JlifatPf £riitsdjt (£mrmt Dagelijks verschijnend Nieuws blad voor Leiden en Omstreken EERSTE BLAD. Nationaal Crisis-Comité BINNENLAND. Land- en Tuinbouw. N.V. HOUTHANDEL v,H. J. VAN SGHIJNDEL CO ABONNEMENT: (Beschikkingskosten I 015.) Per week Bij dagelijksche zending 7 Alles bij vooruitbetaling Losse nummers 5 cent met Zondagsblad 7V2 cent Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijglr. No. 3520 Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 (na 6 uur 3166) Postbox 20 Postgiro 58936 ZATERDAG 28 NOVEMBER 1931 ADVERTENTIEN Van 1 tol 5 regelsf 1.1'Vi Elke regel meer a 0.22VS Ir.gpz Mededeelingen van 1—5 regels 2.30 Elke regel meer0.45 Bij contract belangrijke korting. Voor het bevragen aan t bureau wordt berekend 0.10 12e Jaargang Dit nummer beslaat uit VIER blader DE NIEUWE ROOb/ISCHE KATECHISRIIUSVERKLARIFIG Het pas verschenen zesde deel III. (Slot.) Bij de bespreking van het sacrament des altaars (het waardigste sacrament omdat Christus zelf daarin tegenwoor dig is) wordt bladzijde op bladzijde ge wijd aan de verdediging van de letter lijke beteekenis van Jezus' woord: „Dit is mijn lichaam". Alleen de letterlijke zin is mogelijk. De figuurlijke is gewrongen en gezocht. We zullen hier niet veel tegen in bren gen, daar de tegen-argumenten van al- gemeene bekendheid zijn. Rome beroemt er zich steeds op, dat zij vasthoudt aan de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sacrament. Wij houden staande, dat Christus werkelijker (wijl geestelijk) in het H. Avondmaal aan wezig is. Merkwaardig is hetgeen we lazen op bl. 131„Het moet toegegeven, dat men bij de vaders der eerste eeuwen weinig over Christus' tegenwoordigheid ge schreven, vinclt." We willen volstaan met één argument te noemen, dat on's 'inziens een groot be zwaar is tegen de letterlijke opvatting van Jezus' woord. Bij de Paaschmaaltij d nam de Israë- lietische huisvader het paaschbrood in de hand, en sprak tot de aanzittende gasten: Dit is het brood der verdruk king dat onze vaderen in Egypte gege ten hebber.Neemt en eet. Zeer waarschijnlijk heeft Christus diezelfde woorden gesproken toen Hij zijn laatste Pascha vierde. Dacht toen iemand aan een wezens- Verandering? Werd, zoo vaak de vader In Israël de woorden„Dit is het brood der verdrukking", dit bropd, dat pas be reid wa§, veranderd in brood uit denj tij dj toen Israël uit Egypte *b'evrijd werd?.Zij vatten die woorden aldus op: Dit brood is een herinnering [aan,, een afbéelding van, een terugwijzing naar het brood der verdrukking. Wanneer inu Christus het- paasch brood in de hand neemt én spreekt „Dit is mijn lichaam," hebben de jonge ren dit immers in denzelfden zin opge vat: Dit brood is een afbeelding van, een heenwij zing naar mijn lichaam. De Roomschen aanbidden Christus in het sacrament, aanbidden de hostie. U .'„Gfel'ijk de herders aanbiddend neer knielen vooy het kindeke in doeken ge wonden, zoo knielen wij aanbiddend ne der voor Christus door de sacramen- teele gedaanten omsluierd." Een staaltje van de minitieuze wijze, Waarop Rome haar voorschriften den geloovigen oplegt, is het hoofdstuk dat handelt over 't waardige commuriicee- ren. Ivlen moet nuchter zijn van 's nachts twaalf uur af. Dit is wel geen goddelijk gebod maar men is 't verschuldigd aan den eerbied voor het sacrament. Men wordt „ontnuchterd", zoodat communiceeren niet geoorloofd is, wan neer hetgeen men gebruikt van buiten komt. Bloed of andere dingen die uit het tandv.leesch of andere