VROUWEN VOOR GebrHEÜSWNA^ Het Boek voor de Vrouw Het nieuwe kookboekje Van de Uitgevers G. Theod. Bom Zoon, Amsterdam, ontvingen wij den negenden druk van „Het Nieuwe Kookboekje", door M. J. H u i s i n g a, oud-directrice der Nijmeegsche Huis houdschool. Dit werkje, dat ill den loop van den tijd ruimschoots zijn bruikbaarheid heeft bewezen, zooals de herhaalde na drukken duidelijk doen zien, wil vooral •vezen een gids voor het smakelijk gereed maken en opdienen van een voudige s p ijz e n. Daarom kan het vooral thans te pas komen, nu de om standigheden tot .luinigheid en bespa ring noodzaken. Het zal dan ook in dezen nieuwen druk zijn weg wel weer vinden! Wat zullen wij eten Menu's voor heel de week ZONDAG: Koninginnesoep. Roastbief doperwtjes aardappelballe tjes.. Abrikozencompote. MAANDAG: Bruine booncn met spek en uitjes. Appelschoteltje. DINSDAG: Voorjaarssoep. Witte kool met schapenbout. Vanillc-laart. WOENSDAG: Spr ensche omelette. Gevulde tomaten gekookte aard appelen. Rijstkoekjes. 1ONDERDAGWelsh Rarebit. Schotel van gekookte kip gebakken aardappelen. Fruit. VRIJDAG: Gebakken bokking aard- appelsla kropsla. Gort met kar nemelk. ZATERDAG: Gekookte aardappelen gekookte eieren veldsla. Rijste brij. De weg naar het hart Menu's, recepten, enz. EIEREN OP ZWITSERSCHE WIJZE. 6 eieren, 6 dunne plakjes oude 'Gruyère kaas of oude zoete kaas, een stuk boter ter grootte van een ei, i kopje geraspte oude zoete of Gruyère kaas, V? eetlepel fijngehakte peterselie, rout, peper, nootmuskaat. 1 d.L. slag- Een platten, vuurvasten schotel wrijft men in met boter en legt daarin de plakjes kaasDe eieren voorzichtig breken en naast elkaar in den schotel op ue kaas leggen: de dooiers zooveel mogelijk heel houden. Nu strooit men er wat zout, peper en nootmuskaat op. De room even kloppen en daardoor de peterselie en de geraspte kaas roeren. Hiermede de eieren bedekken en den schotel onmiddellijk in een warmen oven i5 minuten plaatsen. Om de 5 mi nuten den schotel een eindje draaien, opdat alles gelijkmatig heet wordt. Mm dimt er geroosterd brood bij. KONINGINNESOEP 1 soepkip of 1 pond kalfsschenkel, Vi pond kalfs poulet, 2y2 L. water, 1 eetlepel zout, 1 ui, een bosje peter selie, 1 laurierblad, 3 eierdooiers, 1 d.L. Maak bouillon van de kip en het vlcescli, niet de kruiden, de ui, de pe terselie. Giet ze daarna door een doek. Zet ze weer op en wanneer ze goed heet is, klopt men de eierdooiers in de terrine met de room en voegt er. steeds klutsend, zeer langza m de bouillon bij. Men kan er zeer kleine stukjes kip in doen VOORJAARSSOEP iy2 L. water, 4 bouillonblokjes, 1 ons zuring, binnenste van een kropje sla, bosje kervel, 2 afgestreken eetlepels boter, 4 afgestreken eetlepels bloem, 1 eetlepel gehakte peterselie, 1 ei, 2y2 d.L. melk. Laat de schoongemaakte zuring, de fijngesnipperde sla en de afgeplukte kervelblaaadjes zachtjes gaar smoren in de boter (in een gesloten pan); roer af en toe in de groenten, om aanzetten te voorkomen en zorg ervoor, dat de boter niet bruin wordt Strooi dan de bloem in de pan en roer ze door het groentenmengsel; giet onder voortdurend roeren langzamer hand het kokende water met daarin opgeloste bouillonblokjes er bij en laat de soep zachtjes nog een kwartier door Zeef de soep, maak ze opnieuw door en door warm, voeg er de melk bij en giet ze dan (flink roerende) bij het in de soepterrine geklopte ei, VANILLE-TAART 230 G. aardappelmeel, 2SO G. suiker, 250 G. boter 3 eieren, merg uit 1 stokje vanille. Roer de boter met de suiker tot een zalfachtig mengsel, voeg daarbij één voor één de eierdooiers, roer er dan langzamerhand het aardappelmeel en de vanille door en eindig met het luch tig doormengen van het stijfgeklopte Doe het deeg in een met boter inge smeerde springvorm en bak de taart in een matig warmen over gaar 0/2 of uur); neem ze vooral voorzichtig uit den vorm daar het gebak zeer kruime lig is. SPAANSCHE OMELETTE. 