tot leiding geven
in staat
Des middags sprak hier Dr. K D ij k yan
's-Gravenhage, over:
Gij en het wordend Christelijk
huisgezin.
Spr. begon met een nadere verklaring te
geven van zijn onderwerp. Gij zijnde de
jonge Geref. vrouwen bouwende en be
warende jonge wouwen, die het gezin be
zien in het licht van Gods openbaring en
den weg tot dat wordend gezin alleen wil
len vinden bij het schijnsel van des Heeren
Woord.
En het Chr. wordend gezin is dat gezin,
dat zich van den beginne stelt onder de
tucht van de \reeze Gods en dat saam ge
bonden wordt door de heilige liefde tot God
elkander.
Dat gezin wordt bedreigd, door tal van
gevaren. Spr. noemde drieërlei gevaar, nj.
de verwording van het huwelijk; de verkil
ling der liefde tusschen ouders en kinderen;
en de slechte invloed, die van de levens-
verzakelijking en levensvermaterialiseering
op het gezin uitgaat, in de socialisatie van
het gezin, in de uithuizigheid, die almeer
verergert
Achter al deze kwaden ligt de afval van
den levenden God. en de verwerping
Zijn Woord.
Hoe kunnen nu onze jongemeisjes zich
voorbereiden tot de strijd, tegen deze demo
ralisatie en ontaarding. Zij kunnen
door reeds in haar verloving Het ideaal der
heilige eenheid vast te- houden en alleen te
zoeken die band, die eenheid brengt tus
schen ziel en ziel, in geloof en belijdenis.
Verder moeten zij zich voorbereiden op de
overgave, die God in het gezinsleven
raagt, en zich stellen tegenover de ver
breking daarvan.
Hier is een roeping zoowel voor
gehuwde als de gehuwde.
Voor de vorming van het meisjesleven
voor het wordend Chr. gezin hebben onze
M.V. groote beteekenis, door haar voorbe
reidend en vormend werk, en spr. wekte
op tot inspanning van alle krachten voor
het Geref. jeugdwerk. Houdt, zoo eindigde
spr., het ideaal der Christenvrouw hoog
doe dat met de bede: „O, Heere, bewaar
gijzelf ons huis".
Dr. W. H. Gispen, van Delft, sprak
verder over
Zij die thuis bleven
waarvoor hij de titel ontleende aan Ps.
vers 13, en die zoo moest worden opgevat,
dat zij beperkt wordt tot het nader be
schouwen van de positie van het meisje en
de vrouw bij Israël.
Ds. Th. Boersma, van Hijlaard, sprak
hier een slotwoord.
IN DE GEREF. KERK VAN HUIZUM
In de Geref. Kerk te Huizum berustte de
leiding bij Mej. C. F. Kok.
Des morgens sprak dr. E. D. Kraan
over „Geestdrift en Nuchterheid", waarvoor
e verwijzen naar ons blad van gister.
Des middags spraken ook hier dr. W. H.
i s p e n en dr. K. D ij k. waarna mevr. fc.
van AlkemadeKwakkelstein
een slotwoord sprak.
NAAR HUIS TERUG
Na afloop der morgenvergadering ver-
ecnigdeu zich talrijke meisjes aan diverse
koffietafels, waar heel wat door de
Leeuwarder bakkers gebakken broodjes
■erden verorberd.
Om half vijf waren de vergaderingen af-
geloopen, maar het mooie weer lokte nog
wel tot blijven en tot deelname aan enkele
uitstapjes. Bij de verschillende zalen ston
den jonge dames met borden, waarop aan
gegeven was hoe men moest handelen om
onder geleide hier of daar naar toe te gaan
Vooral voor een boottocht op de Groote
Wielen bestond veel belangstelling. Ook
aan de wandeling naar Toutenburg namen
velen deel, terwijl nog weer anderei
gelegenheid te baat namen om de „Alde
Hou" eens van naderbij op te nemen.
Voor de jongedames die naar Zuidelijker
gelegen streken moesten, was om half acht
het uur van vertrek geslagen. De Friesche
sneltrein kreeg het druk. Enkele wage:
werden aangehaakt en met jonge meisj*
volgeladen, die onder vroolijk gekout c
gezang de terugtocht aanvaardden.
Het volgend jaar zien we elkaar tc Mid
delburg weer, spraken ze af.
CHR. NAT. SCHOOLONDERWIJS
71ste ALGEMEENE VERGADERING
Indrukken over het eerste Intern. Chr.
Schoolcongres
Hedenmorgen ving in het gebouw voor K.
