WOENSDAG 4 JANUARI 1933 Kerknieuws. NED. HERV. KERK Bedankt: Voor Driesuro, L. G. Bruijn te [atwjjk a. d. Ryn. GEREF. GEMEENTEN Tweetal: Te Gouda, A. de Blois te lirksland en J. D. Barth te Borssele. ■o epen: Te Gouda, A. de Blois te lirksland. HULPPREDIKERS Te Harkem a-0 p e i n d e (Fr.) werd door en Kerkeraad der Geref. Kerk in Hersteld 'erband bericht ontvangen, dat de heer B. A. 'enemans, Theol. cand., te Amsterdam, de i>e- oepiing tot hulpprediker aangenomen heeft. CAND. T. D. H. DIENST Joh. Bronsgeest cand. t, d. H. Dienst uj dei Ned. Herv. Kerk, Mauritsstr. 9, te .ciden verzoekt ons nicdo te deelen dat hij Ich nu beroepbaar stelt AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE Men uchryft ons: Cand. L. Blok, te Noorden (Z.-H.), oopt Zondag 5 Maart a.s. intrede te doen als redikant bij de Ned. Herv. Gemeente van (randwijk, na bevestigd te zijn door Ds. J. G. Voelderinlc, van Vreeswyk. Cand. M. J. Lekkerkerker hoopt londag 22 Januari ajs, zijn intrede te doen als redikant der Ned. Herv. Gemeente te; Koeken en (U.), na bevestiging door zyn vader, Ds. f. Lekkerkerker, Ned. Herv. predikant te )elft. PREDIKANTENCONFERENTIE e Groningen zal Woenstag 15 Febru- a.s. de 3de Prov. Ouderlingenconferentie tan de Geref. Kerkoo in de provincie Gronin gen gehouden worden, waar refereeren zullen puderl. R. L. Har/n, van Groningen, over: „Het kmbtelyk gebed van den ouderling" en Dr. K. Dijk, pred. te Den Haag, over: „De ouderling pn de preek". KERKINSTITUEERING De Kerkeraad der Geref. Kerk te A al ten ïeeft besloten om te Lichtenvo orde, met iet oog op een daar later te institueeren zelf- itandige Geref. Kerk, een vereeniging op te ichten met den naam „Kerkbouw", van welke rereeniging leden kunnen zyn de belydende le ien van de Geref. Kerk van Aalten, die te Jcbtenvoorde en omgeving wonen. Voorzitter 'an de „Vereeniging „Kerkbouw" zal zijn Ds. V. E. Gerritsma te Aalten. Aan deze ver leniging (het is niet duidelijk of deze vereen, iet recht al of niet zal hebben om rechtsper- oonlykheid aan te vragen) schenkt de Kerke- aad den reeds tc Lichtenvoorde gekochten ;rond voor kerkbouw, alsmede het reeds voor lit doel verzamelde geld en elk jaar een eub- lidie van f 200 voor de in het te Lichtenvoorde stichten gebouw te houden godsdienstoefe- KERK EN KASTEEL De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente te S 11 c o m heelt officieel medegedeeld, dat Graaf Bentinck het voorstel tot arbitrage heeft verworpen. Zij acht met het oog op het verhan delde op den Gemeente-avond van 5 December J. het instellen van een historisch onderzoek loodzakelük. Donderdag a.s. zal een stemming vorden gehouden, waarbij de lidmaten zich voor of tegen het instellen van een historisch onder- wek kunnen uitspreken. Naar wy vernemen, heeft de heer Ruys, rent meester van Middachten, het voornemen Dins dag 10 Januari in de kapel te Ellecom nog maals een Gemeente-avond te houden, waarin ly het standpunt van Middachten zal uiteen- eetten. KERKELIJK BUREAU Te Apeldoorn is in tegenwoordigheid in een groot aantal leden van den Kerkeraad i van de Colleges van Kerkvoogden en Nota belen het Kerkelijk Bureau der Ned. Herv. Gemeente aldaar officieel geopend. De voorzitter van het bestuur van het Ker kelijk Bureau, de heer G. B. Eikendal, heette de verschillende colleges hartelijk welkom en zette in het kort het doel van het Bureau uit een. Dank bracht hij aan hetgeen de heeren Nellenstein en Mensink gedaan hadden, waar na hy zich richtte tot den chef den heer R. H. Meyer en mej. H. de Wilde. Met de woorden „ijverig" en „trouw" was de heer Meyer aan bevolen. De voorzitter verwachtte, dat dit be waarheid zou worden; waarna hij het bureau voor geopend verklaarde. Als Voorzitter van den Kerkeraad voerde het woord Ds. C. J. Karres, terwyl de heer J. Slijkhuis, namens diakenen en de heer J. Hui gen, namens Notabelen spraken. Ds. Karres wees er op, dat de leiding van het Bureau veel geduld, veel tact en accuratesse eischt. Hij hoopte, dat God den ef de noodige vrijheid zal schenken en verzekerde hem van de volle medewerking van het Ministerie van Predikan ten en van den Kerkeraad. De heer Meijer dankte mede namens mej. De Wilde voor woorden, die tot hem gesproken waren hoopte, dat de verwachtingen, die men hem heeft niet teleurgesteld zullen worden. Het Kerkelijk