VOOR Opruiming De Geschiedenis i;i den waaier ln liet maandblad Buiten treffen wij een aarddg artikel aan over de waaier, waaraan wij het volgende ontleenen: De oudste vorm van de waaier is zeer waarschijnlijk eea blad geweest, dat dan bij den steel we 'u vastgehou den en natuurlijk allereerst aL. utili- teitsvoorwerp dienst deed, al. om mus kieten te verdrijven. Op Egyptische reliefs zien we hoe bij een optocht van den vorst zulke bladvormige waaiers op lange stelen werden meegedragen. Nooit werden zulke waaiers door de menschen zélf in de hand gedragen: daarvoor waren de stelen veel te lang. Een heel oud overblijfsel is dan ook het gebruik, dat bij een groote proces sie, waaraan de Paus deelneemt, waaiers van pauweveeren aan weers zij van den Pauselijken zetel worden meegedragen. De Grieksche dames kenden wél don kleinen waaier voor eigen gebruik. Ge heel en al nutiigheidsvoorwerp is hi) dan zeker al niet meer geweest Er zijn charmante Tanagra-figuurtjes ge vonden met waaiers, die alle nog het bekende blad model op steel vertoonen. Bij de Romeinen waren die waaiers van dun, beschilderd en verguld hout, terwijl daarnaast de hooge waaiers van pauweveeren bleven bestaan. Met het Homeinsche rijk verdwijnt de waaier uit het gewone leven. Do vroege Middeleeuwen kennen hem al leen nog in dienst der Kerk, waar hij weer wordt gebruik voor zijn oorspron kelijk doei, want in 't Oosten wemelde het van muskieten en ander gedierte, dat om het altaar zwermde. Men ge bruikte nu ronde waaiers op langen steel om de vliegen van de hostie weg te Imuden. En de Westersche kerk nam lit gebruik klakkeloos over, hoe wel geen reden voor was. Toch is het eeuwen lang gewoonte gebleven, zulke waaiers, flabulla genaamd, te gebruiken. Sommige daarvan konden worden dichtgevouwen en komen dus al iets nader tot de latere, opvouwbare dames waaiers. Zij waren zeer kostbaar en vaak van zilver of kostbare hout soorten vervaardigd. Pas na de kruistochten komen de waaiers weer ais mode-object in ge bruik. ln de ridderromans van de 13de en 14de eeuw worden ze herhaaldelijk genoemd. Toch waaierden de edel- vrouwen zich er niet zélf mee, want ook deze waaiers hadden een langen steel. Uit Italië wordt in de 14de eeuw de rechthoekige, vaanvormige waaier ge- importeerd. Tot de zestiende eeuw blijven dan de drie modellen: flabellum, vaan waaier en schijfwaaier (biadvorm op steel) in gebruik, en eerst dón gaan de bezitsters haar waaiers zelf gebruiken. Dan komt eindelijk de vouw-waaier, zooals wij dien kennen. In het begin was de vorm heel primitief en bestond uit een rechthoek van papier of ge lijmde stof, in harmonicamodel ge vouwen en van onderen samengebon den. Maar dan komen er aherlei ver beteringen, vooal door de invoering van den èohtoa waaier uit 't Oosten. Vooral Japan heeft vanouds veel waar de aan den waaier gehecht: bij het leger waren ijzeren waaiers in ge bruik, die als sabel dienst deden bij het exerceeren; de soldaten salueerden er ook mee. In het begin is naast den nieuwen vouwwaaier ook nog de schijfvormige waaier in gebruik, nu zonder steel en vaak heelemaal niet schijfvormig, maar halfrond, achtkantig of vierkant. Ze waren versierd met spiegeltjes, ca meeën, edelsteenen en borduursel. Doordat de waaier plat en stijf was, leende