1 W RITMEESTER i Een Zondag op een buitenoost in China ZATERDAG 26 MAART 1932 DERDE BLAD PAG 10 Kerknieuws. Ds. D. RINGNALDA. Ds. D. Ringnalda, predikant der Geref Kerk van Den Haag-Oost, die wegens ingang van zijn emeritaat Woensdag 18 Mei a-s., des avonds te 8 uur, in de Noorderkerk aldaar zijn afscheid hoopt te preeken, is voornemens niet 1 Juni d.a.v. zich metterwoon te Zeist te vestigen. P. KOSTER Een zeer bekende persoonlijkheid in de Geref. Kerken, de heer P. Koster, voorganger van de Geref. Kerk te Vaitermond, gaat 1 Aprij a.s., na 52-jarigen arbeid in dienst der Geref- Kerken in ruste. Daartoe zal hij morgenavond, juist op zijn 80sten verjaardag, afscheid nemen van zijn Gemeente, waarna hij zich zal vestigen te Driebergen. Pieter Koster werd 27 Maart 1852 te Mid delburg geboren. In 1879 werd hij aangesteld als zendeling-colporteur onder Israël, door de toenmalige Chr. Geref. Kerk en studeerde onder leiding van Ds. Beuker en later onder die van Ds. J. van Andel, van Leeuwarden. Met dezen arbeid onder de Joden, 14 Juni 1880 begonnen, ging hij voort tot 1887, toen hij door de kleine Gemeente van Zoetermeer- Zegwaart werd beroepen als „leerend ouder ling". Op 20 November van dat jaar, deed hij daar intrede. Zijn arbeid werd hier rijk geze gend, zoodat na zijn vertrek een predikant kon beroepen worden. Ook op het politieke erf bewoog hij zich hier- Op 17 December 1899 werd de arbeid te 'Appelscha aanvaard. Ook in deze mooie om geving mocht met lust gearbeid worden, ook voor de Chr. School. Op 4 Augustus 1912 preekte hij hier zijn afscheid en deed den daarop volgenden Zondag intrede als oefenaar by de Geref- Kerk te Vaitermond. De Vaitermond nam op kerkelijk gebied, onder de „Monden" een eigen plaats in. In alle andere „Monden" groeide het kerkelijk leven snel. Alleen in „de Valther" ging het langzaam. Het was maar een kleine, zwakke kudde, waaraan de heer Koster zich verbond. Maar in het geloof greep hij den arbeid aan. Na 4 jaar van hard arbeiden mocht de heer K., juist op zijn verjaardag, een Chr- School in de Vaitermond openen- Met vaste hand werd de Gemeente geleid en God gaf zegen en groei. Het kerkgebouw werd geheel ver nieuwd; een orgel in de kerk geplaatst, een vergaderlokaal gebouwd, en de Gemeente kwam tot bloei. Op de meerdere vergaderingen was de heer Koster altijd een gaarne geziene figuur. In het gewone leven is het bijna steeds: „dominéé Koster", doch ook op de Classis-vergaderingen enz-, liet de praeses zich wel eens ontvallen: „en wat zegt dominéé Koster er van". Geen predikant in Nederland heeft op zoo veel plaatsen het Woord bediend als de heer Koster. Steeds trok hij een groot gehoor. De groote stadskerken van Groningen, waren in de laatste jaren nog ten volle bezet, als hij 'daar optrad. Bij de viering van zijn gouden ambtsjubileum in 1980, toen hij in een her- denkiingsrede sprak over 1 Sam 712, is op ondubbelzinnige wijze gebleken, hoe hij bemind was bij de Gemeente en bekend over het ge heel e land- Het onderscheidingsteeken, waar mee hij bij die gelegenheid door H. M. de Ko ningin werd begiftigd, was een welverdiende onderscheiding. In den huiselijken kring leed hij meer dan één waar verlies, dooh dit alles deed hem zijn opgewektheid en geloofsoptimisme niet ontne- Een welbesteed leven voor Gods Koninkrijk, van meer dan een halve eeuw, ligt achter hem. PREDIKANTEN IN ALGEMEENEN DIENST Prof. Br. J- de Zwaan te Leiden stelt in ,JConingin en Vaderland" voor, dat de Her vormde Kerk zal overgaan tot de aanstelling Van predikanten in algemeenen dienst- Prof. de 3waan kwam tot- deze gedachte, omdat heel wat Indische jongelui in Nederland tijdelijk vertoeven, zorjder dat er voldoende geestelijk voor hen gezorgd wordt- „Thans zal het vaak zoo zijn, dat zij van hier vertrekken met den indruk van onder