Gemengd Nieuws, Radio Nieuws. DE GOD VAN HET GOUD 2 DINSDAG 17 JANUARI 1933 NED. HERVORMDE MANNENVEREENIGINGEN OP GEREF. GRONDSLAG L Eerste poging om te komen tot een Bond van Ned. Herv. Mannenvereen, A op Geref. grondslag I j^ue ongeveer 35 Ned. Herv. Mannenvereeni- <a gingen op Geref. Grondslag waren uitgenoo igd om in vergadering bijeen te komen Za- jr lerdag li Jan.. des middags om half drie in Volei „Terminus" te Utrecht. Doel was om bij genoegzame deelname de- e vereen igingcn in een Bondie vereenigen Velen hadden aan de oproep gehoor gege yy en, terwijl van velschillende zijden schnfte- jjK adhaesiebetuigingen waren binnengeko- nen. De heer M. Nooteboom van Gouderak eette de aanwezigen hartelijk welkom, prak zijn vreugde uit over de goede opkomst n opende ver\o.gens doar te laten zingen Ps. 5 vs. 2, waarna hij voorgii.g in gebed. Uit et nu voorgelezen Exodus 14 koos hij vs. 5 b als motto voor zijn openingswoord: „Zeg en kinderen Israëls, dat zij voorttrekken". Reeds geruimen tijd geleden, aldus spr., is vraag geweest naar de mogelijkheid van he- iet vormen van een Bond van M.V. Een on- euw, én'gs gehouden enquete bracht aan 't licht at er tusschen de 30 en 40 zoodanige ver enigingen in Geref. Herv. kring reeds nestaan. In de tweede helft van 1932 zijn jisch erschillende hiervan eerst opgericht. De zeer bemoedigende opkomst van heden j. liddag stemt tot vreugde. In 1834 en 1S86 1 te eeft onze Herv. Kerk veel bloed verloren, ven- och Gode zij dank staat daar in de laatste f]g vvart eeuw vooral tegenover een zekere fnif pleviag; een vraag naar de prediking cbnft en Belijdenis. Ook op organisatirisch gebied is er een k pwaken. De J.V.'s zijn voorgegaan en heb- ten reeds lang hun Bond. In de Mannen- ereeniging dient te worden bewaard en erdiept. wat door de J.V. is geschonken aan ize menschen. Voortgaande beginselstudie. Laat ons voortvaren. In organisatie is groo- chte e 'trac'1l gelegen. Laat ons ons oefenen in de ,r eestelijke wapenhandel en ook als M.V. een aste eenheid vormen waar onder Gods ze en kracht van uitga. Hiermede gaat de heer Noteboom over >t zijn onderwerp, dat volgens de convoca- luiden: „Moeten wij achterblijven?" loor deze vraag te stellen komen wij direct Dt het hart van de zaak, die ons heden be- ig houdt. Wat wij heden willen beoogen is en landelijke organisatie van o.ize M.V., s onze M.V. in Geref. Herv. kringen. Het r geen enghartig kerkisme, dat ons drijft, iaar een poging om ook langs dezen weg et goede voor onze gezonken Herv. Kerk te oeken. Spreker gaat nu na, le. het doet, e. de noodzakelijkheid en 3e. de mogelijk- leid van zulk een Bond van Herv. M.V. op ,G. Wat is een M.V.? Van ouds kennen wij het 'r'm'ventikel, het „gezelschap"; van meer re- j ente datum zijn de gemeentevergaderingon. )e MV. heeft echter een geheel ander ka- IC80 akter. Dat wat op de school, de Knapen- en mgelingsvereen. geleerd wordt zal worden ijgehouden en verdiept, opdat het door den nan zal worden toegepast in gezin, Kerk, i0-j iiaat en Maatschappij. De speciale werk- j j saaiheden van vakorganisatie en politieke iesvereenigingen behoorea niet tot onze k, Deze is: NO. NS Studie van beginselen; an de Geref. levensbeschouwing. Hiertoe 0-29 lient onderzoek van de H. Schrift, de Belij- lenisgeschriften, de liturgische formulieren, nz. De M.V. hoede zioh ervoor, dat zij aiet intaarde in 'n inquisitie van kerkeraden en iredikanten! Wèl moge zij bijdragen tot zelf tandige oordeelvorming bij haar leden. Zoo uilen onze mannen, indien zij geroepen norden tot een kerkelijk ambt ook meer be- waamd zijn tot de vervulling daarvan. In onze chaotische tijden vraagt menigeen iaar den sterken man, een Mussolini of sen Hitler. Helaas, ook menigeen, van wien men be- ere dingen mocht verwachten, spreekt of lenkt zoo! En op het kerkelijk erf heerscht maar al e vaak verwarring en verwording Waar enheid des geloofs moest zijn, is vaak een Ikander verbijten en vereten! Zoodoende aat er zoo weinig kracht uit van de Kerk. leidt ook niet de profetenklacht: „Mijn volk aat verloren, omdat het geen kennis heeft?" iergelijk onze dagen eens met den tijd der «formatie. Doch na den bloeitijd kwam de erachtering. Humanisme en rationalisme be eidden de revolutie voor. Het communis- isch gevaar dreigt. Is er in onze bange da- en terugkeer? Een houden van Gods ge iden? De wereld doet het niet, maar wat rgcr is: ook menigeen van Gods volk laat iet na! Doch toch zijn er hoopvolle ver- chijnselen. Dat n.l. ons Geref. volk gaat be- effen. dat vertoeven bij den klaagmuur niet enoeg is. Waar Gods Geest werkt komt nl. even; en leven is activiteit, harde arbeid. Ondanks 1834 en 1886 komt er roering en dijkt alles nog niet verstorven. 