Ned. Herv. Geref. Jongelingschap in Bondsdag bijeen DINSDAG 17 MEI 1932 DERDE BLAD PAG. 9 Een boodschap van den hemel tof de stervende wereld Drukbezochte vergaderingen Referaten van Pr of. Visscher en Burgemeester Verkerk Wij zijn de drogers van den tijdgeest De Bond en het Verbond tot Kerkherstel Inleiding. De groote standzaal van het Jaarbeurs gebouw gaat zoo langzamerhand te klein worden om huisvesting te bieden aan den Bond van Ned. Herv. Jongelingsvereenigin- gen op Geref. grondslag. Daarin manifesteert zich het bloeiende vereenigingsleven, dat steeds meerderen zich op den Tweeden Pinksterdag opmaken om den toogdag bij te wonen. Der jongelingen sieraad is hun kracht, en deze kracht wordt ook gedemonstreerd door de veelheid der opgekomenen. De groote zaal was geheel bezet met jongelingen, ook met meisjes, want velen hadden hun ver loofde medegebracht, want hoe zou niet het meisje belangstelling toonen in de zaken van den bond van haar toekomstigen brui degom? Krachtig klonk bij de opening de lofpsalm op: „*k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen," waarna de bonds voorzitter Ds. G. Lans te Huizen, in gebed voorging, en vervolgens allen een hartelijk welkom toeriep. In deze zaal zijn kort gele den nog de exposities gehouden van vele handelsfirma's Ons is het niet om expositie te doen. of het moest hierin zijn, dat hier aanschouwd modht worden hoe evenals bij het wonder van den Pinksterdag allen de groote werken Gods verkondigen. Na te hebben voorgelezen Hebr. 12 1—15 vervolgde spr. zijn openingswoord aldus: Het leven geeft en vraagt en neemt ondanks alle ongunst der tijden. De tegenstellingen en overeenkomsten, welke we thans aan schouwen, zijn niet nieuw. Het Meilied wordt ook dit jaar gehoord, ondanks klagen de en misprijzende en ontmoedigende men schen. De vreugde der schepping gaat door. De stille vrede van bosoh en veld is in tegen stelling met den onvrede, in den mensch. Wij spreken het woord crisis duizendmaal uit, maar er is altijd crisis geweest sedert den val in het Paradijs. Dit is het oordeel (er staat eigenlijk: crisis) dit is de crisis, dat het licht in de wereld gekomen is. Duizenden jonge menschen zijn oneven wichtig geworden. Zij vliegen op elke nieu we leuze af. Ons. als hoofdbestuur vervult wel eens met vreeze de gemakkelijkheid, waarmede de jongeren het oude wallen weg doen, om het nieuwe te aanvaarden. Het getal' vereenigingen wordt grooter, maar daardoor wordt ook het onderscheid grooter en vermeerderen de vragen. Als het goed is bij ons dan moet er een trekking zijn, dooi den Heiligen Geest, tot Jezus Christus bij ons. Zijn het Pinkstervuur, het Pinkstergc- Juid, de Pinksterbeweging tot ons geko- .men? Wat zullen -wij doen? Dat was de vraag die aan de Apostelen gesteld werd, de vraag die wij ook stellen, thans. Zullen wij doen zien zelfzucht, verdeeldheid, geestelijke armoede? Neen, zegt ge, zullen we dan doen zien: eenheid, ootmoed, rijkdom. Hier legt de zelfkennis ons de hand op den mond. Petrus zegt: bekeert u. Dat woord is al tijd nieuw het is altijd nog vol activiteit.Wij hooren het als een boodschap van den hemel tot de stervende wereld, die het harte grijpt en doet neerzinken aan den voet van het Kruis. En dan het woord van Paulus: Laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt en de loopbaan loo- pen. welke ons is voorgesteld. Jaarverslagen. De secretaris Ds. De, Geus van De Bilt bracht bracht vervolgens het jaarverslag uit. Spr. memoreerde dat de heer Koning uit A'dam bedankte als lid van 't hoofdbestuur, waarin hij voor de afd. Stricht en Veluwe zitting had. Hij werd opgevolgd door den heer G. Versteeg te Amersfoort. De tweede