WOENSDAG 8 JUNI 1932 TWEEDE BLAD PAG. 7 PROVINCIALE STATEN VAN ZUID-HOLLAND EERSTE GEWONE ZITTING De heer P. de Bruin tot opvolger van den heer Schaper benoemd DE BRIEF VAN DEN HEER VAN STAAL De Provinciale Staten van Zuid-Holland .wamen gisteren in het gebouw der Eerste Corner In eerste gewone zitting bijeen, onder /oorzitterschap van Minister van Staat, Jhr. Ilr. Dr. H. A. VAN ICARNEBEEK, oommlsearU Ier Koningin. Nieuwe leden De geloofsbrieven van de .eden. Mr. Dr. (C.H.. vacature - Vlaardingen (S.D., vac. J. van Rossui Houdt), wc en in orde bevonden, zooda V^'brüögbnV^Iras «.I. handen van den voorzitter den eed (de belofte) De VOORZITTER. hen gelukwenschend. brengt in herinnering, dat de hj Schaper en Van Houdt. wlc" nieuwbenoemde leden thans -- i»-'- s» a»r«tgenoe«i die Üd Schokking plaatsen de^lrle tiïd üd van Prov. Staten de eers „.ide h.,r.n bovejai.n Grfep. SS" State is bij imd, is in heengaan toegesproken; d© heer Schaper was sedert 1926 lid van Gedep. Staten en de n van dit college herinneren zich gaarne, bü verschil van opvatting, de aangename enwerklng met den heer Schaper. ,r. aoht zich de tolk van Prov. Staten wan- ira,.„a "d - samenstelling der af- deellngen, de verkiezing van een lid van Gedop. Staten i de vacature-Schaper Uitgebracht worden 78 stemmen, waarvan op „an heer P. de Bruin 63. op de heeren P. Zandt ïag.) 1, A. J. Kersten (e.g.) 2. Mr J. In 't Veld id) 1 blanco 19 en van onwaarde 2. Gekozen is dus de heer P. DE BRUIN (a.d.. ethouder van Schiedam), die verklaart, van de Staten hebben uik te willei beslissing of hij Wijziging leenlngsplan Aan de orde ia het voorstel van Gedep. Sta- en tot wijziging van het leeningsplan 1931. trekkende om het daarin genoemde maximum an 4J% rente veiligheidshalve te verhoogen ot 6%. en om bij de vervroegde aflossing in laats van „niet voor 1935" te lezen: ..geduren- e ten hoogste tien Jaren na de uitgifte uer ingsserie zal zijn uitgesloten zoomede Gedep. Staten te tnachtig'en tot het plaat van geldleenlngen op korteren termijn dan °Dearhe'er KERSTEN (s.g.) geeft uiting aan e vrees, dat verhooging van het rentetypo de rovlncie te zeer zal belasten. De heer VAN ximum alle) De'heer'DE KANTER (Lib.) bestrijdt Ollg® jpvattlng. pn j Nadat namens Gedep. Staten is gelezen op en J«L TYinailijkheden, welke de openbare li"1- an de tijdsomstandigheden plaatsen van geldlr— *- .nteekening dal VAN _.j het op 51% had willen zien Brief van den heer Van Staal missles zijn gesteld, dan wel voor Prov. Staten lii i-LOndergeteekende stelt het op prijs, ln yer- VJ and met zijn uittreding als lid vam de S.D.A.P. Jaardi ervan in kennis te stellen, dat hij vanaf he- nlanden als lid van de Prov. Staten vertegenwoor- de uitgetreden sociaal*<oh igd hebben in de Ona B (19P al kiezerscorps, dat sedert |Met - fr.g.) VAN STAAIV'. I [Ge dep. Staten stellen voor dezen brief voor |De^heerTE^lDLAANsd.constateert, dat in die door een bepaalde partij op de lijst geplaatst en als zoodanig zijn gekozen, „rop niet langer recht hebben, wanneer zij de partij treden De heer van Staal, die is ergegaan naar de O.S.P. schijnt echter zóó i zijn zetel te zijn vastgeplakt, dat hij meent sten blijven zitten. <~..ens de S.D. fractie in de«e Staten en na- 18 de afd. Zuid-Holland der S.D.A.P. noodlgt den heer Van Staal publiekrechtelijk uit, onrechtmatig geworden zetel ter beschlk- j hee" DEn'KA^TER *$Jb.zou willen op- •ken, dat, boewei men hier ln zekeren zin j maken heeft met een hutselljken twist, het ;h ook een kwestie van parlementaire zeden treft. De heer Van Staal is gekozen als lid r S.D A.P. en hij overschrijdt de grens van jlitlek fatsoen, wanneer hij thans zonder meer zijn zetel vasthoudt, nu hij van partij is "heef VAN STAAL (o.e.p.) bestrijdt eid, bij de begrooting, de houding &..P. en van zijn nieuwe partij te 'e O.S.P. telt ln Zuid-Holland thans Tj;„*pm zuuo leden en spr. tart den heer Ter Laan ir.-HlSt, V€rkiar€n, dat de hier zittende S.D.A-P.-ers 8t Wil«k voor stuk 2000 leden achter zich hebben. n T Bij de eerstvolgende verkiezing zal dat wel r ijken- (Interrupties en aha-geroep bij de Ig mefo.A.P.) In Engeland zijn liberale parlementsleden rgt-'gaan naar de Labour-partiJ maar men enig S.D.A.P.