Boiwcrediilen en Hypotheken WEEKi Edele materie in nobele vormen 0K)<?BK] EMCI-CEMENT N.V. HOUTHANDEL v/h Firma J. G. ALBLAS V-H- VAN WAN5MG Co. ROTTERDAM „UPSON BLUE STRIPE" ISOLATIE D Doe Het Veilig Met Rawlplug OKOUME TRiPLEXPLATEN merk Jac.P.v.d.BERG's Fijnhouthandei WOON in uw EIGEN HUIS JOOSTNAAKTGEBOREN Cz., Delft.Tel. 868 N.V. M.J FEENSTDA'Sl Uw IDEAAI VOLLEDIG INGERICHTE BADKAMER' N.V. Administratie Mij „Amsterdam" ZOMERVERBLIJVEN TIKI BOUWBLAD No. SS, Pag. 2 MAANDAG 20 APRIL 1031 Na een bezoek aan dc „KRISTALUNIE" Maastricht Wie zich rekenschap geeft van de reacties die hel woord glas wekken kan bij ver schillende individuën onzer samenleving, zai verrast opzien. Spreek het woord eens uit in het bijzijn van een huisvrouw. Tien tegen één, dat zij denkt aan een feestelijk onthaal, aan hei trotsch en tintelend bezit %an haar kristal Zeg het eens tégen den man, die uw kol fer draagt. Hoe ontroerd ziet hij u aan Froelt hij reeds? Zeg het den bouwmeester en gij voltrekt het wondei aan hem. De dampen van zijn verbeelding schieten saam als ijskristallen op een kamervenster, en voor zijn ontroerde oogen ziet hij ze staan: de scheppingen waar hij van droomde, glazen wanden, glazen trappen, glazen huizen, glazen steden. En een hedendaagsche kunstnijvere? Hem doet ge leven van de Illusie. Hij buigt zich over het vurige schrift van zijn naam, vurig als het ongeschapen glas. Hij zelf schreef hom neer in de toekomstige kunsthistorij. Raak met uw „glas" den oorschelp van een dichter. Weet ge, dat ge hem beschenkt met een droom? Op Asschepoesters glazen muilen zweeft hij weg om even te nippen aan den fijn geslepen kelk van den bemin lijken Couperus. En de straatjongen, de Hollandsche straat jongen van Hildebrand? Ook hij reageert op uw „glas". Hij hoort de scherven rinkelen van de laatst gekraakte ruit en, om te be komen van zijn schrik, delft lui uit zijn zakken zijn lie."sle wonder op, den mysteri euscn glazen stuiter met het kleurige spira len hart Spreek ook eens over „glas" met een techniker. Hij zal u vastgrijpen aan uw jas pand en u bezweren, dat de halve schep ping kan worden omgevormd tot glas, in dien menindien men de andere helft gebruikt als brandstof voor deze loutering. De historicus zal u zeggen dat het glas ouder is dan het Christendom en weinig I jonger dan de oudste beschaving; dat da Phoeniciërs de uitvinders waren en de oude Perzen er hun teederstc droornen m dichtten en ook het Venetiaansche glas zal hij loven. Don practischen mensch van heden treft vooral de doelmatigheid van het eenvoud, ge vensterglas. Zonder vensterglas waren onze huizen onbewoonbaar Het weert af, i wat ons onaangenaam is: stof, regen en on j welriekende geuren; het noodigt binnen, wat ons boveuaJ welkom is: het zonlicht. [De materie „glas" is ootmoedig en lijdzaam. I Het liet zich aanvreten door den leelijk- heidshonger der 19e eeuw, het liet zich he krassen met onbenulligheden. Macr door zijn geschonden oppervlak heen, bleef de I materie stralen met vasten ondoofbaren I glans. De edele materie werd ook in dezen j zin aangerand, dat men het glas omschiep tot caricaturale gestalten. Nochtans behield het datgene, wat den edelman in clowns pak blijvend onderscheidt van den parvenu in evening dress: een eigen, ingeschapen Het gias is steeds gewillig geweest tot nieuwe experimenten op de vormgeving, maar zijn karakter dient onaangetast te blijven. Dit karakter wordt bepaald door dienstbaarheid en ingetogen voornaamheid. Alleen uit deze paring kan het goede drink glas geboren worden. In den loop der vorige eeuw maakten de priesters van het glas plaats voor fabricks