2DINSDAG 6 DECEMBER 1932 BINNENLAND. VERKEERSONGEVALLEN WAARSCHUWING DER K.N.A.C. Koninklijke Nedcrlandsche Automo- [j-CIub aclit het voor de veiligheid van belang, de automobilisten te waar- ruvven voor het groote gevaar, dat in ;Cn tijd van het jaar die nachtvorsten op- eren. In de vroege ochtenduren toch, wan- ir het vochtig is in da lucht of zelfs bij iagen neerslag, is de kans zeer groot, tengevolge van grond vorst de wegen id worden, hetgeen v eelal pas bemerkt jrdt, wanneer men niuet remmen. In de itste dagen hebben het secretariaat van de I.A.C. tal van waarschuwingen van autu- (ilisten bereikt, d'ie tengevolge van de Iheid waren geslipt, ofschoon aan den noch aan de weersgesteldheid ook maar van vorst te bemerken waS geweest )i het belang van een veilig verkeer zul- de automobilisten dus goed doen ernstig telling te houden met de mogelijkheid grondvorst en daarnaar hun snelheid remweg te regelen. Ih ieder geval zal ..i er voor moeten waken, plotseling en rk te remmen, aangezien dat de slipkans izienlijk verhoogt 'J' k JS. na 'ft: DE PACIFICATIE EEN STEM, DIE NIET ALGEMEEN GEHOORD WORDT. ,t ook ihet onderwijs onder de crisis lijdt, >kt vanzelf; maar, aldus het Vader- „d in een artikel, dat van breede en Ide opvatting getuigt: dat mag ons toch rt verleiden tot miskenning van het groo- werk van de Pacificatie, en ook niet tot onjuiste opvatting, dat op het L.O. niet mogen worden bezuinigd, waarbij het spijt dat de liberalen bij het bezuini- igswetje in het schuitje van de S.D.A.P- echt kwamen. En ook had men niet mo- i komen tot de wel onuitgesproken stel- g, al transpireerde die nog al eens door debat over de Onderwijswet heen, dat man als minister Terpstra niet zooveel anderen zou aangedaaji zijn door de >eve noodzakelijkheid om ook op het L.O. bezuinigen, en erger nog, dat hij daaruit sschien nog wel een slaatje zou willen an ten behoeve van dien tak van dat ierwijs, die hem het meest aan -het «hart L ten had dunkt ons, dit laatste zeker zen Minister moeten besparen, die reeds jj jgter dan eenmaal loonde door zijn beslis- jgen dat hij niets liever wenscht dan eer- te makelaar te zijn tusschen de twee par- in, die eindelijk tot compromis kwamen, er de onnoozelheid, dat Terpstra meer n tanden aan de Geer had moeten laten Jn, zullen wij nu maar zwijgen; Z.E. kan ,vaa h 6r mee troosleni dat ook Minister de n„ ser, toen voor hem noodgedwongen het - uinigingstijdperk was aangebroken de- fde weldoordachte (I) raad deelachtig is e vorden. 0 )eze lof is verdiend en eert zoowel den If y irijver als den minister. Juist i3 ook de - 'nerking van den eerste: In 'het algemeen wil het ons voorkomen, ons volk nog altijd meer voelt voor school waarin de godsdienst als eer- cultuurfactor wordt geëerd dan voor neutrale, en als die neutraliteit bij som- olge onderwijzers leidt tot de dwaze op vatting, dat over Willem de Zwijger iaar zoo weinig mogelijk moet gesproken orden, wordt aan het instituut dat ook nze voorliefde heeft, nieuwe ea gevoelige uisc 'lag ^gebracht. Sn wat de dure pacificatie betreft; daar- er worden de volgende behartigingswaar- ;e opmerkingen gemaakt: Wij zijn door den duursten tijd van de Pacificatie heen; dat de scheiding tus- ichen wat wij maar gemakshalve Neder- andsch-Hervormde en Gereformeerde cholen zullen noemen, moest komen, stond HTwast. Dat men daarbij te ver gegaan is, tan niet tegengesproken worden, en het wil ons voorkomen, dat er noodig een be- >aling in de Onderwijswet moet komen, imtrent het aantal scholen dat per zooveel nwoners uit de Overheidskassen mag be- tald worden. Daarnaast beeft men de kosten van het ïpenbaar Onderwijs zeer verzwaard in de [roote gemeenten door de w ij z e waarop voor de scholen het ambulantisme is af geschaft- Hierbij iheeft men weer ;oed laten zien, hoe verkeerd men doet als nen van het eene uiterste in het andere 'ervalt Na het absolute ambulantisme, dat zoo- 11 veel schade heeft berokkend aan de ge- ivcnschte venhouding tusschen het hoofd El> ier school en de onderwijzers daaraan verbonden, en dat aan het hoofd de eeni- afdoende gelegenheid ontnam om de 23fëindresultaten van het onderwijs aan zijn hooi zoo te kennen, dat hij de fouten larvan reeds in haar wording kon ver teren, hebben wij het hoofd gekregen, die »6 8#®en uur haast over hield om jonge on- n '21 derwijskrachten te controleeren, zoolang •2 2i|dit noodig was. En zij die de controle het meest noodig hadden, en om die reden rich daartegen verzetten, hebben getriom feerd. Ook dat is de Openbare School tot