Het Communisme in de Practijk
De Christelijk Soc. Volksdienst
\£üA4ridaaq
DINSDAG 15 SEPTEMBER 1931 DERDE BLAD PAG. 9
Objectieve mededeelingen en crïtische beschouwingen
DE TOESTAND OP DE SPOORWEGEN. tor hand zal nemen en moet ten spoedigste
een productieprogram voor die trust worden
Aan Krestoss wordt uit Moskou gemeld, opgesteld.
dat de volkscommissaris van transport,
Roechimowitsch, scherpe critiek heeft uit- I
geoefend in een vergadering van den raad
van arbeid en verdediging op het beleid der
rcgeering jegens de spoorwegen. Men had
geëischt, dat de leiders der verschillende
districten zouden worden ontslagen, omdat
het spoorwegtransport in zulk een chaoti-
schcn toestand venkeert en ten eenenmale
niet in staat is te voldoen aan de aanvragen
om transportmiddelen
Roechimowitsch antwoordde, dat de schuld
niet ligt bij de chefs, mam* bij de regeering
zelf, die vanaf 1925 stelselmatig op de uit
gaven voor de spoorwegen heeft beknibbeld,
in 1929 niet minder dan 25 procent. Al ont
slaat gc mij met mijn personeel, zei Roechi
mowitsch, en geeft ge de leiding in handen
van Stalin zelf, zal dit alles nie_ts helpen.
Wij hebben geen geld genoeg om het mate
rieel en den weg te onderhouden. In April
van dit jaar wachtte 53 procent van al het
rollend materieel op herstelling, terwijl 60
procent van de spoorwegen gedurende de
laatste vier jaar niet zijn onderhouden.
Bij do grootte van de spoorwegbegrooting
bel eekent dit een besparing van meer dan
een milliard roebel per jaar, welk geld be
steed is aan den bouw van „industriereu
zen". Nu moet men geld hebben voor die
nieuwe bedrijven (wij vermeldden onlangs,
dat alleeD de kolenmijnen het volgend jaar
bijna een milliard roebeJi' extra noodig heb
ben), terwijl thans ook de spoorwegen in
zulk een toestand verkeeren, dat zonder
groote uitgaven het geheele transport dreigt
ineen te storten.
4H
Bij de vele wonderen, die de sowjet-
regeering heette te bieden, was in de laatste
maanden een nieuw wonder gekomen, dat
„politeehnisatie" van het onderwijs werd
genoemd. Wat dat precies beteekende wist
de buitenwereld tot nu toe niet; het werd
verborgen onder een kleed van nietszeg
gende propagandatermen.
We zijn in dit opzicht nu iets wijzer ge
worden door een uitvoerige beslissing van
het centrale comité der communistische
partij, waarin vele wetenswaardigheden
den medegedeeld, Zooals gewoonlijk hebben
de lagere organen.de hooge partij wijsheden
verkeerd begrepen en uitgevoerd. Maar de
praKtijk is in ieder geval geweest, dat „po-
iitechniEatie" beteekende een poging
kinderen op school tot vakarbeiders op te
leiden.
Dat is fout, verklaart het partijbestuur, en
komt nu met de verbluffende nieuwigheid,
dat de basis van het onderwijs moet zijn
en blijven de kennis van wetenschappen,
zooals wiskunde, natuurkunde, scheikunde
i aardrijkskunde en geschiedenis. Deze kennis
3ENd' was blijkbaar bij de politeehnisatie in de
1EN 1 verdrukking gekomen.
B. Derha ve moet het onderwijs voor de zoo-
2.5l veelste maal gereorganiseerd worden, dit
6.— keer voor de verandering - eens midden in
den Cursus. De nieuwe methode, wat nieuw
f 5*"f daaraan is blijft duister, moet met 1 Januari
1932 worden ingevoerd./
201 a
pCt,
Hel onderwijzend personeel moet ln die
maanden opgeleid worden in Marxistischen
s==a geest, iets dat al 14 jaar verkondigd wordt
zonder resultaat op te leveren, en de poli-
technisatie moet bestaan in het inrichten
H yan werkplaatsen bij de scholen.
rrlOL Ook de verdere opmerkingen en voor
in 9*7 schriften leeren ons het een en ander.
102* Allereerst krijgt de plannencommissie op-
X dracht nu eens een vijfjarig plan voor scho-
C§ 99] lenbouw te maken; dat is iets, dat men
blijkbaar had vergeten in de groote zorg
8/ op] voor de industrie. Vervolgens moeten de
_T cnderwijzerssalarisesn verhoogd worden en
70- hot onderwijzend personeel, wat betreft ver-
X i zorging met levensmiddelen ,en industrie-
ftlOO* voorwerpen op één lijn gesteld worden met
]T I de arbeiders. Van de bedoeling om de rant-
X 8ü soencering in de naaste toekomst op te hef-
moi[ fen merkt men hierbij niets.
H I Wat de middelen voor dezen school bouw
KliOJl en bet enderwijs betreft wordt openlijk ver-
43* klaard. dat de staatskas deze niet kan ver-
I schaffen. Die is bestemd om de allesverslin-
dende industrie aan geld te helpen. De
scholen worden venvezen naar de hulp der
collectieve boerenbedrijven, hetgeen
wil zeggen, dat de plattelandsbevolking
naast de belastingen, heerendiensten enz.,
ook nog de kosten van het ondenvijs harer
kinderen krijgt te dragen.
