OM DE ZUIDERZEE Gemengd Nieuws. TWEE SOORTEN CALVINISME WOENSDAG 5 OCTOBER 1932 TWEEDE BLAD PAG. 5 SCKRIEL BEREKENDE STEUN BEDRAGEN Beperkte armenzorg. Ten onrechte, dat is wel duidelijk, spreekt de Regeering van „schadeloosstelling" en j.wachtgelduitkeenng" aan de Zuiderzee- visscbers c.s. Het is doodgewone, maar be perkte armenzorg. Dit blijkt wel zeer duidelijk uit de op somming van de groepen en personen, die niet voor „steun" in aanmerking komen. Dat buten de regeling vallen allen, die niets met de droogmaking uit te staan heb ben, spreekt wel vanzelf. Dat zou, als er een schadevergoeding gegeven werd ook zoo zijn. Maar men gaat verder. Geen steun krijgen b.v. ook die Zuiderzee- menschen die anderhalf jaar lang aan de inpoldering gewerkt hebben en nu, omdat de zaak stopgezet wordt, op straat komen te staan. Zij deden wat zij konden om zichzelf te redden en worden er nu op deze wijze voor beloond. Buiten steun vallen zij, die met hulp van buiten hun bedrijf hebben verplaatsL Of ze ook een nieuw bestaan hebben ge vonden, doet er minder toe. Erger nog, geen steun ontvangen zij, die zonder hulp van de Generale Commissie hun bedrijf verplaatst hebben en daaruit gedu rende een „redelijke termijn", in den regel één jaar, een behoorlijke verdienste kregen. Het is voor ons doel overbodig alle zij gevallen na te gaan, waarin geen steun wordt verleend; de omschrijvingen zijn in 'i algemeen zoo vaag, dat tenslotte nagenoeg iedereen kan worden afgewezen als de ad viseur maar voor een aansluitende wets- uitlegging zorgt We komen dus tot deze conclusie: Men krijgt slechts steun als er geen andere ver klaring mogelijk is, dan dat men slacht offer der droogmaking moet heeten; kan het anders uitgelegd worden, dan is er van steun geen sprake al lijdt mén do bitterste armoede. Daarom sprak ik van beperkte armenzorg; beperkt in wezen maar ook be perkt in de uitvoering. Want hoe hoog is het steunbedrag? Zoo op 't eefste gezicht zou men zeggen, dat dit nauwkeurig in het Steunbcslu't is aangegeven. Een nadere beschouwing toont echter aan, dat zoo ongeveer alles moge'r-k is en bovendien, dat schrielheid hier als de voornaamste factor speelt. Met de formule, welke de Bunschoter Bode geeft, en die. mits zorgvuldig bekeken, de zaak volkomen duidelijk maakt, zal ik trachten lit aan le toonen. Die formule 'ijkt wei een wiskundige puzzle, maar is niet zoo ingewikkeld als ze schijnt, als men maar cenig D.-gi ip heeft van optellen en aftrek'.en. Ze ziet er zoo u t: NS or* T=N+xK— (ylb+In+O+H+Ik+D). De letters beduiden alle geldbedragen: de T. betëekent Tegemoetkoming en achter het gelijkteeken staat dan, wat men krijgt. Men ontvangt n.l. het bedrag N plus het bedrag xK; maar daar gaat af het totale bedrag van de geldsommen, welke door de letters tus- schen haakjes aangeduid worden. Nu gaan we even .ontleden. T is Tegemoetkoming; het eindbedrag, dat fnitgekeerd wordt Die uitkeering bestaat allereerst uit N, norm, het grondbedrag en wel voor een gezin van twee personen. Die norm is f 20 voor een hoofd van een gezin of een kostwinner, die vóór het K. B. eigenaar was van een grootbedrijf of van een bedrijf, dat door den Minister daarmee wordt gelijk gesteld. Hieronder behooren zeker de Scheepswer ven en misschien ook de rookerijen, doch dit is nog geenszins zeker. De norm is echter f 13 voor een hoofd van een gezin of en kostwinner, die niet waren eigenaar van een grootbedrijf vóór dit K.B. en tevens beneden de 65 jaar oud zijn. Hieronder vallen vermoedelijk werfknechts en visschers. Is men in dit geval boven de 65 jaar, dan is de norm f 11. En is men geen hoofd van een gezin of kostwinner, dan is de norm 10. Echter, dit geldt voor de gemeenten der eerste en tweede klasse van het Bezoldi gingsbesluit. Hiertoe behooren Amsterdam, Enkhuizen, Urk, Marken, Harderwijk, Hoorn Kampen, Edam, Hindeloopen en Wieringen. Alle andere behooren tot de 3e klasse. Behoudens voor de eerste groep, de eige naars van grootbedrijven, worden de normen in de derde klasse met f 2.per week ver minderd. Hierin zit tweeërlei onbillijkheid Eerst dat het leven in Bunschoten, Huizen en Elburg wel weinig goedkooper zal zijn dan in Enkhuizen, Harderwijk en Hinde- 