10 kleine aardappelen (bij voorkeur z.g. muisjes), 3 afgestreken eetlepels boter, ons ham, 1 uitje, 3 eieren, wal peper en zout, 1 theelepel aroma. Kook de goed schoongeborstelde aardappeltjes in de schil gaar; pel ze, terwijl ze nog warm zijn en snijd ze in plakjes. Laat de helft van de boter in de koekenpan lichtbruin worden doe er de in blokjes gesneden ham bij, 'f fijn gesnipperde uitje en de aardappelplak jes; laat alles samen even bakken tot alles lichtgeel is. Doe de overgebleven boter ook in de pan giet er de geklopte eieren in, waardoor de aroma, de peper en het zout zijn geroerd. Bak de omelette aan weerszijde goudbruin en laat ze dan op een verwarmden schotel glijden. WELSH RAREBIT 4 geroosterde sneden brood, 4 volle eetlepels dikke tomatenpurée, lA pond geraspte kaas wat zout, 1 theelepel aroma desverkiezend utat peper of mosterd. Bedek met dit mengsel vlug de warme sneden brood, leg ze op een ver warmde schotel en dien ze onmiddel lijk op (bij afkoeling worden ze taai). VLEESCHPANNEKOEK Voor de pannekoek: 1 ons tarwe bloem, 3 dL. melk, 3 eieren, wat pe per en zout, iy2 afgestreken lepel boter Voor het vulsel: iy2 ons vlecschres- ten 1 theelepel aroma, een paar le pels overgebleven jus, wat peper, zout en nootmuskaat, y2 eetlepel gehakte peterselie. Klop voor de pannekoek de heele eieren met wat peper en zout, roer daarmee de bloem tot een glad beslag en verdun dit door er langzaam de melk bij te voegen. Laat in de koekenpan de helft van de boter heet worden giet er de helft van het beslag in en bak dit op een zacht vuur gaar, zoo dat de onderkant lichtbruin blijft; laat den koek met den lichten kant naar boven op een verwarmden ronden schotel glijden, houd hem warm en bak de tweede helft van het beslag op dezelfde wijze. Laat het gehakte of gemalen vleesch met de jus en de kruiden door en door warm worden, roer er de aroma door en de peterselie en leg dan het warme mengsel op den reeds gebakken panne- koele. Leg er den tweeden koek over heen met den bruinen kant naar bo ven gekeerd. Snijdt de pannekoek voor, door hem van het midden uit in punten te vcr- dcelen. Nieuwe wijze van Tafeldekken De gedekte tafel toont beschaving, smaak, het wezen en persoonlijkheid van een vrouw vaak duidelijker dan een gesprek van eenige kwartieren aan deze tafel. Wie zijn tafel slordig, met liefdeloos door elkaar gegooide dingen bezet; wie niet voelt, dat een groezelig tafellaken den eetlust zelfs voor de lekkerste dingen kan doen ver gaan; kortom, wie niet de onbeschre ven wetten der acsthetica volgt tot op dit kleine gebied van het huiselijk lo- von, zal tegenover anderen laten mer ken, dat cij geen vrouw is van be schaving. Dat juist de vrouw op deze schijn baar zoo bijkomstige kleinigheden te letten heeft, daarvan is zij zich reeds lang bewust geworden. Telkens weer probeert zij haar huishouding een per soonlijk cachet te geven. Voor de kleinste dingen bedenkt zij iets nieuws. In de eerste plaats moot de huis vrouw zich steeds op de hoogte stel len, van de nieuw bedachte mogelijk heden. Zooals alle vormen der etiquette is ook de manier van tafeldekken, n voor feestelijke gelegenheden èn voor de dagelijksche maaltijden veranderd. Het onvermijdelijke witte damastla- ken is niet meer onvermijdelijk; in tegendeel, men hoeft eenige leuke ma nieren gevonden om het te vervangen. Zoo staat het ook met het bestek, en vooral het materiaal en de vormen van de eetserviezen. Dat al deze vormen tegelijkertijd ver beteringen bcteekenen, behoeft nauwe lijks betoog. Natuurlijk zal op een tafel, d<ie met oud fatniliezilver en echt oud porce- lein voor een feestelijke gelegenheid gedekt is, het zware damast of kant- laken, altijd het beste voldoen. Anders