WOON in uw EIGEN HUIS Rotterdamsche Boaz-Bank N.V. Pompenburgsingel 13. Rotterdam INLICHTINGEN SSSSU. Bureau van Ingen Het Gouvernement N.V.d'Agnolo&Co. VILLA'S TE PILTHOVEN ZELFBEWONING of GELDBELEGGING TET 1/nftD a.d. ROZEN LAAN, I L IxUUl HILLEGERSBERG BOUWCREDIETEN N.V. HOUTHANDEL 7« Firma J. G. ALBLAS ENCI-CEMENT N.V. A. MÜYS i Co'; BHUWMATERiALENHAHDEL telefoon A. VAN WIJNGAARDEN ZONEN BOUWBLAD No. 11 MAANDAG 31 AUGUSTUS 1931 en gij '3ESPAART =fc 40 der huursom. Voor spaarrekeninghouders 85 Hypotheek. Individueel sparen met vaste rente en gegarandeerd eind bedrag. (geen spaarkas, geen verzekering). Aan vragen te richten aan NIEUW-EIGENHUIS, Jan Pzn. CoAnstraat 21, 's-Gravenhage. Overal actieve vertegenwoordigers gevraagd, aangename werk kring, ruime belooning. e 21ste Salon des Artistes Décorateurs Een expositie ah een cËhectie kasplantjes in de zomerah kinderen, die -buiten spelen met handschoen tjes aan, ah een Begijnenhof je van kunstnijverheid. Staat geheel buiten de algemeene productie De 21ste Salon des Artistes Décorateurs 'doet Paul Bromberg het volgende schrijven in „De Gr. Amsterdammer": De natuurlijke ontwikkeling van de kunst nijverheid richt zich naar het afzetgebied. In Duitsohland, waar groote groepen reeds een goed en een slecht gebruiksvoorwerp weten te onderscheiden, gaat de ontwikke ling in de richting van het massaproduct. Frankrijk relt die groepen niet; industrieele kunst is er derhalve nog niet mogelijk. De kunstnijverheid zal er dus zijn aangewezen op goede ambaclitsbeoefening en op werk stukken die niet als massaproduct worden vervaardigd; een uiting van kunstnijver heid, die daarentegen in Duitschland eenigs zins op de achtergrond is geraakt en die in vergelijking tot uitingen van internatio nale vormgeving, niet meer de levende kern der kunstnijverheid schijnt te zijn. Dat er in Frankrijk pogingen worden ge daan aan de nieuwe (z.g. internationale) stijl deel te nemen is begrijpelijk, vandaar de con tra-expositie van de vernieuwers in de Petites Galeries, maar het is eveneens begrijpelijk, dat die poging geen succes kan hebben, zoolang er geen massa achter •taat, die dat massa-product aanvaardt De „Salon" in het Gband Palais toont geen enkel massa-product, men vindt er zelfs geen idee of model, dat er voor in aanmerking zou kunnen komen, maar men vindt er wel een vrij volledig beeld van hetgeen een kleine groep meubelkunste naars en kunstnijveren voor een kleine groep van luxe menschen produceert. Een wereld op zich zelf- die geheel buiten de algemeene productie staat. Doordat de vorige Salon een inzending van de Duitsche Werkhond gastvrijheid had verleend en die inzending geheel ge oriënteerd was op Duitsche toestanden, maakte de vorige Salon de indruk alsof er een zwenking in Frankrijk op handen was naar de richting van de internationale stijl; de Siste Salon van dit jaar toont duidelijk, dat hiervan geen sprake is. Een kunstnij verheid, die niet gedragen wordt door groo- tere groepen dan enkele Maecenen, enkele aesthetische fatten, enkele verwende mai- tressen en een enkel fijngevoelig mensch, die bij de massa-productie geen voorwerp kan vinden, dat zijn vormgevoel bevredigt, zoo'n kunstnijverheid kan niet getuigen van fiere levenslust; een expositie van dergelij ke kunstnijverheid moet met allerlei hulp middelen leven worden ingeblazeh. Aan de Fransche „Artistes Décorateurs" is de verzorging^van een expositie ^vel toe naai dat de Fransche meubelkunst is, werd