èweui De uitvoerina van het SLOTBOOM - DEN HAAG A. S. KEY Fa. BIDDING ITDIJNENBDRG MBIJS N.v. Rotterdamsche ElectriciteitsMaatschtt REPAL-stalen ramen en deuren 1 Fa.DEJONG VAN AtRTRIJK J BESCHERMT ALLE GEBOUWEN TE6EN HITTE - KOUDE - VOCHT LAWAAI QRATI5 DESKUNDIG ADVIES N.V. Producten- Grondstoffen Hmij. AMSTERDAMSarphatikada 1 - Ttl. 3482A- 36824 ROTTERDAM: Stationsweg 376 - Tslsl. 11680 BOUWBLAD No. 115 (Verschijnt eiken Maandag} MAANDAG 10 AUGUSTUS 1931 TRIPLEX! I-Iet nieuwe bankgebouw van de Fa. R. Mees Zoonen te Rotterdam de verbouwing -pas halverwege gereed is, inderdaad interessant om de verandering even te bespreken. Reeds lang heeft het nieuwe gedeelte van R. Mees en Zonen's bankgebouw aan het Beursplein alhier de aandacht getrokken, eerstens door die geheel andere kleurnoot aan de overigens grijze pleinwanden toe gevoegd en tweedens door de ontstellende ervaring dat dit nieuw brok baksteenwerk niet past bij het bestaande gebouw, wat in natuursteen is opgebouwd. Laat ik U echter dadelijk gerust stellen, weliswaar is de in wendige verbouwing slechts gedeeltelijk, uit wendig zal de nieuwe gevel ook voor het bestaand gedeelte van dit sterk uitgebreide kantoorgebouw worden doorgetrokken. Slechts een klein stukje bestaand gedeelte aan de achtergevel en zijgevel blijft in de oorspronkelijke staat; daar is het levens groot beeld van Koning Willem II der Ne derlanden op den hoek gerestaureerd en hernieuwd geplaatst. Inwendig wordt het gebuw uitgebreid met een ruimere toegang tot de kluizen, een af- eonderlijke afdeeling voor effectenbedrijf een geheel nieuwe huisvesting voor de di rectie, terwijl de hoofdtoegang tot het bank gebouw nu recht voor de centrale hall komt te liggen. Vooral dit laatste is een groote verbetering: de bestaande toegang tot de ball met haar diverse loketten is niet bij- tonder practdsdh geweest. De uitbreiding van het gebouw is mogelijk geworden door bijtrekken van het Poolsoh Koffiehuis, waardoor men na het sloopen hiervan de beschikking kreeg over plm. 200 M2. bouwgrond. De leiding voor dezen bouw werd toever trouwd aan de bekende Rotterdamsche ar chitecten Van der Heyden en Van Nieu- wenhuizen, die door hun bouw „Amster- damsohe Bank" aan de Coolsangel en „De Nationale" aan de Boompjes reeds blijken hebben gegeven zoowel technisch als aeste- tisch zeer wel tegen de moeilijkheden bij een dergelijk werk te zijn opgewassen. Men denke slechts aan den bouw der „Nationa le", die in 11 maanden tot stand kwam toen ingrijpen door het Rotterdamsche Ge meentebestuur voor verbetering van den toegang tot de Maasbrug zonder succes bleef. Aanvankelijk konden de jannen van de- ee architecten niet de volledige instemming yan de bankdireefcie verwerven en op een onzalig oogenblik wordt architect Krophol ler aan de heeren Van der Heyden en Van Nieuwenhuizen toegevoegd, om mede de architectuur van het geldhuis te verzorgen. Dat hierdoor groote moeilijkheden konden ontstaan zal ieder, die het werk van beide architecten kent, onmiddellijk erkennen. Het karakter van Kropholler's werk laat geen andere inmenging toe en dat in het nieuwe gebouw de invloed van de architec ten Van der Heyden en Van Nieuwenhuizen alleen ia te herkennen in de zeer zorgvul dige en buitengewoon knappe uitvoering van dit werk, doet constateeren dat zij zeer tuist hebben gezien dat de belangen van de firma Mees heter zijn te behartigen door rich met de uitvoering te belasten dan zich met het meer doordachte hunner aróhitec- tuuropvatting te wagen aan de primitieve imitaties van den heer Kropholler. Inder daad, vreemder combinatie van aestetioi is haast niet mogelijk. Dat architect Kropholler