de heidenen verbleven te hebben, althans in een wereld, die koud was van temperatuur, óók en vooral in het geestelijke! Van het bestaan van Christus' Kerk, erger van de liefde Gods in Christus, hebben ze bij ons weinig of niets gemerkt. Te gen hun Christenlandgenoot in de tropen kun nen zij met een superieur, lachje en met de deskundigheid van degenen, die er zelf ge weest zijn, optreden en zeggen: Christen domniets van gemerkt! Kerkdaar ging toewan nooit naar toe! Pandita's? Ik weet niet, hoe ze er uit zien, ;zyn nooit bij ons aan huis geweest. Zouden oüd-zendelingen in dit verband niet zeer nuttig kunnen zijn, vraagt de hoogleeraar- De vraagstukken van reipatriatie, langdurig verlof, en dergelijke, waren, dan op goede wijze tot een oplossing gekomen." De „Internationale Bond voor het Vrijzin nige Christendom en voor Godsdienstvrijheid" heeft het ernstig plan te komen tot de stich ting van een Theologische School op vrijzin nigen grondslag. Door dë economische crisis worden de voorbereidingen thans opgeh ouden- Naar de „N. RotL Ct." gemeld wordt, zal de zaak op het a s- Intern Congres te St. Gallen wellicht verder behandeld worden. De leiders van de „Vrijzinnige Internatio nale", die reeds een ontwerp voor de leerstof gemaakt hebben, denken voorloopig over een vijftal leervakken, namelijk: psychologie, so ciologie, ethiek, geschiedenis van de interna- tionale politiek en geschiedenis van het inter-1 ze"^e" nationale vrijzinnige Protestantisme- The Memorial hall, Farringdonstreet, E.G 4, zal gesproken worden over den grondslag en de doelstelling van een op te richten Interna tionale Federatie van Calvinisten Des avonds is een openbare vergadering in hetzelfde gebouw, waarin door onderscheiden sprekers het Calvinisme van verschillende zij den zal belicht worden. Na een openingswoord van den voorzitter, Rev. H- Atherton, zal Prof. A. Lecerf, van Parijs, een overzicht geven van de his torische ontwikkeling van het Calvinisme; Rev. Dr- E. C. U n m a c k B-D. zal handelen over de wijsbegeerte van het Calvinisme en Prof. Dr. F. W. - Grosheide, uit Amster dam, over het eigen-aardige ervan (its indivi duality)- Donderdagmiddag om kwart voor 8 wordt de conferentie voortgezet. Alsdan zal Prof. Dr. V. H e p p, uit Amsterdam, handelen over de leerstellingen van het Calvinisme; eeri nader aan te geven spreker over „de persoon lijke toepassing ervan", terwijl Rev. J. Wharton, M.A., uit Liverpool, hoopt te refereeren over de politieke zijde van het Calvinisme. Men stelt zich voor, dat dien avond om 6 uur de verschillende gedelegeerden korte toe spraken zullen houden „om te vertellen van het werk, dat God in onzen tijd bezig is te doen in de onderscheiden landen", zooals het in het programma heet. Reeds nu kan meegedeeld worden, dat hier bij naar alle waarschijnlijkheid het woord ge voerd zal worden door Rev. J. Tolland (Ierland), Dr. J. Pannier FrankrijkV, Pastor Oh. Breed (Engeland), terwijl het zoo goed als zeker is, dat ook Duitsdie en Hollandsche afgevaardigden Sullen spreken. De conferentie wordt dan besloten met een dank- en bedestond, die op Vrijdag 6 Mei om 7 uur weer in Grove Chapel zal gehouden worden. Ten overvloede worde nog bericht, dat be halve de uitgenoodigde officieele vertegen^ woordigers. ook andere belangstellenden har telijk welkom zijn. Organisaties, die nog geen uitnoodiging ontvingen en het toch op prijs zouden stellen hun vertegenwoordigers te zenden naar Londen, worden vriendelijk verzocht zich te wenden tot Mr. W. B. Bur- .BIJBEL, OORLOG EN VREDE" Staan wy thans tegenover oorlog en vrede dan ernstige Christenen van vroeger? De bekende Dr. M H- A. van der Valk doet binnenkort een brochure verschijnen onder bo- venstaanden titel, waarin hij op populair-we- tenschappelijke wijze aantoont dat het beroep, door velen