echter, voor minder fcestc- ■ijke gelegenheden, is men een weinig teruggekomen van dit witte laken, vooral ook omdat het slechts de eer ste vijf minuten blinkend wit blijft Het gcriin aan den maaltijd, vooral als er kinderen zijn, geeft onvermijdelijk vlekken, en een tafellaken met vlek ken is nu eenmaul iets onaesthotisch. Anderzijds kan men het de huisvrouw niet kwalijk nemen, dat zij niet iede- ren dag een schoon laken legt. Dan blijft nog slechts over het go- kleurde laken, dat uit waschccht, effen of leuk geruit linnen vervaardigd is, en dat niet zoo gauw vuil wordt als het witte. Men is allang van het bijgeloof afgekomen, dat zoo'n tafellaken bocrsch of armoedig stunt Integen deel, het past bijzonder goed in de mo dern ingerichte vertrekken tnct de kale muren en sobere meubels. Het is een beetje landhuisachtig, vroolijk; vooral als men het kiest in do kleuren van het vertrek en contrastecrond met het servies. Men kan ook, en dat is heel nieuw, het laken weglaten en de borden, gla zen en schalen op stroomatjes zetten. Een mooi gewreven houten tafel met wit porcelein en eenvoudige glazen op stroomatjes, ziet er zeer aardig en mo dern uit. Bij feestelijke gelegenheden vervangt men do afwaschbare matjes door witte kanten kleedjes. Op coo'n tafel passen bijzonder goed kandelaars met gekleurde kaarsen, dio rondom een drijfschaal met bloemen geplaatst worden, en die 's avonds dienen voor verlichting en voor sigaretten-aan steker Ons eigen honk Bloemen in huis Een kamer, waarin bloemen staan in goed passende vazen heeft een eigenaardige bekoring. Vooral als de vazen en pullen zóó gekozen zijn, dat de bloem tot haar volle recht komt. Bloemen verraden ons de persoonlijk heid van de bewoners, en vertellen ons van de idealen en gevoelens, die er heerschen. Iedere vrouw moest eigenlijk leeren, met bloemen om te gaan. Dat wil zeggen, zij moest weten, welke pul of vaas geschikt is voor de verschillende soorten. Zij moest weten, dat een en kele bloesem in een hoog, slank glas moet staan, en dat een tak bloesems, in een dikbuikige pul, met van boven een kleine opening, het beste tot zijn recht komt Dat een veldruiker het mooiste is in een eenvoudige aarde werk of steenen kan. Dat rozen en anjelieren in witte vazen moeten staan omdat iedere kleur afbreuk doet aan haar schoonheid. Bloemen beteckenen fijnheid. Bloe men in huis kunnen als een levend stilleven zijn, on aan een hoek van het vertrok een gehocl ygen stemming en sfeer verleenen. Nog een derde mogelijkheid bestaat or: do tafel met een éénkleurig was doek overtrekken. Merk op, niet dek ken, want dat zou op de keuken lij ken; maar overtrekken met een hel blauw, rood, zwart of geel wasdoek en daarop de borden, glazen en schotels zetten. Het beste doet men de schalen op matjes te zetten; want anders klo ven zo door hun warmte aan het doek De indruk van zoo'n spiegelgladde tafel is zeer aardig en het wasdoek hoeft de prettige eigenschap, dat men hot goed kan afwasschcn. Natuurlijk is or voor de moderne woningen ook nog do mogelijkheid het heele tafel blad uit glos te laten maken. Daarop worden dan de matjes of kleedjes ge logd. Op zulke nieuwerwets gedekte tafels staat een servies van aardewerk zeer goed. Voor weinig geld kan men tegen woordig serviaien in prachtige vor men en kleuren koopen. Het is ook niet meer noodig, dat het gcheelc servies in dezelfde kleur ge houden wordt Dat beteekent niet, dat men nu allerlei dingen bij elkaar kan stoppen; maar bijv. de dessertbordjes kunnen een andere kleur hebben dan de voorgaande; en de mokka-kopjes hebben dan weer een andere kleur. Vorm en materiaal moeten echter hetzelfde zijn. Schalen en theeservie zen heeft men tegenwoordig uit vuur vast glas. Dit glas heeft het voordeel, dat men niet de spijzen van do pan in de schaal moet overgooien. En boven