nu de\\„\\.uyp-r\,.. dl 'iiivcii DINSDAG 28 JULI IS31 TWEEDE BLAD PAG. 5 EEN DEBAT OVER 'T HUIDIGE PRODUCTIE-SYSTEEM II. Slot. De heer Smeenk beweert, dat de mensch zondig is en de maat schappij dit maar al te vaak aan toont. Patrimonium verklaarde zich daarop nader; Niet zonder eenige verbazing zullen onze lezers zeker van dit antwoord kennis ne men. Wij zouden „negatief afbreken?" Maar wat heeft de schrijver in De Gids dan eigenlijk gebouwd? In hetgeen thans in de wereld geschiedt, zag De Gids een scherpe veroordeeling van de huidige pro ductiewijze. Ten onrechte, zooals wij, niet slechts met beweringen", maar wei dege lijk met argumenten aantoonden. Maar wat plaatst De Gids nu positiefs tegenover de huidige, za. te veroordeelen, productie wijze? Niets! Het blijkt, dat de schrijver niets positiefs wéét. Hjj veroordeelt de huidige productiewijze. De van socialisti sche zijde uitgedachte, vaag aangeduide, productiewijze, wordt blijkbaar ook niet door hem aanvaard. Het Russische „stel sel" zal wei evenmin zijn bewondering op wekken. Waar is dan het positieve, dat staan zou tegenover onze „afbrekende critiek" De schrijver in De Gids maakt er onzen Ghristelijken kring een verwijt van, dat het „vraagstuk" in dien kring zeifs niet bestaat. Dit verwijt is onverdiend. Het „vraagstuk" bestaat wel, maar niet, zooals de socialis ten het stellen, en zooaJs, vooral in het buitenland, ook sommige Christenen het allengs zijn gaan zien. (Overigens: dingen, die op zich zelf „on zinnig" zijn, kan men in deze zondige dis harmonische wereld, maar al te veei aan wijzen. „Onzinnig" is meermalen het ge drag van de individuen, die eenlerzijds al het mogelijke doen, om hun leven te ster ken en die anderzijds hun lichaamskrach ten onderfnynen door het najagen van on geoorloofd „genot" of door wilde sport. Dwaas, „onzinnig" zijn de naties, die zich eenerzijds groote uitgaven getroosten voor tuberculosebestrijding, ziekenverpleging, etc., en die anderzijds krachtige jonge mannen naar het slagveld zenden, om daar hun ievon te offeren. „Onzinnig" is eigen lijk ook het „staken" of „uitsluiten", het niet produceeren, terwijl er ongetwijfeld wel menschen zyn, die de producten, tot dusver vervaardigd door bedlryven, waarin gestaakt wordt, behoeven; Zoo zouden wy voort kunnen gaan. De zonde zelve, alle zonde is ..onzin nig',' omdat zij is overtreding van de wet Gods, die volmaakt is en dus volkomen „zin" heeft. De mensCh is zondig. Zijn inzicht is beperkt. HU let meermalen aliteen op het directe tijdelijke belang en verliest het duurzame belang uit het oog. Hij meent, dat hy door ibepaalde handelingen zijn be lang dient, terwijl hij daardoor dit belang juist schaadt. Dat er op het terrein van de stoffelijke productie „onzinnigheden" voorkomen, behoeft dus niemand te verwonderen. De vraag is, of zij ooit te vermijden zouden z\jn, onder welke „productiewijze" ook. Christenen weten wel, welk antwoord op die vraag behoort gegeven te worden! Natuurlijk moeten wij de „onzinnig heden" op de rechte manier bestrijden. Den oorlog byv. door te ijveren voor een waarlijk Christelijke staatkunde, door het uit den weg ruimen van de wrijfvlekken, door het bevorderen der ontwikkeling van het internationale recht. De arbeidscon flicten door het streven naar overleg, etc. Maar wij laten ons de probleemstelling niet door de socialisten opdringen. Wy houden vast aan eigen formuleering, ook van de huidige economische moeilijkheden. Wy nu achten het kortweg „onzin", om in hetgeen thans in de wereld ge schiedt, een principieele veroordeel ing te zien van de huidige productiewijze", al is die natuurlijk alles behalve voilmaakt, om dat de menschen onvolmaakt, gebrekkig van inzicht, ja meermalen verdwaasd zijn. Dat