'oopen. Voorts, dat in het Bezoldigingsbesluit voor de tweede klasse 4 en voor de derde 8 wordt afgetrokken; terwijl hier onnoozele bedragen van f 13, f 11 en f9 met 2 gulden zijn verminderd. Dat is geen verhouding; vooral niet ais men spreekt van Wachtgeld regeling. Maar, zal men zeggen: het blijft niet bij die norm; er komt nog wat bij. En wel xK: hetgeen beteekent het bedrag, dat voor een onbepaald aantal (x) kinderen wordt uitge keerd. Per kind kan dat f 1.zi|n, maar de Minister kan het oók lager stellen. We letten er even op, dat bij de steun regelingen in groote gemeenten f 1.50 oer kind wordt gegeven; in kleinere moestal f 1.35. Ook hier dus weer schrale armen zorg. Evenwel.een gezin met zeg 6 kinde ren kan dan toch maar tot f 17 per week komen. Ja, in theorie, want nu yaan we zien, wat er van dit bruto bedrag wordt afije'iokken. Daar staan eerst de geheimzinnige letters ylb. De 1b beteekenen: Inkomen rit eigen bedrijf. Dat gaat van de steun af. Gehee1? Vaak wel, maar de Minister kan bepalen, dat de y minder is dan I. Dan mag de on dersteunde dus iets van zijn eigen inkom sten behouden. Precies als bij de steun regelingen voor werkloozen. In de tweede plaats gaat er af In. Dit be teekent Inkomen, niet uit het bedrijf. Maar men kan iets bespaard hebben en van dat geld, al of niet omgezet in bezittingen, rente trekken. Dat bedrag gaat er onherroepelijk en ten volle af. Zoo wordt spaarzaamheid gestraft Evenzoo gaat het met het bedrag O, de Ouderdomsrente; ook al is deze de belooning van V.O.V. En met het bedrag H, huur waarde van een eigen huisje. Hier heeft de wetgever het zich bijzonder gemakkelijk gemaakt: H. is altijd f 1.—; dat is niet veel, maar het blijft f 1.—, al rust er ook eeD zilveren dak op het huis, zoodat men aan rente en onkosten evenveel betaalt als een ander in een huurhuis. Het volgende bedrag is Ik. Daaronder wordt verstaan het gedeelte van het inkomen der kinderen, die nog thuis zijn, dat moet worden afgetrokken. Niet he e 1 hun inkomen wordt in min dering gebracht. Verdient een zoon of doch ter minder dan f 12, dan moet een vierde deel van dit bedrag worden afgetrokken. Bijv. een dochter werkt en verdient f 9 per week. Een vierde deel daarvan is f 2.25. Dun moet f 2 worden afgetrokken, want men mag 'ttot op een halve gulden naar beneden af ronden. En verdient een zoon meer dan f 12, dan is de aftrek als volgt: Eerst f 6 aftrekken van 'tloon, van de rest de helft nemen. Dit is het bedrag dat op den steun van het gezinshoofd wordt in mindering gebracht. Bijv. een zoon verdient f 15.50. Na f 6 aftrek is dit f 9.50. Hiervan de helft is f 4.75. Dan moet voor de steun f 4.50 wor den afgetrokken, weer is het tot op een halve gulden afgerond. Dat laatste is een onverwachte royaliteit Maar zelfs als de kinderen niet thuis zijn, wordt een gedeelte in mindering gebracht; en "dit geschiedt natuurlijk ook evenzeer, al zorgen ze voor een huwelijksuitzet, zoodat ze het laatste jaar heelemaal geen „kostgeld" betalen. Het Steunbesluit vervoegt in alle tijden en wijzen het werkwoord steunen; maar soms heel wonderlijk. Ten slotte de letter D. Hieronder wordt verstaan het bedrag dat iemand al krijgt als tegemoetkoming wegens waardeverminde ring door de Droogmaking, maar dan het bedrag dat men ontvangt boven f 3.—. Iemand heeft bijv. een bedrijf, dat destijds is getaxeerd op f 10.000. Nu is datzelfde bedrijf waard tengevolge van de afsluiting f 4000. De waardevermin dering is dus f 6000, welke hij uitgekeerd krijgt. Doch de Regeering doet over die uitkee ring 20 jaar. Elk jaar ontvangt hij dus f 300, oftewel f 6 per week. Wat boven f 3 is, wórdt van zijn steun afgetrokken. Hij heeft te veel opgespaard en dus legt de Overheid beslag op een deel er van. Een ander geval: Een visscher bezit een botter met bijbehoo rend want, samen voorheen geschat op f 5000. Nu is door de afsluiting, de geza- melijke waarde niet meer dan f 1000. De waardevermindering is dan f 4000. Maar in de voorbijgegane jaren heeft deze visscher bijv. f1500 gehad aan credieten, de zoogenaamde „bonnen". Heeft hij bovendien geen rente betaald, dan worden eerst die f 1500 en de verschenen rente van de waar dedaling afgenomen, zoodat