Bureau is gevestigd in de con sistoriekamer der Groote Kerk en voor het publiek geopend op Maandag, Woensdag Vry'dag na 9 tot half 1. KERKORGELS Te Ter A p e 1 ondergaat het kerkgebouw der Ned. Herv, Gemeente (voormalige kloos terkerk) thans oen algeheele restauratie. Het orgel in deze kerk, mechanisch systeem, zal worden uitgebreid, en verder een grondige revisie ondergaan. Als nieuwe registers zullen worden bijge bouwd een Cornet 5 sterk 8 voet (oude sa menstelling), en een Trompet 8 voet. Verder zal een passende windmachine wor den aangebracht. Deze werken zullen worden uitgevoerd door de firma Valckx v. Kouteren Co., te Rotterdam. HERV. MANNENVEREENIGINGEN Binnen enkele weken zal te Utrecht een vergadering gehouden worden voor de oprich ting van een Bond van Hervormde Mannenver- eenigingen. Door Prof, Dr. H. Visscher, van Utrecht, zal een referaat worden gehouden. ROOMSCH-KATH. GEESTELIJKEN Het Engelsche tijdschrift „The Universe" becijfert, dat er thans in de geheele wereld 321.000 Roomsch-Katholieke geestelijken zijn en wel 2571900 priesters en 64.000 orde-gees- telylcen. Van dit totaal telt Europa er 252.000, Amerika 51.500, Afrika 4800. Azie 10.500 Australië 2200. Sinds de vorige statistiek, die ongeveer 30 jaar oud is, vermeerderde het getal met 90.000 geestelijken. Schoolnieuws. TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT De Rector-magnificus maakt bekend, dat de Technische Hoogeschool ter gelegenheid haar gedenkdag op Maandag 9 Januari 1933 gesloten zal zijn. Tot wederopzegging is toegelaten als privaat-docent om onderwijn te geven in de be ginselen der verbandleer en eerste hulp bij on gelukken, de heer D. Buyze, arts te Den Haag. Zooals men zich herinneren zal, heeft het Ned. Kunstverbond aan de Technische Hooge school te Delft aangeboden een reeks wand- fichdderingen, die in de leeszaal van de biblio theek werden aangebracht. Deze schilderingen werden gemaakt door den schilder H. van der Stok te Den Haag, en de zer dagen is het zesde en laatste paneel ge reed gekomen en in de leeszaal geplaatst. Het geeft een symbolische uitbeelding van het dienstbaar maken van het vuur en de ver werkelijking van een technisch idée. Als mid dengroep vindt men weer terug de drie-een heid, fantasie-intellect-logos, met hun bijbehoo- rende attributen, kwaliteiten die voor het liseeren van een technisch object noodig zyn. Rechts is verbeeld het gebruik van het tot het maken van stoom en de toepasningen daarvan in fabriek, stoomboot en locomotief, benevens tot het branden van kalk. Links van de hoofdgroep het meer directe gebruik van het vuur by het smeden en een hoog-oven met fabriek. Door dit laatste paneel is de cyclus gesloten. Ter aansluiting van de drie wanden van de leeszaal met de boogvormige doorgang tot de andere zaal zullen nog een paar decoratieve accenten worden aangebracht, waardoor de beschildering van de leeszaal zal zijn voltooid. ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Rotterda m-Z u i d (Jan van Nassau- school, Spijkenissestraat, hoofd T. Molenaar), van Loon, kw. te Lisse (School Geref. Gemeente, hoofd W. P. de Jonge). Voor tijdelijk. Harkem a-0 p e i n d e, J. Beetsma, thans tijdelijk ond. aldaar. Voorburg (Chr. Nat. School, Rozen- boomlaan, hoofd S. de Jong), J. Kouwenhoven, thans kw. te Den Haag. EXAMENS EXAMENS-RADIOZENDAMATEUR Op Donderdag 26 Januari a.s. en zoo noodig 'P volgende dagen, zullen opnieuw examens PROF. L. LINDEBOOM t IN DE OUDERDOM VAN BIJNA 88 JAAR OVERLEDEN Hedennacht te half drie is te Kampen kalm en zacht ontslapen Prof. L. Lin deboom, emeritus-hoogleeraar van de Theologische School aldaar, ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw Prof. Lucas Lindeboom, die den gezegenden leeftijd van bijna 88 jaren heeft mogen berei ken en tot op het laatst helder in denken, krachtig van wil en ijverig in handelen blij ven mocht, heeft een rijk en vruchtbaar le ven gehad, waarvoor talloozen met dank baarheid vervuld zijn en den nu overledene groote achting en warme genegenheid toe droegen. Levensbericht Zijn levensbericht en de vermelding van al zijn rustcloozen arbeid op onderscheiden terrein zijn respectabel van inhoud. Laat ons eerst in 't kort een en ander over zien: Geboren 17 Jan. 1845. Studeerde aan de Theol. School te Kampen. Op 14 OcL I860 door zijn leermeester