toch nog boeiende afwisseling bereikt. Maar daarvoor zijn ook talrijke attracties bedacht; een feestzaal met tooneel, waar modeshows plaats vinden- een theesalon met bloemenwinkel, een leeszaal met lec tuur en stoelen, waar de bezoekers werke lijk gebruik van mogen maken en boven dien hebben verschillende exposanten blijk gegeven een goed begrip te hebben van de noodzaak om méér te geven, dan een mo delkamer uit een magazijn, méér ook dan een interieur „uit het leven gegrepen" en- minder dan opzettelijke tooneeleffecten! De tentoonstellingsschmink mag er niet te dik boven op liggen. Men ziet er o.a. een bungalow met uitzicht op een blauwende zee, een uitgespannen touw (met vlaggetjes versierd) reikt naar een denkbeeldige mast, verschiet door middel van een gebogen ho rizondoek; een hal met trapopgang achter de meubelen op de voorgrond is de wand in de vorm van een groote cirkel opengemaakt, een fraai meubel staat in die opening, in de doorgang, waar de trap heen leidt Dan zijn zeer fantastische woon ruimten gecreëerd, die heele romans in onze verbeelding laten ontstaan betreffende de bewoners. Een vertrek b.v. met galerij; toch zeer intiem ingericht- onder -dezie onvrije galerij een bed op een podium, een toiletnleubel (met boekenkast gecombineerd) een' klei nere ligplaats, vrijstaand in het vertrek met boekenkasten als rugsteun en vele zeer breede lage luie zitmeubels. We vinden er fragmenten uit een wintertuin, gedeelten van zeekasteelen, meubelen in een park, afgewisseld met. allerlei kostbare klein kunst, waaronder zelfs artistieke honden- leidseltjes niet ontbreken, met de hand be werkt en luxueus versierd. Maar afgezien van de aardige entourage, fijne kleurstem- mifigen, en handige materiaaltoepassing (op zich zelf reeds belangrijke prestaties) blijft er niet veel over. De meubelvormen komen niet boven het reeds overbekende schema uit: bedden met. welvend voeteneind als bloemblaadjes; dergelijke ontluikende illu- zips ook aan het toiletmeubel; weelderige en technisch perfecte toepassingen van fi neer en afwerking; zinnelijke bekoring in vorm en kleur; veel spiegelend materiaal; d'jkke tapijten; licht-effecten links, rechts, onder en boven; kussens, volants en andere knussigheden- weliswaar niet burgerlijk, maar toch in de verfijning (en daarmee versobering) van een hopelooze kunstma tigheid. Een expositie als een collectie kas plantjes in de zomer, als kinderen, die bui ten spelen met handschoentjes aan, als een Begijnenhof je van kunstnijverheid. Er zijn minder zotte experimenten dan het vorig jaar, waardoor men de indruk zou kunnen krijgen, dat men minder „modern" is ge worden. Hoe kan men echter „modern" zijn als de sfeer waarin men leeft en werkt al lerminst modern is? Nog treffen we een enkel decoratief z.g. ultra-modern geval: nog een metalen fauteuil, die eens zwierig was, maar op de derde dag van de expositie al in elkaar zakte; menig bezoeker denkt nu een model opvouwbare fauteuil voor De meeste ontwerpers hebben tenminste van de expositie van de Werkbund geleerd dat ze voorloopig geen kans heb oen de Duitsche modellen te verbeteren en wijse lijk blijven ze dan ook buiten schot. Dit jaar bestaat de vooruitgang in het begrij pen, dat men als enkeling geen moderne „stijl" kan ontwerpen. Zoolang geen groep van beteekenis die stijl als een levensvoor waarde aanvaardt zullen we genoegen die nen te nemen met de talentvolle luxe-kunst die ook dit jaar weer de zalen van het Grand' Palais