Op de scholen zal eenheid van leiding
worden ingevoerd, evenals in de industrie.
Dus de functie van hoofd der school wordt
in eere hersteld. De medezeggingschap der
leerlingen moet beperkt blijven tot die maat
regelen, die de discipline op de school be
vorderen.
Wat de leermiddelen betreft moet de op
perste economische raad ten spoedigste zorg
.dragen voor een nieuwe trust, die de ver
vaardiging van alle soorten leermiddelen
ftTOl*
•i -
M 79!
8ö
M 75
95!
K§-
s -
X 84
X 80
X -
V.'TT
X WH
X 97,V
Beziet men deze serie maatregelen in haar
geheel dan komt men tot de conclusie, dat
ul deze „nieuwheden" reeds oude kost zijn
in Europa, en dat Rusland alleen hopeloos
ver achter ons aansukkelt in ieder opzicht.
Een medewerker ^an de Benldjnsche Roel
had dezer dagen een onderhoud met een
hooggeplaatst persoon uit de sowj et-unie,
die verklaringen gaf over de iaden, waarom
de sowjets op het oogenblik zoozeer hun best
doen om met de Franschen tot overeen
stemming te geraken.
De oorzaak zit eenvoudig in het angst
wekkend gebrek aan buitenlandsche valuta
der sowjets, en in de onmogelijkheid onder
de tegenwoordige omstandigheden nieuwe
credieten te krijgen in Duitschland of zelfs
in Engeland. Frankrijk is het eenige Euro-
peesche land, dat nu geld heeft, en we
bereid aldus de -egsman om alles te
beloven wat men wenscht, tot zelfs de er
kenning der Tsaristische schulden toe, wan-1
near we maar direct geld krijgen. De rest
is een kwestie van langdurige onderhande
lingen en wat er over een paar jaar zal
gebeuren zullen we dan wel zien.
Frankrijk hoopt natuurlijk op belangrijke
bestellingen voor zijn industrie en riet de
gelegenheid schoon den voorsprong van
Duitschland, de laatste jaren d-oor dat land
in den handel op Rusland veroverd dooi
steeds grootere creclieten, min of meer in
te halen.
Inderdaad Is het -ebrek aan valuta mo
menteel te Moskou zoo groot, dat de Rus
sische staatsbank voor buitenlandsch geld
ongeveer het tienvoudige bedrag in roebels
uitkeert als de officieele koers aangeeft
Natuurlijk niet van menschen, die in Rus
land zelf komen geld wisselen, maar tegen
dezen koers doet de staatsbank officieel
zaken met buitenlandsche banken.
WAT DE „INDUSTRIEREUZEN" KOSTEN.
Met 1 October a,s. zal het eerste gedeelte
van Magnitogorsk, het nieuwe hoogoven-
bedrijf in den Oeral, in bedrijf worden ge
steld. Men is echter thans nog druk aan het
bouwen n monteeren. Welke sommen daar
voor noodig zijn blijkt hieruit, dat het bouw
programma voor deze maand alleen uitgaven
ter grootte van ruim 28 millioen roebel met
zich brengt. De bouw van deze fabriek is nu
al een paar jaar aan den gang, en het is
dan wel duidelijk, dat het een aardig som
metje gekost zal hebben.
VAN ONZE BERLIJNSCHE CORRESPONDENT
De Rijksvergadering fe
Leipzig
Een onderhoud met Simpfendörfer
„De staat op Christus gefundeerd"
De rijksvergadering van den Christelijk-
Socialen Volksdienst zal dit jaar in de
Messe-stad Leipzig van 19—21 September
worden gehouden. Vertegenwoordigers dei-
antirevolutionaire en der christelijk-histori-
sche partij zullen hierbij aanwezig zijn
en ook de Evangelisatie Volkspartij uit
Zwitserland zal een bewijs van belangstel
ling geven. Hierdoor heeft deze politieke
groep, die eigenlijk geen internationaal ka
rakter draagt, buiten de grenzen van het
Duitsche rijk zijn politieke solidariteit ver
worven.
Op deze samenkomst te Leipzig zal de
eerste voorzitter der partij, de Rijksdagafge
vaardigde Simpfendörfer, het tihema bohan-
delen: „De VoLksdienst in den herzienings-
strijd". Hülser, de hoofdredacteur van de
„Tdgliche Rundsahau" en tweede voorzitter
der partij, behandelt ihet onderwerp: „De
Volksdienst temidden der nieuwe partijgroe-
peeringen".
Door de activiteit van den Christelijk-
Sooialën Volksdienst, die zijn hoofdzetel ln
Spandau heeft, mocht
de Christelijke pen
den laat sten tijd aan beteekenis gaan win
nen. Iedere week verschijnt in stevigen om
vang het gelijkluidend orgaan der partij
„Ohristlich-Sozialer Volksdienst" en sedert
enkele maanden is ook de „T&gliche Rund
schau" weer uit haar asoh herrezen. Toen
ik onlangs den hoofdredacteur eens wilde
bezoeken, kostte het heel wat inspanning,
alvorens ik het bescheiden bureautje in de
Hallesche strasse ergens op een der binnen
plaatsen kon ontdekken. In de buurt wist
niemand er iets van en toen ik een druk
kerij dichtbij binnenwandelde, bleek, dat
men er van de „Tagliche Rundschau" nog
niimmer gehoord had. Toch telt dit eens
zoo veelgelezen orgaan zijn 50ste jaargang
en het is te hopen, dat Hülser het weer
tot bloei weet te brengen. Beide organen
worden den laatsten tijd opvallend vaak
genoemd.