1 Onze Geref. Herv. jeugdactie gaf reeds menige goede vrucht. Gode zij dank. Maar nu moeten wij M.Vs hebben: onderlinge sa- menspreking; contact. Onderzoek, opdat slui merende krachten komen zullen tot rijker openbaring! Mogen onze kerkeraden dit beseffen en contact zoeken met onze vereenigingen. Dat predikanten lust mogen gevoelen leiding te geven, hetgeen veel noodelooze wrijving kan voorkomen. Maar dan ook een bond van M.V.'s! Onder- lnig contact en door samenwerking straks een eigen orgaan met roosters en leiddra den voor Schriftonderzoek; studie van Ge loofsleer, Kerkrecht en aanwijzingen voor 't gezinsleven. Is er een Bond, er zullen ook meerdere ve.reenigingen komen. Is zulk een Bond mogelijk? Er zijn voldoende vereeni gingen om de proef te nemen. Ziet, hoe het ging in de Geref. Kerken. ïn 1922 telde de Bond van M.V. aldaar 7 vereenigingen, in 1926 nog slechts 32, in 1932: 125 afd. met plm 3000 leden. Men beschikt daar over een eigen orgaan. Zeker, door het hechter kerkelijk besef in dien kring was er meer kans van slagen, doch ook bij ons is de kans er..Dus: probeeren! Niet achterblijven. Verre zij van ons de geest van Laodicea! En de Heere krone ons pogen met Zijn zegen! Onmiddellijk na den heer Noteboom, ver kreeg Ds. P. A. A. Klüsener van Vinkeveen het woord om te spreken over „Onze taak". Spreker begint met op te merken, dat hij uit den aard der zaak wel eens hetzelfde zij het ook met ietwat andere woorden, zal moe ten zeggen als de vorige spreker. Het zij ter bevestiging van het woord, dat in den mond van 2 of 3 getuigen alle woord zal bestaan Ook hij wil als motto een Schriftwoord kiezen en leest daarvoor voor Matth. 5 vs. 13—16. Om onze taak te benaderen, dienen wij na te gaan, hoe die af te leiden is uit de roe ping Gods in het algemeen. Daaruit immers vloeit de taak, die in onzen tijd te vervul len is, voort. Onze tijd! Op duidelijke en diepe wijze word die gekarakteriseerd in het geschrift van Prof. Dr. H. Visscher: „Van den geest des tijds en zijn genezing". Ach ter de oeconomische crisis ligt als oorzaak de geestelijke ontwrichting. En wij zijn. als wij deze dingen door Gods genade in het rechte licht leeren zien, geen belangstellen de toeschouwers of te beklagen slachtoffers, doch mede schiildenaars. Vergelijk Jesaja 63 vs. 17. Daar staat niet: „Heere. waarom doel Gij hen van Uwe wegen dwalen, waar om verstokt Gij hun hart, dat z ij U niet vreezen?", maar: ons, ons hart, dat wij U niet vreezen! Zoover moet het komen! Dan worden wij persoonlijk betrokken bij de schuld der Kerk, die juist in onzen dag zoo klaar aan het licht treedt! Als in de wereld is de ontbinding, dan wordt de benauwende vraag aan de Kerk gesteld: „is het soms, omdat het zout smakeloos is geworden?". Als duisternis gespreid is over de volkeren, ook over het onze: waar i? het licht op de kandelaar? De stad op den berg? (Matth. 5) Neerlands Geref. Kerk ligt uiteengeslagen Onze Herv. Kerk heeft kostbaar bloed ver loren. Door de afscheiding van '34; terwijl de strijd, om Kerkherstel uitliep op de do leantie van 'S6. "Ongetwijfeld had het toen anders gekund en gemoeten! Maar de breuk is geslagen en ook in de Herv. Kerk bleef een Geref. volk, helaas door reglementaire banden vereenigd, ja saamgeklonken aan groepen, waarmede kerkelijk samenleven niet wel mogelijk is! Door degenen, die heen gingen. is het oude „doleerende" standpunt welhaast verlaten en is men soms overge gaan tot een triumfeeren, waardoor toenade ring met ons zoo bemoeilijkt wordt. Want als iedere groep van het onderling zoo ver deelde Geref. volk zegt: „Kom bij ons", dan zal er nimmer hereeniging komen! Wij hebben noodig: reformatie; als een wonder Gods. Geen menschenwerk; maar „door Mijnen Geest, zegt de Heere". Zooals het was in 1517 en volgende jaren. God moet het doen. Maar dat stemme ons niet tot lijdelijk heid in den verkeerden z'.u. In gehoorzaam heid aan Zijn wil dringe het ons tot een „wettig strijden". Verbreiding en verdediging der waarheid. De Heere zegene daartoe ook den arbeid onzer