nadeel geworden. Een juist overzicht van den toestand van DEfbeide takken van Onderwijs vóór en na de Pacificatie heeft men echter nog altijd niet; zen zou een juiste opgave van de Open ed, bare Scholen, die sinds de wet-de Visser fert °PSeheven zijn en de reden waarom dit ge- q p, eohiedde van zeer groote waarde zijn. Op de basis van een dergelijk artikel is wel 1 lenadering mogelijk tusschen voorstanders ^elz 411 opeiubme en van de bijzondere 6chool. zei ÏN BOND VAN RECITEERCLUBS JAARVERGADERING TE SCHIEDAM In bet Geref. JeoigdbudB te Schiedam is de GJenste Jaarvergadering gehouden van de d. %>nd van Reciteerolubs op Geref. Grnnd- im Zudd-Holland. De voorzitter, de heer M. Kate woes er zijn openingswoord op, dait er in onzen Jd veie neci toerclubs worden opgeirioht let verschijnsel, dat deze oliuibs na korten Q f langer tijd weer vendlwijnen is miet ieuw. De beginsel-skidiie op die J.V. is wel oofdzaak en daarom mag een reoiteerolub eet bestaan koste van de JV. Naast de egineel&tudlie wiiililen de reciteerclubs de le en oefenen in da welsprekendheid. Door let onderling contact is het mogelijk om ^JtókarKlcr te helpen en te steunen. Met dit doel is de Bond van reoiibeerolube gericht. Spr. geeft daarna een overzicht vain de B6dhiederbis van den Bond gedurende hot ereta bestaansjaar. Het zail noodig zijn dat •~fok in de toekomst propaganda wordt ge- naakt om alle bestaande reciteerclubs aam- [«sloten te krijgen. Medegedeeld wyard dait dg iheeir; C, Rijns- dorp bereid is gevonden afls aidiviseiur van den Bond op te treden. Na gehouden stemming werden Ln het bestuur gekozen de beer J. O lie mans, als voorzitter, de beer D. Akkerhuis, Maassluis, Vonidieilaain 32, secretaris en de her M. Kar6, penningmeester. Na de pauze hield de heer C. Rijns-dorp een inleiding over het onderwerp: Tweeërlei manier van declameeren Er zijn, volgens spr., evenvedl manieren va ndeolaimcenen, ais er declamators zijn. Elk he-eft eigenlijk een a,parte marnier van stembuiging, gesticulatie enz. Wanneer spr. het desniettegenstaande over slechts twee manieren vom declameeren heeft, wordt daarmede bedoeld de groepeering van twee hoofdbeginselen in heel het leven van den meneoh. Deze twee beginselen zijn „de ver voering en de rust" De vervoering iö de beweging, andere ge noemd, de romantische aanleg van dien mensch. Bij de vervoering is de mensch meer pas sief, bij de rust meer actief. Er is bij de ver voering een behoefte om medegesleept te worden. De mensch verlangt dam spanning, bet meegovonrd worden, weggetrokken uit zijn omgeving, na-ar een andere toestand aQs waarin hij verkeert Zoo ontstaat heit romantische in den mensch. Bij de rust 1s de mensch meer bezonken. Hij ziet vanuit een rustig middelpunt naar de dingen om zich heen. Rust brengt beiper- kiing. De rust is in tegenstelling met het romantische, meer klassiek. In de klassieke tijd was de woreiM1 waarin de meneohen Heeifdien vedl (kleiner dan de wereld van thans. Vandaar dat de kunstenaar zich toen rustiger aan zijn kunst kon wijden. Wij leren in een Romantischen tijd. Wij eriien d egebeurtenissen, te midden waarvan wij leven niiet precies zooals ze zijn. Da-t is optisch bedirog. Wij staan te dicht bij de dingen. Er zijn personen met een groote aanleg voor Romantiek. Deze moeten daarmede rekening houden bij het kiezen van hun onderwerp. Ze moeten zich niet te veel la ten gaan. Daarom is het noodig voor een goede declia-ma.tor, dat hij zich nooit hoor een beginsel laat bcflieerechen. Kunst en Letteren. HET N.C.R.V.-ORGEL Ongeschikt voor klassieke muziek „Organist en Eeredienst", het officieel or gaan van de Veioenigjng van Organisten bij ue Geueioinieerde Kerken, bevat een mot- malsclie critaek op het nieuwe studuo-orgel der Nederlaindsche Christelijke Radio-Vei- eenigling. Het artikel is oil dei [tieelcend door liet bestuur. Er wordt 'in gezegd, dat zelfs door verschillende bekwame oiganiisLen ce spee 1de mee sierwerken-van-orgel muziek onze oojien grondig bedorven bereiken. „Naar de gegevens, die tot onze beschik king staan te beoordeelen zoo gaat liet artnkel voort is afdoende verbetering on mogelijk. „Is bij de aanschaffing van dit instrument onvoldoende besef van de verantwoordelijk heid voor de opvoeding tot het juist waar- dcoren van ongelkunst of betreurenswaar dige onkunde in het spel geweest, of heide? „Wanneer dit orgel zoo vakkundig moge lijk geregistreerd wordt tot weergave van klassieke muziek, heeft op de luisteraars deze uitwerking: 1. Kenners schamen zich diep over het fiasco van de N.C.R.V., die immers juist op dii'L gebied als voorbeeld moest kunnen ge prezen worden. 