llinuur £rihsdjr (Courant
AidA
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
EERSTE BLAD.
VAGANTIE-ADRESSEN
ABONNEMENT:
Per kwartaal 3.25
(Beschikkïngskosten 0.15.)
Per week 0.25
Voor het Buitenland bij Weke-
lijksche zending 6.—
Bij dagelijksche zending 7.—
Alles bij vooruitbetaling
Losse nummers 5 cent
met Zondagsblad IV2 cent
Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijgbaar
Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Postbox 20 Postgiro 58936
NO. 3361 DINSDAG 26 ME! 1931
ADVERTENTIE N:
Van 1 tot 5 regels1.17VS
Elke regel meer0.22Va
Icgez. Mededeelingen
van 1—5 regels 2.30
Elke regel meer0.45
Bij contract belangrijke korting.
Voor het bevragen aan 't bureau
wordt berekend 0.10
10e Jaarganr
Dit nummer bestaat uit VIER bladen
Nu de vacantietijd weer aanbreekt en
velen onzer lezers de krant aan hun
vacantie-adres willen ontvangen, ver
zoeken wij dezen vriendelijk de tijdelijke
adressen zoo spoedig mogelijk, liefst
5 dagen van te voren, aan de admini
stratie schriftelijk op te geven, met dui
delijke vermelding van het vaste adres
en het vacantie-adres, de data van begin
en einde der vacantie.
Komen de aanvragen op het laatste
oogenblik, dan is het niet zeker, dat men
aan z'n nieuwe adres direct den eersten
dag de krant ontvangt, terwijl dit toch
zeker door de lezers, evenals door ons
op hoogen prijs zal worden gesteld.
LIBERAAL STAATSBELEID EN
GODSDIENST
vloed van de godsdienst op de politiek,
voorzoover de "persoon zich door zijn
godsdienstige overtuiging laat leiden.
Daarom wil men van „Christelijke
staatkunde" niets weten. Geen absolute
normen, doch eigenwillige toepassing.
Het is een fout te verklaren, dat het
Christendom op de Tien Geboden en de
Bergrede steunt. Het Christendom
steunt op de Schrift van het eerste tot
het laatste vers; al wordt natuurlijk
grif toegegeven, dat het «ene Schrift
gedeelte meer persoonlijke en het an
dere meer sociaal-politieke toepassing
vraagt.
Doch daarover gaat het niet. Waar
alles op aankomt is dit, dat het libera
lisme de Openbaring stelt onder de cen
suur van het menschelijk verstand; en
dat Christelijke staatkunde van ieder
een en op elke plaats vraagt om zich ge
heel en uitsluitend te laten leiden „als
door des Heeren Geest"; d.w.z. in vol
komen onderwerping van het onbescha
digde Woord van God.
Van die Pinkstervrucht zien wij ook
in de Christelijke staatkunde nog veel
te weinig, omdat wij in alles te kort
schieten; doch aan de belijdenis en de
antithese verandert zulks nietshet ver
maant ons alleen om met te grooter
ernst de gave van Pinksteren te zoeken.
BINNENLAND.
VER. VAN CHR. ONDERWIJZERS
EN ONDERWIJZERESSEN
TIEN GEBODEN EN BERGREDE
De verhouding, waarin ;de vrijzinnige
politieke partijen tegenover 'de gods
dienst staan, is sedert eenige- tijd aan
de orde gesteld en zal vbörloopig wel
aan de orde blijven. In allerlei bladen
wordt er over geschreven en vooral libe
rale brochures laten het vraagstuk niet
Tot heden konden we nog geen gele
genheid vinden iets te zeggen over de in
brochurevorm uitgegeven redevoering-
van Prof: Mr. C. W. de Vries, De histo
rische roeping van de liberale gedachte,
feestrede bij het tienjarig bestaan van
den Vrijheidsbond gehouden. Doch het
is goed dat wij op Napinksteren eenige
aandacht wijden aan één der stellingen,
aanvaard door de Liberale Studieclub te
Botterdam en opgenomen in bovenge
noemd geschrift.
Die stelling luidt
„Liberaal staatsbeleid, absolute gods
dienstige normen voor het staatkundig le
ven verwerpende, erkent de zedelijke
grondslagen der samenleving, zooals die
zijn terug te vinden in de Tien Geboden
'en in de Bergrede, waarop het Christen
dom steiint".