dien zien de schalen en schotels, hier van vervaardigd, er buitengewoon aardig uit De theepot heeft een inge bouwd zeefje, waarin men de thee doet. Ook de kopjes zijn van dit vuurvaste materiaal vervaardigd en de vloeistof hoeft een prachtige topaasklcur erin. Men vindt glazen en karaffen in al le mogelijke vormen en kleuren. Iedere huisvrouw kan er wel iets naar haar smaak in vinden, om haar huishou ding een persoonlijk tintje te geven. En zij, die zich niet kunnen vcroor- looven iets nieuws aan te leggen, heb ben misschien in deze regels iets kun nen vinden, om haar tafel op eenvou dige wijne anders te dekken en zoo doende haar gezin vreugde te bereiden. Om afgedragen handschoenen weer mooi zwart te krijgen hoeft men niets anders te doen, dan een theelepel goe de amandelolie te vermengen met 6 a 8 druppels diepzwarte inkt. Daar na strijkt men met een zacht pen seeltje dit mengsel over de kale plek jes, en laat dan de handschoenen op een stuk papier drogen. 4 VRIJDAG 12 MEI 1933 Bijblad van de Nieuwe Leidsche Courant Verschijnt des Vrijdags Bureau Breestraat 123 Leiden Tel. 2710 Postbox 20 Postgiro 58936 8. C0NRAD5 Co. Rotterdam Groote Markt Filiaal s-Gravendijkwai 130 DAMES HANDWERKEN GETEEKENDE KLEEDEN ONTBIJTLAKENS VINGERDOEKJES Huiselijk leven bij Oud-Israël Aan zijn huiselijk leven wordt het nedelijk peil van een volk gekend en alleen daardoor wordt zijn voortbe staan en zijn bloei verzekerd. Dit hui selijk leven was steeds de eer en de roem van Israël, en is het ook thans nog. Al lag het ia den geest der Israëli tische oudheid, dat men het liefst zo nen had, toch was het er verre van, dat de dochters maar weinig in tel zouden geweest zijn. De namen, die men aan de meisjes gaf: Bevalligheid, Hinde, Myrtenstruik, enz. toonen reeds duidelijk aan ,dat zij wel degelijk wel kom waren in den kring van het oud- Joodsche huisgezin. Terwijl bij vele oude volken het leven der meisjes niet werd geteld ,en zelfs eertijds in Peking de hoofdstad van het Hemelsche Rijk, naar men verhaalt .dagelijks de lijk wagen door de straten reed, om de weggeworpen meisjes op te halen, wa ren zoowel de kindermoord als het te vondeling leggen bij de oude Hebreeën geheel onbekende misdrijven, waarte gen de Mozaïsche wet dan ook geen enkele bepaling bevat. Het werd iets ondenkbaars geacht. Immers, „zou een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontferme over de vrucht van haar schoot?" zoo staat het ergens, als een geheel onmogelijke veronderstel ling- Wat de eerste verzorging van jon gen of meisje was, blijkt uit een plaats uit Ezechiël, waar gesproken wordt over het reinigingsbad na de geboorte en het inwrijven met zout, waarna het kindje in windsels werd gewonden, zooals dat laatste ook volgens het Evan gelie, met Jezus heeft plaats gehad. Naar de beeldspraak van den profeet Jesaja te oordeclen werden de zonen op de armen gedragen, de dochters op den schouder. En naar de lieden der herdersvolken werd het kind tot aan het eind van het derde jaar door te moeder gezoogd. Daarna hield men het zoogenaamde speenmaal, maar werd toch het kind nog geruimen tijd aan een hoofdzakelijk met melk en honing gevoed. Bij het verder opgroeien bleef het meisje geheel aan de zorg van do moe der toevertrouwd. Do volksschool was bij de Joden, vóór de ballingschap, geheel onbekend. Slechts bij uitzonde ring ontvingen de jongens een opvoe der of leermeester, welke taak bij de koningskinderen soms een profeet op zich nam. Maar het meisje, waarvan geen kundigheden werden gevergd, dan die het huisgezin, ook met betrek king tot de Wet, aangingen, werd uit sluitend door do moeder gevormd. Wanneer echter de huisgenooten ver- eenigd waren rond den Paaschdisch, en ook bij enkele andere gelegenheden, dan verhaalde de huisvader aan de kinderen de groote daden van God, en prentte