DONDERDAG 9 APRIL 1931 EERSTE BLAD PAG. 2
BUITENLAND.
HET DUITSCHE BEZOEK
AAN LONDEN
OP 5 TOT 9 JUNI GESTELD
De Fransche pers geïrriteerd.
De op Enpelsoh initiatief begonnen be
sprekingen tussohen Londen en Berlijn over
het bezoek van den rijkskanselier dr. Brü-
ning en rijksminister dr. Curtius bij den
Britsohen premier zijn thans afgeloopen.
De Engelsche regeering heeft de beide
Duitsche staatslieden nitgenoodigd, op vijf
Juni naar Engeland te komen en tot negen
Juni als gast der Bngelsohe regeering te
blijven.
Het plan is een intieme vriendschappe
lijke gedachtenwisseling over alle voor beide
landen belangrijke kwesties.
De oorspronkelijk voor een der eerste we
ken in Mei voorgenomen bijeenkomst moest
tot Pinksteren worden uitgesteld, aangezien
voor begin Mei de Britsche premier en ver
schillenden van diens collega's reed? gehou
den waren aan afspraken en omdat de la
tere data te dicht waren bij de bijf.cnkouisi
van de Europeesche commissie en de raads
zitting
Naar uit Berlijn gemeld wordt acht men
het uitstel van het bezoek zoowel in Enge
land als in Duitschland een voordeel, aan
gezien daardoor het persoonlijke, vriend
schappelijke en niet-officieele karakter van
het bezoek meer op den voorgrond komt
Het bezoek heeft ten doel alle vraagstuk
ken te bespreken, waarbij beide landen be
lang hebben, zoodat niet alleen het ont-
wapeningsvraagstuk, doch ook de econo
mische vraagstukken met inbegrip van dat
der schadevergoeding besproken zullen wor-
Wat de uitnoodig-ing aan Briand betreft,
wordt verklaard, dat in dit opzicht ver
warring is gewekt door de ontijdige publi
catie van de „Times" en tevens door het
feit, dat Henderson de ambtenaren van zijn
departement niet nauwkeurig had ingelicnt
Henderson had n.l. bij zijn bezoek aan I a-
rijs na zijn terugkeer uit Rome Briand in
den loop van een gesprek voorgesteld, de
onderteekening van de Europeesche vloot-
overeenkomst een «enigszins plechtig karak
ter te geven, waartoe dan Briand en Gran-
di naar Londen zouden komen. Een vaste
afspraak ia echter niet gemaakt
Destijds was van een uitnoodiging aan
de Duitsche staatslieden nog geen sprake
en Honderson vergat, bij zijn terugkeer,
mededeeling van zijn gesprek met Briand
aan zijn ambtenaren te doen zoodat toen
de Duitsche gezant uitgenoodigd werd het
voorstel voor het bezoek van de Duitsche
staatslieden naar Berlijn over te brengen,
van een bezoek van Briand en Grandi niet
gesproken werd.
Men heeft dus met twee verschillende uit-
noodigingen te doen die met elkaar geen
verband houden.
Naar verder medegedeeld wordt, zullen
'dr. Brtining en dr. Curtius niet door een
gröoten staf van medewerkers worden ver
gezeld, doch ten hoogste door enkele deskun
digen. die eventueel van advies voor ver
schillende vraagstukken zullen dienen.
De bijeenkomst op Chequers zal een zeer
intiem karakter dragen en de Duitsche
staatslieden zullen daarbij ten hoogste door
den Duitschen gezant te Londen worden
vergezeld.
De Fransche pers Is in t algemeen ont
stemd over de aanstaande Engelsch-Duit-
sche bijeenkomst Ze zijn bang. dat door
bespreking van de tol-unie-kwestie te Lon
den de vorming van den midden-Europee-
schen statenbond zal bevorderd worden en
Briand's plan voor de Europeesche Unie
geschaad.
De Amerikapusche pers juicht de Engel
sche tactiek toe en toont zich ontstemd over
de campagne der Fransche pens tegen de
nauwe samenwerking van de Engelsche cn
de Duitsche regeering.
HET HUWELIJK VAN DEN GRAAF
VAN PARIJS
De Graaf van Parijs is in de kathedraal
van Palermo, op Sicilië gehuwd met prin
ses Isabella van Orleans-Braganza.
De Graaf van Parijs is de eenige zoon
van den hertog de Guise, den Franschen
troonpretendent, en dus de „troonopvolger".
Prins Henri is 23 jaar oud. Evenals zijn
vader leeft hij in ballingschap sinds de
eerste tot hoofd van het Fransche Huis
werd uitgeroepen. De jonggehuwde prins
werd opgevoed op het buiten te Stockel bij
Brussel nadat hij eerst met zijn vader op
diens groote landgoed te Larasj in Marok
ko had gewoond.
Prinses Isabella is de dochter van prins
Pierre van Orleans-Braganza kleinzoon van
Dom Pedro II keizer van Brazilië.
Bij de plechtigheid te Palermo, in de rijk
versierde kathedraal, waren de rijk
vertakte Huizen Bourbon-Orleans en Orleans
Braganza vertegenwoordigd door talrijke
personen, zoodat het een „grooto bruiloft"
Onder de aanwezigen was natuurlijk ook
Leon Dnudct de leider der Fransche royalis
ten of Camclots du Roy.
Dat het huwelijk te Palermo werd ge
sloten houdt er verband mee dat daar een
prachtig paleis van Bourbon-Orleans staat,
waar het feest kon worden gevierd.
