-Jet Communisme in de Practijk BINNENLAND. haa saac[ Radio Nieuws. ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1931 bjectieve mededeelingen en critische beschouwingen N OPEN BRIEF AAN LADY ASTOR iernard Shaw, reeds op den terugweg zijn Russische reis, waarin hij naar eigen verklaring zulke prachtige 'rukken heelt opgedaan, was op dien ht vergezeld doör Lady Astor. Deze En- sche dame heeft in 192G aangeboden de (ten te betalen van den overtocht van Engclsch arbeidersgezin naaf Rusland Engelschen moesten daar eenige jaren jven werken 1 en -na hun terugkomst eer- hun raeening ovei het dagelij ksche en weergeven. Op grond van die toezeg- i£ is een Engelsch gezin, de arbeider irton met vrouw en kinderen, naar Rus- id vertrokken. )e lady plukte echter niet de vruchten n haar daad, want Morton stierf in Le- igrad na eenigen tijd. Aan dien dood rden allerlei geruchten vastgeknoopt, iat geen enkel bewijs kon worden gele id. Het is natuurlijk zeer goed mogelijk, t de Engelschman op natuurlijke wijze or ziekte is gestorven. Zijn gezin bleef in ningrad wopen en kreeg zelfs een pen en. ady Astor wilde nu bij haar bezoek aan ningrad deze Engelsche weduwe opzoe- n eens iets to vernemen over haar Dat zou dan een onderhoud zijn ide'r tolken en niqt in de omgeving van stelijke ontvangsten en toejuichingen, arin de geheele reis van Shaw stond, weer mislukte dit plan van de Engelsche me. want de weduwe" Morton was niet Leningrad, maar was Juist „toevallig" lige dagen tevoren naar..—, Berlijn ver- kken, waar ze voor haar gezondheid be st heen moest. Hoe goed zorgt de sowjet ;eering voor haar beschermelingen, ze t hen zelfs in het buitenland de beste ïeeskundige hulp genieten! Toch drukte Lady Astor haar verwonde- ig uit over zulk een toevallige samen- p van omstandigheden. Tja, antwoordden sowjëMir i-ren, daaraan kunnen wij niets randeren; een Engelsche vrouw heeft bij s het volle recht daarheen te trekken, larheen zij wil. Als bewijsstuk werd een briel gepubliceerd in de sowjet-pers de weduwe Morton aan Lady Astor, arin zij haar spijt erover uitdrukt, niet de gelegenheid te zijn haar te ontmoeten :t U wel, het is allemaal een toevallige nenloop van omstandigheden, de sowjet- [eering staat hier heelemaal buiten. ÏDZJONIKIDZE OVER DE RESULTATEN )e sowjet-rcgeering is weer eens bezig teen van do tallooze reorganisaties. Een ar jaar geleden moesten alle trusts ver- jot worden, nu blijken ze weer te groot zijn en worden weer in kleinere eenheden rdeeld. Dat zijn van die interne aangele- nheden, waarmee de buitenwereld zich el kan bezighouden; het 'is het typee- ndc „organis.atiewerk" der sow jets. Begin JulL-heeft Ordzjonikidze. voorzitter d den oppersten economischen raaid en iend van Stalin (beiden zijn Kaukasiërs) commissie voor de reorganisatie van de (eeringstrusts geinstalleerd, en daarbij er den gang van de kostprijzen gesproken Mei en Juni is de kostprijs in de zrware dustrieën van verbruiksvoorwerpen met procenj toegenomen, terwijl daarnaast nog steeds voortdurende achteruitgang de kwaliteit staat, waarover toch reeds «veel geklaagd wondt I Percentage van afgekeurde fabrikaten reikte de 6ft. Met zulke gegevens is het begrijpelijk, il het gebrek aan verbruiksvoorwerpen ijfl voortduren al neemt officieel de pro- ictie in omvang ook nog zoo sterk toe. anneer de fabrieken tot bijna tweederden het totaal dingen produceerèn, die slechts geschikt zijn om te worden afge keurd, kan ook het tempo van het vijfjaren plan het gebrek niet overwinnen. DE COLLECTIEVE VEEFOKKERIJ De sow jet-regeering bezit thans de erva ring over het voordeel, dat voor haar ver honden is aan het collectieve landbouwbe drijf. Uit de voorschriften over de verdee ling van den oogst, die wij onlangs weer gaven, ziet men duidelijk genoeg, hoe aller eerst ervoor gezorgd wordt, dat de regee ring haar aandeel in de opbrengst krijgt, dan de noodige reserves worden gevormd en ten slotte het overgebleven gedeelte onder de kolchozleden wordt verdeeld. Nu het gebrek aan vleesch en vetten, aan melk en eieren, erger dan ooit