Minuut feitedft CTmiriui t En nu nog de üaaisfe dagen EERSTE BLAD. NIEUWJAARSGROET BINNENLAND. 20NNEMEN*| Per kwartaal f 3.23 (Reschlkklngskosten 1 O 151 )er week t 9*25i Voor hel Buitenland bij Wek» liiksrhe tending Bij daiteliikwhe zending „7.— Alles bil vooruitbetaling Losse Duinrner* S cent mei Zondagsblad 7 A cent Zondagsblad hiel afzonderlijk verkrijgbaar No 3237 Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Postbox 20 Postgiro 53936 D E B J C S11 e Sl fl i'M .&22Vl Elke rcRe] meer .0.4S Bij contract belangrijke korting. WOENSDAG 24 DECEMBER 1930 10e Jaargang Nog eenige dagen en 1930 zal weer voorbij zijn. Maken wij nu reeds een voorloopige balans op over de abonnementen-aanwas van ons blad, dan kunnen wij die gelukkig zeei gunstig noemen. Het geheele jaar door, week in, week uit, hebben onze trouwe propagandisten-lezers voor ons blad gewerkt. Meestal brachten zij één abonné gelijk aan. ,,Och", wordt er vaak door buitenstaanders gezegd, ,,wat beteekent voor een dagblad één abonné meer of minder". Indien zij echter zagen welk flink getai nieuwe lezers ook dit jaar weer door onze abonné's, één voor één, is aangebracht, zij zouden die uitdrukking zeker niet meer gebruiken. En nu resten nog enkele dagen, dagen, die men echter voor de propaganda voor ons blad nog buitengewoon productief kan maken. Hoeveel visite ontvangt men vaak niet met de Kerstdagen, hoeveel bezoeken legt men op Nieuwsjaarsdag niet af! En zou er dan niet even gelegenheid en tijd zijn om bij degenen, die ons blad nog niet kennen, zoo terloops het gesprek op dit onderwerp te brengen? Veel behoeft ge zeker niet te praten! Ons blad beveelt zichzelf al aan. De prachtige Kerstbijlage, die onze lezers ontvingen, zal hun bij dit propaganda-werk van niet geringen steun zijn. Zoolang de voorraad strekt, zenden wij deze bijlage aan alle nieuwe lezers toe! Benut zoo deze laatste dagen van 1930 nog goed. Wij zullen er U dankbaar voor zijn en gij zult zelf ook blij zijn, omdat gij er aan meegewerkt hebt ons blad tot steeds grooter bloei te brengen. Immers, iedere versteviging van onze positie komt den inhoud van ons blad ten goede Laat de eindspurt zonder weerga zijn. In elk Christelijk gezin het Christelijk dagblad! Nieuwe lezers op te geven aan de Agenten of aan DE ADMINISTRATIE Dit nummer bestaat uit VIER bladen Wegens het KERSTFEEST zal Donderdag en Vrijdag geen nummer van ons blad verschijnen DE KERSTBOODSCHAP Een kind is ons geboren; een zoon is ons gegeven; en de heerschappij is op zijn schouders. Ook daarom kan het geslacht van onze tijd zoo moeilijk in waarheid het Kerstfeest vieren, omdat juist in de eeuw van het Kind men het kind niet meer begeert. Er is zoo weinig blijd schap over het feit, dat een mensch ter wereld is gekomen. Eigenaardig en tragischmen spreekt over de rechten van het kind en men doet veel voor het verwaarloosde kind en toch wordt het kind haast kwalijk genomen, dat het ter wereld kwam en het schijnt wel of een kinder- arm volk gelukkig te prijzen is. Zoo geheel anders dus dan Hilde- brand in zijn Camera Obscura zong: Bewaar mij, Heer, mij en mijn broed ren en mijn vrinden, En hen zelfs, die een lust in mijne tranen vinden, Indien er zulken zijn, misschien; Dat zij nooit zomertijd aan bloemen arm bejamm'reri. Of bijenlooze korf, of schaapskooi zonder lamm'ren. Of kinderlooze woning zien. De verklaring ligt voor de handhet kind wordt meer als sociaal verschijn sel dan als schepsel