secretaris, Dr. Severijn, genoot de hooge on derscheiding benoemd te worden tot pro fessor Dit is voor onzen bond een groote eer, al is 'het eenigszins weemoedig, dat Prof. Visscher nu riiet meer alleen bij ons DE man Is (vroolijkheid). Dat wij Calvinistisoh zijn, werd weer bewezen door het feit, dat niet minder dan drie vereenigingen, welke den naam CaLvijn dragen, tot den bond toetra den. De penningmeester, de heer H. van Er- IVen te Utrecht, deed rekening en verant woording. Ontvangen werd f 1367.69, uitga ven f 1396.17; er is dus een nadeelig saldo van f 28.48. De bondsboeikhandel ging goed. !Ve,rkocht werden in totaal 7237 exemplaren met een opbrengst van. f 1159.15. De verslagen werden goedgekeurd, en na dat het rapport der kascommissië was voor gelezen, werd de penningmeester gedéchar- geerd voor zijn gehouden beheer. Tot samenstelling der kaseommissie voor Idit jaar werden aangewezen de vereenigin gen te Ter Aa, Wünis en Noorden. Referaat Prof. Dr. H. Visscher. Het woord was nu aan Prof Dr. H. Vis scher, tot het houden van zijn referaat over: „De geest des tij ds en de weg tot ge nezing". Nog slechts enkele weken ligt de viering van Goethes gedenkfeest achter ons. boor Goethe juist is de geest des tijds zeer precies gekarakteriseerd, in het eerste deel van Faust. waar hij Faust doet zeggen tot zijn kamerdienaar-student: „Wat gij den geest des tijds noemt is in den grond uw eigen geest, waarin zidh de tijden weerspie gelen." De geest des tijds is onze eigen geest De crisis gaat door ons leven. Wij lijden door den geest des tijds als de profeet, die 't be leed, dat hij onrein van lippen was. Wij zijn de dragers van den tijdgeest. Hij leeft in ons en wij ondergaan zijn invloed. Hij is om ons en wij ademen hem in, ook waar wij mee- hen hem vreemd te zijn. Welk is het karak ter van dezen tijdgeest? Twee verwante Btroomingen behcerschen hem. De eerste is die welke gericht is op de evolutie. Aan de volkeren viel het geweldige vermogen toe door ontwikkeling van kracht en het stre ven naar cultuur. Ongekende vergezichten hebben zich ontsloten. De voorgeslachten hebben niet die tinteling des levens ge- Pro/. Dr. H. Visscher In de plaats van den scheppenden God trad naar Goethes woord naar voren de mensch, bereid om den aether te doordrin gen tot nieuwe werkzaamheid. De mensch zou hooger leven, goddelijke vreugde, zelf bewerkstelligen. Het zou zijn de hemelvaart des menschen, welke zou bewijzen, dat hij in grootheid voor God niet behoefde onder te doen. Die geest bezielde de westersche ereld in haar drang naar evolutie. Door het bewustzijn der volkeren gaat een mach tige aandrang naar realiseering van de hoogste idealen door eigen vermogen en kracht. Daarmee hangt de tweede grondtrek van den tijdgeest nauw samen. De natuurwe tenschap bereikte een verbazingwekkende hoogte. Onbegrijpelijk was de heerschappij van den mensch op de cultuur. Baco's idea len zijn verre overtroffen door de wonderen r moderne techniek Het evolutionistisch streven heeft het bewustzijn geboren van de kennis, die maoht baart. Dit bracht een algeheele omwenteling in verkeerswezen en productie. De industrialisatie en liet groot bedrijf ihehben niet alleen millioenen men schen gemaakt tot een verlengstuk der ma chine, hun arbeid ontzield, maar hen ook opgesmolten in een groote sociale macht. Het bewustzijn is opgeroepen van socialen samenhang in het geweldige arbeiders legioen. Er is nog een functie, welke den geest de- •r eeuw kenmerkt. Met de evolutionistische drang huwde zich de pantheistisdhe wijsbe geerte (waarvan Spinoza als voorbeeld kan worden genoemd). Door het spiritualistische Monisme is de stoffelijke wereld