-orgaan gelezen. waarbij zij hun zetels heb- onrechtmatlg was. iet de bedoeling, strijd te zoe- irtijgenooten ln dit col- wordt thans uitgelokt de woorden van den heer Ter Laan. Spr. rijt zijn medeleden, dat zij niet volgens urogram hebben gehandeld hem treft geen Ijt, en hij zal derhalve zijn zetel vasthou; >bben alleen te vragen: wat is de arbeidersklasse. Een groote volution al re massa-partij als de O.S.P., zal PrOOijeHor ons worden gesteund. r Mnrppe heer TER LAAN repliceert en handhaaft 'r meenlng. dat de he6r van Staal niet het in, naaifcht heeft, zijn zetel te blijven bezetten, e- C AJ>e heer Van STAAL: Wat hebben Jullie dan Almelo anders gedaan? De heer TER LAAN: Daar dlger van een groepje, d zijn zetel door de S.D.A neer voortaan de heer Vs lagt. dan zullen wij ecllpeeerei Je lieer VAI" aft zijn opvi brief wordt voor kennisgeving aange regen een uur wordt de vergadering ver- agd bot Dinsdag 28 Juni des voormiddags Staal het STAAL°wtriplïoeeft en hand- DE WERKLOOSHEID IN HET MUZIEKBEROEP Het te Den Haag gehouden congres van in Ned. Toonkunstenaarebond, heeft in rband met de groote werkloosheid in het uziekberoop een resolutie aangenomen sarin van de regeering wordt verlangd, it onverwijld maatregelen zullen worden troffen, opdat Nederlandsche musici ein- i'ijk een gelijke bescherming deelachtig orden als de musici van anderen landaard na hun regeling genieten JUBILEUM HELDRING GESTICHTEN DE REDE VAN PROF. DR. SLOTEMAKER DE BRUINE Heden wordt te Zetten het jubileum van de Heldring-Gestichten gevierd. De herden king geldt het 75-jarig bestaan van het huis Talitha-Kumi en het 50-jarig bestaan van het Magdalenahtiis en de Opleidingshuizen. Namens de Jubileumcommissie, die zich voor dit jubileum gevormd heeft, sprak Prof. Dr. J. R. Slotemakerde Bruïno de feestrede uit Spr. begon met een weemoedige herinne ring aan Dr. J. Th de Visser, wiens plaats als spreker hij voor dezen mid dag inneemt Wat zijn rede zelf betreft: de vergade ring is saam om 't veel-jarig bestaan te gedenken van Tali tha Kumi, Magdale- nahuis en Normaal school. Zal nu de historie van deze ja ren worden ge schetst of zal Spr beproeven het kader te teekenen, waarbinnen straks de feiten en détails gereedelijk hun plaats vinden? Spr kiest het laatste, ook omdat de teekening van de feiten beter ligt in de hand van hen. die door hun rijke Zcttensche ervaring hier de eigenlijk bevoegden zijn. Het kader voor heel het werk van Zetten kan men teekenen met meerdere woorden, alle hier heel vaak gebruikt: getuigen, red den, bestrijden, opvoeden. Spr. poogt echter alles onder een tweeheid te vangen, name lijk binnenzijde èn buitenkant. De binnenzijde. Dat is dus allereerst het geestelijke en intieme, van waaruit als bron èn doel èn kracht van Zetten geweld zijn Hier noemt met steeds het Réveil; spr. wijst er echter op. dat de moeder van Heldring een vereerster was van Jung Stilling; dat zegt ook iets. Dan komt het Réveil, dat ve len innerlijk omzet en geestelijk met God in aanraking brengt Maar hieruit sproton daden. Allereerst deernis en/mededoogen met wat lijdende was door ongeluk en schuld. „Met innerlijke ontferming bewogen", zooals Je- wijt uit Ezech. 34: „het lijdende zoekt gij niet" benauwde hen. Van hoogheid en neder buigend farizeïsme jegens „gevallenen" noem de ongehuwde moeder kon nu geen sprake zijn. Wel van de begeerte om te red den door de geestelijke kracht van het Evangelie. In dezen weg is echter bezinning en op voeding eveneens noodzakelijk. Pierson was zeer hang voor ailles wat naar methodisme en pelagianisme zweemde. Niet het gevoel kan het doen. Doortrekking van ons volks leven met de Christelijke volkskrachten, bei de geestelijk en moreel, vergt Christelijke opvoeding en Christelijke paedagogie. Hier vindt de Normaal-school haar natuurlijke verklaring. Tot zoover het werk naar binnen Naar buiten valt aanstonds op, hoeveel gezond-sociale klanken, niet enkel philan- thropische en evangeliseer-end© Heldring evenals Wichern trouwens vóór drlo kwart eeuw reeds hooren deed. Hij onder scheidde tusschen den arme en den bed^ laar; uit het woord „De armen heb gij altijd met U", leidde hij niet af, dat er een prole tariaat moet blijven. Deze sociale aanvangen bij Heldring wer den straks in Pierson gevolgd door den strijd tegen onzedelijke wetten, het 9anitai re toezicht, de dubbele moraal. Men weet. welk een bitteren kamp Pierson daardoor heeft ontketend; maar ook welike overwin ningen hij heeft behaald. Uit gesprekken met Pierson. Heldring Jr. en Chantepie de la Saussaye Jr. weet Spr trouwens, hoe almeer de