Na de huwelijksreis gaat heit jonge paar
wonen op een landgoed aan de Maas in
België, in de omgeving van Dimant,
De goddeloozenpropaganda in Duitschland
heeft uitwerkingen. In de kerk te Winden-
wehl bij Freiberg a. d. S. hebben ver
scheidene inbrekers tijdens de Paaschdagen
buis gehouden. Alle altaarvoorwerpen wer
den door elkaar gegooid. In de sacristie wer
den de gezangboeken verscheurd en de
voorwerpen voor het avondmaal gebroken.
Een flesch avondmaalswijn werd leegge
dronken. Om te drinken hadden de Inbre
kers de avondmaalskelken gebruikt De
kerk werd dan in de buurt van het altaar
op de gemeenste wijze, besmeurd. Dat het
den inbrekers enkel om kerkschending te
doen was blijkt uit het feit dat geen der
gevulde offerblokken geopend was.
PJatakoff te Berlijn
De onder-voorzitter van den oppersten
economischen raad der sovjets Pjatakoff,
is te Berlijn aangekomen, om de te Mos
kou gevoerde onderhandelingen volgens het
door de Duitsche rijksregeering goedgekeur
de schema voort te zotten.
De andere leden der Russische delegatie
Worden In den loop der weck verwacht.
DE TOESTAND VAN KONING GEORGE
De toestand van Koning George van Enge
land was gisteren nagenoeg onveranderd.
De Koning behoeft hot bed niet te houden.
DE NEDERLAAG VAN ..BIG BILL"
VREUGDE TE CHICAGO,
De nieuwe burgemeester Cermal en de strijd
tegen de misdaad.
Uit Chicago wordt gemeld, dat zoodra de
uitslag bekend was. er een ongekend vreugde
betoon in de stad heerschte. Er werd vuurwerk
afgestoken.
De bladen begroeten met instemming den
uitslag van de verkiezing en verklaren, dat
thans een einde zal komen aan het misdadige
bewind en dat de corruptie en de terreur in de
stad zullen ophouden.
De nieuwe burgemeester zou reeds vandaag
zijn ambt aanvaarden. Hij heeft reeds aange
kondigd, dat overmorgen geen enkele chef-de-
bureau van den tegenwoordigen burgemeester
meer op het stadhuis zal z^jn.
Cermat heeft voor de radio een rede gehou
den, waarin hjj verklaarde dat de stryd tegen
de misdaad ten scherpste zal worden gevoerd,
zoodat het voor de misdadigers het beste zal
zijn Chicago zoo spoedig mogelijk te verlaten.
De man, die Thompson verdreven heeft
den zetel, is, naar V.D. meldt, te Prang gebo
ren en was als jongen ezeldrijver in een kolen-
miin in Bohemen, terwijl hij later als straat
handelaar karig in zijn onderhoud kon voor
zien. Thompson daarentegen is een zoon van
een welgestelde familie, een z.g. 100 pCt.
Amerikaan en een voormalige voetbal-„ster"
van de Yale-Universiteit.
DE GRAF ZEPPELIN NAAR EGYPTE
Vanmorgen om 6 uur zou de Graf Zep
pelin onder leiding van Dr. Eckener een
reis naar Egypte beginnen met zes passa
giers aan boord.
DE REVOLUTIONAIREN IN VENEZUELA
Vólgens een radio-telegram, dat de in
Panama levende Venezuelaansche revolu-
tionnairen uit Venezuela ontvingen, is het
den revolutionnairen strijdkrachten van
generaal Cedeno gelukt, in Zuidelijk Vene
zuela vasten voet te krijgen.
Na een bloedig gevecht slaagden de troe
pen van kolonel Alvarez Cietia er gisteren
in, de stad San Vicente te bezetten, ter
wijl de strijdkrachten van Carlos Ponte de
stad Rinconhondo innamen.
Beide partijen hebben echter in het ge
vecht aanzienlijke verliezen geleden.
WEER EEN BRITSCH VLIEGONGELUK
Een piloot werd gedood, twee andere in
zittenden werden gewond bij een vlieg
ongeluk in Ismaha (Egypte).
Dit is reeds het 16de doodelijk ongeluk
bij de Britsche militaire luchtvaart dit jaar.
In totaal zijn daarbij 34 personen om het
leven gekomen.
Omtrent het verslag van het rijksbureau
voor werkverschaffing en werkloozenverzeke
ring dat tegen morgen verwacht wordt, wordt
thans reeds uit betrouwbare bron mede
gedeeld dat het aantal werkloozen aan
merkelijk is gedaald.
Naar verluidt is het aantal werkloozen
sinds het laatste verslag met ruim 200.000
verminderd.
PRESIDENT DOUMERGÜE.
De Fransche president is gisteren ver
trokken voor een reis naar Tunis, vanwaar
hij niet voor 18 April a.s. zal terugkeeren.
Hij wordt vergezeld door den Minister van
Justi ie Leon Bérard. In verschillende krin
gen wordt Bérard genoemd als de vermoe
delijke opvolger van Doumergue.
De Oceaan-stoomer „Berengaria", van de
Cunard-Lijn, is Dinsdag bij hert. naderen van
Southampton op de 'terugreis van New-York
nabij het eiland Wight op een modderbank
geloopen, tengevolge van den mist Met lich
ters en andere vaar ui gen werden de pas
sagiers naar land gebracht, terwijl sommi
gen er de voorkeur aan gaven aan boord te
blijven tot het schip was vlot gesleept. DU
is gistermorgen vroeg, toen heit 'ij gunstig
was, geschied. De mist was echter nog niet
opgetrokken en voorloopig stoomde het
schip nog niet c»p naar Washington.