vervluch tigd tot een in wezen in-materieele. De twee openbaringsvormen zijn in geestelijk opzicht één, welke saamvloeiden in het Historisch Materialisme van Marx. Het meest typeeren- de in den tijdgeest is de sociale drang. De moderne menschheid voelt veel dieper soci aal dan de voorgeslachten en hierin wordt Goethe's woord bewaarheid: wat gij den geest der tijden noemt is in den grond uw eigen geest. Het is verklaarbaar, dat de moderne tijd tracht de aandacht af te leiden van onszelf. Waar eeuwigheidslicht onderging, waar men niet imeer weten wil van Gods gebod, is een demoralisatie ingetreden op alle gebied. De zedelijke nonnen wijken terug, en de gren zen welke door de voorgeslachten als van God gesteld werden beschouwd, worden uit- gewischt. 't Historisch Materialisme bracht de soc.- dean. beweging, welke haar konsekvventie ond in het Russisch Communisme. In al zijn vormen evenwel riep het socialisme de groote macht der arbeiders op als tegenhan ger tegen de industrieele magnaten. Het onmt een geestelijke draaikolk in alle in dustrieele volkeren, welke een ruineuze uit werking had. De massa's eischten steeds grooter sociale wetgeving. De arbeid is niet een levenstaak om zichzelf maar dient uitsluitend om het verlangen naar ge not en ontspanning te kunnen stillen, waar naar men haakt, de ziekelijke sportman ie, de licJhaaimskultuur, het herleefde heidendom, •aan de duizenden graag hun offers brengen zijn er het bewijs van. De sociale wetgeving legde aan het be drijfsleven een last op, zwaar om te dragen. Economisch moest men allerlei kunstmidde len aangrijpen om het afzetgebied te behou den of uit te breiden en tegelijk zich onaf hankelijk te maken van het buitenland. Het hoofdmoment voor den oorlog is geweest de economische worstelstrijd, welke zijn diep- sten grond heeft in de geestelijk-zedclijken toestand der wereld. Wij mogen hen niet volgen, die zonder meer zeggen, dat de crisis een gevolg van de zonde is. Als er voorspoed is, dan kunnen we toch ook niet zeggen, dat de wereld dan minder zondig is, omdat er voorspoed is. In voor- en tegenspoed is de wereld ver doemelijk voor God. Deze.crisis is niet al leen een economische, maar ook een geeste lijke. De staatsbemoeiing is vérre uitgegaan buiten de werkelijke overheidstaak. De sociale geesten zijn ook onder ons rondge gaan. Daardoor is het verantwoordelijkheids gevoel gedrukt, de spaarzin geknakt, de energie verlamd. De beste kringen van ons volk, die vroeger in tijden van druk zelf zorgden en zich dan zooveel mogelijk be krompen, staan nu radeloos en heffen allen de handen smeekend op tot den afgod: den modernen Staat De almacht van den mo- en Staat is voor duizenden en duizenden het laatste plechtanker. Dat is de geest der eeuw en de dag is aanstaande, dat die geest beschamen zal, dat God tot de wereld zeggen il: laat uw afgod u redden. Zoo is de tijdgeest en hij is in den diepsten grond de geest van den antichrist. Wij staan mede schuldig. Nergens blinkt een ster van hoop in dezen nacht. Waarheen wij? is de angstige vraag. Wat te doen tot genezing? Wij moeten genezing hebben ran den geest des tijds. Geen plaats in den luchtballon van valsch idealisme door den geest der eeuw voorgespiegeld. Gods Woord leert ons de menschheid zien als verstorven I in haar zonden. Wie in het dal onzer ver lorenheid ingaat, late varen alle hoop op den mensch. De moderne menschheid wordt in zichzelf beschaamd. Wij moeten breken 1 met alle valsche theorieën cd vooze idealen eener menschheid, die zichzelf verlossen Gods Woord leert, dat de overheid de machtsmiddelen hebben moet om haar taak te volbrengen. Een andere eisoh is, dat de overheid zich haar