arbeiders. Deze krioelen nu .ond de loute ringsbergen om ieder van glazen voorwer- Ilet glas werd democratisch, het is tot he» volk gekomen- De jacht naar schoonheid ontaardde in het jachten naar de hoeveel heid. Het „gemeng" het samenstel var grondstoffen werd beter, de glasindustrie maakte zich het denkwerk der laatste eeuw ten nutte, de helderheid van het kristal werd volkomen, de fabrieken namen in hup staf vormenteekenaars op en de namen dier ontwerpers werden bij de producten ge noemd: de kunstnijveren werden bij het glas betrokken. Zooals elk volk de regeering heeft die het verdient, heeft het ook het glaswerk dat het waard is. De krachten, die beschikbaar zijn om de gemeenschap op haar wenken te be dienen, zijn, ook op dit gebied, enorm. Men kan zelfs zeggen, dat de fabrieken niet lan ger trachten aan „de vraag" te voldoeu maar dat zij er naar streven meer te pres teeren, dan door de bevolking wordt ge vraagd. De eerzucht van den glasmeester van weleer wijzigde zich, zij is uitgegroeid tot den, soms hoogmoedigen, trots van het geweldige fabriekswezen, dat de kleine glas- BILLIJKE VOORWAARDEN. Te bevragen L)USSEL Zonen, Baz&r- straat 27, Telefoon 115154, Den Haag. IAASTRICHT NEDERLANOSCH FABRIKAAT KOTIEküAM ^'OMSTREKEN' A. MUYS Co. ïfSTfSM5 A. VAN WIJNGAARDEN ZONEN KSS&<55^ waarin de blazer het leven blaast.. WADDINXVEEN TELEFOON No. 6 OPSLAGPLAATS ROTTERDAM aan den Zwaanshals No. 203-205 - Telefoon No. 40891 IJZER MAATSCHAPPIJ ROTTERDAMSCHE BETON- TELEP. 1095-1096-1097 FILIAAL ENSCHEDE GEWAPEND BETON EN BEKOMENDE WERKEN in 36 M. lange, 43— 65—86 cM bieede, plooibare, s rooken DOODT GELUID! Vraagt vooibeelden van tne-assingen voor plafo ds, muren en in betonbouw Olficieele, ve< gelijkende IVegecingscij ers mei soortgelijke materialen op aanvrage, verkrijgbaar. 40% 6U% ki.lenbespa ing III I1P<5<TN PI ATFN al'erwepe toege ast voor pla'onds en wandbetimmering in UrdVlviLnlLlii Jiuizen, chepen en automobielen, veikregen den bijnaam van „de Ari tocraat der plafondsl" Importeur. Fa. G. KEHLENBRINK Jr., Zuidblaak 2, Rotterdam - Tel. S676S hutten heeft verdx'ongen. De thans welhaast honderdjarige kristal en glasfabriek, de „Kristal-Unie" te Maas, tricht, is een onderneming, waar zoowel het „Volkristal" als het „hallkristal" vervaar digd wordt. Behalve het kostbare, geslepen, klankrijke en diamantheldere kristal produ ceert men hier alle denkbare soorten en vormen van gebruiksglas. De productie strekt zich uit van het ordinaire schoen smeerpotje tot den, door het slijpen hoog- veredelden, kristallen kelk. Maar 't „zwaar geslepen kristal" is er toch hoofdzaak „Hallkristal" product van zand, soda en kalksteen ie de stof, waarin de blazer het leven blaast van bier-en borrelglazen, vazen en karaffen. Weinig halfkristallen artikelen worden later geslepen. Wel brengt men er nog ver sieringen op aan met quillocheermachines, die geometrische figuren in een waslaagje krassen, figuren, die daarna geëtst worden met het venijnige fluorwaterstofzuur Ook kleurt men het „gemeng" wel met metaal oxyden, waardoor gekleurde producten ont staan, terwijl men het kleuren ook wel be perkt tot het been of den voet „Volkristal" is de stof, waaruit de glazen adel geboren wordt. Zc heeft meer klank. Het begrip „helder als kristal" geldt zoowel voor de waarnamingen van het oor, als voor die van het oog. Het ritueel bij de geboorte is hetzelfde als bij halfkristal, maar het „gemeng" ver schilt. Want men neemt nu het zuiverste zand, terwijl de soda vervangen wordt door potasch en de kalksteen door menie van lood. Dit „gemeng" welks samenstelling al leen reeds 10 maal duurder