Men zal zich het conflict herinneren tus-
schen den Pruisischen premier Braun en
den Volksdienst tijdens het referendum.
Braun dwong de hoofdredactie van het par
tij-orgaan door middel eener noodverorde
ning tot het plaatsen van een omvangrijk
artikel over de verhouding tusschen het
aantal Katholieke en Protestantsche amb
tenaren in staatsdienst.
De „Tagliche Rundschau" treedt juist
thans naar voren door haar
aanvallen tegen Dr. Curtlus.
Onder het opschrift: „Het aftreden van
Curtius vanzelfsprekend" leest men: „Uit
een bespreking, welke de Rijkskanselier met
Dr. Dingeldey, den voorzitter der Duitsche
Volkspartij, had, is bekend geworden, dat
deze partij het heengaan van den minister
van buitenlandsche zaken voor wenschelijk
houdt. De Ghristelijk-Sociale Volksdienst
kan er op wijzen, hoe hij herhaaldelijk in
't openbaar en in particuliere gesprekken
met den kanselier verklaard heeft, dat Dr.
Curtdus voor het werk tot herstel niet ge
schikt is. De Volksdienst heeft het aarze
lend optreden van den kanselier in dezen
nooit begrepen. Het herzieningsvraagstuk
kan niet door een minister bevorderd wor
den, die nog zoozeer a^»i de Erfüllungspo-
litik" is blijven hangen".
Daar het orgaan van den Volksdienst in
dezen met de „Tagliche Rundschau" een
zelfde lijn schijnt te trekken, wendde ik
mij persoonlijk tot Simpfendörfer en vroeg
hem, mede in verband met de komende jaar
vergadering, om zijn zienswijze over den
gang van zaken. W. Simpfendörfer det Ide
mij het volgende mede: „Het totale ef.xct
van de tegenwoordige crisis treedt duidelijk
en overzichtelijk naar voren. Weet u, wat
de tegenwoordige situatie voor ons zoo
dreigend maakt? Het feit, dat de fundamen
ten van alle maatschappelijk leven in hun
grondvesten wankelen. Wij beleven niet
slechts een economische crisis van on ge-
kenden omvang, wij staan tevens midden in
De moderne mensdh heeft zich onttrokken
aan ieder systeem van rationalisme, idea
lisme en materialisme. Dientengevolge staat
hij machteloos tegenover de demonie zijner
eigen prestaties in staat en maatschappij.
Onder deze omstandigheden bestaan er
slechts twee mogelijkheden. De mensch is
geheel en al op zichzelf aangewezen, dan
is moede resignatie en doffe vertwijfeling
zijn onafwendbaar lot. Wanneer echter de
vraag naar het absolute door God met
een onaantastbaar ja! beantwoord wordt,
dan is de rustende pool in de vlucht der
verschijnselen gewonnen. De bevrijding der
politieke sfeer van het kerkelijk voogdij
schap leidde vooral in Duitschland
tot verregaande verwereldlijking van dit
levensterrein, tot een bewuste opheffing van
de laatste afhankelijikheidsbetrekking tot
God. Dit ontbreken van iedere relatie tus-
sc/hen het politieke en het absolute draagt
in de eerste plaats schuld aan den chaoti
sch en toestand, welke alom in het politieke
leven is vast te stellen.
Slechts van een onzichtbaar aantrekkings
pumt uit kunnen de menschen worden aan
eengesloten tot een organische massa. Ieder,
die tot de massa behoort, wint pas aan or-
ganischen samenhang, wanneer hij deel
neemt aan hetgeen dat boven de massa uit
gaat, wat oneindig veel grooter is dan de
staat of de volksgemeenschap. Wanneer de
omvangrijke taak van den staat de gerech
tigheid is, dan kan inhoud en legitimatie
van het recht niet uit de sfeer van den
zelfstandigen mensch, maar uitsluitend uit
het absolute, uit God, gewonnen worden.
Hiermede is dan tevens de basis gewonnen,
van waaruit alle gebeurtenissen in het poli
tieke en economische leven het karakter van
toeval en willekeur de diepste oorzaak
der thans heersehende vertwijfeling ont
nomen kan worden.
„Hieruit valt af te leiden, dat
dat tevens gehoorzaamheid aan Gods wil
beteekent, gedreven kan worden. Slechts in
een radicalen overgang tot zulke politiek
ligt de redding der volken, die thans be
dreigd worden door de catastrophe van
VIJF EN TWINTIGSTE JAARBEURS
VOEDINGS- EN GENOT
MIDDELEN
DE STAND DER GEROFABR1EK
Op de derde verdieping vinden we de
voedings- en genotmiddelen en ook nu is er
van alles te kust en te keur weer te kijken
en te koopen.