de oorlog in onlosmakelijk verband staat met de z.g.n. „kapitalistische" pro ductiewijze, wordt tegenwoordig zelfs door socialisten in wetenschappelijke geschriften ontkend. Toch is die oorlog vooral de aan- leidende oorzaak van de economische ver warring. Daardoor zyn millioenen zwaar belast en verarmd, zoodat zy niet met be- hoprlijke ruilobjecten op de marlet kunnen komen. Kan men voorts de politieke revo luties, het onvaste regeeringsbeleid na den oortibg in tal van landen wijten aan de pro ductiewijze? Toch zijn daardoor verschil lende economische moeilijkheden ontstaam, óók omdat men niet tijdig de na-oorlogsche werkelijkheid onder de oogen heeft durven zien. Is wellicht het optreden van de Com munisten in Rusland, in de Oostersche Wereld een gevolg van ónze productiewijze? Hoogstens zou men kunnen zeggen, dat het in verband staat met de dwaalbegrippen, die nu een driekwart eeuw lang omtrent die productiewijze zyn gepropageerd. Toch heeft hetgeen gebeurd is in Rustend, in China, in Britsch-Indië en elders voor een deel de wanverhouding veroorzaakt, waarop De Gids wyst. Voor een ander deel wordt de huidige moeilijkheid veroorzaakt door het scherpe protectionisme, dat met het „kapitalisme" kwalijk vereenigbaar is èn door de dishar monie tussóhen loonen en prijzen in een groot deel van de industrie en die in den landbouw en in de grondstoffenproductie. Een disharmonie, die ook weer verband houdt met tendenzen in de huidige maat schappelijke ontwikkeling, waarvan men niet kan beweren, dat zy „kapitalistisch" zijn in den zin, dien men gewoonlijk aan dat woord hecht. Men kan Patrimonium niet beschuldigen van blind'te zijn voor het feit, dat „er wat hapert". En evenmin van het niet-zoeken naar middelen en wegen, oni tot betere toestanden te komen. Zelfs moeten wy kla gen, dat ons zoeken, naar wij in oprecht heid meenen, geheel conform de Ohriste- lijk-sociale beginselen, weinig waardeering vindt bij De Gids. Een opbouwende critiek op onze beschouwingen hebben wij nog nergens gelezen. Wel colporteert men de grievende voorstelling, dat wij het C.N.V. aanvallen. Alsof het ons om iets anders te doen zou zijn, dan om in bescheidenheid het onze bij te dragen tot het vinden van een oplossing uit de huidige moeilijkheden Meer zullen wy er nu niet van zeggen. Pp dat inkrimpen van de productie by behoefte aan velerlei, komen wy spoedig nog wel eens terug. De Gids ziet hier de werkelijkheid niet in het rechte iSoht. De Gids stelt de vraag o! de hnidige productiewijze niet lelden moét tot onzinnigheden? Op de vraag van Patrimonium, wéAr het „positieve" is in de Gids-beschouwingen te genover de „afbrekende critiek" van den heer Smeenk, schrijft daarna de heer Ame- link als volgt: Hierop antwoorden wy, dat wy inderdaad in ons vorig nummer zeer duidelijk hebben erkend, dat wij „niets weten". D.w.z. dat wij geen oplossing weten voor het benau wende probleem, dat God ons heeft geze gend met ryke oogsten, dat de productie zeer belangrijk werd opgevoerd, dat de maatschappelijke rijkdom zeer is toegeno men en dat, ondanks dat, millioenen van menschen in kommervolle omstandigheden leven. En dat wij zien dit groote probleem dat bij ellende en gebrek waarin millioenen van menschen verkeeren, de productie, die voorzien moet in de behoeften der men- schengemeenschap, wordt ingekrompen. Wy zien dit probleem, maar een oplossing er voor, wy kunnen ze niet geven. Patrimonium stelt ons deswege aan de kaak. Het blad stelt ons te kijk als iemand die niets positiefs weet. Wij dragen dat in alle lijdzaamheid. En wy schromen niet het te zeggen, dat deze positie fins verkieselij ker lijkt, dan die van den economist, die het zoo precies weet, dat hy meent voor elk der maatschappelijke