siert. hier nogmaals Gropius aanhalen, lie immers met Le Corbusier zoozeer g«es- telijk verwant is: „Het glas (wil men: het raam) heeft iet aanzien der moderne bouwwerken gelee) veranderd en komt in elk opzicht tegemoet aan het nieuwe gevoel voor ruimte in de moderne architect utir; ja, het heeft het ias mogelijk gemaakt, aan deze veranderde op vatting van ruimte uitdrukking te geien. Terwijl in de oude tijden de ontwikkeling der cultuur geboden was aan de aarde en dit belichaamde in zware gebouwen, waar bij de steenmassa, die het inwendige van de buitenwereld afsloot, domineerde, vertolken, in tegenstelling hiermee, de werken der toonaangevende bouwmeesters vaü^ thans een ruimte-opvatting, die het principe der snelheid van beweging ep van het tegen woordige verkeer weerspiegelt in een geheel open maken der gebouwen en localiteiten, dat den afsluitenden wand negeert en her inwendige in gemeenschap tracht te bren gen met de oneindige ruimte van het heelal. Deze gebouwen maken door hun openheid en rhytmisch beweeg den indruk alsof zij zweven." Bij den bouw van het landhuis „Savoye'v te Poissy heeft het doel voorgezeten, den mensch na het verrichten van zijn dagelijk- schen arbeid wéér in contact te brengen met de natuur plantenwereld, landschap, firmament. Deze pantheïstische idee is in dit landhuis op allergelukkigste wijze tot uitdrukking gebracht. Het wil zoo weinig mogelijk aan de aarde gebonden zijn, doch als het ware met het ruime hemelrond tot één geheel samensmelten. Daarom rust het op stijlen en bevinden zich de eigenlijke woonvertrekken op de verdieping. Het is als het ware geheel doorzichtig, en zóó ge plaatst, dat de opgaande zon niet slechts do gevels raakt, doch tot het inwendige door dringt. Wij zeggen „gevels"; maar eigenlijk heeft het huis geen voor-, zij- of achtergevel: het is naar alle kanten open. Afgezien van een spiraalvormige diensttrap, die naar «te keuken leidt, heeft dit landhuis ook geen trappen; men schrijdt langs een zacht hel lenden opgang naar boven. Dit is een pro bleem, hetwelk Le Corbusier reeds sinas lang bezig houdt; de oplossing daarvan is echter alleen mogelijk, wanneer de architect over voldoende ruimte beschikt. De groote salon meet 5 X 14 meter. Hij wordt aan drie zijden door het „lange ven ster" omgeven, dat door middel van schui vende ramen overal open kan worden ge maakt. De vierde zijde geeft toegang tot een ruim terra*. Het platte dak is als tuin in gericht, vanwaar men, evenals van het ter ras en vanuit den grooten salon, een ver rukkelijk uitzicht geniet. Wanneer men langs den hellenden opgang bij den daktuin aankomt, ondervindt men een zeer aangp- name verrassing: in den wand, die langs den tuin loopt, is een rechthoekige opening, ongeveer een meter hoog en twee meter breed, d>e een heerlijken doorkijk geeft op het landschap. Het 'eerste oogenblik krijgt men den indruk, alsof er een schilderij aan den muur hangt Dit origineele motief heeft Le Corbusier reeds meermalen toegepast. Het landhuis „Savoye" is iite wezen een villa, doch doet denken aan N een -klein kasteel'. In der volksmond, die zoo vaak het juiste woord treft, heet hot zoo; in heel den omtrek van Poissy staat het landhuis be kend als „le chateau". De Nederlandsche Bouwtentoonstelling partement der burgerlijke openbare werken voor liet. dienst 1932 mede, dat men, ter be oordeeling van de rentabiliteit der op 1 Jan. 1930 bij genoemd departement in beheer zijnde landswoningen, cijfers heeft