Van Afrika's Oostkust DINSDAG 16 AUGUSTUS 1932 TWEEDE BEAD PAG. 5 Door PEMBE YA SHAMBA. II. De Nuers, die niet heelemaal tot de Oost- Ikfrikaansche negers kunnen gerekend wor den, omdat hun woonplaatsen zich uitstrek ken van het Noorden van Uganda tot het Zuiden van Soedan, wonen in een gebied, waar de Nijl doorheen stroomt. Zij hebben (verbazend lange beenen, goed passend bij het vlakke en moerassige gebied dat zij oe- I wonen. Om deze eigenaardigheid worden ze wel eens als „steltloopers" aangeduid. Hun handen en voeten zijn daarbij vergeleken hijzonder klein. Zij zijn veehouders en hun liefde voor hun beesten doet aan vereerine denken, bijna aan aanbidding. Evenals bij vele andere primitieve stam- 1 men bestaat ook bij de Nuers het gebruik de kinderen, wanneer zij den volwassen leeftijd naderen, met verschillende inwij- dings-ceremoniën in het stamverband op te nemen. Terwijl sommige stammen inwii- dingsgebruikbn hebben zoowel voor jongens als meisjes, kennen de Nuers ze slechts &oor eerstgenoemden. Het opnemen in den stam. Als de jongens omstreeks veertien of zes tien jaar oud zijn, heeft de plechtige opne- ming in den stam plaats. Dit gebruik be- rust waarschijnlijk voornamelijk op het I denkbeeld, dat de jeugdige candidaten proe ven moeten afleggen van moed en zelfbeheer- I sching, alvorens zij als „mannen" kunnen I worden erkend. Dit examen in mannelijke j zelfbeheersching wordt op de volgende ma pier afgenomen. In het seizoen „als de koude winden Waaien", dat is zoo tusschen Mei en 1 Augustus, brengen de jongens met kaalge schoren hoofd en geheel naakt den nacht idoor in een daartoe speoiaal gebouwde hut. die bij de plechtigheid aanwezig willen Wijn. Vooral de vrouwen en meisjes stellen daar veel belang in, en zij maken zich dan ook extra mooi in hun lange gras-jurken. De jongens blijven in hun hut, totdat zij een voor een door den medicijnman voor het afleggen van hun proef worden opgeroe pen. Dit is een veiligheidsmaatregel. Im mers, het zou heel goed mogelijk wezen, dat er onder de omstanders iemand aanwe zig was met de gevaarlijke eigenschap van „het booze oog"! Zulk een personage immers is volgens het algemeen verbreid geloof in staat alleen reeds door zijn blik onheilen te berokkenen. Dat men zoo vroeg reeds op den dag met de plechtigheid begint vindt zijn oorzaak hierin, dat 'het Lichaam der candidaten heel veel heeft te doorstaan, zoodat het wen- schelijk is, dat zij weder terug in hun hut zijn, eer de hitte en daardoor de afmatting te groot wordt. Het stammerk. Als het eerste gat gegraven is en de uit geworpen aarde goed fijngewreven, opdat zij het bloed van den patiënt beter zal kun nen opnemen, legt deze zich op den rug neder, i-.et zijn hoofd in de uitholling. Zin gend en dansend komen nu de vrouwen en meisjes dichterbij, om zich niets van het schouwspel te laten ontgaan. De medicijnman hurkt neer bij den jon gen en brengt met een scherp-gewet mes een eerste snede aan, die loopen moet van het midden van het voorhoofd, vlak boven toet oog, tot aan het oor, of zelfs nog daar voorbij. De tweede en derde snede worden daaraan parallel aangebracht. Is zoo de eene zijde van het hoofd bewerkt, dan begeeft de medicijnman zicfh naar den anderen kant, en herhaalt daar dezelfde operatie, die, Negerjongens vermaken zich in het zand Buiten deze hut worden gaten in den bodem gegraven van ongeveer 10 tot 15 c.M. dia- meter, en ongeveer even diep. Voor eiken i candidaat wordt een dergelijke uitholling I gereed gemaakt. r Reeds lang vóórdat de dag aanbreekt ko men van heinde en verre de toeschouwers, i I stond in ops nr. van 12 Aug. jl. het behoeft nauwelijks gezegd, uitermate pijnlijk is voor het vrijwillig slachtoffer. Soms is deze „ceremonie-meester" een heel goede vriend van een der jongens en in zoo'n geval geeft hij wel eens zeven insnijdingen, waarmee hij zijn vriendje een groote eer be wijst. De jongen ligt gedurende deze operatie geheel stil, zegt geen woord en slaakt Type van een oude Arabier zucht, want eenig teeken van vrees of pijn, zou hem in de oogen der meisjes