Verzuim niet tijdens de schoonmaak MAANDAG 23 MAART 1931 TWEEDE BLAD PAG. 5 Kerknieuws. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Beetgum, J. van der Leek te Zaltbommel. Te Zuidwolde (Gr.), E. Nawijn te Oosternijkerk. Bedankt: voor Rotterdam (vac. G. Elshove), C. VV. Keur te Oudewater. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt: Voor 's-Gravenpolder, M. Heij- koop te Utrecht NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Heinkenszand, A. de Wil ligen, cand. te Utrecht CHR. GEREF. KERK. Tweetal: Te Sassenheim, D. J. van Brummen te Driébergen en K. G. van Sme den te Haarlem (N.). Te Harlingen, J. de Bruin te Baaj-n en P. de Groot te Amers foort. hulppredikers. Te A n d ij k verkreeg de Geref. Kerk van de Classis Enkhuizen toestemming om een hulpprediker te benoemen tijdens de ziekte van Ds. H. Steen. afscheid, bevestiging, intrede. Ds. H. v. d. Loos Jr., overgekomen van Baarland, werd gisteren tot zijn arbeid in de Ned. Herv. Gemeente te Lage Zwaluwe in geleid door Dr. H. J. Olthuis van Rotterdam, die tot' tekst had gekozen Lukas 12 35 en 36a, en sprak over .„werken, waken, wach tenHij liet toezingen Gezang 91 3. 's Middags deed Ds. v. d. Loos in de stamp volle kerk zijn intree met een predikatie over Rom. 15 7, waarvan de gedachtengang was: „wat onmogelijk is, maar mogelijk wordt, 'alleen in Christus". Na de predikatie richtte hij zich met een woord van dank tot den bevestiger, en hield hij toespraken lot den consulent, Ds. P. Vermeulen van Moer dijk, tot Ds. W. Sikken van Made, tot den president-kerkvoogd, den heer C. B. de Vis ser, tot den Kerkeraad en tot andere perso pen die kerkelijke diensten verrichten, ter wijl hij ook nog zich richtte tot een aantal Zeeuwen uit zijn vorige gemeente, die wa ren overgekomen om bij de intrede tegen woordig te zijn. Toegezongen werd Ps. 134 3 terwijl toespraken werden gehouden door Ds. P. Vermeulen, ouderling J. M. Ruijse- naars en de heer v. d. Pelt, godsdienstonder wijzer te Rotterdam, die zoovele malen tij- ders de vacature des Zondagsavonds de godsdienstoefeningen leidde. Na het uitspre ken van den zegen werd door de Gemeente nog toegezongen Gezang 96. begrafenis ds. m. visser Zaterdagmiddag heeft op de begraafplaats te Huizum(Fr.) de teraardebestelling plaats gehad van het stoffelijk overschot van ds. M. Visser, emeritus-predikant van de Gero' Kerk te Oosthem. Aan de groeve werd het woord gevoerd door ds. G. Ploos van Amstel van Oppen huizen, die den overledene als vriend en als predikant herdacht, door Ds. G. Langhout van Gaastmeer, die op de beteekenis van den overledene voor zijh familie wees, door den schoonzoon den heer J. Feitsma van Amsterdam, terwijl tenslotty.de oudste zoon de heer Cor Visser dankte voor de bewezen eer en vriendschap. De plechtigheid werd beëindigd met het zingen van Ps. 68 vers 2. huisbezoek. Te Enschedé werd op de Zondag 8 Maart 1.1. gehouden ledenvergadering der Geref. Kerk in Hersteld Verband, bjj de be spreking van een referaat van Ds. J. C. A.ilders over „Huisbezoek'' van verschillende zijden opgemerkt, dat men op de vorm van zielszorg, zooals deze in het gesystematiseer- m ara n atha-conferentie. Te B u s s u m zal 5-8 April vanwege den Bond van Vrij Evangelische Gemeenten een Paascheonferentie worden gehouden, die het karakter zal dragen van een Maranatha- conferentie. De bijeenkomsten zullen