Prof. H. de Cock be vestigd als predikant der Chr. Afgesoh. Ge meente te Den Bosch. Op 2 Febr. 1873 in trede te Zaandam. In 1S82 gelijk met Prof. Bavinck en Prof. Wlelenga benoemd tot hoogleeraar te Kampen. Ambtsaanvaarding 10 Jan. 1883 met een rede: „De Bijbelsche Geschiedenis de onomstootelijke Godsopen baring en de onmisbare sleutel tot do weten schap". In 1S90 nog bedankt voor een beroep als predikant te Rotterdam. Op 19 Dec. 1917 wegens emeritaat afscheid als hoogleeraar met een rede: „De weerhouding van den mensch der zonde" (2 Thess, 2). Prediker. De Kerit en den dienst in en voor haar zijn hem immer zeer lief geweest Als prediker kon hij wel eens lange dien sten houden, maar door den eenvoud der pre diking en de warmte in voordracht, waarbij ook zijn humor soms meesprak, bleef hij boeien. Het was hem 14 Oct. 1931 een voorrecht nog i do bediening des Woords voor de Geref. Kerk van 's Hertogenibosch te mogen optre den, mede om te herdenken dat hij vóór 65 jaren in het prediktambt aldaar bevestigd werd. Hij preekte bij deze gelegenheid over Hebreën 1315. Toen Prof. Lindeboom in een tijd van heerschende cholera te Den Bosch intrede deed, was de Gemeente 14 jaren vacant ge weest; had zij in 3 jaren geen Avondmaal gevierd; bezat zij geen enkelen ouderling, twee diakenen en 'n z.g. kerkvoogd; en telde zij slechts 90 zielen. Van nu af aan werd elke twee weken -kerkeraadsvergadering gehou den. Wekelijks kwamen er tot de Gemeente over, ook bejaarden, en soms zelfs geheele gezinnen. In de eerste maanden werden een dile aan deze (,'imena wenschen deel te ,'erzoek om een zondver- den minister van Waterstaat of, 'erklarlng van_ Jjeyoegd]heid aan den Zondagsschool, een Jongelingsvereeniging en een Kinderzendingsvereeniging opgericht De arbeid strekte zich uit tot militairen en ge hangenen. Bidstonden werden gehouden, ge ijverd werd tegen de kermis, tegen de af schaffing van de doodstraf, terwijl bij de Overheid werd aangedrongen op herstelling van het onrecht tegenover de Afgescheidenen begaan. Bij zijn vertrek was de Gemeente met 20Ó zielen toegenomen, terwijl 100 met attestatie naar andere plaatsen waren ver trokken. Ook in Zaandam heeft Ds. Lindeboom met zeldzame kracht gearbeid, mee door het werk der Evangelisatie. In het kamp der deftige liberale huizen wist hij een kerk te doen zetten met 900 zitplaatsen. De spot bleef niet uit: zóó'n kerk voor 'n paar honderd men- schen! Maar Lindeboom heeft die bespotte „afgescheiden" kerk" nog vol gezien. En op verschillende plaatsen in den omtrek van Zaandam zijn Geref. Kerken geinstitueerd, welke vrucht van Ds. Lindeboom's arbeid genoemd mogen worden. Vóór 50 jaren was er bijna geen Evangelieprediking in de Zaan streek en thans wordt ze gehoord van Zaan dam tot zelfs Uitgeest. Het Kerkelijk leven heeft hem heel zijn le ven oprecht ter harte gegaan. Haar „wel wezen" te bevorderen, is altijd zijn streven geweest Bij meer dan een gelegenheid en ook in meer dan één Generale Synode heeft hij met vuur gepleit voor uitbreiding van den bundel „Eenige Gezangen" in de Geref. Kerken. Vele jaren Is Prof. Lindeboom voorzitter geweest van de Vereeniging voor Geref. Pre dikanten in Nederland. In de Evangelisatie- In Den Bosch waar hij met Pierson en Jhr. de Savomin Lohman op meer dan één terrein saamwerkte, gaf hij zich ook aan den arbeid der Evangelisatie. Zoo. gelijk we reeds hierboven schreven, onder militairen en gevangenen. Hij heeft er pokken- en ty- phuslijders bezocht, die anders buiten de be arbeiding van Gods Woord bleven. In het be gin van alle kanten begluurd door Rome, was er op den duur van die zijde toch res pect, omdat men bemerkte, dat. hij „ons Heer preekte" en evenmin kwaad van de Moeder Gods sprak. Van uit alle hoeken van de stad voegden zich in dezen tijd Protestanten, bij wie nog geloof was, bij de Gemeente. En van Den Bosch uit werd ook in Tilburg en Hoen za-Driel begonnen met evangeliseeren. In Zaandam werkte hij met niet minder kracht onder de modernen en onverschilli gen. Zijn jongste catechisanten daar, die al „in de zestig" zijn, weten er nog van hoe men er den toen tengeren en bleeken, maar mili tanten man het spotlied nazong: „Linde boom, Lindeboom! Wat maak jij die fijnen vroom". In den grond respecteerden zijn te genstanders hem, omdat, ais het gold het Evangelie van