gedeelten binnen het hoofd voortkomen, ontnuch teren niet (maar men mag b.v. geen bloed uit zijn vinger opzuigen). Over blijfselen der spijzen van den yorigen dag ontnuchteren ook niet. Zou iemand 's nachts een stukje drop, een suiker klontje, een tablet of pastille in den mond nemen en nog na 12 uur er iets van binnenhalen dan is hij niet nuchter meer. Haalt hij zonder opzet op weg naar de kerk een regendruppel, vliegje enz. binnen, dan blijft hij nuchter. Snui ven en rooken vóór de communie is niet passend, pruimen zeer afkeurenswaar- dig. Wanneer is 't 's nachts 12 uur? By den eersten klokslag. Natuurlijk moest ook een regeling getroffen worden ten opzichte van den zomertijd enz. Door te communiceeren ontvangt de Roomsche geloovige Christus in zich. Zoolang nu de gedaante van brood niet verteerd is, blijft Christus met zijn lichaam en bloed, met zijn godheid en menschheid in het binnenste tegenwoor dig. „Zoolang is hij het levend taberna kel, waarin de Godmensch rust en zet de H. Communie haar sacramenteele werking voort." Deze tijd is de kost baarste van het leven. Dan hebben wij noch leeraars, noch boeken noodig, \l stond in ons blad van 25 November. want Jezus zelf leert ons, hoe wij Hem moeten beminnen aldus de schrijver. Nu is echter niet uitgemaakt hoe lang de gedaante van brood in de maag blijft voortbestaan. Dit is afhankelijk van den gezonden of ziekeljjken toestand dei- maag, ook van de omstandigheid of de 'hostie lang dan wel kort in den mond gehouden is. Volgens Dr. Peutz is de verblijfsduur eener kleine hostie in de gezonde maag gemiddeld 2 a 3 uur. Zooals men weet ontvangt bij Rome alleen de priester de communie onder beide gedaanten. De kelk wordt aan de leeken onthouden. Bizonder zwak staat Rome in 't ver dedigen van deze gewoonte, waarover zooveel te doen is geweest in de historie der kerk. Erkend wordt dat in de eerste elf eeuwen de communie onder beide ge daanten algemeen in gebruik was. En hoe vatten zij het woord van Christus op: Drinkt allen hieruit? Dit is zegt de schrijver geen ge bod maar een uitnoodiging. 1 Maar waarom is dan 't: „Neemt, eet" wèl een gebod? Rome verklaart dat het gebruik van beide gedaanten niet noodig is, omdat Christus onder elke gedaante met zijn vleesch en bloed tegenwoordig is. Wij zeggen evenwel met Dr. H. vinck: „Omgekeerd is de instelling van iiet avondmaal onder twee teekenen een sterk bewijs, dat de transsubstantiatie niet de leer der Schrift is. Samen toen stellen zij ons den gekruisten Christus voor oogen en deelen Hem aan de loovigen mede, niet op lichamelijke, maar op geestelijke wijze." (Dogm. IV, bl. 628). Als redenen, waarom de wijn den leek niet gegeven wordt, worden o. m. genoemdhet gevaar voor uitstorting van de wijn het heilig bloed), de schaarschheid van wijn in vele streken, dc weerzin van velen om uit een gemeen schappelijken beker te drinken. De laat ste reden is teekenend: de practische weerlegging van de ketterij als zou Christus' niet geheel onder elke gedaan te tegenwoordig zijn( Ook de leer dat Christus zich in de mis dagelijks op onbloedige wijze offert, wordt uit enkele Schriftplaatsen afge leid, b.y. Genesis 14 1820, Maleachi 1 11. Van Protestantsche zijde is meer malen er op gewezen op welk een wan kelbaren grondslag een gewichtig leer stuk als de mis is opgebouwd, en van genoemde (en andere) teksten een ver klaring gegeven, die minder gewrongen is. Dr. Bavinck kon zeggen: Tegenover al deze schijnargumenten staat een reeks van bewijzen, die 't onschriftuur lijk karakter van de mis in het helder ste licht stellen (zie Dogm. IV bl. 629 e. v.). Een punt, waarover nu nog gestreden wordt in de Roomsche kerk, is de vraag op welke wijze de wezenskenmerken van het offer in de eigenlijke offerdaad wor den aangetroffen. Uitvoerig worden in Potters' werk de verschillende theoriën besproken.' 