vraagstukken de oplossing kant en klaar in zijn bezit te hebben. Wy hebben een productiesysteem, dat leidt tot verhoudingen als door ons aange geven, onzinnig genoemd. Patrimonium antwoordt daarop, dat er zooveel onzinnigs is in de wereld. En die onzinnigheid is gevolg van de zonde. „De zonde zelve, alle zonde is onzinnig1', omdat zy is 'een overtreding van de wet Gods, „die volmaakt is en dus volkoman „zin" heeft". Daarmede zyn wij het, het spreekt van zelf, geheel eens. En ook wy weten, dat zoo lang de zonde er is, er ook allerlei maat schappelijke misstanden zullen bijven. Maar hier is naar onze meening een fun damenteel vraagstuk in 't geding. Leidt de huidige productiewijze niet krachtens haar 1 karakter tot het onzinnige waarop wy we- zen? Patrimonium stemt nu toe, dat er op het terrein der stoffelijke productie „onzin nigheden" voorkomen. Maar hoe wil Patri monium deze onzinnigheden dan wegnemen, i als het blijft vasthouden aan dezen stelre gel De boer heeft gelijk dat hy geen varkens meer mest, wanneer het spek 15 cent kost en hy geen winst meer kan maken, al zyn er ook nog heel wat menschen, die zelfs voor 15 cent per pond geen spek kunnen eten? Patrimonium komt tot de conclusie, dat De Gids een onhoud bare tegenstelling maakt. Tot slot antwoordt nu Patrimonium: De Gids stelt nu de vraag, of de huidige blijkbaar geneigd, om deze vraag bevesti gend te beantwoorden. Wat wordt eigenlijk door De Gids verstaan onder het karakter van onze productiewijze? Vloeien de „onzin nigheden'' onvermijdelijk uit dat karakter voort? Zoo ja, is er een productiewijze mo gelijk, waarin deze, of nog grootere „onzin nigheden", niet zullen voorkomen? Kunnen wy die Andere productiewijze, hetzy plotse ling, hetzij geleidelijk, tot stand brengen? Is er niet reeds veel gewijzigd, sedert het z.g.n. „kapitalistisch" tijdperk aanving? Kan ook deze vraag moet nu wel ge steld worden dit kiezen voor een andere productiewijze eenige practische beteekenis hebben voor de oplossing van de moeilijkhe den, waarin wij ons thans bevinden? Is EEN DROEVE PLECHTIGHEID Gistermiddag hod Ir Rotterdam onder enorme belangstelling de begrafenis plaats van den bij dc relletjes in de. binnenstad op zoodrocve wijze om 't leven gekomen heer Grocnevcld. üc opzet der communisten, om er een politieke demonstratie van te maken, liep vrijwel op een mislukking uit, het wellicht mogelijk, om daardoor te ont komen aan minder aangename maatregelen, die Anders genomen moeten worden? Terecht merkt de' geachte schrijver in „De Gids'- op, dat hier een „fundamenteel" vraagstuk in het geding is. Heeft „De Gids" gelijk, dan moet een niet onbelang rijk deel van hetgeen door onze Christelijk sociale beweging steeds verdedigd is, wor den prijsgegeven. Dan hebben wij ons eigen lijk van meet af in ons positie nemen ook tegenover het z.g. „Christelyk-socialisme" vergist. Inderdaad, hier is niet weinig in geding. Ook met het oog op de toekomst van onze Christelijk-sociale beweging in het algemeen eri van onze Christelijke vakbe weging in het bijzonder. Wij willen hier wel openlijk uitspreken, dat wij niet zonder aarzeling op de beschou wingen van „De Gids" zijn ingegaan. Wij vreesden wei, dat daaruit voor ons een minder aangename polemiek zou voort vloeien. Maar wy meenden niet te mogen zwijgen, juist omdat het hier een zoo be langrijke vraag betrof en omdat wij al meer verwarring en onzekerheid duchten in den kring van de Christelijke arbeiders. Zooals die verwarring, door soortgelijke voorlich ting, er ook reeds hier en daar is Roomsch-Katholieken kring. En daar be schikt men tenslotte nog over eenige mid delen, om groote verdeeldheid en scheuring te voorkomen, die de Prot. Christelijke groep uiteraard niet kan aanwenden, a! zijn