oogen open gingen voor den invloed van sociaile misstanden op den moreelen en geestelijken toestand des volks. Aanvulling van Zetten zou moeten wezen sociaal-politieke arbeid. „Ruimt den aanstoot uit den weg des volks". Tusschen deze buitenzijde en de binnen zijde is er nu per sé verband. Welk verband? Van den aanvang af hebben geestelijk-ge zinde vrienden van het werk met bekomme ring gadegeslagen, dat men buiten het erf van evangelisatie en philanthropic trad. Waarom niet enkel intiem werk en zielen- reddden; waarom ook den strijd op het openbare erf gezocht, moreel, sociaal, poli tiek? Zou het geestelijke ald-us niet bescha digd worden? Anderen gingen nog verder en vreesden, dat bemoeienis met de ongehuwde moeder of opnemen van het verwaarloosde kind slechts tot meer lichtzinnigheid en meer verwaarloozing zou leiden. Maar altoos weder klom daartegenover de overtuiging, dat "de daad der reddende lief de inderdaad geschieden moest en idiat de worsteling op het openbare erf noodizakeltjk is. Maar het blijft waar, dat voor de wezen lijke waarde van de reddende daad en van de publieke bemoeienis volstrekt beslissend blijft de vraag, of de bron der innerlijk- geestelijke kracht al dan niet blijft vloeien. Het is door detze samenwerking van de binnen- en buitenzijde der dingen, dat Zet ten voor ons volk van nationale beteekenis werd en bleef, door het mede kweeken van een nieuwen moreelen standaard; door de opbeuring van zoovelen, die hopeloos voort gingen; èn door het bewijs, dat intiem-Chris- tenidom daden-Christendom is. Tevens had vandaag de officieele opening laats van het Observatiehuis de Arenhorst, iet herbouwde Magdalenahuis en het nieu we Pella. Begrijpelijkerwijze was de belangstelling voor dit zeldzame jubileum zeer groot ALBLASSERDAM DB FINANCIEELE TOESTAND De gemeenteraad besloot met 8 tegen 4 emmen een verordening inzake automaten' in het leven te doen roepen. Het finantieel tekort kakn, aldus wethouder Boersma, einde 1932 geschat worden op f 115.000, waarbij dan nog komen zal het ver moedelijke tekort over 1931. Aan vermogen was Alblasserdam nog rijk begin van dit jaar f 14 millioen, wat gedaald is tot 10,8 millioen. De opbrengst uit de genieentefondsbelasting zal minder zijn dan gedacht is f 16.000. Een kapitaalsvlucht is heel niet denkbeel dig, wat voor den middenstand belasting- verhooging van zeker 100 pet. beteekent Wethouder Boersma had krachtig geprotes teerd tegen de maatregelen die Ged. Staten willen nemen, om n.L Alblasserdam te la ten leenen op eigendommen, die uit de ge wone middelen betaald zijn in het verleden. Het tekort zal einde dit jaar zeker de waar de reeds overtreffen, die deze eigendommen hebben. Verder had de vaststelling plaats van het reglement van orde. waarbij o.m. art 7 is aangenomen, nj., dat de voorzitter de be- RADIO-JAARVERSLAG Radioraad, Programma- en Omroep- controle-Commissie Verschenen zyn de jaarverslagen over 1931 in den Radioraad, de Algemeen-pro^ramma- immissie en de Radio-omroep Controle-com missie. Het volgende korte uittreksel, ook om dat het verslag laat in ons bezit kwam, is er ji ontleend: Radio-Raad. De samenstelling van den Radio-Raad on derging in het verslag alleen wijziging, door dat het lid Mr. B. M. Berger, dat ontslag had gevraagd, werd vervangen door Mr. P. J. A. Kleene. Er hadden 9 plenaire vergaderingen plaats. Onder het hoofdstuk „Behandelde onderwer pen" vermeldt de Radio-Raad iets over Zender- bouw en verschillende andere onderwerpen. Algemeen Programma Commissie. De samenstelling van de Commissie voor het Algemeen Programma bleef in 1931 onge wijzigd. De commissie vergaderde 7 maal, waarvan éénmaal met vertegenwoordigers van de vereenigingen. De commissie ontving 102 programma's voor onderzoek. In het geheel nam zij kennis van 316 teksten van uit te zenden voordrachten e.d. In 17 gevallen kon de commissie zich niet vereenigen met den inhoud van den tekst en moest zy tot afwy zing van het betreffende programma-nummer overgaan. De commissie ontving 17 klachten van par ticulieren, waarvan zij nauwkeurig kennis nam Onder „Aard van het Algemeen Program- a" vermeldt de commissie, dat zy met den Minister tot overeenstemming kwam over de normen waaraan het Algemeen Programma moet voldoen en welke aldus samengevat worden 1. Een belangryflae groep van luisteraars, onverschillig welke wereldbeschouwing zy ook aanhangen, moet met nut