We noemen de fa. C. J. van Houten
en Zoon, Koninklijke Fabriek van Cacao en
Chocolade Weesp, die Tante Jet op bezoek
heeft in haar stand. Tante Jet, bekend door
heel het land, met haar gemoedelijkeji en
moederlijken glimlach, die zoo overtuigend
weet te redeneeren hoé je Van Houten's
cacao moet klaarmaken. In de volgende
maanden komt tante Jet weer voor in de
dagbladen en de lezeressen en de lezers zul
len met genoegen vernemen, wat ze verder
te zeggen heeft over het bekende Van Hou-
ten'fi product. De plaatjes met filmsterren,
die bij de reepen gevoegd worden, zijn nog
steeds in trek, De fa. voert een nieuw arti
kel nl. een tablet chocolade van 200 gram,
in doosjes bevattende één stuk h 25 cents,
of 2 stuks h 50 cents. Er is een uitgebreide
sorteering losse bonbons. 25 cent per ons
verkoop. De fa. heeft weer de speciale ge
wichtsdoozen en in den stand trekt de aan
dacht een fraaie gekleurde reclameplaat,
waarop afgebeeld een reuzenlange trein,
met de vermelding, dat duizenden wagons,
vormend een trein van Gouda naar Utrecht,
noodig zouden zijn om materialen aan te
voeren om de fabriek een jaar gaande te
hóuden. In 69 landen, zoo vermeldt de goed
geslaagde plaat, worden Van Houten's pro
ducten gebruikt
De N.V. Cacao- en Chocoladefabrieken
Gebr. Sick es Amsterdam brengt weer
haar bekende assortimenten bonbons, luxe
doozen bonbons, reepen in allerlei soort en
gewicht en losse en verpakte chocolade. Dat
was de mededeeling, welke we in den stand
van deze fa. kregen; volgens het oude en
beproefde recept geschiedt ook in deze fa
briek de fabricage en Sickes' reepen zijn be
kend en ook gezocht.
Droste's Cacao- en Chocoladefabrieken
Haarlem, brengen zes nieuwe bonbons, die
nu gepousseerd worden op de Jaarbeurs en
spoedig gepropageerd zullen worden in de
pers: Het zijn nougat croquant, plat d'oran-
ge, duplex mou, caramel d'armandes, bon
bon praline en amanda. Voorts vonden wij
bij deze fa. een nieuwe collectie doozen si
garen naar bekende merken zooals Cadena
en Karei I in de origineele doozen, voor
Sint N'icolaas. De tabletten in een nieuwe
doorzichtige verpakking zullen voor het pu
bliek de aantrekkelijkheid hebben, dat men
wat Wils" J
THURINGER BONIFATiUS-SAGEN
Evenals om de Lutherfiguur hebben zich
ook om de Bonitatius gestalte talrijke sagen
geweven. Vooral in Thüringen weet men er
heel wat te vertellen.
Eens kampeerde B. aan den oever der
Ohra in trieste, gedrukte stemming. Moede
loos legde hij zich in z'n tent ter rust en
uit de wouden geruchtte het woest ge
schreeuw der heidensche bevolking. Daar
stond in dien nacht de stralende lichtver
schijning van den engel Michaël aan zijn
sponde en sprak hem troost in. Zijn vrees
verzwond en hij begaf zich opnieuw tot hPt
werk der heidenbekeering. God zegende zijn
arbeid en op de plaats, waar hij vertroost
was. bouwde hij een kerk de Michaels-
kerk te Ohrdruf.
't Was evenzeer aan de Ohra, dat hem
en de zijnen 't een keer aan 't noodigste
ontbrak. Ditmaal begaf hem echter zijn
geloofsvertrouwen niet.
„Meent gij", richtte hij zich tot zijn
dienaars, „dat Hij. die Israël spijsde in de
woestijn, ook niet in onze behoeften kan
voorzien?" Pas had hij 't gezegd, of een
arend kwam aange\logen en liet een visch
voor z'n voeten vallen.
Dikwijls vinden de boeren bij 't ploegen
steentjes, die wel wat op geldstukken lijken
en door 't volk B.'s-penningen genoemd
worden Men vertelt er 't volgende van:
Toen B. het evangelie predikte geloofden
er velen, maar anderen hieven \erhard en
wierpen hem met steenen. Dit bracht B. tot
de verwensching.dat al hun geld in steenen
veranderen mocht. 7.oo geschiedde en nog
vindt men in de bewuste steentjes de als
onbruikbaar weggeworpen geldstukken terug
Op 't kerkhof te Groot-Bargula staat een
oer-oudtf linde, wier ontstaan al mee aan
B. wordt toeceschreven. Eens eischte men
van hem een wonder als bewijs zijner aooa-
tolische zending. Hij stootte in heiligen
toorn zijn staf in tien grond. De staf gaf
aanstonds twijg en blad en groeide uit tot
de linde van Groot-Bargula.
In de nabijheid van Ilhemda ligt in het
dal verdoken het vriendelijke dom Heils
berg. Aan de kerk aldaar is sinds oude
tijden de naam van B. verbonden. Zoo zou
B. ter plaatse aangekomen er z'n paard de
weide ingestuurd hebben. Daar schraapte 't
dier met z'n gewonde poot in de aarde en
direct ontsprong er een geneeskrachtige
bron. Van alle kanten stroomde't menschen
naar die plek en zoo kreeg B. volop gele
genheid tot prediken, velen tot zegen. De
plaats, waar men genezing vond naar
lichaam en ziel gaf men den mooien naam
Heilsberg.