2. De smaak van niet tot zelfstlandig oor deel en bekwame luisteraars wordt bedorven. „Organisten, die de waarde kennen van gced orgelspel en due iets voélen voor ont wikkeling van echt-muzikale smaak, zullen, hopen wij, in de toeikomsifc, door de ervaring geleerd, in geen geval spelen onder omstan digheden waardoor de beste muziek oari- catuur wordt. „We zouden niets liever zien dan dat al len het steunen van de N.C.R.V. als plicht gevoelen. Velen wenden zich dl te gemak kelijk af. „Maar laat de N.C.R.V. het dan ook niet noodeloos moeilijk maken! „Wij zijn niet overtuigd, dat de vereeni- ging -beslist geen orgel had kunnen aan schaffen, dat aan redelijke eischen voldoet. „Daan-om deze scherpe afkeuring. Van harte hopen we zoo eindigt het ar tikel dat. no-g een mogelijkheid open staat om uit de nare impasse te geraken, waarin men door schuld van zichzelf of/en van an deren geraakt is". Wij hebben -eenige dagen geaa-rz-efld vóór wij dit oordeel door durfden geven aan onze ilezere. Het geldt hier echter een eerlijke aaak. De N.C.R.V. is als bet ware een ge meenschappelijk bezit der positief Protes ts inlsoh -Chirietelijken in ons land. Het :s geen schepping, welke over een jaar ver dwijnt. Radio zall een zaak der toekomst zijn. Hot is dus beter de hoogst belangrijke vraag, of dit orgel van onze gemeenschappelijke stichting goed -is of niet, grondig ouder de oogen te zien. Deze vaklieden, deskundigen, ze?eren van niet. Wij hopen, dait door samenspreking tus schen het bestuur en vakmenechen, en -dia-anma zoo nood-ig door ingrijpen, de oplos sing gevonden wordt. Door deze zaak t-e verzwijgen, kan veel bedorven worden. DcL&ro-m stelllen wij (haar -in ouze pons aan de orde. Dr. FOSDICK Dr. Fosdick, predikant van een der naamste Baptistische Gemeenten in New-York sedert eenige jaren een der leiders van het Modernisme aldaar, die door zijn geschriften en door zijn voorname kanselgaven zich groo- ten naam heeft gemaakt, schijnt toch niet ten volle bevrediging in zijn tegenwoordige be schouwingen te vinden. Dezer dagen heeft hij de volgende bekentenis afgelegd: „Ziet ge, wij modernistenbesnoeien en verdonkeren ons geloof door onbepaalde af getrokken begrippen totdat we slechts over houden iets spookachtigs van wat vroeger een voorname godsdienst was. En als wij dan zien hoe weinig onze stellige overtui gingen zijn en van hoe weinig beteekenls ze zijn, dan worden wij zeer liberaal en eindigen in een brij van algemeene totgefe- lijkheden. „De ouderwetsche godsdienst (bedoeld is die der oude Calvinisten) heeft menigmaal voortgebx-acht mannen met een ontoegeeflijk en manmoedig persoonlijk geweten. Juist in dit opzicht is het modernisme een mis lukking. Het heeft breedte, is voorkomend en welwillend, maar het heeft niet de kracht om den mensch op te heffen boven de ge wone dingen van bet alledaagsche leven en en hem te bezielen met moed, zoodat hij, in dien noodig, de wereld durft te trotseeren. „In vergelijking met de vastberaden op rechtheid en onverschrokkenheid waarmede de oude theologie stond tegenover allerlei ontzettende dingen in de wereld, vertoont het modernisme zich slap, zoetsappig en sen timenteel. Wij mooieweers-modernisten, met ons te gemakkelijk evangelie van een God die niets anders is dan een zoetsappige liefhebber, zouden beter doen die oude Chris tenen met een eere-saluut te begroeten. Zy sloten de oogen niet voor de feiten, maar hadden een gelcof verkregen, dat in staat was zich boven de feiten te verheffen, en niettegenstaande die feiten een geestelijke overwinning weg te dragen. In hun beste oogenblikken, in de donkerste uren die in de menschelijke geschiedenis voorkomen, ston den ze als een gebouw dat op een steenrots gegrond is". Zulk een getuigenis van een onverdacht vrij zinnige toont aan, dat hij eerlijk genoeg is, om te erkennen dat de leden van de Dordtsche de W estminstersche Synodes mannen waren staal, die niet wisten van schikken en'plooien om des lieven vrede.? wille of om de publieke o-pinie op hun hand te krijgen, maar die oi wonden belijdenis deden van de waai'heden der H. Schrift. Kerknieuws. CHR. VEREEN. VOOR VALLENDE ZIEKTE EEN MOOIE GIFT! De vertegenwoordiger van de Christelijke Vereeniging voor Vallende Ziekte, d-e heer J. A. Hoekendijk te Heemstede heeft een brief ontvangen, postmerk Utrecht, inhoudende een biljet van f 1000 miet het bijschrift: „Ter ondersteuning van de macht van het kleine". NED. HF.RV. KERK Aangenomen: Naar Jaarsveld, camd. J. Hovius te 's-Graveland (N.