heerscht wil men ertoe overgaan eenzelfde stelsel op groote schaal in de veefokkerij door te voe ren. Bovendien lokken daardoor nieuwe ex port-mogelijkheden van boter en eieren, mis schien bevroren vleesch en dergelijken. Zoodoende hebben de raad van volkscom missarissen en het centrale bestuur der communistische partij tezamen, een combi natie, die meer en meer in de mode komt, weer een uitgebreid stel voorschriften het land ingestuurd als een signaal, dat de zaak moei worden aangepakt. Men is veel van de sowjèt-regeering ge wend, maar 't doet toch eenigszins vreemd aan op papier gesteld te zien, hoeveel stuks vee er over een en twee jaren precies in de verschillende nieuwe collectieve bedrij ven zullen zijn. In het algemeen is het geen menschelijke zaak de vermenigvuldi ging der dieren te regelen. Dra blijkt ech ter wat daarmee bedoeld is, want als het middel, dat wordt aangegeven om de ge meenschappelijke kudden te bereiken, wordt uitsluitend genoemd het koopen der dieren door de kolchozbesturen bij hun leden. Dit maakt de zaak opeens duidelijk. Wat het „vrijwillig" koopen en verkoopen ten plattelande betreft weet men ongeveer hoe de toestand is. De nieuwe veefokkerijen zul len dus hun kapitaal krijgen door het in beslag nemen tegen een nominalen en zeer lagen prijs, van het vee, dat de boeren, ook wanneer ze tot de kolchozen zijn toe getreden. voor de collectivisatie hebben we ten te behoeden. Daar het stamkapitaal voor loopig op ca. 5 millioen runderen is ge steld ziet men, dat er een flinke hap zal worden genomen uit den overgebleven par ticulieren veevoorraaid. Ten overvloede krij gen de partij-organen op het platteland or der om in alle opzichten ertoe mede te werken, dat deze aantallen vee ook werke lijk aan de nieuw op te richten collectieve veefokkerijen zullen worden ter beschikking gesteld. De kolohozen krijgen bovendien tot taak om, gezamenlijk in iederen kolchoz, dit jaar reeds 20—50 vetgemeste varkens aan de regeerir.gsorganen ter beschikking te stellen. Of dit in mindering gaat van hun andero verplichtingen blijkt uit de voor schriften niet Het is blijkbaar bedoeld als een maatregel om nu reeds, voordat de nieuwe, geprofeteerde fokkerijen kunnen werken, eenigszins aan het gebrek aan vleesch en vetten tegemoet te komen. Dq verdere bepalingen bevatten instruc ties aan tallonze organisaties om tijdige maatregelen te nemen voor de bereiding van veevoeder. Zoo krijgen alle levensmid delenindustrieën de taak, de afval in hun bedrijf ter beschikking te stellen als, vee voeder. Voor 1931 zullen de gecollectiviseerde be drijven slechts bijna 35.00Q ton boter leve ren en 103.000 ton vleesch. Slaat men dit om over de geheelo bevolking van het land dan beteekent dit 1 k.g. boter en ruim 2.5 k.g. vleesch per gezin per jaar. Op het oogenblik heeft do gecollectiviseerde vee teelt dus nog heel weinig te beteekenen. HET LICHTEN VAN DE ..ST. PHILIBERT" we twee schepen zijn bezig met het lichten van het wrak van het Fransche schip ïf. Philibert", dat met Pinksteren in den Loire-mond is vergaan en waarbij ruim500 menschen het leven verloren. DE VOLKSWIL' Vor Menschen ein 'Adler, vor Gott ein Wurm, So stehst Du fest im Lebenssturm (Van onzen Duitschen correspondent) Duitsche vrienden hebben mij meer dan eens verzekerd: wij benijden uw vaderland, wanneer wij vernemen, dat Nederlandsehë staatslieden hun trouw aan de kerk open lijk belijdén. Ik heb er dan meestal op ge wezen, welk een kostelijjcen indruk het op ons maakt, wanneer wij in de eenvoudige kleine Dreifaltigkeitskerk onder de trouwe bezoekers ook de hooge gestalte van Hin denburg gewaar worden. Ik zou er thans aan toe kunnen voegen, dat de Duitschê rijkskanselier een trouw katholiek is, die zijn liefde voor de kerk ook in het buiten land niet verborgen houdt. Het Duitsche volk staat voor een moeilijk dilemna, voor een vraagstuk, dat eng met het geloofsleven samenhangt. Op den dag des Heeren zal een referendum plaats vin den als logisch gevolg van een nationalis tische volksuitspraak tot ontbinding van den Pruisischen