Een en ander onleenden wij aan een
Duitsche periodiek.
geestelijk, economisch en politiek bolsje-
„In den Ghristelijk-Socialen Volksdienst
heeft deze wending zich voltrokken. Een
nieuwe gewaarwording van Gods werkelijk
heid, een elementair besef van nationale ver
bondenheid heeft hier het politieke ge-
dachtenleven ln absolute gebondenheid ver
ankerd en de menschen een nieuwe stand
plaats in de sfeer van het politieke hande
len doen winnen.
„Kan onze politiek een uitgesproken con
fessioneel karakter dragen? Stellig is haar
grondslag de belijdenis van Christus, zoo
als we die ook bij geloovige katholieken
kunnen vinden. Deze belijdenis wordt hier
echter in
weergegeven. Dat beduidt geenszins een
verscherping van de confessioneele tegen
stellingen. Integendeel, zij biedt telkens
nieuwe mogelijkheden tot gemeenschappe
lijke politieke actie in den dienst der nalie
en draagt ertoe bij, het tragische conflict
der confessioneele verdeeldheid te over
winnen.
Men heeft herhaaldelijk beproefd, om een
feligieus gefundeerde politiek tot cultureele
en hoogstens nog tot sociale politiek te
beperken. Niets is onjuister dan deze op
vatting. De ongekende nood der wereld
eischt immers juist een nieuwe oriënteering
der buitenlandsche politiek, welke noch met
illusionistisch pacifisme, nooh met brutale
machtspolitiek iets uitstaande mag hebben.
Zoo lag het ook in de lijn van den Volks
dienst, voor een op gerechtigheid rustende
vrede den strijd tégen de oorlogsschuld en
vóór de herziening van het vredesverdrag
vooraan te gaan.
„Voor ons Duitschers geldt, wat de Tü-
binger staatsrechtsgeleerde, Dr. Gerber, de
zer dagen op een voordracht zeide: „Het
gaat er om, dat ons volk, dat zich in een
geschiedenis van meer dan duizend jaar
steeds tot het Christelijk geloof beleden
heeft en zijn leven als staat op dit geloof
vastlegde, thans, voorzoover het aan dit
geloof bleef vasthouden, zich ook weer
openlijk voor Christus uitspreekt en daar
door het leven van den Duitschen staat, die
toch ook de staat zijner Christelijke bur
gers is, voorzoover dit binnen zijn vermo
gen ïigt, op Christus fundeert, en tot Chris
tus terugbrengtl"
Berlijn, 14 September 1931.
goed kan zien, wat de inhoud is. Als nieu
wigheid brengt Droste 'n bridgespel. Dit is
een doosje, waarop de kenteekens der bnd-
gekaarten. Het aardige is, dat in de doos
vier Kleine doosjes zitten, zoodat elke spe
ler een eigen doosje bonbons bij zich kan
hebben. Doozen bonbons in zilver en goud,
een fraaie zijden strik op een doos, zullen
bekoring hebben voor jonge dames, die van
een vereerder stellig gaarne zoo'n doos zul
len ontvangen.
De N.V. Stoom Chocolade- en Cacaofabriek
Kwatta te Breda brengt als nieuwigheid
een duoreep, half melkchocolade en half
puur chocolade. Verder brengt Kwatta be
kende reepen, biscuits, bonbons en andere
wichtartikelen, specialiteit ook is ze in des
sertchocolade. Ook in dezen stand kregen
we den indruk, dat er nog goede zaken
worden gedaan, iets wat trouwens niet te
verwonderen is, want de naam Kwatta is
niet alleen in ons land bekend, maar ook
ver, ver daarbuiten.
De stand van de Gerofabriek is al
van verre herkenbaar door de reeks etalage
kasten, die aan de gangzijde rijn aange
bracht en waarvoor vooral diegenen zich
verdringen, die niet in het artikel handelen
en toch aangetrokken worden door de nou-
veauté's, dit deze fabriek op elke jaarbeurs
brengt-
Een veel uitgebreider beeld hiervan krijgt
men uit den aard der zaak in de monster
zalen zelf, waarin men bij elk bezoek weder
wordt getroffen door het deftige interieur
en de rustige belichting, waarbij de verschil
lende fabrikaten bijzonder tot hun recht
koenen.
Als voornaamste nouveauté lanceert de
Gerofabriek thans lepels en vorken van een
nieuw metaal, dat onder den naam Zilmeta
in den handel wordt gebracht. Dit metaal
is volkomen immuun voor de inwerking van
zouten, zuren, mosterd, enz., zoodat de hier
van vervaardigde lepels en vorken volko
men vlekvrij zijn en deze eigenschap behou
den zelfs bij de meest ruwe behandeling, ln
tegenstelling met de verchroomde couvert
artikelen (Gromalca), die hun vlekvrije
eigenschap aan de chroomlaag ontleenen,
welke echter bij niet goede behandeling
gaat afslijten, zijn de Zilmeta-lepels en vor
ken dus vlekvrij door en door. Zij vormen
een ideaal tafelgerei voor gezinnen, waar
voor het poetsen geen tijd ter beschikking
is. Bovendien is de kleur van het Zilmeta
zilverwit, waaraan het dan ook zijn naam
ontleent (Zilverwit Metaal), hetgeen ook
een voordeel is boven de eenigszins blauw
achtige kleur van het Gromalca.