STEEDS MEER LIEFHEBBERS
Naar de sowjet-pers bericht zal het voor
beeld van de Duitsche industrieelen, die
kort geleden zoo allerhartelijkst in Moskou
zijn ontvangen en bestellingen toegezegd
hehbeu gekregen van ongeveer een hal'
milliard mark, indien zij op crediet wen
srhen te leveren, weldra navolging vinden.
Een groep Poolsche industrieelen en leiders
van banken wordt reeds gevormd, en thans
blijkt het, dat binnen eenige maanden ook
de Italianen zich niet onbetuigd zullen
laten.
Uit Oost-Indie
MEDAN, 8 April (Aneta). De Deli CrL
meldt dat een Javaansche koelie, werkzaam
op de onderneming Aloer Djamboe, van
de N.V. Handelsvereenigintr Amsterdam we
gens een aanmerking op het werk een
hoofdmandoer in de. afdeeling Sri Goenoeng
neerstak. Het slachtoffer is overleden. De
koelie werd gearresteerd.
DE RECORDVLUCHT VAN SCOTT
BATAVIA, 9 April (Aneta). De vlieger
Scott, die momenteel een recordvlucht
maakt, vloog hedenmorgen om 9 uur over
Batavia. Hij gaf door signalen te kennen
dat hij zijn vlucht voortzette.
Land- en Tuinbouw.
ONZE TARWEVOORRAAD
Het Hdbl. bericht uit goede bron verno
men te hebben dat volgens de voorloopige in
ventarisatie de hoeveelheid beschikbare in-
landsche tarwe de verwachtingen van den
regeeringscommissaris Ir. S. L. Louwes ver
beeft overtroffen. Er moet nog van de oogst
die geschat werd op pl.m. 180.000 ton
ongeveer 119.000 ton op de boerderijen aan-
"g zijn.
VALSCHHEID IN GESCHRIFTE
Te Amsterdam is aangehouden een 35-
jarlg correspondent, die ervan vordach!
wordt, een aantal postwissels ten bedrag-
van f 1532.31 te hebben gestolen ten nadeelr
van een firma, gevestigd aan den Nieuwe
dijk. Verdachte had dc postwissels van een
valsohe handteekening voorzien.
GEREF. PREDIKANTEN
CONFERENTIE
TE UTRECHT
EERSTE DAG
Na het openingswoord van Prof. Dr. F. W.
Grosneme, ier ergauenng van de Vereen,
van uerei. predikanten, cue gister te LI.reent
aanving, en waarvan we reeds rneiaing
maakten, verkieeg ne secretaris, Ds. 14. 6.
bouma van Ainsteruam-Zuid het woord
voor net lezen oe uotuien, die onder dank
erden goedgekeurd.
Daarna vuigue not financieel verslag door
den penningmeester, Ds. F. Kramer van
beverwijk, He.welk eveneens weru goedge
keurd, met dankzegging voor het gevoerde
nelieer.
Daarna was aan de orde de verkiezing
van twee bestuursleden; ais zoodanig wer
den de aftreüenden herkozen, n.l. Ds. H. S.
üouina en Ds. F. Kra m e r. Als redacteu
ren van het Geref. Theol. Tijdschrift werden
opnieuw benoemd de hoogieeraren Prof. Di.
G. Ch. A a 1 d e r s te Hilversum en Prof. Di.
J. Ridderbos te Kampen.
Onder de aanwezigen ter vergadering
merkten we ook op f ïarrer Gustorif, afge
vaardigde van de Reformierte Bund, fau-
nenhoi Wuppertal, die onder applaus der
vergadering werd verwélkomd.
Ds. T. F e r w e r d a van Amsterdam re
fereerde over: „De wet Gods en het moderne
leven".
Referaat Ds. T. Ferwerda.
Spr. begint met de opmerking, dat de
moedijkneid van het door hem te beapreken
oncrerwerp ligt in het geven van een ©enigs
zins juiieie karakteristiek van 't moderne
leven.
Bij de bonte veelvormigheid en de ruste-
looze geaaamteverwueöei'i'iug van dit leven,
is het haast niet mogelijk, een eenigezms
getrouw beeld ervan te teekenen. Ln ai
even moeilijk is de vraag, waar het begint
Velen laten heit aanvangen na don oor: Tg,
maar welk een diepe insnijding de oorlog
ook dm onze cultuur heeft, aangebracht,
meent spr. toch, dat wij hier niet moeten
overdrijven; vele van de beelden die w:j
in het cultuurbeeld van na den oorlog vin
den, vinden wij ook reeds daarvoor. Vooral
in christelijke kringen vergelijkt men gaar
ne onzen tijd met de vervölperiode yan hei
Romeinsche imperium maar ook dit aom
spr. niet juist, omdat, aJ mogen er zekero
trekken van overeenkomst zijn, er toch een
diep principieel ven schil blijft tussohen di
decadentie van 'n heldensohe, en die van
een beschaving, die doortrokken is geweest
van den christelijken geest Veel dichter
zijn dan ook, naar epr.'s oordeel, diegenen
bij de waarheid, die, in den gedachtengaiig
van Groen, het moderne leven laten begin
nen met de Fransche Revolutie, omdat
daarmee de anti-christelijke begrippen en
opvattingen zich in het publieke leven heb
ben vastgezet Maar ook de Fransche Revo
lutie staat niet los op zichzelf: zij wortelt
in het verleden, en zoo meent spr., om toch
ergons in de geschiedenis hadt te houden,
dat wat wij het moderne leven plegen te
noemen, dateert uit de periode van de
Renaissance, drie het humanisme in onze
Westen&ché wereld bracht. Spr. karakteri
seert de Renaissance als een eerst onbe
wuste, 6traks al bewuster wordende react.e,
aanvankelijk tegen de kerk, daarna tegm
het christelijk geloof in het algemeen, fli]
wijst in het daaruit voortgekomen huma
nisme als de twee typeerende grondta.kk.-n
aan: le. zijn anti-theonome, autonome (of
zooals spr. het liever uitdrukt: autocrati
sche) levenshouding, en 2e. zijn beeli6te
diieeeeitig0 orienteering, drie in de 18e eeuw
het modern chiliastische dogma voor le
voLmaaktbaarheid van meneoh en samen-
Leven" (Huizinga) deed geboren worden.