is dan dat vooi het „hallkristal" wordt nu in den oven een stervormige opstelling van potten in een witgloeiende ruimte tot 1500 graden Celsius verhit. Het „kristalgemeng" is nu vloeibaar en geschikt om bewerkt te wor den. Tijdens de bewerking wordt menig kristallen voorwerp nog meer dan eens „in gewarmd" om het week en willig te hou den. Is het voorwerp gevormd het heeft nog een temperatuur van eenige honder den graden Celsius dan eischt het een zeer langzame afkoeling in speciaal daar toe gebouwde koelovens. Om springen te voorkomen worden de delicate en kostbare 'öorwerpen geleidelijk, met intervallen van verscheidene uren, doorgeschoven naar ruimten van lagere temperatuur om ten slotte de temperatuur aan te nemen van de buitenlucht Is het gekoelde voorwerp nu „gedecalo- teerd" ontdaan van den „calot" bijge slepen en op de sorteertafel goedgekeurd, dan kan het aan de handen van den slijper •orden toevertrouwd- het slijpen is een oertechniek Het slijpen is een oer-techniek. Reeds in het Stecnen-tijdperk werd in de Zuid-Lim- burgsche landen geslepen. De steènen bijlen en speerpunten uit dien ouden tijd waren er zelfs exportartikelen. Hoezeer moet die slijptechniek zich sindsdien hebben verfijnd als men bedenkt, dat de motor van een oceaanvlieger eveneens ges'epen moet wor- in om ten volle bruikbaar te zijn. In de handen van den slijper verkrijgt het kristallen object eerst de volle glorie van zijn nobel wezen. Wentelende schijven, spillen en assen, door motorische kracht aangedreven, staan den slijper ten dienste bij de uitoefening van dit handwerk. Want een handwerk is het s'iipen gebleven, een handwerk, dat uiterste accuratesse, grondi ge vakkennis en voortdurende toewijding vereischL Voor een fabriek, die niet over veel ervaring en bekwaam personeel be schikt, is dc kostbare kristal productie dan ook een hachelijk ondernemen. Maastricht is de eenige stad ip Nederland waar sinds bijna 100 jaar het echte kristal met succes wordt vervaardigd. De „Kristalunie" heeft het koninklijke kristalgemeng gehandhaafd, ondanks het streven van menige fabriek um een goed- kooper tusschenproduct ingang te doen vinden. De „Kristalunie" handhaafde daar mede tevens haar devies: „Edele materie in nobele vormen". c groote Berlijnsche Internationale Buuwtenloonstelling Gelijk in het gebied der kunsten steeds sterker het bewustzijn zich heeft doorgezet, dat de architectuur op de eerste plaats van het scheppen van dezen tijd Is gekomen, al dus Max Osborn in de Voss- Ztg., zoo hebben we ingezien, dat voor de prestaties en ontwikkeling van de techniek, de indus trie het handwerk geen arbeidsveld verdere uitzichten opent clan dat van het bouwen, dat niet in de laatste plaats dringende soci- alle kwesties en de problemen van onze geheelo gezamenlijke levenshouding van hieruit hun oplossing verwachten. Een ten toonstelling welke wil laten zien hoe het op het oogenblik met dit gebied van actie gesteld is, en hoe zijn ontwikkeling ein delijk zal verloopen, is niet beperking tot een of ander willekeurig gedeelte, doch be oogt een centrum te zijn van onze algemee ne belangen. Het kan niet missen, dat van haar prikkels uitgaan, welke voor het voort bestaan van het geheele volK, in al zijn la gen, van toonaangevende beteekenis zuller zijn. Hiermede heeft de bekende kunsthistori cus op treffende wijze gekarakteriseerd, wat men zich bij het ontwerpen van deze ter. toonstelling voor oogen heeft, gehouden, schrijft men aan het Vad. Het is jaren ge leden en was onder geheel andere of vooi de stad anders schijnende omstandigheden, dat deze plannen opkwamen. Er was nog geen malaise en