irVVVJl DAMRUBRIEK VRIJDAG 7 APRIL 1933 DERDE BLAD PAG. 10 Kerknieuws KERK EN HUICHELARIJ? De „Röformiieite Kirchen®ei tung''(Sührij-ft: De huiulial-arij van een zeilg'ciiceg'zaaui kerkelijk Amerika treedt bij het zien van Duitsc-h lands ontwaken weer in een schei licht Tijdens den oorlog waren vooraan staande Amerikanen iai liet kerkelijk leven de gemeenste oorlogophrisers. We hebben slechts te herinneren aan Dr. Cadanan, die ook thans nog in den Amerikaanscheii Kenkenibond toonaangevend is. Thans zou, naar de „Völikiisehe Beobachter" meldt, üe New Yorker Bond van Kerken in naam van de Amerikaansche Christenen een proteSi tegen de z. g. n. Jodenvervolgingen in Duitsclilaaid hebben aangenomen. De Engelsohe kerkeldjilce1 fclaidten zijn hi dit opzicht trouwens niet'beter. „Scots Ob server" b.v. sdhrijifit eveneens in schijnheili ge verontwaardiging over den bij ons (D'uitscMand) heerschendcn terreur. Toen vroegere regeeringen iedere opwaking vaai vaderlandsliefde jarenlang met bitteren haat vervolgden en zelfs schoolkinderen straften als zij de oude vadierlandsohe kleuren droegen, vond deze Amerikaansoh- Engelsclie pers dit volkomen in orde. Zoo als zij eens in den oorlog gielogen hebben, liegen zij thans weer, en op Kerkelijke con gressen verzekeren zij ons, Duitsche soha- pen, hun broederlijke liefde. 1 PORTRETTEN In het Hervormd weeikhlad „De Geref. Kerk" der Confess. Vereemigiaig zegt een in zender, dat 'hij „portretten" gelijkstelt met „gelijkenissen", waarvan de Wet des I-Iee- ren liöt maken verbiedt Toen hij tot. dat inzicht kwam, heeft hij terstond alle portre ten die hij bezat, vernietigd, zelfs liet por tret van zijn eenige overleden zuster. Zijn broer, bij wien hij inwoont, is voorlezer in •en Ned, Hevoraxle Gemeente, en heeft' vroeger den dominee ook al eens gewezen op het verkeerde van schilderijen of portret tien aan den kamerwand te hebben en hij verzucht: „Hoe gansc.h verkeerd toch om geschenken aan te nemen van a.s. lidma ten, en dan nog wel een schilderij of por tret!" Hij vraagt: „Zouden wij ons ook niet schuldig maken aan afgoderij als Rome. door die portretten eim?" De bekende Ds. C. A. Lingbeek geeft hierop een wel wat! uitvoerig, maar blijk baar voor sommige mensohen nii-et overbo dig antwoord, dat volkomen duidelijk is. Hij schrijft als volgt: „De Bijbel verbiedt nergens het maken of hebben van afbeeldingen of portretten. Wel het maken van gelijkenissen om ons daar voor te buigen of om ze te dienen. Bij Israël was he-t maken van gelijkenissen of afbeel dingen op zichzelf dan ook niet. ongeoor loofd. Mozes maakte, op Gods eigen bevel, een afbeelding, in koper, van een slang. En op de ark des Heeren stonden twee gouden cherubims, d.w.z. afbeeldingen \%n engelen En het koperen waschvat in den tempel van Salomo rustte op koperen afbeeldingen .van runderen- Alleen Mohammed, de valsche profeet, heeft dan ook het tweede gebod zóó opge vat, dat alle afbeelden van eenig schepsel .verboden was en het dus aan zijn volgelin gen ontzegd. Onze Kerk der Hervorming heeft dat iechter niet zoo opgevat. Lees maar wat de Heid. Catechismus zegt- 'ter verklaring van het tweede gebod: „God kan noch mag op eenigerlei wijze afgebeeld worden, maar het schep sel, ook al is het, dat zij kunnen afge beeld worden, zoo verbiedt God noch tans hun beeltenis te maken of te heb- ben om die te vereeren of om God daardoor te dienen." Duidelijk maakt de Bijbel zelf ander- 'scheid