verza meld, welke het volgende beeld geven: 1 Januari 1930 waren er 5.930 civiele lands woningen op Java en Madoera, met inbe grip van de bouwgronden te kapitaliseeren op een bedrag van f 53.914.000. De opbrengst vu i de huren over 1929 be droeg f 1.514.600 terwijl aan onderhoudskos ten een bedrag van f 260.000 werd uitge geven. De zuivere opbrengst bedroeg derhalve f 1.254.600, hetgeen neerkomt op een rente van 2.33 pet. Op denzelfden datum waren er 2800 ci viele landswoningen in de Buitenbezittin gen, met inbegrip van de bouwgronden te kapitaliseeren op ten bedrag van f 21.826.000 De opbrengst van de huren over 1929 be droeg f 712,000, terwijl aan onderhoudskos ten een bedrag van f 119,500 werd uitge geven. De zuivere opbrengst bedroeg derhalve f 592.500. hetgeen neerkomt op een rente an 2.71 pet. Op 1 Januari 1926 bedroeg de rente van iet in civiele landswoningen gestoken ka pitaal voor Java en Madoera 3 pet., en voor de Buitenbezittingen 2% pet. In- vier jaar tijds is de rentabiliteit, het op Java en Madoera geïnvesteerde ka pitaal dus met een kleine 20 pet. Vermin derd, terwijl die van het in de Buitenbe zittingen belegde kapitaal vrijwel, constant bleef. De civiele lands-woningen blijken dus, zoo zegt de Sumatra Post, geenszins een winstgevend object te vormen, en bij de militaire zal de situatie waarschijnlijk niets beter zijn. J^en landhuis van Le Corbusier Er wordt over het werk van den Fran- schen artitcct Le Corbusier zeer ver schillend gedacht.. De een verheerlijkt het door hem voorgestane kubisme als de eenig gerechtvaardigde bouwkunst de ander ver afschuwt het als de betreurenswaardigste dwaling, als een modegril met tekort aan gezond verstand en goeden smaak. Volgens Prof. Wattjes is echter het kubistische getheoretiseer als theoretische aesthetica „onrijp dilettantisme met enkele juiste gedachten"; de uitdrukking „woon machine" teekent z.i. reeds het. volstrekt ge mis aan begrip en onderscheidingsvermo gen./ „De te eerbiedigen persoonlijke voorkeur voor de rechte lijn", -zoo gaat Zijn Hoogge leerde dan in zijn verzamelwerk „Moderne Architectuur" voort „het platte vlak, de plat afdekking wordt zonder meer algemeen geldig verklaard. Men doet het voorkomen, alsof de vorm van het ontworpen werk slechts uit con structieve en utilitaire overwegingen en niet uit kunstwil voortkomt, terwijl inderdaad veeleer de artist dan de constructeur aan het werk is en de voorliefde voor nieuwe materialen, nieuwe constructies en nieuwe utilitaire inrichting uit het artistieke verlan gen naar nieuwe artistieke vorm-mogelijk- haden voortvloeit. Toch is juist dit Fransche kubistische werk goed; het meeste zelfs uit stekend, niet wegens de theorie, doch we gens de fantasie-rijke, fijnbesnaarde, kunst zinnige scheppingskracht Wij moeten eerst aan deze vormen gewennen. Zijn wij er mode vertrouwd geraakt, dan zullen wij kunnen zien, dat deze bouwwer ken van de Fransche kubisten in het geheel niet zijn hetgeen de theorie van hen be weert: nuchtere, zakelijke, ingenieurs-objec ten, goedkoope en handige woon, werk- en slaapmachines, doch juist charmant roman tische, gratievolle soms rustig monumentale, soms fantastisch pittoreske bouwwerken, met, pittig contrast tusschcn kubischo strak heid en fijne Fransche gratie". 