hij recht heeft op een uitkeering van f 4000—1500=2500 en daar nog de rente af, zoodat er bijv. f 2200 overblijft. In 20 jaar uitbetaald geeft dit f 110 per jaar of even f 2 per week. Die f 2 wordt nu n i et van de steun afge trokken, omdat alleen wordt afgetrokken het bedrag boven f 3. Hier zou nog veel over gezegd kunnen worden. Ook over de onbillijkheid, dat de Regeering zelf wel de rente binnenhaalt, doch de uitkeering over 20 jaren laat loopen, zoo dat niemand b.v. een kapitaaltje in handen krijgt om een zaak te beginnen. Het moet wel duidelijk armenzorg blijven. Ook stuit men bij schier elke aftrekpost op het onbillijke, dat spaarzaamheid, zuinig heid en goed beheer gestraft, in plaats van beloond worden. Hoe meer de schuit ver waarloosd is, hoe grooter de waardevermin dering is en hoe hooger de uitkeering. Waarlijk, men behoeft zich er niet over te verbazen, dat er om de Zuiderzee niet alleen bange zorg heerscht voor de ongewisse, maai donkere toekomst; doch dat ook de verwij tende vraag rijst: Waarom moest onze mooie welvaartbrengende Zuiderzee ten koste van millioenen guldens herschapen worden iD een dood meer; en, wat hebben wij misdaan, dat wij daarvan op deze wijze de dupe moesten worden? Deze ernstige vraag leg ik bij dezen voor de consciëntie van volk en regeering. Was mijn oordeel te zwart geklemd? Wie geeft een bevredigend antwoord? SAMENWERKING VAN PREDIKANT EN DOKTER IN DE CHR. VERZORGING VAN KRANKEN EN KRANKZINNIGEN CONFERENTIE TE UTRECHT STELLINGEN VAN DE GEHOUDEN REFERATEN Door den Geref. Bond van Vereenigingen en Stichtingen van Barmhartigheid in Ne derland werd heden in het gebouw voor K. en W. te Utrecht een conferentie gehou den ter bespreking van het onderwerp: „Be vordering van samenwerking van predikant en dokter in de Christelijke verzorging van kranken en krankzinnigen." Te ruim half elf werd de conferentie ge opend door Prof. L. Lindeboom, van Kampen, Voorzitter van den Bond. Na de openingsrede, waar op we in ons blad van morgen nader terug hopen te komen, werd het woord gegeven aan Prof. Dr. H. Bouw man, Hoogleeraar te Kampen, die een re feraat hield over ..Het principieel ka rakter van de Chr. verzorging en samen werking daarin". Stellingen van Prof. Dr. H. Bouwman De referent behandelde zijn onderwerp aan de hand van de volgende stellingen: 1. I-Iet rechte inzicht in de principieele beteekenis van de „christelijke ver zorging" van kranken en krankzinnigen, wordt beheerscht door de vraag: hoe men staat voor de H. Schrift en de Belijdenis der Kerk. 2. Volgens de H. Schrift is er verband tus- söhen zonde en ziekte. God, die den vloek over de zonde heeft uitgesproken, is ook alleen machtig de doorwerking van dien vloek te stuiten of te breken. Het le ven kan den dood overwinnen. 3. In Christus is de volheid des levens geopenbaard. Hij is gekomen om de wer ken des duivels te verbreken, om zonde en dood te overwin nen. Daarom liet Hij de prediking van het Evangelie des Koninkrijks vergezeld gaan van teekenen en wonderen. Zieken werden genezen, dooden werden op gewekt, en armen werd het Evangelie ver kondigd. 4. Omdat de kracht Gods in de wonderen van Jezus op bijzondere wijze openbaar werd, zijn zij door het menschelijk verstand niet te verklaren, en hebben wij ze onvoor waardelijk in kinderlijk geloof aan te nemen. 5. Om Zijn almacht ook door Zijn disci pelen openbaar te doen worden, wilde Hij de predi'iing des Evangelies meermalen ver gezeld doen gaan met genezingen van zieken door het geloof dat door Hem is (Hand. 3 vs. 16). 6. De christelijke verzorging rekent met den mensch zooals hij van nature is. als zon daar, en laat het licht der Goddelijke barm hartigheid schijnen m den nood der zonde. Zij kent de Goddelijke ordinantiën voor het leven en verstaat, dat in het onderhouden Gods geboden, door de kracht van den Heiligen Geest, groote loon is. 7. De samenwerking van Dokter en Domi nee is eisch van het beginsel: dat de zieke is een persoon, en dat het doel is: Genezing van het lichamelijke en het geestelijke, door en in Christus. 8. Voor een goede christelijke verzorging is noodig een goede opleiding. Daarom moeten ook de Medici degelijke kennis bezitten van de Schrift en de Belijdenis, en mogen de Predikanten niet onbekend zijn met de hoofdbeginselen van de psychiatrie. 