ondanks de ge heel andere eigenschappen van de mede architecten door de directie van R. Mees en Zonen voor den bouw wordt aangewezen, Zoude ik aan relaties en protectie wijten, ware het niet dat juist de particuliere ver trekken van de directie een belangrijk on derdeel van den bouw uitmaken. Immera de zakenman laat eigen behoeften zoo ge makkelijk onbevredigd waar 't de belangen zijner onderneming geldt en laat zich •lechts leiden door de verlangens van het publiek of de bouwmode; het blijkt trou wens altijd zeer gevaarlijk eigen meening aan het publiek voor te leggen waar het uitsluitende verlangens van het publiek zelf geldt. Wordt niet een bioscoopgebouw elk nieuw seizoen in gloednieuw klatergoud aan het Tvubliek voorgesteld? Het komt mij van de heeren Mees en Zo nen dan ook zeer begrijpelijk voor, dat zij beu zijn van het modem raffinement dat het hedendaagsche leven biedt e ndat zij terug verlangen naar klare eenvoud, of des noods primitieve levenswijze. Bedenkelijk is het echter wanneer zij ook het publiek be trekt in haar geestelijke evoluties. Ik kan mij voorstellen dat de heeren Mees zelf hun keren naar het primitieve, doch hun bedrijf blijft een uiterst raffinement van bedrijfs- geest en eischt verzorging met de meest ge- perfectLnoneei-de geestelijke en materieele krachten. In hun bankgebouw vinden „her senkronkelingen" plaats, die een planeet als onze aarde op haar grondvesten doen trillen; daar wordt tandenknersend gestre den tegen wat. communisten ondermijnen van het kapitalistische torenhuis. Daar klopt mee de levensader van ons werelddeel en zie slechts, alle factoren van een modem bouwen, die tezamen in hun geestelijke waarden de zegepraal van den geest over de stof manifesteeren, blijven allenvege; alle bankgebeurtenissen zullen zioh afspelen on der de melancholie van een kloostergewelf. Aanziet dit gebouw in vergelijking bijv. met het vereenigingsgebouw van de diamantbewerkersbond in Amsterdam, m.i. Dr. Berlage's hoofdwerk. Beide gebouwen zijn in dezelfde vormgeving opgesteld; het eerst ademt berusting en afwachten, het andere vertolkt een spanning tot arbeids vermogen, als ooit iemand in een gebouw waar gewerkt wordt, heeft kunnen vastleg gen. Architect Kropholler nl. heeft zioh toegelegd op een bouwwijze zooals Dr. Ber- lage ons heeft geopenbaard, doch met dit eendge verschil, dat hij daarin opzettelijke toevalligheden verwerkt, die het bouwsy steem van baksteen en natuursteen, wel pas sen, doch reeds eerder hun „jour" hadden tijdens de gothiek. Voeg daarbij nog een soort timmermans-rationalisme, dat door Dr. Berlage reeds lang vaarwel is gezegd er U kunt de ambachtelijke waarde van dit erchitectenwerk volledig doorzien. Geestelijk echter treft men niets van Berlage's filoso fie aan, trouwens hoe kan het ook anders; tie architect, die zich niet ontziet eens an dermans werk na te maken, kan nooit den geest van zijn tot voorbeeld gekozen artist benaderen zelfs. Het grootste gevaar voor een kunstenaar aanwezig, wanneer hij zg. „school" be gint te maken. Publicatie van dit begrip ontsluit den weg voor onbevoegden om zich ongestraft aan plagiaat te bezondigen. Het is te danken aan Dr. Berlage zelf, dat niet eerder dit zielloos copieeren is tegengegaan Architect Kropholler weet dit en 'k neem hem hoogst kwalijk, dat hij zich niet ont ziet het trappenhuis van Mees' kantoorge bouw, zij het in andere materialen, zoo stom gelijkend aan de Amsterdamsche beurs-details op te bouwen. Wanneer Ber lage's bouwwijze zoo imponeert, gaat dan naar Dr. Berlage zelf, doch wendt U niet tot een architect, die de geest van Berlage nooit begrepen heeft en slechts imitaties