't Zou ons echter te ver voe ren, wanneer we hier dieper op in gin gen. Bij onze bespreking van Brom's boek „Katholiek" wezen we reeds op de jubelzangen door hem en anderen aan geheven op het misoffer. Ook hier ein digt ,de. bespreking in een loflied: het H. Misoffer is het middelpunt der ge loovigen, de goddelijke magneet, die de katholieke harten tot zich trekt, het Katholieke volk reeds bij het dagen van 't eerste morgenlicht naar de kerk doet stroomen. Uit liefde tot het H. Sacrifi cie offert de rijke zijn schatten, brengt de weduwe haar penningske, biedt de kunstenaar zijn talenten, treden alle kunsten in den dienst der Kerk er.z. (bl. 218). Als bewijs dat Rome nog steeds gul is in het verleenen van aflaten kan dienen wat we lezen op bl. 220 (noot)Alle ge loovigen, die met geloof en liefde de H. Hostie aanschouwen, wanneer zij in de H. Mis wordt opgeheven, of plechtig is uitgestald, en daarbij het schietgebed bidden: „Mijn Heer en mijn God", ver dienen een aflaat van zeven jaar en zevenmaal veertig dagen. Men verdient, eenmaal per week een vollen aflaat, wanneer men dagelijks deze godsvruch tige oefening verricht enz. Omtrent de instelling van de biecht wordt weer eerlijk verklaardde getui genissen der eerste eeuwen zijn onge twijfeld weinig in getal en niet erg dui delijk. Maar dan weer dezelfde redenee- ring als bij het aantal sacramenten: Had de biecht niet altijd bestaan, was zij niet door Christus, maar door men- schen ingevoerd, dan zou de geschiede nis verhalen, door wien, waar en hoe dit ge3chied is Rome meent dat Jezus met de woor den: „Zoo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergevenmo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij ge houden," aan zijn apostelen en hun op volgers in het priesterschap een rech terlijke macht geschonken heeft om de zonden te vergeven. Wanneer we echter in de H. Schrift naeraan hoe de apostelen zich van deze opdracht hebben gekweten, zien we. dat zij den menschen den weg hebben ge wezen waarlangs de zondevergiffenis hun deel kon worden en de verklaring hebben afgelegd: God heeft ze u ver geven, indien ge waarachtig u bekeerd nebt. Ze hebben steeds onderstellender wijs gesprokenIndien gij van harte ge looft dan zijn de zonden u vergeven. Wie kan de zonden vergeven, dan God alleen Tot zoover dit zesde deel van de Ka chismus-verklai ing. Over de andere sacramenten zal het zevende deel, dat nog verschijnen moet, handelen. - Voor zoover wij weten hebben we de Roomsche leer zoo objectief mogelijk weergegeven. Natuurlijk hebben we daarbij onze kritiek niet gespaard. Ook al verbindt ons veel met de Roomschen en erkennen we hen als onze mede christenen, veel houdt ons weer van elkander gescheiden en tegen menig leerstuk hebben we ernstig bezwaar. Een rustige bespreking kan mis schien niet zonder vrucht zijn. Naar onze innige overtuiging is de Reformatie een werk Gods geweest, en moeten we Hem danken, dat Hij ons weer deed zien dat Christus alleen onze gerechtigheid is. Niet uit de werken. Opdat niemand roeme. Z. K, U Volgens Rome blijft Christus ook na dé gemeenschappelijke