roeping bewust zal too nen. Wij behoeven een overheid, die kan handelen, al gaat het dwars tegen den geest des tijds in. De diepste antithese tegen den geest des tijds is de eiscli van Gods Woord. De volksmassa's worden verteerd door zucht naar genot. Weinig werk, hoog loon, kwisting in bioscopen, sport en ziekelijke lichaamscultuur. Gods Woord roept ons echter tot Golgotha. Het plaatst ons voor den Gekruisigde. Tegen over de wereld met haar genotzucht is er geen scherper tegenstelling dan het Kruis. Ondergaan ook zelf3 Gereformeerde kringen echter niet de zuiging des tijds in de zucht naar genieting? Goddank mogen wij nog spreken van een eeuwigheidslicht in het duister dezer eeuw. Er leeft nog een Gods volk als een naohthut ïn den komkommer hof. Als we zien hoe versplinterd en ver deeld dit is, hoe een formalistisch vunzig kerkistisch streven wordt gezien, dan is droefheid, dan moet men denken aan kolokwinten: de dood in den pot. Wij moe ten weder Christen worden. Troclstra zeide eens in een debat tot zijn tegenstander: heb ik tegen u, niet dat gij een Christei> zijt. maar dat gij het niet zijL Wij moeten het kruis beleven. Augustinus hoorde in den hof te Milaan het woord: Neem en lees. En hij las toen „Doet aan onzen Heere Jezus Christus". Hij moest het Kruis beleven. Dat Ohristendom is ten zeldzaam goed. Zijn we niet in menig opzicht de wereld gelijkvormigd? Tot den kruisweg moeten wij wederkeeren. Daarin is redding van deze crisis. Dit is de al-beheerschende antithese: het koningschap der wereld of het koningschap Gods. Onder ons zal dit bewustzijn moeten herleven, dat wij zullen moeten leeren diep te bukken om weer te kennen de onbreek bare kracht des levens die gegeven is in de Godc verheerlijkende daad. Dan zeggen met Da Costa: Ik zal door geen tijdgeest of zijn dwaalgeest mij laten leiden. En met denzelfden dichter: Plant, op geen voorrecht meer dan Jongelingen, in de stervende wereld rust de toekomst van ons Hervormde volk op u. Op u rust de ontroerende ver antwoordelijkheid voor der vaderen erfgoed. Gij zijt geroepen tot de worsteling met en tegen de goden dezer eeuw. Met daverend applaus bracht de vergade ring haar dank aan den referent. MIDDAGVERGADERING Afgevaardigden aan 't woord. In de middagvergadering werd voorlezing gedaan van een hartelijk begroetingstele- gram van den Ned. Bond van J.V. op G.G., terwijl de vergadering werd toegesproken door de heeren Blokland namens den Bond van Knapen vergaderingen op G.G.; Vos namens .den Bond van Chr. Geref. J.V.; Mej, H. M. van Willigen, namens den Bond van Ned. Herv. Meisjes-Vereen, op G.G. De heer M. Not eb oom, van Gouderak, bracht verslag uit over redactie en admini stratie van „De Vaandrager". Het orgaan verkeert in bloeienden toestand. Het batig saldo steeg tot 3000.—. Het totaal-bedrag der abonnementsgelden nam in 3 jaar met 25 pCt. toe. In de redactie werd Ds. v. d. Zee (leidraad Bijb. Geschiedenis) opgevolgd door Ds. Kie vit; Ds. Severijn (Letterkunde en verschil lende secten) door Ds. Woelderink. Uitbrei ding van het blad is noodzakelijk. De roos ter van Geloofsbelijdenis van Prof. Dr. Severijn zal spoedig in boekformaat worden uitgegeven. Bestuursverkiezing. De aftredende bestuursleden Ds. R. Bart- lema te Zeist, Ds. H. A. de Geus te Huizen Prof. Dr. J. Severijn te Utrecht, worden met overgroote meerderheid van stemmen herkozen. Referaat Mr. Verkerk. Mr. Verkerk, burgemeesfer van Hedel, „Volkenbond en ontwa pening". Hij had zijn referaat in een origi neel en vorm gegoten, namelijk in dien van een pleidooi en ving aan met te zeggen, dat hij zich „advocaat voor een verloren vrede" voelde toen ds. De Geus hem vroeg om iets