en genoegen kunnen luisteren. Strikt wetenschappelijke voordrach ten, die alleen voor deskundigen en vakgenoo- ten zyn bestemd, zyn uitgesloten, populair- wetenschappelyke zyn toegelaten, ook al zal niet iedereen daarin belang stellen. Niemand mag bepaaldelijk uitgesloten zijn. De voor drachten moeten zich dus niet richten uitslui tend tot hen, die zich opgegeven hebben of bepaalde leermiddelen hebben aangeschaft. Derhalve zyn cursussen uitgesloten, in tegen stelling met causerieën, oök al hebben deze verschillende vervolgen op andere dagen dan het Algemeen Programma wordt uitgezonden. Het Algemeen Programma moet zoodanig dat niemand er redelijkerwijs aanstoot aan kan nemen. Ofschoon dit criterium nega tief is, kan het toch bij ruime toepassing aan gewend worden tegen de neiging om het pro gramma op laag peil te brengen, daaraan kan toch menigeen zich stooten. Door dit criterium zyn uitgesloten fivrole muziek, ruwe woorden, vloeken e.d., maar den anderen kant worden er ook door uitge sloten: godsdienstige oefeningen, dogmatische uiteenzettingen, die een polemisch karakter dragen, thetisch dogmatische verhandelingen, in zoover die andersderikenden in onaangena me spanning brengen, wysgeerige ethische be spiegelingen, in zoover die van denzelfden aard zyn, e.d. By literaire voordrachten is ei verder rekening mede te houden, dat het ge sproken woord een anderen indruk maakt dan het gedrukte, zoodat aan de uitzendingen zwaardere eischen zijn te stellen, dan aan het geen door de drukpers wordt verspreid. Voor de uitzendingen kan, wat de aanstootelyikheid betreft, als maatstaf gelden: wat in de huis kamer kan worden toegelaten. .Onder „Samenwerking tusschen de omroep- vereenigingen" schrijft de Commissie: „Na de mislukte pogingen in 1930 om tot samenwerking by de verzorging van het alge- rheen programma tusschen de omroepvereeni- gingen te geraken, heeft de Commissie geen verdere pogingen in die richting meer gedaan, overtuigd als zij was, dat by de huidige con stellatie in de Nederlandsche radio-omroep wereld, waarbij de aanleiding dezer verdeeld heid nog steeds aanwezig schynt te zijn, elke poging tot samenwerking bij voorbaat tot mis lukking is gedoemd. Elke omroepverecniguig verzorgt derhalve het algemeen programma op den voor haar aangewezen dag in zyn ge heel". Het zal echter tot samenwerking moeter. ko- Radio-Omroep Controle-Commissie. De samenstelling der Commissie onderging wijziging, doordien het lid Mr. B. M. Berger, ontslag wenscht en werd vervangen door Mr. W. J. Berger. De Commissie vergaderde 19 maal; waarvan tweemaal tezamen met de Algemeen Program ma Commissie. De Commissie ontving 432 programma's der vereenigingen ter keuring. De Commissie maakte bezwaar tegen 8 uit zendingen en wel van de /.A.R.A. 7 en de N.C.R.V. één. De Commissie ontving 17 klachten van par ticulieren, die alle in haar vergaderingen wer den behandeld en waaraan, indien dit ge- wenscht bleek, het noodige gevolg werd ge geven. voegdheid heeft de vergaderingen met gebed te openen en te sluiten, terwijl, indien de voorzitter van deze bevoegdheid geen ge bruik maken zal de Raad bij wijze van een motie zijn meening te kennen kan geven voor het al of niet invoeren van het gebed in den Raad. LICHAMELIJKE OEFENING OM DEN VREDE VAN JERUZALEM DERDE NEDERL. JODEN- ZENDINGSFEEST IN „LOMMERRIJK" TE H1LLEGERSBERG Gisterochtend om 10 uur heeft in de groo te zaal van „Lommerrijk" te Hillegersberg de heer L. W. v. d. L i e f d e, voorzitter van de Ned. Vereeniging voor Zending onder Israël, genaamd „Elim" het derde Nederlandsch J oden-iZendingsfeest geopend. Spr. verzocht te zingen Psalm 95 1 en las daarop Kom. 11 25 e.v.v., waarna hy in ge bed voorging en alle vrienden van de Zending onder de Joden een hartelijk welkom toeriep. Ds. D. A. van den Bosch van Den Haag hield daarop de openingsrede, welke getiteld „Twee kruisen" Het oude Jeruzalem, het volk Israël, aldus jr., is als een verzonken stad, door de zeeën overstroomd, een stad als waarvan de legen- verhalen. Wy moeten bidden voor den vrede van deze stad, „om den vrede van Jeru- ls er nog verwachting voor Jeruzalem voor het verzonken Jeruzalem is nog ver wachting, den vrede van Jeruzalem moeten wy bevorderen. Er zyn twee kruisen waarover ik spreken wil. Het eerst kruis, dat Jeruzalem bedreigt, het Hakenkruis en het tweede kruis is het kruis van Christus, dat Jeruzalem tot heil