communie in de over blijvende hostiën, 't Is voor Rome niet ge makkelijk uit te maken wanneer Christus ophoudt tegenwoordig te zijn, zoodat er geen sacrament meer is. iiiiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiriihii VREDE DOOR BITTERHEID Diepzinnig is vaak de taal der profeten. Ver uitgaand in beeldende kracht boven veel modern woordgekunstel en (soms) woordgekuutsel. De breede. kantteekeningen in onzen Sta tenbijbel bewijzen ook voor den leek in talenkennis hoezeer de overzetters vaak ge worsteld hebben met de taal om de He- breeuwsche tekst naar zuivere beteekenis in gedegen Hollandsch weer te beven en hoe zelfs deze groote exegeten daarin niet altijd zijn geslaagd. De profeet Jesaja legt koning Hizkia, na dat hij van zware krankte genezen is, deze lofprijzing in den mond: „Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest"; en deze ééne zin vordert negen regels toelichting. Letterlijk vertaald mag men, volgens de Schriftgeleerden ook lezen: „Tot vrede is mij de bitterheid bitter geweest"; en men gevoelt welk een gansch andere glans er dan over Hizkia's danklied valt. Dan kan men het aldus lezen: Ik heb den zegen van het lijden ervaren, de Litterheid is mij tot troost geworden. Hizkia heeft dus het mysterie van het lij den verstaan; hem is daarover het licht des geloofs opgegaan; hij heeft God in het lijden gezien; die heeft zijn ziel liefelijk omhelsd en dat is hem tot troost geworden. Zal het morgen ook zoo met ons zijn, wan neer in alle kerken van ons Vaderland en in alle bijeenkomsten van geloovigen boete ge daan en gebeden opgezonden zullen worden? Dan pas, doch ook dan zeker zal er iets in ons gaan leven van Hizkia's jubel: Tot vrede is mij de bitterheid bitter geweest. Maar dan zal het ook moeten gaan vol gens de leer der Schrift. Eén leed, één groot lijden gaat thans over de wereld; hetzij het ons persoonlijk raakt, hetzij we het zien rondom ons; hetzij we het vreezen voor de onzen bij nog dieper maatschappelijke in zinking. Die gemeenschap des lijdens mogen we vooral niet te eng nemen; we zullen daarbij moeten heenzien over alle kerkelijke en na tionale grenzen; we zullen heel de wereld moeten omspannen met onzen geest en ons moeten bukken onder de kosmische ellende. Deze gesteldheid des harten kan ons voe- n tot de oprechte boetedoening, welke van ons gevraagd wordt. De erkenning, dat wij de bitterste bitterheid èn persoonlijk èn als mcnschelijk geslacht waardig gemaakt hebben; welke gemeenschap in schuldbelij- den elke farizeeuwsche gedachte uit ons hart bant En dan volgt op de boete ook de bede en het amen des geloofs, dat de bitterheid bitter is, doch tot vrede voeren zal. Dan tri umfeert het vertrouwen op Gods ver gevende liefde over de somberheid van hot lijden en de bede wordt aanbidding. Ook daarbij mag dan het gemeenschappe lijke niet op de achtergrond raken. Het voor beeld van Ninevé is daar om ons te leeren, hoe God het geroep van gansch een volk, hoort; ook dan, wanneer ongetwijfeld niet hij ieder schuldbesef en zondeherouw aan- g is. Want het boek Jona sluit met de ontroerende vraag, door God zelf gesteld: En Ik zou de groo'e stad Ninevé niet ver- sclioonen, waar veel meer dan honderd en De oproep aan het Nederlandsche Volk. HE T Nationaal Crisis-Comité heeft zijn oproep aan het Neder land che Volk verzonden. En het vraagt ons, er een aanbe veling bij fe schrijven. Is dat noodig? Zou ons Volk zonder daartoe opgewekt fe worden, niet zijn plicht