hun eenvoudige spreuken in. Ook hierdoor werd Israëls geloof een onvergankelijke godsdienst omdat h?t een huiselijke was! Een geletterde opvoeding, bestaande in de verklaring van do wet en van do Heilige Schrift, behoort tot de latere tijden, en viel zelfs toen zelden of nooit aan meisjes ten deel. De Kinderen groeiden vrij op, en zoo als het klimaat het meebracht, buiten den regentijd veel in de open lucht Toch was het leven van het meisje al spoedig niet enkel kinderspel. Het werk der huisvrouw werd door haar dochters gedeeld, vooral het zwaardere werk, waarbij Rij zich in het openbaar moesten vertoonen, zooals het water putten en huiswaarts dragen. Een Tije keuze bij haar huwelijk kende het Joodsche meisje niet. Dit hangt samen met de beschouwing van het huwelijk onder de volken van het Oosten. Dit was geen vrije verbintenis tusschen man en vrouw, omdat beider recht niet gelijk stond. Het was eer der een overeenkomst tusschen den aanstaanden man en de ouders of voogden van de bruid, waarbij zich ook het beschermend gezag van den oud sten broeder deed gevoelen. Wel werd bij Israel niet zooals bij heidenen, de vrouw als een soort van slavin ver kocht, maar toch verwachtte men rij ke geschenken van den bruidegom, zoowel voor de bruid als voor haar fa milieleden. Zoodra nu het huwelijkscontract, oudtijds alleen mondeling en onder ge tuigen, gesloten was, nam de bruid den sluier aan, die haar gelaat voor ande re mannen bedekte. Een eigenlijke hu welijksplechtigheid heeft er, naar het schijnt, niet bestaan. Elk verbond werd door eedzwering en offeranden beze geld, het huwelijk niet Althans, de Mozaïsche wet zegt er niets van. De man leidde zijn bruid Rijn tent of zijn huis binnen ,waar zij den sluier af legde; ziedaar alles Toch ontbrak het niet aan hartelij ke zegenspreuken en feestelijke vreug de. Maar het in zijn huis opnemen van de bruid was de eigenlijke vol trekking van het huwelijk. In later tijden werd dit overvoeren uit het ouderlijk huis naar eigen woning een feestelijke optocht, met muziek, zang, en reiendans. Dat het huwelijk door de veelwijve rij ontaardde, ook bij Israël, is bekend. In de volkszeden drong deze echter niet door. De kleeding der vrouw bestond van ouds uit tweeërlei eenvoudig en ruim gewaad: een onder- en een opperkleed. Onder het eerste werd, maar niet al tijd, een fijn linnen hemd gedragen, en het tweede was soms dubbel, bij meerden rijkdom of op reis. Het op- porklccd of de mantel was vooral zeer liet onderscheid in kleeding tus schen de gehuwde en de ongehuwde vrouw bestond hoofdzakelijk in den sluier. Het verschil tusschen de man nelijke en de vrouwelijke dracht lag misschien vooral daarin, dat de man den mantel over den linkerschouder geslagen droeg, waardoor hij den cenen aim geheel onbedekt had. Dit opperkleed, dat voor den arme tevens uijn eenige dekking was gedu rende den nacht, en dat daarom nooit langer dan van den morgen tot den avond mocht worden te pand genomen, werd door een brecden en langen gor del om het middel opgehouden. Deze diende tegelijk voor het bergen van kleine benoodigdheden en werd in huis óf losser gemaakt óf geheel afgelegd, zooals ook over het algemeen het op perkleed in huis minder werd gebruikt Het hoofd had men altoos bedekt, do voeten in sandalen gestoken, die men bij thuiskomst uitdeed. Men meene echter niet, dat de Jood sche vrouwen zich met deze eenvou dige kleeding vergenoegden. De pro feet Jesaja noemt niet minder dan een en twintig stukken van haar toilïL Vooral te Jeruzalem ging de opschik in kleeding dikwijls de perken te bui- Een Israëlietische schoone hoorde men reeds van verre. Haar voetstap pen werden door een licht geklingel als van zilveren behPtjes aangekon digd, en zij hadden een trippelenden gang, „alsof hare voeten geboeid wa ren'. En dat waren zij ook