is. De swastika, het hakenkruis, is zoo langza merhand het symbool geworden van een nieu- religie, de theosofie. In Duitschland is hel ook het zinnebeeld van een nieuwen gods dienst, die den mensch tot God verheft. Maar vooral is dit swastika-teeken geworden het symbool van den Jodenhaat. Allen hun sterk ontwikkelde nationale ge voelens willen kenmerken, dragen daar het Hakenkruis, het zinnebeeld ook van Hitiers party. Dit is een kruis, dat de vrede van Jeru zalem bedreigt, en dat den dood uitroept het Jodendom. Ook onze nationaal-socialisten roepen het uit: Weg met de Joden. Wat moeten wij als Christenen daartegen doen? Wy moeten daartegen sterk op hoede zyn, dat deze strooming ons niet mede- leurt. Rondom de swastika is de atmosfeer doortrokken van Jodenhaat. Wy moeten daar om daarbij uit de beurt blyven, opdat het ook ons niet doortrekt. Wy moeten hoog ii hand het kruis heffefc van Jezus Christus, dat brandt van liefde. Wy moeten het opheffen voor het aangezicht van het Joodsche volk, ook al haat het J odendom het kruis van Chris- sterk, als het kruis van Hitier het Jodendom haat. Maar zonder dit kruis is er voor ons en ook voor Jeruzalem, geen leven Aan ons de taak om Christus' kruis te laten zien in al zyn heerlijkheid, opdat duizenden Joden daarachter veiligheid mogen zoeken. Tin ga, „Heeft God Zijn volk verstooten7" De geschiedenis van het volk Israël is een voudig één wonder. Dit eene volkje heeft meer invloed gehad op de geschiedenis van de we reld dan alle wereldvolken'! Ook nu nog is elke Jood iets merkwaardigs voor ons,kunnen wij ze niet dadelijk overal herkennen Hoe komt het ook, dat die verdrukte Joden zich nooit heb ben laten vernietigen? Het Joodsche volk is eenvoudig een wonder Gods. Wat zal dit volk in de toekomst wezen Zal het opgaan in de andere volken, of zal dit volk ook in de toekomst blyven staan? Heeft God Zyn volk verstooten? Hoe is het mogelijk, dat de heidenen by stroomen ingaan en dat het heil aan de Joden voorbijgaat? Dit is een vraag naar het Gods-bestuur, een van de moeilijkste vragen, die kunnen opkomen in ons hart. Maar God is zóó groot, dat wij Hem niet begrijpen. Wy kunnen de zee niet leegschep pen in een kuiltje, zooals Augustinus zeide. Is dan de tyd van de Joden voorby? Paulus zegt: Hy heeft dit volk tevoren gekend! Ken nen by ons is verstandswerk en dat kan zoo ontzettend koel zyn. Maar het Joodsche ken nen is altyd intiem, het hart zit er ook in. Zoo kende God ook Zyn volk Israël, het was immers Zyn troetelkind. Gods liefde kan niet los laten, Gods liefde is liefde van één kant. God blijft steeds dezelfde. Het volk, dat Hy tevoren gekend heeft, dat zal Hy niet ver stooten. Ik geloof, aldus Spr., dat communisten en fascisten niet anders zijn dan de zweep in de hand van God, om de Joden tot Christus te brengen. De kentering komt! De Joden zyn reeds eenigszins anders geworden. Zullen zy eenmaal met ons tezamen belijdenis afleggen? Heel dat volk za] ten slotte toch gewonnen worden en de nalezingen van Efraim zullen misschien nog grooter zyn dan de oogst van Juda. De Joden kunnen zoo aanprijzen, zy geven den moed niet op, zy laten de menschen niet los, zy laten ook God niet los. Als deze heerlijke krachten nu eens komen in dienst van Christus. Als deze Joden eens uitgaan naar de heidenwereld, die wy niet kunnen winnen! Heeft God Zyn volk verstooten? Geenszins. Wy mogen ze ook niet verhinderen ln te gaan. Wee de antisemieten. Zy randen Gods kinderen aan. Maar wat moeten wij als Chris tenen voor de Joden doen? Wij moeten ons lioht laten schijnen. Wy moeten ook de Joden opnemen in onzen zendingsdrang. Als Gods volk het gebed niet verlaat, dan laat God ook niet af. En wat moeten de Chris ten-Joden doen? Zy moeten zich diep veroot moedigen voor de zonden van hun volk. Maar zij moeten ook uitgaan om hun broeders en zusters te winnen. Eenmaal zal het zyn: geen Jood meer en geen Griek meer, maar God zal zyn alles in allen! PADVINDERIJ HET NATIONAAL PADVINDERSKAMP Lord Baden Powell's bezoek niet op Zondag Zooals bekend, wordt door de Ver. De Nederlandsche Padvinders dit jaar te Was senaar een groot Pavinderskamp gehouden van 2 tot 12 Augustus a.s. bij de z.g. Rogge- woning. Voor het kamp hebben zich thans reeds 3000 padvinders laten inschrijven. De Stichter der Padvinderbeweging, Lord Baden Powell, zal ook dit kamp bezoeken, en wel op Woensdag 10 en Donderdag 11 Aug. en dus niet op Zondag, zooals oor spronkelijk de bedoeling was. Het terrein is tijdens dit bezoek voor het publiek toe gankelijk. MOTORSPORT DE T.T.