-H.). Bedankt: Voor Gouderals, Poortvliet en Sprang, cand. J. Hovius te 's-Graveland (N.H.). Voor Ouderkerk a. dL IJssel, B. van Ginkel te Nieuvvpoort CHR. GEREF. KERK Bedlankt: Voor 's-Gravenzande, B. Oost hoek te Kampen. Voor Baarn: J. W. van Ree te Baren clrecht. GEREF. GEMEENTEN Drietal: Te Tholen, G. H. Kersten te Rotterdam, R. Kok te Veenendaal en J. Fi-aanje te Barneveld. GEREF. KERKEN Beroepen: Te Aardenburg (tevens voor Evangelisatie), cand. G. Chr. H. Plantagie te Voorthuizen, thans tijdelijk hulpprediker te Dieren. Te Kolhorn, N.-H. (als hulppred.), cand. H. van der Veen te Leens. Aangenomen: Naar Haren, Gr. (als hulppred.), F. Strikwerda te Lollum. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE Men schrijft ons: Cand. K. B o k m a, van Bolsward gekomen werd Zondag jl. bevestigd als predikant der Geref. Kerk van WaardJh-uizen. De bevestiger, Ds. C. J. Hakman, van Almkerk, had tot tekst Joz. 3 29, 30. Sprekend over „den vriend van den Hemelschen Bruidegom" lette hij daarbij op: 1. taak, 2. blijdschap, en 3. werk. Na bevestiging werd de bede uit Ps. 134 toegezongen. Des middags deed Ds. Bokma intrede met 'n predikatie over 1 Joh. 1 57. Sprekend over „Christus' openbaring aan Johannes, dat God een licht is", handelde hij over: 1. Gods wezen, 2. Gods eisoh, en 3. Gods zogening. Aan het einde werd hij in toe spraken verwelkomd door Ds. Hakman, con sulent; onderling Scherff; en den Burge meester. Ds. Bokma richtte zioh in toespra ken tot Gemeente. Kerkeraad, consulent en Burgemeester. Toegezongen werd Ps. 119 3. Ds- U. Elgersma nam Zondag jl. af scheid van de Geref. Kerk te Haamstede (Z.) met een predikatie over Jesaja 49 16. Het thema was: „'s Heeren betuiging van Zijn liefde voor Zijn volk", bestaande in de kering, dat Hij 1. Zyn volk niet zal verlaten, en 2. Zijn volk niet zal vergeten. Aan het slot richtte hy zich tot de Burgemeesters van Haamstede en Burgh, de jeugd en de Gemeente. De naar Ulrum vertrekkende leeraar zelf werd toegesproken door den teer H. van der Meij namens de Gemeente en door Ds. J. B. Voge laar, van Scharendijke, namens de Classis Zie- rikzee. Toegezongen werd Psalm 121 4. Cand. J. W. v a n d e H e 11, van Utrecht gekomen, werd Zondagmorgen bevestigd als predikant der Ned. Hervormde Gemeente van Kattendyke (Z.) door Ds. J. H. Grolle, Utrecht, by wien hij een jaar hulpprediker hiet kentoor van -d-en werktuigkundige van 1 mocht zyn. De bevestiger had tot tekst Rom. de S.S. bij het sta-titan (heeft een bnuibaile in-110 15. Aan de handoplegging nam deel de braak plaats gehad. De brandkast wand ge- consulent, Ds. Johs. A. Raams, van Kloetinge, HET HILDEBRAND-MONUMENT TE HAARLEM B. en W. van Haarlem deelden den Raad mee dat het reeds lang in uitzicht gestelde „zooveelste" onderhoud met den ontwerper en uitvoerder van het Hild^brand-gedenk- teeken thans plaats heeft gehad en dat zij zich vereenigen kunnojn met den wensch van het comité en het plan van Prof. Bronmer om het te plaatsen op een terrein ten Zuiden van den Hertenkamp. De minderheid van het college (alleen de Burgemeester) blijft zich daartegen verzet ten; deze acht het groote plein tegenover Hotel „Den Hout" (aan het einde van de Dreef) de meest geschikte plaats. Uit Oost-Indie OFFICIEELE MUTATIES BUITENZORG, 5 Dec. (Aneta). Verleend eervol ontslag uit 's lands dienst onder danik betuiging voor de den lande bewezen dien sten aan den hoofdambtenar met buiten- landsch verlof laatstelijk gouverneur van Atjeh en onderhoorigheden A. H. Philips. EEN RADIO ZENDSTATION BUITENZORG, 5 Dec. (Aneta). Machtiging is verleend tot het bouwen van een radio- zendstation te Dajeu'hkolot bij Bandoeng, waarvan de kosten worden begroot op f 109,300. BRUTALE INBRAAK PADANG PANDJANG, 5 Dec. (Ane<ta). In plunidiard. De built bestond slechts uit enikële Ihonderdien guldens. Even tevoren haid de dnhoud van de bnarudkast tnog eenige duizen den gul-diens bedinaigen, voor die uitbetaling van 1-oonen aan bet peieoneel van die groote werkplaats ailbier. MOORDENAARS GEARRESTEERD CHERIBON, 5 Dec. (Aneta). De vier moor denaars van dien bosohwaebter -in het Indna- majocsohe zijn gearresteerd. Zij legden een volledige bekentenis af en zijn in preventie ve beohteniis gesteld. Zij verblijven in de ge vangenis te Indiramajoe. De boschwaohter werd op 15 November jl. bij het overvallen ren een bende houtdieven, door die bcndie afgemaakt, die den bevestigde door de Gemeente liet toe zingen Psalm 1214. Des