landdag. Op dien histori- sohen Zondag beginnen Hugenberg, Hitier, Seldte, Dingeldey en Thalmann arm in arm hun politieken veldtocht tegen de socialis tisch vesting van Pruisens premier Braun, tegen Otto d'en Veelgehate. Tot mijn niet geringe verbazing zullen in deze veelkleuri ge gelederen naast nazi's en communisten ook mijn vrienden van den Ghristelijk-socia- len volksdienst meewandelen. Ook zij wil len er dus het hunne toe bijdragen, om aan de langdurige coalitie tussohen het katholi cisme en het marxisme een eind te maken. Zullen de voordeelen uwer actie aldus wendde ik mij op den man af tot hen. die in dezen toonaangevend zijn opwegen te gen de gevolgen? Ik bedoel: komt het u onder de gegeven omstandigheden ge- wenscht voor, dat de rijksregeering in den rug wordt aangevallen? Men zat met deze scherpe vraag zichtbaar verlegen en daar om bracht ik het gesprek op de radio-toe spraak van dr. Brüning. Zeide hij niet dui delijk verneembaar voor de gansche we reld: „Men zal mij aan de stembus niet zien!" Beteekent deze uitlating niet een waarschuwing van Duitschlands hoogsten staatsdienaar aan het gansche Duitsche volk? Spotters nemen een loopje met d"eze uit lating van Brüning. Ze zeggen: „natuurlijk komt hij niet naar de stembus want hij zit óf nog in Italië of hij bevindt zioh juist op de terugreis van Rome naar Berlijn!" Het doet den niet-Duitscher wrang aan, wanneer men deze binnenilandsche ver deeldheid in dagen van spanning gadeslaat Dit volksreferendum geeft een duidelijk beeld van de tegenwoordige verhoudingen, binnen Duitschlands grenzen. Het is er een hopelooze warboel. Niemand weet precies, wat hij wil. Men praat elkaar voorbij, scheldt elkaar de huid vol. gaat elkander te lijf en-vergeet, dat men-tenslotte tot dezelf de natie behoort. De nieuwe grondwet droeg het staatsge zag op aan het Duitsche volk. Dat klinkt verheven, maar zoo zou ik willen vra gen waar zit eigenlijk dit Duitsche volk? Waar moet ik het zoeken? Tracht niet iedere Duitsoher u zijn persoonlijke opvattingen als de eenig juiste op te dringen? Wordt ge als gast door uw Duitsche vrienden niet van de eene vergaderzaal naar de andere gesleept en krijgt ge niet overal weer iets anders als de oplossing van alle hangend? vraagstukken te slikken? De volksstemming zal Zondag moeten be slissen, of de Pruisische landdag uiteenge jaagd wordt Mocht dat lukken, dan zal ook de rijksdag en even later ook Hindenburg eraan moeten gelooven. Men wil immers een radicale „vernieuwing van het rijk". - Stel u voor alsof men een rijk van 65 millioen menschen door middel van een ge forceerd referendum zou kunnen vernieu wen! Laat ik het dan maar dadelijk mogen zeg gen: ondanks de medewerking van commu nisten en christelijk-sociale volksdienaars, zal er van deze volksstemming hoogstwaar schijnlijk niet veel terecht komen. De ver- eischte dertien millioen stemmen zal men niet halen en hoogstens zal de arme staat dan de millioenen mark moeten betreuren, welke zulk een „Volksentscheid" uitteraard met zich meebrengt Het is weggesmeten geld. Het kan echter zijn. dat ik er volkomen naast ben, dat mijn Duitsoh-nationale vrienden hun dikke snorren opdraaien en jubelen: „Es is erreicht!" Dan zal ik hun vragen: „Wat hebt gij bereikt?" Otto Braun is nog lang niet geslagen. Aohter hem staat een der 6terkste partijen die der sociaal democraten en naast deze partij staat het machtige katholieke centrum. Van een ra dicale omwenteling zal geen sprake zijn, zoolang deze partijen voortbestaan. Zij laten zich door u niet in een hoekje schuiven. Natuurlijk zullen mijn van zichzelf en eigen kracht overtuigde vrienden dat niet toegeven. Zij zullen zeggen: Duitschland is wel degelijk in staat, zichzelf te helpen. Wij hebben het buitenland niet noodig! Maar dan moet ik verder gaan en zeg gen: „Beseft ge dan nog steeds niet. dat gij den oorlog niet gewonnen hebt? dat er ruim tien jaar toe noodig waren, om den afstand tussohen uw land en de overige wereld te overbruggen? Zijt ge u bewust, wat de ge volgen zullen zijn van uw uitdagend op