Dat in deze stelling godsdienstig ge
voel spreekt, zal niemand ontkennen
maar even duidelijk is het, dat de partij,
welke deze stelling aanvaardt, de waar
de van de godsdienst toch voor zeer be
trekkelijk houdt.
Het is, alsof de liberale partij be
vreesd is, dat men haar alleszins als
godsdienstig noemen zalwant met on
geduld wordt de uitspraak naar voren
geschoven, dat liberaal staatsbeleid ab
solute godsdienstige normen voor het
staatkundig leven verwerpt.
Daarmee is voor alles vastgesteld, dat
de liberale partij nog geheel volkomen
de antithese tusschen Openbaring en
Rede handhaaft. Van absolute godsdien
stige normen wil zij niets weten. Gebon
denheid aan de Heilige Schrift werpt zij
verre van zich. Mocht zij er al toe ko
men om eenige waarde aan d<
dienst toe te kennen, dan staat reeds
v&n te voren vast, dat de beslissing niet
in Gods Woord, maar bij den mensch
en zijn rede ligt.
De mensch beslist, de mensch heeft
het laatste woord. Niet de Schrift. In
dien er al sprake zal kunnen zijn van
godsdienstige normen, dan mogen ze in
geen geval absoluut zijn en daarom
kunnen de „zedelijke grondslagen voor
de samenleving" slechts menschenwerk
zijn.
Duidelijk komt dat uit in de verdere
omschrijving. De zedelijke grondslagen
worden erkend „zooals die zijn terug te
vinden in de Tien Geboden en in de
Bergrede".
Dit is liberaal-logisch gedacht.
Wie geen absolute norm wil, neemt
grondslagen, welke steunen op die dee-
len der Schrift, welke men aanvaardt.
Dat is liberalisme en Schriftcritiek.
Doch voortser zal slechts sprake zijn
van zedelijke grondslagen der samen
leving, steunend op Tien Geboden en
Bergrede. Welnu, deze hebben, gelijk
vanzelf spreekt, ook beteekenis voor het
staatkundig levenmaar ze richten zich
toch vooral en zeer bepaaldelijk tot het
individu, tot den persoon. Vandaar de
in beide telkens terugkomende aan
spraak gij.
Liberaal staatsbeleid moet zich, wil
het de godsdienst in verband met de
staatkunde brengen, in die richting be
wegen; immers zij duldt slechts de in
BRIEVEN UIT DE HOOFDSTAD
WOEKERBESTRIJDING
Goede dingen schijnen in den regel niet
heel vlug tot stand te komen. Voor jaren
reeds heeft de heer Betel een opzienbarende
brochure geschreven, waarin de praktijken
van geldschieters en woekeraars werden
blootgelegd en ongehoorde afpersingen en
ellende aan het licht gebracht.
Men heeft daarvan opgehoord. Zeker er
was wel eenige notie van verkeerde prak
tijken, maar wijl deze dingen in de duister
nis zich afspelen, wist toch het groote pu
bliek, dat niet leent of uitleent maar een
schimmetje van wat er zoo al in deze we
reld te koop is.
Af en toe flitste het vuur eens op. Ruzie
Ln een volksbuurt met een leenvrouw, ont
slag van een ambtenaar of werkman
dienst der gemeente wegens het cedeeren
van loon, de gang van een gemartelde die
ten 'einde raad was naar een maatschappe
lijke instelling, brachten zoo bij tusschen-
poozen weer eens ergerlijke feiten aan het
daglicht.
Meer dan eenmaal is de vraag gesteld,
as er dan voor deze menschen geen ande-
dere weg? Of de andere, was er „über
haupt" aanleiding om zoo diep in 't moeras
te geraken?
Men stelle zich eniiver voor de zaak. Niet
altoos was het noodig, soms had een
royaal opgezet leven, de eerste moeite ge
bracht, het gemakkelijk koopen op afbeta
ling, de zucht om niet aclhter te komen bij
anderen.
Maar ieder die het leven kent, weet ook
'an moeilijkheden, die buiten eigen schuld
ontstaan. Langdurige ziekte in het gezin,
noodzakelijke steun aan verwanten, tegen
slag in onderneming of misbruik van ande-
en kunnen een gezin in groote moeite bren
gen.