middags deed Ds. van de Heil, na eerst de gebruikelijke toespra ken te hebben gehouden, zijn intrede met eer predikatie over 1 Cor. 2 2. Na de predikatie werd de nieuwe herder en leeraar toegesproken door een lid van de Studentenvereeniging „Ex celsior" en door den corpulent, die Ds. Heil liet toezingen Gezang 91 3. Ds. J. Vreugdenhil, van Bruinisse overgekomen, door Ds. R. Kok, van Veenen daal, bevestigd met Jes. 61 1, deed Zondag intrede by de Geref. Gemeente van Kampen met een predikatie over Jes. 52 7. Ouderling Riezebos sprak de leeraar toe en liet Psalm 20 1 toezingen. Burgemeester M. Fernhout en iWethouder B, Kruithof woonden den dienst by., TUCHTZAAK- PROF. J. DU PLESSIS Over de zaak van Prof. J. du Plessxs van de Theol. Kweekschool te Stellenbosch (Zuid- Af rika) schrijft de „Handelsblad-correspon dent te Kaapstad het volgende: Na overleg met twee van zyn mede-profes soren heeft prof. Du Plessis naar men weet, zyn zaak (hy was wegens onzuiverheid in de leer afgezet, met behoud van tractement mits hy rich van verkondiging van zijn leerstellin gen onthield) voor den burgerlijken rechter gebracht, daartoe gerechtigd, omdat de Hol- landsche Kerk in Zuid-Afrika wel geen Staats kerk meer is, maar toch haar rechten aan df oorspronkelijke erkenning door den Staat ont leent. De rechtbank heeft uitgemaakt, dat het kerkelijke vonnis tegen Prof. Du Plessis on rechtvaardig en onwettig was, en hem aldus in zijn professorale ambt hersteld. Een commissie uit de Synode, bestaande uit medestanders en tegenstanders van Prof. Du Plessis, is naar aanleiding van deze beslis sing met den professor in overleg getreden en heeft hem voorgesteld, dat de synode de leer- besluiten van 192S zou royeeren, alsmede de bijvoegingen tot de Acte van Legitimatie, in hetzelfde jaar opgemaakt, weer zou schrap pen. Ook zou het vonnis in 1930 tegen Prof. Du Plessis uitgesproken, worden vernietigd. Op dit voorstel heeft Prof. Du Plessis ge antwoord, dat hij door de uitspraak van de rechtbank in zijn positie als professor aan de Theol. Kweekschool is hersteld, dus onmid dellijk zyn professoraat weer zou kunnen aan vaarden. Hy stelde voor, dat men hem het onderwys in de meeste van zyn vroegere vak ken opnieuw zou geven, en alleen niet *n waarin geschillen konden ryzen. De commissie van haar kant bood prof. Du Plessis aan om zyn eervol ontslag te nemen met behoud van zyn salaris als professor, en later pensioen, hetgeen hy weigerde. De zaak is hierop weer voor de Synode ge bracht, welke inmiddels reeds tot de herroe ping van de leerbesluiten enz. en het vonnis tegen prof. Du Plessis besloten had. De mode rator, lid van de gezegde commissie, heeft voorgesteld om het aanbod van vrijwillig ont slag te bevestigen, met de bijvoeging, dat de Snyode er bij prof. Du P. ernstig op aandringt om dit verzoek te aanvaarden. In de Synode is herhaaldelijk gezegd, dat de interpretatie van het formulier van drie eenigheid, de herroeping van de verklaring van de interpretatieleer van den Bybel, en de toevoeging tot de acte van legitimatie alleen is geschied, omdat de buitenwereld anders zou denken, dat zy aanvulling of uitleg noo dig hebben. Feitelijk heeft de Synode de be treffende besluiten van 1930 dus niet ge schrapt, omdat zy het beginsel daarvan thans verkeerd vindt. De meening over de besluiten van 1930 blijft derhalve onveranderd. Prof. Du P. heeft daarna zyn zaak in een openbare synode-zitting bepleit. In zyn ver klaring heeft hy nog eens een volledig over zicht van het geheele verloop van de zaak gegeven, en gevraagd: als ik onschuldig be vonden ben door het herroepen van het vonnis waarom slaat gij my dan nog? Hierop hebben sommigen verklaard, dat de Synode thans alles gedaan had om den vrede en de een dracht in de Kerk te herstellen, maar dat het prof. Du Plessas was, die geen enkele tege moetkoming toonde. Van den anderen kant zeide men, dat hij bereid was om zekere vak ken te laten vallen, en dat hij in de Synode een verklaring afgelegd had betreffende zyn geloof: Ek betuig plegtig dat ek die hele Bybel aanvaar as die geopenbaarde Woord van God, en as die enigste gesaghebbende reël vir ons geloof en ons wandel. Ek betuig plegtig dat ek Jesus Christus hou vir die enigste Middelaar Gods en der mensen waaragtige God waaragtige mens. Dit is die geloof wat ek sedert my kinderjare toe gedaan is, en wat ek sal bely (deur Gods genade), totdat ek my laaste snik zal gee. Ek geloof van ganser harte in die godheid van Christus, in die persoonlikheid van die Heilige Gees, in