De Reformatie, die in zooverre zij in con
flict kwam met het clericalisme van de kerk
der Middeleeuwen, evenals de Renaissance
een reactie-beweging was, had van meet el
don strijd te voeren voor twee fronten: met
slechts tegen Rome, maar ook tegen het
humanisme, waartegenover het krachtig de
souvereinitedt van God en de souverelaitpit
van Zijn Woord handhaafde. De Institutie
van Caivljn is niet alleen anti-Roomech,
maar ook anti-humanistisch. Zoo zijn Rome,
Reformatie en Renaissance de drie geeste
lijke machten, drie om de beheersching van
onze cultuur worstelen tot op dezen dag en
wel zoo, dat het moderne léven gedragen
wordt door da gedachte van de Renaissance.
Met nadere voorbeelden Ligt spr. toe, dat h-rt
moderne leven, gedrenkt met den geest van
't humanisme, le. geen eupramatureel geziag
verdraagt, maar de zorg voor de zedelijke
wereldorde zelf in handen neemt, waarbij
als typische tegenstrijdigheid in het »og
valt, dot de mo lerne mensch wel dwang
duldt In de tweede plaats leeft onze mo
derne tijd, insgelijks naar humanistisch en
trant uit bet tot moed optimisme stem
mend geloof in de volmaaktheid van den
mensoh, drie hij met vasten wfl zich voor
stelt te verwezenlijken met die nieuwste
immaiment, die in mensch en wereld aan
wezig zijn.
Zoo komt het moderne leven in tweeërlei
opzicht in scherp conflict met de wet van
God: formeel, doordat het het goddelijk ge
zag, dat die wet oplegt, verwerpt, materie ei,
doordat hij tegenover haar inhoud die in
het dubbelgebod de driope verdorvenheid
van onze natuur ontdekt, plaatst het ge
loof in het intrinsieke goede dier natuur.
De Kerk drie geroepen is de majesteit van
Gods wet in deze wereld hoog te houden,
vindt daarin tegenover het moderne leven
dus een zware, maar tooh ook avontuurlijke
taak te vervullen. Zij heeft de aankno
pingspunten te zoeken, drie Gods algeme-me
genade -in allerlei zuivere zedelijke begrip
pen nog in onze samenleving doet doorwer
ken en zoo haar invloed te oefenen. Toch
is het geestelijk gesproken een ernstige tijd
drie zij doormaakt: le. omdat het moderne
leven, atts reactievensohijnsel, niet maar ©en
on-christ el ijk, doch een positief anti-christe
lijk karakter draagt, en 2e. omdat de ohns-
tenheid zeLf, in olaats van zioh in gesloten
gelederen tegen den geest van den tijd te
verzetten, in eindelooze verdeeldheid eon
deel van haar beste krachten verteert
In 'verhand met de kwesties, drie het rno
dame leven ook voor ons meebiengt, be
sloot spr. zijn referaat met een krachtige
opwekking, vooral tot de jongeren, tot be
studeering van de vele ethische vraagstuk
ken, die wij in prediking, catechisatie on
perreoonlijke zielzorg voortdurend op onzen
weg vrinden.
Discussie.
Verschillende aanwezigen namen aan do
discussie deel.
Ds. J. Mulder, van Leeuwarden, bracht
naar voren, of dezelfde problemen niet al
tijd reeds hestonden tot zelfs reeds tijden
Chris'us' omwandeling op aarde.
Ds. J. H. Broek R o e 1 o f s. van Vrooms
hoop, meende dat het steeds meer zou gaan
eenerzijds tusschen radicalen, diealles ver
werpen en anderzijds hen die toch nog wel
van religie willen weten. Hij vroeg voorts
of we over het jeuseitige niet spiritueeler
spreken dan Gods Woord, en daardoor de
greep op de massa verliezen,
Ds. N. D ionier, van Vijfhuizen vroeg
naar concre.o middelen om in de groote:
steden de massa weer te brengen onder
G ds gebod.
Ds. D. Chr. Kar ss en, van Hat tem,
meende dat meer de inkleeding van het le
ven dan het leven zelf modern is te noemen.
Er is z.i. een veel eerlijker leven legenwoot
dig waardoor er scherper lijn komt; onze
tijd wil een levend dogma.