op den Bijbel gedaan om daarmee byv. den plicht tot eenzijdige ontwapening te bewijzen, niet gegrond is. Het boekje wordt uitgegeven door Koning's Uitgeverij N.V- te Baam. De prys zal slechts f0.50 bedragen, INTERNATIONAAL CALVINISME. Eenigen tijd geleden deelden wjj mede, dat het voornemen bestond om in het begin van Mei te Londen een conferentie te beleggen, waar het vraagstuk van het Internationaal Calvinisme aan de orde gesteld zou worden. Tot het deelnemen aan $eze conferentie, die saamgeroepen wordt door het bestuur van de Sovereign Grace Union, een bond van Engel- sche Calvinisten, zijn verschillende belangstel lende geestverwanten van het continent uitge- noodigd. Wij ontvingen zooeven het voorloopig pro gramma van deze conferentie, die D.V. nader is vastgesteld op 29 April tot 6 Mei Op Vrijdag 29 April zal er in Grove Chapel, kamp, Hogerbeetsstraat 5, Leiden. De kosten, aan het bezoeken dezer confe rentie verbonden, worden belangrijk geredu ceerd door de omstandigheid, dat de gast- heeren hun best zullen doen, de buitenland- sche deelnemers onder te brengen bij geest verwanten in en bij Londen. Men is van plan de toespraken, welke op de conferentie gehouden zullen worden, m druk te laten verschijnen en op groote schaal in het buitenland te verspreiden. Een en an der plaatst de S.G.U. voor onvermijdelijke groote uitgaven, weshalve men een beroep dot-t op allen, die het Calvinisme van harte zijn toegedaan om niet alleen met hun gebed, maar ook met hun gaven deze actie te steu- n<-n en het welslagen der conferentie te ver zekeren. GEREFORMEERDEN IN ZEVENBERGEN- Aan de „Kill vin is ta Szemile", het officieele orgaan van de Hongaarse he Gereformeer den, is het volgende ontleend; De Zevenberger Gereformeerde predikan ten hebben sedert Juli geen staatsondef- steuning ontvangen. De ondersteuning voor Juli wend nog In acht kerkelijke districten uitbetaald, sedert dien echter ontving men geen lei meer. Het gevolg is, dat de fami- liën dezer voorgangers de grootste ontbe ringen lijden, in het bijzonder die. welke schoolgaande kinderen hebben. Op 1 Fe bruari bedroeg de achterstand in de school gelden bij de kinderen van 221 geestelijken Camberwell Grove, Londen S E. 5, het kerkje reeds 1.590.000 lei (ongeveer f 20.000) Dom van Rev. H- At h e r t o n, den voorzitter van de S.G.U. die, naar wjj vernemen, momen teel ernstig ongesteld is een wydingsdienst gehouden worden, waarbij Pastor G. Rose hoopt voor te gaan. 'S Zondags daarop zijn er in hetzelfde kerk gebouw speciale diensten, om 11 uur en om 6.30 nam., waarin Rev. Jos- To 11 a n d, uit Belfast, zal optreden, terwijl 's Dinsdags avonds om 7-15 uur de ook in ons land zoo be kende Prof- D. Maclean D.D., uit Edin burgh, een rede zal uitspreken. Woensdag 4 Mei za! de belangrijke bespre king gevoerd worden tusschen de gedelegeer den van calvinistisch georiënteerde groepen en vereenigingen uit verschillende landen. In deze vergadering, welke om 3 uur belegd Is in dezen achterstand in de betaling schoolgelden komen werd de Gerefor meerde Scholen in een moeilijken toestand zoodat enkele van die scholen dezen predi kanten reeds hebben laten weten, dat, wan neer zdj de schoolgelden niet betalen, hun kinderen naar huis zullen worden gestuurd Bij de behandeling van de moeilijkheden in de Provinciale Synode heeft bisschop Makkai de ondersteuningen van het jaar- in zijn geheel de betaling van 521.000 lei (f6000) voor zijn rekening genomen. Ln de hoop. dat bedrag uit de later weer uit te be talen staatsondersteuningen terug te krij gen. Daarna kwam echter de begrooting voor 1932, waarin de door den Staat aan de Gereformeerde Kerk te betalen ondersteu ning van 68 öp 14 milLioen lei verminderde EEN ZWAAR VRACHTJE grond in de politiek. Dat wekt wantrouwen bij een deel der ouders. De