die leer van die verzoening deur Jesus bloed en dood, in die wonder, en in die ewige straf. Toen dus gebleken was, dat prof. Du Plessis met vrijwillig wilde bedanken, heeft de mode rator een voorstel ingediend om hem zyn eer vol ontslag te geven. Men heeft dit na de uitspraak van de rechtbank contractbreuk ge noemd. Deze rechtzaak, welke de Kerk ver loren heeft, heeft haar overigens reeds onge- VPff. gekost, een tweede zou waar- srhynlijk een zelfde bedrag verslinden, ter wijl de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat prof. Du Plessis nog een schadevergoeding zou worden toegewezen. Vergeten moet echter niet worden, dat her tel van prof. Du Plessis in zyn ambt heftig •erzet in het land zou wekken, waar de ge moederen zoo tegen hem zijn opgewonden, dat men hem werkelijk nog als een ketter en een scheurmaker beschouwt, hoewel de Synode feitelyk door herroeping van het vonnis tegen hem rijn onschuld en rechtzinnigheid in de leer heeft erkend. Een voorstel om hem weer zyn leerstoel te laten waarnemen, „op voorwaarde, dat de Synode bevredigende waarborgen zal hebben, dat hij het huidige leergeschil onder geen om standigheden in de Kweekschool en in „Het Zoeklicht" zal aanraken, en ook dat hij de op vattingen van de meerderheid van de Synode zal eerbiedigen en respecteeren", is niet in stemming gekomen, aangezien het voorstel om hem eervol ontslag te geven, is aangenomen. Eenige voorbeelden uit zijn opvattingen, welke weer als bewijs van zijn onrechtzinnig heid in de leer in deze synodale vergadering zyn aangehehaald: Volgens hem is de zondeval een allegorische beschrijving van de geschie denis van een gi-oote ramp. Ook de appel, waarvan Adam heeft gegeten, is allegorisch bedoeld, evenals het Paradijs, terwyl volgens zijn opvatting Ada.«s en Eva waarschijnlijk wel hebben bestaan, maar prae-historische figui-en zyn met symbolieke namen. Op dergelijke leerstellingen is hy in 1930 onrechtzinnig in de leer bevonden. In de Synode rijn bittere woorden gevallen, en in de Afrikaansche pers rijn bladzijden en bladzijden aan het verslag van deze zaak in de Synode gewyd. Toch is het besluit tot af zetting niet met zulk een verpletterende meer derheid genomen als het zelfde besluit in 1930 Thans is dit besluit er doorgegaan met 217 tegen 111 stemmen, wel een bewijs, dat een aantal leden heeft ingezien, dat het Hof ook thans weer deze beslissing van de Synode zal vernietigen. KERKINSTITUEERING Te Helpman hebben de aldaar wonende leden der Geref. Kerk van Groningen aan den Kerkeraad verzocht over te willen gaan tot de institueering van een zelfstandige Kerk. VERKIEZINGEN In de Ned. Hervormde Kerk: Shenen. Gekozen werden de 6 candidaten van „Evangelie en Belijdenis" (confess.) met 398 stemmen tegen 177 op die van den Geref. Bond. De Geref. Bond verloor drie zetels. RECHTS EN LINKS Te A1 phen a. d. Rijn moet a.s. Zondag in de Ned. Hervormde Gemeente, die rechtzinnig is, in de vacature van Ds. J. G. L. Brouwer, een ringbeurt in de Hoofdkerk worden vervuld door den vrijzinnigen Dr. P. J. Cannegieter, Er zullen nu terzelfder tijd godsdienstoefenin gen worden gehouden in de lokalen Bethel en Gouwsluis, waar resp. Ds. Joh. Stehouwer en D?. J. de Bruin, heiden rechtzinnig, zullen op treden. KWESTIE TE LEERSUM In de Ned. Herv. Gemeente van Leersum (U.) waar Kerkvoogden steeds weigeren den aanslag aan den Raad van Beheer te voldoen zoodat de predikantsvacature nu al negen jaar geduurd heeft, de godsdienstonder wijzer P. van Dijk bewoont er de pastorie en vervult geregeld preekbeurten, heeft de Kerkeraad geweigerd Kerkvoogden onder censuur te plaatsen. Het Class. Bestuur van Wijk bij Duurstede, dat nu vier van de zes Kerke raadsleden heeft afgezet en te Leersum „doende wat des Ker keraads is", een lidmatenvergadering uit schreef, heeft hier een voorstel ingediend, met 245 tegen 129 stemmen aangenomen ge kregen, dat de Kerkvoogdij niet langer „vrij bebeer" over de Kei'kelijke goederen en fondsen zou hebben, maar zioh onder toezicht zou stellen. Nadat, volgens het .