Dr. G. B. W'urth, van Rotterdam-Zuid,
gei,ooft ook, dat vooral de ethiek moet wor
den bestudeerd, daarbij vragend vooral wa.i
mi centraal da wet God6 is; naast cLe auto
nome mdffaail moet eoms ook de beteronoruo
m-o-raad worden bestreden; spr. denkt aan de
TbomiisL sche moraal.
Ds. W. F. C. van H c 16 d i n g e n, van
Hendrik-Ido-Ambacht, vroeg of we m-et moe
ten aandringen op aandurven van de conse-
k wen ties van onze begriniseden en op een
weken tegen een Geref. voükdkerk.
Ds. F e r werdt driende hierop uitvoerig
van repliek.
AVONDVERGADERING.
Te half zeven vine de avondsamenkomst
aan. Ze droeg een meer gezellig karakter en
er werd dan ook niet een referaat behan
deld, maar men deed, zooals de laatst©
jaren al meer gebruikelijk is geworden, cn
liet een der leden causeeren over een actu
eel onderwerp. Ditmaal was het Dr. S. O.
Los, Geref. pred. te Den IIaag-0., die ecu
causerie hield over: „Is de oprichting van
een advies comité voor proponenten zonder
beroep wenschelijk?"
Cau&crle Dr. Los.
De urgentie van de behandeling dezer
zaak blijkt, uit net feit, dat er naar schat
ting onga\eer 50 kerken zijn, die op dit
oogenblik proponenten beroepen. Deze zul
len echter spoed g alle eer. dn nahr nebben.
Schatten we de vermindering van het ge
tal dienaren in vijf jaren op 4.5 pCt-, dan
is er een surplus van 5 pt-t, p do 688 die
naren. Er komen jaa lijks ongeveer 3ö prop.
bij van onze Hogescholen cn van deze is
er voor 35 geen werk, zoodat het kan zijn
dat in 193G een netal van 175 mop. wachten
op een beroeping in de Gerei Kerken.
Deze zaak raakt de ouders, d.w.z,
leden, onze oude mededieraien op wier
emeritaat gewacht wordt en onze arme var
cante kerken, .he gaarne wil en beroepen
maar niet kunnen. Bovena. raakt deze zaak
de eere Gods. Hec ambt van d- uienaren
W'oords vereisen;, een uitwendige en een
inwendige roeping. Deze laatste bestaat in
het verleenen v.m gaven, lust en gelegen
heid tot het be.ceeden va. h«1 ambt door
den Hiiligen Geest Zöodia df gelegenheid
tot dienen ontbreekt werk', de roeping niet
zuiver cr. staan de kerke.; bloot voor de
zonde v.in Simonie en and. ;e misbruiken.
Bij een critdsch overzicht .an de middelen,
die in de pers e.a.p. worden aangeprezen
om dit kwaad af te wenden, komen we tot
8 rubrieken 'au middelen:
le. Uitzending naar he'. buitenland.
2e. Uitzending voor Zending en Evange
lisatie in Ned. of O.-Indië.
3e. Scheppen van nieuwe predikanisplaat
sen.
4e. Het oprichten van een generale kas
voor hulpbehoevende en beroepende kerken.
5e. Beperking an het gelal proponenten.
6e. Beperking van het ootavisme, van bet
late en halve emeritaat, en van het subsidie
eeren van alumni.
7e. Regeling van den status van hulppre
dikers.
8e. Verleenen van faciliteiten aan Theol.
studenten waardoor ze tijdens hun studie
zich kunnen voorbereiden voor een ambt
of betrekking die ze in hun wachttijd kun
nen waarnemen.
9e. Het verleenen van financieelen steun
aan arme proponenten.
10e. Het desgevraagd geven van advies
aan. proponenten om in contact te komen
of te blijven met vacante kerken.
Van deze voorstellen valt no. 1 af, omdat
er in buitenlandsche Geref. Kerken ook een
surplus van proponenten is. No. 2, 3, 4
stuiten vaak af op de groote onkosten; no.
5 tot 7 zijn onuitvoerbaar zonder verande
ring van onze kerkenordening; no. 8 tot 10
zijn aan te bevelen, omdat daardoor het
ambt in Christus Kerk in eere wordt ge
houden, en tevens de zwakken worden ge
holpen. Een combinatie van punt 24 mei
8—10 verdient do meeste aanbeveling. Als
de kerkelijke vergaderingen en het parti
culier initiatief in dezen samenwerken, kan
de overvloed van proponenten dienstbaar
gemaakt worden aan de verbreiding van
Gods Woord.
Te half tien werd de vergadering geslo
ten.
TWEEDE DAG
MORGENVERGADERING
Heden werden de bijeenkomsten voortge
zet. In de morgenvergadering hield Dr. H.
4. v. An del. van Solo, een referaat, over:
„Wezen en Vorm van de Kerken op het
Zendingsveld".
Referaat Dr. H. A. van Andel.
Spr. werkte achtereenvolgens de volgen
de stellingen uit:
1. Volgens de Heilige Schrift Is de Kerk
het lichaam van Christus. Haar leven
Zijn leven; haar wezen is Hij. Ubi Christus
ibi ecclesia. Alleen wat van Hem in haar
leeft, maakt haar tot Kerk; zij is slechts
in zooverre Kerk als zij Christelijk is.
2. Deze eenheid van wezen verplicht de
Kerk tot eenheid in alle dingen die wezen
lijk zijn, die haar karakter als Kerk bepa
len, en veroorlooft 6lechts verschillen die
niet-wezenlijk, bijkomstig, tijdelijk zijn.