Vroeger meende men dat in zulke geval
len de Bank van Leening voldoende hulp
kon bieden. Misschien ligt daar eenige waar
heid in. Men had vroeger meer goud en zil
ver, erfstukjes dikwijls, te b'eleenen dan nu.
Zelfs was in de meeste gezinnen de voor
raad lijfgoed, die tijdelijk kon worden ge
mist, dikwijls niet gering.
Maar onze sieraden hebben minder waar
de dan die van onze grootouders, ons lijf
goed is tot het uiterste beperkt en van min
der degelijke kwaliteit en op onze confectie
meubeltjes geeft de lommerd geen geld.
Toch zijn er ook andere adressen, zal men
zeggen. Gelukkig ja. Menigeen kan in moei
lijke omstandigheden wel door familieleden
worden geholpen, ook diaconieën hebben
soms voorschotkassen. Sommige gemeente
besturen en werkgevers zijn bereid als het
noodig is te helpen. En er zijn er ook wel
die van deze hulp in nood gebruik maken.
Toch moet men bij dit alles niet vergeten,
dat de naaste weg dikwijls nie>t gekozen
wordt. Uit schuldbesef soms, om verwijten
en controle te ontgaan, uit valsche schaamte
menigkeer, uit een verklaarbare vrees o:
noodige onafhankelijkheid te verliezen.
Zoomin, om eens een sprekend voorbeeld
te gebruiken, een wethouder zou kunnen lee-
nen van een ambtenaar, zonder zijn prestige
te schaden, zoo min kan ook een ambtenaar
leenen van een wethouder wil hij niet ko
men in een allerongelukkigste positie.
Leenen van zijn werkgever beteekent ook
dat men hem de ellende van zijn leven moet
toevertrouwen en licht een stuk vrijmoedig
heid verspeelt. Het heeft bovendien het ge
vaar dat bij ontslag, het geheele bedrag i:
eens terug moet worden betaald.
Veel liever dus wordt men geholpen door
een vreemde, veel liever door zakelijke trans
actie, als door vriendelijk hulpbetoon weer
te paard gezet. Dan kan men tegenover fa
milie, vrienden en chefs de houding bewaren.
Nu verschijnt als reddende engel de ad
vertentie van den menschenvriend, die men
schen met vaste salarissen zoo graag wil
helpen. Dat is de weg. Maar gelukkig de
man die daarvoor wordt behouden. Want al
zijn er ongetwijfeld goede voorschotbanken,
de royale adverteerders, zij die zich opdrin
gen aan het oogenblikkelijk geld behoevende
publiek zijn het niet.
Ze moeten eerst de administratiekosten
hebben. En al direct de eerste aflossing. En
een verzekering. En alsof dit niet genoeg
ware stellen zij gaarne de termijnen zoo
zwaar dat het vastloopen moet. Eenmaal in
gebreke gebleven, is dikwijls al het betaalde
weg en kan men opnieuw leenen met al de
kosten er aan verbonden.
Zoo heeft men menschen tot den bedelstaf
HET LANDSTORMHUIS.
Onbaatzuchtige medewerking voor het
vredesinstitunt B. V. L.
Zaterdagmiddag woei de oranjevaan met
daarin de woorden „Landstormcorps Zuid-
Holland-West" vroolijk van den gevel van
Bezuidenhout 185. Tegen 4 uur verzamelden
er zich de talrijke genoodigden in de ver
trekken op de eerste etage, waar, behalve de
kamer van den commandant, gelegen zijn
ui conferentiekamer en een vergaderzaal.
De ins'tallatiecommissie en de comman
dant, res.-majoor Boots, die thans een zijner,
kort na zijn optreden Yeeds uitgesproken,
idealen verwezenlijkt zag, ontvingen de gas-
Nadat kapitein Boissevain, die inzonder
heid dag en nacht geijverd heeft om de ge
heele installatie, die een monument is van
burgerzin en offervaardigheid, te verzorgen,
het huis beter nog: tehuis voor Z.-H.-West
in den commandant had overgedragen,
heeft majoor Boots het aanvaard.