Christus, hij nergens voor stond. Hij evangeliseerde in herbergen, vorm de zich soms op straat een kring; zocht de menschen op: ging er in de buurten op uit; sprak de lui aan onderweg; bestrafte den vloeker; gunde zich dag en nacht dikwijls geen rust. Als atheïsten of communisten in vergaderingen beroering gingen wekken, de jonge Lindeboom was op het appél, en de zaal liep stampvol, meer nog om het debat dan om de rede, en de jonge dominee stond zijn Zijn vurig hart voor de Evangelisatie kwam ook uit in de toegewijde leiding van het 1ste Congres voor Geref. Evangelisatie, dat in 1913 te Amsterdam gehouden werd. en zijn voorgang op het 2de Congres in 1916 te Rotterdam. Ook zijn arbeid voor het Trac- taatgenootschap „Filippus" en de Zondags school vereeniging „Jachin" is niet minder van gewicl t geweest Hoogleeraar. Aan de Theol. School te Kampen heeft hij vooral de exegese van het N Testament als vak geihad, terwijl hij daarnaast onderwijs in de Bijbelsche Geschiedenis gaf en later nog Symboliek, Catechetiek en Poimeniek doceerde. Als hoogleeraar, 34 jaren lang, heeft hij sn heel geslacht van predikanten helpen kweeken. Dat de Theol. School niet het promotie- recht bezit, is door hem altijd als een onge- wenschte en onrechtmatige minderwaardig heidspositie beschouwd. Op nieer dan één Synode hoeft hij een lans voor dat recht ge broken. En nog op dc „Generale" van Arn hem in 1930 trad de 85-jarige als een kloek strijder voor de toekenning door de Geref. Kerken van het promotierecht op. Publicist Prof. Lindeboom heeft rusteloos do pen gevoerd. Natuurlijk werkte hij jarenlang mee aan de „Bazuin", het officieele orgaan van de Theol. School. .Maar ook heeft hij, met name voor de Zending, geschieven in de „Vrodebode". Hij redigeerde voorts do „Kam per Volksvriend" en sehreeef met zijn broeder Ds J. N. Lindeboom en Ds. N. J. Engelberts de „Roeper". Vele jaren werkte hij mee aan het maandblad de „Vrije Kerk' en het „Tijd schrift voor Ge ef. Theologie", later „Geref Theol. Tijdschrift". Hij sprak voorts zich uit in het maandblad „Wat zegt de Schrift?" Voorts verst lenen van zijn hai.d „Uit de Schriften in 2 deelen en „Contra de Reli- gionsgeschichte de Historia Sacra". Nog in den loop van het vorige jaar schreef hij ver schillende bijdragen in de „Wachter" en in gezonden artikelen in andere bladen. Barmhartigheidswerk. Tot in verre tijden zal de jaam van Prof Lindeboom met eere genoemd worden op liet terrein van den arbeid dor barmhartigheid. Zijn naam blijft verbonden aan tal van stich tingen. die door zijn initiatief en onder zijn leiding verrezen. Baanbrekend werk heeft hij verricht Hij is de stichter geweest van de Vereen tot Chr. Verzorging van Krankzinnigen in Nederland en nog heeft de 87-jarige als Voor zitter haar algemeene vergadering geleid. Di rect van deze vereeniging uitgaande zijn de stichtingen „Veldwijk" te Ermelo. „Bloemen- daal" te Loosduinen, „Dennenoord" te Zuid laren, „Wolfheze" te Wolfhezen eu „Vogelen, zang" te Bennenbrtek. Zijn initiatief gaf ook den stoot tot een ernstige beoefening van de Psychiatrie aan de I-Ioogeschool, de oprichting van een medi- schen leerstoel aan de Vrije Universiteit en de stichting van de psychiatrisch-neurologi- sche Valerius-kliniek te Amsterdam. Voorts riep hij mee in het leven de Vereen, tot Chr. Opvoeding en Onderwijs van doof stomme kinderen en jongelieden „Effatha". waarvan „Hoekenburg" en het daaraan ver bondon Internaat te Voorburg uitgaan. Hij gaf mede den stoot tot oprichting der Geref. Ziekenhuizen „Salem" te Eraielo cn „Bet- hesda" te Hoogaveen. Nagedachtenis. Prof. Lindeboom is alzoo niet opgegaan in schoolsche geleerdheid, maar heeft door zijn liefde tot God, den drang van zijn geweten en dc vurigheid van zijn gemoed geijverd te midden van het volle leven voor God en zijn naaste. Hij was eeg man van de daad en zijn welbesteed leven is duizenden tot zegen geweest Hij stond in het allernauwste contact met het leven en allerlei feiten deden aanstonds hoofd en hart daarop reageeren. De moderne, de evangelische en de ethische theologie drongen hem telkens tot spreken. Als socia lisme en bruut ongeloof drieste woorden van revolutie cn Godverzaking spraken, ver hief hij zijn stem. Tegen Paapsche stoutig heden en secturische propaganda waarschuw de hij. Hij riep op tot verzet