voor „onze jongens" te ver tellen over volkeren bond en ontwapening. Mr. E. P. Verkerk sPr- bestreed de „akte van beschuldiging" in vijf punten: I. Wij beschuldigen den Volkenbond dat hij in de twaalf jaren van zijn bestaan den wereldvrede geen stap nader heeft gebracht. Aannemende dat dit zoo is was dit dan mogelijk? Er tintelt in vrede toch ook nog iets van liefde en zeg nu maar eerlijk dat het met die liefde nog treuriger gesteld is dan met dien vrede, maar is dit de schuld nlkenbond? Den volkenbond is slechts weggelegd de beschikbare hoeveel heid liefde om te zetten in regelen des rechts. De volkenbond kan toch geen liefde gaan prediken omdat de kerken het te druk hebben met den vrede! Nu de vraag omgekeerd! Wat zou het tijdsbeeld te zien hebben gegeven als do grooten der aarde niet hadden gehad een plaats der samenspreking op de tribune der wereldconsciemtio? Nimmer heeft een lid het durven bestaan geen gevolg te geven aan do uitnoodiging van het secretariaat om zich tc Gonève te komen bezinnen voor het elders naar rle wapens greep. Ook dan als de eer ste mislukking er was en het onvermijde lijke zou komen, ging er kracht uit ten goe de van dien volkenbond. Ziet onder groote spanning in de vergaderzaal Dr. Yen en Sa!o argumentceren met recht en dreiging, terwijl de klok naar twaalven schreed en de wapenstilstand afliep! Ziiet hoe de vlam men opschieten bij de Woesoeng forten! en bekent of gij gelooft dat aan dien Japansch- Chineeschen oorlogstoestand eerder een eind gekomen, als er geen volkenbond was geweest. II. Wij beschuldigen den Volkenbond dat hij door zijn mislukkingen tot gevaariijke eacties prikkelde. Inderdaad er zijn van die zienei's, die de wereldheerschappij hebben gezien in den nacht en imet de kleuren van den droom hebben gesierd het volkenbondsstro ven. Dit waren Wilson, iBriand en Streseman niet Hun stond zelfs In de vereenigde staten van Europa niet heerschappij maar verlichting van druk voor oogen. Dat wie zijn geest laat wegvlinderen in de streeling der onwezen lijkheid of niet of zonder vrede van zijn zwerftocht thuiskomt, mag u geen verwon dering baron. Dat afbraak van perfectionisme leidt tot maximum snelheid, tot revolutie, is zeer wel verklaarbaar. De opstand der machte loosheid is een natuurlijke reactie van het niet in vervulling gaan van wenschdroomen op korten termijn. Hard is de terugval in het haatcomplex der volken, maar in dien val struikelt het recht niet, want het recht was niet in den droom de volkenbonds gedachte als poging om het heimwee des rechts te stillen, gaat vrij uit. III. Wij beschuldigen den Volkenbond dat zijnsondanks oude machtsverhoudingen de rechtsgedachte blijven overheerschcn. Be denk, dat de kracht der volkenbondsbeslis singen ligt in veelal vereisehte eenstemmig heid waarbij alle leden, met uitzondering van Engeland niet zijn dominions gelijkelijk één stem uitbrengen. Bedenk voorts dat kleine natiën vroeger nooit meebliezen in eert der grooten, zelfs niet op het podium mochten zitten. IV. Wij beschuldigen den Volkenbond dat hij niet wetende wat hij wil zelfs bij gunsti ger omstandigheden geen succes kan horgen. Waarom gaf de volkenbond zoo be trekkelijk weinig? Omdat de volkenbond is zegt Prof. Versijl een ontwikkelend in stituut van volkenrecht vol rechts-onzekcr- heid en rechts-verscheidenheid. De praktijk heeft echter de parallelloopende bevoegd heden van de groote vergadering, waarin al len zitting hebben en van den raad, waarin slechts de vertegenwoordigers van wereld belangen en enkele kleinen bij keuze zitten, allengs meer afgebakend. Met de middelen is het zoover nog niet maar moogt gij den beginneling verwijten, dat hij