bijzondere onder wijzer is in dat opzicht veel vrijer." VERDEDIGING VAN HET PROTESTANTISME Van het „Internationaal Verbond tot ver dediging en verbreiding van het Protestan tisme", waarvan Prof. Dr. J. R. Slotemakor de Bruine voorzitter is, is dezer dagen een Nederlandsche afdeeling opgericht, waar van het bestuur als volgt is samengesteld voorzitter Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze. Amsterdam (vertegenwoordiger van de Evangelische Maatschappij); secretaris Dr. A. Klinkenberg J.Azn., Amsterdam (verte gen woord i ger van de Evang. - Luthersche Kerk): penningmeester Paul Hugenholtz Voorthulzen, (vertegenwoordiger van de Evangelische Maatsehappoj)leden Mr. VV ■J. H. Doms. Amsterdam, vertegenwoorrii gér van het Vrijzinnig Protestantisme); Ds K.- H. E. Gravémcïjei. 's-Gravenhage, (ver tegenwoordiger van „Protestantsch Neder land"), Mr. S. J. Hogerzeil, 's-Gravenhage. (vertegenwoordiger van de Ned. Hervorm de Kerk): Jhr. Mr. W. C. Queries van üf- ford. 's-Gravenhnge (vertegenwoordiger van de vereen. „Unitas" en van de „Gustaaf \dolf-vereeniging"). De twee-jaarliiksche vergadering van het Internationaal Verbond" zal dót jaar vnn 11 tot 15September in Stockholm worden gehouden. EVANGELISATIE. Te N i e u w-H e 1 v oe t, als standplaats van de Vereen, voor Inwendige Zending op Voorne en Putten, is met ingang van 1 Juni as. tot evangelist benoemd de heer H. Bos te Schip- duiden. ZENDING Het Ned. Luthersch Genoot schap voor In- en Uitwendige Zending bestaat Dinsdag 5 April a.s. 80 jaar Schoolnieuws. SCHOOLJUBILEA. Te Almkerk zall April a.s. de Chr. School aan den Verlaatschen dijk 25 jaren hebben bestaan. Al die 25 jaren is zy ge diend door den heer C. van Veelen, als hoofd der School, en door den heer H. D. van der Mcyden als penningmeester der School veree- niging. Op Donderdagavond 81 Maart heeft in de Geref. leerk een herdenkingssamenkomst plaats. Ds. C. J. Hakman zal een gedachte nisrede houden en ook genoodigden kunnen er het woord voeren. Vrijdag 1 April is er des morgens feest voor de schoolkinderen en des avonds een feestelijke samenkomst van oud-leerlingen met genoodigden. Te Stadskanaal zal de Chr. School aan de Menistenlaan (hoofd de heer K. Bos) Dinsdag 26 Mei a.8. 40 jaren hebben bestaan. Plannen tot feestelijke herdenking zijn in voorbereiding. BEZUINIGING OP SCHOOLBOEKEN. W. der genpeenten we.ike door het rijk gesubsidieerde handels scholen en -cursussen Ln stand houden, be richt dat het ter vermindering van de u t gaven voor boeken ten behoeve van on- en minveirrnogende leerlingen z.i. aanbeveling verdient, dat nog in goeden staat verlu-e rende en niet verouderde hoeken, tegen verminderden prijs van de betalende leerlin gen, na hun bevordering tot een hoogere klas of bij het verlaten van de school wor den overgenomen, om ze aan de on- of min vermogenden uit te reiken. De Ministe/ geeft in overweging dienovereenkomstig t<* handelen en deelt mee, dat de desbetref fende kwitanties op de gewone wijze kun nen worden verantwoord op de gewone wij ze op den jaarlijkschen staat van afrene ning. AFDEELINGSVERGADERING. De Afdeeling Vlaardingen der Vereeniging van Chr. Onderwijzers en Onderwijzeressen in Nederland hield Dinsdag j-1. haar verga dering in de Marnixschool aldaar. Na afdoening van -eenige huishoudelijke bezigheden kreeg de heer T. van der Kooy het woord over: ,-ln het land van Luther, Oaivyn en Zwingli", waarbij hy, behalve na tuurbeschrijving en historische verwijzingen, ook heel wat persoonlijke reisherinneringen gaf aan den Wartburg, Zürioh en Genève. Een en ander werd met beelden van de projec- tielantaarn verduidelijkt. OM DE OPENBARE SCHOOL In het „Schoolblad', het orgaan van het Ned. Onderwijzers-Genootschap, komen eeni ge jongere" onderwijzers uit Appelscha in verzet tegen de strooming, die