tusschen het maken en hebben van een afbeelding en tusohen het hebben van een afbeelding om die te vereeren of te dienen. Want toen Mozes de koperen slang maakte, was daarin niets verkeerds gelegen: Godzelf had het bevolen. Maar toen m Hiskia's dagen het volk voor die koperen slang reukoffers begon te brengen, toen, maar ook toen eerst, werd zulk een hebben van een afbeelding tot zonde. Daarom ver brijzelde koning Hiskia de koperen slang, die nu tot een afgod was geworden. Overeenkomstig den Bijbel hebben onze Hervormers dan ook het bloot maken en hebben van portretten geenszins afgekeurd, maar toegestaan als alleszins geoorloofd. Luther heeft vele malen zijn portret laten ïnaken. En van Calvijns werken kunt gij ge?n oude uitgave vinden, waarin zijn portret niet voorkomt. Dat was heelemaal niet In strijd met Gods gebod. Wij moeten inzender er verder op wijzen Üat het geen onschuldige zaak is, wanneer iemand nochtans uit vermeenden godsdienstigen rjver het hebben van elk portret of afbeelding zou willen verbieden. Men mag niet als zondig verbieden, aan Maarook niets daaraan toe- d o e n. Men mav niet als zondig verbieden, aan zichzelf en aan zijn medemensch, wat God- zelf niet verboden heeft. Want altijd zal men zien, dat wie aan Gods gebod nieuwe geboden of verboden toe voegt, de eigenlijke geboden op den achter grond schuift. De Parizeen geboden en verboden veel meer dan God geboden of verboden had. 't Was bij hen „gebod op gebod, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig". Maar de Heere Jezus verweet hun: „Gij doet Gods gebod te niet door uwe inzet tingen." 't Heet in den Catechismus óók afgoderij: God op andere wijze te dienen dan Hijzelf ons bevolen heeft Daartoe behoort ook: in Zijn heilige geboden in te leggen wat er niet in staat. Laat inzender dus gerust zijn Mohammo- 'daansche jas uittrekken en zijn portret la ten maken. Wij moeten telkens weer onze eigengerechtige jas uittrekken, want die groeit vanzelf ons weer aan de leden. Maar het uittrekken van dat kleed, daar frischt 'n mensch van op. Zóó leert hij zich bezien in den spiegel van Gods e i g e n 1 ij k e Wet en leert hij zijn gedaante zien als zondaar, schuldig aan alle geboden. Zóó leert hij tot Christus vluchten en wandelen in al de geboden des Heeren in oprechtheid. GEZANGEN IN DE GEREF. KERK Zangavond te Den Haag. Dinsdag werd in de Westerkerk te Den Haag, ten bate van het restauratiefonds dier kerk, een bijzonderen zangavond ge houden, waarvoor groote belangstelling bestond. Het Geref. Gem. Zangkoor „Asaf" zou zich doen hooren in het zingen van enkele gezangen .welke door de Synodale Commis sie voor de uitbreiding der Gezangen zijn voorgesteld. Na opening door D r. Los en het zingen van een Iv.celal gezangen waarbij de ge meente beurtelings een vers was het woord aan D s. A. H. v. Minne n, van 's-Gravenzande, die een rede hield over •bedoelde uitbreiding. Spr. begon met er op te wijzen, dat het Kerkgezang in Nederland altijd groote be langstelling had en dat er menige kerk strijd om gestreden is of mee in verband gebracht. Hij achtte zich gelukkig dezen avond bij te wonen, omdat het de schuldige plicht van ieder is, mede te werken tot ver heffing en verbetering van het Kerklied. Spr. hoopte, dat wanneer de synode zou besluiten tot uitbreiding van de kerkgezan gen, allen als volgzame en gehoorzame leden aan de uitvoering van dit besluit zullen medewerken. De beteekenis van het gezang