3. Giedion verdeelt in een uitnemend artikel over Lc Corbusier de moderne architectuur in drie generaties. Omstreeks 1900 hebben de voorloopers: LI ovd Wright, Auguste Porret, Peter Behrcns, Adolf Loos, Tony Gamier, die thans den 60-jarigen leeftijd naderen of reeds overschreden hebben, met hun stoute scheppingen de grondslagen der „fin-de-siècle"-architectuur aan het wankc len gebracht. Onder de voorvechters de» tweede generatie, die nu pl.m. 40 jaar oud zijn, noemt Giedion in de eerste plaats Gr op.', us, Oud en Le Corbusier. Zij staan met hun ideeën niet meer zoo geïso leerd als de voorloopers; maar daarom is de tegenstand, dien men hun biedt, niet min der, want men beschouwt hen als gevaar lijk. Dit belet evenwel niet, dat men bij ge legenheid toch hun ideeën overneemt. De derde generatie is die der „dertigers", die rustig en zonder luid geschreeuw voortwer ken. Onder hen plaatst Giedion den Zwitser Karl Mos er, den Nederlander Mart. Stam en den Duitscher Ernst M a y op den voorgrond. Le Corbusier zelf heeft verklaard: „Architectuur beteekent voor mij: hand'© ling door geestelijke constructie." Giedion heeft hem gevraagd, hoe dit moest worden opgevat, en hij legde het al dus uit: „Men heeft elders, vooral in Duitschland, al te veel nadruk gelegd op het principe der zakelijkheid; d.w.z. men heeft het vol doende geacht, als een huis in elk opzicht beantwoordt aan het nuttigheidsdoel. Daar ga ik echter boven uit, want een mensch kan zich niet scheiden van datgene, Aval hem geestelijk kwalificeert, en ik wil 'even goed den geestelijken factor ontwikkelen als den zuiver utilitairen, omdat die van e\'en groot belang is. Het geestelijk effect van een Averk ligt in dat werk zeil, en niet daarbuiten. Dit is, naar ik meen, logisch, en het zou geen nut hebben,daarover te twis ten". Dit antwoord heb ik verwacht, zegt G i e- dion, Avant)het is bekend, dat Le Corbu sier ten allen tijde aan het aesthetisch element de grootste waarde heeft gehecht. In het Centraalblad vinden Ave nu een be schrijving van Le Corbusiers landhuis „Savoye". Het landhuis „Savoye" te Poissy bij Pa rijs, toont duidelijk Le Corbusier's stijlop vatting van den laatstcn tijd, want het is gebouwd tusschen 1928 en 1930. Het neemt alleen in zooverre een bijzondere plaats in, dat het geheel afgezonderd midden in ejn uitgestrekt grasveld staat, zoodat de archi tect in geen enkel opzicht rekening behoefde te houden met gebrek aan ruimte of met belendende gebouwen. Hij kon zich dus, om zoo te zeggen, geheel „uitleven" en een bouwwerk scheppen, dat Avel, zooals Gro pius het zegt, ruimte-omsluitend en dc- weersgesteldheid-buitensluitend is, maar des niettemin het effect maakt van ruimte- ont sluiting en onbelemmerde lichttoetreding. Het „lange venster" van Le Corbusier is hier tot de uiterste consequentie toege past, want het loopt zonder onderbreking in al de vier gevels door en laat het licht on gehinderd in breede bundels binnenstroo men in de vertrekken, die desondanks tegen eiken y/oeisinvloed beschut zijp. We willen Van S tot en met 17 April 1932 wordt in Den Haag gehouden de Nederlandsche Bouw tentoonstelling 1932 (N. E. B. O.), waarvoor in den Dierentuin alle zalen, terreinen, zoo mede een groot tijdelijk gebouw gehuurd zijn. Waar zij een beschikbare standruimte van 7000 M2. zal beslaan, wordt de N.E.B.O. de belangrijkste bouwtentoonstelling, tot dusver in Nederland gehouden. Gedurende de voorbereiding der N.E.B.O., welke langen tijd in beslag genomen heeft, bereikten 't uitvoerend Comité uit alle dee- len dies lands adhaesiebetuigingen met de plannen en opzet der Bouwtentoonstelling. Groot-industrieelen en belangrijke figuren