Ongetwijfeld zal de Gerofabriek succes
oogsten met dit nieuwe fabrikaat
De afdeeling Gero-zilver imponeert door
haar groote collectie artikelen en modellen,
waarbij veel naar ontwerp van bekende
kunstenaars, welke collectie meer en meer
wordt uitgebreid, nu weder met een serie
servetringen naar ontwerp van Van der
Hoef, nieuwe theelepels, taartvorkjes, enz.
Ook al breekt het practische in de huishou
ding baan, waardoor een fabrikaat als Zil
meta met zijn vlekvrije eigenschappen in
gang zal vinden, toch zal de huisvrouw voor
de betere tafel aangewezen blijven op hei
Gero-zilver, dat nu eenmaal een fijner ca
chet geeft en alle goede eigenschappen hpeft
van het massief zilver met het voordeel van
den zooveel voordeeliger aanschaffingsprijs.
In de afdeeling Gero-tin vinden wij sen
geheel nieuwe serie artikelen, nl. falenct
met tinbeslag, waarvoor de Gerofabriek sa
menwerking heeft gezocht met de Kon. Pla
teelbakkerij Zuid-Holland te Gouda.
Naast het Gero-Tin naar ontwerp van ve»-
Radio Nieuws.
.••peling door den beer M. 1
Gramofoon. 12.30 Tijdsein. 12.301.30 Concert,
te geven door het Chr. Kinderkoor „Hoannd"
te Loosduinou, onder leiding van Henk (i. v.
d. Berg Aan den vleugel; Bernard Verboom.
1.302.30 Gramofoon. 2.303 Lezen van Chr.
Lectuur door Mej. AL Weutlnk te Hilversum.
3 Tijdsein. 3—1 30 Concert: Frits Aleyerse, zang
Mevr. Hanny Helderman-Smit, plano. 4.301.la
Gramofoon. 4.455 Verzorging van den zender
5 Tijdsein. 5—6 Kinderuurtje, te leiden door
Mevr. L. M. v. d. Veer—van ingeland te Den
Haag. Zang en piano: Mej. T. Stronkhorst te
Den Haag 6 TtJdsein. 6—7 Uurtje voor de
landbouwers. Spreker; de heer P. Tlllema. te
Tienhoven. Onderwerp: „Grasland ln herfst en
7 TtJdseln_ 7—7.30 Op last
7.207.46
Minlst
Pcliti»
van de
bureau. Prof. Dr. A. van
nlngen, zal als Voorzitter van deze stichting
een openingsrede houden 8 Tijdsein. 8 Concert
te geven duur het Symphonie-orkeet der NCKV.
onder leiding van den heer Frlts Schuurman.
Soliste: Mej. To v d. Sluys, eopraanzangert*
te Amsterdam. 910 Carillonbespeling op het
Carillon van het Koninklijk Palels te Amsterdam
d-oor den heer J. Vincent. 10 Vervolg Orkest.
Na afloop Persberichten van Vaz Dlas en üra-
d. B. 77.30 Uitzending t
HILVERSUM (1875 M.) VA-RA. 6.467 en 7 SA
—7.45 Ochtendgymnastiek. 8 Tijdsein. 8.01 Gra
mofoon. VPRO. 10 Morgenwtjding. VARA. 10.1*
Onze Keuken. il Zang en plano. 11 15 ToospraaK
11 35 Vervolg Zang en plano. 11.50 Gramofoou.
13' Tijdsein. 12.01 Middagconcert. 1.45 Onder
breking voor verzorging \nn den zender. 2 15
Cooperatlekwartlertje. 2.30 Voor de kinderen.
3 30 Maak het zelf. Cursus. 4 25 Gramofoon. 4.30
Voor de kinderen 6 Concert. 6.45 Tooneel. 7.15
Vei volg Concert. 8 Uitzending vanuit Kotter-
AANTAL LUISTERAARS IN ZWEDEN
EN DENEMARKEN
dit Jaar nam
toe met 13.593
iili 631.610 luisteraars ln Zwe-
het aa:
wel
DE EERSTE „TELEVISIE AFSPRAAK"
EEN „TELEVISIE BLAUWTJE"
ln de ..Wireless World" lezen w(j. dat tn
Amerika de eerste televisie-afspraak gedaan
werd. In de studio van het televisie zend
station W .'.VAK treedt Miss Towei voor ml-
dlt draadloos
Icgrnflsch mededee
ichte lied niet
sohilende kunstenaars brengt de fabriek
thans ook een serie tin in goedkoopere prlj»
kjassen. Het is opmerkelijk, dat onm dde>
lijk opvalt, dat deze goedkoopere artikpien
door dezelfde fabriek zijn vervaardigd, die
het kos'baarder tin in den handel brengt
daar zij niettegenstaande den lagen prijs
toch wat vorm en afwerking betreft het
Gero-cachet hebben behouden.
FEUILLETON
DESTERVANHALALAT
Een verhaal uit den tijd der Babylonische
ballingschap
(62
„Dat was het óók niet, wat mij driftig
maakte. Maar luister. Wij stonden aan de
tinne van het tweede terras. De processie
naderde. Op een rijk versierden wagen
stond het beeld ven den heidcnschen god.