treden? Uw vroegere .vijanden zullen van Duitschland zeggen, wat eenmaal door de Franschen gezegd werd over de Bourbons: zij hebben niets vergeten, zij hebben niets geleerd! Van leeningen op korte, laat staan op lange termijn zal dan geen sprake meer wezen. Het werk van Stresemann en Brü ning wordt vernield maar wat stelt ge daarvoor in de plaats? Hoogstens de bewe ring, dat ge het beter kunt Ik vrees, dat het hij deze bewering zal blijven Zondag zullen de Berlijnsche kerken nog leeger zijn dan gewoonlijk. Duizenden zul len optrekken naar de stembus en de politie zkl de handen vol hebben,'om de orde en een. geregeld verkeer te handhaven. Des avonds zal het een drukte zijn van belang, want langs de boulevard' wordt het eerste resultaat door Scherl per radio-omroep we reldkundig gemaakt. Dat zal stellig met vechtpartijen gepaard gaan, want de Duit- schers de 1 Augustus heeft het weer eens bewezen zijn van huis uit veohtlustig. Överal zullen redenaars gereed staan, dr. Goebela in het eerste gelid om de zege te vieren, -wanneer zij behaald word't. Maar zoover zijn we nog niet. En ook al mocht ge Maandag vernemen, dat de' volksstemming liet vereischte aan tal stemmen gehaald heeft, verwacht dan niet een bloedige revolutie, een ineenstorting van het Duitsche rijk. Hugenberg zal zich opnieuw naar Hindenburg spoeden en de wijze rijkspresident zal wel een weg vinden, om cTe Duitschers, die elkaar heden nog als aartsvijanden bevechten, saam te brengen tot bet doel, dat tenslotte door allen beoogd wordt:Buitschland's wederopbouw 1 Berlijn, 7 Augustus 1931. N(ED.) M(EISJES) C(LUBS) Ons werd toegezonden een door Mevr. E. Barth-van Marle geschreven brochure die bedoelt meer bekendheid te geven aan de Ned. Meisjes Clubs, de driehoeksmeisjes. De N. M. C. vloeien voort uit de W. Y. W. C. A., de christelijke wereldorganisatie voor jonge vrouwen, waaraan ook het insigne (de drie hoek in den cirkel) is ontleend*. Hier te lan de zijn ze uitgegaan van de Federatie van Chr. Vereenigingen van en voor vrouwen en meisjes, die een commissie instelde welke in 1925 voor 't eerst samenkwam, tot het be- studeeren van de mogelijkheid tot. nieuw meisjeswerk, wat dan leidde tot de N. M. O Hierin wil men samenbrengen meisjes van na 13 jaar, die nog geen lid zijn van of zich niet thuisvoelen in een der bestaande meis- jesorgaiiisaties, in den allerbreedsten zin ge nomen,.van de Geref. Meisjesbond tot A. J. C. a. vwrëenigingen toe. Het werk der N. M. C. bestak, nu ruim 5 jaar. In ons land zijnf in 3Q -plaatsen afdeelingen, totaal tel lende 1700 leden. De organisatie is niet kerkelijk, maar be doelt welln de eerste plaats evangeliseerend te werken. Daar ze van oordeel is dat een ongedisciplineerd mensch, zonder zelftucht, geen goed christen kan zijn, wil de N. M. C. het Evangelie brengen door middel van op voeding, "van lichamelijke, verstandelijke en maatschappelijke ontwikkeling. Het laatste omvat vooral het aanleeren van huishoude lijke kundigheden. Bij de installatie moet door de meisjes de belofte worden afgelegd dat zij haar best zullen doen God en haar naaste lief te hebben en, vertrouwend op Gods wet, de driehoekswet te houden, welke enkele algameene regels aangeeft voor het leven- De leden dragen een donkerblauwe uniform en muts, met wit kraagje en oranje- of vierkleurige das. MAATSCHAPPELIJK WERK Het Maandblad voor berechting en reclas- seering yan volwassenen en kinderen heeft zijn Jüli-nummèr voor een deel gewijd aan de bespreking van het toezicht op de ver pleging voor regeerings- en voogdijkinderen in particuliere zorg. Besproken word"en de conclusies van een commissie van de Ned. Bond tot Kinderbescherming, die uitbreiding voorstaan van het particulier toezicht door inspecteurs, terwijl een volgende bijdrage de nadruk wil zien gelegd op de rijksinspectie en de voogdijraden. In een ander artikel wordt mede naar aanleiding van „De zwarte Kat" kwestie, de wenschelijkheid besproken va: meer eenheid van rechtspraak in de 6tijd tegen de pornografie. Verder treffen we o.m. aan cijfers over de toepassing