verstaan om te geven, desnoods te offeren Geld en gaven; wanthetCom té neemt ook gaarne goeder en mnatura aan; er valt zooveel gebrek Ie vervullen en zooveel nood te lenigen Ons volk heelt op 't gebied der liefdadigheid naam en reputalie op te houden. Het za dit ook thans, al wordt zoo heel veelgevraagd, doen. Mocht het noodig zijn, h eraan nu en dan te herinneren het Comité kan in al es op onze volle medewerking rekenen. Alleen één veizoek meenen wij beter te doen niet in te willigen; dit n.ldat giften en gaven aan ons blad gezonden worden. Want dit zou, nu ook voor plaatselijken nood wordt ingezameld, zoo licht tot verwarring kunnen leiden. Voor de goede orde is het daarom beter, dat men zijn offer voor de Nationale hulp ook rechtstreeks aan het Nationale Comité zendt. Dan is het dir ct waar het wezen moet. EN GEEFT NU ALLEN WAT, EN GEEFT WAT VEEL GIJ RIJKEN B'j traden kuivm gestort wurdarop Postgirorekening No. 186000 of bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij te 's-Gravenhage. Zelel van het Comité en secretariaat: Kneuterdijk 20 te 's-Gravenhage. twintig duizend jonge, onmondige kinderen in zijn; daartoe veel vee? Och, wij denken in 't lijden zoo licht aan ons zelf, hoogstens aan de onzen; en we ver gaten de wereld; maar God denkt zelfs aan het vee! Het 'is beschamend voor ons Maar ook vertroostend. Want het bevestigt ons de waarheid: God hoort het gebed en de bitterheid zal vrede geven. OFFICIEELE BERICHTEN ONDERSCHEIDINGEN. Bij Kon. besl. is benoemd, tot officier in de Órde van Oranje-Na&sau B. H. Beitels te Amsterdam. LEGER EN VLOOT Bij Kon. besl. zijn benoemd bij deil ge- neesk. dienst tot res.-officier van gez 2e k' heeren J. Schaap, arts en C. P. H. A. Deman, arts. Bij Kon. besl. is aan de hieronder ge noemde res.-officieren van gez. eervol ont slag verleend uit den mill'ui ren dienst, res.-off. van gez. Ie kl. Dr. J. C. Martens, res-off. van gez. 2e kl. A. D. Rijsbosch. .1. f' Kiils'ra, A. G. Reijers. J. Odiu..t, G. J. Ber lijn, Dr. T. Bast; zijn benoemd tot officier van gez. Ie kl. de off. ran gez 2e i:l. T. Nieuwenhuis. .T. A. F. Hermans, K .Keuncn. los, F. van Deursen. H. 1-t. Hefting. NATIONAAL CRISISCOMITE ZENDT GEEN GOEDEREN! Aan het bureau van het Nat. Crisis Comité worden thans reeds kleeren en andere goederen afgegeven ter distributie Daar op het secretariaat geen gelegenheid bestaat tot berging van deze goederen en de distributie slechts zal kunnen gesth.e den door de plaatselijke comité's, welke nog moeten worden opgericht, verzoekt het Comité slechts schriftelijke toezeggingen van dezen aard te mogen ontvangen. Naar wij vernemen zal door een deel der amb enaren van de N.V. Samarang- Josna Stoomtram-Mij. wekelijks een bedrag van f 0.10 worden gestort voor het Nationaal Crisiscomité. NEDERLANDSCHE BAND- EN VETER-INDUSTRIE VERZOEK OM STEUN. F.en aaovtal fabrieken van band hebben zich gewend tot den minister met een adres, waarin zij erop wijzen, da' het voort bestaan der Nederlandsche band- en veter industrie ernstig bedreigd wordt, eenerzij.is door de meer en meer toenemende beper king van de mogelijkheid tot export, an derzijds door den in omvang s'eeds gro >- ter wordenden import, waardoor het afzet gebied der Nederl. band- en veterindusfrin ook in eigen land voortdurend beperktei wordt. Zij verzoeken daarom den minis'er zijn aandacht te willep wijden aan den zeer on- uns'.igen toestand, waarin de inheerrsrhe band- en ve'erindustrie verkeert en drin gen bij