ZATERDAG 7 MEI 1932 DERDE BLAD PAG. 9 KERKNIEUWS INTERNAT. CALVINISME HET CONGRES TE LONDEN BEGIN VAN SAMENWERKING Londen, Hemelvaartsdag. II Gistermiddag werd het congres, waarover wij in ons vorige artikel enkele beschouwin gen hehben gegeven, voortgezet In de Committee Room van Memorial Hall was een klein gezelschap van gedelegeerden uit verschillende landen bijeen om te spre ken over de mogelijkheid om een meer vaste vorm van internationale samenwer king te vindien. Bij ontstentenis van prof. Maclean uit Edinburgh werd de vergadering gepresi deerd door Dr. U n m a c k, een kranige 84- jarige grijsaard; 'n klein, levendig man neke. die er in zijn openingswoord aan her innerde, hoe de president der Sovereign Grace Union door ziekte helaas verhinderd was om de conferentie en ook deze bespre king bij te wonen. Voorts meende hij, dat het Calvinisme op een punt gekomen was, dat het vooruit moet in de wereld. Wij leven in crisistijd. Wil men iets bereiken, dan zal men zich internationaal moeten oriënteeren en dan moét het komen tot een fede>ratief saamwerken van alle calvinisti sche groepen in de verschillende landen. Mr. W. B. B u r b r i d g e, secretaris der Sov. Go-ace Union, gaf vervolgens een over zicht van de pogingen, die in vorige jaren waren ondernomen om tot een internatio nale samenwerking te komen. Hij deelde mede. dat prof. Maclean een voorstander was van het systeem, dat landelijke organi saties in een federatief verband wil onder brengen; en dat hij voorts heil verwachtte van de uitwisseling van literatuur uit de diverse landen, eventueel in een internatio naal tijdschrift Uit een schrijven van rev. Atherton bleek, dat deze zich vooral op hetgeen practisoh te realiseeren zou zijn, wilde bezinnen en dat het thans niet het juiste moment was om over dogmatische [verschillen te disputeeren. 'Het comité nu had ter vergemakkelijking Van de bespreking een conflict-resolutie op gesteld van dezen inhoud: „De commissie, met nadruk vooropstel lend, dat een verbond van calvinistische or ganisaties tot grondslag dient te hebben een gezonde leerstellige basis, is van oordeel, dat fjractische samenwerking onmiddellijk mo gelijk is en dat een eventueele federatie kan Worden bevorderd door a) officieële corres pondentie van de vereenigingen der ver schillende landen; b) uitwisseling der ge schriften; c) jaarlijks publicatie van versla gen. waarin de toestand van het Calvinis me in elk land wordt beschreven; d) voor bereiding van andere internationale confe renties." Hierover werden nu de besprekingen ge opend. Van Hollandsche zijde wemd opge merkt, dat de principieele omschrijving te Vaag was. Voorgesteld werd de verschillen de confessies met name te noemen, opdat men zou weten, waar men aan toe was. Ook van Fransche zijde werd in gelijke richting een opmerking gemaakt. Gevraagd werd. wat onider een calvinistische organi satie moet verstaan worden, In Zwitserland b.v. is een beweging, die wel eenige sympa thie heeft voor het Calvinisme, maar toch niet Calvinistisch genoemd kan worden. Ten slotte werd het Hollandsch-Fransche voorstel aangenomen met algemeene stem men. dat de federatie, een verbond zal wor den van vereenigingen (niet van personen!) die onderschrijven een van de Gereformeer de confessies, zooals de Westminster Confes sie. de confessio belgica. de 39 artikelen van de Ghurch of England de Heidelbergsche Catechismus, en dergelijke. Bij het tweede punt van de resolutie werd gevraagd, of het, met het oog op de menig vuldige literatuur over diverse onderwer pen in calvinistischen kring in Holland niet wenschelijlc zou zijn te volstaan met een literatuuropgave. Het zou niet goed mogelijk zijn, elke publicatie in de moderne talen en doen vertalen. De Engelschen vonden dit „a good idea" en gingen ermee accoord. Ten slotte werd