tegen re-vacci- natiedwang. De beschouwing van Prof. Ze venbergen over de doodstraf deed hem even eens naar de pen grijpen. En zoo ie hij schier nergens in het leven een lijdelijk toeschou wer geweest, maar een Christen, van wien gezegd mocht worden, dat hy „vurig van geest' was. De hoogbejaarde was naar den geest geen afgeleefd man. Tot voor kort was hij aanwe zig en liet hij zich hooren in meer dan één vergadering en van zijn hand verschonen nog telkens woorden van waarschuwing en weerlegging, om met ernst te wijzen op Gods waarheid en Zijn gerechtigheid. En zoo wordt f;"k nu nog op verschillend terrein veel in den verscheidene verloren. Met dankbare nagedachtenis zal zijn naam nog jaren-en-jarenlang vermeid h'ijven. Twee pioniers in den dienst der barmhartigheid. Van wijlen Prof. Lindeboom is het bekend dat hij een ijveraar was voor het werk der Christelijke bormJuvr'ighoid en nog kort ge leden werd in een vergadering, waar samen werking tusschen predikant en dokter be sproken werd. er op gewezen, dat Prof. Lin deboom reeds in 1887 aangedrongen had op een nauw contact tusschen predikant en Ook uit de levensgeschiedenis van Dr. Mr. Willem van den Bergli is hekend, dat hij met zijn Gemeente van Voorthuizen een bid- mrlep teneinde God te smeeken om een geloovig medicus. Veel heeft Dr. Mr. van den Berph gedaan voor de Vereeniging tot Chr. Verzorging van Krankzinnigen. Radio Nieuws. 19.30 Hui; 19.45 Huis 32.30 Hul 22.50 H i 1 v NCRV. Grau ofounmu. <rbrandy: Rell- VAHA- Kindei DoXDGItü.lG, S JANUARI. 80.. dull 8.01 H l 1 v. 10.00 Huiz 10.15 Hilv 10 30 H ilvtsl 10.45 Hul* 11.00 Hul* 11.30 H i 1 V 12.15 Hilv Uil Hul* 12.20 Dave 13.30 Hilv 13.00 Hilv 13.15 Hilv 17.30 Hilv 18 55 Lom 19 00 Hilv 18.43 Hul* KRO. Grnmofoonmuaiek. luu AVRO. Gramofoonmuaielc NCRV. Urauiofoi.nmuïiek. sum. AVRO. Oraniofoonmu! n. AVRO. 'jiamo/uonmusiek. NCRV. Ot ciïPQfoonqiualek. KRO. GrumuXuonrnualek s u m. AVRO. Kamerorkest. AVRO. Grumofoonn AVRO Kamerorkea AVRO. Granu.fuonn AVRO. Graraofoomi NCRV. Concert, a u m. AVRO. Klein orkeat. i R. Populair concert, sum. AVRO. Klein orkest. I b o r s. Omroeporkest- 9 u m. AVRO. Ko s u m. AVRO. Vo NCRV. lUndwi AVRO. Enftelsch. 12.01 H u I a e n. KRO. Politieberichten. 19.30 Hu iaën. NCRV. Politieberichten. 19.45 Hullen. NCRV. Reisberichten. De bede zijns harten werd verhoord, toep de stichting „Veldwijk" bij Ermelo op 28 Januari 1886 geopend werd. Dr. van den Bergh was ook bestuurder de* stichtinc en een van de lanen op het terrein heet „Van den Berghlaan". Toen de Vereeni ging 25 jaar bestond hield Prof. Lindeboom een rede, waarin aan het biddend werken van Voorthuisens pastor herinnerd werd. Toen Dr. van den Bergh op hei laatst van zijn leven verhinderd was door keelaandoe ning te preek en, ia ook eenmaal Prof. Lin deboom voor hem opgetreden, die tot tekst had Hebr. 13 13. In „Herinneringen uit den tijd der Dolean tie", van Ds. C. A. Lingbeek, wordt verhaald, dat een scherpzinnige ooggetuige gezien heeft, dat toen Prof. Lindeboom van den kansel kwam en in het hek, waarin ook L»r. van den Bergh gezeten was, rondging om de gebruikelijke handdrukken te geven. Dr. van den Bergh zichtbaar geruimen tijd aarzelde eer hij eindelijk de toegestoken hand van Prof. Lindeboom, die in zijn beun was opge treden, aannam. Dit moest clan duiden op tot v; .clul van gevoelen inzake de refor matie der Kerken. Dr. J. C BuUmano schrijft er van: toen men deze passage aan den Kamper professor liet lezen, zei hij laconiek: „niets van paar, hoor, niets van waar! Dr. van den Bergh gaf zijn hand zonder eenig narzelon, en ik machtig je dat te publicecren". Reeds meer dan veertig jaar is Dr. Mr. W. van don Bergh, de prediker van boete en ook van bamihanigheid, in Jezus ont slapen en Prof. Lindeboom, die nog zoo lange jaren na Dr. van den Bergh heeft mo gen arbeiden in het werk der barmhartig heid. is nu ook de eeuwige ruste ingegaan. Beiden waren pioniers op het gebied van Christelijke verpleging, en gesierd met on derscheiden gaven, hebben zij deze besteed in dienst van de misdeelde en zwakke menschheid. KERKELIJK LEVEN IN 1932 ni. -y GRENSVERKEER Meer dan in de laatste jaren werd in 1932 het Kerkproblecon weer naar voren gebracht. Met name in de Geref. Kerken werd 't door Prof. Grosheide en Ds. K. Schilder opnieuw aan ce orde gesteld: in