M.V. En wat' is die drin gend noodzakelijkl De vorige spreker zeide: organisatie is kracht. Ook hier zijn de kinde ren dezer wereld vaak voorzichtiger en ver standiger dan degenen, die zeggen in het Licht te willen wandelen. Overal is organisatie. De wereld ging op menig terrein de Christenen voor. Waar men ook organiseert en samenbin- ding zoekt, op het terrein van het kerkelijk jn geestelijk leven schijnt voor menigeen splitsing en verdeeldheid meer aangewezen! Men zegt vaak medelijden te hebben met Sions gruis, maar slaat tevens in puin. wat nog niet geheel vergruizeld wasl Wat is er ook in onzen kring een droeve onderlinge verdeeldheid! Denk slechts aan de kwestie „voonverpelijk" of/en „onder- werpelijk". Het is te wenschen, dut het uit nemende geschrift van wijlen Prof. Dr. J. A. C. van Leeuwen „Voorwerpelijke en onder- werpelijke prediking" in onze M.V. gelezen, besproken en herlezen wordtl Het zou veel misverstand, voortkomend udt onheldere voorstellingen, wegnemen. Een M.V.! Wie er een poogt op te richten, hoort zich tegenwerpen: „ge zult zien. het loopt op twist en tweedracht uit!" Zijn we dan zoover heen. dat wij. niet meer samen spreken kunnen? Dan is alles verloren! Ik denk aan de verdeeldheid die via de poli tiek onze gelederen bedreigt! Als de Ned. Geloofsbelijdenis besproken wordt, komt art 36 aan de orde. Och, dat men voordat men uit elkander gaat om in felle hartstocht el kander te bestrijden, eerst eens de belijdenis van art. 1—35 besprak, biddend, zou er dan niet veel bitterheid voorkomen kunnen wor den? De M.V., straks de Bond van Herv.. M.V, op G.G., geve hier leiding, hopelijk ook door een eigen orgaan met goede roosters en leid draden. Indirect moge het alles er mede toe bij dragen, dat ons Geref. Herv volk ook politiek zich bezinne en de plaats ga innemen, die net hebben m o e t en ...kan. Zal er Kerkopbouw en Kerkherstel zijn (Kerk dan genomen in den zin onzer belij denis). dan moeten de ambten in onze ge meenten gaan functionneeren zooals 't moet naar eisch van Schrift Belijdenis en onze bevestigingsformulieren. Ons officieel kerke lijk leven (reglementen) houdt veel tegen, maar er kan veel meer geschieden, dan meestal gebeurt. Ook ouderlingen en diakenen hebben op leiding noodig, evengoed als predikanten. Zeker, de Heere moet de kennis heiligen, maar zal kennis geheiligd kunnen worden, dan zal ze ook aangebracht moeten worden! Daartoe zegene de Heere onze M.V. God van den hemel zal het ons doen ge lukken en wij, zijne knechten, zullen bouwen. Na een oogenblik pauze, volgde nog een zeer geanimeerde discussie, waaraan deelge nomen werd door de heeren Smit (Zwijn- drecht), Bikker (Noordeloos), de Groot (Nieuwpoort). Spankeren (Ede), Ds. Fokke- ma (Amstelveen), van Drenth (Utrecht), v. Herk (Amsterdam), Kijkuit (Zwijdrecht), Schoen (Amsterdam), Nieuwenburg (Kee- ten), van Iperen (Leerdam), die door de beide sprekers van hedenmiddag beant woord werden. Het ging in hoofdzaak over de formuleering van den naam en den grondslag van den eventueel op te richten Bond. Dat algemeen de behoefte aan een dergelijke orrganisatie gevoeld werd. bleek overduidelijk. Met eenige weken zal weder een verga dering van M.V. worden belegd, op een Za terdagmiddag te Utrecht, Gevraagd zal wor den of Prof. Dr. H. Visscher daar zal wil len spreken. De afgevaardigden zullen intusschen ver slag uitbrengen aan hun vereenigingen, zoo dat de beoogde Bond alsdan zal kunnen worden opgericht en een bestuur verkozen Onder de aanwezigen merkten wij o.a. op Ds. Vreugdenhil van Gorinchem. Om 5 uur sloot Ds. Klüsener deze uitne mend geslaagde vergadering met dankzeg ging en bede om 's Heeren zegen over deze nieuwe arbeid. FRANZ JOZEF Keizer Franz Jozef was een minzaam en hulpvaardig vorst, die dan ook door zijn volk. ten zeerste werd bemind en vereerd. Kon de keizer iemand helpen, hij zou het zeker niet nalaten. Helpen was zijn liefste wérk, al was het maar uit een komische verlegenheid. Zoo verscheen eens een deputatie uit een dorp bij den keizer op audiëntie, om hem een verzoek over te brengen. De woordvoerder, blijkbaar in de war ge bracht door de voorname omgeving, bleef in zijn toespraak steken. De keizer hielp hem aanstonds door te zeggen: „Gij hebt zeker uw rede wel/ op papier in de zak; geef mij die maar; dan zal ik ze straks op mijn gemak lezen en uw verzoek in over weging