der psychopathenwetten. CHR. GEREF. ZONDAGSSCHOOL- VEREENIGING EERSTE JAARVERGADERING De Christelijke Gereformeerde Zondags- schoobvereeniging in Nederland hield haar eerste jaarvergadering in de Chr. Geref. Kerk te Utrecht. De Voorzitter, de heer W. F. Lam an, theol. student te Apeldoorn, opende deze ver gadering met gebed, waarna hij in zijn ope ningswoord sprak over: „de nood onzer da gen roept tot uitkooping van den tijd", deze gedachte ontleenende aan 't 16e vers van Efeze 5. Al is het dat dit woord direct een woord is tot de Kerk des Heeren met betrekking op leer en leven, handel en wandel, het is tevens van zoover strekkende beteekenis, I Etch,» wat. Wils. De kerkelijke vergadering in een corservenfabriek Dat deze eerwaardige samenkomst niet in ons goede Holland gehouden werd, blijkt reeds voldoende uit 't opschrift. Maar nog meer uit den inhoud van 't stukje, dat 'k aantrof in „Het Kerkblad" voor de Geref. Kerken in Nederland in H.V. en dat 'k hier onder laat volgen. Pas een paar dagen geleden heb 'k nog erkend meermalen te genieten van Kerk- bode-lectuur. Maar ook kan '.k best begrijpen, dat som migen wel eens lachen can de „verslagen" van vergaderingen, die daarin regelmatig plegen te verschijnen. „Voor den insider bevatten ze geen nieuws en de buitenstaander snapt er niets van", 't Was een dominee, die me dit onlangs zei en daarom durf 'k het hier gerust neer te schrijven. Die kerkelijke vergadering in een conser- venfabriek lijkt me een gezellige samen komst geweest te zijn. Luister naar wat H. A. C. H. in genoemd blad er van hertelt. Een paai- dagen geleden zoo schrijft hij heb ik weer eens een kerkelijke vergade ring meegemaakt. Daarvoor behoeven we blijkbaar niet in het theologische Holland te wezen. Ze hebben er hier ook slag van. Het was een jaarlij ksche bijeenkomst van alle ambtsdragers der kerken van Aanoy, „pastors" en preachers", ouderlingen en diakenen. De vergadering werd gehouden in Amoy in een Conserven-fabriek, een Chineesche onderneming, waar flesschen soja, blikjes, vleesch, soepen, groenten, fruit, e.d. bereid worden. Het heele terrein stond vol met massa's vaten. Boven in het hoofdgebouw was een groote zaal, vreeselijk rommelig, maar in deze om- gering toch een buitengewoon geschikte ge legenheid voor zoo'n samenkomst Men be hoefde deze zaal niet te huren, daar de di recteur der fabriek, een gezellige dikke Chi nees zelf een van de kerkeraadsleden was. Het was genoeglijk om hem al maar te zien rondsjouwen, om voor nieuw aangeko- menen zorg te dragen, door ze een stoel aan te reiken en een lange strook papier vol met Chineesche karakters. Het meest vermaakte ik me door telkens weer op te merken, dat hij zijn eigen stoel weggaf, om dan voor zichzelf weer een andere op te scharrelen. Op de tafels stonden overal schotels met zaden van watermeloenen. Dit bleek een speciale lekkernij voor Chineesch nieuw jaar te zijn, dat twee dagen van te voren viel. Uit mijn jongenstijd herinner ik me, dat we wel pruimepitten doorbeten om dan het zaadje er uit te halen en op te eten. Dit werd hier algemeen gedaan, aJleen waren deze zaden niet zoo hard. Tusschen de tanden werd zoo'n zaadje gespleten, waarna het pitje er uitgepeuterd en verorberd werd. Deze werkzaamheid werd de heele dag door beoefend. Het resultaat was, dat de vloer er uit ging zien als een beestenstal, wat nog erger werd tijdens het noenmaal, toen men sinaasappel schillen en wat men verder niet gebruiken kon, er deponeerde. Het hoofdgerecht bij dit maal was een kom rijst, di timaal nat, en bereiid niet allerlei andere spullen er door heen, zoodat door het eten met stokjes dei ruimte vervuld werd imet smakelijke slurp- geluiden. Maar, never mind, alles went en je doet maar mee alsof je nooit anders ge daan hebt. Een van de predikanten begon met een Bijbelbespreking, waarbij de uitgedeelde lange strook een soort liturgie bleek te zijn. Een lied, dat er op voorkwam, was voor de aanvang al een paar maal gerepeteerd. Na de notulen van de vorige bijeenkomst kwam de bespreking van verschillende