de regeering met klem aan op he' treffen van maatregelen door welke verbere ring in dezen toestand zou kunnen woéden gebracht, resp. verderen achteruitgang daar van voorkomen. REGELING VAN DEN UITVOER STEUN VAN DEN EXPORTHANDEL. Wetson'.werp ingediend. Thans is ingediend het aangekondigde wetsontwerp houdende toekenning van de bevoegdheid tot het tijdelijk treffen van maatregelen ter regeling van den uitvoer van hepaalde eoeder1»n. Blijkens de memorie van toe lighting acht de minister van Arbeid het ten zeerste in het belang van den exporthandel, dat Je gelegénheid worde geschapen om. waar zulks noodig mocht blijken, ran Nederland sche zijde maatregelen te nemen teneind° de bezwaren, welke uit de buitenlandsche contingenteeringsmaatregelen kunnen voort vloeien, aanstonds op te vangen. Het ontwerp nu verleent aan de Kroon de bevoegdheid om, indien en zoo lang een vreem land den uitvoer uit Nederland van bepaalde goederen contingenteert, regelen te treffen inzake den uitvoer van het voor Nederland toegestane quantum. De kern van elke regeling zal wel steeds moeien zijn een verdeeling van het toegestane quantum over de belanghebbende expor- Regelingen, krachtens het wetsontwerp tot stand gekomen, zullen in geen enkel opz'cht een inbreuk beteekenen op de be palingen van het verdrag tot afschaffing van in- en uitvoerverboden of beperkingen van 8 November 1927, van welk verdrag Nederland deel ui'maakt. Zij vormen zui ver een terugslag op beperkende maatrege len. door het buitenland getroffen, ten doel hebbende, de schadelijke werking, in de wijze van uitvoering dier maatregelen ge legen, voor- den Ned. exporthandel op te heffen. Het deshetreffend contingenteerend land zal tegen een dergelijk streven uit den aard der zaak geen bezwaar hebben. DE FRANSCHE CONTINGEN- TEERING Naar wij vernemen, is de commissie, die voor eenigen tijd de kwestie der conlin genteering van den Franschen import ir. verband met al-Nederlandscho belangen met de Fransche regcering besnroken hee'l gisteravond wederom naar Parijs vertrok ken voor bespreking der practische uitvoe ring van de destijds vastgestelde regelen Van de commisr'e, die wederom staat on der leiding van Dr. J. A. Nedcrbragt, chef der Directie van Economische Zaken, maakt ook deel uit de heer R. P. Bonthuis, verte gemvoordiger van het Departement van Binnenlpmdsche Zaken en Landbouw, en voorts een aantal particuliere deskundigen INSTELLING BEDRIJFSRADEN Ingediend is e.i ont.wern van vet inzake de ins'elling van bedrijfsraden. aan de toe lichting waarvan het volgende >s ontleend: Bij de behandeling der bedrijfsorganisa tie k^m onderscheid worden gemaak' tus schen de hi-driifsraden en de ondernemings raden. Bedriifsraden ziin ins'ell'ngen, die in een bedrijf, d w.z. in een complex van onriprnem'neon die een soort,«relijk product voortbrengen, worden gevormd Onderne mingsraden dnaren'egen ziin instellingen in de afzonderlijke onderneming. Zij wor den in ons land veelal als fshrieksr^dPTi .f kernen aangeduid en a's zoodanig ook in 't hedriifsleven aangetroffen. Het onderhavige wetsontwerp brengt een wettelijke regeling der bedriifsraden De werkkring van den bedrijfsraad is zM gedacht, dat de raad zal op'reden als volgt: orgaan van overleg, van advies van uitvoering, van beslerh'ino van geschillen e als orgaan van bemiddeling. BIJ DARMTRAAGHEID, lever- en galziek ten, vetzucht en jicht, maag en darmcatarrh, gezwellen aan den dikkedarmwand; ziekte verschijnselen aan