nemen". HAGENBECKS DIERENPARK Het was wel een geniale gedachte van den Hamburgschen vischhandelaar Carl Gott fried Claas Hagenbeek zijn middelen van bestaan uit te breiden door te speculeeren op de nieuwsgierigheid van het publiek eener- en haar natuurlijke gevoelens voor het leven der natuur anderzijds. Zes zeehonden nam Carl Hagenbeek, om streeks het midden der vorige eeuw en ging daarmee naar Berlijn. Op een plein sloeg hij een tent op, met aan de ingang een bord, vermeldende, dat ach ter het tentlinnen te zien waren: „De zes levende zee-nymphen". Fantastische figuren van slangvormige die renlijven waren ter aanmoediging nevens de annonce aangebracht - Honderden deden in Hagenbeek'® tent hun oogen te gast aan vórmen en gedragingen vanzes zeehonden. Deze zes zeehonden hebben de basis gelegd van de grootsche en bewonderenswaardige dierenparken in Stellingen (Altona) bij Hamburg. De handel in dieren, welke in 1848 de oude Hagenbeek begon, slaagde boven alle ver wachting en breidde zich na 1866. toen zijn zoon de zaak voortzette tot een wereldon derneming uit. In alle deelen der wereld waren Hagen- becks dieren vangers bezig, brachten dui zenden exotische dieren naar Stellingen, waar de interessantste bleven, andere wer den verkócht, nog andere gedresseerd. Zeshonderd olifanten zijn op deze wijze door het Stellinger dierenpark gegaan, honder den leeuwen, tijgers en beren werden op de expedities in Liberia reeds de eerste keer geVangen. eveneens wilde paarden in Azië en de reuzenpinguins uit de Poolstreken. Het dierenpark, dat cultureel en economisch een hoogst merkwaardige en belangrijke stichting genoemd mag worden, werd ge vestigd 7 Mei 1907. In deze parken kan de bezoeker alle won deren eener vreemde dierenwereld in hun natuurlijke omgeving bezichtigen. Dit laa.tr ste is juist het bijzondere. Dierentuinen zijn er genoeg op de wereld, óók in Europa. Dierenparken, waarin de exotische dieren leven ,te midden van een speciaal aangelegde omgeving, gelijk aan die. waaruit ze afkomstig zijn, zijn te tellen. Hagenbecks park was het eerste. De parken van Detroit, Panjs, Praag Oxford, Rome enz zijn aangelegd naar het Stellinger voor Om van de economische beteekenis dezer inrichting eenig begrip te krijgen, volgen hier eenige getallen. De zeshonderd olifanten, bovenvermeld, heb ben verorberd 10.950.000 pond hooi, 912.500 pond zemelen, 2.281,250 pond haver, 2.737.500 pond knollen. Jaarlijks moet voor de gezamenlijke dieren door de directie worden ingekocht: 181.040 pond vleesch; 237.250 pond visch, 731,825 pond hooi; 156,950 pond haver; 133.955 |-on1 brood; 95995 pond zemelen; 83.S55 pond mas teluin (door elkaar gezaaid koren); 14,600 pond mais, 14.600 pond tarwe; 41.975 pond aardappelen; 20.000 bananen; 15000 eieren; 20000 pond aardnoten, 7000 sinaasapj»olen, 310.250 pond knollen, 22.265 liter melk enz. SLECHTE LECTUUR De drukpers was een reuzenstap ter hei voor millioenen. Niet van ieder ongeloovige of afvallige is het bekend, welk aandeel de slechte lectuur in het verderf zijner ziel heeft gehad. Toch zijn er uit alle tijden meerdere geval len bekend van personen, die hebben ver klaard, op welke wijze het gif eener bedor ven drukpere hen heeft ten val gebracht In 1766 werd er te Abbeville in Picardië twee jonge vluchtelingen ten vure verwezen, om dat zij met de godsdienst gespot en schan delijke liederen gezongen hadden. Vóór hun dóód bekenden zij. dat slechte boeken, vooral de „Dictionnaire philosophi- que" van Voltaire, de voornaamste oorzaak van hun ondergang waren geworden. 29 December 1843 werd te Sint Gallen (Zw.) in tegenwoordigheid van een onmete lijke massa volk het doodvonnis voltrokken aan Peter Waszer te Gams, wegens familie- moord. Het is bekend, wat dezen ongelukkige tot zijn misdaad leidde. „Strausz heeft mij ten gronde gericht," bekende hij aan den pries ter, die hem op de dood voorbereidde. En Waszer vervolgde: „Vroeger bad ik gaarne en leefde gelukkig en tevreden; de slechte boeken echter, welke mij in handen vielen hebben mijn geloof totaal ondergraven. Steeds meer, maar vooral sedert een jaar, werd ik verleid, te gelooven, dat de religie een middel was om het gewone volk schrik aan te jagen. De Goddelijke gerechtigheid, hemel en hel zouden slechts uitvindingen zijn'van geestelijken." In 1887 schoot zich te Praag de zeventien jarige dochter van een ambtenaar