een voorloopige commis sie benoemd, bestaande uit één gedelegeer de van ieder land. die nader de modus quo van federatievorming zal uitwerken. Midde lerwijl zal men aanvangen met correspon dentie en literatuuruitwisseling. Op een vol gende internationale conferentie kan dan wellicht de definitieve oprichting volgen. Niet onvermeld mag blijven, dat elke ver- eeniging haar eigen autonomie zal behouden en dat de eene vereeniging niet gebonden zal zijn door de handelingen of besluiten van anderen. Wij meenen, dat wij voor dit begin ran ■^menwerking dankbaar moeten zijn. E® is thans een begin. Verdere uitbouw van de gedachte is noodig en gewensoht. Vooreenst zal men nationaal moeten komen tot een hechter verband van calvinistische belijders. Want. zoolang men nationaal niet tot fede ratie kan komen, hoe zal men dan rijp zijn voor internationale samenwerking! Naar onze meening is men in zekere Hol landsche kringen bang om zich aan koud water te branden. Of, met andere woorden, men is benauwd, dat eenige vorm van sa menwerking tusschen calvinisten, die moge lijk over min of meer ondergeschikte punten een andere opvatting hebben, zooal niet on mogelijk. dan toch in hooge mate bezwaar lijk is. Kennismaking en samenspreking met I stond in ons blad van 6 Mei geestverwanten uit andere landen, voorname lijk uit die landen, waar thans een opleving van het calvinisme valt waar te nemen en waar men dankbaar is voor aanvankelijk verkregen resultaten, verruimt de gezichts toring en voorkomt, dat men „narrowmin- ded" wordt. Bovendien en dit zegt nog meer! men komt onder den indruk, dat er geest verwanten zijn. die. eveneens gegrepen dooi de machtigo conceptie van het Calvinisme, naar hun eigen zienswijze en onder invloed van nationole omstandigheden deze concep tie pogem uit te werken en te beleven. Vraagstukken, die voor de eene groep mo menteel in het centrum van belangstelling staan, zijn voor een andere groep misschien reeds lang overwonnen punten. En omge keerd, vragen waarmee sommigen worste len. zullen voor anderen ver buiten den ge zichtskring liggen. Men moet derhalve lee- ren zijn problemen en probleemstellingen „betrekkelijk" te zien. Daartoe heeft doze conferentie veel bij-gedragen. Algemeen va men van gevoelen, dat men van elkander leeren kan. Daartoe is geen uniformiteit, maar eenheid noodig. Geen eenvormigheid maar nauwe saamwerking met behoud van eigen natio nale. misschien ook kerkelijke nuanceerm Vooral was het in de lijn van de bespre kingen te London, dat men niet krampach tig eraan moet vasthouden, dat.de persoon lijke visie op de dingen de eenig mogelijke, de eenig juiste is. Dit geeft geen vervlakking, geen verfl-au wing der grenzen, maar opent perspectieven voor de opbloei en uitbouw van de Calvinis tische wereld- en levensbeschouwing. Het Calvinisme is door een der sprekers ge noemd het meest consequente en meest har monische Christendom. Deze gedachte is Juist en draagt in zich beloften van een sohoone toekomst. Wanneer ook in Neder land deze gedachte mocht wortel schieten, is de hoop niet ijdel, dat de hooggespannen verwachtingen, die met namie öe Engelschen en Franschen koesteren, in vervulling zal gaan. Het Calvinisme heeft toekomst. Het is bij uitstek geschikt om zich internationaal te manifesteeren. Dit is trouwens in de lijn van Galvijm zelf. Er is op de conferentie een en andermaal aan herinnerd, hoe Cal- vijn aan den Engelschen bisschop Cram mer geschreven heeft, hoe begeerig hij was. dat de belijders van het Gereformeerde ge loof uit verschillende landen elkander zou den ontmoeten. Welnu, waar dit internationaal bedoeld is, hoeveel te meer geldt het niet voor nationale verhoudingen? Alle Calvinistische belijders uit één land onder een federatief verband, samenwerkend in harmónische eemheid, zoo wel nationaal als