werkelijkl Want boven de sandalen, die in vorm, banden en versierselen al vrij wat weel de vertoonden, en boven de enkels, wa ren ze versierd met gouden beenrin- gen, waarvan er vele los op elkander hingen, waardoor zij dit tinkelend ge luid maakten. Deze beenringen werden, naar het schijnt, door zilveren ket tinkjes vereenigd, zoodat inderdaad de beide voeten, a' was het dan ook door een ruimen band, onderling ver bonden waren. Ook de gordels waren veelal van kost baar en fijn weefsel, en versierd met edel metaal of juweelen. De edelste purperstof diende, tot een tulband ge rold, als hoofdsieraad. Kostbare ver- sierselen werden daar soms aange hecht, halve maantjes, zonnetjes en dergelijke. De Israëlietische vrouw droeg niet alleen oorringen, maar zelfs een vrij grooten ring door den neus was wel in zwang, van elpenbeen of goud ver vaardigd en soms met edelgesteenten bezet. Tot den verderen opschik dien zij droeg behoorden de gouden ketting met een bundel myrrhe of ander wel riekend kruid, om den hals; een spie geltje van gepolijst metaal dat aan een snoer op de borst hing, en naarmate het godsdienstig leven meer in verval geraakte de amu'ette, die tegen onheil beschermen, of geluk, in welken vorm dan ook, aanbrengen moest! Bij oud-Isracl was ook het instituut der slavernij bekend. De slaven ver schilden alleen hierin van een vrijen knecht of meid, dat zij niet naar eigen keus een dienst konden zoeken, of dien met een anderen verwisselen. Rechte loos waren zij niet. Zóó eigen waren zij in huis dat het „vertrouwend staren der dienstmaagd (wat feitelijk als sla vin had moeten worden vertaald) op de hand harer vrouw" in den 123sten Psalm het beeld is van het kinderlijk gebed. De gehuwde vrouw was bij Israël niet, als thans zoo menige vrouw in liet Oosten, de slavin harer kinderen. In de wet stond evenzeer geschreven „Eert Uw moeder!" als „Eert Uw va der!" en wie zijn moeder vloekte, ook diens lamp <iou worden uitgebluscht in zwarte duisternis. Niet alleen over haar dochters ,maar ook over haar weerspan nigen zoon was haar door de wet macht gegeven (Deut. 21 vs. 18. 19). Soms zelfs matigde zij zich meer rechten aan, dan haar toekwamen, en der Huisvrouw kan vermeden worden door aanvrage onzer speciale tarieven voor de GEZINSWASCH. N.V. Stoom Wasch- en Strijkinrichiing vh. J.J. DE LANGE, Overschie Iel 42880 Wringmachines met 5 iaar earantie! BICIJCLE 15 75 en 16 80 VICTORY tevens mangel 17 50 ACME, idem idem 2 5 00 Reclame: Wringers op kogels 11 50 Reclame: Wrlngerbokken zware 1 90 Reclame: Gegalv. Teil 65 c m 1 08 bii J VAN DER TOORN Co. R'dam Mathenesserweq 77 79. tel 33628 Géén DURE VERWARMING met GAS of ELECTRICITEITMI Alléén ANTHRACIET van: Sedert 1897 JOH HEUS R. Rottekade 135, Telef. 42002 KOTTERDA M GEZ. AALDERS PROVENIERSSTRAAT 54 ROTTERDAM Ruime sorteering: DAMES KOUSEN in Zijde, Matzijde en Ajour - HEERENSOKKEN in effen en fantasie - JON GENS- en MEISJES SPORT KOUSEN en SOKJES Dat is goedkoop! Actetassclie-.i vanaf f 1.75 volle maat met versterkt handvat f 2.25. Vei liqheidslot 12.50. t-rima Kalfsleder f 2.75 a 13.50. Boodschaptasscheu p. s. 70 cent. Geldbeurzen 10 en 50 cent. IJ zero. Veters 12 voor 15 en 20 cent. Bniin koordveters alle 'clcurcn. Poets en Wrijf artikel en L. TERLOUW, Adamshofstraat 27 Elect. Schoemakerij „De Gunst" Telefoon 57135, Rotterdam KOOS LUIJKENAAR GEEFT LES In: Orgel- en Pianospel Billijke "onditfoa Prima refer. Burgemeester Meineszplein 11 Telefoon 3P440 - ROTTERDAM DAMESI Laat Uw wascb door ons vak kundig behanddon Helderder wasch- goed en ninder slijtage Vraagt speciaal onze K.G.-tarieven Ann bevelend. j. WESSELING Stoom Wasch- en Strijkinnchting ..ZONNEROGS" Llnkerrottekade 24 Hiilegersber'i. Voorl. Telefoon 53592 Ook het adres voor Uw Fijn Goed 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 9