De priesters waren in feestgewaad getooid.
En het volk zwaaide met palmtakken en
schreeuwde: „Heil Bel, den beschermer Ba-
bylons!" En toen, toen viel mijn blik op
een groep Joden, die, evenals de Chaldeërs,
met palmen wuifden en niet minder luid
schreeuwden. Wat zuiden zij doen, als
Babel met de aanstaande volle maan zijn
godenfeest op Dura viert? Zullen zij dan
standvastiger zijn, wanneer de glans van
alle heiligdommen dezer stad verstand en
hart betoovert?"
Zerubbabel zag ernstig voor zich heen.
toen zijn zoon die woorden sprak.
t Is tijd, hoog tijd," begon hij, ..dat de
dagen der gevangenschap eindigen. Van
uur tot uur vezrwakt het geloof bij Juda'
zonen. Zoolang de roede van Babels von
6len zwaar op ons drukte, hield het vo'h
vol 6mart en vrees het oog op Jehovah ze-
richt Maar de nieuwe koning is mild. Hij,
de vereerder van Aurammazdaa, brengt
ook wierook aan andere goden en Juda
wordt waarlijk niet verdrukt Maar in
plaats dat het volk, van den druk bevrijd,
Jehovah looft en dankt, vindt het meer
smaak in de luidruchtige feesten ter eere
van B-el en de andere goden en staat vol
verbazing de tempels aan te gepen. Dat ie
bedroevend! Maar hoe te handelen?
De Oudsten moeten het volk verbieden,
die feesten bij te wonen!"
„Meent ge dan. dat het doet, wat deze
zeggen? Het volk heeft geen algemeene
bidplaats en zoekt daarom nieuwe heilig
dommen. Zooals voorheen, toen het volk
Israëls nog in Juda woonde, en de heer
lijkheid van het Huis des Heeren dagelijks
zag, de dienst der afgoden van de omlig
gende volkeren onze natie verleidde, wor
den de Israëlieten ook thans, nu wij arm
aan feesten zijn, en geen offers en optoch
ten meer geduld worden, aangespoord de
heidenen te volgen. Wijl ons volk zijn dorst
niet lesschen kan aan de heldere bron,
schept het water uit troebele plassen. Als
straks de offervuren ontstoken worden en
wolken opwaarts stijgen van de reukalta
ren, zult gij zien, dat het verlangen naar
dergelijke fee?*?n nog heviger wordt bij
ons geslacht. aar ach, dat niemand er
aan denkt, hoezeer Jehovah zulks mis-
zeker! Het verwondert mij niet, dat
het zoo is," antwoordde Harmaza op stelli
gen toon. Men kan zeggen, dat de lucht,
welke ons omgeeft, met afgodische dampen
bezwangerd is en dat Juda's zonen ge
dwongen zijn, elk uur, iedere minuut, ja
van seconde tot seconde, die besmettelijke
lucht in te ademen."
„Vele jaren geleden schreef Jesaja, de
profeet des Heeren: Een gouden beker in
de hand Jehova's is Babel; een beker, die
geheel de woreld dronken maakt. Er bestaat
slechts één middel het volk van die be
dwelming te bevrijden: dat"is de terugkeer
naar den heiligen berg Moriai"
„Gelooft gij, vader, dat de afgedwaalden
uit Juda met ons meetrekken, als Babvlons
poorten voor de Joden geopend worden?"
„Wanneer zij hier niet verdrukt, zwaar
verdrukt worden, zullen zij niet gaan. Het
volk is zijn vaderland, zijn God reeds ge
deeltelijk vergeten. De lange jaren der
gevangenschap waren oorzaak, dat de
jongeren onder ons. die het land der vade
ren en de heerlijkheid des Tempels slechts
uit beschrijvingen en verhalen kennen,
onverschillig zijn. Nog een geslacht na ons
en niemand die van deze stad, do stad der
genoegens, maar ook der gruwelen, wil
scheiden!"
„Mijn broeder!" sprak den volgenden dag
de profeet Daniël tot Zerubbabel: „Nog is
de arm des Heeren niet over ons verkort,
en Zijn Hand niet teruggetrokken van het
volk der belofte. Nabij is de dag, zeg ik u.
waraop Juda zal terugkeeren naar zijn
woning. Hoe spreekt Jeremia, Jehovah's
dienaar, die achterbleef in het land der
vaderen, in het boek zijner profetiën. tot
Juda gericht? „Ik zal onder hen doen op
houden de stem van vreugde en van ge
jubel, de stem des bruigoms en der bruid,
het geklepper van het molenrad en het
licht der lamp. En dit gansche land zal een
woestijn worden en al deze volkeren zullen
den koning van Babylon dienen zeventig
jaren. En als zeventig jaren vol zijn, wil
ik den koning van Babyion en zijn volk
bezoeken om hun misdaden en het land der
Chaldeërs wil ik tot een eeuwigdurende
woestijn maken. Wanneer de zeventig jaren
vol zijn, wil ik naar u zien; ik wil, wat
goeds ik over u gesproken heb gestand doen
en u terugvoeren naar dit oord."
„Zoo luiden Jeremia's woorden. En nu.
mijn broeder! Gij kent den dag der ver
banning Joakims, den koning van Juda,
den dag, waarop voor de eerste maal zonen
onzes volks deze stad binnentrokken. Gij
hebt ook den dag gezien, waarop de Chal
deeuwsche koningen door Cvrus den Perzor
neergeworpen werden. Tel de jaren, welke
van den eersten dag tot op dezen zijn!