Berlijn had nog lang geen schulden ter hoogte van het halve vermo gen der stad. De „rote Misswirtschaft" was nog niet zoo in het oog gevallen en dus waren die oorspronkelijke plannen nog ge welcliger, dan- thans de uitvoering zal zijn, als 9 Mei de poorten van deze tentoonstel ling zullen worden geopend. Men heeft zich eenige beperking moeten opleggen en het vooral in vogelvlucht, uiterlijke ken- en merkteeken, het „Ei" kan slechts ten halve worden uitgevoerd. Dat was een reusachtige eivormige krans van tentoonstellingshallen, grootendeels blijvende gebouwen, die de vaders van deze tentoonstelling, prof. Poel zig en Stadtbaurat Wagner als kern- en glansstuk hadden gedacht- Mdar ook zoo als de tentoonstelling zich aan het publiek zal presenteeren, is het nog genoeg. Behalve de beide z.g. auto-mobielhal len aan den Kaiserdamim en het geweldige hallenkwadraat rondom den Funkturm, die alleen reeds een oppervlakte 10.000 M2 hebben, staat voor de tentoonstelling nog een terrein van 70.000 M2, totaal dus 130.000 M2. ter beschikking. Op dat open terrein komt in de eerste plaats de overgebleven helft van het „Ei", een geweldige pergola in een koene bocht van 650 M- lengte, die het overige terrein omsluit Dit is in hoofdzaak aan de bouwe rij op landbouwgebied gewijd en zal acht ot negen volledige boerderijen met alle toebe- hooren omvatten. Modelboerderijen zullen laten zien, hoe kileine en groote hoeven doel matig moeten worden ingericht, hoe het vee moet worden ondergebracht, welke machines noodig, welke gemeenschappelijke inrichtin gen nuttig kunnen zijn. Naast ecu afdecling tuinbouw zal men dan op het open luchtter- rein nog liet practisch bouwen met hand werk en machines kunnen zien, waarbij de verschillende grondstoffen zullen worden gebruikt, huizenbouw uit hout uit baksteen, kunststeen, beton en metalen. Verder za! de bouw van straten in een omvang worden getoond, die men tot dusver .-og nergens beeft kunnen zien en hierbij aansluitend vindt men een afdeeling voor garagenbouw. In een rond middengebouw, dat Peter Behrens heeft ontworpen en dat den naam Haus der Frauen zal dragen, zal men de mogelijkheid van werkzaamheid der vrouw in het bouw- en woonwezen gedemonstererd I vinden. En ten slotte zal de directeur van het museum van volkenkunde dr. Hahm in vijftig groote huismodellcn karakteristie ke voorbeelden van het bouwen in vroegere tijden toonen. Deze afdecling zal echter dan ook de eenige ietwat romantische en retrospectieve in de tentoonstelling zijn. Haar verih' karakter zal zakelijk modern zijn en 't oog gericht hebben op het heden en de toe komst- Men zal dit vooral kunnen zien in de groote internationale afdeelingen, die een overzicht geven van den modernen ste denhouw en het woningwezen van onzen tijd. Hier wil men de jongste ontwikkeling demonstreeren en daaruit nieuwe gezichts punten voor verdere ontwikkeling trachten te verkrijgen. Onder leiding van den direc teur van het Bauhaus te Dessau, den archi tect Miësvan der Rohc, zullen in een der hallen een 25 huismodellen worden ge plaatst, die de verschillende typen van woon huizen aanschouwelijk maken. Verschillen de bekende architecten willen hier een bij drage leveren tot het hoogst actueele pro bleem, hoe de tegenstelling kan worden op gelost tusschen welbegrepen noodzakelijke behoefte aan den eenen en onvoldoende aanbod en misverstane aanspraken op woonruimte aan den anderen kant. De tentoonstelling zal verder afzonderlijke lijke sectics en afdeelingen voor speciale themata bevatten, als die van nieuwe bouw stoffen als cement, glas, staal, nieuwe con siructies, de kleuren in huizen