in de kerk is steeds groot geweest. Het kerklied werd niet beschouwd als iets ondergeschikts, doch gelijkwaardig gesteld met de bediening des Woords en het gebed. Wie dus het kerkge zang aanraakte,-kwam aan iets heiligs. Nooit zijn de Gereformeerde Kerken er tegen geweest, dat naast de Psalmen ook Gezangen in den Eeredienst werden gebruikt. In 1574 werd bepaald bij Kerkenorde, welke gezangen gezongen mochten worden in de kerk. Hef ontstaan 'dezer gezangen werd in den breede uiteengezet. Pas in 1905 heeft de Synode van Utrecht het aantal gezangen uitgebreid door er offi cieel aan toe te voegen: de Morgen, de Avond zang en de Bedezang voor de' Predikatie. Tegen deze uitbreiding heeft niemand zich verzet. Het beperkte aantal onzer Gezangen, aldus spr., hangt samen met den Calvinisti- schen oorsprong onzer kerken. In de Luthersche landen beliep het aantal gezangverzen in de lSe eeuw reeds ruim 77.700. Deze vloed van Gezangen verdrongen de Psalmen. Luther was de vader van het Christelijk lied; Calvijn de vader van het Kerklied. Spr. schetste vervolgens de herzieningen die zoowel de Psalmen als de „Eenige Ge zangen" ondergingen, in de jaren 1772 en 1773. De dichters en het bekende dichtgenoot schap die ons de berijmde psalmen en ge zangen bezorgden, hebben hun werk niet dan na veel schaven en veranderen zien aangenomen. Spr. gaf van dit „schaafwerk" enkele sprekende voorbeelden. Natuurlijk kleven er fouten aan onze psalmberijming, maar ondanks die, hebben zij die aan de verbetering medewerkten, meesterwerk geleverd, vooral wanneer wij letten op de regels van dien tijd, die voor berijming golden. Niet altijd is de Schriftgedaohte geheel juist weergegeven, maar toch is het huidig Psalmboek een model van beantwoording aan all vèr strekkende eischen der toenma lige versbouwkunst. Ook hiervan gaf spr. een aantal voorbeel den. Van de genoemde vergadering in 1772 in liet Mauritshuis gehouden bood juist 150 jaa.- later een vergadering te Beekbergen in Gelderland een zeer flauwe weerschijn. Daar vergaderden de Deputaten van de Synode van Leeuwarden in 1920. Het was de wensch der kerken om het aantal gezan gen te vermeerderen, vooral zoodanig dat de Christus van liet N. Testament kon bezongen worden. Daarvoor werden deputaten be noemd. die op le Synode van Utrecht in 1923 een proeve van nieuwe kerkliederen aan boden. Spr. beschreef op geestige wijze het lot dat deze bundel onderging. Zoozeer werd de ar- heid van deputaten gewaardeerd dat de Synode besloot den bun-del op te bergen in het archief! Daarmede was. ze gevrijwaard voor slijtage! Bovendien werd toen besloten de preala bele kwestie achteraf te beslissen, of werke lijk Gezangen in de Geref. Kerken toelaat- Op een volgende Synode werd door depu taten gerapporteerd, dat het N. Testament daarover zich nergens beslissend uitlaat, maar de Christelijke Kerk al heel spoedig naast de Psalmen andere Schriftgedeelten en ook vrije liederen zong. Weer werden deputaten benoemd door de Synode van Arnhem in 1930, welken werd opgedragen de Eenige Gezangen "uit te breiden. Deze op dracht was echter zeer beperkt. Uitvoerig handelde spr. over de werkzaam heden van deputaten en waarom deze hun keuze deden bij de dichters van deze liede ren, wat hun keuze bepaalde en beperkte; hoe zoo weinig mogelijk veranderingen wer den aangebracht Van die veranderingen gaf spr. de redenen aan. Ten slotte handelde Ds. v. Minnen nog over de melodieën, waarover