uit c?e bouwwereld zegden hun steun toe en de lijst van namen, voorkomende in het j Eere-Comité, spreekt voldoende voor de be- langstelling, welke voor de N.E.B.O. bestaat. De groote Deutsche Bauausstelling, welke I van 9 Mei tot 2 Augustus 1931 te Berlijn gehouden is en die meer d'an 250.000 bezoe- kers trok, bewees, welke interesse er bij het Duitsche volk voor een goed georgani seerde bouwtentoonstelling bestaan heeft. Mm om 7ekor roeht aaat W uitvoei:eJc4_CQ- mité der N.E.B.O. van de gedachte uit, dat wanneer een land als Duitschlond in zijn zware crisistijden een dergelijke tentoonstel ling met succes heeft kunnen organiseeren, zoodat zelfs de geheele internationale bouw- Avcreld hiervan gesproken heeft, ons land, dat architectonisch zoo'n belangrijke plaats inneemt, zeer zeker niet behoeft achter te blijven. Dat Den Haag als zetel voor de N.E.B.O. werd gekozen, vindt zijn reden in het feit, dat de Residentie door zijn uitbreidingen de laatste jaren bij voorkeur het middel punt is en de belangstelling heeft der Ne derlandsche bouwwereld. De tentoonstelling Avordt gesplitst in drie hoofdgroepen en wel: Architectuur, Mate rialen en het Interieur. De juiste verdeéling der expositie-ruimte, opdat de. tentoonstel ling een zoo goed mogelijk geheel zal vor men, is in handen van een reed's gevormd Technisch-aesthetisch Comité, Avaarin een aantal vooraanstaand© architecten hebben zitting genomen. Het Eere-Comité, hetwelk nog niet com pleet is, is tot heden als volgt samengesteld: mevrouw J. MarcusNijland, presidente van lvet hoofdbestuur der Nederl. Vereeniging van Huisvrouwen, te Apeldoorn; mevrouw mr. D. Oppenheimer—Belinfante. secr.-pen- ningmeestéresse der Nederlandsche Vereen, van Huisvrouwen, te Den Haag; ir. P. Bak ker Schut, Directeur van den Dienst der Stadsontwikkeling en Volkshuisvesting, te Den Haag; ir. G. J. Th. Bakker, Directeur van het Gem. Electrisc.il Bedrijf te Den Haag; jhr. F. W. L. de Beaufort, Directeur der Incassobank te Rotterdam; mr. J. D. ten Bruggen Cate, Directeur der Nederl. Mij. tot exploitatie van Onroerende Goederen; L. Bok, Directeur van openbare en uitvoerende werken Rijksgebouwendienst, architect, Den Ilaag; mr. J. J. Bolhuis, voorzitter van de Haagsolie Journalisten Vereeniging; ir. L. M. v. d. Berg en ir. J. J. Groenema, Directeu ren van de N.V. Ingenieursbureau L. M. v. d. Berg en J. J. Groenema, civiel en bouw kundige ingenieurs; W P. F. van Deventer, Directeur van d'e Algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, te Den Haag; J. L. G. Faber, Directeur der 2e Ambachtsschool te Den Ilaag; J. C. Th. Gro- neman, Notaris, voorzitter van de Vereeni ging der Notarissen te Den Haag; Frans ter Gast, vennoot van de fa. van Rij en ter Gast, te Den Haag; H. G. Hildens, Directeur N.V. Haagschc Handel Mij., Den Haag; M. J. W. v. d. Horst, Directeur N.V. Mij. De Binnen stad tot exploitatie van Onr. Goederen, Di recteur van de N.V. Mij. Gronvliet tot expl. van Onr. Goederen, Directeur van dc N.V. Bouwgrond Mij. Bezuiden Laakhaven te Den Haag; D. Hans, voorzitter van d'en Ne derlandsche Journalisten Kling te Den Haag; ir. W. J. Harders, Directeur Duinwa terleiding, Den Haag; P. A. Jansen, Direc teur der N.V. Gemeenschappelijk Eigendom, Den Haag; W. Heuss, Directeur Gemeente lijke Hypotheekbank, Den Haag; dr. Jan Kalf, Directeur van het Rijksbureau voor de Monumentenzorg, Den Haag; H. M. Kraay- vanger, architect B.N.A., Rotterdam; J. G. F. Keuter, Directeur der