internationaal. Dit is de les. die London leerde. Rest ons thans in dit en een volgend ar tikel nog een kort overzicht te geven van de voordrachten, welke gehouden en met groote belangstelling gevolgd zijn. Woensdagavond begon de serie voordrach ten over het Calvinisme, onder voorzitter schap van P. W a k e 1 e y, Esq. Naar Eoigel- sche trant zorgde een ander voor Schrift lezing en gebed, en wel pastor S. W. W h i- te, vice-president der S.G.A. Eerste spreker was prof. dr. A. Lecerf van Parijs, die met de eloquentie, den Fran schen. eigen, en met elegante gebaren een zeer interessante beschouwing leverde over de geschiedenis van het Calvinisme in Frankrijk. Merkwaardig was, dat hij van calvinisme toon spraken, voordat Calvijn eigenlijk, rijm lessen in Gemèver had aangevangen een prae calvinistische pe riode alzoo. Veirder schilderde hij de opbloei en het daarop weer volgend verval van het calvinisme in Frankrijk, terwijl hij uitvoe rig aangaf, welke oorzaken daartoe geleid hebben. Vervolgens refereerde D* E. C, Un- mack over de philosofie van het Calvinisme Uit deze rede. die met groote bewogen heid werd voorgedragen, was merkbaar, dat die Engelsche Calvinisten een ander begrijp van dit onderwerp hebiben, dan wij Hollanders. Zijn referaat was meer dogma tisch dan philosophischhij <zette namelijk uiteen de beginselen van het Calvinisme en noemde het dogma van den Almachti- gen. Souvercinen God, Wiens wil alles draagt, de philosophie van het Calvinisme. God is de groote ooi-zaak van alles. Die God is de Eeuwige, Die door Zijn genade werkt in menscheniharten. Het derde referaat, dien avond werd ge houden door Prof. F. W. Grosheide, van Amsterdam, die sprak over het eigen-aardigo van het Calvinisme Ondanks het feit. dat het auditorium reeds twee voordrachten had aangehoord, werd ook deze zeker niet de minst in teressante rede met levendige belang* stellintr gevolgd. Spr. zette uiteen, waann het Calvinisme zich onderscheidt van het Lutheranisme en van de leer der R.K. kerk namelijk hierin, dat het Calvinisme een religieus systeem is, hetwelk het leven in al zijn geledingen doordringt. Het ziet God als God en wil den mensch zien in de plaats waarin God hem bedoelt te zetten. Het schepsel moet Gods eer op alle levens terrein verkondigen. De waag, of het Cal vinisme dualistisch is. werd ontkennend beantwoord. Vandaar, dat de reformatoren moesten breken met romanisme en arminia- ndsme. Het voorgaande werd gedemonstreerd aan enkele punten, voornamelijk aan het Schriftgezag, hetwelk het Calvinisme hand haaft tegenover de pogingen der Schnft- critioi om dat gezag te ondermijnen. Van daar ook dat de Bijbel, als het geinapireer- de Woord van God, gezag heeft over heel het leven, volgens het Calvinistisch den ken. Aangetoond werd do groote beteekenis daarvan voor wetenschap, onderwijs, pae- dagogie. politiek. Het Calvinisme heeft toekomst Oi de wereld op een eind loopt, weten wij met Maai' wel weten wij, dat deze wereld alleen dan gered zal kunnen wondien uit de crisis ars ze geleid wordt door de beginselen dor reformatie. Ook hierin prevaleert, naar Prof. Grosheide aantoonde, het Calvinisme boven Ronje en het Lutheranisme. Onze tijd vraagt om liet svsteem van het Calvinisme De „revials" in Hongarije en Frankrijk wij- zen tidt duidelijk aan. Met groote dankbaar heid kan worden geconstateerd, dat juist m dezen tijd allenvoge een belangstelling voor het Calvinisme levendig wordt. Dit vergroot onze verantwoordelijkheid. Deze rüde werd, gelijk de andere, met warm applaus door de vergadering ontvan gen. Het bleek uit gesprekken na afloop van den avond dat men buitengewoon erkente lijk was voor hetgeen dc buitenlaiulsche ge delegeerden hadden medegedeeld. HERDENKING. Te Siddeburen zal de Geref. Kerk in een samenkomst op 17 Mei a.s. herdenken dat 75 jaar