vooral onder moeilijke omstandigheden tastend den weg gaat? fs het niet verschoonbaar dat naar verzoening en bemiddeling werd uitgezien, waar het recht had moeten spreken. Als de gunstige omstandigheden er zijn en de rege ling des rechts weerklank vindt in de inter nationale moraal komt het permanent hot van internationale justitie in het centrum der belangstelling. Dan zal de majesteit van het recht glinsteren in de ruiten van het vredespaleis. V. Wij beschuldigen den Volkenbond dat hij zelfs de wapenen tot den strijd niet in beslag nam subsidiair niet gelimiteerd dis tribueerde. Geen handelsvrede, geen financieele vei ligheid, geen sociale gerechtigheid. Er is oorlog. Daar liggen gesneuvelden en gewon den: kooplieden, bankiers, arbeiders en bo ven hen raast de crisis. Ook de pioniers der reconstructie vallen! Alleen onder den grond in de loopgraven Is het voorloopig nog vei lig. Dal is de werkelijkheid, de bloedroode werkelijkheid! Wat deed de volkenbond voor de militaire ontwapeaiing? Hij verbond zijn leden tot bepaalde plichtingen om geen toevlucht tot oorlog te Vóór het conflict er ls erkenning dat de rede eischt beperking der nationale bewa pening tot wat eigen veiligheid en volken- bondsplicht voorschrijft en eerbiediging der limieten welke door den raad zullen worden vastgesteld. Als het conflict er is moet een bepaalde procedure worden gevolgd. Raad, scheidsgerecht of rechtspraak ten ingeschakeld en drie maanden gewacht rnet vechten. Als het conflict toespitst, moe ten 's raads beslissingen worden gehoor zaamd en bij eenstemmigheid in het ergste worden deelgenomen aan volkenbondsoor log en volkenbondsboycot. De hoegrootheid der bewapening tevoren geregistreerd ln particuliere handen tegengestaan de uitsluiting van bepaalde strijdmiddelen wordt door de ontwapeningsconferentie overwogen. Stel nu dat de crisis om gelde lijke redenen de uitkomst bracht, zou dan Uw blijdschap onvermengd wezen over een ontwapening zonder de moreele binding der overtuiging, gebaseerd op de heer schappij des rechts? Het zijn de politieke sluwelingen en diroomkijkers die staan naar het leven van den volkenbond en daadwerkelijke ontwa pening keeren. En het is aan U hoog te heffen die eenige reden van bestaan van den volkenhond die kreet des rechts in het lijden van hen die geen vertroosting hebben. Do roover van den vrede is de geest des menschen, het is die onrustige zwerver, die •roest de on'imoeting met den Sterkgewa- pende, met God! Vandaag is het Pinksteren! Vandaag iert gij het feest van Nathan die geen leugen gedoogt op lip of hart En gij vergadering'? Gij gelooft in de inbinding van den toorn .a zegt: De Eeuwige Offeraar, Christus Jezus, wil geen tempeltjes in den krater. Hebt gij U dan al ingedacht hoe dat vol- kenbondspaleis Babel's torenbouw in de stad van Calvijn zal vallen? De puinhoopen zullen den kruisvorm nemen van hel moe ten willen en het niet kunnen. Gaat nog voor dat tempeltje staan en probeert of gij nu kunt ontcijferen het opschnft van oud goud in diep vonkende letters: Van hel einde des lands. Zooals het in de Psal men staat. Uw eigen mannen, Colijn, Anema Rutgers en Nederbragt, hebben het gelezen r naar gehandeld om dat zij in eigen zielehuis hoorden weerklinken den konings- roep van het heimwee des rechts. Veroor deel den volkenhond waar reehtslieimwee kan schenken lijdensverzachting. Veroor deelt den volkoilbond als gij dit nog durft, verloochent nooit dat heimwee des rechts dat ook in U schreit om meer dan harpeverademing om zielebevrediging en ontroer dan in Uw jonge ziel door de roer- looze stilte van den vrede met God, den Rechtvaardige. Nader mijn God tot UI Nader tot U! (daverend