de Open bare School al meer brengt onder de maïht der socialisten en die dar door deze school in ons volksleven schade doet Zij schrijven o.m.: „Wij wenschen, zooals u boven kunt lezen van de S.D.A.P. vooral niets meer dan van de andere partijen. Dat hangt ook af van de partijen, die mederegeeren. „Wij meenen verder, dat de „geestelijke vrijheid" ook bij de S. D. A. P. in gevaar kan komen en men den heer Rijfkogel kan verbieden mede te werken aan een neutrale vereeniging. Ten slotte vragen wij. u, of men de openbare school niet erg zou schaden door van Oranje te. zwijgen en de laatste sporen van godsdienst te doen verdwijnen. „Of kan het u niets schelen, als we er toe meewerken, dan nog meer leerlingen onze school verlaten? Leg ons eens uit, hoe de verdwenen leerlingen weer terug te krijgen, want dat is toch zeker ons aller doel? „Wij als jongeren zeggen: Treedt als onderwijzer zoo weinig mogelijk op den voor- V raag en Antwoord. halve ln Zeist, in de Hernhutt b. Tc Zeist 1= terplein 10. en U oorhanger Ds. Th. Muller. Zue- Haarlem Ds. L. Schütz, Park- het aantal der In den loop der (.gezonden zendelingen, alsook ar te lande, dit zult u zeer waar nnen vernemen aan het Bureau Zendingsgenootschap, ^Broeder- 36 Een nhonné te G. had graag een recept het vervaardigen van een goede kwaliteit ipoeder, welke dan onschadelijk ls voor de .•h, Wie kan hier met een deugdelijk recept helpen? 1836 Een nbonné te R. wil weten hoe ln den tijd het zoogen. aardappelbrt ereid. Mist ich dat nog ner 1837 J. It. I Indertijd werkplaats te bouwen i toch In werkelijkheid u Dit Is dan een fout gew on op grond daarvan ki vergoeding laten gelden. 1838 W. huismoeders u recht op scha4e- U bent werkelijk ver- 1 April nog te betalen, verplichting and opzegging ls wederkeerlg. tlng U kost genoten hebl schadeberokkenin_ De vrijheid Ir Ij betwijfelen V. Het eenige wat wij u zou- I, ls, overweegt u eens UK! nd la echter groot, 1 of langB gerechto- ijken weg hier Iets kan worden bereikt. Tegen pissebedden 1 of doorgesneden aardappels. J841 N. N. Het la niet gebruikelijk, ndacht op zich te vestigen, teneinde n aan het Hof In en. Zulks wordt gewoonlijk oor het lei epaald door de kei prae-dloaat ..Hofleverancier" volgt. Nlette- i bestaat de gelegenheid, zich schriftelijk de Intendance der Koningin als zoodanig te dienen. Men behoort dan maar af ta riante bet"Tk feene°en goederen van de 342 Gedicht werkstaking, no. 1832. Men it ona mede. dat een gedicht onder dezen voorkomt in de vierde bundel van Voor- chten. verzameld door een hoofdonderw. S. E. J Bosch J.Azn.. Baarn. Djohter blijkt T w—te zijn en niet Fr. Cop- den inhoud het gedicht l- >elde zijn. 't Ï8 srkatakins Dekjes n den boekh i abooné J. I dank. 1843 Wie kan een abo-naé te V& helpen Als Ik 's avonds ter ruste mij vlij Na mijn gebeen. na mijn gebeen. Komt vaak 'n geliefde herinnering mij bij Uit het verleen. „Een tijd van verandering en nieuw gedachtenleven" I De rol. der Ohineesclie vrouw Het is de laatste weck van de Bittere Maan van het Qiineesche jaar en ik ben ln het binnenland 35 mijlen van Peking in het etatlje onpretentieus genaamd Ma Famg, .(het Huis van het paard). Mijn aankomst op Zaterdagnamiddag ls een van de gebeurtenissen van den dag. De gedachten van de vele omstanders worden door mijn komst op de moderne Westersche tijdon bepaald, maar ik moet onwillekeurig aan de middeleeuwen denken. Ik gevoel me vreemd in een groote open binnenhof om-geven door een hooge steenen muur. Vriendelijke kerkleden wijzen mij „mijn kamer" aan, een verlaten half ineengevallen school- looaal aan de eene zijde van het binnenhof. De muren zijn van gedroogde klei opge trokken, maar het dak is van pannen ge maakt. Voor de ramen zijn er een hoeveel heid gebro-ken rijst-papieren vensters en voor de deur een dik gewatteerd