geleden de ambten aldaar ingesteld werden. Te Tweede Exloërmond hoopt de Geref. Kerk in September a.s. te herdenken, dat zij 25 jaar geleden geïnstitueerd werd. kerkgebouwen Te Apeldoorn is Woensdagavond door de Geref. Kerk het nieuwe kerkgebouw aan den Arnhemscheweg in gebruik genomen. Ds. P. C. de Bruyn ging, als voorzitter van de bouwcommissie, de geschiedenis van den bouw na, er aan herinnerend dat in betrek kelijk korten tijd een som van f 52.000 was bijeengebracht voor den bouw. Ds. J. R. Goris hield, als oudste predikant, de eerste bediening des Woords en wel over Hand. 28, wijzende op tweeërlei strekking: HET AMBTSJUBILEUM VAN BURGEMEESTER VAN DER MOLEN Ter gelegenheid van het 12Vr]arig ambtsjubileumbïleum van den Burgemeester van Renkum, den heer J. t>. d. Molen, 'vond gisteren een huldiging plaats. We zien op onze foto den Burgemeester zittende naast zijn dochter, welke namens de ambtenaren bloemen werden aangeboden. VIER GESLACHTEN De vier personen op deze foto dragen allen denzelfden naam van Dirk van Bameveld. De oude heer (rechts) woont te Benne- kom en herdenkt heden zijn SOsten geboorte dag. Hij verricht nog iederen dag met opge wektheid zijn werk en heeft drie jaar ge leden voor 't eersteen fiets aangeschaft, waarvan hij veel gebruik maakt. Zijn zoon (staande) werd geboren in 1S76 en woont te 'assenaar. Diens zoon (zittend linkseveneens te Wassenaar wonende, werd geboren in 1902, terwijl Dirk IV in 1927 het eerste levenslicht aanschouwde. Grootvader, zoon en kleinzoon zijn trouwe lezers van ons blad; de achterkleinzoon be looft zulks ook te wordenwant hij zit Zaterdags al verdiept in 'f Kleuterkrantje. Ter gelegenheid van den SOsten verjaardag an den ouden heer Van Bameveld, nemen we deze aardige foto op. 1. een symbolische onderrichting van het won dere werk van den Geest Gods in de Gemeente, en 2. de dure roeping der Gemeente in deze wereld. Namens de Classis Apeldoorn en genabuur- de 'Kerken, voerde Ds. J. Tonkens, van Epe, het woord, terwyl Ds. A. Boekenoogen, van Wijhe, aid oud-dienaar des Woords van Apel doorn, zijn gelukwenschen uitsprak. Nadat ouderling Staal een woord van opwekking mens den Kerkeraad had gesproken, herdacht de nieuwe predikant Ds. E. I. F. Nawyn, in gevoelvolle woorden wijlen Ds. G. J. Goede, voor wien deze nieuwe kerk en pastorie eigen lijk bestemd waren. Nadat Ds. Nawijn de bouw commissie en inzonderheid Ds. de Bruyn als voorzitter had dank gezegd voor het vele werk, eindigde hij met dankgebed. In dezen dienst werd voor het eerst de nieuwe wijze van collecteeren (met de zakjes met korten stok) in toepassing gebracht. ziekentelefoon Te Enschedé heeft de Gerei Kerk een inrichting voor ziekentelefoon in gebruik ge nomen. De installatie bevindt zich In de nieuwe kerk aan den Lasondersingel en is tevens voorzien van een aantal aansluitingen voor dooven. De kerkgebouwen aan de Haaksbergerstraat en Wilhelminastraat kunnen eveneens op het kerktelefoonnet worden verbonden. Voorloopig zijn er 13 woningen voorzien, over de geheele stad verspreid. Aangezien Enschedé uitgebreid ls, komt de ln gebruik zjjnde draadlengte per aangeslotene vrij hoog. Een woord van lof komt dan ook aan de Telefoon-Commissie toe voor de goede organi satie, waardoor de uitvoering mogelijk werd. Men meldt ons: De Classis Assen der Geref. Kerken heeft »a breede bespreking een voorstel van de Kerk van Smilde aan de Part. Synode van Drenthe aangenomen, om een commissie te benoemen, bestaande uit deputaten der Part. Synode voor Evangelisatie, met enkele andere leden, welke tot opdracht heeft te onderzoeken hoe in Drenthe een of meer Evangelisatie-predi kanten kunnen worden aangesteld. evangelisatie Bij de Rijkswerkverschaffing. Ds. C. van der Zaal, van Deventer, geestelijk verzorger onder de te werk gestel den in de