hij zich goed voor zoo n zware bewerking. Het waren heel kostbare stukjes en eigenlijk alleen bereikbaar voor vorsten en zeer rijken. Ook was het in die dagen nog niet het uitslui tend voorrecht van het vrouwelijk go- slacht, zich met waaiers te vertoonen: koning Hendrik III had de voorliefde voor waaiers geërfd van zijn moeder, Catharina de Medicis, en had er een heele collectie van. Er werden in dien tijd alle denkbare en ondenkbare ma terialen gebruikt voor waaiers: hout, veeren, perkament en papier, leer, zij de en geitevel; tulle, kant en struis- veeren komen pas later. Koningin Elisabeth van Engeland was eveneens dol op waaiers en schijnt eens ver klaard te hebben, dat een waaier het eenige geschenk was, dat een onder daan aan zijn vorstin kon aanbieden. Zij ontving dan ook dozijnen ten ge schenke. Plotseling verschijnt dan de strulsveeren waaier. Op de schilderijen van Titiaan zien we er dames mee af gebeeld: het is een bos strulsveeren, van onderen samengebonden en op een langen steel bevestigd, die uit ivoor, goud of zilver bestond, vaak met edel steenen ingelegd. Waarschijnlijk komt dit soort waaier uit Venetië. Door den grooten rijkdom en verscheidenheid verdwijnt in den loop van de 16e eeuw de eenvoudige vaanwaaier, die zioh in zijn land van oorsprong, Italië, nog het langst handhaaft Aan het einde van de 16de eeuw dragen de bruiden in Venetië op haar trouwdag nog den vaanvormigen waaier, maar dit is ook het laatste overblijfsel. En dan ver dwijnt de struisveeren-bouquet, even plotseling als zij gekomen was: na 1630 is er haast geen enkele meer te vinden. Ook de schijfvormige waaier Itan de concurrentie met den nieuwen vouwwaaier niet volhouden en raakt langzaam-aan op den achtergrond. De flabellum-vorm, de liturgische waaier dus, is ai heelemaal vergeten. De vouw-waaier kwam, zooals ge zegd, uit het Oosten, via Spanje. Hij was in de eerste tijden van Spaansch leer vervaardigd en zeer sterk gepar fumeerd. Thans raakt hij heel vlug ingeburgerd en in de 18de eeuw valt de glorietijd van den waaier, die steeds meer doordringt tot alle lagen van de bevolking. De waaier krijgt zijn plaats in de hof-etiquette, en bij trouw plechtigheden gaf de bruid aan alle genoodigde dames een waaier ten ge schenke. De kostbaarste waaiers waren van ivoor of paarlmoer, bezet met ro bijnen, amethysten, smaragden en dia manten. Maar er waren ook minder bewerkelijke exemplaren van zijde of papier, beschilderd met herderstafe reeltjes en dergelijke, naar den smaak van dien tijd. Natuurlijk ontaardde ook deze mode vaak in dwaasheden. Men zag waaiers met kijkgaatjes, met kleine uurwerken in het handvat, met veerwerk enz. De echte 18de eeuwsche waaiers waren echter ware kunstwerkjes met ivoren handvat, dat jour bewerkt, gegra veerd, ingelegd of met goud ^n ziiver- plaatjes opgelegd was. Het bovenstuk van papier of zijde was op zeer fraaie wijze beschilderd. Tegen het einde van de 18de eeuw was de vraag naar waaiers zóó groot, dat de handelaren Chineesche papieren waaiers als massa product importeerden. Daarnaast be stonden de papieren waaier, bedrukt met een kopergravure, heel vaak een actueel onderwerp behandeld. De waaier werd zoodoende tot een soort krant. En dat bleef zoo tijdens de Franschc Revolutie. De waaiers