doen ver nederen en zijn verder leven zou ondrage lijk worden. Als hij zich bewoog, zouden de insnijdingen niet recht zijn, en het scheeve of kromme lidteeken zou daarvan een getui genis blijven geven, heel zijn leven door en iedereen zou zeggen: ,Dat is de man die beefde, toen hem het stammerk werd gegeven". Zoo volgen de jongens elkaar op. Geen ander geluid wordt gehoord dan het kerven van het mes over het voorhoofdsbeen. Maar nu is de staat van den jongen verandert. Nu is hij man en mag hij meedoen aan alle dansen. Nu zijn alle privileges van den vol wassene de zijne. Deze barbaarsohe inwijding is uit den aard der zaak iets gruwelijks en een verschrikke lijke vuurproef, maar moeilijk tegen te g bij den Nuer, die met hart en ziel vasthoudt aan het historisch gewordene. Totdat de Nuer Christen wordt, is er weinig hoop dat deze vreeselijke practijk wordt uitgebannen. De Kustnegers. De Kustnegers, waarvan we hier ook eens het een en ander willen vertellen, zijn maar niet simpel de negers die dicht bij de zee wonen, zooals men licht genedgd zou zijn te denken. Beter kan men dan ook spreken van de Suahili-negers. Deze naam is eigen lijk een verzamelnaam, waaronder honder den van kleine stammen kunnen worden samengevat, die elk een eigen taal hebben, maar ook een gemeenschappelijke, zoodat zij zich gemakkelijk onderling kunnen verstaan. Zij wonen in een kuststrook die bij Lamu in Kenya, op ongeveer 2 gr. Zuiderbreedte en eindigt bij Mikindani in Tanganyika op ongeveer 10 gr. Zuiderbreedte. Deze strook is soms een honderd KM. breed, en dan weder smaller. De gemeenschappelijke taal van deze ne gers is het Ki-Suahili, en geldt voor de be langrijkste negertaal, omdat er zulk een ge weldige oppervlakte mee bestreken wordt. De Suahili zijn een zeer gemengd ras. En kele hunner stammen hebben zelfs overwe gend Arabisch bloed, hetgeen ongetwijfeld moet worden toegeschreven aan den Ara- bischen slavenhandel, die hier zeer grooten invloed op de bevolking heeft gehad. Ook onderling hebben tusschen de verschillende Suahili-stammen dikwijls huwelijken plaats, en deze bloedvermenging is van zeer gunsti- gen invloed geweest op de ontwikkeling van het ras, dat tot het meest intelligente van Oost-Afrika behoort. Neger-arbeid. Een volk van handwerkers zijn de Suahili nog niet Bij elk karwei dat ze verrichten moet er een goede controle worden uitge oefend. Er wordt zelfs wel eens beweerd, dat hier voor elk werk twee menschen noo- dig zijn. ml. de neger die het doet en de Europeaan, die „all right" zegt En zoo is het in v opzicht ook, maar toch, een Suahili kan tenslotte iets doen, terwijl de meeste negers van onvermengd ras dit niet kunnen Aan énkele Suahili kan men zelfs heel wat overlaten, en waar de meeste handels huizen hier met Britsch-Indische employees werken, heeft toet Gouvernement bijna uit sluitend negers op haar kantoren en bedrij ven. De machinisten op de locomotief, de con ducteurs, stationschefs zelfs op kleine sta tions, het zijn alle negers. Ook de telefoon-centrale en telegraaf den bediend door zwarten. Een. auto besturen kan men ook aan een Suahili overlaten. Wel is zoo'n auto een jaar eerder stuk, want van veiligverkeer en voor zichtig behandelen heeft hij nog niet veel verstand, maar als ik bij een binnenlandsche reis eens een chauffeur meeneem, heb ik liever een neger, dan een Indiër, die evenals de Joden, zijn handen gebruiken moet om een gesprek te voeren. Het is mij daarbij eens overkomen, dat ik bijna in een ravijn stortte, daar mijn Britsch Indische chauf feur in 't vuur van zijn gesprek, de handen liet meewerken, en daartoe natuurlijk het stuur van den wagen moest loslaten. Hij zou me net vertellen, dat op dit be paalde plek een paar dagen van te voren een wagen met twee Europeanen naar bene den was gerold, en als ik het stuur niet gelukkig gegrepen en omgegooid had, was ik er achteraan gerold. Een neger doet dit niet. Die legt zich geheel op zijn werk toe. Hij besteedt daaraan zijn volle aandacht, en heeft zijn gedachten niet ergens andere. Daarom kan men op een neger ook beter vertrouwen bij tellen bijv. dan zelfs op een Europeaan. Een zwarte pootje-badend ROFFELRIJMEN. Door de krant onze krant verscheen een verlo- ngsadvertentle; btj de cople was n briefje gevoegd, waarin verteld :rd, dat deze verloving haar ont- lan te danken had aan ons blad. 