predikan tenconferenties,, in de pers en in besloten samenkomst. En tal van predikanten heb ben daarna het Kerkbegrip, het instituut der Kerk en haar grenzen, alsmede de on derlinge verhouding tusschen de Verschil lende Kerkgemeenschappen in den breedt besproken. Ook in de Ned. Herv. Kerk hebben Dr. P. J. Kromsigt in een confprentio en Ds. M. van Grieken in het door hem ge- redigcrerde weekblad belangrijke beschou wingen aan dit onderwerp gewijd. Dat daarbij telkens het gescheiden levon van Kerkengroepen die dezelfde Ned. Geloofs belijdenis hebben aanvaard, ter sprake kwam, valt te verstaan. Evenzoo dat met nadruk is gewezen op den »L Ji tot Kerke lijk saamleven. De roep om eenheid van de Kerk van Christus en wegneming van zondige gren zen, is wel gehoord, maar niet opgevolgd. Toch ontstond hier en daar „grensver- keeri'. Zoo besloten de Oud-Katholieken in Nederland en de Anglicaansche Staatskerk tot de „intercommunie", waarbij hun lid maten wederkeerig tot elkanders sacramen ten worden toegelaten. Voor de (vrijzinnige) Doopsgezinde Gemeente te Den Haag ging In den predikdienst voor de (rechtzinnige) Ds. A. K. Straatsma, Hervormd predi kant te dier stede. Voor de Geref. Kerken in Hersteld Verband traden onderscheiden malen voorgangers uit andere Kcrkforma ties op, terwijl door haar besloten werd at testaties naar in belijdenis verwante Kerken af te geven cn eveneens van daar te accep- teeren. Ook hij Intreoplechtigheden had we derom ambtelijk officieel betuiging van vriendschap plaats. Zoo werd in de provin cie Groningen een Herv. predikant bij zijn II stond in ons blad van 3 Jan. intrede toegesproken door afgevaardigden van de Kerkcraden der Baptisten-Gemeente en Geref. Kerk, terwijl in hetzelfde gewest bij de intrede van een Luthersch predikant door den Kerkeraad eener Geref. Kerk een ouderling en een diaken afgevaardigd wer den. „Onze ouderling" aldus is uit het midden dezer Kerk meegedeeld, „sprak den Lutherschen predikant toe woordelijk namens de Geref. Kerk én de Hervormde Evangelisatie, zoodat de Lutherschen zelf er schik in hadden!" Met dit laatste geval al staat het dan nog niet gelijk met een feit van Oct j.l. te Bethulie (in Zuid-Afrika), waar „die predikant van die Geref. Ge meente saam met predikanten en zendelin gen van die Ned. Geref. Kerk deelgeneem het aan die bevestiging deur handoplegging". werd „Lisse" (zie jaaroverzicht 1931 overtroefd! Het grensverkeer is ook besproken naar aanleiding van niet-ambtelijke handelin gen. n.l. het „elders kerken". Dr. B. A. Knoppers, van Amsterdam, verklaarde in d e „W a c h tr" zich er tegen dat een be lijdend lid eener Geref. Kerk een dienst zou hijwonen in de Ned. Herv. Kerk, ook als daar een predikant van Geref. belijdenis op treedt en in de eigen Geref Kerk geen dienst is. Reden: „wij gaan niet de gemeenschap opzoeken bij anderen, waar wij zijn uitge gaan". Dus thuisblijven: „zoo geven wij door ons doen een ander ook geen ergernis" Os. M. van Grieken, Herv. predikant in Rot terdam, schreef naar aanleiding hiervan in de „Waarheidsvriend" een artikri: „Familiebanden breken of sterken?" en kon zich niet voorstellen, dat aan zulk „elders kerken" inderdaad „heilige ergernis" geno men kan worden. „Kerkistische fanatie kelingen ergeren zich dan natuurlijk". Ds. H. W. Lama n, em. predikant eener Geref. Kurk, verklaarde in de „B a z u i n": „We hebben in onze jeugd, warneer er in onze Kerk geen dienst was, meermalen in de Herv. Kerk den dienst bijgewoond. Het heeft me nooit geschaad. Ik hen mijn Kerk heel trouw gebleven. Doet het schade? Ik geloof van niet. Misschien hij enkelen, die wat zwak in de beenen zijn. Laten we toch niet te eng in onze opvattingen zijnI" Vervolgens gaf het naderend jaar 1934, wanneer het een eeuw geleden zal zijn dat de Afscheiding plaats had, aanleiding over de Kerkelijke grenzen heen te zien en vriendelijke woorden te spreken en te schrijven. Ds. A. M. Berkhof f, predikant der Chr. Geref. Kerk te Sneek, en zijn Ker keraad deden op dc Classis Leeuwarden het voorstel, dat de Gen. Synode der Chr. Geref. Kerk het initiatief zou nemen „tot een ge meenschappelijke herdenkingssamenkomst van hot feit der Afscheiding van 1834 door Kerken en Kerkelijke groepen in ons vader land, die staan op den grondslag der H. Schrift, zooals die beleden wordt in de Drie