de Synode zich niet heeft uitgesproken. Dat de Generale Synode indertijd zich onzijdig hield en vrij heid gaf tot rhvthmiscli zingen, was naar spr.'s meening, goed bedoeld maar raar ge zegd. Want er wordt in onze kerken altijd rhythmisch gezongen, ook al worde alle no ten even lang gezongen. Dat is immers óók rhythme! Van de gekozen gezangen is de versbouw zóó ,dat de figurale muziek desgewenscht dadelijk door koraalmuziek is te vervangen. Spr. eindigde zijn rede met den wensch dat eenmaal God zelf de dichters of dichte ressen verwekke, die wat leeft aan bede en dank in de ziel der Geref. Kerken, zóó weer geven in lied en muziek, dat er de Psalm toon van den ouden dag in wordt voortgezet als Nieuw-Testamentisch gezang. Moge dit zijn een vóórklank van het lied van Mozes en het Lam! Na deze aandachtig aangehoorde uiteen zetting werden nog enkele gezangen met voorzang van „Asaf' gezongen. De leiding door „Asaf" bij het zingen gegeven, heeft er zeker veel toe bijgedragen dat alles een goed verloop had. Na een'slotwoord door Ds. Attema en het zingen van „Een vaste Burcht" werd de sa menkomst met dankgebed gesloten. ZENDING IN CHINA Dr. Shenvard Eddy mag tevreden zijn met de resutaten zijner onlangs gehouden „evangelische" campagne in China. Van zijn standpunt bekeken, was het succes aan zienlijk. Zooals vanzelf spreekt, waren de spreek gestoelten der Y.M.C.A. (Young Men Chris tian Association d.i. Cchristehjke Jongelie den vereoni ging) overal voor hem beschik baar. want hij verscheen op uitnoodiging van het Nationaal Comité der Y.M.C.A. Vertegenwoordigers van andere nationale organisaties, in het bijzonder die vam de Nat. Ghr. Kerkeraad van China, gaven hun medewerking. Verscheidene plaatselijke Ch; neesche Kerken openden hun deuren voor hem, terwijl sommige Westersche Kerken waarvan het grootste gedeelte uit zendelin gen van moderne rich ting bestaat, zooals o.a. de Union Church te Peking hem tot een spreekbeurt uitmoodigden. Meer dan twintig groote opvoedingscen tra in China werden door Dr Eddy bezocht. De campagne duurde vijf maa' den en was een der uitgebreidste van deze soort in de laatste jaren op touw gezet En het werk van Dr Eddy wordt zorgvul dig voortgezet door geestverwante Chinne- sche leiders en buitenlandsche zendelingen Maar zijn succesvol optreden is een spre kend bewijs der tijden en toont ons den ont stellenden voortgang van het modernism* op het zendingsveld. W ie is Dr Eddy? Het meest is hij bekend als een Y.M.C.A. man. Hij arbeidde onclf"' studenten van Japan, Korea, China en Indiê Sedert 1922 heeft lnj verschil lende malen Sovjet Rusland bezocht In 1926 trad hij te Moskou op als hoofd van een groep „rood- getinte" Y.M.C.A. werkers en anderen. In 1931 trok hij zich uit de Y.M.C.A terug. Bij die gelegenheid werd gezegd im Hems if Interest' (no. 6 van 10 Febr. 1931), dat Dr Eddy de Y.M.C.A. had gebruikt als een kleed voor zijn pacifistische, socialistische, internationalistische, pro-Sovjetacties en ten slotte dit kleed had uitgetrokken en opge doken was in zijn ware of nagenoeg vfarft gedaante. Dr Eddy heeft o.m. gezegd: „Dingen alk de geboorte uit een maagd, verzoening door het bloed, en opstanding des lichaams, kun nen best afgeschaft worden. Individueel mogen zij geloofd of gewraakt worden, ver schil maakt dat niet uit" (The Biblical Re corder Deel 17 no. 12). En op 27 Februari 1927 zei de hij in een lezing te Chicago, dat hoewel in Rusland de