plaats vinden in verschillende lokaliteiten en gebou wen, terwjjl o.a. als sprekers zullen optreden Ds. D. WLinthout, Ds. Joh. v. Pete- gem, Ds. Lis sen berg, predikanten bij de Vrije Evang. Gem. resp. te Apeldoorn, Hilversum en Dordrecht, verder Ds. P. A. E. Sillevis Smit, predikant bij de Geref. Kerk in H. V. te Haarlem en de heer N i e u- wenhuis (Ned. Herv.) van Edam. Men zie voor verdere gegevens de advertentie in ons blad van j.l. Zaterdag. diaconie Het Maart-nummer van het „Diaconaal Correspondentieblad" geeft h'et vervolg van de lezing van Dr. K. Dijk gehouden te Gro ningen over „de priesterlijke dienst der barmhartigheid in de Kerk des Heeren", be vat voorts een op de diaconale arbeid toe gepaste meditatie van (Dr.) J. H(oek) over de voetwassching terwijl (Mr. A. J. L.) van B(eek) C(alkoen) nog even terugkomt op .OPENING BILDERD1JK-MUSEUM In het gebouw der Vrije -Universiteit te Amsterdam werd Zaterdagmiddag het Bilderdijk-Museum officieel geopend. Op boven staande foto, bij die gelegenheid genomen, zullen onze lezers verschillende bekende gezichten zien. We noemen slechts: Dr. Ruil- mann, Mr. de Gaay Fortman (geheel links). Verder oud-Minister van Dijk en Prof. Goslinga, die de tentoonstelling opende. Meer rechts: Prof. Wille', de heer Da'Costa en Prof. Dooyeweerd. Kerstultdeeling In de Ned. Herv. Gem. te Amsterdam, verder „ingezonden" en „boek bespreking". PROTESTANTSCHE CHRISTENEN IN SPANJE. In Spanje wonen niet alleen Roomschen, maar ook Protestanten, die, gelijk we lezen in de Missionary Monthly", in Mei 1929 na dertig jaren weer een Synode hielden, de „Andalusische Synode der Spaansche Kerk". Een der sprekers op deze Synode was een Frotestantsch predikant die vroeger Roomsch priester was. Het viel hem vooral op, dat op de Protestantsche kerkelijke vergaderingen men op broederlijke en tevens eerlijke wijze elkaar de waarheid zei. „In de vergaderingen der priesters", aldus zei hij in een particulier gesprek, ,is niets dan huichelarij: ieder denkt het zijne, maar buigt voor den bisschop". PROTESTANTISME IN BRAZILIË. We kunnen Brazilië niet langer beschouwen als een speciaal Roomsch land, aldus wordt terecht in „Miss. Monthly" opgemerkt. De Presbyterianen tellen er 31.500 Avondmaal- gangers, terwijl tot de daarvan gescheiden Independente Presbyterianen 11.300 personen behooren. Verder zijn er 15.000 Methodisten, 20.000 Missouri-Lutheranen en 3000 Anglica nen. Verder zijn er 4 groepen Lutherschen, van Duitschen oorsprong, totaal 270.000 zie len met 155 predikanten. HET AANTAL JODEN OP DE WERELD. Naar schatting zijn er, aldus lezen we in „Miss. Monthly", ongeveer 15% millioen Joden op de aarde, waarvan 10 millioen in Europa en 5 millioen in Noord-Amerika, vooral in New-York. Gedurende de 19e eeuw gingen 224.000 Joden door den doop over tot het Christendom. Sedert de wereldoorlog wendden in Rusland fiO.000, in Polen 40.000 en in Hongarije 97.000 Joden zich tot het Chris tendom. We hopen, aldus voegt het blad er aan toe, dat ze zich wendden tot den levenden Heere, anders zal hun verandering geen eeuwig voordeel beteekenen. evangelisatie. Te K o 11 u m (Fr.) werd onlangs tot voor ganger in de Ned. Herv. Evangelisatie al daar benoemd de heer M. d e Vos, Evange list te Bargercompascuum. Hij heeft deze be noeming aanvaard. De data van afscheid en intrede staan nog niet vast De Classis