en het stads beeld, de constructie vgn zolderingen, van daken, schilder- en beeldhouwkunst in hel bouwbedrijf, arbeidersbescherming enz., enz Hierbij vinden we als actueelste sectie een speciale voor de bestrijding van het lawaai. Inlichtingen betreffende Hinderivets- Bureau van lngen Vlietstraat 8b, - Rotterdam Iele loon 11748 zoowel van het straatlawaai ais van buren gerucht A.'ies bij elkaar genomen bc.ooft de 'en- toonotelliT"' hoogst interessant te wotacn. Sludieprijsvragen Vereeniging BOUWKUNST EN VRIENDSCHAP De Jury, bestaande1 uit de architecten S. do Clercq, Jos. de Jonge, D. Roosenburg, M. Lookhorst en J. P. L. Hendriks, heeft de ontwerpen beoordeeld, welke ingekomen zijn op die door de Vereeniging Bouwkunst en Vriendschap uitgeschreven Studieprijs vragen. Voor het ontwerp wan een Flatgebouw, waarop 23 antwoorden zijn ingekomen is de eenste prijs toegekend aan den heer Auke Kom ter te Parijs (motto „ReaiHet werk ingezonden onder het motto „Una maison un patois" verwierf de tweede prijs, het motto „IOomuneco" een derde en het motto „SoteiQ" een vierde prijs. Voor het ontwerp van een Kapel op een begraafplaats, waarop 40 antwoorden bin nenkwamen, kwam de heer J. P. Ktoos te Fontenay aux Rose, Frankrijk, .motto „Smart") voor den eensten prijs in aanmer king. De tweede prijs werd toegekend aan motto „II.H.", terwijl er twee derde prijzen toegekend zijn, al. aan het motto ,,Ohn" en aan het motto „Omega" (op rijstpapier ge- teekend). Voor het ontwerp van een Wachtkamer zijn 7 antwoorden ingekomen. Een eerst© prij6 kon niet worden toegekend. Voor een tweedie prijs kwamen in aan merking de motto's „Fam" en „Notan"* terwijl aan het motto „Simpel" een derdie prijs werd toegekend. J-Jeeft Dordrecht nog bouwrijpe grond? In de jongste Raadszitting der Gemeente Dordrecht heeft de heer Scheurkogel (a.r.) een opgave gevraagd van den be schikbaren bouwrijpen grond met vermel ding van grootte en ligging; hij merkte op, dat de middenstandsbouw nog niet ten ein de is, maar dat de bouwers niet weten, waar bouwrijpe grond te vinden is. De wethouder zegde inlichting toe. Overtuigt U in het Veiligheid.smnsp.nm te Amsterdam Importeur: Rawlplug House, Dell VILLA'S te BILTHOVEN Bilthoven's Grondbezit BE Tel. 26519; of Stra N.V. d'Agnoio Co, WILLEBRORDUSSTRAAT 166, Rotterdam, Tel. 40672-40982 TERRAZZO- BIOZAIK- KUNSTSTEEX- EN BETONWERKEN DAGNOLITHOVLOEREN voor Scholen. Ziekenhuizen. Fa- L. VAN DEN BERG SHI Gewapend Beton- en Kunststeenwerken, Terrazzo- m vloeren en Gootstaenen, Houtgranietvlocren. iüRSTANT V D. BERGELAAN 2a. EHILLEGERSBERG Telefoon 42587 - Rotterdam Gegarandeerde kwaliteit en verlijming Weenaplein 8 ROTTERDAM - Tel. 41490 1 en gij '3ESPAART 40 der huursom. Voor spaarreken'ngliouders 85 Hypotheek Individueel sparen met vaste rente en gegarandeerd eind bedrag. (geen spaarkas, geen verzekering). Aan vragen te richten aan NIEUW-EIGENHUIS, Jan Pzn. Coenstraat 21, 's-Gravcnhage. Overal actieve vertegenwoordigers ve^raagd, aangename werk kring, ruime belooning. Deutsche fabriek Centrale Verwarming e n Werktuigen Ingenieursbureau Bijkantoor: BILTHOVEN, Parklaan 52, Tel. 26254 Centrale Verwarming volgens alle systemen CAPELLE A/O IJSSEL TEL. 21 |B een WONING met Kom nu deze week eens kgken aan de GOEVERNEURLAAN en VAN ZEGGELENLAAN te 's-Gravenhage met zijn moderne Winkel- en Woonhuizen (4 of 6 kamers, met volledig ingerichte badkamer). Maximum comfort GOEVERNEURLAAN 626 1ELEF, 119118 's-GRAVEWHAGE OOK IN VERSCHILLENDE STADS WONINGEN TE HUUR VRAAGT PROSPECTUS HAHBO Houtbouw - N. Hardinxveld - Tel. 41

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 12