vrijheid ver te zoeken was en atheïsme er welig tierde, er toch zoo veel goeds over Rusland viel te zeggen, dat de slechte zijde volkomen overschaduwd werd. Op zedelijk gebied predikt hij een onge bondenheid, die tot zedelijke ontwrichting van de jeugd moet leiden. Op een receptie, gegeven door Mevrouw Olga Kameneva, Directrice van het Bureau voor Cultureele Zaken legde hij de verkla ring af: „Gij leeft in een land (dat is dan Rusland), waarin de menschen elkander niet langer uitbuiten. Het is de eenige natie die met haar aangedurfd ideaal het gewe ten der wereld deed ontwaken." Wat Dr Eddy een paar tientallen jaren geleden geweest moge zijn, thans is het iedereen duidelijk, dat hij een uitgesproken modernist is, voorstander van gezinshepor- king, lid van de Socialistische Partij en sympathie toedragend aan het Sovjetisme. En 't treurige is, dat Christelijke Kerken in China voor zulk een man de deur openzetten. Zelfs een zendingstijdschrift, de Chineesche Recorder, durft het te zeggen: „Wij verwelkomen dezen vurigen profeet van den nieuwen dag." Inderdaad moet het treurig genoemd wor den, dat „The National Christian Corincil" Dr Eddy in een hoofdartikel verheerlijkt de navolgende bewoordingen: Dr. Eddy is evangelist, schrijver, wereld reiziger, en gedurende dertig merkwaardige jaren profeet en getrouw leider der jeugd van vele naties. Na bovenstaande mededeelingen mag het gebiedend noodzakelijk geacht worden, dat trouwe Evangeliebelijders zich onthouden van giften aan Zendingsvereenigingen, wan neer zij niet ten volle bevredigend worden ingelicht over de wijze, waarop hun gaven op het arbeidsveld worden aangewend. Twee dingen zijn opnieuw duidelijk aan den dag getreden. Ten eerste, dat die Zen dingsgenootschappen, die getrouw wenschen te blijven aam het Christelijk geloof, het Christelijk gezin en de Christelijke bescha ving, niet in hetzelfde juk kunnen loopen met godsdienstige lichamen, die tot zulk een omvang zijn afgeweken van de waarheid, dat zij niet aarzelen om hun stempel te drukken op de leeringen van een man, die een bekend modernist is. een socialist en een aanhanger van het Sovjetisme. En ten tweede mogen zulke toestanden op missio nair gebied de geloovigem, die trouw blij ven willeji aan de belijdenis der waarheid van de Heilige Schrift, wel dringen tot het gebed, dat God deze listige aanslagen van den Vorst der duisternis verijdele. Ongehinderd zal de prediking van den Christus der Schriften wel nimmer voortgang hebben. Altijd zal Satan de uit breiding van Gods Koninkrijk traclhten te gen te gaan. Maar het ergste is toch wel, wanneer in naam van het Evangelie de menschen worden gevoerd in de armen van het Socialisme cn Communisme. Ons gebed njze ten hemel voor de Chris telijke Kerken in Chitna, opdat ze terugko men vam deze lieillooze weg. om een man als Dr. Eddy te steunen en dat. ze kloek moedig mogen opkomen voor de handha ving van de waarheid der Heilige Schrift ZENDING. Ned. Zendings vereenig in g. De N. Z. V. te R ott e r d am houdt haar jaar- lijksdhen Zendingsdag weer op Hemelvaarts dag, dit jaar dus op Donderdag 25 Mei. In den namiddag wordt een samenkomst ge houden in het gebouw „Verein", Witte de Wittstraa.t te Rotterdam, waar de heer H. vn der Klift-, van Mowewe, de pionier van het Zendingswerk op Zuid-Oost Celebes, me dedeelingen omtrent dat werk zal doen. 