9. Voor de samenwerking is noodig weder- zijdsche erkenning en waardeering van el kanders plaats in den dienst van Jezus Chris tus, onzen Heere. Stellingen van Dr. C. H. Kok Na Prof. Bouwman refereerde over het zelfde onderwerp Dr. C. H. Kok, Röntgeno loog te Utrecht, aan de hand van deze stel lingen: 1. Het terrein der Gemeene Gratie is de plaats van samentreffen van Predikant en Dokter. 2. Hun samenwerken betreffe de algemee- ne en bizondere hygiëne van den geest van de aan hun zorgen toevertrouwde menschen. Te 2 uur werd de vergadering heropend en het woord gegeven aan Ds. R. B a r 11 e- m a, Hervormd predikant te Zeist. Deze re fereerde over „De praktijk van de verzor ging en samenwerking". Stellingen van Ds. R Bartlema op te stellen. Zij is alleen mogelijk op de basis van wederzijdsehe erkenning van elks wezenlijke taak, en in den weg van persoon lijk contact. 7. Djze samenwerking zal dan meest het ideaal kunnen benaderen wanneer Predikant Geneesheer, met aanvaarding en in prac- tijk brengen van de hiervoor aangegeven ge dragslijn, mogen leven uit den Schriftuurlij ken wortel des Geloofs. Stellingen van Dr. C. J. Honig. Ook Dr. C. J. H o n i g, arts te Amsterdam, refereerde ook over dit ondenverp en deed dit aan de hand van deze stellingen: 1. Voor een meer beteekenende samen werking van Predikant en Dokter is het volstrekt noodzakelijk eerst te doen vooraf gaan: e n zich gemeenschappelijk diep in denken der theoretische problemen. Dit laat ste moet geschieden door de mannen der wetenschap, theologen en medici. 2. De theologie kan ons uit de Openbaring gegevens bieden omtrent het wezen der ziel. (Constitutieve psychologie). Zij kan in haar psychologie winst doen met de gegevens der psychiatrie. De psychiatrie beziet de psychische uitin gen, de zielsverschijnselen, de normale, maar vooral de abnormale. In haar waardeering van deze verschijn selen kan de psychiatrie nooit buiten de psy- chologie, die op Gods Openbaring is ge- 3. De practische samenwerking is op deze praemissen gegrond, en vereischt weder zijdsehe erkenning van elks wezenlijke taak. De Predikant heeft tot hoofddoel het brengen an het Evangelie Gods.. Kennis van het menschelijk zieleleven in zijn normale en abnormale uitingen is voor hem nooit het hoofddoel, slechts middel tot bereiking van zijn doel. Voor den psychiater is de kennis van het menschelijk zieleleven in zijn normale en in zijn abnormale uitingen het eerst belangrijke Alleen het onderkennen van den toestand maakt het mogelijk een weg ter genezing te vinden. 4. Voor de praktische samenwerking van Predikant en Dokter is voorts geen theorie op te stellen. Beide, geestelijk Verzorger en Psy chiater behoeven een groote mate van wat wij aanduiden- met het begrip „Einfühlung". In de theoretische problemen moeten zij sa men staan op de basis van Gods Woord. Hoe meer zij in staat zijn tot persoonlijk onder ling contact, hoe vruchtdragender hun ge meenschappelijk arbeiden zijn zal. In ons blad van morgen hopen we verslag te geven van de besprekingen, die op deze referaten gehouden werden. wijden aan den kran ken mensch, die als menschnaar wezen is de eenheid van lichaam en ziel. 2. De Predikant moet ook in zijn ar- beid aan het ziekbed zijn Dienaar Woords. 3. Als Dienaar des Woords heeft hij den kranke te brengen •den troost van het Evangelie Gods en den Christus te ver- 4. De Geneesheer heeft de roeping, den mensch, die ziek is, medische hulp te ver- leenen, en hem te dienen met alle middelen, die zijn wetenschap hem verschaft. 