waren toen uit den aard der zaak zeer een voudig. Met den Empire-tijd keert de lux^ waaier terug. Alleen is hij veel kleiner dan voorheen. Als materiaal werd veelal ivoor gebruikt, met goud- en zilverbeslag versierd of in 't geheel niet versierd: schilderwerk is nu verdwe nen. ln 1828 wordt nog eenmaal een po ging gedaan den waaier als mannen- modeartikel ingang te doen vinden. Deze opzet liep echter faiikant mis, wat trouwens wel te voorzien was. Maar daarna breekt er weer een tijd van volkomen vrijheid op waaiergebied aan. Alleen onder het Tweede Keizer rijk hadden de waaiers aan een be paalden eisoh te voldoen: zij moesten ritselen! Even is het dan modo, zoo omstrcoks 1870, om handteekeningen van beroemdheden te verzamelen op een waaier; dat heeft echter maar kort geduurd. Er worden dan verder alle mogelijke materialen gebruikt, maar meer en meer raakt de waaier op den achtergrond in het dagelijksch leven en tenslotte handhaaft hij zich nog alleen des avonds bij bijzondere gelegenheden. Tot ook dót gedaan raakt En nu is de waaier vrijwel vergeten. Zelfs bij het toilette de grand gala missen we dit fraaie onderdeel van het vrouwentoilet Hoe lang zal het nog duren voor hij weer het aller nieuwste modesnufje is? Handwerken Sportsokjos kan men breien in alle kleuren met liet beste is om de hoofd kleur zoo te nemen, dat in harmonie is met den rok. Bijboorbeeld bij een bruinen rok en bruine kousen kieze men gele sportsokjes met een blauw werkje; bij een grijzen rok en kousen roode sokjes met zwart patroon, enz. Begin aan den bovenkant en zet 60 steken op: 20 op ieder der drie naal den. Brei dan op die steken 3 toeren van het ribbetje: 1 recht, 1 averecht; hecht vervlgens de „versierings"-woI aan en brei op dezelfde manier 3 toe ren; daarna weer met de hoofdwol 3 toeren en dan bogint het patron. In dit patroon wordt alles recht gebreid; ik noem de hoofdwol A en de versierings wol B. lste toer 8 steken recht met A; 2 met B; dit herhalen tot het einde van den toer; 2de toer net als de eerste; 3de: 6 met A, 4 met B en dit weer herhalen tot 't einde; 4de als de 3de toer; 5de: 4 met A; 6 met B; 2 met A; 2 met B; dezen toer herhalen tot het einde; 6de toer als de 5de! 7de als de 3de; 8ste eveneens; 0de als de lste; 10de even eens. Dan is het patroon af; brei nu met A 3 toeren het ribbetje: 1 recht, 1 averecht; daarna met B 3 toeren en en slotte met A 6 toeren recht Keer dan het werk binnenste buiten, zoodat dus de averechte kant buiten komt en brei met A recht over een lengte van iy2 cM. Nu worden de steken verdeeld voor het hieltje. Zet 28 steken op de eerste naald en 16 op de beide andere. Brei heen en terug op de 28 steken voor den hiel: (steeds den eersten steek van eiken toer afhalen) recht op den rechten kant. Brei aldus iy2 cM. Begin dan in een averechten toer aan den kleinen hiel; 17 averecht, 2 te zamen breien, 1 averecht en omkeeren (steeds den eersten steek afhalende); volgende toer: 8 recht, 1 afhalen, 1 recht, 1 af gehaalde over den gebreide hecnhalcn; 1 recht, omkeeren: Volgende toer: 9 xerecht; 2 averecht te zamen, 1 ave recht; omkeeren. Volgende toer: 10 recht; 1 afhalen; 1 recht; afgehaalde ver den gebreide heen halen; 1 recht; omkeeren. Op deze manier doorgaan; lederen keer 1 steek meer tot alle sto ken gebruikt zijn; 18 steken blijven er over. Met dezelfde naald de steken van den linkerkant van den hiel opnemen; de 32 steken van de wreef op één naald breien; de s'eken van den rechterkant van den hiel opnemen, ook 9 steken van den hiel op dezelfde naald breien. Twee toeren b.eien; dan recht tot op 3 steken van de eerste voet-naald! 