dood. De verschrikte moeder snelde, op het hooren van het schot, toe, maar te laat Op de grond lag haar dochter ontzield en naast haar een roman, die het volle ongeloof predikte. Aangrijpend was het voorval, medegedeeld door een gevangenispredikant Hij bege leidde eens een reeds bejaard man door do gangen en cellen van de gevangenis. De man was schrijver en wilde in deze omge ving nieuwe stof voor zijn boeken halen. Toen hij echter bij zijn rondgang door twee misdadigers herkend werd, riepen zij hem toe: „Gij verdient de straf, die wij dragen, meer dan wij zelf. Wij zijn slechts hier, om dat wy uw leer volgden en omdat wij drie of viei personen daartoe verleidden. Gij ech ter hebt duizenden van jonge lieden ver leid en de besmetting, die gij verspreid hebt eischt en vindt nog dagelijks nieuwe óffers." INVAL IN EEN COMMUNISTISCH HUIS Twee inspecteurs van de Centrale Re cherche en de inspecteur van het bureau Raampoort te Amsterdam hebben gister avond met eenige rechercheurs en agenten een inval gedaan in een perceel aan de Lauriergracht bij de Lijnbaansgracht, het welk in gebruik Is bij liet Werkloozen Strijd-Comité en dat als het centrum kan worden beschouwd van de communistische cel van de Jordaan. Het benedenlokaal en de belétage van het huis in kwestie, dat zeer smal is. worden gebruikt voor het hou den van vergaderingen; de overige ruimte wordt niet benut. Het doel van den inval was, te onderzoeken of in dit perceel din gen gebeurden of zaken aanwezig waren, die een ingrijpen der politie noodzakelijk zouden kunnen maken. Bij het binnentreden constateerde men, dat eenige mannen in vergadering bijeen waren. die. ofschoon zij zich over het onver wachte bezoek zeer verwonderd toonden, geen enkele poging deden om zich daarte gen te verzetten. Ook het verdere onder zoek. dat in het huis werd ingesteld, lever de geen enkel bezwarend feit op, zoodat de politfe weer onverrichterzake kon terug- keeren. WOENSDAG 1" JANUARI Hulzen. NCRV. 296.1 M. 8 00—8.15 Dtn- Schriftlezing en meditatie. 8.15—9 30 v m. Morgenconcert. 1U.10.30 v.m. Zang door het N.C.R.V. Dameskoor. 10.30—11.00 ^.m. Morgendienst - oor Da. J. A. Schep. Geref. Predikant. Bussum. 11.00—12.00 v.m. Lie deren-recital door Annie de Zeeuw-Slieien- drecht, sopraan Aan den vleugel: Ro van Hessen. 12.15—2.00 n.m. Concert door oen kwintet, olv Piet v. d. Hurk. 2.00—2.80 n.m. Concerto No. 4 in G.majeur. Op. 55. L. v. Beethoven. 2.304.30 n.m. Vioolduetten door G. Beths en L. de Graaff. P. Halsema. or gel en piano. 5.00—6.00 n.m. Kinderuurtje door Mevr. L. M. v. d. Veer—v. Engeland. 6.006.30 n.m. „Vertelhalfuurtje DE VEILING VAN VALSCHE FRANSCHE KUNST Naar wij vernemen is van de zijde der Justitie een onderzoek gelast inzake het be kende geval van den verkoop van moderne Fransche schilderijen bij de firma Mak te Amsterdam. Naar een te Parijs wonend en thans Ie Laren vertoevend kunstschilder ons heeft medegedeeld, is hij hieromtrent gehoord door den inspecteur bij de recherche. Om trent he) onderzoek zal een rapport wor den uitgebracht, waaruit zal moeten blijken of er aanleiding bestaat tot het instellen van een gerechtelijke vervolging tegen be paalde personen. ACHTERVOLGING VAN 2 INBREKERS In den afgeloopen nacht betrapten twee agenten op de Prinsengracht te Amsterdam, twee mannen, die een hek. toegang gevende tot de achteszijde van een perceel in de Vijzelstraat, hadden verbroken. Toen zij zich ontdekt zagen, namen de mannen de vlucht, achtervolgd door de agen ten. Tijdens deze achtervolging loste een der verdachten een schot, waarop een der agenten eveneens een schot loste. De man die geschoten had, werd op het Amstelveld door de agenten gegrepen. De andere dachte wqrd later eveneens aangehouden; hij had zich onder een auto verborgen. Beide verdachten waren in het bezit van een dolkmes; een hunner had bovendien bij zich een alarmpistool, sleutels en een fleschje peper. Een winkelier uit de Vijzel( straat gaf later kennis, dat zijn winkelruit Is gebroken, vermoedelijk tengevolge van het schieten hiervoren vermeld. DE DOODELIJKE DAMP. Te Gouda werd de 14-jarige S., werk zaam in de autolak- en spuitinrichting van de fa. v. d. Weyden aan de Nieuw- steeg, door 't Inademen van benzine-dam pen onwei. Vóór de werkplaats zakte hij ineen. Voorbijgangers namen den knaap op en brachten hem in het kantoor van de fa. v. d. Weyden, waar