Formulieren van Eenigheld van de Geref. Kerken in Nederland", eri daaraan verbinden zou „een Congres van diezelfde Kerken en Kerkelijke groepen .om samen te spreken over de roeping der Kerk in dezen tijd". Het voorstel werd echter niet aanvaard. De in structie werd doorgezonden naar de Part. en de Gen. Synode, doch sorteerde ook daar geen effect Door Ds. H. C. van den Brink, predi kant bij de Geref. Kerken in Hersteld Ver band, werd in „Woord en Geest" in be trekking tot de Afscheiding het denkbeeld geopperd, dat de Kerken van Geref. belijde nis een gezamenlijke herdenkingsbijeen komst zouden houden en het initiatief daar toe het liefst diende uit te gaan van de grootste Kerkformatie, n.l. de Ned. Her vormde Kerk. die dan tot een samenkomst in de Domkerk te Utrecht een oproep zou doen uitgaan- Ons is niet gebleken, dat hierop gereageerd is. In do Class. Vergadering van de Ned. Herv. Kerk, gehouden te Den Haag, diende de heer V r o 1 ij k, ouderling der Ned. Herv. Gemeente te Schevcningen, een voorstel in om ter gelegenheid van het eeuwfeest der Afscheiding aan de Geref. Kerken eene be tuiging van leedwezen te zenden over de harde bejegening in 1834 en 1886 ondervon den". Ds. A. Hoekert, Hervormd predikant te Voorburg, schreef in zijn „Kerkbode" naar aanleiding van dat voorstel o.m.: „Er is veel voor te zeggen dat aan het verzoek van den ouderling uit Scbeveningen gevolg wordt gegeven. Principieel staan wij vierr kant tegenover Afscheiding en Doleantie, maar de practijken der Besturen van die dagen nemen wij niet gaarne in bescher ming. Laat de betuiging van leedwezen ge zonden worden. Men berichte erbij, dat wij niet mee juhileeren kunnen, zelfs niet feli- eiteeren kunnen, maar dat wij onszelf con- doleeren, dat deze breuke, geslagen In het lichaam vao Christus, nog steeds niet gene- zen is. En laat er voorts broederlijk ge vraagd worden, of de noodzakelijke eenheid in Christus, die ook het instituut der Kerk sieren moet, ja haar fundament moet zijn, ons niet dwingen moet te vergeten hetgeen dat achter is, en de handen ineen te slaan" Zijn Hervormde ambtgenoot van Urk. de eveneens confessioneele Ds. C. A. Ling beek, bleek daarentegen voor bet voorstel allerminst iets te gevoelen en schreef in het orgaan der Confess. Vereeniging, het week blad „De Geref. Kerk", dat ouderling Vrolijk te Scheveningen behoorde te erken nen, dat de Gescheidenen door hun voorba righeid onze (Herv.) Kerk jammerlijk heb ben verscheurd. Tot op dezen dag! Hij be hoorde. nu hij zich eenmaal in den kerkdij ken weg tot de Gescheidenen wendde, ook van hen die erkenning to eischcn. Doet hij dat niet, dan stelt hij zich geheel op het af gescheiden standpunt, en is hij, willens of onwillens, in beginsel afgescheiden. Het is nu eenmaal niet anders". En voorts: „Ex cuses aanbieden van onzentwege aan de na zaten der Doleerendon van 1886 zou in ons oog tevens zijn een slag in het aangezicht toebrengen van mannen als Vos e.a.; 't zou zijn beleefdheden bewijzen aan lieden bui tenshuis, maar eerwaardige huisgenooten mishandelen". Van Hervormde zijde is ver der niets meer over deze zaak geschreven. In de „Le i ds c h e K e r k b o d e" liet, naar aanleiding van 't voorstel-Vrolijk en de door den Voorburgschen predikant gegeven aanbe- beveling, Ds. E. H. Broekstra. predikant der Geref. Kerk te Rijnsburg. verheugd zich uit: „Wie zou voor eenige jaren hebben kun nen denken, dat een dergelijk voorstel niet alleen zou kunnen opkomen, maar dat het ook de goedkeuring en verdediging van an deren zou ontvangen? Er is in dit opzicht metterdaad kentering" Evenwel werd door Ds. H. S B o u m a. predikant der Geref Kerk van Amsterdam- Zuid, weer in anderen „toonaard geschre ven en wel als volgt: De „Afscheiding" was „wederkeering". Omdat ze dat was. willen we op het eeuwfeest God danken voor de genade, die Hij daarin bewezen heeft aar. ons en aan ons volk Maar wij kunnen dat niet doen met wie dat niet erkent Dat zal velen wel zeer onaangenaam in de ooren klinken. Dat zal voor hen we] weer een be wijs zijn van onze eigengerechtigheid Hei zij zoo. In alle schijn-eenheid v-.lt tenslotte altijd de eenheid weg eo blijft alMtd de schijn over. De broeders, die het ééne mo ment zoo zalverig kunnen aaien, kunnen het volgende moment geducht krabben. Aan on zen kant worden we ook wel eens