wjj ervan overtuigd, dat ook de Roomsch- Katholieke beweging nadeelige gevolgen zal ondervinden van de dikwijls verwar de, beschouwingen, die over het „kapitalis me" ten beste worden gegeven. Het is wel merkwaardig, dat wij in dezen tijd weer geroepen worden om over de vraag, of de „productiewijze" fundamen teel veranderd moet worden, van gedachten te wisselen. Wij kunnen toch aanschouwen wat er terecht gekomen is van het streven der wereldhervormers, die zich verheven achtten boven anderen, omdat zy de „ont wikkelingswetten" van onze maatschappij meenden te kennen en haar toekomst kon den voorspellen. Wij hebben gezien het bankroet van het wetenschappelijk Marxis me en den feitelijken terugkeer tot eer utopistisch, pantheistisch gekleurd „socia lisme", zooals De Man e.a. dat bepleiten. Hetgeen in Rusland geschied is, moet ons al mede sterken in de overtuiging, dat gevaarlijke dwaalbegrippen aan het socia lisme ten grondslag liggen. En als nu misschien gezegd zou worden: „De Gids" veroordeelt wel het „kapitalisme", de hui dige „productiewijze'', maar kiest dAArom nog niet voor het „socialisme", dan luidt ons antwoord: zeker. „De Gids" verklaart uitdrukkelijk, dat hy niets positiefs heeft, dat hy niet weet, hoe en op welke wyze de wereldproductie moet georganiseerd worden, maar uit de manier, waarop het probleem gesteld wordt, blijkt toch duide lijk de invloed van de suggestie, dat schier alle moeilijkheden voortvloeien uit de om standigheid, dat, zooals het heet, in onze maatschappij niet wordt geproduceerd om in de „behoeften" te voorzien, maar om „winst" te maken. Welnu, wy zullen aantoonen, dat hier een volkomen onhoudbare tegenstelling wordt geconstrueerd. De huidige moeilijk heden behoeven ons volstrekt niet te bren gen tot de conclusie, dat wy op zoek moeten gaan naar een principieel Andere productiewijze. Bovendien moet de vraag gesteld en beantwoord worden, of men, de menschen met wrevel vervullend tegen de historisch gegroeide, steeds zich ook wijzi gende maatsohappij, in staat is een beter perspectief te openen. Of men niet nog grootere nadeelen dan de huidige productie wijze biedt, heeft te duchten van een zgn. „planmatige productie en distributie", door een machtig wereldorgaan, gevormd door beperkte menschen, gedecreteerd. Een „planmatige productie en distributie'', waaraan Alles ondergeschikt zou moeten zyn. Het sociaal democratisch dagblad Het Volk op Jacht naar wild. Het spreekt wel vanzelf, dat „Het Volk' het debat Amelink-Smeenk beproeft te be nutten, gelijk het altijd doet, als in christe- lijken kring de maatschappij-vorm in be spreking is. Heel slecht op de hoogte zijnde, maakt het van den heer Amelink een lid der Eerste Kamer. Smeenk schrijft, als hij doet, omdat hij in één partij zit met den heer Colijn! Wie de hoogstaande debatteer- methode van Het Volk kent, had niets an ders verwacht, dan dit schunnige persoon- lijkheidje. En Amelink? Wel, die brengt het niet verder dan twijfelen. Kiezen voor het socialisme, hetwelk volgens het socialistisch orgaan toch moest geschieden, zal hij wel nooit doen. Echter, tienduizenden der volge lingen zullen het juiste antwoord wel vin den. Is ook dit niet een herhaling van vroe gere Volk-profetieën? Zij zal even bedrogen doen uitkomen. Horte slotbeschouwing. Er was veel ruimte noodig voor de over name van dit debat Wij gelooven echter, dat hoor- en wederhoor naast elkaar velen onzer lezers welkom zal zijn. Als wij zelf met een enkel woord eindigen, dan zouden wij zeggen, dat het niet go< van een kapitalistische productie-wijze te spreken. De socialisten maken er zich wat erg gemakkelijk op deze wijze af. Ja, wan neer het op een paar groote woorden kwam. De tegenwoordige maatschappij-orde is