Assen der Geref. Ken ken heeft in beginsel besloten tot het beroe pen van een predikant voor den speciale» Evangelisatie-arbeid binnen haar ressort zending Dr. Stuart Bergsma, zendeling-arts aan het Amerikaansch Presbyteriaansch Zendingshospitaal te Addis Abeba in Abes- sinië en lijfarts van den keizer van Abes- sinië zal met zijn echtgenoote op hun ver- lofreis naar Amerika begin Mei door Neder land reizen en een paar dagen bij Dr. J. van Lonkhuyzen te Zierikzee vertoeven. Zen dingsvrienden of comité's, die Dr. Bergsma wenschten te ontmoeten, kunnen aan dat adres schrijven. giften en legaten. De Zendingsvereeniging „Het Java-Coml- tê' te Amsterdam ontving van wijlen mej. O. een legaat van f 1000. Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS landbouwhoogeschool te wageningen. Zaterdagmorgen j.l. is te Wageningen het onlangs voltooide gebouw van den Planten- ziektekundigen Dienst officieel geopend. Daarbij waren o. m. tegenwoordig de inspec teur van den landbouw als vertegenwoordi ger van den betrokken Minister: de burge meester en de secretaris der gemeente Wa- geningen; de president-curator, de secretaris van curatoren, de senaat met den rector- magnificus en de hoofden van de Planten- ziektekundige Laboratoria in Nederland, als mede deputaten van onderscheiden organi saties. De heer Ir. N. van Poeteren, inspecteur, hoofd van den Plantenziektenkundigen Dienst, heette allen welkom en gaf een ovei zicht van de totstandkoming van het ge bouw. Het schetste de beteekenis van het gebouw en dankte allen die voor de totstand koming ervan hun medewerking hadden verleend. Verder werd het woord gevoerd door de heeren T. A C. Schoever, plaetsverv. hoofd van den dienst, namens het geheele perso neel Ir. van Poeteren een ets aanbiedende; .Tac. Smits, als voorzitter van den Ned. Tuin bouwraad; I. G. J. Kakebeeke, namens dén Minister van Landbouw; en J. C. Baron van Lynden, namens den Rijksgebouwendienst Ten slotte heeft men een rondgang ge maakt door het gebouw. Het gebouw heeft een oppervlakte van AIS M2 en is tot den nok gemeten 16.2 M. hoog. Het bestaat uit een middenstuk waar in het trappenhuis en eenige werkruimten, w.o. de bibliotheek. De groote rechtervleugel bevat de werk ruimten voor bijna alle ambtenaren, t. w. het hoofd van den dienst, drie administra tiekamers, negen laboratoria, drie kamers voor technische ambtenaren en bedienden; in het onderhuis werkplaatsen voor het ver vaardigen van museum-materiaal en prae- paraten, timmerwerkplaats, aardappelbe waarplaats en ruw laboratorium. Op den zolder bergru? nte Voor de zeer groote voor raden publicaties, certificaten, bureauhehoef ten, glaswerk voor museum en laboratorium en archief. In den linkervleugel zijn ondergebracht het museum ter grootte van 10 X 7 M„ een groote vergaderzaal van dezelfde afmetin gen voor vergaderingen met het personeel en voor de ontvangst van congressen, excur sies, een kleinere conferentiekamer, fotogra fisch atelier met donkere kamer en bergzol der voor tentoonstellingsmateriaal. In de gangen zijn 16 groote vitrines aan gebracht, die van bovenuit met behulp van spiegels verlicht worden, waarin materiaal van plantenziekten en beschadigingen wordt tentoongesteld. Deze vitrines bieden een zeer belangrijke ruimte voor het onderbren gen van deze praeparaten en geven aan de gangen een zeer levendig aanzien. Het proefterrein