3. De Heilige Schrift is de eenige bron
van het bewuste leven der Kerk, de eenige
regel voor haar geloof en haar wandel.
4. Het taalverschil en de plaatselijke af
stand noodzaken thans wel tot afzonderlijk
kerkelijk samenwonen, doch zijn geen fac
toren van het geestelijk leven en brengen
geen wezenlijk verschil tot stand.Dit afzon
derlijk samenwonen is een trek van den
voorbijgaanden vorm van de Kerk in onze
tegenwoordige onvolkomene bedeeling. De
geestelijke eenheid worde zooveel mogelijk
gehandhaafd en kome zoo sterk mogelijk
uit in geestelijko gemeenschap en kerkelijk
verband.
5. Rasverschil mag ni-4 leiden tot afzonder
lijke kerk vorming. De Kerk als de nieuwe
menschheid onder Christus als Hoofd is
boven rasverschil verheven.
6. De Kerk mag niet worden gebonden
aan en bepaald door en gevormd naar de
nationaliteit Ten onrechte spoorde de Con
ferentie van Jeruzalem 1928 aan tot het vor
men van „nationale" Kerken. De Kerk is
naar baar aard supra nationaal.
7. De eenige eisch is, dat de Kerk „Chris-
teliik" zij. Er is geen Oostersch of Westersch
Christendom. Het Onstersche of Wcstersche
in een Kerk mag niet méér zijn dan het
uiterlijk gewaad, waarin zij verschijnt.
8. Het Evangelie worde niet beschouwd en
gebracht, als de voortzetting, vervulling, vol
tooiing van de oude heidensche godsdiens
ten. doch als de eisch ora daarmede te
breken.
9. De Kerk breng© aan de niet-Christelijke
volken de Heilige Schrift, den Christus in
Scliriftgestalte.
10. Zij behoort de Christenen op het Zen
dingsveld te doen deelen in al haar eigen
geestelijke schatten, doch met eerbiediging
van de geestelijke vrijheid en zelfstandig
heid dier Christenen. Zij late den uiterlijken
vorm. waarin de Kerk op het Zendingsveld
verschijnen zal. met vertrouwen aan de
leiding van den Heiligen Geest over.
11. Zij wake zorgvuldig tegen het over
brengen van Wostersr.he vormen voor het
geestelijk en kerkelijk leven, en, slechts
voorzoover het op haar weg ligt, tegen het
ontstaan van die Oostersche of nationale
vormen die het wezen van don godsdienst
zouden aantasten, cn tegen vermenging van
Heldendom en Christendom.
12. Zij richte zich met het Evangelie tot
den mensch (Boodschap-Jcruzalem), bepaal
delijk tot den mensch als zondaar, al ge
bruikt zij daarbij de taal van een bepaald
volk, en al bedient zij zich daarbij van al
les wat in het bewustzijn van dat volk
ligt.
Aanhangsel. Onder den titel „Het
Geheim van een Levende Inheemsche Kerk"
staat in de Recommendations van do Mee
ting te Jeruzalem (zie „The World Mission
of Christianity" p. 32 on 33): „Geen belang-
rljker vraagstuk ligt zoowel voor de oudere
als voor de jongere Kerken, dan te ontdek
ken waar het geheim te vinden is van
levende inheemsche Kerk. Een Kerk, diep
geworteld in God door Jezus Christus, een
integreerend bestanddeel van de Algemeene
Kerk, kan levend en inheemsch genoemd
worden: 1. wanneer haar weergave van
Christus en haar uiting in aanbidding en
in dienen, in qowoontcn, in kunst en archi
tectuur belichamen al het waardevolle
eigene van haar volk. terwijl zij tevens het
erfgoed der Kerk van alle landen en alle
tijden bewaart; 2. wanneer door haar do
geest van Christus alle terrein des levens
beinvloedl, zoodat alle krachten van man
nen en vrouwen in Zijn dienst worden ge
bracht; 3. als zo haar leven daadwerkelijk
leeft met het volk, in welks midden ze leeft;
L als ze een open oog heeft voor de vraag
stukken van haar tijd, en als een geestelijke
kracht ln de maatschappij moedig en met
medegevoel meewerkt aan de oplossing daar
van; 5. als ze brandt van Zendingsvuur en
pioniersgeest"
DE SLOTZITTING.
Hedenmiddag om 1 uur ving de slotzit
ting aan. Het woord was nu aan Dr. G.
Srillenburg Wurtto, Geref. pred. le
Rotterdam-Z. (Katcndr.) om te rcfereeren
over: „De theologie van Gustav Aulèn".
Referaat Dr. Brillenburg Worth.
De nieuwere Zweedsche theologie, gelijk
die door Söberblom werd ingeluid, bezit in
Aulèn haar besten systematicus en is om
haar merkwaardig type de belangstelling
zeker waard.
Bij vier punten wordt nader stilgestaan:
a. De formeele principia van ziin dogma
tiek. Aulèn kiest zeer nadrukkelijk positie
tegenover de negentiendp eeuwsche theolo
gie speciaal in den vorm van het histoids
me van Ritschl. Twee grieven heeft hij voor
al tegen het historisme. Het poogt tevergeefs,
tegen de aanvallen van het historisch cri-
tisch onderzoek, een onaantastbaar gebied
te vindiceeren. En (wat nog meer zegt)
het berooft de openbaring van haar levend
dynamisch karakter. Zijn ideaal is daarom
een theologie, die positiever is dan de oude
want ook daar kwam door de idéé van
de afsluiting der openbaring het levend ka
rakter dier openbaring in het gedrang en
die tegelijk radicaler is dan de z.g.n. nieuwe
theologie, radicaler, immers gebonden door
niets van haar object Ze dient daarom dui
delijk haar positie ete bepalen inzake het
vraagstuk historie en openbaring, waarbij
Aulèn eroote nadruk legt op de continui-
teit, waardoor de theologie haar dynamisch
karakter verkrijgt Het Christendom is dp
voorbijgaande openbaring Gods in den Geest
van Christus. Van een legitimatie door den
Bijbel wil hii niet weten. Ze leidt tot lega
lisme. De Sihrift is slechts getuigenis van
den Christus.