2 te zamen, 1 recht; over de steken van de weref breien; dan op de tweede voet naald; 1 recht, 2 te zamen; dezen toer eiken 3den toer herhalen tot hot aantal steken tot 60 's terugebracht. De steken worden gelijk verdeeld: 15 op elk van de 2 naalden en 30 op de naald van de wreef. Nu 9 cM. breien zonder minderen; dan bent u aan de minderingen voor den teen. Eiken 4dcn toer op 4 plaatsen minderen tot het aantal steken op 16 is teruggebracht. Eén s'eok minderen aan het begin en liet eind van de naald van de wreef en aan het begin van de tweede naald en aan het eind van de eerste naald. Dan netjes afkanten. Brei het andere sokje net zoo! Sla hot boordje om. De Japansche vrouw en haar man Niet tien geboden, maar tien ver zoeken richt de Japansche tot haar man, met de verzekering, dat dit alles het huiselijk geluk beoogen zaL 1. Sta gelijk met mij op. 2. Maak mij geen verwijten ia tegen woordigheid van volwassenen en kin deren. 3. Als ge voor langen tijd weg gaat, wees dan zoo vriendelijk te zeggen waarheen. 4. Als het u mogelijk is, zeg dan ook wanne*.r ge terugkomt 5. Geef mij het recht af en toe eens een wensch te doen. 6. Bemoei u niet altijd met de huis houdelijke uitgaven. 7. Er zijn dingen, die ge zelf doen kunt Vraag daarom niet altijd de hulp van uw vrouw. 8. Doe of zeg in 'het bijzijn van oaze kinderen nooit dingen, die ge niet kunt verantwoorden, of die hun een slecht voorbeeld zouden zijn. 9. Laat mij eiken dag een beetje tijd om iets te lezen en om iets te leeren. 10. En roep niet altijd „Oi kora!" (Hallo gij), als ge me noodig hebt, want ik ben uw vrouw. Zouden deze „tien verzoeken" alleen in Japan recht van bestaan hebben? Thans de Japansche man tot zijn vrouw: 1. Pruttel niet als uw man vroeg op moet 2. Sta hem toe te roooken, zooveel als hij wil, ook al worden de gordijnen geel en smoezelig. 3. Geef hem medezeggenschap bij het koopen van meubelen. 4. Wil rekening houdea met zijn ge dachten en met zijn smaak bij het aankleeden der woning, zoo goed ais bij het kiezen van uw eigen kleeding. 5. Als het eenig^zins mogelijk is, zorg er voor dat het eten smakelijk en wel bereid op tafel komt 6. Wees zorgvuldig bij het aannemen van zakelijke boodschappen. 7. Als uw mar door maatschappe lijke en andere zorgen gekweld, minder goed gestemd is, tracht hem dan in een betere luim te brengen door vrien delijkheid, geduld en kleine oplettend heden. 8. Merkt ge dat hij met zijn gedach ten bij zijn werk is, laat hem dan vol komen met rust Dat is evengoed uw belang als het zijne. 