is 1% H.A. groot en in gericht zoowel voor proefnemingen als voor het demonstreeren van ziekten (grondziek- ten als overmaat of gebrek aan kalk, kali, stikstof, aantasting door insecten bijv. schild luizen, verschillende ziekten). LAGER ONDERWIJS hoofdbenoemingen. ■Bandoeng (2e Holl. Chin. School), A. v. d. Graaf f, thans hoofd der Holl. Chin. School te Tjiandjaer (Java); ingaand 1 April a.s. onderwijzersbenoemingen. Oudebildtzijl, Minnema te Oudkerk; voor tijdelijk. Domburg, J. Wondergem te Seroos- kerke (W.). Oudega Wijmbr.), (Herv. School, hoofd J. G. Lautenbach), J. Piebenga van Nijemir- dum. Heerjansdam hoofd A. Janse de Jon ge), S. J. Lenselink te Rijsoord; ingaand 1 Juni e.k. Vo den (hoofd K. G. Rouwenhorst), mej. H. J. Teunissen te Heino (Ov.). Hoogeveen (Herv. School no. 2), L. J. Lambers te Heerlen. schoolkwestie te glimmen. In de vergadering van de raad der ge meente Haren is in behandeling gekomen het adres van het bestuur der Vereeniging voor Chr. NaL Schoolonderwijs te Glim men, houdende verzoek om medewerking tot de stichting van een Chr. School aldaar Het voorstel van B. en W. om op dit adres gunstig te beschikken, werd echter met 5 tegen 6 stemmen verworpen. opstellen maken Meester: Rudolf, jou opstel „Mijn eerste uitstapje" is precies hetzelfde, woord voor woord, als dat van je broertje. Rudolf: Ja meester, dat kan. Want broertje en ik zijn allebei met dat uitstapje meegeweegt» EXAMENS academische examens Gesl.: Rechtsw* C. T. Beukenkamp Aartsen ap. cand.-ex.. de heeren Sleeuwijk (N.-B.), J. vai 'têrdam en O. H. van Wijk t« Gem. Universiteit to Amsterdam. Gesl.: Wts- en Natuurkunde, hoofdvak schei kunde, doct.-ex., de heer A. Voet. Rijksuniversiteit te Utreoht. Gesl.: Reohtswetensohap. cand.-ex., mej. T. H. heer P. Hekman. Land- en Tuinbouw. een bloembollenboek geuren, dat Nederland door dc Uw handen ook vooral 's avonds in te wrij ven met Purol, dan blijven ze, ondanks al het natte en ruwe werk, toch gaaf en zacht. PU ROL doos 30 cL Bij Apofch. en Drogisten. Het Bloembollen boek. en geuren. Dit boek zal den buitensta; een beeld geven van alles wat aan d« belangröke en Interessante cultuur verb< den ls. Vooraanstaande mannen uit de bloe bollenwereld verleenden bö de samenstelll dit boek. dat rUk met gekleurde e Is Andrics Blltz te Amsterdam. UIT HET SOCIALE LEVEN ned. chr. land arbeidersbond Te Ouddorp (Z.H.) ls de opgerichte vereeni ging van landarbeiders toegetreden tot den Ned. Chr. Landarbeidersbond. Aanvankelijk zijn de werkverschaffingen srkloozen be. een „modernekamper ui. fdeeling Kaï londsi Bond olgend' Jviseerende raad voor den iodanlg geen ingrijpende besluiten nemen, alv zUn goed gevonden. Dit voorstel wordt al& volgt toegelicht ..De laatste Jaren zUn door den Bond besluiten genomen, die de leden zeer ot hebben aangedaan. Hiervan noemen w het samenwerken met de S.DA.P. en d« van f 10.000 met renteloos voorschot aa Troelstra-oord. Er Is do. veel door heeft er rekening Bond een algemeene con a is. en aus aiie elementen georganiseerd heeft, en kan orga- nlseeren". Zeg d4t wel! Men heeft In dien AN B. ele menten! Dit ls er een van de naïeve soort. Er zün er ook, „democraten", die op die Bondsvergadering zullen voorstellen, om den Bondsraad af te schaffen, daar dit geen over. vergadering voorstellen „met alle haar dienste staande middelen propaganda to v ren, zoowel