'k Weet niet, of je ook verloofd benti Of geiveest bent, die dit leest, Maar dit zullen we wel eens zijn: Echt verloofd zijn is een feest! 't Is een Meifeest als het wintert 't Is een ijsfeest, zelfs vandaag, Als het zweet bij straaltjes sijpelt Langs je ingevochte kraag: Jonge frischheid, frissche jonkheid Straalt van 't glanzende gelaat Van het paartje dat, denkbeeldig, In de avondbladen staat; En terwijl de thermometer Bijna aan een doorbraak doet, Koester je je aan de warmte Van het jeugdige gemoed. Méér nog voél je je op warmte En op zonneschijn gebrand Als je weet: dat jonge paartje Werd een paartje door de krant! Zoo een paartje kwam ik tegen: Via een papieren brief Weet ik: dié verloofden kregen Door de krant elkander lief. Hóé de krant het wondermiddel Tot dat wonder is geweest, Weet ik, evenmin, m'n lezer, Als gij, die dit versje leest Eén ding hoop ik: dat de banden Door 't beginsel zijn gelegd; Dat dit paar een strijdend paar is, Dat voor het beginsel vecht. Zulke jongverloofde menschen Geef ik graag een warme hand En de hartelijkste wenschen Namens onze eigen krant. (Nadruk verboden.) LEO LENS. Wetenschap. PROF. PICCARD'S STRATOSFEERTOCHT UITGESTELD. Het vertrek van Prof. Piccard voor den tocht naar de stratosfeer is in verband me' de meteorologische omstandigheden vóór Woensdag a.s. onmogelijk. Daar Cosijns, de helper van Piccard, he den naar Brussel moet terugkeeren, is de tocht dus voor onbepaalden tijd uitgesteld. Kunst en Letteren. JAN ZWART. De heer Jan Zwart, organist van de Ev. Luthersche Kerk te Amsterdam, heeft een uitnoodiging aangenomen om begin Sep tember voor den „Verein für evangelisch- christliche Volksmusik Vitalphon" te Ber lijn voor gramofoon-opnamen en op con certen te spelen. Radio Nieuws. DINSDAG 18 AUGUSTUS 21.50 Kalu aden R.: Kwintet v e n t r y: BBC-orkeat I i izen KRO: Salon-orkest versum AVRO: Om roep-orkest n d e n R Symphonle-orkest. r ij 3-E i f fe 1. Kamermuziek, dborg. trio. r a u m. AVRO Omroep-orkest. r s u m. AVRO n. KRO Gramofoonmuziek. Hilversum AVRO: „Joegoslavië" Politie- ea Per s b e r leb t e a 10.30 Hulzen. KRO. Pc litieberichten. 21.15 Hulzen. KRO PC.-sbérichten 22.00 Hilversum. AVRO Persberichten W OENSDAG 17 AUGUSTUS. NCRV Dameskoor i Hilversum. VARA klein orkest. Hulzen. NCRV Harmoniummuziek. Hilversum. VARA Klein orkest. Kalundborg. Strijkorkest. Hilversum. VARA Orgelspel. Hilversu m. VARA Septet. Hilversum. VARA Septet Hulzen. NCRV. Piano-recital. Warschau. Omroeporkest. Hilversum. Septet. Hulzen. NCRV Liederenuurtje. NCRV. Chr. lec Kerkdiensten. Politie- en Persberlobt* 2.00 Hulzen. NCRV. Politieberichten. 9.30 Huizen. NCRV Politieberichten. Volledige programma's in de Omroepgids. Duidelijke foto's; best verzorgd Radio blad; 4 gld. per half jaar of 18 ct. per week. Ned. Chr. Radio-Vereeniging, Voog- lenzang, Ede. Draagt bij in de omroepkosten. JAN DE GRUYTER. f Gisteren is in het Ziekenhuis de Lichten berg te Amersfoort overleden de bekendo letterkundige Jan de Gruyter. Hij be reikte den leeftijd van 72 jaar. De heer De Gruyter werd in 1860 te Lek- kerkerk geboren. Hij is een aantal jaren ambtenaar bij het binnenlandsch bestuur in Nederl.-Indië geweest, waarna hij in den handel is gegaan Sinds 1909 wijdde hij zich geheel aan de letterkunde. Van zijn publicaties noemen we: Het leven en de werken van Ed. Douwes Dekker; Uren met Ruskin; De Russische Revolutie; Mac Do nald en de Labour Party; Dostojefski en het maatschappelijk leven; Levend geloof; Tusschen Rationalisme en Mystiek. Piccard's luchtballon Zon en zomer Het Engelsche Parlementsgebouw krijgt tijdens het zomes-reces een grondige schoonmaak Nu het volop zomer, is, is men zelfs onder het oude geboomte voor zon en warmte niet meer. veilig

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 5