za ken aan de orde. Allereerst de boekwinkel die onder deze vergadering ressorteert. Dat is een winkel, die te vergelijken is met da Bijbeltentboekhandel in Amsterdam of het werk van de Vereeniging tot verspreiding der Heilige Schrift, dde in Holland zooveel nuttig werk verricht Het is hier ook een centrum van de colportatiearbeid, maar dat zegt meteen, dat ze geen batig saldo kan hebben, doch een bedrijf is, waar veel geld bij moet in dit geval een duizend dollars jaarlijks. Besloten werd dat elke kerk weer 50 dollar voor dit werk zal afstaan. Een ander onderwerp was de Vijf-jaar- beweging: de actie om in vijf jaar tijds té trachten het aantal Christenen in China te verdubbelen. Ook "hiervoor is veel geld noo dig. Op de eerste Zondag na Chin. Nieuw jaar is er een speciale collecte, waarvan 5 gegeven wr-rdt voor dit doel. Ook werd be raadslaagd over de beste werkwijze. In de derde plaats werd een commissie van zeven personen gekozen, om allerlei euveldaden van kerkleden op te sporen, teneinde door beter weten des te beter dezö te kunnen bestrijden. Vanzelf was ik nog niet in staat om allé discussies te volgen, maar toch ging ik weer verrijkt met nieuwe indrukken en een dosis nieuwe uitdrukkingen en Chin, zinnetjes in mijn boekje huiswaarts. dat het ook tot ons viermanend den vinger opheft en van ons vraagt te arbeiden al tijd, overal en heelemaal. Als wij letten op het object van onzen arbeid, nl. 't kind, dan moeten wij bekennen dat het niet altijd onze geheele belangstel ling heeft. Nu rust op ons de taak om dat kind wat mee te geven, wat kunnen wij nu beter me® geven dan bet eeuwig blijvend Woord des Heeren? En nu eischt én Gods Heilig Woord én de kinderziel van ons, dat wij dat heele maal doen, dli. ons met toewijding en zelf opoffering geven. Een onderwijzer of onder wijzeres moet bovendien trachten de geeste lijke aanknoopingspunten in de kinderziel te vinden, om 't Woord des Heeren op de. beste manier aan de deur van het kinder hart te leggen. Daarvoor is studie noodig, maar bovenal vorming door de werking des H. Geestes. Uit het verslag van dien secretaris viel een opgewekte stemming te beluisteren. De vereen, mocht in den loop van dit jaar komen tot uitgave van eigen roosters en van een eigen orgaan „de Zaaier", waarin in een der nummers een uitgebreide boekbe- oordeeling. Bij de vereeniging zijn heden 32 Zondags scholen aangesloten en 70 leden, staande d'e vergadering werden nog leden ingeschre ven. Het verslag van den penningmeester en van den Administrateur van het orgaan, af gedrukt in „de Zaaier" werd goedgekeurd. Verschillende huishoudelijke zaken wer den geregeld. Na de pauze werd in de middagvergade ring het woord gegeven aan den Hoofdre dacteur van het orgaan, Ds. J. L. de Vries, van Bussum, voor zijn referaat over het on derwerp: „Hoe moet men vertellen op de Op schitterende wijze werd uiteen gezet, wat .een onderwijzer .wel moest zeggen, en daarentegen wat hij niet moet doen, waar door hij bezielt moest wezen, en waar hij niet door geleid mooht worden. Op verzoek van velen werd besloten om deze leerzame en sohoone rede op te nemen in het orgaan. Nadat nog enkele vragen gedaan en door den spreker beantwoord waren, werd deze zeer aangename en van broederzin getui gende vergadering met dankzegging gesloten leiden dioor den heer S. Eigenhuis, damster. Miuz. ir.edew. verteenenMeJ. J. S, Brce, zang. De heer G. C. Wetrgel&air, begelei ding. Beiden udt Amsterdam. 1 Zingen Ps. 33 BLOEMEND AAL (2459 M.) 10 tje o.l.v. Ds. Morge n cancer t. A. WlersJnga, Ger Pred. VUaeln gen 5. Tijdsein 5—6.30 Concert 6 30—7 Vortel- uortje V jongeren. 7. Tijdsein 77.30 Dec lama. tie door R. SijbrJng. te Veendam. 7307.45 Po- litieber. 7.45—8 Spreker: H. Amellnk. 8. Tijd- eeLn. 810.45 Concert. 89 Muziek. 99.30 Spreker. 9.3010.45 Muziek. 10 05—10.15 Pers berichten van Vaz Dias 10.4511.30 Gr&mofoon. muziek HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A. 6.46—7 Oclx tendgymnastlek 7.307.45 idem 8 Tljdsedn 8 01. Grarnofoonmuriok. V.P.RO. Morgenwijding V.A.R-4. 