R.K. Ambachtsschool, Den Haag; A. J. Kropholler, B.N.A., Wasse- iiaar;Ant. van Kesteren, voorzitter der Bouw- kundige Vereeniging „Onderneming en Vrij heid". Den Haag; A. Koeise, voorzitter van den Bond van Beëedigde Makelaars, Den Haag; A. II. van Leeuwen, B.N.A., Den Haag; J. C. E. Baron van Lijnden, Directeur Rijks gebouwendienst, Den Haag; A. van Loon, voorzitter Nederlandsche Bond van Make laars, Utrecht; J. Moorman, Directeur Moor mans Periodieke Pers, Den Haag; R. C. Mauve, secretaris Schoonheids-Commissie, Den Haag; C. M. van Moorscl, B.N.A., Voor burg: G. A. Meijef, Directeur Gemeente Telefoon 21385 (2 lijnen) VRAA6T INLICHTINGEN EN CONDITIËN Vlietstraat 8 b - Telefoon 11748 ROTTERD IV. Bouw- en Woningtoezrc' Den Haag; dr. ir. J. H. Plantenga, dire Academie van Beeldende Kunsten: r T. Repelaer, Thesaurier van H. M de i - 1 admini strateur van het Kroondoim norzitter dier Vereeniging „De A" achtsohoo1. Den Haag; jhr. dr. Th. van fleineck Leijsica, inspecteur Gemeente- en Wateischapsarchie- ven van Zuid-Holland; ir. Van Rutten, di recteur Gemeentelijk Gasbedrijf. Den H G. J. J. Roel, directeur Ned. Mij. tot Expl. van Onroerende Goederen, Den Haag, ihr. F. M. van Spengler, camd.-notaris, voorzitter afd. Zuid-Holland Broederschap van candi- daat-notarissen; jhr. J. L. tem, notaris, Den Haag; Corn. v. d'. Sluys, binnen-archrtect. Den Haag; W. H. Schubbing, eerst aanwe- zend ingenieur der Genie, Den Haag; jhr. M. J. Teixeira de Mattos, Heelsum ((Gld.); J. C. C. baron van Till, lid der Firma Op- penheim en van Till, Bankiers, Den Haag; prof. ir. Chr. IC. Visser. Hoogleeraar in de kennis cn het onderzoek van Bouwmateria len, Leiden v. h. RijkslaJboratorium voor kennis en onderzoek van bouAvmaterialen. W. Verschoor, architect. RijsAvijk; ir. W. v. "cI.""Vegt, directeur Gemeentewerken, Den Haag; Jan Wils, B.N.A., Voorburg; Albert Wischek, Leiter der Deutsche Bauausstel- lung Berlin 1931; H. Wou da, architect. Was senaar; J. W. v. d. Weele, architect, Den Haag; D. C. v. d. Zwart, architect, chef afd!. 5 -(nieuwbouAA') hij de GemeenteAverken, Den Haag; H. H. vxan Zeggeren, architect, chef afd. 4 bij de Gemeentewerken, Den Haag. Contact met verschillende vereenigingen en bonden is verder verzocht, doch konden de besprekingen nog niet teneinde worden gevoerd, daar vele bestuursleden met vacan- tie afwezig zijn. Het Uitvoerend Comité is als volgt sa- mengestelcli: Dr. W. Vinkkuyzen van Naers- sen, voorzitter; B. J. Roebert, vice-voorzit- ter; W. H. Steenbeek, secretaris. Het secre tariaat is gevestigd Spui 109 a, Den Haag, Tel. 116864.# Het prospectus, waaraan zeer bijzondere zorg wordt besteed en aan.| de samenstelling waarvan vooraanstaande personen uit de bouwwereld medewerken, verschijnt binnen kort en is in beAverking bij de N.V. Zuid-Hol- landsche Boek- en Handelsdrukkerij, Den Haag. Bedankt De heer E. A. Meyer, architect te Voor burg, die benoemd is tot gemeente-archi tect van Wateringen, heeft voor deze be noeming bedankt. Qeref. Kerk te Goes a n der Kloot M eyburg prijst in het Bouwkundig Weekblad Architectura de Geref. Kerk met pastorie te Goes van vader en zoon Rothuizen, waarmede de laat ste goed gedebuteerd heeft. Opgravingen te Heerlen Op het terrein achter het gemeentehuis van Heerlen Avordt thans onder deskundige leiding van d>en gemeente-archivaris een systematisch onderzoek gedaan, ten einde te onderzoeken, wat die bodem van Heerlen Qiet oude coriovalilum der Romeinen op deze plaats