gegroeid. Heel langzaam, van qeuw op eeuw. Zij vertegenwoordigt feitelijk één lang stuk geschiedenis, en is niet te veranderen door er een ander systeem vo5r in de plaats willen schuiven. In Rusland is dit beproefd, maar wat zal het einde zijn? Er moge dan helaas nog zooveel ontbre ken aan de volmaaktheid onzer maatschap pelijke samenleving, 'een kunststuk is het. Dnt is met enkele eenvoudige voorbeelden reeds duidelijk te maken. Is het niet een kunststuk op zichzelf, wan neer de groote stad Londen met zijn acht milliocn inwoners des morgens ontwaakt, dat dan voor elk klaar staat, wat hij noodig heeft voor zijn ontbijt: zijn ei, zijn melk, zijn brood, zijn jam? Of, wanneer het costuum afgedankt moet worden, de winkelier in confectiekleeren of de maatkleermaker maar zoo kan aange sproken worden over een nieuw pak? Of, wanneer de woning niet bevalt, men op zoek kan gaan naar de meer of minder groote voorraad huizen, welke leeg staan? Eenvoudige voorbeelden, maar is Gods hand niet duidelijk in dezen gang der his torie? GROOTSCHE PLANNEN *"C" Salomo ried naar de mieren te gaan, hare wegen te zien en wijs te worden. Wanneer zware problemen ons vasthou den en wij de historie ongedaan zouden wil len maken met de beste bedoelingen, kun nen eenvoudige voorbeelden ons zeggen, dat achter alles staat de groote Bouwmeester, maar dat wij, zondige menschen, het vaak be- en verderven. Tegen de afwijkingen, te gen de excessen moet onze strijd gaan, ook die d'er vakbeweging. Thans is de wereld in wanorde, mede als een gevolg van den oorlog, waarin de zon- dige hartstochten van de menschen tegen elkaar opbotsten. Elke andere maatschappij- vorm zal opnieuw bezoedeld worden door de zondige neigingen van hebzucht, eerzucht, machtswellust der'menschen. DAArom heeft de Christelijke vakbeweging van den aan vang af bewust uitgesproken niet tot taak te hebben een anderen maatschappij-vorm te bevorderen, en dus uit dien hoofde reeds den klassenstrijd te verwerpen. Heeft er evolutie plaats onder Gods bestel, zoo kan de Christen dit aanvaarden. Wijlen de Savornin Lohman drukte zich eens als volgt uit, en dit is wel het over denken waard: „De verbetering van econo mische verhoudingen hangt in de eerste plaats af en moet afhangen van het door dringen der christelijke beginselen, dus ook van de practische toepassing daarvan, in maatschappelijke verhoudingen. Het Chris tendom moet niet allereerst voeren tot misschien onvindbare stelsels, maar tot vervorming van den menschelijken geest, die ten nauwste verband houdt met de her vorming van den mensch naar het beeld Gods, van den God Die Liefde is." Kerknieuws. CHR. GEREF. KERK. (Beroepen: Te Dokkum, D. Henetra, cand. te Harlingen. Te Aalsmeer, W. Heerma, cand. te Dokkum. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Vrijhoeve-'sGrevelduin- Capelle, W. v. d. Bos, cand. te Nijkcrk. Te Klundert, F. Guillaume te Oosterend en Hijdaard (Fr.). NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Terwinseler, P. Visser te Lemelerveld. Te 's-Gravenmoer, H. Schro ten, cand. te Hasselt (O.). Aangenomen: Naar Oosterhaule, D. J. van Dijk te Zuidwolde (Dr.). AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Ds. J. Broekema, gekomen van Gerkesklooster, word Zondag j.l., onder groote belangstelling, ondanks liet ongun stige weer, bevestigd als predikant der Ned Herv. Gemeente <te Eext door Ds. J. Boom stra, van Gieten, die tot tekst had Hand. 18 10 laatste ged.: „Zie. ik heb veel volks in deze stad." Des namiddags deed Ds, Broekema zijn intrede met een predikatie over de beide laatste veroen van Lucas 9. De belangstelling was zoo mogelijk, ondanks den regen, nog grooter dan des morgens. De dienst werd opgeluisterd door het ge mengd zangkoor, dat