-RACES Vele inschrijvingen. Nog slechts enkele weken of de T.T.-races op het circuit van Drente om „Den grooten prijs van Nederland" zullen weer worden gehouden. Reeds thans komen, naar gemeld wordt, de inschrijvingen uitstekend binnen. Tot op Het moderne Jodendom. Spr. begon met te constateercn, dat er heden ten dage twee soorten Jodendom be staan. Het eerste, dat in Joodschhe hoeken, kranten en tijdschriften leeft, het tweede, dat men alleen kan ontdekken by nader onderzoek van het Joodsche leven. In werkelijkheid is 't moderne Jodendom als een kluwen, gevormd door aherlei denkbeelden, waarheden en halve waarheden. Er is geen centraal punt, waarom zy zich vereenigen: het Jodendom als geeste lijke of intellectueele eenheid is tot een proces van ontbinding gekomen. Spr. besprak daarop de orthodoxe synagoge welke onderwerping eischt aan den Talmoed, een wonderlijke verzameling van tegenstrijdi ge beginselen, een oneindig aantal sofisteryen diepzinnige wijsheid tegenover veel onzinnig gewauwel. Om de nationale eenheid van het Joodsche volk te behouden, is het noodig, dit volk terug te voeren tot zyn waren God, den God der Profeten. De hervorming, die Israël moet on- heden schreven in totaal 54 rijders officieel in, w.o, verschillende buitenlanders. Ver schillende klassen zijn reeds uitstekend be zet Men verwacht groote belangstelling. dergaan, moet uit het hart voortkomen, en het doel moet wezen, terug tot de profeten. Zoo wordt over het orthodoxe Jodendom als godsdienstig stelsel door vele van zijn beste i bekwaamste zonen gedacht. De liberale synagoge ontkent het gezag van By'bel en Talmoed beide, maar daarvoor stelt zy het gezag van de rede in de plaats. Haar eeredienst is dan ook koud, vormelijk en gees- Nadat Spr. nog het socialisme, spiritisme christian science heeft bezien in verband met het Joodsche vraagstuk, eindigde hij met de opwekking om niet te wanhopen aan Is raels toekomst, doch daarvoor te werken en te bidden. In de middagsamenlkomst, die om onge- eerst Ds. J. Enter van Rotterdam over: veer kwart over twee aanving, sprak aller- lrDe Joden onze shuldelschers". Naar aanleiding van Ezech. 36 3 en Rom. 9 5 wordt uiteengezet, dat de Joden onze schuldeischers zijn, omdat dit volk de dra ger is geweest van de openbaring dor ge nade Gods, omdat zij den Christenen de kennis Gods hebben gebracht, omdat uit dat volk de woorden Gods ook het huidig ge slacht zijn overgeleverd, maar bovenal om dat Jezus Christus, voor zoover het vleesch gaat, uit dit volk geboren is. In het verleden hebben de bekeerde Christenen dat vergeten en de Joden aan hun lot overgelaten. Maar gelukkig is er de laatste jaren een kente ring gekomen. De belangstelling voor dat oude volk is opnieuw ontwaakt En het is een verheugend verschijnsel, dat de laatste tientallen jaren percentsgewijze vergeleken meer Joden werden bekeerd dan Heidenen, een verhouding, die vroeger wel eens anders is geweest. Hartelijke liefde, bewondering en waardeering zullen de christenen ook in dezen tijd den Joden moeten betoonen, opdat daardoor de hindernissen, die nu nog aan hun bekeering in den weg gtaan, worden weggenomen. Zij daartoe veel gebed® in de Gemeente, opdat ook uit de Joden steed9 meerderen door Gods genade worden toe gebracht tot iden Zaligmaker der wereld, die ook voor hen aan het kruis heeft willen sterven. Na deze rede was het woord aan Dr. W. ten Boom van Hilversum, die tot onderwerp gekozen had: „Waarom eerst den Jood?" Spr. gaat terug in het verleden en her innert aan den strijd van Paulus, die het Evangelie bracht eerst den Jood, daarna den Griek. Aan de hand van het Zionisme, waar van Snr. ook in Paulus dagen de eerste verschijnselen ziet, schetst Spr. daarvan de nadeelen, om daarna te toonen de rijke voorrechten, die de Joden van God ontvan gen hebben. Toch zijn Joden en Grieken in hun'zondigen aard voor God beide gelijk. Beiden zullen hun vrede moeten zooken hij Jezus Christus en Dien gekruist De Chris tenen hebben een groote taak te verrichten en ook God zelf heeft rijke toekomstbeloften voor hrt Joodsche M»fk toegezegd. Het Jo dendom was de centrale zender, van waar uit de woorden Gods den Heidenen werden toebedeeld. Wel werd die zender voor een tjjd buiten werking gesteld, maar