^Handelsblad", de Kerk voogdij deze vergadering en haar stemming onwettig genoemd hadden, heeft een deur waarder haar den eiseh van Mr. Verhoeff te Utrecht, secretaris van het Prov. College van Toezidht op het Beheer, beteekend. dat hem de boeken en bescheiden moeten wor den overgedragen. De Kerkvoogdij is ge schorst. dooh weigert aan den eisch te vol doen. Het Prov. College heeft het schorsings besluit doorgezonden aan het Algem. College dat met algemeene stemmen de uitspraak handhaafde. De Kerkvoogdij heeft zich thans van ju ridische bijstand verzekerd en vermoedelijk zal de zaak voor de rechtbank haar beslis sing moeten krijgen. De Deutsche Evangelische Gemeinde te Den Haag, die 75 jaar geleden gesticht werd, herdenkt dit, op de voor haai- gebruikelijke wijze. Zaterdagavond vingen de plechtigheden aan met een samenkomst in het kerkgebouw op het Jïleyenburg, alwaar door een honderd tal personen aan het H. Avondmaal werd deelgenomen, om. door den predikant, Pas tor Herbst en Pastor Gravemann uit Düssel- dorf. Onder groote belangstelling werd Zondag morgen een „Festgottesdienst" geleid door Pastor Herbst, in hetzelfde kerkgebouw dat zoowel van binnen als van buiten met groen versierd was en waarin alle lichten waren ontstoken 0.m. werden opgemerkt de Ko ningin-Moeder, Prins Hendrik, enkele Duit- sche predikanten, die oude relaties met Den Haag hadden; voorts minister Beelaerts van Blokland, de Duitsche Gezant, Graf von Ze oh von Burkersrode. de Haagsohe predikanten Ds J. Ravesloot en Ds. Weiter, mevrouw Heemskerk-van Zaremba en vele anderen. Aangevangen werd met het zingen van „Alles wat adem heeft love den Heer", door het kerkkoor, waarop Pastor Herbst voor het altaar de liturgie voor de feestdagen leidde en 1 Cor. 3 11 las. Na eerst een en ander uit de historie der gemeente te hebben gememoreerd, werden al len begroet, inzonderheid de leden van het Koninklijk Huis en de officieele gasten en hield spr. een predikatie naar aanleiding van het gelezen Schriftgedeelte. Hierna bracht Spr. dank aan den Nederl Staat en z'n hoofd, alsmede aan de vele Nederlanders die de Gemeente op zoo ver schillende wijze hadden gesteund. Dankbaar herdacht spr. ook degenen die vóór hem werkzaam waren geweest en eindigde met de hoop, dat God voortdurend Zijn zegen aan den arbeid zal geven Met een kort woord van dr- Heckel uit Berlijn werd de samenkomst gesloten. Des middags om 4 uur had een feestelijke samenkomst plaats, waarbij velen van do ge legenheid gebruik maakten de gelukwen- sc-hen over te bi'engen. Pastor Gravemann 'opende op de gewone wijze, waarop mevr. Clausen eenige aria's zong en Pastor Herbst do goede samenwer king tusschen de Haagsche Kerkgenoot schappen roemde. Tal van sprekers voerden hierna het woord o.a. minister Donner. de Duitsche gezant, dr. Zwahler (Evang. Luthersch), Dr. Fetter (Re monstrantsch), Ds. Muller (Hernhutters gemeente). Pastor Henn namens de Rotter damsche gemeente, Dr. Bahr namens den Duitschen kring te Amsterdam; dhr. Momm, namens de Duitsche gemeente te Haarlem, en Pastor Jui.gclaussen. Des avonds werd een feestelijke samen komst voor jonge Duitsche meisjes gehouden aarin Pastor Jungclaussen voorging en Pastor Krinzing de siotliturgie leidde. Hedenavond wordt, gelijk gemeld, de her denking met een feestavond m den Dieren tuin besloten. LUTHERS NAKOMELINGSCHAP Eenigen tijd geleden werd in sommige bla den medegedeeld, dat er te Baltimore in Noord-Amerika nog een reehtstreeksch nako meling van Dr. Maarten Luther leeft, n.L Dr. Aloysius Luther, en dat deze Roomsch- Ivatholièk priester is. Naar aanleiding hiervan schrijft de be kende historievorscher Ds. Otto Sartorius in het „Deutsche Pfarx-erblatt", dat er thans 640 nakomelingen van Dr. Maarten Luther in leven zijn, doch dat geen van deze den naam Luther draagt. De laatste nakomeling, die den naam Luther droeg, was dc jurist Martin Gottlieb Luther die in 1759 ongehuwd te Dresden stierf. De 646 thans levende nakomelingen stam men deels af van Margarete Luther, de doch ter van Luther, die met den heer Von Kun- heira in het huwelijk trad, en van de beide kleindochters van Luther, kinderen van zijn zoon Dr. Paul Luther. Onder hen vindt men 180 verschillende familienamen. De meesten van hen wonen in Thilringen en Saksen, de overigen rijn over de geheele wereld ver breid. Ook onder deze 646 bevindt zich ech ter volgens Ds. Sartorius geen Roomsch- Katholiek priester. CATECHISATIE EN JEUODLEIDING. Ds. J. H. Jonker, van Werkendam, merkt in de „Geref. Kerkbode voor Noord- Brabant en Limburg" op, dat het herhaal delijk voorkomt, dat op catechisatie-avonden en -uren andere dingen worden gesteld door de jeugdvereenigingen, zooal9 jaarvergaderin gen, voordrachtavonden, filmavonden, lezingen èn dergelijke. „Dar moet niet, want dan wordt de cate chisatie het kind van de rekening. De hal f-trouwen blyven heelemaal weg. De trouwen zitten er onmstig, omdat ze naar het 'eind verlangen om toch nog zooveel mogelyk van het andere ook te kunnen profiteeren. De