applaus). Behandeling van voorstellen. Verworpen werd een voorstel van „Eben Haczer" te Utrecht om den Bondsdag te houden op den Tweeden Paaschdag. Aangenomen werd een voorstel van het bestuur 'Jer Provinciale Afdceling Sticht en Veluwe om als proef voor één jaar den bondsdag te verplaatsen van Tweeden Pink- terdag naa.r Hemelvaartsdag en dien te splitsen in 'longdsg op Hemelvaartsdag en huishoudelijke vergadering op den dag voor Hemelvaartsdag. vereeniging „Guido de Brav" te Delft had een voorste! ingediend, dat het bonds- bestuur ernstige maatregelen zou nemen tegen de voortwoekerende vvereldgelijkvcir- gheid, welke de laatste jaren in ver schillende afdeelingen openhaar wordt en met name in de jaarvergaderingen tol uiting komt. opdat de afdeelingen beantwoorden aan de in art. 2 en 10 der Statuten gestolde ischen. l it de bespreking bleek instem ming met di' voorstel; ook het bondsbestuur had daarmee instemming betuigd. Dezelfde vereeniging had een voorstel in gediend, da; bet bondsbestuur op grond van Nog steeds staat de oude beproefde kwaliteit van HAVERMOUT H.O. bovenaan deter dan elk ander merk en niet duurder want een pak H.O. weegl bijna 6 ons (netto 570 gr) art. 3 der -Statuten zich definitief zou uif- j spreken legen aansluiting der afdeelingen bij het Ned. Herv. Verbond tot Kerkherstel ol de Jongerengroep van dit Verbond; maatregelen zou nemen tegen de afdee lingen of personen, leden enz. van den Bond, welke zich bereids bij dit Verbond mochten hebben aangesloten; en de afdeelingen zou aanmanen, zich van alle actie ten gunste van dit Verbond te onthouden. Het bondsbestuur gaf het volgende advies op dit voorstel: Het Bondsbestuur gaf in „De Vaandrager" van 4 Maart 1931 no. 12 van den 19en jrg. een nadere uiteenzetting van zijn stand punt inzake het Ned. Ilerv. Verbond tot Kerkherstel. Het Hoofdbestuur maant in bedoeld stuk de J.V. en om principieele, en om practische redenen ten sterkste af om als zoodanig bij het Hervormd Verbond tot Kerkherstel aan te sluiten. Tevens besloot het alle ingezonden stukken dit onderwerp betreffende voor plaatsing te weigeren, ter wijl de Hoofdredacteur in een driestar van 18 Nov. 1931 adviseerde zich als J.V. niet met deze actie daadwerkelijk te bemoeien, als niet liggend op haar terrein. (Uit vorengenoemd artikel citeeren wij de volgende zinsnede: „Het Bondsbestuur kan begrijpen, dat in het Hervormd Verbond een zeker protest tot uiting kwam tegenover de afwijzende daad van de Synode inzake het reorganisatierapport. Evenzeer kan het verstaan, dat de verwachting van een mas sale beweging het hart van jongemannen zoozeer kan vervoeren, dat zij er zich spon taan aan geven. Dit mag het Bondsbestuur echter niet weerhouden om onomwonden te verklaren, dat het z.i. in strijd is met den aard en het doel, zoowel voor onzen Bond als geheel, als van elke bij onzen Bond aangesloten Vereeniging om als Vereeni ging lid te worden van het „Hervormd-Ver- bond tot Kerkherstel" of van dergelijke organisaties"). (Red.). Over dit voorstel ontspon zich een vrij breede discussie. Nadat het werd toegelicht door de afgevaardigde van Delft, zeide de Voorzitter, dat het Bondsbestuur niet is een vader of moeder of schoolmeester, maar een vertegenwoordiging van de vereenigingen. Het bondsbestuur heeft zich principieel uitgesproken tegen aansluiting der vereeni gingen bij Kerkherstel. Verder kan het niet gaan. Prof. Severijn wenschie dat de ver eenigingen di zich aansloten bij Kerkherstel geschrapt zouden worden als leden van den Bond, al zouden er dan maar twee of drie vereenigingen in den Bond overblijven, dan zou spr. nog wel hoofdbestuurelid kunnen blijven. Dr. C. Beekenkamp