toch, eens zal dat volk in vollen luister worden hersteld, wanneer God Zijn volk zal geden ken in de dag Zijner toekomst Na deze heide redevoeringen werd eenlge korte oogenblikken gepauzeerd. Daarna was het woord aan Ds. C Kap- teyn Dm., van Amsterdam, die ge sproken heeft over: Stephan Schiiltz werd geboren fi Februari 1714 in een stadje in het westelijk gedeelte van Polen. Hij leerde, krachtens opvoeding, plaats en omgeving. Poolsch, Duitsch en Joodsch- Reeds als klein kind uitte hij het verlangen te mogen arbeiden onider de Joden om hen het Evangelie aan te zeggen. Na een zeer bewogen jeugd met vele won derlijke uitreddingen, kwam hij. na zijn stu dietijd, op 22-jarigen leeftijd, in aanra king met 2 reizende Jodenzendolingen, met wie hij enthousiast op reis ging om onder de Joden te arbeiden. Het beviel hem uitste kend, mede omdat hij een bijzondere gave had om te onderwijzen. Na terugkomst van de reis diende hij een tweetal jaren een kleine gemeente als predikant Doch daarna werd zijn oude liefde voor de Joden op nieuw wakker en zijn levensroeping als Jodenzendeling ving aan. Hij doorreisde Duitschland. Denemarken,, Zwitserland, Hongarije. Zweden. Rusland, Polen. Enge land. Italië, Turkije. Klein-Azië, Egypte, Palestina en Syrië. Zijn werkkracht was onuitputtelijk. Rijke vruchten heeft deze zendingsman on zijn arbeid mogen zien. Velen heeft hij ook mogen opleiden tot dezen arbeid. Dit alles bezien in het licht van den he- dendaagschen tijd moet men wel beschaamd op zichzelf neerzien. Welk een lust en ijver, liefde en toewijding heeft deze man be toond! Hoe weinig denken de tegenwoor dige Christenen aan dezen arbeid. Laat er toch veelgebeds zijn voor dit heerlijk werk Want het is niet minder belangrijk dan de zending onder de Heidenen. Laat SchuPz lichtend voorbeeld ook nu stralend schijnen, opidiat nog velen uit de Joden worden ge bracht tot het ware lidht, dat alleen vrerle kan geven. Nadat nu nog een lied gezongen was, heeft tenslotte zendeling Ph. T r o s t i a- netsky van Rotterd a'm het slot woord uitgesproken, getiteld: Uitvoerig schetst Spr. den nood van het Joodsche volk ln den Iood der eeuwen en vooral die van den huldigen tijd. nu het heil zoekt in de onderhouding van allerlei tradities en overleveringen. Als er één volk op aarde is. waaronder het Evangelie moet worden verkondigd, dan is het wel dat van de Joden. Spr. vergeflijkt dit volk met het beeld van Ezechiel. die de vallei met de dorre doodsbeenderen zag. Eén ding is dui delijk: alleen Gods' Geest kan leven verwek ken in alles, wat dood is. Hoe hopeloos de toestanden dan ook mogen zijn, wanhoop behoeft er niet te zijn. God geeft zijn belof ten. Hij zal Zijn volk doen ontwaken on zt zullen voor Zijn aangezicht leven. Men schenweik is hier niet van beteekenis. God bekeert! Het zendingswerk is daartoe on dergeschikt Wij mogen profeteeren, en Israël met de beloften Gods in Christus bekend maken. God ®elf heeft Zijn volk niet verstooten. Hij zal de afgebroken tak ken weder inenten in den olijfboom. Dat tal heerlijke resultaten afwerpen. Groote be moediging heeft de profetie van Ezechiöl voor Gods oude volk. Gewanhoopt behoeft er niet Door kracht of geweld zal dit niet geschieden, maar alleen door Mijnen Geest, zegt God. Rijke zegen wordt daarom gezien ook in dit land. Er ontstaat nieuw leven onder de Joden. Israël begint te ontwaken. Gods beloften gaan in vervulling. Hem zij danrvoor de eere en de dank. Er werden nu nog eenige liederen ge zongen, waarna ook dit derde Nederland sche Jodenden dings feest op de gebruike lijke wijze werd beëindigd. Land- en Tuinbouw. CENTRALE LANDBOUW ORGANISATIES besturen i Tuinderebood mnklilk Nederlandse!* n Katholieken Neder- nilssie van Adviee ten behoeve ring der contröle mede te deelei dedeeling te doen van geuite klacht) röëk daaromtrent de C. L. spoed te willen inlichten. l roggetcelt. Betreffende steun aan :elt zijn verschillende mogelijkheden daarbij alle e vermijden, oor de negen. egen aan te vuiler >rganiseerden landbou' voordiger rankrtJk. icb en vleeschwuren naar Frankrijk t« een commissie bestaande uit drie C. L. O. aan te wijzen leden steeds te adplegen en tegenwoordig te doen z|Jn epreking van alle zaken betreffenden rt van schapenvleeeeh naar TfankrUk- is besloten aan deze commlsse mede te at overleg betreffende do verdeeling londs, bijeengebracht door de hcffing*- den uitvoer van