crêeert met een geestelijke waardte eel lager rang. Bedenke men verder, dat al het uiterlijk van dit gebouw slechts boezelaar-architec tuur is en steenbekleeding van een gewa- pend-beton kern; ja, dat zelfs de geweldige schootankers aan den voorgevel niets dan zich zelf vast houden, dan wordt men dui zelig bij al deze maskerade. Van begin tot einde is dit gebouw onwaarachtig. Het is geen gesloten burcht, doch een, den gan- schen dag toegankelijk, kantoor. Het is geen klooster vol gedoofde idealen, doch 'n bewaarplaats van ieders materieele bezit tingen. De bewoners zijn geen roofridders, doch vertrouwensmenschen, die een geschie den is bezitten van toewijding aan eens anders belangen met onkreukbare eerlijk heid. Men vindt er bij een onwezenlijke mystiek, waaraan slechts de wierook ont breekt, een opgewekt realisme van zwoegen en ordenen van vooruitzien en vastlej van handelen en ingrijpen; de geheele be volking van dit bankhuis van directie tot adressografiste toe, is in zin en uiterlijk in volstrekte tegenspraak met de geestelijke eigenschappen van hun verblijfplaats. Al leen de liftboy past bijzonder in deze ge bouwensfeer, zijn deftig zwart is echter om gekeerd evenredig met de wereldverach- tende zekerheid waarmee hij de „handles" van zijn snelverschietend koninkrijk be dient; inderdaad de lift stijgt en valt wel bijzonder snel, doch dat past in elk geval bij de bevolking. Met alle waardeering voor architect Kroj>- holler wanneer hij een Roomsch kerkge bouw of school of klooster bouwt, ware 't toch beter geweest, dat hij voor dit werk wat meer met de belangen van de opdracht gevers had rekening gehouden. Wat tóch zal straks het publiek zeggen? „Zie je well dat ook Rome oprecht belang stelt in bank zaken? Eerst het kind en dan het geld m ons bezit, daarna is de wereld voor het heilig communisme gewonnen." De archi tect heeft zich bijzonder goed aan dit sy steem aangepast, doch de firma R. Mees en Zoonen zal met haar reclamegebouw op twee gedachten blijven hinken. Wel zeer interessant zijn de kamers der directie; nu zet 'k m'n zwarte bril af en verlustig me in de klaarheid, waarmee deze kamers zijn behandeld. Twee heb 'k er ge zien; de groote met eiken vloer en lamhris en de kleine met zwart-wit geblokte mar meren vloer en geschuurde wanden en pla fond. De groote kamer heeft een houten zoldering van massieve Moulmai djati moer balken, kinderbalken en vullingen, zoo in tens mooi, dat men vergeet, dat 't slechts decoratie is; de gewapend betonvloer ligt er vlak boven. Deze groote kamer heeft een meubilair in gelijken vorm als lamhris en wandkasten en ingebouwde telefooncel; een dringend intercommunaal belletje valt 'n beetje uit den toon. De kleine kamer is 't best te vergelijken met de gegevens der schilderijen van de Hoogh en Vermeer; de balpoottafel en stoel met hooge leuning ontbreekt, het houtvuur echter niet, een praohtige kaart van Delfland siert de wand en vefhoogt de stemming. Van een derde kamer, die 'k ook zag, weet 'k me slechts te herinneren, dat het omringende timmer werk zich niet kon handhaven tegenover 'n mooio antieke renaissance kast. Vooropgezet natuurlijk, dat de heeren Mees zulke kamers verlangden, en dit 16e eeuws gedoe aan hun geestelijke behoeften voldoet, kan 'k niet anders dan deze inte rieurs als geslaagd beschouwen. Is echter 't omgekeerde het geval en verdragen de heeren Mees dit nieuw verblijf, omdat Krop holler 't maakte, dan voorzie 'k een conflict trouwens een der heeren bracht reeds z'n eigen meubeltjes mee. Uitwendig is het gebouw opgetrokken van handvormsteen in formaat 28—147 uit de fabriek „Ouderzorg" te Leiderdorp. De voormalige