's Avonds zal een openbare samenkomst in de Groote Kerk worden gehouden. Prof. Dr. J. de Zwaan, van Leiden, zal de Zen dingsrede houden. Door den Voorzitter der Vereeniging, Ds. P. G. de Vey Mestdagh, wordt na ordening de heer G. W. Mollema als zendellng-leeraar afgevaardigd naar Zu i d-Oost-Cel ebes. Het fanfarecorps ,jSangka Madali", de leerlingen der Ned. Zendingsschool, zal enkele koralen tem gehoore brengen. Den volgenden dag, Vrijdag* 26 Mei, wordt de Voorjaars-vergadering gehouden, die een huishoudelijk karakter draagt De rekening en het Jaarverslag over 1932 zullen er wor den behandeld. UIT HET SOCIALE LEVEN BOND VAN NED. SCHILDERSPATROONS Onder leiding van den bondsvoorzitter, den heer W. C. van As. te Sommelsdijk, ie te Den Haag de jaarlljksche algemeene vergadering gehouden van de verzekerings-ln-stellingen van den Bond van Ned. SchilderApatroons. t jaarverslag van den secretaris en de ba- en rekening 1932 werden met algameene nen goedgekeurd. De heer C. van Willigen- burg te Bloemendaal werd met groote meerder held herkozen tot lid van den raad van bestuur. Ondanks de ongunstige tijden, die het schilders bedrijf evenmin gespaard blijven, hebben de Instellingen steeds aan haar verplichtingen kunnen voldoen en heeft het Fonds voor be- drijfsongevajllenrisioo een kfleln verlies dat vam de gewone reserve kan worden afgeschreven, terwijl de patroons-ongevallen en de ziekteverzekering een voordeelig saldo behalen, hetgeen a-am de leden ten goectie K< De heer Henri C. Hoek werd weden-om tot 3. Aan het Slot herinnerde dat het fondis van de opri. zijn v NED. VEREEN. VAN CHR. KANTOOR- EN HANDELSBEDIENDEN Bovengenoemde vereeniging hoopt haar 38e jaarlljksche algemeene vergadering te houden op Vrijdag 5 en Zaterdag 6 Mei in het gebouw van K. en W. te Utrecht, aanvangende 's avonds 5 Mei te half 8. Behalve behandeling van verslagen e.d.g. ko en aan de orde eenige afdeelingsvoorstelien zake het reglement van de werjcioozenkns, instelling van een propagandist in algemee- :n dienst tegen 1 Juli as., betreffende gratis jurldischen steun en concentratie van organl- Naajr wij vernemen heeft die heer E. A. van Poel voorde met Ingang van 30 April a.s, eervol ontslag gevraagd als directeur vam het Alge- i Hij nwer ke rsfonds. DE LOONSVERLAGING AAN DE STOOM SPINNERIJ TWENTHE TE ALMELO De Rijks-bemiddelaar Prof. Mr Josephus Jltta Fabri kan teil vereen igi-ng opgeroepen tot een conferentie Inzake de aangekondigde loonsver laging van 10%, welke zou ingaan op 10 April te houden. Ttidei t de afdeeling Grc LICHAMELIJKE OEFENING 1 Rotterdam: Zwart Wit IExcelsior I Schiedam: Pro Patria I'K.D.O I I Dordrecht: Oranje Wit I—D.V.V. I 1 Rotterdam: Unicum IBendracht I 5 Vlaardimgen: B.V.A. I—Steeds Hoe 6 Rotterdam: O.D.S. IT.TJ3 I 7 Rotterdam: S.H. 1V.V.O. I 8 Roterd-am: G.W.B. D.O.S. i ICondons I 13 Rotterdam: K.D.O. II—Pro Patria II 14 Rotterdam: Zwart Wit II—D.V.V. II 15 Maassluis: Excelsior IIUnicum II 16 Rotterdam: Eendracht IIH.B.S. II -en in—W.I.A. III 21 Rotterdam. 22 Rotterdam: Condors II—S.H. II 23 Rotterdam: D.O.S. II—T.O.G. DE C.N.V.B.-COMPETITIE Utrecht: Desto IDoto I Cl asse II: Utrecht: Doto IIDesto II Meppel: M.J.V. I—C.S.V. I Kampen: D.O.S. I—Volhard! Elburg: Quick ISpart rtsluis: Z.S.V. II—D.O.S. II =elt: Olympia I—Be Quick III it: Volharding II—G- Elburg: Elb. I II—D.E.S. II Enschede: Sparta IISportlust I Enscfi'ede: Achilles IIIJuliana District Noord-Brabant Lage Zwiailuwe: Dornga IZwaluwen H District Gelderland-Noord Hoog-Soeren: O.V Apel KORFBAL DE C.K.B.