kleed van blauw katoen. Er is een papleren zolde ring. maar een groot gedeelte er van hangt mistroostig naar beneden. De vloer is vol gens gewoonte van gedroogde klei en bedekt onder een laag stof. Het geheel ziet er armoedig en vervallen uit maar er is vreemd genoeg aan de wand een Westersche kaart 'n de Puitsche taal. Het is de eenige decoratie die er is en ik begrijp niet waar de menschen die kaart vandaan gehaald hebben. Als ik al de be kende plaatsen zie gevoel ik mü reeds wat thuis. Tegenover mijn kamer" wonen m een paar kleine kamertjes zeventien vrouwen en meisjes, bij een-gekomen om voor twee maan den lang den bijbel te bestud-eeren en cursus een te volgen in het oprichten en instand houden van kerken en huiselijke bijeenkom sten. Pp. kamerties zijn zorgvuld-ig afgescheiden van mijn gedeelte van het binnenhof en de oude poortman en zijn gezin, die in een hoek kamer wonpri. zorgen er bovendien voor dat mijn verblijf in overeenstemming is met de et-r'ktr jtpwi onten van het land. Alle gehou wen zijn van één verdieping en opvallend eenvoudig en zeer stoffig, ofschoon schoon In het oog van het publiek. Het publiek. Te midden van een belangstellende me nigte pak ik een en ander uit. Men is ten zeerste geïnteresseerd in al dat Ik doe. Al? lerlea opmerkingen worden ten beste gege ven, schijnbaar zonder dat men zich indenkt dat ik alles versta. Het publiek is vriende lijk en uiterst beleefd, maar ik merk duide lijk dat men voor Westersche gebruiken a> heel weinig waardeering heeft. Even moeilijk Ben plechtige begroeting. als het voor sommige Europeanen is om het. leven der CJiineezen te apprecieeren, even onmogelijk is -het voor vele Chineezan om Europeanen en hun levenswijzete waar deuren. Men vin-dft mij vreemd en onceremonieel, maar dat ik in 'n met bont gevoerde Ghinee- sche jas ben met dito schoenen en muts, ln- plaats van in oupractisohe Westersche klee- ren, maakt mij in veler oogen nog voor ver betering vatbaar. Een oude man met zijn handen tegen de koude in zijn mouwen gestoken vraagt mi} waarom ik nu toch weer een kampbed met slaapzak heb medegebracht. Hij inviteert mij om met zijn gezin op zijn steenen fa- mi liebed te slapen, dat 's nachts flink ver wiormd wordt. Met een diepe, buiging dank ik voor de eer. Sieenen bedden in het bin nenland riïn k dicht bevolkt met „kleine bezoekers" en het Ls mij onmogelijk 'e sla pen in een met papier dichtgeplakte kamer met een geheel gezin dicht naast elkaar op een verwarmd steenen bed, zonder dat eeni ge frissche lucht binnen kan komen. Ik pro fereer het vervallen school lokaal meit de mooie Oostersc-he sterren-nacht, schijnend door de gebroken papieren ruiten. De poortman veegt met een groote bezem mijn kamer wat aan en als de groote stof wolken zich weer neergezet hebben, depo Möert mijn „boy" mijn bagage en keukenge rei op den grond neer, daar er slechts éen kleine tafel en tweebankjes zonder leuning aanwezig zijn. Kort na aankomst ga ik naar de „Zaal van Blijde Tijding", het kerklokaaJ, waar een bijeenkomst reeds is begonnen, geleid door eenige leden der kerk. l>e kerk kan het salaris van een Ghl- ueesche predikant nog met bijeenbrengen en:is daarom op de vrijwillige hulp van :de ouderlingen aangewezen. De zaal is geheel gevuld met een aandach tig" luisterende menigte. Er zijn silechts wei? nige vrouwen, daar die 's avonds niet bui tenshuis kom an. Daar zijn zakemnenschen en winkeliers, kenbaar aan hun bontmutsen en warm gewatteerde of met bont gevoerde lange mantels. Overheidsbekleeders deftig in glanzende zijde, een inspecteur van politie mot een paar politieagenten in gewatteerde- uniform, een paar soldaten met hun geweren recht voor zich uitstaand en vele landbou wers in dik gewatteerde korte jasjes en dito lange broeken. De enkele vrouwen die er zijn, zitton