eigenaar van „Ouderzorg" de heer van Zanten, die zich „arm gestookt" heeft om deze steenen te kunnen fabricee- ren en wien 't ten langen leste gelukte, moest 't nog eens kunnen gezegd worden, dat thans de reuzenmoppen tegen 1121 p. duizend af fabriek verhandeld worden, dank zij dc propaganda dei Nederl. architecten voor dit decoratief materiaal. Het baksteenwerk wordt verder aange vuld met oberkisohner zandsteen op die plaatsen, waar het rechthoekig baksteen formaat een beletsel blijkt voor de wending van het gevelvlak. Het gewapend betondak is gedekt met Noorsche leien, die beter of geheel groen of geheel roestkleur hadden gedekt kunnen worden; die bruine vlekjes in het dak zijn niet decoratief. Inwendig worden de mooiste materialen verwerkt, die zich denken laten; witte hand vormsteen van zeer klem formaat, witte Noorsche graniet, iets geheel nieuws in de natuursteenhandel en waar de muren ge pleisterd worden zijn bogen en strekken in warm oranje baksteen uitgevoerd. Directie en architecten zijn U voldoende bekend; aannemers zijn de N.V. Aannemers Bedrijf v.h. Boele en Van Eesteren. De cen trale verwarmings-installatie wordt aange legd door fa. Slotboom, onder leiding van adv. ing. FredSmets, beiden uit Den Haag. De electrische installatie voor licht- en signaalinrichtinig wordt gemaakt door de N.V. Rott Electr. Mij. v.h. H. Croon en Co., alhier, onder leiding van het techn. Bureau Nagtglas Versteegh, Amsterdam. Vooral deze installatie, die niet alleen de lichtlei- dingen doch ook die voor oproep directie en bankafdeeling. vergrendeling en ontgrende ling van tourniquets en safe, dag-, nacht en lift-alarm en picolo roepinstallatie om vat, is bijzonder interessant Tot nog toe werd een zeer gropt bedrag verbouwt en waar is 't einde? Riskeer nog één millioen en maak een geheel meuw gebouw en tijdelijk hulpge bouw op de plaats, waar eertijds het post kantoor stond. De heer Heystek verdient een woord van lof over de wijze waarop hij een gebouw onder zooveel leiding onberispelijk weet daar ta stellen» H. SUTTERLAND. Excuseer mij N. R. C. [)e behandeling van Tapijten Voor een oordeelkundige behandeling van tapijten in het algemeen, is het noodzake lijk, zich rekenschap te geven van de bij de fabricage gebezigde materialen. Het belang rijkste hiervan is de wol. Deze wol kan ge verfd worden met plantaardige kleurstoffen of, zooals meer gebruikelijk is, met chemi sche kleurstoffen De natuurlijke kleurstoffen, zooals deze gebezigd in de Oostersche karpetten, voor verschillende grijze en bruine tinten, bieden zeer veel weerstand tegen invloeden welke bij andere kleurstoffen versohieten tenge volge zouden hebben. De chemische kleur stoffen worden gewoonlijk op den vezel vastgelegd onder inwerking van zuren. Wordt wol in hoofdzaak gebruikt voor de pool van tapijten of in het algemeen voor hét gedeelte dat in het gezicht komt en waarin het dessin verwerkt wordt, voorden rug bezigt men plantaardige vezelstoffen en wel voornamelijk katoen, hennep en jute Vervolgens zou de vervaardiging van tapijtstof en karpetten zoo goed als onmoge lijk zijn en in elk geval op zeer veel moei lijkiheden stuiten, indien daarbij geen ver dunde kleefstoffen konden worden toege past. jjfe, j Deze kleefstoffen* kunnen hoofdzakelijk onderscheiden worden in twee soorten, de dierlijke en plantaarige. De dierlijke zijn verschillende geprepa reerde lijmsoorten extracten van dierlijk afval en hebben uit den aard der zaak meer neiging om een onaangename reuk te verspreiden dan de plantaardige kleef stoffen bereid uit sago, tapioca, cassave, of mengsels van deze. Niet het minst met het oog op deze kleef stoffen, is