10.15 Voordracht 10.30 Voor de 1 •ging van den hand 8.15 Concert. 10 Persbe richten Vaz Dlas 10.10 Voordracht. 10.10 Gra- mofoonmualek 12 Sluiting. FEUILLETON PESTER VAN HALALAT i verhaal uit den tijd der Babylonische ballingschap ..Waarom laten die priesters zöch niet sn?" schreeuwde een brutale kerel, leeft men hen soms ook al reeds in dde fvaageiiis hij wees naar den konings- rg opgesloten?" •Wat? Zijn de priesters gevangen geno- inn?" rieipen anderen. «Indien zij in den tempefl waren, zouiden ete'lig komen!" schreeuwde de eenste eer. «Zij moeiten komen, om ons te zeggen oe het daar binnen uitziet." ..Haalt d'e priesters &r uat!" Wellicht is de god ook weg, weg naar Wij zullen hem halen!" ..Gij weet nog volstrekt ndets. Klopt aan poort! Wij moeten de priesters zien!" Men sloeg heftig op de deur. Daar bin- *n bleef alles stifl. -Wellicht heeft Belibni hen opgesloten, ttkt zij ons de 'poort niet kunnen ope en." «Goed! Dan slaan we de deur aan epliin- TO!" Het regende slagen zonder tail op d'e deur Erger mog: men maim bijlen en knotsen en sloeg woest om zich heen. De douir w.eird eindialijk geopend. Ammdthah, die opperpriester, vertoonde zidh. Het volk week terug. Een. plotselinge stillte ontstond^ „Hoort naar Ammaitlhah, dien dienaar van Mardiuk, dde die hoogste god, heer van Ka- lenna is!" „Waar is Mandiuk? Waar is onze god?" schreeuwde hij, die het lawaai begonnen was. „Mandfuk is in zijn heiligdom!" „Dam heeft men dius de prie6tens niet op gesloten?" riep een ander. „Wie durft zulks veronderstellen?" „Maar heeft men den god zijn wijgeschen ken niet ontstollen?" „De koniittig steelt niet; Nahunahid beval slechts, due rijkdommen naar Erech over te brengen, om Sims tempel daarmede te ver ederen1" „Waarom geeft de kondng geen goud uit zijn schatkamers?" „Als hij Sin een tempel wiil bouwen." rie- pon velen, „dan diient hij zijn eigen zakken te openen! Het is eig genoeg dat zijn die naren, drie voor de belosLingpennangen moe ten zorgen, ons uitplunderen. Waarom moe ten zij de goden ook nog bestelen?" „Gij zult het zien! NabunaMd brengt het rijk nog iin gevaar!" „De Perzen zijn de grenzen reeds overge trokken." „Bdlsazar, de prins, kan niets meer uit richten, omdat de goden hun aangezicht van ons afgewend hebben!" „De verachter der goden resideert niet lang meer op den koauiingslbuirg. Laten de Perzen eens komen!" Het lawaai nam van oogeniblik tot oogen blik toe. Amrnithah, dJe opperpriester, had zich teruggetrokken; maar plotseling stond hij op de tinne boven de poort en gebood met een handbeweging 6tiiltei „Hoort mij nogmaals aaai, goede lieden! Ik bemerk, dat gij trouwe aanhangers van dien god zijt en verlangt dat hij zijn goederen zal behouden1" „Zeker, wij willen niet dulden, dat men Merduk berooft!" schreeuwden duizenden. Een oogeniblik later heersdhte wederom stilte. „Er bestaat één middel," hernam Anrmi- thah, „dat is: naar den koning te gaan en hem een gunst verzoeken. Wij zullen Nabu- nahiiid heden nog een audiëntie afsmeeken, en hem zeggen, dat Kalanna bedroefd is, wijl men zijn god verarmt en zijn priesters het levensonderhoud ontneemt Nabunahid zal ons aanihooren." Het volk stemde luide in met dit voorstel en juichend trok hier en daar een bende door die stad. Toen Ammdthah met twee priesters de zaal, waar gewoonlijk audiëntie verleend werd, betrad, viel zijn oog op Belibni. De hoogepriester sidderde; hij was voor nemens geweest den kernhng alleen te spre ken. Belibni eohecn dit verhinderd te heb ben. Men wist in Babyion zeer goed. dat de koning zelden een besluit nam, zonder Be- ld'bnii géhoord te hebben. Xabunahid verscheen, onvriingd van hove lingen en begeleid door twee dienaren, ieder voorziien van een pradhbigen waaier, uit pauwenveeren samengesteld. De tiara, het teek-en zijner koninklijke maoht, dekte het hoofd. Toen hij die priesters zag, betrok zijn ge- taaf. Hij schreed langzaam naar den troon en zette zioh meer. Daarna gaf hij dien hoogo priester een wenk. Zwijgend wierpen de drie smeeked'ingen zich voor den troon op hun aangezicht nedier en stonden ©ernst