Hij was door het geschenk, dat alle ver
wachtingen ver heeft overtroffen, diep ge
troffen, riep een hartelijk woord van welkom
toe aan alle gasten in het Landstormhuis,
en brachit hulde aan de commissie voor het
werk, dat zij in het smaakvol ingerichte ge
bouw tot stand bracht en bracht dank, na
mens de 5000 landstormers van Zuid-Hol-
land-West aan de gevers en loyale vaderlan
ders. In dit mooie interieur zal de band van
kameraadschap en saamhoorigheid nauwer
worden aangehaald tusschen hen, die zich
verbonden tot den hoogen plicht om Vorstin
en Vaderland te verdedigen.
Met grooten dank werd alles aanvaard.
De aanwezigen zongen daarna het eerste
couplet van het Wilhelmus; Mevr. Poortvliet
volgde onmiddellijk met „Mijn schilt ende
betrouwen". Voor haar sopraansolo oogstte
zij een dankbaar applaus.
De heer L. F. Duymaer van Twist,
'oorzitter der Nationale Landstormcommis
ie, hield daarna de openingsrede voor dit
eerste Landstormhuis, waarin hij een teeken
van trouw aan en liefde zag voor het natio
naal instituut van den B. V. L. Het geheel is
boven 'elke verwachting. Met het welslagen
van haar arbeid wenschte hij de commissie
geluk en met het verkregen gebouw de vrij
willigers van Zuid-Holland-West, die hier
hun centrum zullen vinden. Hij wensohte
het corps vele jaren vertoeven toe in dit aan-
;enaam verblijf.
Een sympathiek woord werd daarna nog
gesproken door Minister Deckers.
We leven, aldus de Minister, in een tijd,
waarin voor een ieder in handel en wandel
soberheid geboden is. Toch mag geen onge
zond pessimisme onzen arbeidslust vermin
deren. In deze mooie vertrekken zal met
genoegen kunnen worden gearbeid. Het is
gelukwensch waard, dat Zuid-Holland-
West een zoo voortreffelijk ingericht huis ge
kregen heeft, geinstalleerd dank zij onbaat
zuchtige medewerking van vele belangstel
lenden in het. nationaal instituut, dat de
V. L. is.
De Minister besloot met de beste wenschen
voor vruchtbaren arbeid in het belang van
den staat en de volksgemeenschap.
Na deze toespraak zong de sopraansoliste
het lied van den B. V. L. Vervolgens werd
door allen het gebouw in oogenschouw ge
nomen.
De eerste verdieping van het nieuwe ge
bouw bevat een ruime conferentiezaal met
daarachter een zaal voor bijeenkomsten van
onderdeelen van het korps, die bij toerbeurt
zullen worden opgeroepen voor besprekingen
enz. Twee hoog bevindt zich de administra
tie en nog een zaal, waar de plaatselijke lei
ders elkaar kunnen ontmoeten. Op de hoog
ste verdieping vindt men de rustkamer en
de wapenkamer; een deskundige zorgt daar
voor het onderhoud van de wapens, waar in-
structie mee wordt gegeven.
De geheele inrichting is huiselijk en gezel
lig. Portretten, platen en gravures zijn er in
groote verscheidenheid. Tijdschriften en an
dere lectuur evenzeer. Burgerlijke gezellig
heid heeft militaire koudheid en koelheid
volledig uitgebannen.
Zuid-Holland-West zij gelukgewenscht.
De mannen van Den Haag, het Westland,
Bloembollen- en Rijnstreek zullen spoedig
hun nieuwe hoofdkwartier kunnen komen
zien.
VREDESPALEIS.
Het Vredespaleis, voor zoover niet in g
bruik, is tot nadere aankondiging voor p
blieke bezichtiging opengesteld alle Zon-
werkdagen van 2 tot 4 uur nam.
J. J. SLAVEEOORDE.
Zaterdag is na langdurige ongesteldheid
overleden de heer J. J. Slavekooi J
Hij bereikte den leeftijd van 74 jaar.
De teraardebestelling van het stoffelijk
overschot is bepaald op heden
Nieuw-Eik-en-Duinen. Vertrek van het sterf
huis te 2 uur.
gebracht, uit hun betrekking gejaagd, in het
ongeluk gedreven, geknakt, gebroken en ver
nietigd. Maar de dividenden van de Bank
waren hoog, al vond men er de zielen der
gedooden in.