-COMPETITIE isterdam: Oranje Nas i IWartburgia Zaandam: Z.K.C.Oranje Nassau II District Zuid-Holland (Zuid) Delft: Excelsior I—T.O.P, I Delft: D.E.S. II—Fiks II Den Haag: Toaiego II—V.E.O. II Den Haag: U.L.O. INeerlandiia IJ Den Haag: B.J.K.C.—V.E.S. IH Den Haag: N.I.O II—IJsvogel.3 II Den Haag: IC.V.S. II—Zeemeeuwen C 1 a s s e Illb: Sassenhelm: T.O.P. II—Pernix III llstrlct Zuld-Hollnnd (Zuid), T.O.P. I—D.I.O. I Rotterdam: Quick II—O.D.I. H KI as.se III: Rotterdam: D.I.O. II—Oranje Wit III Rotterdam: Rotterdam-Zuid IIT.O.P. II Redacteur: W. HOEKSTRA, Tulpeboomstraat 6, Den Haag. Alle inzendingen betreffende deze rubriek te zenden aan bovenstaand adres. Oplossingen worden binnen 8 dagen lngev cn over 14 dagen met de namen de oplossers gepubliceerd Voor alle vraagstukken geldti WIT BEGINT VOORDEEL IN DE OPENING (Vooi beginners) Verschillende lezers vragen ons de serie openings-combinaties te vervolgen. Bedoelde lezers hebben nl. een verzameling hiervan aan gelegd en stellen prijs op voortzetting. Wit: Zwart: 31—27 18—23 2. 33—29 12—18 3. 38—33 17—21 4. 42—38 11—17 5. 47—42 7—11 6. 36—31? 12 3 4 46 47 48 49 50 623—28 7. 32X12 21X32 8. 38X27 20—25 of 2—7 9. 12X21 19—23 10. 29X18 13X22 11. 27X18 16X29 12. 34X23 enz. Wit: Zwart: 81—26 19—24 2. 32—27 13—19 3. 37—32 8—13 4. 32—28 18—23? WW// WW/ WW/.. WW/, 46 47 48 49 50 5. 34—29 6. 29—23 7. 33X22 23X21 19X28 17X28 In een partij gespeeld door twee beginners zagen wy eens het volgende spelverloop: Wit: Zwart: 32—28 17—21 2. 31—26 12—17 3. 33—29 8—12? 4. 28—22 18X27 5. 29—23 19—28 6. 37—32! (niet 3S-32) 28X37 7. 42X22 17X28 8. 26X19 14X23 9. 38—33 7—12 10. 33X22 1217 11. 43—38 17X28 12. 3833 en wint één schijf Wit: Zwart: 1. 33—28 18—23 2. 38—33 17—21 3. 42—38 21—26 4. 34—30 20—24 5. 40—34 15—20 6. 30—25 12—18 7. 4440 8—12 8. 5044 16—21 9. 31—27? 10. 33X15 11. 28X17 12. 39X28 13. 35X24 14. 25X14 BOEKEN EN GESCHRIFTEN t' Is een boekje i mant). Maar de kleine omvang is om; evenredig aan den waardevolle» inhoud. Dat Dr. Nederbrn-gt een alleszins deskundige is. om over een onderwerp als „Oorlog en Vre de" te schrijven,/behoeft zeker niet gezegd te worden tot de lezers van ons blad. En e\e»tnin behoeft er op gewezen te worden, dat de Schr. het vraagstuk ..Oorlog en Vrede" beziet van uit Maar wel willen we de aandacht er op vest!, gen dat in deze studie van Dr. Nederbrugt zoo duideluk aan het licht treedt dat wie in zijn denken en doen leeft bij het Woord Gods. nuch ter van zin is. De Heilige Schrift toch houdt ons immer het ideaal voor oogen. waarnaar ge. strcefd moet worden, doch tegelijk blijft ze re- koning houden met de verwording van, het men schellik leven door de zonde. Dr Nederbragt handelt achtereenvolgens over het recht van den oorlog, het zoeken van den vrede, den strlld om het recht en de taak van den Christen en de Kerk. Gaarne bevelen we deze studie ter lezing aan Voornl onze A.R.J.A. vereenigingen willen wo op deze uitgave wijzen. EVANGELISATIE-BIBLIOTHEEK. Deze nuttige bibliotheek is thans haar 18e jaargang begonnen. Ongetwijfeld verricht de E.B. een goed werk. Zij tracht het EvangKfo te brengen tot breede lagen van ons volle., die Willem (Prins Willem I) door B. L. Bijlsma en een boek var. grooteren omvang (155 pag.) go- titeld ..Brigitta", door Anna Olander. Het Oran jeboekje hebben wij reeds vroeger besproken En „Brigitta" is een boeiend haai dat ons een blik doet slaan in het rilko menschenleven. Het teekent ons de kracht vai Oods genade, die bii de belceering van dei mensch ook de macht van bepaalde karakter- zonden in het leven breekt. Door vele moeiten en teleurstellingen wordt in Brlgitta's leven de trots en de wil gebroken die haar zoo onvatbaar maakten Lal uitnemende Evan. Bij vernieuwing bevelen we gaarne de E.B. an. Men vrage eens prospectus aan. Men leze elf de lectuur en geve ze daarna door aan Faillissementen Uitgesproken AMSTERDAM. AWE Kla- vamerlingh Onnesweg 28. R.