schapenvleesch naar i met genoemde commissie zeer op prijs ;n gesteld en dat t-z.t gaarne voorstel zen zullen worden tegemoetgezlen. ïrken. BeMol willei en. dat minderjarige klndel >f tuinbouwbedrijf hunner ouaers werazaaru zijn, afzonderlijk aan to slaan voor het Inkomen het door hen verdiende loon. iefflng s.g. Paardenbelasting. Besloten ls den Minister van Waterstaat te verzoeken, atregelen te willen bevorderen, welke In. <king tot gevolg hebben van bolastlng. heffingen wegens het gebruik der wegen o.m. et paarden als trekdier gebezigd, zooals deze p verechlllende plaatsen In het leven z(Jn ge roepen, aangezien deze heffingen moeten wor. den geacht lnl strtJd te zijn met den geest der Wegenbelastingwet en met de belangen van der* landbouw^ inzonderheid onder de huidige om- oten ie aan den Minister van Economische aken en Arbeid te verzoeken te willen bevor- eren, dat het noodlijdende veenkoloniale land- ouwbedröf voor het oogstjaar 1932 een toonen den prijs per hectoliter aardappelen wordt ge garandeerd. de Regeering medewerking ver leent, dat voorraden aardappelmeel worden op- plocame* den. den Overheid i stopgezet. •ntlnger ndustrieelo doelein de Zaken en Arbeid arderen. dat de be- :rkverschafflng i ïrband met het feit, dat thans bUna alle wel te willen bevordei het thans bU vele lan onbewerkte vlas met voortgezet. dezen steun zal kun: wend het nog overschietend bedrag, dat voor den steun 1932 op de RiJksbegrootlng 1 den vlasoogst VEE VERVOER BIJ DE STAATS SPOORWEGEN. Conflict tusschen veehandel cit vee-expediteurs. Maandagmiddag; j.l. beeft te Utrecht, onder presidium van den heer H. van Poelgeest, voorzitter van het uitvoerend comité van de nissie A een bijeenkomst plaats gehad van het uitvoerend comité met de contactcommis sie, aangevuld met verschillende van de groot ste veevervoerders, terwyl eveneens aanwezig waren de voorzitter en de secretaris van den Ned. Bond van Vee-expediteurs. Deze vergadering was bijeengeroepen naar aanleiding van het feit. dat de directie der Ned. Spoorwegen voorstellen betreffende vee- vervoer heeft gedaan aan genoemden Rond om deze met hun leden te bespreken. De voor stellen beoogen hoofdzakelijk een geheel nieu we afsluiting eener reductieregeling, speciaal met den Bond. Commissie Al, die reeds jaren als scha&el de onderhandelingen tusschen de directie der Spoorwegen en den handel heeft gevoerd, was van den inhoud der voorstellen geheel onkun dig gehouden. De voorzitter wees er in zyn openingswoord op, dat, wilde de vergadering vrucht afwerpen, open kaart gespeeld moest worden van den kant van expediteuren en van de commissie Al De expediteurs bleken hiertoe niet bereid. Na daartoe uit de vergadering gedaan ver zoek verlieten de expediteurs de vergadering. Met algemeene stemmen is een motie aange nomen waarin ernstig in overweging wordt gegeven geen speciale kortingcontracten af te sluiten met de leden van den Ned. Bond van Vee-expediteurs. Mocht het standpunt gehand haafd blyven, dan zullen zij zich genoodzaakt zien alle medewerking betreffende het vee- vervoer, in welken vorm ook, op te zeggen. BACON. Gedurende de dagen van 26 Mei-1 Juni zyn geslacht voor baconbereiding 19.370 (vooraf gaande zeven dagen 15.063) vart;ens, terwyl werd uitgevoerd bacon, afkomstig van 15.410 (13.851) varkens. In Denemarken werden in dezelfde periode geslacht 180.293 (170.005) varkens en uitge voerd 140.344 9414). De totale invoer van bacon in Groot-Brittan- nië beliep in de week van 25-28 Mei 231.370 (135.953) cwts. UITVOER VAN FIJNE ZADEN. Het Centraal Bureau voor de Statistiek deelt mede, dat in Mei aan fyne zaden werd uitgevoerd: maanzaad (papaverzaad) 253.403 kg.; karwyzaad 413.953 kg.; kanariezaad 191.842 Jqg.; bruin mosterdzaad 59.246 kg.: geel mosterdzaad 204.944 kg. Gemengd Nieuws ERNSTIGE AUTO-ONGELUKKEN Te Vlagtwedde (Gr.) ia een plm. 30-jarig koopman uit Winschoten met een auto tegen een boom gereden. De chauffeur werd ernstig aan hoofd en borst verwond. In bewusteloozen toestand werd het slachtoffer naar het R.K. Ziekenhuis te Winschoten vervoerd. Te St. Willibrord (N.Br.) is een 5-jarig meisje, terwyl het aan het spelen was, door een auto aangereden. Ernstig gewond, werd het kind opgenomen en vervoerd naar het ziekenhuis te Etten, waar geconstateerd werd, dat het een schedel fractuur en hersenschudding had.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 7