9. Draag hem nooit iets op, waarvoor hij niet berekend is. 10. Val uw man zoo min mogelijk lastig om geld, als ge weet dat andere financieele zorgen em kwellen. Zouden ook deze tien verzoeken en kel en alleen voor Japan geschikt zijn? Handige maniertjes Badkuipen reinigt men gemakkelijk met parafine en zout Doop een zacht flanehen lapje in de parafine en daarna in het zout en wrijf vervolgens over de vlekken en waterstrepen, die na het baden zijn ontstaan. Zijn de vlekken moeilijk te verwijderen, dan ze flink met parafine en zout inwrijven, en vervolgens na eea half uur met zeep sop schoonmaken. Afvoe.leidingcn zullen niet spoedig verstoppen, indien men af en toe een pond soda, opgelost in 2 liter kokend water, door het afvoergat giet Eenige druppels azijn, gevoegd bij het poetsgoed, zullen uw fornuis na het poetsen prachtig doen glimmen, vooral als het nog eens wordt nagewreven met een prop krantenpapier. Fluweelen lint wordt weer als nieuw indien men het stukje voor stukje voor de opening van een stoomenden ketel heen en weer haalt Tafclkleeden houdt men frisch van kleur Indien ze van tijd tot tijd worden afgesponsd met water en ammoniak. 4 FEBRUARI 1933 Bijblad van de Nieuwe Leidsche Courant Verschijnt des Vrijdags Bureau Breestraat 123 Leiden Tel. 2710 Postbox 20 Postgiro 58936 3.CONRADS&Co. Rotterdam Groote Mark Filiaal s-Gravendijkwaï 130 DAMES HANDWERKEN Buitengewoon Goedkoop Hoe leeft men elders? Bruid en bruidegom op Java De Javaansche pengantèn, d.i. bruid en bruidegom, waarvan wij hierbij een afbeelding geven, vertoonen veel merkwaardigs, dat kenmerkend is voor de landstreek, Residentie Soera- karta, waar zij vandaan komen. Bei den zitten zij tusschen de kostbare of minder kostbare geschenken, waarmee de wederzijdsche familie hen heeft be giftigd. De bruid leunt met de hand op otn tafeltje, dat prijkt met de ko peren „pakinangan", waaruit zij straks, zoodra de etiquette dit veroor looft, de ingrediënten voor de gelief koosde sirih- of betelpruim zal te voor schijn halen. Want de Indische vrou wen hebben evenzeer als de mannen de gewoonte van te pruimen, en het „smakelijk" hapje, dat zij daatoe be zigen, bestaat uit een samenvoeging van betel, tabak, kalk, gambir en pi nang. Het liaar der bruid is gekapt k la bokoran, dat wil zeggen in den vorm van een koperer kom (bokor ge naamd) en versierd met aan een draad geregen bloemen, dij achter tot op de schouders afhangen. Om haar voorhoofd prijkt een gouden band, die eigenaardig afsteekt bij het voor dezo gelegenheid wit geblankette gelaat en het met gele zalf ingewreven boven lichaam. Ook aan de geelgemaakte ar men schitteren gouden versierselen. Het eigenlijke bruidskleed wordt door een sjerp van gele zijde opgehou den. Het is vooral deze gordelband, die met het kapsel en de gele zalf de jeugdige vrouw, ook al is zij niet van vorstelijken bloode, in de oogen van allen die haar gadeslaan tot den rang van een prinses verheft Geel toch is de kleur van goden en van de macht hebbenden op aarde, en dat de bruid, evenals ook de bruidegom, zich daar van thans mogen bedienen houdt ver band met de volkszede, die wil dat een bruidspaar als een paar vorstenkinde ren wordt geëerd. Onder het bruidskleed vertoont zich de van gebloemde zijde vervaardigde die op de juiste n.aat is geweven om ons op de meest overtuigende wijze te laten zien, hoe een echt-Javaansche vrouw als een koningsdochter kan zijn uitgedost, zonder da' zij noodigg heeft zich van kousen of schoenen te bedie- Ovcr het toilet van den bruidegom, die eveneens behoorlijk geblanket en met gele zalf gewreven is, kunnen wij kort wezen. Als hoofdtooisel draagt hij DE ORIGINEELE SCHOOL BARET