5. Samenwerking tusschen Predikant en Geneesheer is gewenscht, krachtens het feit, dat beide, elk naar zijn ambt het vordert, den mensch, die lijdt, hebben te dienen, 6. Voor deze samenwerking is geen theorie ROFFELRIJMEN. De Fuik EEN WONDERDOKTER OVERLEDEN DOOR 'T HEELE LAND BEKEND Duizenden lieten zich door hem behandelen Te Utreoht is in de Emmakliniek op 75- jarigen leeftijd overleden de heer H. Haver hp,eik Sr., de „oude heer Haiverhoek", zooals iedereen hem kende. Met dezen man is iemand van de aarde verscheiden, die een praktijk van jaren achter den rug had als wonderdokter en helderziende, waterkijker en marskramer. De loopbaan van dezen man was zeer wisselvallig. Hij woonde aanvankelijk in de Concordiastraat te Utrecht, waar hij een winkel had van rozenkransen, heiligen beeldjes, brillen en almanakken. Hij haa veel klandizie met name van de plattelands bevolking en wist toen onder de boeren en boerinnen, die eiken Zaterdag in hun Utreohtsohe wagentjes ter markt kwamen, bij tientallen zijn patiënten te vinden. La ter woonde hij eenigen tijd in een perceel aan den Amsterdamschen Straatweg, r het scheen, dat hij daoht in den vreemde meer te kunnen winnen, want hij verliet Utrecht metterwoon en vestigde zioh in Ann hem, waar hij een handel begon in zuur stokken en zure ballen, zooals die op de kermissen gretig in trek waren. Evenwel werti de grond hem daar te warm onder de voeten omdat de Arnhem- sche politie hem te zeer op de vingers zag bij de „behandeling" van zijn patiënten en hij vestigde zich daarom weer in de Bis schopsstad. Hier beleefde hij zijm roem als wonder dokter en watenkijker. Op zijn spreekuren verdrongen de menschen zich om geholpen te worden. Op de trappen en portalen en in de gangen van het huis in de Stations straat verdrongen de menschen zich. Het geld stroomde het huis van den wonder dokter binnen en men schat, dat in die „Terwijl de Regreering al des gen nalaat, wil zij van de naarasalarissen ruim 14 rr gutden afnemen en wil zij all in Nederland op gebied van wt)s. de sociale wetgeving Ach, ik pik zoo maar een leugen Uit het lasterlijk pamflet, Dat de „arrebeiders"klasse Als een fuik heeft uitgezet. Met een bende holle frasen, Vet gedrukt en extra vet, Wordt ,Mi", dat. is de Regeering, Nakend aan de dijk gezet En je snapt niet, dat ons landje Nog een etmaal kan bestaan, Als je ziet wat stommiteiten De Regeering durft begaan! Wat de taaie rooie rakkers Zwoegend hebben opgebouwd Wordt door onze Landsregeering Neergetrapt, gekraakt, geknauwd; Wat daar als een eereteeken Van het proletariaat Spreekt van roode Kamerarbeid Van de sociale Daad, Wordt verguisd en stuk gesmeten Door 't wanhapig wanbeleid, Dat het liefste zijn miljoenen Aan het oorlogsmonster wijdt Leve onze roode leiding! Leve onze roode fuik, Met z'n wijdgespreide vleugels, Kant en klaar voor het gebruik!! Komt, verleugenden, verdwaasden, Gij, die glad zijt als een aal, Glibber langs de bagger binnen! Plaats voor jullie allemaal! Komt, verlakte kiezersmassa, Drie en dertig is in 't zicht: Haast je, rep je naar het netje, Want de fuik gaat strakjes dicht (Nadruk verboden.) LEO LENS. gouden jaren het inkomen van den ouden heer Haverhoek zestig duizend gulden nor maal per jaar was. Van heinde en ver, uit het geheele land. kwamen de patiënten, en Vrouwe Justitia heeft aan den ouden heer Havemoek wei een zeer lastigen klant gehad. De malen, dat de wonderdokter voor het Kantonge recht moest verschijnen en voor de Recht bank terecht moest staan, wegens het on bevoegd uitoefenen van de geneeskunst, zijn legio en ontelbaar. Aan boeten is in den loop der jaren door den overledene *n fortuin betaald. In de latere jaren van zijn leven woonde de overledene in De Bilt en in Bilthoven. De teraardebestelling vindt plaats op het R. K. kerkhof. Uit Oost-lndie DE SCHILDERIJEN VAN H.M. DE KONINGIN BATAVIA, 4 Oct (Aneta). De collectie schilderijen van H.M. de Koningin arriveert op 9 Februari 1933 met de Indrapoera te Tandjong Priok. De eerste tentoonstelling vindt plaats medio Februari in het gebouw van den Kunstkring te Batavia. BOSCHBRAND SOERABAYA, 4 October (Aneta). Een boschbrand op het Idjenplateau heeft zich uitgebreid tot de Goenoenga Merapi en de Goenoeng-Ringgih. Er bestaat gevaar dat de brand zal overslaan naar Ie kapokonderne ming Pesewaran. Een streng verbod is uit gevaardigd voor het passeeren van de Gen- denrug. Deze wordt door militairen be waakt, omdat bij uitbreiding van den brand in deze richting de ondernemingen Bantjoer en Ivajoemas gevaar loopen. EEN PRAUW OMGESLAGEN Vier dooden reeds gevonden! MEDAN, 4 Oct. (Aneta). Op de Batang Serangan, nabij Soengei Litoer, is een prauw omgeslagen. Acht inzittenden werden door den stroom meegesleurd. Vier