-c B de Gaa* ïuysen. Hilversum ■dam. WIJ hen Amsterdam, Goudg B de Gaay Forti man; cur mr A H J M Kampmeyer. J. Davidson, koopman, Amsterdam. Nw. Prini sengracht 66. R—c. en cur als voren. AMSTERDAM. J Pul, hoedenwinkelier. Ami sterdam. Muntplein 5. R.-c. mr Th L van Berckel cur mr F H Cohen. Plller, koopman, Amsterdam. Daniël Theron- straat 34. R.-c. mr Th L van Berckel; cur mr E Spoor. A Kruyt, bakker, Amsterdam, Palmstraat 4 R.-c. als voren; cur mr A H J M Kampmeyer, ROTTERDAM. De nalatenschap van wijlen notaris J. L. Meijer, gewoond hebbende te Rot terdam. Oppert 155 en aldaar overleden. R.-< mr A Dirkzwager; cur mr J Offerhaus. Hijman Mozes van Gelderen, koopman, wo nende te Rotterdam, Zaagmolenkade 46. R.-< als voren: cur mr H L var> Zanten. Arle Koojman, zonder beroep, wonende t Rotterdam. Goudschesingel 156a, R.-c. als vore: cur mr P H Verheul. Johannes de Ridder, sigarenwinkelier, wo nonde te Rotterdam, le Middellandstraat 46a R..c. als voren: cur mr J Slijper. Cornelis Antonius van Hoorn, bedrijfsleide in vleeschwarenfabriek, wonende te Rotterdar. Lange Hilleweg 102. R.-C. mr A Dirkzwager; cu-ar-n mr H E Waalkens. Jacobus Jjeenclert Goudswaard, zonder roep, wonende t Rotterdam, Adrianastra R.-c mr A Dirkzwager; cur mgj mr M I 67. R.-C. mr D Kaars Sypesteyn; mr W M v d Breggen, Zeist. M J C Gerritsma, Utrecht, Lange Juffers! 16. R.-c. mr D Kaas Sypesteyn; cur mr R F C van Roy. A. Bekker, Amersfoort Zuidsingel 6. R.-c. ala Belonje, Oudegracht 178. 's-HERTOGENBOSCH, P Manders, koopmati en verzekeringsagent. Eindhoven, Adolf var Cortenbachstraat 75. R.-C. mr K Sassen; cur mi L Peeters, Eindhoven. ZWOLLE Jacob Knol, rijwielhandelaar, Stap horst. R.-c. mr A Mercler; cur mr H J Boumar Mart. Scheer, veehouder, Steenwijkerwold< R.-C. mr W A Vos; cur mr J A Willinge Gra, t Huibert Korthof, handelende Geertulda Catharina Buy: een jaar, ingegaan 14 Febr voerder mr M O Cahen, Am: Verleend aan Isaac Gerrit in dames- en heerenstoffen, Huibert Korthof, zonder ber goederen gehuwd or den tijd 1933. Bew: •inkelier, 22. tijd Febr. 1933. Bewind- H J Sehoone, Amsterdam. W M Veth, Amsterdam. A Dietz Amsterdam. F Olthof, Dulvendrecht. A B J Pootjes. Amsterdam* G Snippe. arbeider. Smilde. G J Kalsbeek. scheepsjager. Smilde, WittewijK P J Keyzers Nzn., Hillegom. N.V. „Abls" Bloemendaal. Handelsvennootschap onder de firma IJmuiden letonbouw, IJmuiden. A J P Peduzie, IJmuiden, Oost Kalverstr. 12( G P Peduzie, Bussum, Drlestweg 28. /eg ^05 B°3' koopman' Utrecht, Daalsche. W. van Rhenen, Utrecht, Willemstraat 33* P J de la Haye, Amsterdam. i £h- H J M Inden, practizijn te Rotterdam* P. G. Wiezer te Gouda, Geëindigde an* Zw^nenburg' voei'man-sleeper te Rotten *«ra. Zwanml,ur8'- voermaii-sleepep te Botter. .\L Bujjs, grondwerker te Rotterdam A Polak, meubelhandelaar te Rotterdam >Ue?dame'n' H' Üchippers koopvromv tfl P van der Horn, brievenbesteller te Rot*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 10