onaange naam getroffen". Het moge van vriendelijke gezindheid o\er-en-weer getuigen, het „grensverkeer" is daarentegen in onderscheiden Kerkforraa- ties erkend als gevaarlijk zoowol voor het levendig houden van eigen Kerkelijk besef als voor richtige samenwerking tusschen le den van verschillende Ivorken. Zoo ontried Prof. Grosheide van wiens milde standpunt Ds. van Grieken e.a. met blijdschap kennisnamen het „el ders kerken" en het „afgevaardigden zen den" als dominéés van andere Kerken in trede doen of afscheid preeken* „Deze din gen venslappen het Kerkelijk besef en kwee ken eon schijnecnheid". Ds F. C Me ij ster predikant der Geref. Kerk van Rotterdam, sprak er reeds van dat „het tegenwoordig schijnt alsof vele Gereformeerden meer een Kerkelijk zweef punt hebben dan een stand punt. Wat weleer onder ons vaststond, be gint nu een probleem te worden". En Dr. L. van der Zanden, predikant der Geref. Kerk te Groningen, „afkeerig van alles wat het Geref. kerkbesef verzwakt", oordeelde: „Hoe beter Gereformeerd iemand is. des te vruch'baarder kan hij m.i. in het niet-kerkc- lijke leven samenwerken met anderen en des t meer doet hij ook voor de Una Sancta. Aan slappe Gereformeerden, die zich bijna scha men Gereformeerd te zijn, wijl zij den rijk dom van hun beginsel niet eens kennen, heeft de Una Sancta. de ééne heilige alge meene Christelijke Kerk, bitter weinig en de niet-kerkelijke actie gewoonlijk evenmin. Laten wij dan die verslapping niet in de hand werken". Oca onder de predikanten der Ned'. Herv. Kerk is gesproken over het gevaar van on dermijning van het Kerkelijk besef. Zoo bv treurde Ds. A. 1 G. den HertoR, van Rot terdam, „dat hij geen vertrouwen heeft in het Hervormd besef van de Hervormde pre dikanten, die, volgens hem, te veel verpoli tiekt zijn. De positie van de Hervormde Kerk is uiterst wankel. Het is broodnoodig. d«t die positie temidden van de groote stnw mlngen (doloerend, rood en roomsch). die haar ondermijnen, wordt versterkt door een beter Hervormd besef'. In de Chr. Geref. Kerk klonk eenzelfde stem. De veldprediker Ds. H. Janssen schreef In de „Wekke r", dat het opkomend geslacht „juist om de principia in ons Ker kelijk leven niet meer of althans niet ge noegzaam bekommert En daarin schuilt een zeer groot gevaar. Er is over de eeheoie linie ook in ons Kerkelijk leven een geweldig te- kort aan historisch besef. Onze Kerkelijke gedeeldheid is niet uit de lucht gevallen, maar heeft een geschiedenis, die wij kun nen en moeten bestudeeren en kennen om den tegemvoordigen toestand goed te kun nen bezien". In betrekking tot de Evuntr. Lutberaeh» Kerk kinande de „W a r t bur e reilarlir- ..no Kerk verliest hoe laneer boe meer haar karakter en .ordt ook hoe langer hoe bleekzuchtiger En Ds. C. F. Wester- m a n n, Evang. Luth. predikant te Amster dam, citeerde in hetzelfde blad met instem ming een positieve uitspraak van don Deen- schen Lutherschen Prof. Jöreensen- „We behoeven thans zeer duidelijk gemar keerde lijnen, zelfs In het belang van de sa- menwerking der verschillende Kerken. Ik kan mij op eigen ervaring beroepen, als ik zeg. dat bij voorbeeld Gereformeerden -n Lutherschen veel beter pemeenschnpitelijk arbeiden, als ieder zijn bijzonder charisma ontwikkelt en toepast dan wanneer zij trachten diagonalen tusschen hun belijde nissen te trekken en zich daarop in even wicht te houden". Zoo moge door velen het ..grensverkeer" tusschen leden van onderscheiden Kerk.-n als een verheugend verschijnsel beschouwd zijn. anderen zagen er meer kwaad dan heil in en Prof. Grosheide uehtte zelfs ..alle geliefhebber uit den bnoze". tor- wijl hij de onderlinge verhouding langs den zirin Kerkdijken weg wilde geregeld Dr. van der Zanden schreef in den zelfden geest: ..Laat een Generale Svnode maar eens onderzoeken, of er geen vereeni ging mogelijk is met anderen, die werkelijk Gereformeerd zijn In hun belijden. Dit be- looft meer voor de Una Sancta dan con paar complimenten van een ouderling hij de in- trede van een Luth. predikant, wiens opvat tingen misschien kort daarna op de cate chisatie of in de kerk veroordeeld worden". fn een volgend ar' 1 hopen we een en ander te memoreerr betrekking p>t 4* vraag in hoeverre tisc.h „vew ->',g mogelijk" t« achten .3 binnen afzlrnharen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 7