catechisatie is maar gedeeltelijk bevolkt en slecht georiënteerd, en dat breekt het onderwys af. Ja maar, de spreker kan op geen anderen avond! Nu, dan blyft die spreker dit jaar maar weg. Daar komt nog by, dat men het, op onze dorpen althans, den predikant, die meeleven wil, glad onmogelijk maakt mee te leven, of, zijn meeleven vergt ten koste van zyn cate<iisaties, en dat mag men niet vergen, ook niet, al wil men daaruit eerst pas het bewys geleverd zien, „dat men met de jeugd weet mee te leven", of, als dat bewys niet geleverd wordt, den volke in den lande rond vertelt: „Onze dominé leeft niet mee met da jeugd", en die moet daarom als voox- de jeugdvereenigingen van geen beteekenis, maar opzij geschoven worden. Wie, wat vergadering ook, uitschrijft op catechisatie-avonden, kan vooruit weten, dat een dominé met zyn catechisanten schitteren moet door afwezigheid, en die breekt niet al leen de catechisatie af, en bemoeilijkt niet alleen ten zeerste het werk van den predikant, maar ondergraaft evenzeer de fundamenten van alle jeugdvereenigingen, want jeugdver eenigingen van niet- of half - gecatechi seerde jongens en meisjes worden de kweek plaatsen van ketterijen, welker verkondigers straks worden de groote lastposten voor Kerk, Staat en Maatschappij MODERNISME ONDER PRESBYTERIANEN! Dat het Modernisme in de Pcesbyteriaansche Kerk van Noord-Amerika veldwinnend ia, blijkt uit een door de „Presbyterian" meegedeeld gevaL In de Classis Newark kwam een candidaai ter examinatie om toegelaten te worden tot den dienst des Woords en der Sacramenten. Dr. Inglis, een trouw confessioneel afgevaardigde, hem over de belijdenis ondervragend, richtte zich aldus tot hem: „Gelooft ge wat in de Evan geliën van Mattheüs en Lukas gezegd wordt aangaande de geboorte van Jezus Christus uit een maagd?". De candidaat antwoordde, dat hij die beschouwde als symbolische verklaringen van de vleeschwording Gods in Christus. Dr. Inglis merkte op, dat de Kerk niet naar zinne beeldige verklaringen, maar naar een besliste belijdenis vraagt cn zei dat de Classis aan de belijdenis der Kerk gebonden is en daarom de candidaat niet tot de bediening des Woords kon worden toegelaten. Een andere afgevaardigde meende, dat ovet de gedane vraag in den boezem der Kerk ver-, schil bestaat en de candidaat moest worden toe gelaten. Dr. Inglis, voortgaande met het onderzoek, vroeg wat er geschreven staat over het stillen van den storm door den Heiland en wat van de wonderen gedacht moest worden. De candidaat antwoordde: „Ik geloof niet. dat mijn geloof in de macht van Jezus om levens om te zetten af hangt van geloof in wonderen. Het verhaal van het stillen van den storm beschouw ik als een zinnebeeld van de macht van Christus ora in het leven van mènschen stormen te stillen". Dr. Inglis verklaarde nu, ofschoon in de minder heid te zyn, tegen de toelating in hooger beroep te zullen gaan. Het slot was, dat de candidaat werdtoe gelaten, en wel met 40 tegen 10 stemmen. Dit voorstel toont welk een macht het Mo dernisme in deze eertyds Gereformeerde (Pres- bytèriaansche) Kerk geworden is. ZENDING Financiën. Het Zendingsbureau te Oegstgeest (giro 6074) schrijft ons: Nog één maand scheidt ons van het einde van dit jaar en de vraag: zullen wij er komen? begint dus steeds nypender te wor den. Maar om te zien wat er nog moet ge beuren om het doel te bereiken, is het noodig den stand aan het begin van d'e maand op te maken. Wij doen dat op 3 December. De raming voor dit jaar is f 1.033.500.— Tot 1 November was ontvangen f 589.000.—. en van 1 November tot 3 December is ont vangen f 207.500.—, totaal dus f 796.500. Voorts is er op Zendingsbureau en Zendings school bezuinigd f 7000.— en is er aan z.g. vaste inkomsten tusschen 1 cn 15 Januari nog te verwachtQn f 40.000.—. Zoo wordt het totaal, dat gede-kt is f 843.500.—. En het blijkt, dat er in December nog oen bedrag van f 190.000 zaJ moeten worden bijeenge bracht, willen de Samenwerkende Corpora ties ontvangen, wat volgens dc raming noodig is. Het is ontegenzeggelijk een groot bedrag. Maar de taak het bijeen te brengen is verre van onmogelijk. Nog zijn niet van allo Go- meenten de offers uit de Zendlngsweek ont vangen en wij maken opnieuw nan de tien duizenden van hen. die de Zending met hun liefde en belangstellin? dragen eerstdaags den stand van zaken bekend. Wij zijn vol goeden moed, dat do lnatstg Heokel, Ds, S. van Dorp (Ned. Herv.), Ds. I krachtsinspanning er ons zal brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 3