Amsterdam wil nu beginnen op forsche
wijze dat woekerbedrijf te bestrijden. Men
doet dat door een verbod van het uitleen
bedrijf voor zoover het bedragen van f 500
en minder zijn. Alleen zij die een schrifte
lijke vergunning van B. en W. hebben, de
goede voorschotbanken dus, kunnen blij
Daarnaast wordt een stichting in het le
ven geroepen waarin de gemeente samen
werkt met allerlei organisaties van werkge
vers en arbeiders, die bedoelt op goede en
doeltreffende wijze het werk dezer voor
schotbanken over te nemen. De gemeente
zal voor het bedrijfskapitaal zorgen.
Dat is ook uitbreiding van overheidsbe
moeiing. Maar zien wij het goed, op de rech
te wijze, n.l. als steun van het particulier
initiatief. En bovendien is het een sociale
maatregel van groote beteekenis.
AREND VAN AMSTEL.
78ste ALGEM. VERGADERING
TE HILVERSUM
OPENINGSREDE EN REDE VAN
PROF. Mr. V. H. RUTGERS
De jaarlijksclie samenkomsten der Vereen,
'an Chr. Onderwij zere en Ondorwijzea-essen
n Nederland en de Overzeesche Bezittin
gen, die heden en morgen te Hiilvereum wor
den gehouden, zijn gisteravond ingeleid
door een
Wijdingssamenkomst
de Geref. Kerk aan de Torenlaan aldaar,
waar als sprekers'optraden Dr. W. Lod
der, Ned. Herv. Pred. te Bussum, en Ds.
P. N. Kruyswijk, Geref. Pred. te Hil
versum. Na afl 'Op wa6 een begroetings
samenkomst belegd in „Boazhuis".
EERSTE DAG
Hedenmorgen werden verschillende mooie
Autotochten gemaakt naar Muiderslot, Gooi
land of Loosd-recht. Om elf uur werd het
Hoofdbestuur en de RegeLingscommissie of
ficieel
ontvangen ten Stadhuize,
waar de burgemeester hartelijke woorden
sprak, die door den voorzitter der Vereeni-
ging, den heer J. H o b m a van Utrecht, wer
den beantwoord.
Vanmiddag twee uur ving de eerste zit
ting aan met het zingen van Psalm 1187
en 8, waarna de Voorzitter voorging in ge
bed en las Joh. 141230. Nadat een woord
van welkom was gesproken door den voorz.
der regeLingsoomm., de heer J. Of fr in ga,
hield de voorz. der vereeniging, de heer J.
1-1 oh ma, van Utrecht, zijn
Openingsrede.
Hij begon met op te merken, dat hij het
niet zal hebben over het Rapport-Ruigere,
maar dat zijn woord wel zal staan in het
teeken van dat Rappprt.
Immers komen we, nog stedlWger dan in
1920, te staan in een geheel nieuwe positie.
De heftige strijd van 80 jaren is uitgestre
den. Of we met het thans geldende systeem
het eens zijn of niet, als eenmaal de wijzi
gingen in de wet-20 naar aanleiding van het
Rapport-Rutgers zijn aangerecht, dan heb
ben we ons te realiseeren, dat de taak ons
opgelegd te trachten te maken van hei
erkregene, het volmaakste, wat er van te
maken is, in Jhet oog houdende, dat de ge
schiedenis wordt geschreven onder Gods be
stuur, en erkennende, dat Hij ons inderdaad
groote zegeningen heeft geschonken.
Sedert 1920 klooi het aantal Christelijke
scholen met 60 dat der leerlingen aan die
scholen met 50 Dat is een zegen, maar
legt ook verplichtingen op. Zoo licht dreigt
gevaar van verslapping. Daarom wil epr
oproepen tot voortdurende en verhoogde ac
tie. Hij bedoelt niet militant te zijn, als hij
zegt: de lenze: „De vrije school voor heel
de natie", moet worden: „De Christelijke
school voor heel de natie".
Niet alleen, misschien niet in de eenste
plaats i6 hier de roeping aangewezen van
de besturen onzer scholen, maar onze roe
ping. Wij hebben te zorgen, dat onze arbeid
zoo is en blijft, dat de begeerte naar Chris
telijk onderwijs steeds grooter wordt.