Zeventig is hun getal. In dit jaar nog zal
de Heere zich ontfermen over Zijn verne
derd volk. Reeds zie ik op Moria opstijgen
onder de handen der arbeidenden, de
blanke muren van het Heiligdom des
Heeren en in schitterende pracht blinkt
van Sion de koningsburg van Davids
spruit; hoog daarboven echter schittert aan
den Hemel een glanzende ster
„De ster van don Godsgezant?" viel
Zemhbabel vragtnd in.
„Gij vraagt?" antwoordde Daniël, en een
zacht verwijt klink in zijn stem.
„Vergeef mijl Dat deed de verrassing.
De woorden eena zieners zijn niet als de
woorden uit den mond eens anderen mans
in Juda."
„U. vorst, wil ik onthullen, wat ik niet
iedereen zou openbaren: Hij, Dien de Heer
zenden wil is rabij."
„Dus wandelt Hij wellicht ree-ie in ons
midden, onder de kinderen Jude's?" vroeg
i Zerubbabel haastig.
j „Dit te erkennen, heeft de Heere mij niet
waardig geacht Maar de woorden, die mij
I de bode van Jehova verkondigden, zult gij
I vernemen. In diepe emert over de vemede-
iring Juda's richtte mijn hart tot Jen
Heere in vasten en bidden, en zittende in
zak en asch, en ik bad en sprak: Ach Hsera
Gij groote en vreeselijke God! Wij hebben
gezondigd, onrecht gedaan, goddeloos ge
handel-d, zijn afgeweken van Uwe gebeden;
daarom wordt uitgegoten over ons de vloek
en de eed, geschreven in het boek Mor.es,
Uwen dienaar. En nu, Heere, onze God'
Gij, die met 6terke hand uw volk uit het
land van Egypte hebt gevoerd, wend «f
Uwen toorn en Uwe gramschap van U.ve
stad Jeruzalem en Uwen heiligen Bera!
Toef niet om Uwszelfe wil, o God: want de
stad en Uw \olk zijn naar Uwen naam ge
noemd! Als ik nog sprak en met mijn ee-
bed voor God lag voor den heiligen Berg
mijns Gods, zie, daar stond voor mij Ga
briêl, de Bode des Heeren, en raakte mij
aan op het oogenblik, dat het Avondoffc
zou moeten opgedragen worden. En hij be
gon te spreken: „Daniël! Ik ben gekomen
u te leeron, want gij zijt een man van be
geerte. Daarom geeft acht en vat het ge
zicht: Zeventig weken zijn afgekort over
uw volk en uw heilige Stad. opdat de ove:
treding uitgedelgd. de zonde niet langer
bedreven, de eeuwige gerechtigheid ze
bracht en de Heilige der Heiligen gezalfd
worde. Weet dus en merk het wel Van het
oogenblik af. dat ultgnat het Woord dot
men Jerusalem weer opbouwe. tot op Mee
siaa den Vorst, ztin zeven weken en twee
en zestig weken." D!t en meer n<xr eor-1
Gabriel; mflar niet «lies, wat hij sprak, i.
u eoed te weten."
Het aangezicht ten hemel gericht, rie|
Zerubbibe! smeekend uit: „O, Heere, ia a
todh spoedig de ster opgaan over Uwé hei
Enkele dagen later werd Daniël, die zich
zoo weinig met Babylons wufte bevolking
ophield, bij don koning ontboden. De pro
feet gehoorzaamde, moar begreep niet, "wat
men van hem verlangde.
Darius ontving hem zeer hartelijk. De
koning deelde den bezoeker mede, dat hij
eon andere regeling ïn het bestuur der mo
narchie getroffen had. Ondor zijn opper
bestuur zouden drie vorsten het uitgestrek
te gebied beheerechen. Twee peisonon hnd
hij al gevonden; alleen Chalden wachtte
nog een regent. Het gezond verstand, vor
derde dat gedeelte, voor kort veroverd, niet
onder het toezicht eons Baby Ion iërs, maar
onder dat van een vreemdeling te 'stellen
en toch iemand te kiezen, die met den aard
der bevolking vertrouwd was Nu had de
koning gedacht aan don geestelijken e;ds
iman der joden, van wiens wijsheid hij uieer
I malen had hooren spreken.
Bariu» verwachtte ,lat hij.'wl-n zulk een
bijzondere du net verleent went, met beide
handen zou toegrijpen. Maar neen. de ron-
1 er!inee man weigerde beslist. Toen de
profeet echter het pale's verliet, had hU
i het b"stuur op zich genomen flet m cht
'eenseon beschikking ies Heeren zjn. v. «I-
ke hem tot dezen post riep. Wellicht, dat
hij daarloor ziln volk de rvo-'-n 1er s'ad
voor den terugkeer naar Juda, kon openen.
I In het Zuiden 1er stad. aan 1en We*t« if.
ken oever van den Run».nat strekte z ch
.de gioote vlakte Dura uit. een onoverz en-
war terrein, de meest geschikte plek in de
omgeving der stad, waar het gold. volks
feesten te vieren.
j Wordt vervolgd)