tegen voorbereidende als pc tieve mobilisatie". dubbele inkomens De Ned. Vereeniging van Chr. Kantoor- Handelsbedienden heeft aan de werkgevers handel, industrie en verkeerswezen een schrij ven gericht, waarvan het doel Is. verband t< leggen tusschen de door den arbeid der gehuw de vrouwen ontstane dubbele Inkomens en d< beduidende werkloosheid onder de kantoor- et handelsbedienden. Deze dubbele Inkomens heD- ben ln een zeer groot aantal gevallen tot ge- ;e;ynnen werkloos zijn. Er besta; het algoheele gemis i het dubbele band tusschei prot. chr. mijnwerkersbond - houden in Grand Hotel n te Heerlen. schillende verslagen, benoemin gen e.d.g. komt het volgende voorstel van 't ïofdbestuur aan de orde: aansluiting bi) het 'onds tot uitkeering bij werkstaking en ult- ilultlng bij het t.b.c. fonds D EL cn hiervoor le contributie met ingang van 1 Juli e.k. tc op 55; 40 op 45; 25 op 30; 10 t hoofdbei 15 per :elt i :ck. vriige-l elde de rechts Hoensbroek stelt mijnwerkers, di llen op 25 ct De afd. Luttel llen inzake de oplaag in :hiJnen. De afd. Tree anvulling voc Uit het jaar iond op 31 Dec. ïlde. Op Het Ja gevoerde lede. dal erkloozenxas ;n kapitaalsbea i winstrekenir „eeft een bedra lana f 2617.01. °lenkvanVi|nvallde zijn, te bc. i je-ugdcentrale afd. Schaesber >ek stelt eenige wijzigingen Bonds? >ver 1930 blijkt dat -le vorige Jaar 618 "eden i bijna f 10.000. Ds verlle werd Ps. 103 1. gele: de Chr. sociale actie. de Koudekerk-; deelde mede. dat de ontvangst; hebben bedaeen f 403.68. de uitgaven f 140.86 batig saldo van f262.82 (vor. Jaar De kosten dei De aftredende bestuursleden, de lieere Hierna sprak de voorzitter over: De crisis zeggen heeft de oplossing van de crisis; ;jjn. De gevoerde rationalisatie dreigt een vloe de menschheid te worden. Ook kwam tegen het afbetaHngssystcc-m. Ten slot rde de lossenbroek uit Ai Wat de economisi ret ar is. de heer he toestand betreft. Is ch als de voorzitter. itoffelüke inzinking in onzen tijd lj^ onaire kringen (vernamen heeft God willen houden bulten het leven: God voor den Zondag en de mam ■oor de andere dagen. Met vrome woorden n heel wat sociale ongerechtigheden goed Wie denkt, dat het sociale vraagstuk los sta: het Christendom kot re standpunt, hetzij h. arbeiders-revolutionaire. Spr. wekt de Zeeuweche „patrimonium mannen op. getrouw voort te arbeiden. Na afhandeling van enkele hulehoudelök* zaken eindigde de heer Boesenbrc SLIBJACHt K.N.J.V. De Koninklijke Nederlandsche Jachtvereeniging hield Zaterdagmiddag een sllbjacht ire de omgeving van Den Haag. Op ome foto ziet men generaal Insingcr in gesprek met den jongsten deelnemer. ALLARD PIERSON 1831 -- 8 APRIL - 1931 Door A. B. W. M. KOK III. Slot Welke beteekenis hebben dan de guds- diensten? Ze blijven hem waardevol als het on schatbare boek, waarin ons vertolkt staat de rijkste gemoedservaring des menschen. F.cn bepaalde religie heeft hij niet meer noodig: de zedelijkheid is van den gods dienst losgemaakt Niet het Christelijk ge loof brengt goede vruchten voort maar de beschaving en de bestudeering der bescha ving maakt ons zedelijk, is een paedagoog tot zedelijkheid. Dan wordt hij ook onbillijk en bitter in zijn bestrijding nan bet Christendom. Hij spreekt van het „sentimenteele" Nieuwe Testament In „Israël" schrijft hij: „Als onaandoen lijke natuurmacht werkt de God van Schepping en ParadijsgeschiedenisNiets