Aan onze Scholen met den Bijbel moeten
Christenen werkzaam zijn, die de historie
en den Bijhei kennen, en zij moeten hist rie
maken. Niet af is de geschiedenis vai
Christelijk onderwijs. Die is eerst af, als het
bovenaangegeven ideaal zal zijn bereikt
Onze jonge menschen moeten de geschie
denis kennen, en er rekening mede houden
voor de toekomst Hie<r hebben de Kweek
scholen een zeer belangrijke taak. Moeten ea
nog andere lijnen worden gelegvd voor een
ideale school wetgeving, welnu Prof. Rutgers
zelf geeft in dezen aan de paedogogen het
eerste wooyd.
Wij hebben behoefte aan degelijke studie
werken in Christelijken geest Wellicht Ligt
hier arbeid voor de vergaderende vfreeni-
giing. Re,ds jaren geleden vvee6 Jonkman op
deze lacune.
Het vereenigingsleven, en speciaal het
'deelingsleven mag ni°t verslappen, nu 't
den schijn zou hebben, dat we elkanleir
minder noodig hebben. In broederlijke een
dracht op naar het ideaal!
Deze rede werd reeds afgedrukt in het
Corr.blfld der Vereeniging, het nummer van
15 April 1.1.
Bij het spreken over het recht van o
logsvoering gaat spr. er van uit, dat de ov~
heid is het orgaan in den staat dat naast
overredende, ook dwingende macht heeft,
en wed-om het recht te handhaven. Er is
echter niet maar één overheid, en één
zwaard, maar er zijn er vele. Daardoor kan
de eene overheid bij het uitoefenen van
haai- macht stuiten op een andere overheid
En tegen onrechtmatig geweld, ook wanneer
cat van buiten komt heeft de overheid haar
gezag te handhaven. Bezwaarlijk wordt hier
de rechtshandhaving, doordat dikwijls moei
lijk i6 te beslissen aan welke zijde het recht
is. Het is een groote vooruitgang, dat men
in toenemende mate de verplichting aan
vaardt, bij internationale geschillen door
arbiters uitspraak te laten doen, hoewel
voor de gewichtigste geschillen clae de le
vensbelangen der volken raken, de weg tot
vreedzame oplossing nog ontbreekt, en het
moeilijke punt blijft, wat gedaan moet wor
den, wanneer een der partijen zich aan de
uitspraak niet wit onderwerpen.
De 6tnat ds voorts naast een rechtsgemeen
schap, ook een belangengemeenschap, waar
door in een oorlog, ook wam-eer het oor
spronkelijke motief zuiver is, steeds mate
rieelo en ideeële belangen grooten invloed
uitoefenen; de vredesverdragen van eeuwen
tnonen dat de overwinnaar bijna steeds zijn
perken overschreed. Deze en andere overwe
gingen moeten mede dienen om slechts in
het alleruiterste geval van het recht tot oor
logvoeren gebruik te maken.
ilk K
De genoemde beginselen hebben vooral
belang voor het geschiedenis-onderwijs
WdJU-em III en De Ruyter mogen als helden
den geëerd, maar tegelijk worde de oor
log gezien als een gevolg der zonde. Ter be
strijding van ongezond internationalisme
moet eerbied worden gekweekt tooi- het
goddelijk karakter van het recht, ook in het
verkeer den* volken. Aan pogingen tot inter
nationale samenwerking en aan de arbeid
den Volkenbond, worde bij het onder
wijs aandacht verleend.
Nadat gelegenheid was gegeven voor be
spreking van dit referaat, werd de eerste
zitting beëindigd met het zingen van Gezang
264 1 en 2 en dangebed.
Om vijf uur kwam men in hotel „Hof van
Holland" bijeen voor een gemeenschappelijk
diner, terwijl de avond vanaf 8 uur zal zijn
bezet met twee
gezellige samenkomsten,
in het Casino en in het Centraal Theater. In
het Casino zal worden opgevoerd een ro
mantisch historisch spel uit den tijd van
Stadhouder Willem III, afgewisseld door
het zingen van nationale liederen; in het
Centraal Theater zal gezongen worden door
een kinderkoor onder leiding van mevr. Ine
van Soeren.
II Elf E A
Gemengd Nieuws.
UITGEBROKEN.
De 21-jarige E. T. had uit de weide een
koe gestolen en deze voor 1 60 verkocht. De
jongeman was gearresteerd en had zijn
misdaad bekend, 's Nachts heeft hij kans
gezien uit de cel van het politiebureau to
Appingedam, waarin hij was opgesloten, uit
te breken. Hij is voortvluchtig.
BOSCHBRANDEN.