IN ALLE KLEUREN v.LOON-DAM N BINNENWEG N MOLENSTft ROTTERDAM CE"HAARD Van groote collect een ronde statiemuts van wit-blauwe stof, die door middel van stijfsel recht overeind wordt gezei. Ook deze muts hoort in het dagelijksch leven uit sluitend tot de hoftenue, en mag door gewone stervelingen niet worden ge dragen. Wat langs den eenen arm naar bui ten uitsteekt is het kostbaar gevest van de kris, het onafscheidelijke wa pen van eiken Javaan, zonder hetwelk hij, zoo hij „gekleed" is, zich niet „se nang" gevoelt Merkwaardig in onze oogen is, dat ook de bruidegom, even als zijn bruidje, gouden armversierse- len draagt, aan bovenarm en polsenI Ook het verder gewaad van den brui degom maakt hem tot iemand, die zonder meer. wat zijn kieeding betreft, zijn opwachting aan het hol zou kun nen gaan makenI De geheel naar den eisch omgeslagen sarong, en de lange, aan het beneden-einde met galon om boorde broek, maken hem tot een man van gewicht. Als straks de bruiloft stoet langs den weg zal trekken, zal men daaraan deuzelfden voorrang ver- lee.nen als aan het voorbijtrekken van den vorst Onder de naast bruid en bruidegom uitgestalde geschenken, die alle een symbolische beieekenis hebben, en bij voorbeeld een gelukkig huwelijk, een welvoorzienen disch. een rijken oogst, enz. voorspellen, maakt althans voor ons Westerlingen de „pahidon" een vreemd figuur. Een „pahidon" moet u namelijk weten, is een voorwerp zooals thans in Europa practisch gesproken niet meer in gebruik is en dat vrocgjr alleen maar door mannen werd gebe zigd, kort en goed, een kwispeldoorl Onder haar geschenken heeft het bruidje twee van deze gebruiksvoor werpen! in oen Javaansche huishou ding komen zij echter wel van pas, omdat men or den dog met sirih-prui- men begint cn eindigt. Het bruidspaar op onze afbeeldingen is, zooals wij reeds vermeldden, af- reeds een haard /onr groote kamers voor f65 compleet trenlnntst J. v. d. TOORN Co. MATHENr"?c;**T>,,'vr; 77 70 T 33528 ROTTERDAM Alléén ANTHRACIET van: GEBR HEUS' KOLENHANHFL Sedert 1*97 TOH HFI'S R. Rottekade 135. Teief. 42002 ROTTERDAM DnnmuR. itouismuiswu^^ DAMES! Laat 'tv» wascb door ons vak kundig behandelen. Helderder wasch* goed en minder slijtage. Vraag' speciaal onze K.G.-tarieven. Aanbevelend, J. WCSSELING Stoom Wasch- en Strijkinrichting ..ZONNEROOS". Llnkerrottekade 24 Hillegersberg. Voorl. Telefoon 53592 Ook het adres voor Uw Fijn Goed «uniiainiuntnnrniicmtiRafiPuiiuuaiuiinniuiiiunuiiiiiiiiiuiiiiiiDnEuuuuonimunmuiiuuiGai RHEUMATHIEK Ischias spit spierpiin Genezins door behandeling met hoogfrf<iiient<!ralen. Vraagt iniifhtuiuen gratis over K>«"0 of verhuur van onze annaraien. RODENBURG, v. d. Takstraat 12 Telefoon 11977 ROTTERDAM Gez. AALHFRS PROVENIERSSTRAAT 54 ROTTERDAM R D I M E SORTEERING BREI-, HAAK- en WEEFW0L Katoen, Frotté Zijde, Frotté Wol, en indanthren geverfde Katoen UW MEUBELEN moeten UW SMAAK weerspiegelen 1 WIJ MAKEN alle soorten naar spe ciaal ontwerp WIJ REPAREEREN billijk cn vak- Kundig. WIJ LEVEREN tegen concurreerende UllttD. WIJ MAKEN iet» aparts voor U. Waarom zoudt U dan koopen wat Iedereen kan kor nen? FA. W. OOMS ABELS Toonzaal: Toerfjstnln No. It Tel. 54147 Winkel: „OnzeWonlng" Plantageweg 57 ROTTERDAM 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 11