een drietal liederen zong. Na don dienst werd Ds. Broekema een welkomstwoord toegesproken door den voorzitter van den Ring Assen, Dr. G. Vis ser, alsmede door ouderling G. Essing die tevens een woord van dank bracht aan Ds. Boomstra voor het vele 'werk dat hij gedu rende een zestal jaren voor de Kerkelijke gemeente van Eext had gedaan. Het was een groote dag voor Eext Ds. J. J. K u ij p e r nam Zondagmid dag, na bijna 4-jarigen arbeid, afscheid van de Ned. Herv. Gemeente Dusscn, in verband met zijn vertrek naar Gendcren. Tot af scheidstekst had Ds. Knijper gekozen Filipp. 1 27. Namens Kerkeraad en Ge meente werd de scheidende leeraar harte lijk toegesproken door president-kerkvoogd en diaken J. C. Van Dijk. Op diens verzoek zong de Gemeente haar beminde predikant Psalm 121:4 toe. Na den dienst, drukten velen hem de hand ten afscheid. Ds. J. G. R. Langhout te Hooge- veen hoopt afscheid te nemen van de Ned. Herv. Gemeente aldaar op Zondag 10 Augustus a.s. en intrede te doen te Wels- rijp qp Zondag 23 Aug. d.a.v., na bevestigd te zijn door Ds. Y. Stelma van Tzum. dikant bij de Ned. Herv. Gemeente, nam Zondagmiddag afscheid van zijn huidige Gemeente met Ps. 9016 en 17. Aan het eind© volgden de gebruikelijke 'toespraken De scheidende predikant werd achtereen volgens toegesproken door Ds. W. Bax, praeses van het Class. Bestuur van Maas tricht; Ds. W. J. Kan, medelid van hot Bestuur van Kinderzorg in Noord-Brabani en Limburg; den heer D. J. Lührmann, hoofd der Kon. Wilhelminaschool en Ds. G. Mol, als voorzitter van den Centralen Kerkeraad en consulent Op diens verzoek zong do Gemeente den scheidenden leeraar en zijn gezin toe Ps. 121:4. Na afloop van den dienst kwamen velen hem de hand ten afscheid drukken, D s. J. W. Maas is voornemens D. V. Zondag 16 Augustus a.s., des middags te half 3, afscheid te nemen van de Ned. Herv. Gemeente te Hontenisse en Zondag 23 Augustus intrede te doen te Boxtel, na bevestiging door Ds. Jac. Petri, van Dor drecht. De plechtigheden te Boxtel hebben plaats te 10 uur vjn. en te half 3 non. Ds. Th. G. T o n non, overgekomen van Hoogmade, werd Zondagmorgen bevestigd als predikant der Ned. Herv. Gemeente te Pijnackcr door Ds. A. W. M. Odé, van Kou dekerk a. d. Rijn, met een predikatie over 2 Cor. 4 5, voornamelijk: „dat wij dienaren zijn om Jezus' wil'", waarin de aandacht be paald werd achtereenvolgens bij: 1. het ka rakter, 2. het motief, en 3. het persoonlijke van het ambt. Na deze prediking had de be vestiging plaats. Des middags hield Ds. Ton- non een intreepredikatie over Joremia 1 7b, waarin hij deed uitkomen: 1. het bevel tot luisteren, en 2. het bevel tot spreken. Hij richtte zich daarna in 't bijzonder tot den bevestiger, den burgemeester, consulent Ds. Loeff, de kerkelijke colleges, den Ring Delft, zijn voorganger Ds. G A. de Bruin, familie, vrienden en de Gemeente. Deze toespraken werden beantwoord door Ds. de Bruin. em. predikant; Ds. de Vries, van Schipluiden en door Ds. Loeff. Ds. G. van der Zee nam Zondag j.l., wegens vertrek naar Vaassen, afscheid van de Ned. Herv. Gemeente van Wapen veld met een predikatie over 1 Cor. 15 58, Dit afscheidswoord van den Apostel is: 1 een liefderijke vermaning en 2. een troost rijke verzekering. De scheidende leeraar werd hartelijk toegesproken door ouderling H. L. van Doesburg, terwijl op verzoek van Ds. G. J. Koldewijn, van Hatt-em, de Ge meente dit plechtig samenzijn besloot mei het toezingen van Ps. 121 4. ALGEMEENE SYNODE DER NED. HERV. KERK De President leest Rom. 8 vanaf vs. 24 gaat voor in gebed. In behandeling komt het jaarverslag der Commissie voor Diaconale Armenzorg. Haar secretaris, de heer G. J. A. Ruys te Putten, is overleden, waardoor het verslag is van de hand van