We kunnen het waardeeren, dat Aulèn's
theologie ons brengt in het hart van de
problemen der hedendaaesche werkzaam-
heid-theologie. Eveneens dat hij zich bijv.
evenals de Zwitsers fel kant tegen het
historisme en opkomt vooi de openbaring
als iets levend-dynamisch. Ernstige bezwa
ren rijzen evenwel, waar hij, schoon onbe
doeld, het pdoof van de historische open
baring uit de Schrift onafhankelijk gaat ma
ken en Christus bijv. losmaakt van Israel
en daarna nog weer vooi Christus in de
plaats gaat stellen de door Christus be-
heerschte geestessamenhang, waardoor elke
norm ter beoordeeling van het echt Chris
telijke vervrt'L
b. Aulèn's Godsbeeld. Zijn theologie wil
evenals die van Schaeder en de Dialectische
theologen th meentrisebe theologie zijn. Hij
gaf o.a. een heele Dogmengeschiedenis van
theocentriscli standpunt. Deze bedoeling is
te prijzen.- Omdat zijn theologie te weinig
Woorri-theologie is in reformatorischen zin,
slaagt hii er echter toch niet in het theo-
centrisch ko;akter der theologie te handha
ven in de opbouw van zijn dogmatiek. Zijn
Godsbeeid ze.lf vertoont merkwaardige trek
ken. Het wil zijn anti-ethicistisch. Hij komt
daarom met kracht op vooi, wat hij no
het heilighpiJsaiotlef en het eschatologisch
motief. Typisch Zweedsch is echter vooral
wat hij no .mt het dualistisch-dramatisch
motief. Het dualisme, zij het al niet in
Narcionitisclien zin, acht hij kenmerkend
voor de Christelijke Godsboschouwing. God
wil niet alle duigen, maar Hij wil iets met
all© dinaen. Do historie eeeft ons te aan
schouwen het Irama van Gods openbaring
in Christus, dat alle machten, die God tegen
staan, overwin:, centraal in het Kruis. Hij
spreekt daarom in het voetspoor van Wells
en Dean Inge van de lijdende en overwin
nende Godh.Md.
Het Godsbeeid van Aulèn Is stellig ein-
heitlich en tevend en schoon de liefde Gods
er het alles !hhcerschende in is, is het,
dank zij het heiligheidsmotief of „de toorn
Gods" toch niet werkelijk. Te prijzen valt
ook zijn an-o nte afwijzing van elke theo
dicee als monisti.ph en rationaistisch, te
meer wa ir '-ij ::ich niet God als de Zwitsers
maakl tot den ..deus absronditus'den ver
borgen God.
Toch bevred ct zijn theologie ook op dit
punt niet. Ze Lv wel anti-legalistisch, maar
gaat daarin La ver, in zoover ze elke idcr
„wet" als bu.b n-Christelijk afwijst. Echter
anti-eihicistisJ-. is ze niet. doordat de sou
vereiniteit Gods s;»eciaal bijv. uitkomend in
de praedestina .ie te weinig tot haar recht
komt B'i al haar nadruk leggen op „den
lijdenden God heeft ze toch to weinig oog
voor „hpt voo' ons bewustzijn tragische"
in de wereldhistorie.
c. Zijn ClmVologie. Godsgeloof en Chris-
tusgeloof zijn bij Aulèn onafscheidelijk.
Zoowel de beschouwing van het Christen
dom als „leer van Jezus, omtrent den Va
der", als die als „leer omtrent Christus" is
Intellectualmti.'ch. Christus Is het centrum
der levc.jdo Godsopenbaring, waarbij spe
ciaal bij hem Gode waarde wordt gehecht
aan het „P ïe.ima Christou". Inzake de
Christologie kiest hij positie zoowel tegen
Arianismo als tegen Patropassianismc De
Athanasiaansche Christologie heelt als" het
essentieeie, dat wo in Christus met den I©-,
Weerbericht.
Met dunne ptutje geeft den eorigen «tand ui
Hoogste stand te Vardö 772.6.
Laagste stand te Isafjord 738.0.
Stand vanmorgen halftwaalf 764.4,
WEER V ER WACHTING
(Medeged door het Kon Ned MiMeorolojrisch
Instituut te De Bilt)
Zwakke tot matige Zuidoostelijke tot
Zuidwestelijke wind, half tot zwaar bewolkt,
weinig of geen regen, weinig verandering
in temperatuur.
TEMPERATUUR
Stand vanmorgen halftwaalf 16.0 C.
10 APRIL.
Zonsopgang 5-18 u. Zonsondergang 6.47 TL
Maansopgang 3.18 u. Maansondergang 10.05 u
Nieuwe Maan 18 April 1.20 u. voorin.