een geneesheer hulp verleende. Nadat de knaap weer was bij gekomen, werd hij per auto huiswaarts vervoerd. BRANDEN. Te Amersfoort is door het bijvullen van benzine in een auto met behulp van een brandende lamp brand ontstaan in de garage gehuurd door den heer Kuit, hande laar in manufacturen in de Teut. De ga rage, alsmede de geheeie inventaris brand de totaal uit. De schade, die uiet door ver zekering gedekt wordt, is aanzienlijk. De brandweer, die spoedig ter plaatse w.as ver schenen, bestreed het vuur met twee stra len op de waterleiding. Men slaagde er ten slotte in de belendende garages te behou den. Te Hengelo (G.) is de boerderij van Gerritsen, door het omvallen van een petro leumlamp, afgebrand. Een varken is ver brand. Alles was verzekerd. Te Neder weert (L.) is de boerderij van den landbouwer Marcus afgebrand. Ken zeug met biggen, enkele andere var kens en een koe zijn in de vlammen om gekomen. De inboedel en de oogst gingen verloren. Verzekering dekt de schade. he m. Cu ruis Ned. Chr. .00—9.00 Mandoline-Ensemble „Onder Ons", te An.stnr dam. Directeur: L. A. KUiln. 9 009.20 n.m. Ds. F. G. Petersen. Onderw. „Voortvaren". 9.209.30 n-m. rnmofoonmuziek. 9.30— 11.00 n.m. „Amsterdamsch Salon-orkest". 10.10 n.m. Vaz Dlas. 11.00—11.30 n.m. Gra- H I 1 v e r a muziek. bedrijven. 12.01 Klein-orkest. 2.00 Vrou wenuurtje. 3.00 Voor de kinderen, 5.30 De Flierefluiters. 6.00 Veilig verkeer. 6.05 De Flierefluiters. 7.00 Actueele aller lei uit de arbeidersbeweging. 7.20 Strijk trio. 8-UU De Vakbeweging IX. 8.20 Or kest 9 00 Tooneel. 11.00 Vaz Dlas. 11.10 Gramofoonmuzlek V.P.R.O. 10 00 Morgenwijding. R.V.U. 6.30—7.00 Prof. Dr. B. G. Escher over „Aardbevingen, mede In verband r ste gebeurtenissen in Limburg Brabant" (Vlaamsche uitzending) 337.8 M. 12.20 Concert. 1 30 Gramofo< mofoon. 6 50 Concert 8 20 Concert 9.05 Piet Selens draagt voor. 9.20 Vervolg Fransche Ullzenc-lng 509.3 M. 12.20 Gramofoon 1.30 concert 5.20 Gramofoon. 6.35 concert. 7.20 Mevr. Teugels zingt. 8.20. Gramofoon. 9.20 Concert laven try (Nat.) 1554.4 M. 12.20 Orgelspel. 1.05 Orkest 1.50 Gramofoon. 3.50 Sted. orkeot van Bournemouth. 5.05 Orgel spel. 8 20 BBC-Theater-orkest. 9.40 „Strange Music". 9.55 ..Holfmann's vertel lingen" met muziek. 10.55 Plano-recital. lalundborg 1153.8 M. 11.20 Uitzending voor de scholen. 12.05 Concert. 2 20 Con cert 4.20 Gramofoon. 7.21 Moderne Ope rettemuziek. 8.50 Gramofoon. 9.10 ri&- nomuziek. 9.5» Russische Opera-muziek LÖnigswueteitfaueen 1634.9 M 1.ÏB Gramofoon 2 20 Radlo-tooneel. 5.15 Agnes SchulzLicht erf eld zingt liedei angenberg 472.4 M. 6.25 Gramofoonmu- ziek. 1120 Populair Concert 12.20 Or- kestconcert. 7.20 Relchsgrllndingsfeier. t 8.20 Concert ondon Keg. 355.9 M. 12.20 Balla. 1.35 Orgel. 2 353.20 Concert 3.60 Orkest. 6 05 Orgel. 6.50 Concert 8.20 Vaudeville-programma. 9.20 Concert varsch Populair 9.05 Gramofoon. 9.20 VollerHge programma's In de Omroepgids Duidelijke foto's; best verzorgd Radio blad: 4 gld. per half jaar of 18 ct per week Ned. Chr. Radio Vereeniging, Voog- lenzang, Ede Draagt bij ia de omroepkosten. AUTO-ON GELUKKE N Te Amsterdam had op den hoek van da Nicolaas Beetsstraat bij de Jacob van Len- nepstraat een botsing plaats tusschen twee personenauto's. De chaffeur van den gekan- telden wagen is ter onderzoek gebracht naar het W'ilhelminagasthuis, omdat hij klaagde over inwendige kneuzingen. De materieels schade is aanzienlijk. GEHEIME ZENDER. Zondagmiddag heeft de politie te Ensche dé bij vijf personen een inval gedaan ter opsporing van een geheime zender, die dik wijls uitzendt en daarbij reclame maant voor neringdoenden. De pogingen van de politie hebben tot nog toe geen resultaat opgeleverd. ZWIJNEN IN EEN LUXE AUTO Bij Laybosch (N.-Br.) kwam een Neder- landsche luBe-auto met groote vaart de grens over. In de bocht van den straatweg reed deze auto in volle vaart tegen een bierwagen op, bespannen met een paard. Het paard werd onderst boven tegen den grond gesmakt. De auto zwenkte door, doch reed daarop met groote kracht tegen een paal op. De twee inzittenden sprongen uit den wagen en liepen er hard vandoor. De Belgische gendarmen namen den wagen in beslag en vonden niet minder dan27 varkens opeen geperst in het luxe-interieur. Ramen en deuren waren afgesloten. Het vervoeren van varkens op deze wijze schijnt thans de nieuwste methode. Het vervoer gaat sneller en met meer kans op succes kan men de kommiezen ontgaan. Tal van personen worden er voorts re gelmatig aangehouden die met varkens in zakken en manden op de fiets door de bin nenpaden over de grens trachten te komen- EEN VERHAAL UIT WEST-AFRIKA Door A E. SOUTHON Naar het Engelsch bewerkt door 1. J. P. B.