lijken zijn gevonden. BRIEVEN UIT AMERIKA WELKE INVLOED VAN BEIDE IS UITGEGAAN EEN EER VOOR DE NEDERLAND. SCHE STAM Het Calvinisme dat leiding kan geven en redding brenge- de studenten bijna evenveel dames als heeren als intellectueele groep voor de Iverk-gemeenschap te behouden. Sommige dezer „colleges", vooral die in de oostelijke deelen des lands, hebben daardoor gewel dige sommen weten machtig te worden van hun alumnü en alumnae, zoodat zij het best konden bekostigen uitgebreide biblio theken, laboratoria, muziekconservatoria en zelfs kunstacademies er op na te houden, en voor zekere catheders mannen aan te stel len, die een nationale- beteekenis voor wetenschap of kunst hadden. Doch tenge volge daarvan werd vanzelf meer de aan dacht op de cultuur dan op de religie ge- gevestigd, m gebeurde het bijna overal, dat de beste colleges broeinesten werden van het ongeloof, terwijl men toch des Zondag- Calvinisme en Onderwijs. Er zijn echter „colleges" en seminaries, waar de herleving van het Nederlandsche Ca»vinisme een besliste wending aan het onderwijs gegeven heeft In de allereerste plaats komen hiervoor in aanmerking de inrichtingen voor hooger onderwijs in Michi gan en Iowa, waar de irnmigrantenstroom uit Nederland zich sedert de laatste honderd jaar heeft doen gevoelen. Tengevolge van de tendenz van het Nederlandsche Calvinisme heeft zich een honderdtal Chr. scholen ont wikkeld, een bond van Geref. jongelings- vereenigingen, een bond van Geref. man- nenvereenigingen, en sedert de laatste jaren in Grand Rapids een bond van Christelijke kiezers en een Bond van Chr. werklieden. Ofschoon andere nationalit.iten niet ge weerd worden, is toch de Nederlandsche de leidende. Bovendien, alleen in de Chr. Geref. Kerk en daar nog niet geheel en al is de afkeer van deze organisaties als on-Ame- rikaansch overwonnen. In de Geref. Kerk houdt men zich nog veelszins op een af stand omdat men niet inziet, dat de Ameri- kaansche vormen onvoldoende zijn voor de ontbloeiïng van een gezond Gereformeerd leven. Toch vindt men ook in die Kerk lei ders, die de noodzakelijkheid van een oriën tatie naar Nederland begrijpen. Met den oorsprong van dit tweeërlei Cal vinisme hangt samen zijn verschillend tem perament. Het Angelsaksisch Calvinisme is niet militant, maar pacifistisch. Wel heeft men daardoor tal van kerken zien verwate ren, de colleges en de Seminaries hun or thodoxe atmosfeer en gedachtenwereld zien Er zijn in Amerika twee soorten Calvi nisme. Het is niet zoo gemakkelijk een naam voor deze soorten te vinden. Met het oog op de herkomst zou men misschien 'getrouw opging naar de „college"-kerk of kunnen spreken van een Angelsaksisch en naar de „college"-kapel, waar studenten en van een Nederlandsch Calvinisme, of van leden der faculteit dan de beste redenaars Puritanisme en volbloed Calivnisme. j hunner kerkengroep konden beluisteren. Dit Er zijn scholen, waar dit Calvinisme ge- 'dualisme van geloof en cultuur, dat in non- mengd voorkomt, doch er zijn er ook die derden gevallen geleid heeft tot een libe- onbowirapeld uitkomen voor de consekwen- raliseeren der kerken, wordt in vele christe- tie van ons beginsel, zooals die te Grand lijke colleges beschouwd als een noodwen- Rapids en Philadelphia. jdigheid. Ock de Presbyteriaansche scholen En verder zouden we misschien nog kun- voor hooger onderwijs zijn meestal op deze nen spreken van een Pacifistisch en van basis gebouwd. Het onderricht in den Bijbel een Militant Calvinisme, als we denken aan jgeloofsleer is een uitzondering is dan het verschil in temperament ivan een orthodox, ethisch of liberaal karak- Om met de herkomst te beginnen, men ter, terwijl dat in de wetenschap zoo goed j verliezen, de openbare school, de pers, de zal gemakkelijk verstaan, dat het Angel- als geheel op evolutionistische leest is politiek en het sociale en economische leven Saksisch Calvinisme van een kerkelijk geschoeid. Van de ongeveer duizend kerke-1 zien verworden, doch men verklaart dit min karakter is, omdat het geen schoolstrijd ge- lijke colleges waarvan vele meer dan 500 of meer fatalistisch: Er was toch niets aan kend heeft. Het stelt zich tevreden met studenten tellen zijn er