..i W. te Utrecht de 71ste algemeene verga
dering aan van de vereeniging voor Christe
lijk Nationaal Schoolonderwijs.
De Voorzitter, Ds M. v. Grieken, Ned.
Herv. predikant te Rotterdam, optende de
vergadering op de gebruikelijke wijze, waar
na men overging tot vaststelling van het
jaarverslag van den secretaris, den heer R.
Venema, te Amsterdam en dat van den
penningmeester, den heer mr D. W. O. A
Schut, te Amsterdam. Beide verslagen wer
den onder dankzegging goedgekeurd.
Tot leden van de hoofdcommissie bleken
te zijn herkozen de heeren: Ds C. Heems
kerk, Ned. Herv. predikant te Ter Aar; Jhr
Mr H. A. M. van Asch van Wijck, lid van
de Eerste Kamer te Doorn; en Mr D.W O A
Schut, te Amsterdam.
Vervolgens sprak de heer W. Uittenibo-
gaard, van Arnhem, over: Indii-ukken van 't
eerste Internationaal Christelijk schoolcon-
jres te WuppertaJ-Barmen, in October 1932
en de strijd voor Christelijk onderwijs.
Rede W. Uittenbogaard
Het Banper-congres waarvoor ook de
vele Nederlandschc bezoekers opgetogen wa-
was de bekroning van allerlei actie
deze en gene zijde der grenzen en i:
dien zin een eindpunt. De bedoeling was
het te doen zijn 't beginnen eener actie van
veel wijder strekking: de sterking van het
protestantsch-christelijk onderwijs in alle
landen.
Spr. stond dus eerst eenigszins uitvoerig
stil bij de vóórgeschiedenis. Na de revolutie
in Duitschland (1918) riep de regeering
door haar ruwe decreten tot afschaffing van
de religie in de Duitsche scholen een ge
weldige protestactie in het leven, die haa/r
tot belangrijke concessies noopte. Een felle
strijd ving aan over de beginselen van de
Schoolwet, welke komen moest Toen kwam
in 1921 de uitnoodiging tot prof. Slotemaker
de Bruine, om nader bescheid over den
juist beëindigden Nederlandschen school
strijd. Een daartoe aangezocht landgenoot
heeft toen in Berlijn daarover gesproken in
een vergadering van belangstellenden. Daar
op zijn vele vergaderingen gevolgd in ver
schillende plaatsen, tienduizenden vlug
schriften zijn verspreid, alle beoogende, de
beginselen en het verloop van onzen school
strijd in Duitschland bekend te maken. Er
kwam cnotact tusschen de christelijke on
derwijsorganisaties hier en ginds. Het ging
in Duitschland om de facultatieve splitsing
der staatsschool, niet om de vrije school.
Naast oudere organisaties verrezen twee
nieuwe: de Reichseiternbund en het ver
band van Evangelische Schulgemeinde, die
met verschillend aocent den strijd aan
bonden voor gewetensvrijheid en ouderrecht
Steeds wijder kringen werden zich van het
groote belang van den strijd bewust. Hier
mede groeide ook het besef van internatio
nale verbondenheid en rijpte de gedachte
aan een dienovereenkomstige organisatie.
In 1928 werd aan het Nat Chr. Schoolcon
gres te Utrecht een buitenlandsche sectie
verbonden, waar de grondslag gelegd werd
voor den Internationalen bond van Ghr.
Onderwijsorganisaties, die in Januari 1931
te Frankfurt a/Main vasten vorm kreeg. Ook
uit Zwitserland, en Tsjecho-Slowakije, spoe
dig door Oostenrijk, de Vereen. Staten en
België-gevolgd, kwamen blijken van instem
ming en medewerking. De bond nu organi
seerde het le Intern. Ev. Schoolcongres.dat
710 Oct. 1932 in Barmen werd gehouden.
Het programma, dat belangrijke onder
worpen bevatte van verschillenden aard.
werd geheel afgewerkt Het congres is een
verheugenis voor ieder, die het meemaakte.
In de jaren 1922'32 zijn verschil lende
school wetsontwerpen aan de orde geweest
doch zonder ressultaat Aan den feilen strijd
die steeds voortging is nu een eind gekomen
doordat Hitier alle knoopen doorhakkend,
christelijk nationale eerste staatschool
(Evang. en R.K. of simultaan) tot de Duit
sche schoo] heeft geproclameerd, nationaal-
socialistisch georiënteerd. Hij eischt hergroe
peering van bestaande organisaties, (Gleich
schaltung) en de christelijke bonden volgen
met blijdschap
Spr. wees tenslotte op de gevaren dezer
beweging en sprak als zijn overtuiging uit,
dat ondanks het nu heerschend nationalis
me, ons getuigenis voor eeuwige beginselen
weerklank zou blijven vinden en de inter
nationale arbeid met kracht moest worden
voortgezet
De Voorzitter dankte den heer Uittenbo
goord voor zijn interessant betoog, waar
over in de middagvergadering van gedach
ten werd gewisseld.