Ds. C. J. v. Paassen te Haarlem. Het verslag brengt hulde aan den heer Ruys en de President sluit zich hierby aan. De Commissie heeft gemeend, dat de tyd gekomen was om samensprekingen te houden met vertegenwoordigers van ciassikale be sturen over diakonale aangelegenheden. Deze zyn reeds gehouden te Leeuwarden, A&9en en den Haag. De datums van vergade ringen te Amsterdam, 's Bosch en Middel burg zijn door het overlijden van den s taris uitgesteld. Op de vergaderingen werden vragen gesteld over het beheer der diaconie goederen, evenzoo over de toepassing van ver schillende artikelen van het Regl. voor <k Diaconieën. Vooral over groote gemeenten werd nog altoos gekiaagd, dat de arbeid toe neemt en er overbelasting der diakenen is. Men acht hierom uitbreiding va® het aantal diakenen noodig. Hiertoe diende de Commissie eenige Reglements-wijzigingen in. De klacht is ook geuit, dat de burgerlijke armenzorg steeds meer het diakonale terrein betreden moet, omdat de diakonale armenzorg onvol doende in de nooden voorziet. Hier en daar waren ook klachten over de vele kol takten, die de kerkeraden instellen. Besproken werd de vraag, of, nu vereenigingen binnen het kader der Kerk zich organiseeren er doen in exclusieven vorm, niet de tyd ge komen is, dat de Kerk in haar geheel het wede der barmhartigheid ter hand neme. Ten opzichte van oude rechten, fondsen, bezittingen, is gebleken, dat er meer dacht aan dit punt dient geschonken te den dan tot dusver geschiedde. Deze vergaderingen kunnen nuttig werken i bv. misverstanden uit den weg ruimen. De commissie is het daarom niet ©ons met sommige Class. Besturen, die geweigerd heb ben, aan de besprekingen deel te nemen, om dat er h.i. toch niets positiefs bereikt wordt, of ook, omdat men geen voorlichting noodig acht. De commissie vermeldt erkentelijk, dat ongeveer SO Tp der diaconieën het werk gel- dflyk steunden. De diaconieën zyn weder herinnerd het bestaan der administratieboeken. De ROFFEL-RIJMEN AAN VAN LEEST za&mheld en anel ingrüpen ernstig spoorwegongeluk op oe MoerdUkbrug weten te voorkomen. In het nr. van gister stond een uitvoerig bericht hierover In ons Van Leest, je bent een man van geest. Van waakzaamheid gebleken, Je hebt de wreede spoorwegdood In het gelaat gekeken; Je hebt aan de Moerdijk het land, Het Moerland, ingenomen Door door je snel en küoek besluit Een treinramp te voorkomen; Je bent, Van Leest, op tijd geweest: Toen Dood z'n prooi zag rijpen En grijnzend naar de sikkel greep Wist je zijn klauw te grijpen. Dat j' in 't gevaar de roode vlag Aan 't Hollandsch Diep liet wenken, Daarvoor zal Holland diep zijn dank Je in gedachten schenken. Zooals dat gaat wordt ook jouw daad Weer even snel vergeten Als ze gedacht is en gedaan En op de rails gesmeten; Maar als mijn trein straks op die lijn De vooras weer gezet heeft, Denk ik: hier is 't Van Leest geweest Die honderden gered heeft. (Nadruk verboden) LEO LENS handleiding is niet zelden ter kennisname toegezonden. Het gebruik ervan neemt toe, ook van het formulier voor de extracten der rekeningen. Verschillende kerkelijke besturen hebben hierin medewerking verleencL Vele kerkvisitotoren wezen op het bestaan dezer boeken en prezen het gebruik aan. Te be treuren valt, dat nog menige diaconie de noodzakelijkheid eener behoorlijke admini stratie niet inziet. Bijzondere aandacht werd gewijd aan een diaconalen legger. Zy hoopt hierover weldra voorziening te treffen. Een onderzoek, dat veel tijd en arbeid vorderde, betrof de geneeskundige armen zorg. Ten vorigen jare is met twee provincies begonnen; nu is dit verder voortgezet. Alge- meene medewerking bleek er niet te bestaan. Hier zal in 't officiëel orgaan der Kerk op worden gewezen. De verhouding tolt de Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv, Kerk is goed. Ten slotte spreekt het verslag over het houden van voordrachten voor studenten over armenzorg in het algemeen en diaconale armenzorg in het bijzonder. In den namiddag komen twee Synorn Contractae samen en zyn er commissie-ver gaderingen. CENTRALE DIACONALE CONFERENTIE. De 42ste Centrale Diaconale Conferentie in de Geref. Kerken is bepaald op Woens dag 2 September a.s. in de Sociëteit „De Vereeniging Lange Bagijnenstraat te Haar lem. Zij wordt gehouden onder voorzit terschap van den heer J. H. Donner van Rotterdam. Er moeten drie Comité-leden worden ge kozen: die voor de provincies Overijsel en Gelderland zijn aftretand en, wijl zy niet in het diakenambt gebleven zijn, niet her kiesbaar. terwijl voorzien moet worden in de vacature Noord-Brabant en Limburg. Dr. G. K. Schoep, geneesheer-directeur van het Christelijk Sanatorium „Sonnevanck" te Harderwijk, zal iets over den arbeid al daar mededeelen. Dr. J. Hoek, van 's Gravenhage, lid der Commissie van Advies, hoopt een referaat te houden over het onderwerp: „De orde in het verzorgen." Voorts is een viertal vraagstukken aan de orde gesteld, ingezonden door verschillende Diaconiën, en wel: van Velp: Welke zal de houding zijn van de diaconieën der Gereformeerde Kerken in Nederland, betreffend© het ver;trekken van steun aan uitgetrokken workloozen, die bui ten hun sohuld werden getroffen door de algemeene malaise, met -werkloosheid en daardoor in een hulpbehoevenden staat ver vallen? van Delft: Zijn er principieele bezwaren tegen en verdient het aanbeveling, om een gezin waarvan de man uitgesproken socia list en de vrouw lid der Geref. Kerk is, ge zamenlijk met het Burgerlijk Armbestuur te onderhouden? De kindenen zijn doopleden der Geref. Kerk. (De man is nog jeugdig en reeds invalide). van Haarlemmermeer O.Z.: Welke houding moeten onze Diaconieën aannemen tegenover personen die een eigen bedrijf hebben, waar uit de inkomsten op gezette, tijden van het jaar niet voldoende zijn voor het onderhoud van hun huisgezin, wanneer dit tekort ver moedelijk jaar op jaar terug zal komen? en van Leiden: In hoeverre mag het kerke lijk medeleven van steunbehoevenden, in vloed uitoefenen op de hulpverleening dei- Diaconie? Prof. Dr. H. Bouwman, Dr. J. Hoek en de redacteuren van het „Diaconaal Correspon dentieblad": Mr. A. J. L. van Beeck Calkoen en Mr. R. van Maare hopen de Conferentie weder van adviee te dienen. Aan den vooravond heeft een begroetings samenkomst plaats in „Lion d'Or", Kruis weg 36. Na afloop van de Conferentie wordt in do nieuwe Kloppersingclkerk een orgelbespeling door den heer Goldschmeding aangeboden. EVANGELISATIE. H u i i u m. Naar het „Fr. Dagbl." ver neemt» is in de pas gehouden vergadering der Ned. Herv. Evangelisatievereeniging „Pniël" te Huizum, welks bestuur wegens liet toenemend tekort aan zitplaatsen in de voor enkele jaren gebouwde kapel in de Zul- derstrnat, aamankelijk had voorgesteld tot vergrooting van het gebouw over te gaan. in behandeling genomen een initiatief-voorstel van één der leden om in de plaats daarvan tot den houw van een geheel nieuw lokaal over te gaan en dan do bestaande kapel t« verkoopen. BIJBELSCH MUSEUM Woensdag 29 Juli a.s. des avonds 8 uur hoopt Ds. C. J. Hoekendijk, predikant bij de Vrije Evangelische Genxiente te Bus- sum en medewerker van ,Het Zoeklicht", oen opwekkings-dienst te leidon bij den Tabernakel, Hemonvlaan 19A te Amsterdam ZENDING. Uit Mal an g wordt door Aneta gemeld: Zondagmorgen had in de met groen versierde Protestnntsche Kerk op plechtige en feeste lijke wijze de herdenking plaats van het 100- jarig bestaan der Zending ;n de Mina.'- -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 7