Rijkswerkverschaffing in Gelder land en Overijsel, zendt ons een schrijven waarin hij uiteenzet het geestelijk werk, dat met voorzichtigheid en trots vele bezwaren verricht moet worden onder hen, die telkens óf 14 dagen of vier weken (de reiskosten re gelen dit) van hun gezinnen verwijderd zijn en met andere lotgenooten in houten wonin gen zijn ondergebracht. Zy'n ervaringen wekken verheuging zoowel als ontroering. „Getuigenissen hoorde ik, brie ven werden door mij ontvangen, die bewijzen", aldus Ds. van der Zaal, „dat God wonderen van genade heeft willen doen. Ook ben ik tot schreiens toe meer dan eens bewogen ge weest". „Indertijd zijn vele Hollanders naar Duitsch- land getogen, om er werk te zoeken en te vin den. De ellende werd nu echter in den vreem de zóó groot, dat ze werk- en broodeloos wer den. Onze regeering moest hulp bieden, of honderden gezinnen zouden, wegens het ont breken van middelen van bestaan, over onze grens gezet zijn. Hierom zijn vele huisvaders in Holland te werk gesteld. Over het algemeen zijn het zeer nette menschen, die voorbeeldig leven. Echter zijn deze mannen menigmaal eerst lang in lijden geweest, eer ze om steun wilden vragen. Alles is daardoor opgeteerd, wat ze in hun goede dagen bijeengebracht had den. De nood is by hen hoog gestegen. Velen kunnen de begeerde verwisseling van onder- kleeren zich niet veroorloven, ondanks ze vier weken van huis blijven. Ze hebben slechts één stel onderkleeren, of Ds. van der Zaal beschrijft dan ho# hy tot de ontdekking kwam,dat vele mannen niet meer aan hun lichaam hebben dan de kleeding die het oog ziet, namelijk alleen bovenkleeding over het naakte lichaam. Hij vertelt dan van een bijzondere ervaring. „'s Avonds (na de prediking, toen ik iets van die ellende zei) kwam een broeder tot en zei: „Dominéé, ik ben zelf arbeider en heb eenig geld weggelegd, om een muziekinstru ment te koopen. Hiermee wilde ik evangeli- seeren. Het zwaard van werkloosheid hangt nu echter aan een zijden draad ook boven mijn hoofd. Tc Zal myn doel niet kunnen bereiken. Vanmorgen onder de prediking toonde de Heere mjj, hoe ik nu dit geld aan U voor deze menschen moept geven. Met een dankbaar hart breng ik dit offer. De opgespaarde som was f20.50. Ti Mocht er wel niets van zeggen; maar hy heeft me niet verboden er over te schrijven. Want hiermee gaf htf tegelijk een stoot in de goede richting. Daarom vraag ik U: Kunt ge mogelyk zelf, of door uw arbeid mij niet helpen aan onder- en bovenkleederen, die ge mogelyk in uw kast laat hangen of liggen Of 't voor mannen, of vrouwen of kin deren, of jongelingen en meisjes past, behoeft voor u geen bezvfraar te zyn. Alles past ons. Mag ik er nog een vraag bij doen? Dikwijls heb ik Evangelisatie-samenkomst met deze mannen. Hoe wordt het hart van tegenstan ders vaak milder gestemd, wanneer ik bij zulk een gelegenheid hun een kop koffie of sigaar of een pyp tabak kan aanbieden. „My is de verzorging van 23 kampen toebe- trouwd. In één kamp is vaak ongeveer een ge tal van honderd mannen ondergebracht. „Nu begrijpt u, hoe welkom ook giften voor mijn arbeid zyn. Ieder dubbeltje en kwartje helpt reeds. Want een kop koffie kost slechts drie cent. Zal Christus in den dag der dagen tot u kunnen zeggen: „Ik ben hongerig ge weest en gij hebt mij te eten gegeven, ik ben dorstig geweest en gy hebt my te drinken gegeven, ik was een vreemdeling en gij hebt mij geherbergd, ik was naakt en gij hebt my gekleed Het adres van Ds. van der Zaal is: Mr. de Boerlaan 149, Deventer. En zijn gironummer 80447. MAR AN ATHA-CONFERENTIE Te Zeist, op het terrein van Hotel „Bosch- lust", sal onder leiding van Johannes de Heer redacteur van „Het Zoeklicht", de 16e Mara- natha-conferentie van Zaterdag 7 tot en met Dinsdag 10 Mei a.8. worden gehouden. Het onderwerp voor deze Conferentie is: „Christus naar de Schriften", terwyl als mede sprekers worden verwacht: Ds. C. J. Hoeken dijk, van Bussum; evangelist K. Rozendal, van Radio Nieuws. ZATERDAG 7 MEI y: Vioolrecital 18.30 Huls ulalr u 1 z e n KRO: Salonork«t llversum VARA: Orkest loden R.: Concert alundbor? Omroeporkest arschau: Piano-recital ulzea KRO: Salonorke>®t u 1 z e n KRO: Grtunoiooomuxlek 11.00 Hulzen KRO: Persberichte:. 