De verschillende inspecteurs der vereeni
ging brachten hierna verslag uit van den
arbei'j, welke verslagen in het jaarverslag
inmiddels werden opgenomen. Besloten
werd de volgende jaarvergadering in 1934
wederom in de Pinksterweek te Utrecht te
doen plaats hebben. Na rondvraag werd de
vergadering op de gebruikelijke wijze ge
sloten.
ROFFELR1JMEN
Woorden! Woorden!
baar zfln al het andere 13
corruptie!
Je herinnert je, m'n waarde,
Zeker het geval-Van Lier?
'k Gaf er een paar regels over
ln m'n roffelhoekje hier.
't Ging hier om: de Telegraaf zei
Dat het tijd geworden was
Dat de man weer nummer één werd
Bij de openbare kas
Dat gehuwde ambtnaressen
Wijken moesten voor den man,
Die in deze vreemde tijden
Geen emplooi meer vinden kan;
En als meer dan sprekend voorbeeld
Gaf het blad dan nader aan
Het geval dat in de hoofdstad
Heel wat deining deed ontstaan:
De gemeente-secretaris
En zijn echtgenoote staan
Samen op de hoogste posten
Die in Amsterdam bestaan.
Wel, dat mag besproken worden,
Zou je denken; mis! m'n vriend
A.B.K. heeft op die „kroegpraat"
Prachtig van repliek gediend:
Wat? die „paar" gehuwde vrouwen?
't Is de moeite! zegt hij gram,
(Zestienhonderd één en tachtig
Is „een paar" in Amsterdam!)
,JHet: wie zijt ge? en: wat kunt ge?
Daarnaar -mag alleen gevraagd!
Al het andre iscorruptie!"
Bast hij, ietewat gewaagd
Want dan zou ik bijna vragen:
En uw Kamerfractie dan?
Eén en twintig roode heeren
En één roode dame, man?
Is het in uw roode kringen
Waarlijk wel zoo'n frissche boel,
Of herzinktbij u de vrouw weer.
In de oude „vieze poel"??
(Nadruk verboden.)
LEO LENS
BURGEMEESTER Dr. W. DE VLUGT
GEHULDIGD
ZIJN DERDE AMBTSPERIODE
In den Amsterdamschen Gemeenteraad
heeft Woensdagmiddag wethouder S. R. de
Miranda als oudste wethouder burge
meester Dr. W. de Vlugt gehuldigd bij het
aanvangen van diens derde ambtsperiode.
Spr. herinnerde hierbij aan den wenscli
door den heer Wibaut in 1927 uitgesproken^
nl. dat de burgemeester aan het einde van
aijn tweede ambtsperiode even jong inocht
zijn gebleven.
Die wensch is vervuld. Het is nog niet
voorgekomen van 1824 af, dat een burgen
meester 'twee ambtsperioden ten .volle heeft
vervuld!
Burgemeester De Vlugt begint thans aan
zijn derdeJ
Moeilijke dagen zijn er geweest in het
twaalftal jaren dat voorbij ging, en thans
is de toestand donkerder dan ooit
Moge het den burgemeester gegeven wor
den, zoo eindigde de wethouder, om Am
sterdam veilig door de crisis ce leiden.
Door den heer Ter Haar werd daarop
gesproken namens den Raad
Burgemeester De Vlugt zeide bij het
beantwoorden van
deze sprekers o.m.,
dat hij God dankte
voor de hem ge
schonken kracht.
Van verschillend*
kanten is er aan
drang op hem uit
geoefend, dat hij het
burgemeesterschap
zou blijven beklee-
den. Dit heeft hem
cr tenslotte er toe
gebracht zich op
nieuw, althans voor
enkele jaren aan
deze taak te geven. Dat kan hij doen in ver
trouwen op de medewerking \an het Col
lege en van den Raad. In den tijd, die komt
zal dece meer dan ooit noodig zijn. De gol
ven slaan hoog om het Koggesc.i'p.
Moge het onder Gods zegen gelukken, met
gezamenlijke kracht aan de moeilijkheden
het hoofd te bieden.
In de nabijheid van
Terschelling is men
drnk bezig met hel
lichten van het goud
van het Lutine-wrak
De werkklok, di
boven het wrak wordt
gemonteerd.