wreeders dan het verhoor en de yeroordee- ïing van Adam en EvaGod blijft ook in de geschiedenis van Ahraham het onaan doenlijk Wezen dat wij kennen". ln hetzelfde werk noemt hij de Boeken Koningen en Kronieken bronnen van teleur stelling, het boek Esther een onmenschelü- Jten roman. Het Christendom oordeelt hij heeft Hot tweede gedeelte stond in ons blad verslappend op het menschelijk karakter gewerkt. De Christelijke godsdienst is de re ligie waarin de mensch „vertroeteld" wordt, de onpractische religie, omdat ze 's men schen bestemming zoekt in eigen zaligheid en een leven hiernamaals. Pierson is scepticus geworden. Wat is waarheid? En dat de man, die vroeger had geschre ven over ,yhet noodlottig scepticisme, dat voor ware wetenschap even schadelijk is als 't domst bijgeloof'. De man, die zoo scherp zijn tegenzin legen 't scepticlime had uitgesproken: „Ik heb er geen eerbied voor, 't scepticisme is geen richting, het ls vertwijfeling, 't is moedeloosheid, 't is lief deloosheid. 't is traagheid des geestes 't is een misgeboorte van onze overprikkelde en sensuëele beschavingen heeft ook geen aanspraak op onze achting" (in art. „Waardeering" in De Gids, 1861). Maar straks schijnt hij terug te keeren en is er verwachting, dat hij de hoofdwaarhe den van het Christendom weer aanvaarden zal. Van Rotterdam was hjj naar Heidelberg vertrokken 1), waar hij een opstel schrijft: „Keerpunt in de wijsgeerige ontwikkeling". Volgens prof. v. d. Wijck spreekt hieruit de stemming van „iemand, die na uren lang in donkere, onderaardsche gewelven rondgedoold en aan zijn levensbehoud ge wanhoopt te hebben eindelijk tot 't vroolijke daglicht teruggekeerd is". Ja, nog grooter zou de verbazing worden. In enkele steden van zijn vaderland houdt hij een lezing over Alexander Vinet. Waarom is deze Christen hem zoo sympa thiek? Omdat Vinet de levensvragen trachtte op te lossen „van de verhevenheid van dien ALLARD PIERSON Naar een teekealng van Jan Vetti kruisheuvel, waar het strijdend mensch- dom voor het eerst het woord der verzoe ning van zijns Verlossers stervende lippen opgevangen heeft". Hij spreekt weer over een zondeval, over het kruis van Golgotha, dat de geslagen wonde geheeld heeft. Heisas 't bleek alras één mislukte po ging te zijn geweest ojn de aandoeningen van zijn jeugd weer op te wekken. Hij gelooit niet meer, wat hij zoo innig gaarne wilde gelooven. Tenslotte blijft er één ding voor hem over, waarom het leven levenswaard is, één ding, dat de bron kan zijn, waaruit ver troosting voor het gemoed vloeit. Dat ééne ding is: de kunst De kunst wordt hem al meer plaatsver vanger van religie en wetenschap. Vroeger (1862) had hij reeds hoog den lof van. de kunst bezongen in een voordracht over: „De beteekenis der kunst voor het ze delijk leven". We lezen daar o.a.: „Welk kerkgeloof ons stichten zal, wij kunnen er lang over redetwisten, heden en morgen en tot onzen laatsten dag. En het is goed ook. Ik weet evenwel iets uit nemen der voor mij. Ik weet evenwel iets uitnemender voor u en voor mij. Ontsluit uw deuren oude ern stige kathedraal, laat ons beklemd gemoed ruim ademhalen onder uw hooge, spitse bogen, laat ons wandelen in het zacht, aan doenlijk licht, dat door uwe gekleurde ven sterruiten breekt, en de godsdienstige ge waarwordingen zullen zich verdringen in onze borstDaarom laat ons haar (de