13.00 HllT«rsum VARA: Persberichten ZOXDAG S MEI KemoiiBUto ens. 8.30—9.S0 Halzen NCRV: Morgenwijding. te houden door den redacteur van ..Het Zoek- de Heer. te R1J- Schriftlezing: Hand. 1:1—5. 3 Geb:A. 4 Solozang: 'k Zal den Koning zien In Z.W schoonheid. 5 Zang van 'iet Koor: Verheft j poorten, maakt u wijd" <Zan?b. no. 60|f 6 Toespraak. 7 Zang van het Koor: a BI.'bul- koor Openb. 5:12. b. Bijbelkoor Openb. 6. 7. 8 Solozang: Ik weet dat mijn Ver.«M leeft. 9 Zang van het koor: Gezaag 114 8 daar. Organist do heer S. Camping, spel. 2 Votum naar Ps. 124 S. 3 Zegengroet naar 1 Cor. 1 3. Zingen: Ps. 75 1. 5 Belij denis der geloof». 6 Schriftlezing: Joh. 6 -23 —40. 7-Gebed. S Zingen: Pa. 51 6 en S. 9 Afkondiging van den tokat: Joh. 6 3739. 10. Inleiding tot de preek. 11 Mededeeling hoofdgedachte en verdeeling dat goddelijk „cuandellng van do belde eerste punten. 13 Zingen: Psalm 89 1. 14 Behandeling van het laatste punt. 15 Dankzegging. 16 Zingen: Psalm 86:6. 17 Zegen naar 3 Cor. 13 13. IS Orgelspel. k.» den dienst tot 19.45 Gewijde Gemengd vocaal-kwartet. MAANDAG 9 MEI Na beëindiging muziek door 12.01 Hilversum AVRO: Kamerorkest 12.05 Daven try:' Concert 12.20 Lao gen berg: Middagconcert 12.30 Huizen NCRV: Orgelconcert Jf-30 Hilversum AVRO: Strijkkwartet Könlgewusterhausen: Concert Hilversum AVRO: Gramofoomnuzlefc 15*20 La ngenberg: Vesperconcert JÏ-22 Ml1.1**0 NCRV: Concert 17.30 Hilversum AVRO: Kovaos Lajoe AVRO: Kovaca Dajos 19.00 H 11 19.20 Daventry: BBC-Orkest riek u: Omroeporkest 18.30 Hllv 19.80 Hllv on i» Peftmoeders van onze kroonprinsi.. AVI10: O- lolst. mïö g £7!? kcrv:' Hoekzema 15.00 Hulzen NCRV: Maraaatha-confereatl© te Klnderuurtja. aai. NCR VVU e gr e la J e n. Hongarije sum AVRO: Klnderuur S *:>r"Yrol! tie be riet 19.45 Hulzen NCRV: Persbericht Volledige programma's In de Cmroepgids. Duidelijke foto's; best verzorgd Radio blad; 4 gld. per half jaar of 18 et per week. Ned. Chr. Radio-Vereenlglng, Voog- lenzang, Ede. Draagt bij in de omroepkosten. Den Haag; pred. L. Rosenberg (ZendeL onder de Joden) te Lodz (Polen); pred. E. Urban te Elberfeld (Dmtschland); en Ds. A, W. F Waardenburg te Wezep De openingssamenkomst wordt gehouden op Zaterdag te 12 uur; elke dag heeft voorts 3 samenkomsten: 10 uur, 8 uur en 7.80 uur. De slotsamenkomst vindt plaats Woensdag U Mei des morgens na het ontbyt. Alle samenkomsten worden gehouden in een groote, nieuwe tent, ruimte biedend aan meer dan 1000 personen. Hierdoor zal het mogelyk zyn aan de bezoekers uit Zeist, Utrecht en omgeving een plaats in de tent aan te bieden, hetgeen bji vorige Conferenties niet steeds mogelyk bleek. De toegang tot alle samenkom sten is vry. Op Maandag 9 Mei worden de samenkom sten van 35 uur 's middags en 89 uur 's avonds per radio door de Ned. Chr. Radio- Vereeniging (Huizen, golflengte 1875 M.) uit- gezonden. DE VAL VAN KONSTANTINOPEL Door LEWIS WALLACE ■- Naar het Engelsdh door ALM1A Maar het zou niet blijven bij Mohammed en Konstantijn. Hij twijfelde er niet aan ook de Rabbi's te zullen doen toetreden. Wat hij voorstelde was toch nagenoeg het zelfde als het Judaïsme van Mozes. De Bis schop van Rome zou misschien protestee ren. Maar dat zou zoo erg niet zijn. Als het Romanisme afgesneden was moest het ster ven. Evenzoo de ismes der Bramanen, Hin does, Boeddhisten, zij zouden alle te niet gaan onder de mokerslagen dier algemeene unie. Ook de Tijd zou het zijne doen ter volmaking van het werk, en langzamerhand Christus en Mohammed doen vergeten, hy in samenwerking met den Tijd. Wat deed het er toe oi dit werk eeuwen in be slag nam? Hij had iets voor boven andere hervormers, hij kon zijn hervormingswerk gaande houden, het leiden en besturen. Hij kon er op rekenen dat hij van zijn over winning getuige zou zijn. Medegesleept door zijn gevoel verheugde hij zich werkelijk in den vloek die op hem rustte, en beschouwde dien in dit oogenblik als een goddelijke genade. 