het absoluut noodzakelijk, dat ta pijten worden opgeslagen in een koele droge atmosfeer met ruime ventilatie, waarbij te gelijkertijd tegen tocht gewaakt dient te worden. De amosfeer van de meeste fabrieksteden is min of meer geladen met fijn verdeeld koolstof in den vorm van roet, waarom er voor gewaakt dient te worden, dat de lucht geen vrijen toegang heeft door open ramen of dergelijke tot de ruimten waar de tapijten en karpetten liggen opgeslagen, daar het roet zich in de weefzels vasthecht, tot scha de van weefsels en kleuren. Moderne opslagplaatsen zijn dan ook be halve de noodzakelijke deuropeningen ge heel gesloten. De frissche lucht kan daar- alleen toetreden door openingen waarvoor zich een filter, gevuld met katoenvezels, be vindt, terwijl luchtcirculatie verkregen wordt door luchtkokers waarin ventilatoren zijn aangebracht. Het opstapelen van voorraden karpetten moet beslist afgekeurd worden, daar voorai pool der onderste tapijten hierdoor gaan pletten en op een niet geringe manier be schadigd kan worden. Een ideale manier om de voorraad kar petten te bewaren zoo lezen we in Onze Gids is om deze aan zware armen op te hangen, welke draaibaar aan een muur of een pijler zijn bevestigd. Op deze wijze kun nen de karpetten gemakkelijk een voor een worden getoond, terwijl de pool niets te lij den heeft van pletten of van opvallend stof. Met het oog op verschieten kan voor het voorste karpet aan een afzonderlijken arm een donker stofkleed gehangen worden. Tapijten in den vorm van siuagoed, die nen geborgen te worden op stellages wadr de rollen juist tusschen kunnen, zoodat op de kanten zoo min mogelijk stof kan val len, waardoor het genaaide tapijt op de na den de frissche kleur zou verliezen. Vooral dient er ook voor gezorgd te worden, dat tullen tapijt niet zoo maar op den vloer Staan, doch dat er luchtcirculatie onder kan plaats vinden. Zorgt men hiervoor niet, dan is vooral in gelijkstraats of lager gelegen (pslagplaatsen de kans groot, dat de onder anten der rollen gaan schimmelen. Daar wol een zeer hygrocopisdhe vezel is en dus veel vocht uit de omgeving aantrekt, moet vooral in ons klimaat, waar het vochtge halte der lucht nog al groot kan zijn, het gevaar voor schimmel niet onderschat wor den en wel juist door de aanwezigheid van de kleefstoffen, waarmede de rug geprepa reerd is. Het goedkoopste en zeer doeltreffende middel om mot te voorkomen is het royaal bestrooien der goederen met naftaline. Deze grondstof is tegenwoordig vrijwel chemisch zuiver te verkrijgen en heeft in dien toe. stand de eigenschap, dat de lucht er van spoedig van de te leveren goederen ver dwijnt, indien deze eenige uren aan fris sche lucht zijn blootgesteld. Nadrukkelijk vestigen we de aandacht er op, dat naftaline noch kamfer motteneieren dooden, doch al leen de tapijten beschermen tegen het zich er in nestelen van het volwassen, vliegende insect. De werkelijk wetenschappelijke methode om weefsels te beschermen tegen aantasten door mot, is de laatste jaren uitgewerkt door toepassing van het preparaat eulan. Dit preparaat wordt toegevoegd aan de verf stoffen of wel het weefsel ondergaat een na behandeling met eulan; in beide gevallen is wol daardoor absoluut beveiligd tegen mot, in welke staat van ontwikkeling dit insect zich ook bevindt. De verschillende grondstoffen waaruiteen karpet vervaardigd is, geven soms aanlei ding tot eigenaardige gevallen, daar deze materialen zich tegenover bepaalde invloe den zeer verschillend gedragen. Nu radiotoestellen steeds meer en meer in gebruik komen waar geen accu's meer noo- dig zijn, komen deze gevallen niet zoo vaak meer voor, doch het is nog