den endeldarm verwij dert het natuurlijke Franz-Josef'-bitterwater opstoppingen in de organen van den onder buik vlug en pijnloos. Verkrijgb. bij Drog. Voornaamste Nieuws, (blz. 1) Ingediend is een wetsontwerp inzake in stelling van bedrijfsraden. Ingediend is een wetsontwerp inzake tij delijke maatregelen tot regeling van de uitvoer. (ttz. 2) Groot nationalistisch tumult op het inter nationaal ontwapeningscongres te Parijs. De Japansche opmarsch naar Tsjing sjau is gestaakt. De onlusten te Tientsin duren voort. In Sjanghai is een oorlogsbe.ooging gehouden. De Fransche regeering tracht te ontko men aan den invloeu van de Engelsche ta- riefeheffing. (blz. 5) De heer J. C. Wirtz wordt morgen 75 laar. (blz. Japans actie in het Verre Oosten. Begrafenis van Zr. S. G. Heidema. OVERBRUGGING HOLLANDSCH DIEP Adres aan den Ministerrraad. Het Gewestelijk Comité tot behartiging van verksers- en andere belangen voor Zuid-Westelijk Nederland heeft inz. de overbrugging van het Hollandsch Diep een adres gericht aan den Ministerraad, waar^ in er op wordt aangedrongen, dat deze overbrugging zooveel mogelijk WestelHk moet komen. d.wz.. bij Willemstad, waar over dan vrij van lastige spoorkniis'ng'm c i steden op doortocht, in rechte, dus kort ste lijn, de Westelijke hoofdverbinding Z.- Noord. tusschen Centraal Holland en Cen traal België en Frankrijk, ware te leidon en waarop geheel Zeeland direct aanslui ting zou hebben, bij ook nog veel gelijk matiger bruggenverdeeling over de geheele breedte van het land. ZIEKENFONDS ..HELPT ELKANDER" TE WADDINXVEEN VOOR DEN RECHTER Sedert eenigen tijd beslaan er te Wad- dinxveen moeilijkheden tusschen de plaat selijke geneeskundigen en het onderling ziekenfonds „Helpt Elkander". Ongeveer een jaar geleden hadden de geneeskundi gen na uitvoerige besprekinc hun mede werking toegezegd. Daarbij waren ook ver tegenwoordigers aanwezig van de Maat schappij tot Bevordering der Geneeskunst én de Landelijke Federatie ter Behartiging van het Ziekent udswezen. Toch weiger- dej; zij daarna zich aan het ziekenfonds te verhinden. Herhaalde pogingen van bet ziekenfonds, om in der minne een oplos sing te verkrijgen, mislukten. Het z'eken- fonds zal de z&nk thans ter beslissing aan den rechter voorleggen en heeft de genees kundigen tegen 7 December a.s. voor de rechtbank te Rotterdam gedagvaard. DE NOORD HOI.LANDSCHE LAND EN TUINBOUW Commissi benoemd Naar aanleiding van een voorstel van den heer Asscher, lid der Prov. Stalen van Noord-Holland, stellen Ged. Staten in die orovincie voor te besluiten: a. een commis sie in het leven te roepen, welke tol taak zal hebben: 1. een onderzoek ii te stellen naar dc toestanden en omstandigheden, welke van invloed zijn on of samenhangen met het landbouwbedrijf en het tuinbouwbedrijf in Noord-Holland; 2. aangaande de resultaten van dit on derzoek aan hun College te rappor'eeren; 3. daarbij aan te ge\en, in hoeverre de bedoelde toestanden en omstandigheden aan den bloei van het landho iwhedrijf en het tuinbouwbedrijf in Noord-Holland in den weg s'aan, en welke maatregelen, eventueel met medewerking van het Prov. Bestuur, naar haar oordeel, genomen zou den kunnen worden om bezwaren u«t den wog te ruimen en dien bloei te bevorderen; b. aan de Godepu'eerde Staten te ver zoeken de leden der commissie aan te wijzen. HOOFDKANTOOR OPSLAPPLAAfsnN 00ST7RP0IJK Mo 228. R'DAM ZAGERIJ EN SÜBAVERJJ WASSAUHAVEM BOERENGAT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 1