-V. „Moshala!" Kwangu stootte zijn naam kort uit „Je bent leelijk gewond. Maar Keshona is hier wil je toestaan, dat hij met zijn geneeskrachtige kruiden het beter maakt?" De vorstenzoon draaide zich om en keek naar het grijnzend gezicht van den priester. Hij doorzag de list en ontweek haar welbe wust, toen hij antwoordde: „Ik weet niet wat ik liever deed, dan dien hond toe te staan, aan mijn arm te knoeien! Keshona is een valsche priester. Hij dient zijn goden niet oprecht; hij zoekt zijn eigen Voordeel en speculeert op de bijgeloovigo fngst van zijn slachtoffers- Ik ga naar een tnari, dien het ernst is met zijn priesterschap en, die zijn God oprecht vreest naar den zendeling". Hij hield zijn gewonde arm stevig tegen zijn breede borst geklemd, en zoo liep Moshala, zonder verder één woord te zeggen uit de bijeenkomst, kroop door de lage deur en richtte zijn schrede naar de hut, die zijn vrouw nauwelijks drie uren tevoren ver laten had. Bittere haat tegen zijn halfbroer vervulde rijn hart en Twala's leven zou ongetwijfe'd hiH veilig geweest sijn, wanneer hij Moshala was tegen gekomen op zijn weg naar den blanken priester. Voor Keshona had hij slechts verachting zooals een leeuw of een jakhals de prooi verachten, die hen te vies is. Gelooven in den god van den blanken priester deed hij piet Hij kende hem trou wens niet Uit woede tegen den eigen pries ter had hij zich gewend tot den man, die een anderen God kwam verkondigen. Hij had de zijde van den zendeling gekozen, tegen Hen koning en diens aanhang, omdat hij, zelf een gaaf karakter, kon aanvoelen de onbaatzuchtigheid van de Noordaa's. De eersto groote stap op den weg, die voerde van de lieidensche gewoonten af, had hij gezet. In de verste verte kon hij niet ver moeden tot welke gevolgen zijn onberaden impulsieve daad hem zou brengen. HOOFDSTUK V. Twala, de listige. Het verbaasde stilzwijgen, dat de ver zamelde opperhoofden bevangen hield, werd niet eerder opgeileven, dan toen Moshala's lijzige gestalte het paleis verlaten ha<! 's Konings zoon had openlijk beleedlgemle woorden gesproken jegens zijn aderen den priester, op het fronsen van wiens wenk brauwen alle man in Kwangu's stad vrees don met groote vrees. Zij begrepen niets van den jongen man, noch van zijn mo tieven. Het feit op zichzelf boezemde hen ontzag in en met angstige spanning zagen zij tegemoet, boe de koning het zou opnemen. Kwangu lag languit in zijn kussens, en minutenlang verroerde hij zich niet. Hij zelf had ook eonigen tijd noodig om zich te realiseeren, wat er gebeurd was en hoe zijn houding zou zijn tegenover een gebeurtenis als deze, die haar weerga- nog niet gevonden had. Zijn hooge leeftijd en zijn drankzucht beletten hem snel te denken. Nooit was hij tegengesproken geworden, zoo oud als hij was, en het viel hem niet gemakkelijk het ongelooflijke te gelooven, dat een man, en dan nog wel zijn eigen zoon, tegen hem was opgestaan. Langzaam echter drong de werkelijkheid van het gebeurde tot hem door. Maar toen was Kwangu ook schrikwekkend om aan te zien. Een opflikkering van vroegere veer kracht deed hem plots rechtop staan. De woede, die zich van hem had meester ge maakt, scheen hem als het ware uit te rek ken en deed hem wanstaltige vormen aan nemen- De anderen van zijn dikken kop zwollen op en zijn zwaargebouwde nek zette uit Hij deed een poging om te spreken, maar zijn stem stokte in zijn keel en in een vlaag van verbijstering greep hij met zijn zware handen naar zijn keel, terwijl zijn1 oogen woest in de kassen rolden. Zijn woedde belette hom nog steods te spreken en daar om bogun hij zich op de breede borst te slaan riet geluid daarvan dreunde als doffe ha merslagen door de ruimte. Niemand durfde een vin te verroeren. Hun instinct waarschuwde hen er voor op te passen, dat Kwangu's ongebreidelde harts tocht niet een hunner tot haar slachtoffers zou uitkiezen, voordat de aanval van razer nij was geweken. Zelis Keshona, de priester stond als aan den grond genageld. Menig maal had hij al een driftbui van Kwangu meegemaakt. Voor zijn eigen