heiheirgt. als huisbaas In den Volksraad werd eenige tijd geleden de vraag gesteld, of de regeering een opgave Avilde geven van de kapitaalswaarde van alle, voor het burgerlijk personeel gebouwde landswoningen, zoomede van de rente, welke door het in die huizen belegde kapitaal wordt afgeworpen. In antwoord op die vraag, deelt de regee- a>7 hij .?a ontv/e>'p-liegrocti^g van F\e huren der landswoningen Waarom zij in salariskorting deeleru Vele landsdienaren voelen het als een onbillijkheid, dat de ambtenaren, die in een landsAVoning gehuisvest zijn, in de aan staande salarisverlaging tegemoet gekomen worden door een verlaging der huishuren met hetzelfde percentage als geldt voor de salaris-korting. Verreweg de meeste landsdienaren hebben immens geen landiswonkig tot hun beschik king en blijven derhalve van deze tegemoet koming verstoken. Bij informatie naar de motieven, welke de Re*., 'ring noopten om de bewoners van landswoningen aldus te bevoordeelen boven de vele andere ambtenaren, vernam „Het NieuAA's" dat het voornamelijk, geschiedde in het belang der legerofficieren. Deze officieren zijn namelijk verplicht om die landswoning te betrekken, welke hun wordt aangewezen, en zij kunnen derhal niet zooals de overgroote meerderheid der burgerlijke ambtenaren uitzien naar een goedkoopere woning, Avelke meer in overeenstemming is met hun verzwakte fi- nancieele draagkracht. Hetzelfd'e geldt ofschoon in minder ster ke mate voor de civiele hoofdambtena ren, die een ambtswoning hebben, zooals de leden van het B.B.-Corps. Ten 6lotte meende de Regeering met verlaging vaar de huren der landswoningen een voorbeeld te moeten geven aan de par ticuliere huis-eigenaren die tot heden toe nog slechts sporadisch tot huishuur-verlaging overgingen. AANBESTEDING De uitslag van de gehouden aanbesteding van een Tabaksfabriek te Joure (Fr.)'voor de N. V. DouAve Egberts, onder architectuur van de heeren Ir. S. Orie c.i. en S. de Lange te Joure Avas: Hoogde inschrijver Van Herwaarden's Be tonbouw, Haarlem, f 150.000; laagste ir schrijver P. Huigen, De Krim (Ov.) f 84.800.' WILLEBRORDUSSTRAAT 166 ROTTERDAM -TEL.40672-40982 TERRAZZO - MOZATK - KUNST STEEN- EN BETONWERKEN Scholen, Zieken- ubber, linolei kurkestrich- Rnstle nonen. In Scblcbroek. MOOIE HEERENHUIZEN TUI": tuin. Bevatt. 2 kamers en suite, keuken, serre. 1ste Verdiep. 2 flinke frlsscho slaap kamers. groote zijkamer en badkamer. Bal kon. Over bet geheele huls een vliering. Lage belasting. Vlugge en geregelde ver binding met Rotterdam. Maatschappij tot Exploitatie van On roerende Goederen „Scheepenwijck" N.V. Achterweg 81 Schiebroek I ??«chtig£ - Mcdo:» xz'crt Centr. Verw. en Warmw. voorz. GEMEUB. VILLA'S Sept. f 150.-, of per jaar f 1200,- Te bavr. „BILTHOVEN'S GRONDBEZIT", ildaar Telef. 26549, of Straatweg 41, Hillegersberg, Telef. 40465? PANDZN huis en 2 Bovenhuizen. Indeeling resp. 3 kamers, 2 slaapkamers, keuken c - ïr, groote voor en achter- luin .pj.e:zen: 2 kamers en suite, 3 slaapkamc.-i, badkamer, zolder over het geheele huis. Te bevragen: L. D. SUNDERMEYER, IJsclubst-aat 68, Telefoon 13866 ADVERTEERT N.V. HET ONDERLING CREDIET I IN DE Gevestigd te Rotterdam HOOFDSTEEG 39 h. Toerijstuin BOUWWERELD Opgericht 1865 WADDINXVEEN TELEFOON No. 6 Opslagplaats ROTTERDAM aan dan ZWAANSHALS Ho. 303-205 - Telef. Ko. 4089I MAASTRICHT NEDERLANDSCH FABRIKAAT V.rl.genw, voor ROTTERDAM en OMSTREKEN: AEL3RECHTSKA0E 147b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 10