niet zoo lang ge leden, dat menigeen met de zwavelzuur oplossing der accu's zeer vertrouwelijk om ging en dat daarbij wel eens een paar drup pels op het tapijt gemorst werden. Gaatjes zijn in zulk een geval het onherroepelijke gevolg. Eigenaardig hierbij is, dat van een gat niet dadelijk iets bespeurd wordt, omdat de wol intact blijft en alleen de materialen van het rugweefsel verwoest worden. Zoodra echter het tapijt geschuierd wordt, vertoont zich het gat omdat de wol daarbij wegge haald wordt, daar deze a.h.w. los in het gat ligt. Komt het daarom voor dat zwa velzuur gemorst wordt, dan neutraliseert men het zuur het beste, door de plek te bet ten met verdunde ammonia of een zwakke soda-oplossing. Het meest doelmatig is het dan nog, om den rug te betten met deze stoffen. De juiste plaats vindt men onmiddellijk door van den voorkant af een speld door het weefsel te steken. Verondersteld wordt wel eens, dat het schoonhouden alleen met den stofzuiger voldoende is; dit is echter niet het geval. Althans wanneer de karpetten wat ouder worden, gaan de wolharen van de pool zich aan elkaar hechten vervilten en ont staat een meer gesloten oppervlak, waar di stof niet meer doorheen gezogen kan wor den. Van tijd tot tijd borstelen om de pool open te houden is beslist noodzakelijk en 'n enkele keer kan kloppen aan de keerzijde noodzakelijk zijn. Bij het borstelen wordt nog wel eens gebruik gemaakt van theebla den of zout. Beide zijn af te keuren. Thee bladen bevatten een niet te verwaarloozen hoeveelheid looistof en bruine kleurstof, waardoor vooral de lichtere kleuren gevaar loopen vuil te worden. Zout en vooral indien hierbij sporen van vt>cht aanwezig zijn kan de kleurstof fen aantasten of van de vezels losmaken. Daar de kleuren door middel van zuren N.V. STEENFABRIEK „OUDERZORG" LEIDERDORP Fabrieken „OUDERZORG"en „CANTON",Tel. Leiden1135 HANDVORMSTEEN EN -TEGELS TERRA-COTTA- BOUWAARDEWERK IJZERKLINKERMATERIAAL - MOLENLEIPANNEN ALLES OOK VERGLAASD Met onze producten kunnen we ons voor elk bouwwerk in maat, vorm en kleur geheel richten naar de eischen van de architectuur CENTRALE VERWARMING O LI ESTO O K-INSTALLATIE VENTILATIE-IN RICHTING SANITAIRE INRICHTINGEN UITGEVOERD DOOR: HAIMO SLUITWERK zoowel in eenvoudige als in betere uitvoering (verchroomd nieuwzilver roestvrij staal) LEUVEHAVEN 2S-30 ROTTERDAM llMlllll!l!l!llllllilllllllllllllUllllllllllllll!lll!lll!lllill|llll AERT VAN NESSTRAAT 130 EN 142 Telefoon 10064 - 43900, Rotterdam complete Electrische Kracht- Licht- en Signaalinstallatie in de nieuwe Kantoorpanden van de Firma R. MEES ZOONEN worden uitgevoerd door de v.h. H. CROON Co. Leuvehaven 181 Telel. 27080 (3 lijnen) N.V. IJZERHANDEL BOLLE Co. - Den Haag Elec. Timmerfabriek I STREEFKERK TEL. 3 1 Mooie HEERENHUIZEN TE KOOP, gelegen Francois Havorachmldtlaan No. 42 tot 48 te SCHIEDAM, met ruim uitzicht Bij Julianapark en Stetrebosch. Bevatt: 2 Kamer» en suite. Keuken. Zijkamer. friasche groote Kelder. Ie ycrdiepine 2 Slaapkamers, gr.iotc Zijkamer. Badkamer, vijf Kasten, oveidekt Balcon, Zolder met Slaapkamer, groote Voor- en Achtertuin. MsJsoi)' Hoekpand 1 15.500, Tnucbenpanden Inlichtingen: H. v. d. KRAAN Vondellaan 50 SCHIEDAM op hel werk. Dagelijks te bezichllgett. behalve "s Zondag*. aan de vezels hechten, zijn het deze zuren die onder invloed van zout geneutraliseerd worden en hun actieve werking verliezen. Het ter plaatse reinigen van tapijten gaat nog het beste met benzine, doch brand gevaar is er de reden van. dat men het tapijt voor deze bewerking zendt naar een inrich ting die zich hierop gespecialiseerd heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 9