van Leiden, zei de dat uitgemaakt moest worden of de Bond nu Hervormd of Gereformeerd was. Ds. de Geus en Ds. Bartlema spra ken zich ook nog uit tegen het Verbond van Kerkherstel. Op voorstel van Prof. Visscher werd besloten om de beslissing over deze aange legenheid uit te stellen tot de volgende vergadering. Hierna werd de vergadering gesloten. Schoolnieuws. Prof. Dr. G. C. NTHOFF f Te Groningen is op 75-jarigen leeftijd overleden Prof. Dr. G. C. Nyhoff, oud-hoog leeraar in de Verloskunde aan de Rijksuni versiteit aldaar. Op 18 Juni 1881 promoveerde de thans ont slapene in de Geneeskunde. Hy werd in 1897 benoemd tot hoogleeraar te Groningen. In 1927 werd hem op zijn verzoek eervol ontslag verleend. HOOFDBENOEMINGEN Nederwoud, (bij Lunteren), J. de Ko ning, oud-hoofd te Krabbendyke. Voor tydelyk. Ing. 15 MeL ONDERWIJZERSBENOEMINGEN jogeveen ('t Haagje, Geref. School, d J. W. Broekema), mevr. M. A. Veldman Van Dijken, aldaar. Voor tydelijk. Balk (hoofd M. Dijkstra), H. Rusch te Lemmer. Fijn je (hoofd B. Fokkens), R. Hiemstxa te Pingjum. Voor tydelyk. Radio Nieuws. DINSDAG. 17 MEI a AVRO: Honga&rech en* Fraasche muziek AVRO: Gramofoonmuetek AVRO: Zang voordracht _ri.Mckwa.rtet sum AVRO Omroeporkest dborg: Qmroe-porke.n i KRO: Zaag Willem He reken rath h a uPianorecital awuit«rhi uien: Pop. eomoerj •sum ARVO: Omroe-porkeat i KRO: Graaiofoonmuiiek 18.30 HU v Crlaia 19.00 H I 1 v 19.30 H i 1 v e r s i KRO: PersbericJiteL u m AVRO: Persberichten WOENSDAG 18 MEI 8.01 Htlv 8 16 Hulzen NCRV: 10.00 Hulzen NCRV: D&m»i 11 00 Huizen NCRV: Harmoniurobeepelt 11.20 Kalundborg: Strijkorkest 12.01 Hilversum VARAVarn-septet NCRV: Middagconcert 16.20 L a n 16.55 Wa n 17.80 Hil v 14.30 Hu I z lectmr 16.15 H 11 v 18.00 Hu Bru 18.45 H it i z sag 20.00 H u i NCRV: Conei i VARA: Gramofoon muziek i NCRV: $IeJ. Wemttack: Chr, Dultacfee in NCRV: Leger des Hel la Utrecht 16.30 Hl 1v« ri 17.00 Hu laeti deruurtje u m VARA: KimdenlurtJe NCRV; Mej. S. Groencweg. olltle- «n Persberichte NCRV: Polltleberl**ten. NC.RV: PoliLieberichten NCRV: Pereberiöhten Volledige programma's ln de Cmroepgids. Duidelijke foto's; best verzorgd Radio blad; 4 gld. per half jaar of 18 ct per week. Ned. Chr. Radlo-Vereenigüig, Voog- lenzang, Ede. Draagt hij in de omroepkosten. N ij kerk, G. (U.L.O.-School), J. T. Bou wer te Zaandam. Amsterdam-Oost (Groen van Prinste rerschool, Zaaiersweg 15, hoofd H. F. du Pon), mej. A. H. Hamstra te Amersfoort. Voor tyi Glanerbrug (Herv. School, hoofd J. A. Velsink), mej. J. H. Bronsema te Almelo. H e e m s e, F. Oldenhuis te Bedum. JUBILEA De heer W. van der Zwaai, hoofd van de School met den Bybel te Heinenoord, hoopt 1 Juni a.s. den dag te gedenken, waarop hij vóór veertig jaar aan het Christelijk onderwijs "erbonden werd. Op 1 Juni 1892 trad hij in functie als onder wijzer aan de toen pas geopende Christelijks School te Stadskanaal, wier veertigjarig be staan 26 Mei a.s. zal worden herdacht. Van Stadskanaal vertrok hij naar Rotterdam, om vervolgens weer naar eerstgenoemde school terug te keeren. Daarna was hy eenige jaren als eerste onderwijzer te Groningen werkzaam. Op 1 Mei 1900 ging hij als hoofd naar de Chris telijke School te Tinte by Den Briel. Na 6 jaar vertrok hjj naar de toen nieuwgebouwde school te Dussen, waar hy vjjf jaar arbeidde. Sinds Januari 1911 is de jubilaris hoofd der school met den B'ijbel te Heinenoord, waar hy nog met lust en ijver zijn taak mag vervullen. OPENING INDISCHE TENTOONSTELLING De omkomt! ran II K. H. Prinses Juliana op het terrein der Indische Tentoonstelling. die door haar met een korte redevoering werd geopend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 9