kwade oog merken had hij vaak welbewust de woede van den vorst geprikkeld, om hem razend te maken op den een of ander, die de priester wildo wegruimen. Maar zooals hij nu was, had Keshona hem nog nimmer gezien, en de wetenschap, dat hij zelf de oorzaak was ge weest van dit alles, deed hem beven voor zijn eigen veiligheid. Kwangu vocht met zichzelf, als worstelde hij met iets wezenlijks. Zijn logge lichaam draaide en rukte en strekte hij op angst wekkende wijze, aJsof hij probeerde iets van zich af te werpen, dat hem gevangen hield in een stevigen greep. Vreemdsoortige, on gearticuleerde klanken stiet hij uit; het leek op het brullen van een doodelijk gewonden leeuw; 't was een sonoor gebrom, dat de holle ruimte vervulde en iedereen uchrik aanjoeg. De emotie was te hevig om lang te duren. Kwangu moest zijn zelfbeheereching terug winnen, of anders zou hij een beroerte ge kregen hebbben van woede. Zijn zenuwgos'tel had geen weerstand genoeg om langen tijd liet hoofd te bieden aan de meest tegen strijdige gevoelens, die In hem werkten. Iets moest hem lucht geven; een ader moest springen, of zijn mond moest weer geluid gevon. Er moest iets gebeuren. De spanning was te groot en als zo langer duurde, dan zou hij dichter bij het doodenrijk wezen, dan ooit tevoren in zijn losbandig leven. Wat hem zijn kalmte deed lyirvinden was, vreemd genoeg, de jenever, die hij zoo vaak al had gedronken. Di« had zijn lichaams kracht ondermijnd, en die was tie oorzaak, dat hij nu geen kans zag om zijn driften te, beteugelen. Zijn beenen konden hem niet langer meer dragen en hij wankelde. Zoo lang als hij was, viel hij achterover in de kussens en daar lag hij te hijgen en te snak ken naar adem. De opwinding had hem volledig uitgeput Hij voelde zich doodmoe, niet meer in staat om te denken of zijn ge dachten te ordenen. Na verloop van gerui men tijd begonnen zijn oogen echter weer vaag de verschillende vormen te onder scheiden, en in tie verte bespeurde hij de verschrikte gezichten van de onthutste hoofden. Zijn herinnering kwam geleidelijk aan weer terug. Met,een vermoeid handge baar fluisterde hij loom: „Ga heen!" De hoofden hadden goen tweede bevel noodig. Als één man verhieven ze zich van hun zitplaatsen, bogen zich ijlings ter aarde en verlieten vliegensvlug de zaai. En elk der mannen voelde zich geroepen om in zijn eigen hut aan zijn speciale beschermings geest een dankoffer te brengen voor de boven natuurlijke bescherming, die hij genoten hat' tegen de woede van Kwangu. De eenige uitzondering op die van paniek stemming blijk-gevende vlucht uit het paie'-s maakte Kas. ona. Nauwlettend had de priester de teekenen van de minder worden dt razernij rradegeslagen en bespeurd, dit een onvermijdelijke reactie was ingetreda.i. Kwangu zou nu, meende hij, kneedbaar ma teriaal zijn voor heqi, als hij slechts de kans kroeg een enkel oogenblik mai hem alleen te zijn. En daarom talmde de priester, toen de anderen, dankbaar, dat ze er zoo afge komen w- ren, uit des konings nabijheid vlu. htten. Kwangu keek op met een bene velde, matte b' 'c on zag ht m. Maar spreken deed hij niet en Keshona slenterde langzaam naar de deur. Juist toen hij de zial verlaten wilde, riep Kwangu met heesche stem hem terug. „Keshona, blijf hier!" Zijn voldoening verbergend, kwam de priester vlug terug en op een wenk van Kwangu, zette hij zich ylak naast deze neer. Door de deuropening achter den vorst blik ten twee glanzend zwarte oogen scherp op hem neer. Medalo, cl i moeder van Twala, hield de wacht om te zien, of er ook een kans was om Moshala uit den weg te rui men. Kwangu's klaarblijkelijke bedoeling oin met Keshona eenige zaken te bespreken, deed haar een beslissing nemen. De priester was de gezworen bondgenoot van haar zoon en alleen Keshona en Medalo kenden den prijs, die de vrouw had betaald aan den omkoopharen priester, om zich van zijn hulp te verzekeren- Met een snel gefluisterde op merking tegen Twala, die veilig verstopt was in de duisternis van het schemerige vor- trek, duwde zij haar zoon de deur uiL Twala liep langs zijn vader, die daar op den grond lag en kwam vlak bij don priester staan. Hij was doodsbenauwd, maar zya moeder had hem nauwkeurig voorgehouden, welke rol hij moest spelen en Twala had diepen eerbied voor de listen van Medalo. (Wo'it »ert>oI<7<fJi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 3