kunst. K.) liefhebben met onze beste liefde Naderen wij nooit hare meesterstukken. zonder voorbereiding, zonder uen hoogere wijding te hebben gegeven aan de stemming van ons gemoed". In zijn voordracht „Schoonheidszin" (1868) gaat hij nog verder. Velen dachten, dat hij toen reeds niet meer wilde onder scheiden tusschen het aesthetisch en hei godsdienstig leven. Geen wonder, waar hij met volkomen instemming Goethe's woord aanhaalde: Wie wetenschap en kunst bozit heeft godsdienst, wie ze niet bezit (het volk dus. K.) hebbe religie. Maar nog duidelijker taal sprak hij in zijn (1S94 uitgegeven) voordracht: „Kunst net aangewezen strijdperk der geesten in onzen tijd". Geen heiliging zoekt hij meer in de »»H- gie; geen troost put hij meer uit het geloof in Jezus Christus. Neen heiligend en troostend is voor hem de invloed, de wer king der kunst Heiligend want alleen een ede! mensch kan echte kunst op den waren prijs schat ten, ja haar zelfs verdragen: ze redt on» van alle gemeenheid. En troostend, want zij vergoedt alleen het gemis van religie en weten, ja mét de kuust heeft men ook de religie: ze redt ons van de vertwijfeling. 't Was niet op 't laatst van zijn leven, dat hij dichtte 2): Ik ben thans uw kind, dat klinkt zoo eoet. Gij, gij hebt mij lief, dat doet zoo goed. Dat 's balsem in al mijn wonden; En ik heb u lief, dat voelt mijn hart; In 't felst van den strijd, in 't diepst der smart. Heb ik u, o mijn God gevonden. Bij zijn graf werd e'en ander gedicht voor gelezen. Hij had 't op zijn sterfbed uitdruk kelijk gevraagd. En daarin deze regels: En houdt het graf Bij al zijn kaf Een levenskiem verborgen Hij wist geen antwoord te geven. „On kunde overal en. als vrucht „onzekerheid". Zijn leven eindigde met een: Wij weten niet. Hij was agnosticus geworden. Tragisch einde. En daarom nogeens: voor ons heeft niet zoozeer de theoloog Pierson, de filosoöf Pierson, maar de kunstenaar Pierson beteekenis. Niet de theoloog hii schoof de kunst in de plaats der theologie. Niet de wijsgeer hij heeft geen eigen stelsel opgebouwd. De kunstenaar. Maar als kunstenaar was hij dan ook eert van de edelsten. In „Hellas" schrijft hij: Leve. wie %et kan, als een stumper of een lastdier: voor den Helleen is schoonheid het natuurlijk! kleed voor zijn aangeboren adel. Pierson had iets van den Griek, zelfs ill zijn uiterlijke verschijning. Zonder kunst, zonder schoonheid kon hij niet leven. Van zijn schoone kunst kunnen ook wij genieten. Moge Naber's voorspelling geen ijd»f* profetie blijken: „Ik vermoed, dat de dag in aantocht is, waarop ieder, zoowel vrouw' als man, die in Nederland op den naam van beschaafd mensch aanspraak maakt, zich schamen zal niet gelexen te hennen wat Pierson in Hellas over Pindarus zegt." 3) Allard Pierson dorstte naar schoonheid. De volkomenheid der schoonheid is het Sion Gods. Jezus Christus is de sohoonste der men« schenkinderen. Het allerschoonste heeft Pierson niet ge vonden. 1) Hier was hij eerst privaat-docent, later hoogleeraar aan de Universiteit. In 1877 volgde zijn benoeming tot hoogleeraar in de archaeologie en de kunstgeschiedenis te Amsterdam. Hij gaf ook een bundel Gedichten uit. 3) Prof. S. A. Naber gaf een uitvoerig® levensbeschrijving in „Allard Pierson her dacht". In 1924 gaf dr. IT. H. Boersomn een studiü over hem uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1931 | | pagina 5