Men meldt ons uit Oosterbeek:
Zondagmiddag is op drie verschillende
plaatsen boschbrand uitgebroken, ml. op den
Bildenberg, Wolfhezen en Johannahoeve.
Door het vlugge en oordeelkundig optreden
van de Oostenbeeksche brandweer kon in
alle drie gevallen do brand spoedig ge-
bluscht worden. Het ernstigst liet de brand
zich aanzien in de Kleine Dennen op Johan
nahoeve. Gelukkig is niet veel verbrand.
LEVEND VERBRAND.
Te Cromvoirt bij Vlijmen (N.-Br.) kreeg
het 1-jarig zoontje van M. een pan kokend
water over het lichaam. De kleine is
do gevolgen overleden.
ERNSTIG TRAMONGELUK.
Men meldt ons uit Amsterdam:
De bestuurder van een autocar, wonende
in de Indische buurt, ging in het café de
Kroon op den Muiderstraatweg bij de Hart»
veldsche brug eenige oogenblikken rusten.
Toen hij het café uitkwam, keek hij niet
uit en werd gegrepen door de Gooische tram.
In bewusteloozen toestand werd hij naar
het Burgerziekenhuis vervoerd. Zijn toe
stand is ernstig.
Den bestuurder van de tram treft geen
schuld.
ERNSTIGE VAL UIT EEN SCHOMMEL.
Men meldt ons uit Oldenzaal:
Toen na een muzikale wandeling van het
muziekcorps „St Joseph" naar de Lutte
even in pension Borkhert werd gepauzeerd,
had de lS-jarige T. het ongeluk uit een
schommel te vallen, waarbij hij beide bee-
nen brak. De jongen is naar het R. K. zit»
kernhuis alhier vervoerd.
AANRANDING.
Men meldt ons uit Bussum:
Zondagmorgen is in het Bosoli van Bre-
dius een 8-jarig meisje door een 20-jarig
persoon aangerand. In den loop van den dag
slaagde men erin den dader, een inw
van Bussum, te arresteeren. Hij is ter be
schikking van de justitie gesteld.
Kunst en Letteren.
PROTESTANTSCHE KERKMUZIEK
De heer Willex
len blj^ de:
Het formant zj
do stukken lat
cript hebben, wordei
worden overwogen,
Voornaamste Nieuws.
(biz. i.y
Vergadering der Vereen, van Chr. Onder
wijzers en onderwijzeressen te Hilversum.
Pinksterzon en Pinksterblom.
(biz. 2.)
Algemeene vergadering van Pro Rege te
Utrecht.
Verschenen is het rapport der commissie-
Wes ter veld inzake het Nijverheidsonderwijs.
Briand heeft besloten minister van bui-
tenlandsche Zaken te blijven.
Het Kabinet-Lavel zal ongewijzigd voort
bestaan na de Presidentswisseling.
Mijnongeluk in Britsch-Indië.
Henderson in Engeland terug.
Gandhi en de tweede Rondetafel-confe-
Er is sprake van een leening van twee
milliard mark, met garantie van Frank
rijk, Engeland en Italië, om de mislukking
>n het Youngplan te voorkomen.
(biz. 5)
Jaarvergadering van de Bond van Ned,
Herv. J.V. op G.G.
Zaterdag had de opening plaats van het
liogveld te Eelde.
(biz. 8.)'
Verschenen is het jaarverslag van de Kom
Petroleum Maatschappij.
(biz. oy
Brieven uit een hard land met een harte
lijke bevolking. IX.
Het Communisme in de Praktijk.
Ernstig auto-ongeluk te Sneek.
Ernstig motor-ongeluk op de Muider
straatweg-
Twee motorrijders te Den Boscli tegen el
kaar gebotst.
op mijn postic
irden'^'v'ei
Jfird. zooda'
ndon, opdat uitgavo kan
PINKSTERZON EN
PINKSTERBLOM
Ja, zoo'n man hebben we nu nog netl
noodig, die ons op Pinksteren geen Pink
sterzon gunt en beweert: jammer toch, met
deze droge lucht kan ik geen regen maken;
het weer is voor mijn proeven te gun
stig. En zoo'n man, zoo'n echte prof., die
het precies anders wil hebben dan ieder
een, die wordt niet weggejaagd van het
Kurhausterras te Scheveningen; voor
welke badplaats, gelijk voor al haar zuste
ren, liet weer nooit te gunstig kan zijn.