slechts een hon-lte doen. De slingei gaat nu eenmaal op en seminaries en met kerkelijke „colleges" of derdtal die als fundamentalist bekend staan. neer. Door een onvcrklaarbaren factor wint hoogescholen, doch laat het middelbaar en En fundamentalist beteekent in menig geval en verliest de kerk haar invloed bij beurten, lager onderwijs over aan den Staat. In de baptistisch en chiliastisch, d.i. men gelooft Door 't wassende evolutionisme zijn het volk „colleges" is het hoofddoel een cultureel niet in de beteekenis van wetenschap en en z'n leiders van de H. Schrift vervreemd, centrum te scheppen voor de jongelui van kunst voor het Koninkrijk Gods, noch dat de Indien nu slechts de valsche wijsbegeerte de Kerk in een zeker deel des lands. De cultuur moet doordrongen zijn van het verboden wordt en het dagelijksch lezen van Kerk is hier veel meer dan in Nederland Chri'endom. Zoo is er dus niet veel toe- der- Bijbel op de ipenbare school overal ver een sociaal instituut, omdat ze geen districts kemst voor een echt Calvinisme, dat hetplichtend gesteld, dan komt alles nog wel kerk is, doch „parochiaal'' van karakter, gansche leven omvat. De kansel en de ca- terecht. Men ziet niet in, dat het noodig is Dit brengt vanzelf het streven mee, om de theder hameren niet op hetzelfde aambeeld.filosofie tegenovei filosofie te plaatsen en jongelui van de locale Kerk bij elkander te De eenste is soterioiogisch of moralistisch, I dt t de theologie alleen den vijand niet zal houden vanwege standsovereenkomst en om 4 de laatste „neutraal". J kunnen weerstaan. Pacifistisch Calvinisme leidt tot verwatering. He- pacifistisch Calvinisme heeft op ver scheidene plaatsen tot verwatering geleid. In menig college zijn professoren toegelaten, wier geleerdheid, training of onderwijsbe- kwaamheid den doorslag bij hun benoeming had gegeven, doch wier orthodoxie twijfel achtig was. In bijna alle oorspronkelijk rechtgeloovige seminaries is het zelfs deel van de richting hunner besturen geworden alle mogelijke schakeeringen in het ker kelijk leven te vertegenwoordigen in hun faculteiten. Dat begon dan met de benoe ming van vredelievende Calvinisten, Metho disten, Baptisten, enz. De volgende stap was het binnenloodsen van „evangelische libe ralen" of ethischen, om te eindigen met een faculteit, waarin de orthodoxe professor een witte raat was. Jarenlang is Princeton Semi narie een bolwerk Af orthodoxie geweest, tot de strijd in dè Presbyteriaansche Kerk verdeeldheid bracht in het bestuur, zoowel als i.. de faculteit Toen de meerderheid in het bestuur zich aan de zijde der Pacifisten schaarde en de tegenwoordige president het uitsprak, dat een zeker element in de facul teit lastig was, en dat de school inclusief (all-inclusive) behoorde te zijn, meende een minderheid ir bestuur en faculteit de aloude vesting te moeten verlaten om een nieuwe te stichten te Philadelphia, het z.g. Westminster-Seminarie. Wel heeft Princeton de open gevallen zetels niet aangeboden aan ethischen, doch dit schijnt slechts een tijde lijke concessie te zijn, want de president der school heeft nooit de leus: „Wij moeten in clusief zijn" tei uggenomen. Wel echter heeft het bestuur, waarin drie voorstanders zitten van de „Auburn Affirmation", die een half dozijn fundamenteele gereformeerde waar heden ontkent, een document de wereld in gestuurd, waarin het verklaart het histori sche pad te willen bewandelen! De strijd aangebonden. Tegenover dit weifelende en half-hartige Calvinisme, dat in Amerika een ingebur gerde traditie ia geworden en zich omhangen heeft met den mantel der deftigheid en der welwillendheid, is het verkwikkend te mo gen gewaar worden, dat Philadelphia beslist en kloek den oorlog verklaard heeft aan ethischen en liberalen, en alle Calvinisten oproept niet te versagen, doch overal op ge paste wijze den strijd aan te binden. Het schijnt zelfs verkwikkend te zijn voor enkele liberalen. Mannen als Walter Lipmann en H. L. Meneken hebben het onomwonden uit gesproken, dat ze beu zijn van het pacifis tisch Christendom, of het zich ethisch dan wel liberaal noemt, en dat ze liever te doen hebben met het standpunt van Prof. Ma ch en c.s., dat hun eerlijk en logisch