op, toen die koning zijn mond opende. „Waarvoor zijt gij gekomen, priesters van Bel, priesters van Mairduk?" „Lang moge gij leven, o koning, en Mar- duk verienge uw dagen tot in het oneindige! Gij vraagt ons, o koning, waarom wij hier verschijnen? Groot is uw genade, dat gij ons veroorlooft voor uw aanschijn te komen Maar rij vermag miiet, o koning, ons te be vrijden van een zorg, welke ons tot dezen stap dreef. Ons werd, o heer, uw bevél voor ocgen gebra-cbt; een bevel waarin gij ons vraagt naar Ur, voor den tempel van Sin, den goeden god, zooveel te brengen, dat hij voltooid kaai worden. O koning der konin gen! Wij eeron Sin; maar als wij geven, wot het bevel behelst, dan is Marduk arm en zijn prieeteis moeten hongerig den tempel veriaten, wijl zij nleis meer hebben om !o leven. Marduk zal dus wierook en offers moeten ontberen. Neem terug, o groote heer dat bevel en laat ons behouden, wat wij zoo hoog oóodig voor den god en voor ons zelf behoeven!" Amrnithah zweeg. Toornig blikte de ko ning op den priester. Nu trad Belibni voor den vorst en sprak: „Veroorloof uw evr -n n.mr, o groote koning, dat hij eveneens een verzoek tot u richt Uw wijsheid, o koning, moge dan tus sdien ons beslissen." „Spreek, Bëliibmi, indien het die zaak van dieze priesters betreft" „Gij weet, o koning, dat ook uw dienaar Mairduk eert en dat hij hem reeds vele of fers schonk. Hier au dit geval moogt gij echter uw bevél niet terugnemen. Veroor looft gij Meirduks priesters de schatten te behouden, dan komen die priesters der go- dien, welke Babil vereert, en smeek en om eenzelfde gunst En en- zal dan geen reden gevonden worden, zulks te weigeren. Sins heiligdom, dat nog sleahts deze laatste ver siering behoeft, blijft onvoltooid en gij hebt tevergeefs met vreugde den dag tegemoet gezien, waarop onder uw oogen de god van Ur zijn prachtige, rijk veusierde woning binnentrekt." Belibni zweeg en naim zijn vorige staan plaats weer in. Nabunahid zag den priester aan. Nogmaals trad deze voor den koning. „O heer aller koningen; de reden welke ik u opgaf, wa6 niet de eendge. Ik vrees echter de tweede te noemen." „Vrees nriet6 en spreek!" „Toen uw bevel rniet door mij, koning bij het volk bekend werd, om (stond er een groote oploop en het duurde niet lang, of B3bels bewoners bestormden het heiligdom van Mairduk, en indien ik hen de poorten niet geopend had, zouden dde lieden ze ver nield hebben. Mot veel moeite gelukte het nvij het volk tot bedaren te brengen; maar1 ik moest beloven bij u, o koning! om de te rugname van het bevel te verzoeken. Als :k onverriohteraake terugkeer, vises ik, dat liet volk niet langer te bedwingen is!" De koning hoorde vreemd op, toen de moe dig© priestea- met dit min of meer bedekte, dreigement den vorigen spreker beant-» woordda. „De stadhouder van Babylon zal Kalanna; wefl dn 'toom weten te houden, wanneer het tegen den kondng dreigt op te staan. Gnat cn geeft, wat u bevolen werd. En dat zeg ik u n-og: Zoudt gij het wik door uw voor spiegelingen tot tegenstand trachten te ver leiden, dan zal geen Mandiuk u voor mijn gramschap beschermen!" Na de gewone begroetingen on buigingen verlieten Amrnithah en de andere priesters den koningsbui-g. Knarsetandend ven woede keenden rij te rug naar den ternpeL Nabunahdd gaf echter onmiddellijk bevel, dat de stadhouder de noodige maatregelen zou treffen om bet volk in bedwang te hou den^ vooral in de buurt van don tempel, aan Marduk toegewijd. Zoodna dit be\«l tor al gemeen© kennis werd gebracht, bleef ook in andere wijken alles rustig. De priest ere 1 ever-den. zij het ook met te genzin. hun bijdragen voor den temped van Sin. maar wreekten zich op hun wijze. Enk ede dagen na het voorgeval k-ne. ver breidde zich in Babyion het gerucht, dat a!'«> goden, uitgezonderd Nabu, ae stad verlaten hadden. Zij wiWen voorioopig in andere ste den vertoeven, waar zij meer geëerd werden dan te Babél. Droefheid cn 'juw wanen op veler gehvat te lezen; tot een opstand kwam het echter niet. (Wordt vervolgd)'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 3