Precies, zooals minder wijze, maar meer
verstandige menschen dan deze regen-prof.
zeggen: Een badplaats heeft niets anders
noodig dan zon. De rest komt vanzelf.
Nu, de badplaats en het boscli, de weide
en het water, het bloeiende platteland en'
de gloeiende stadze hebben gisteren
zon gehad; volop zon, stralende zon, koes
terende warmte en een zomeravond yol
jubel in de rijke en schoone natuur.
Niets nieuws met de zon, zooals die
leefde in onze herinnering. Want als de
lucht betrekt en enkele regendruppels val
len; dan zetten w© de kraag al op en we
bestormen vaak als een wilde horde
de overvolle trams; want één druppel
maakt een regenbui. Maar de zon zei gis
teren: het kan ook anders. Een enkele drup
pel viel en dan kwam de zon weer in stra
lende luister; zoodat het een ouderwetschs
Pinkstermaandag werd.
Niets nieuws met de zon; maar ook niets
nieuws onder de zon?
Het lijkt wel zoo. Ik herinner me nog
dat het Kerkplein te Scheveningen vol
stond met Jan Pleziers uit Rotterdam cn
met cheesjes en tentwagens zonder tal. En
men ziet er nu niet één.
Nu rijden de luxe-auto's af en aan naar
het luxe-parkeerterrein, dat de luxe-resi
dentiestad zich kan veroorloven te houwen
hij het luxe-centrum Kurhaus. En wie geen
eigen wagen heeft, die komt per autobus
of touringcar, met de Z.H.E.S.M. of de
Z.H.A.M., met gele of blauwe tram. Ja,
zelfs zijn er nog wandelaars onder de zon.
Dus, toch wat nieuws? Ja, vele nieuwig
heden en nieuwe narigheden; maar wat
nieuws in de grond der zaak niet.
Het zijn dezelfde menschen, met dezelfde
hartstochten en gebreken, met dezelfde ge
noegens en dezelfde zonden.
Over wat ik na Hemelvaartsdag schreef,
^^HÉ^naaki 't Ging op ge
lijken. Zoo'n Zondag
in ae week een gepaste uitgaansdag
noemen.
Toch blijf ik er bij. Pinksterfeest is ook'
het feest der natuur. En al te weinig komt
een deel der bevolking met de n a t u u r in
aanraking; met de werkelijke, levende
natuur; niet met het vermaak, dat do
mensch er aan vastkoppelt.
Laat ons angstvallig waken voor de
Zondag als dag der heiliging en daarop
ruston, zooals God wil dat wij het doen
zullen; maar laat ons niemand veroordee-
len, die eon dag als Pinkstermaandag als
uitgaansdag (in de goede zin des woords)
gebruikt
Hoe lokte gister de Pinksterzon naar de
Pinksterblom! De maand Mei scheen te
teren op legendarische roem; maar thans
is het waarlijk de blije, de glanzende, de
vroolijke Mei En dc duizenden en tiendui
zenden hebben er van genoten. Het is ze
van harte gegund.
Helaas, dat er na zoo'n dag zoo vaak'
plaats is voor naberouw, omdat men noch
zijn geld, noch zijn ziel spaarde. Of ook,
dat roekeloos omgegaan werd met eigen -»n
anderer leven. De lijst van donden en ge
wonden is weer groot. Daar zijn onschul-
digen l>ij; de meesten waarschijnlijk bob
ben zich geen roekeloosheid te verwijten.
Maar als men op een drukbewandelde,
zeer smalle weg, een paar willens krankzln
nigen met een vaart van tachtig of honderd
kilometer, langs bochten en bruggen, slinge
rend door het verkeer heen, ziet voortra
zen; dan zou men zich rechter wensclien
om zulke onverlaten een jaar op te bergen.
En zoo is er veel, dat 't schoone van Pink
stermaandag: helaas, zelfs van Pinkster
zondag verscheurt en verstoort. En noch
tans herhaal ik: hoe dankbaar behooren
we te zijn. dat God aan zoo velen, die door
dagelijksche arbeid aan stad en straat ge
bonden zijn, zooveel Pinksterzon en zoo
veel bloeiende Pinksterblommcn caf, al$
ditmaal het geval was.