voor komt. De laatste heeft verscheidene werken gepubliceerd, die getuigen van een scherpen en doortastenden geest Het is een eer voor den Nederlandschen stam, dat aan dit nieuwe seminarie van den beginne af drie mennen zijn verbonden ge weest, voortgekomen uit den kring der Chr. Geref. Kerk. Een ervan, R. B. Kuiper, is thans president van Calvin College. De an dere twee, Dr. Ned Stonehouse en Dr. Cor nelius van Til. arbeiden nog steeds te Phi ladelphia. De eerste in de Kerkgeschiedenis, de laatste in de ethiek en apologetiek. Dr. van Til heeft verleden jaar voor het eerst een cursus gegeven in Calvinistische Epistemologie, die wijd en zijd de aandacht heeft getrokken. De lezingen zijn nog alleen t in machinedruk verkrijgbaar, doch we hopen dat ze spoedig ter perse •sullen gaan, om de geheele Calvinistische s'udenten-wereld te dienen. Na den voorbereidenden arbeid van j Kuyper en Bavinck is er weinig verschenen, i dat het probleem der kenleer verder heeft gebracht. Doch hier is misschien een oor spronkelijke bijdrage, die verstrekkende ge volgen kan hebben voor de gansche Gerefor meerde denkwereld. Dr. van Til beweert, dat alle philosophieën van Plato tot heden zijn uitgegaan van de idee. dat de mensch God begrijpen kan en het daarom zonder Hem kan stellen. De eenige uitzonderingen in de geschiedenis der wijshegeerte zijn Augusti- nus, van wien we geleerd hebben „God na te denken"; en Calvijn, die komt met de ge dachte van een absoluten God, een ahsolu- ten Heiland, een absolute H. Schrift, en die daarmee den grond gelegd heeft voor een echt-Cnristelijk Theïsme. Alle wijsgeerige ter men ontvangen daarom een andere beteeke nis voor den Christen. Fn de worteLgedachte van de filosofie kan niet zijn het geloof aan een absolute idee of een absolute stof, of aan een zekere interrelatie tusschen deze twee, maar het geloof aan een souverein God, die deze wereld heeft geschapen, aan een Abso luten Redder, die de gansche wereld herstelt, en aan een onfeilbaren Bijbel, die ons dit openbaart. Dr. van Til beproeft dan ook geen synthese van het Christendom en den een of anderen denker, hij zij Plato, Kant, Hegel, of wie dan ook. Deze mannen mogen groote be teekenis gehad hebben voor de uitwerking van zekere details en voor de probleemstel ling als zoodanig. Doch zij bieden geen op lossing. De oplossing liet alleen in de lijn van Augustinus en Calvijn. Cp den Bondsdag der Unie van Chr. Scho len, gehouden te Holland, Mich., was het merkwaardig te vernemen, hoe alle vier de sprekers ditzelfde standpunt bepleitten, Dr. C. Bouma sprak over: De beproeving van ons geloof in een Chr .school. Dr. C van Til over: De antithese in de Opvoeding. Ds. W. H. Hendriksen over: De handhaving van het Distinctief karakter onzer Chr. scholen. En Dr. H. H. Meeter over: Het Calvinisme als een inspireerend beginsel. Dr. Van Til en Dr.. Meeter sloegen een nieuwen toon aan. De eerste beproefde filosofisch het allesbe- heerschend beginsel der Chr. Paedaaogiek uit te werken, daarbij aantoonend dat niet al leen de inhoud, doch ook de vorm of de techniek an ons onderwijs onvermijdelijk samenhangt met onze levensovertuiging. Wie „twee maal twee is vier" zegt. aanvaardt daarmee de wetmatigheid der schepping en met deze wetmatigheid een Souverein Wet gever en met dien Wetgever een algemeens pn bizondere Openbaring en Genade naar zijn Souverein Welbehagen. Dr. Meeter deed een beroep op de geschiedenis van het Calvi nisme om daarmee aan te toonen dat het alleszins bekwaam was met allerlei levens problemen te worstelen en te overwinnen. Het Calvinisme, door deze vier sprekers be pleit is niet populair in Amerika, zelfs niet onder de Calvinisten. Dooh het is het eenige, dat leiding kan geven en redding kan brengen; niet omdat het georiënteerd is aan Europa, en in het hijzonder aan Nederland, ofschoon de geschiedenis daar is om te be wijzen. dat alleen dit soort Calvinisme uit houdingsvermogen heeft; doch. omdat het do consekwente uitwerking is van de Bijbel- sche gedachte van Schepping en Herschep ping door een Souverein Drieëenig God. H. J. VAN A ND EL, 1 Grand Rapids Mich. Calvin College,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 3