36ST* HOOFDSTUK De Pannyohlden Een noodiglng van den Keizer om te blij- zelf reeds een beleefdheid, maar het ge reedmaken van een zitplaats voor den Vorst veranderde de beleefdheid in een per soonlijk eerebewijs. Daarbij kwam dat hij werkelijk de Pannychiden of Nachtwaken verlangde te zien. Hij had dikwijls gehoord dat zij een machtigen invloed uitoefenden op die deelnemers. In den laatstcn tijd was de plechtigheid in onbruik geraakt; en daar hij wist hoe moeilijk het is een verouderd gebruik te doen herleven, stelde hij zich voor, dat het schouwspel niet veel bijzon ders zou opleveren en niet lang zou duren. Terwijl hij hierover nadacht keek hij naar buiten, en was verbaasd dat het reeds zoo donker werd. Hij h°(.on onrustig te worden, tctdat hem plotseling iets inviel en geheel bezig hield. Gesteld da* de Keizer gewonnen werd voor "ijn plar, was daarmede dan het wel slagen verzekerd? Hij was zoo gewoon de macht van koningen en keizers als de eenige voorwaarde te beschouwen voor de plannen dde hij opperde, dat hij in dit bij zónder geval geheel vergeten L d rekening te houden met de Kerk, en waarschijnlijk zou hij in die begoocheling gebleven zijn, zoo niet de Mysteriën hem de oogen ge opend hadden, Zij dwongen hem om te den ken aan de macht, die godsdienstige instel lingen op de menigte uitoefenen. En deze Kerkl deze oude Byzan'Jjnsche Kerk! Ach ja! Het Byzantijnsche geweten was onder haar leiding, zij was de Biecht vader van het Keizerrijk. In der menschen oor was haar stem als de stemme Gods. Het verwijderen van Jezus Christus uit haar systeem zou wezen als het rukken van het hart uit eens menschen lichaam. Zij was hier en daar en overal, in zinnebeelden, zegeteekenen, monumenten, in kruisen, in beelden, in kloosters en verordenin'-en. Wat kon de Keizer doen, als de Kerk weerbar stig was en 'n uitdagende houding aannam? De duisternis daarbuiten sloop het hart van den Zwerveling binnen en dreigde het pas ontstoken licht weer uit te blusschen. De Kerk! Dat is de vijand dien ik te vree zen heb! fluisterde hij herhaaldelijk, voor de eerste maal den omvang begrijpende van den te openen veldtocht Hij voelde dat de Christelijke idee in den boezem der Kerk onaantastbaar was, zoo er niet iets voor in de plaats gegeven kon worden. Zou God de ledige plaats kunnen aanvullen? Misschien en de enkele gedachte reeds maakte hem koud om 'thartzouden de Pannychiden hem het antwoord geven. Het was een ker kelijke plechtigheid, een samenkomst van tallooze geestelijken. Wifiur, wanneer, hoe, kon de Kerk zich beter als een tastbare werkelijkheid vertoonen? Misschien, en een rilling liep hem door de leden, misschien was het niet zoozeer een gunst van Kon stantijn, als wel een genadegave Gods, dat h'j dit schouwspel mocht aanschouwen. Tot zijn groote verlichting kwam eindelijk de officier binnen, die hem te voren tot den Keizer gebracht had, en zeidr op vroo lijken toon; Tfc zal óe om hebben v naar de plaats te geleiden, die Zijne Majesteit voor u heeft doen gereed maken, opdat gij ongehinderd de plechtigheid zoudt kunnen bijwonen. Met uw welnemen zullen wij gaan. Ik ben gereed De voor den Vorst bestemde plaats be vond zich op een plateau, terzijde van een hollen weg. dien de processie volgen moest op haar tocht naar de kapel. Toen de Vorst, die er per draagstoel heengebracht was, uitstapte, vond hij op dat plateau een kleine t»nt, vooizien van een gemakkelijken stoel, eeu vuurbekken met gloeiende kolen, en een warmen mantel voor 't geval dat de nachtelijke koelte hem te groot mocht zijn. Vóór het plateau was een stang in den grond gestoken, wasraan een mand hing met o'-'tvlambaie stoffen, om als toorts dienst te doen. In kort, aJles wat het ver blijf aldaar kon veraangenamen was aan wezig, zells wi*u en water stonden op een kleinen drtev .