Van 's avonds 7.17 u. tot 's morgens 4.45 u,
WATERSTANDEN RIVIEREN
Constanz
Huningen
Kehi
Mh> nheun
Bingen
Caun
CohJenz
Keinen
Ruhrort
Maastricht
Ven.o
HOOGWATER NED. ZEEHAVENS
10 April v.m. n.m. v.m. ma
De.fztjl 4.32 16.R0 Hellevoetsl.&38 8 3
Terschelling 1.46 140K Willemstad 032 22.12
Harlingen 2.25 14.46 Brouwersh
le 9.45 Zlerikzee
Wemeleingu
7.45 20.1
8.12 20.431
8. 8 8'.12
6.58 19.31
Holland 7A1 20.36 Temenzen 7.31 20.O1 j,ptl
Rotterdam 9.59 22.26 Hansweert 8.05 2035
Helder
Idem
IJmuldcn 8.48 21.34 Vlissin
Radio Nieuws.
Vrijdns 10 April.
HUIZEN (1875 M.) K.R.O. 89.15 Morgencon-
cert; 10—11.30 Gramofoonmuzlek: 11.3012 Half
uurtje voor zieken en ouden van dagen: 12 Tod
sein; 12.01—12.15 Politieberichten: 12.15—1.45
Lunchconcert: 1.452 Gramofoonmuzlek: 2—5
Populair concert: 5—5.45 Gramofoonmuzlek; 6.45
5 Lezing: 66.45 Gramofoonmuzlek; 6.457.15
Cursus Engelsch; 7.15—7.45 Lezing: 7.46—8 P<
lltieberlchten; 8—8.30 Gramofoonmuzlek: 8.16—r
11 Populair concert: 1112 Gramofoonmuzlekj
8.15—8.35 Orkest; 8.36—8.50 Concert; 8.50—9.25
Orkest: 9.25—10 Nieuwsberichten Vas Dlaz: Gi
mofoonmuzlek; 10—10.15 Orkest; 10.15—10.46 Or
kest; 10.4512 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM: (298.8 M.) VARA. 9 Gramofoon
muzlek: VPRO. 10 Morgenwijding; VARA. 10.15
Voordracht: 10.30 Voor de zieken; 11.30 Gramo
foonmuzlek: AVRO. 12 TtJdseln; 12.012 Con
cert. 22.30 Lezing: 2.303 Gramofoonmuziokj
34 Concert: VARA. 4 Orgelspel: 4.30 Na school
ttid: 6.15 Aeeordeon-muziek: Gramofoonmuziek;
6 Concert; 6.50 Actueel allerlei uit de Arbeiders
beweging; 7.05 Concert; VPRO. 8 Weekulteen-
ding. 8 TUdsein; 8.01 Catechisatie Kerkgeschie
denis; 8.30 Gramofoonplatonconcert; 9 Cursus
Letterkunde; 9.30 Grnmofoonplatenconcert; 1(
Persberichten van het VrUz. Godsd. Persbur.;
10.05 Persberichten Vaz Dlas; 10.15 Serie frag-
menton en verhalen. 10.45 Gramofoonplatenj
VARA. 11 Gramofoonmuziek.
venden God hrbben te doen. Met betrekking
tot Christus werk is hij fel gekant tegen de
Aureliniaansche satisfactie-theorie. Ze mis
kent de effectieve aanwezigheid Gods in het
verlossingswerk. Van God gaat hier alleen
het initiatief voor de Verzoening uit
In meer dan één opzicht bevat Aulèn'Sj
Christologie waardevolle elementen, vooral
in zoover ze Godsgeloof en Christiisgeloof
zoo nauw verbindt. Toch heeft ze meerdere
schaduwzijden. Vooreerst komt het excul-
tief karakter van de Christusopenbaring te
weinie tot z'n recht; voor Christus wordt
ongemerkt in de plaats geschoven het door
Hem beheerschte geestesleven. En scherp
te veroordeelen is het zeker als hij dc
lijdenis dat Jezus Zelf waarachtig God is
als speculatieve metaphysica meent t© mo
gen kwalificeeren. Terwijl in het verzoe
ningswerk van Christus het dynamisch ge
zichtspunt geheel het inridisch gezichtspunt
verdringt
Het vierde punt Aulèn's kerkbeschouwing,
waar tevens zijn opvattingen over recht
vaardiging en in verband daarmee over het
geloof en zijn waardeering van de mystiek
ter sprake hadden moeten komen, laat Spr.,
om des tijds wille, rusten.
Hij eindigt met een beknopt© samenvat
tende waardeering van de theologie van
Aulèn, die het verlossende woord in do
theologie van dezen tijd zeker niet zal' spre
ken omdat ze teveel Vermittlungs-theologi©
is, al behoeft ons dat niet t© doen misken
nen de vele trpffende motieven, die Aulèn's
theologie bevat.
WEDSTRIJDPRAATJE
„Ik zou de man, die die stukjes over
de wedstrijd, schrijft wel eens willen
spreken", zei iemand eens tegen mij.
Hij wist natuurlijk niet, wat U wél
weet, dat ik het ben, die dat doe.
Maar enfin, die man vond dan, dal
het gemakkelijker was, erover te schrij
ven, dan het zelf te doen, hij wist nooit
precies, ivat hij tegen de menschen zeg
gen moest.
Maar dat is toch niet zoo moeilik,
spreek alleen maar eens over die inte
ressante Rusland-artikelen, dat moet
toch inslaan.
Ik hoop U dezer dagen nog enkels
van die dingen aan te wijzen, dat zal
misschien Uw werk vergemakkelijken»