voor aan op oen paar zijbanken. Tien jaar gele den zouden zij verscholen achter een blauw katoenen gordijn gezeten hebben, maar illians zijn zij openlijk aan het oog van hei publiek tentoongesteld. Zij zitten heel kalm en waardig met haar klein gebonden voetjes dicht, bij elkaar en kijken strak voor zich uit, oogenschij-nlijk zonder eenig blijk van belangstelling te toonen. Zij zijn wat zij schijnen: de stille kracht achtar de troon van het Chineesohe familieleven. Een kracht door de man-nen zelden openlijk erkend, maar waarmede heel degelijk rekening gie houden wordt. De meeste vrouwen zien in vergelijk mét de mannen er zindelijk uit maar Ln het koude winterweer doet men in het binnenland van Noord-GhLna al heel weinig aan wasisahen. Sommige vrouwen dragen een hoeveelheid van kleine haarversierselen en spelden kun stig gemaakt van vogelveertjes, maar ande ren hebben het haar gebobt. De rijstpapieren vensters verhinderen alle ventilatie an de dik gewatteerde blauwkatoenen deur, die met iedere binnenkomende met oen slag dicht valt, houdt eveneens de buitenlucht te gen. De lucht is dik en zwaar, de men schen merken het niet eens en luisteren met spannende aandacht. Welk een goede gele penheid om het zaad des geloofs in deze ak kers te strooien. De menschen van het plat teland vam Ohina, die tweederde van de 40 milüoen popülatei uitmaken, zijn geheel open voor een nieuw leven en bereid het in allerlei vorm te accepteeren. Op alle dorpen, zelfs ver in het binnenland, ontmoet ik Rus sische propaganda en strijdt de zending met Rusland om de menschen te winnen. Ook hier, zooals overal Ln Noord-China h» dezen tijd van verandering en nieuw gedaqh tenleven, is een levende interesse in een boodschap van regeneratie en herle ving. Er is een aangrijpende belangstelling ofschoon de omgeving zonder eenige attrac tie of inspiratie is. De zaal lijkt wel een schuur en dan nog wei een waar een Hol landsche boer verlegen over zou zijn. De ducht opeen geschoven ban-ken zijn uiterst smal e nzonder leuning. De olielampen on voldoende en armoedig. De steenen vioe» koud en de wanden kaal. Er is geen muziek want er is geen orgel en daar wordt haas-t met gezongen, want de menschen kunnen niet samen zingen. Toch blijft men urenlang stil luisteren en gaat men slechts noode heen. Zondagmorgen. Lang voordat het tijd om op te staan is heb ik reeds bezoekers, die zeer geïnteres seerd zijn om mij te zien wasschen, scheren eai aankleeden in de koude van „mijn ka mer". Alles wat ik doe vindt men oelan-grijk en met onbeweeglijke oogen wordt ik voort durend aangestaard. Als Ik mij s ms vlug omdraai stuift vaak de een of ander ver schrikt opzij. Nooit zal ik het wagen om lai het binnenland een onbekende dicht te nade ren of aan te raken. Ofschoon erg benieuwd in alles wat ik doe, is men bang voor de eon of andere verborgen kracht in mij, die zij niet kennen. Dit is een van de moej lijk heden van het leven in het binnenland. Daarbij ben ik vaak zelden een minuut alleen en het is een onbeschrijfelijk eenzaam gevoel om dagenlang overal door een massa zwarte onbeweeglijke oogen aangestaard te worden. Oim tien uur zijn er reeds verscheidene kerkleden aanwezig die hier en daar bij elkaar zitten, iets over elven begint de kerk dienst Daar zijn slechts weinige klokken en horloges in het binnenland en bijeenkomsten beginnen als de meesten aanwezig zijn en men bij algemeene Instemming vindt dat het zoowat tijd ia Naar de kertn Op dezen Zondag zijn alle leden der kerk gevraagd om ter kerk te komen, om zich op nieuw in te laten schrijven ais een bewijs van instemming met 'het zelfstandig worden van de kerk. Daarom zit een ouderling in de kamer naast de poort om de namen te registrearen. Van heinde en ver komen de menschen op dagen. De omgeving doet denken aan de tij den