*t binnen zijn hei eik. Voordat lnj zich noderzette ging hij naar den uiieisten rami van het plateau, van waar hij de kapel beneden zich zag liggen tusschen het dichte geboomte. Bloemengeur vervulde de lucht, en zachtkens murmelde de beek, maar het flikkeren van wape.icn op de area bij de Groote Poort maakte een somberen indruk op hem. Behalve het ha venlicht waren nog twee andere lichten zichtbaar, een op den Pharos, het andere op don Galatatoren, door den grooteu af stand aan twee flonkerende starren gelijk; maar overigens waren de vallei, on de heu vel tegenover Blacherne, en de groote stad daarachter, yocr Qig ,vm den beschou wer als een zware donkere wolk. Nu drong een zonderling geluid tot hem door uit de richting der stad. Stak de wind op? Of was het verwijderd golfgeklots? Terwijl hij hierover nadacht zeide een diepe grafstem achter hem: Zij komen. De Vorst keerde zich haastig om en zag een ouden bekende. Ah, Vader Theophilus! Zij komen, herhaalde de Vader. De Vorst huiverde. Het vreemde geluld werd meer hoorbaar. Zingen zij? vraagde hij. 't Koor zingt, antwoordde de ander. Waarom zingt het koor? Kent gij onze heilige Schriften? De Vorst bedwong een minachtend ge baar en antwoordde: Ik heb ze gelezen. De Vader vervolgde: Gij zult zoo aa_ stonds de woorden van Job hooren: Och of Gij mij in het graf verstaakt, mij verbergdet, totdat Uw toorn zich afkeerde; dat Gij mij eene bepaling steldet, en mijner gedachtig waart! De Vorst ontstelde. Waarom werd hem een man met zoo spookachtig stemgeluid tot gezelschap gegeven? Eu die woorden, voor hem juist bijzonder pijnlijk, die hij in uren van vertwijfeling zoo dikwijls had uitgeroepen, wie gaf ze dien man ln den mond? Het gezang kwam naderbij. Er was niet de minste melodie of maat te ontdekken Toch bracht het den Vorst verlichting, die gaarne to?stemJo dat hij nooit iets derge lijks gehoord had, iets zoo droevigs, zoozeer gcüjkcr.d op het geiammer der verdoemden. :*2t t e";vjs<"Xte pr-' de te rijn, Vader. Grooter dan ooit te voren. Heeft dat een bijzondere reden? De verdeeldheid die ln de Kerk heerscht. De Vader zag den glimlach niet op het gelaat van zijn toehoorder, maar vervolgde: Ja, de verdeeldheid neemt toe. Eerst was de strijd tusschen de Kerk en den troon, nu is het de Kerk tegen de Kerkeen La- tynsche fractie en een Grieksche. Eén des onzen is de drager geworden van al de ge leerdheid en toewijding van het Christelijk Oosten. Gij zult hem straks zien, 't is George Scholarius. In visioenen, gelijk aan die waar in God zijn raadsbesluiten aan de oudo profeten openbaarde, werd hem geboden de Pannychiden te doen herleven. Overal heeft hij boden heen gezonden, naar de abdijen, kloosters en kluizenaars. Hoe grooter de toevloed, zegt hij, hoe grooter de invloed Scholarius is een wijs man, zei de Vorst diplomatiek. Zijne is de wijsheid der profeten, ant woordde Vader Theophilus. Is hij de Patriarch? Neen, de Patriarch behoort tot de La- tij nsche fractie, Scholarius tot de Grieksche. En Konstantijn? Hij is een goed keizer, ongetwijfeld, maar helaas, hij is overladen met staats zorgen. Ja, Ja, zei de Vorst En die torgen lei den tot venvaarloozlng der riel. Koningen zijn dikwijls te beklagen. Maar hebben dezo Nachtwaken een bepaald doel? i(Wordt vervolgd}

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 9