t-^en Jezus opging naar der tempel. De groote stadspoort naast de kerk staat hall open. De stadsmuur is eeuwen oud en half ineen gevaJJen- De stiraat is ongeplaveid en met diep stof bedekt en de één-verdieping huizen van steen en gedroogde klei hebben al het primitieve van vervlogen tijden. Ra men of étalage's hebben de winkels niet en straatverlichting is nog onbekend. Eenige kerkleden in lang gewatteerde, assen leiden langzaam en waardig hun kleine ezeltjes, waarop hun vrouwen zitten, stevig ingebun- deld en gewoonlijk met een kind in haar armen. De kleine gebonden voetjes in gebor duurde schoentjes bengelen heen en weer, daar 'n zadel nooit gebruikt wordt. De vrou wen hebben meest allen donker blauw of zwart gewatteerde kleeren aan, maar allen hebben 't haar zorgvuldig geolied, stijf glad weggestreken en met een papieren bloem versierd. Enkele vrouwen arriveeren Ln lan ge platte wagens, getrokken door een os of muilezel of door beide. Het gelach en gepraat klinkt van ver over de stille straat Het is opval lend hoeveel gelukkiger en zindelijker de Christenvrouwen er uit zien dan de Boed dhistische vrouwen van de dorpen, als sla ven verbonden aan huis en kinderen. De be groeting, ofschoon zeer ceremonieel, is uiterst vriendelijk. Spoedig is het poorthuis en binnenplein vervuld van aJ het gepraat Men vertelt elkander al 't huiselijk nieuws daaa- de kerk de eenige plaats ls waar men zijn vrienden ontmoet Een dorpsbarbier als verzamelplaats of een herberg, school lokaal of vcreenigingsgebouw zijn tamelijk onbekende instellingen, ofschoon het thee huis met zijn verteller altijd heel wat man. tien trekt De eeredienst» Eenvoud kenmerkt de eeredienst, die nu volgt maar in tegenstelling met do Hol landsche diensten is hij algen reen en neeant de leider niet de centrale plaats in. Hoe wel eenigszins informeel wint de bijeen komst daardoor in meer werkelijk gezamen lijk God vereeren. Iemand leest een ge deelte van den Bijbei voor, gevolgd door stil gebed, daarna geeft een anler een lied op. Men leest gezunionlijk hardop 'n Psalm en de Geloofsbelijdenis. Het schoolhoofd vraagt om de voorbede voor enkele ge- beurieimscn uit de regeermg en een za kenman geeft een korte preek. Daarna aan het eind staat een statige vrouw op, ken merkend bel mor end tot de welgestelde land bouwersstand, en zegt: „Ik kan niet lezen of schrijven, maar ik ken één lied geheel uit mijn hoofd en mijn dochter heeft mij geleerd de wijs te houden. Zullen wij allen dit lied zingen"? Niemand antwoordt of kijkt verwondert, zelfs de kinderen op de voorste lage bankjes lachen niet eens en vanzelf begint men zonder orgel te zin gen: „Jezus leidt mij over de zorgen". Zulke kleine afwijkingen van de gewone dienst maken de Godsvereering meer reëel eh ore beren een atmosfeer van samen hooren. Na de kerkdienst is eir een eenvoudige maaltijd voor diegenen die van buiten ko men. Sommigen hebben drie uur ver ge- loopen en moeten weer drie uur loopen .«n thuis te komen. Dadelijk na den maaltijd komen de menschen weer bijeen voor een discussie over persoonlijk Evongelisme en de verplichtingen van een Christen tegen over kerk en maatschappij. Een groep van mannen besluit om voor veertien da gen gezamenlijk in de gastkamers te gaan wonen voor het volgen van een Bijbel cursus. Ieder zal zijn eigen voeding en bedding meebren gen en de kerk zal de kolen geven voor het koken en voor de verwarming van de stee nen familie-bedden. Na deze bijeenkomst gaan de menschen, die op de na burige dorpen wonen, heen, maar de anderen blijven voor de a,vondsamen.komst. wan neer „De Zaal van Blijde TiJ- )j* ding" weer gevuld zal zijn i" met een dichte gfroep van luisteraars, waarvan velen vx>r hpf eerst Christus ver kondig hooren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1932 | | pagina 10