Gods beschouwd wanneer het eenmaal geboren is, wordt het aanvaard door de maatschappij en is er zeer te waardeeren hulp voor het misdeelde schepsel, dat in 't ouderlijke huis te kort komt aan liefde en verzor ging; maar tegelijkertijd wordt er ge klaagd over de toename der bevolking, welke het leven zooveel moeilijke) maakt. En het is voor de wereld, die zich aan de invloed van Gods Woord ont trekt, èen onverklaarbaar raadsel, dat een vrouw na de geboorte van haar kind blijmoedig kan sterven met de jubel op de bleeke lippen: Ik heb achl kinderen voor den Heere gebaard. Ook de wereld viert haar Kerstfeest. Neen, wij bedoelen niet, de wereld, die het zoekt in ontheiliging der Kerstda gen door allerlei zondig vermaak; we denken hierbij ook niet aan een Kerstfeestviering, welke de wereld vrede aan politieke machtsontwikkeling bindt en van de vrede des harten niet gewaagt; we hebben het over het Kerstfeest, dat zich demonstreert met rood licht en groene hulst en opgaa stemmige melodieën en aardige sprook jes. Dat noemt men in onze dagen ook; Kerstfeest En misschien komt daai dan nog een verhaaltje van een lief en gehoorzaam kind bij, dat zelfs in een schamele schuilplaats zijn ouders toe lachte doch in de meeste gevallen is er zelfs van een kind geen sprake meer. en is de hoofdfiguur een oud Kerst mannetje, een grijs kaboutertje, dat schenken brengt en niets terugvraagt! Nochtans, het Kerstfeest zal voor ons een leeg gebaar en een ij del vertoon zijn, dat slechts tot onze verbeelding kan spreken, maar niet tot onze ziel, wanneer het niet is het groote feit: een Kind is ons geboren. Het kind, dat is het beeld en de be lofte der toekomst, dat was het van Eva's eerste moederweelde afhet was het in geheel eenige en voor de mensch heid beslissende zin toen Jesaja's pro fetie, te Bethlehem vervuld werd; en het zal dit blijven, zoolang Gods volk zal uitzien naar de dag, dat het laatste kind voor het Koninkrijk Gods geboren is. Tot op de dag van Jezus' géboorte hebben de vrome vrouwen, van Eva af, die meende, dat zij een zoon verworven had, tot Maria toe, die geloovig be rustte met het „mij geschiede naar Uw Woord"; zy' hebben met biddend en spannend verlangen uitgezien naar hei Kind, dat komen zou. En van de dag af, dat het wonder aan Maria geschied is, leeft in alle vrome vrouwen, nu sterk dan zwak, het geloof en de hoop, dat zij kinderen gewinnen mogen voor het Koninkrijk Gods. Is het dan wonder, dat de wereld, zelfs in deze eeuw van het kind, de Kerstboodschap niet meer verstaat en het Kind, dat geboren werd, liefst maar vervangt door het Kerstmannetje, dat geschenken rondstrooit? Is het in de grond der zaak geen spot met het heili ge, even afkeurenswaardig als het na- loopen van een volksverleider als Chris- namurti, wien men een geheel landgoed cadeau geeft ojn het rijke Kerstevan gelie te loochenen in theosofische séan ces? Elk Kerstfeest, dat het Kind in de kribbe uitgeschakeld heeft, vloekt metj eeuwenoude Kerstboodschap van den machtigen Profeet: Een Kind is ons geboren; een Zoon is ons gegeven; en de heerschappij is op Zün schouder: Vredevorst! Nog steeds volhardt de menschheid, die zich niet buigt onder Gods wil, Ir de eerste fout van Eva, die meende „een man van den Heere verworven te heb ben", doch later beleed, dat God een ander gezet had in de plaats, niet van Kaïn, die ze toch ook verloren had, maar van Abel, wiens bloed riep tot den hemel. Kan dan de mensch, die immeis triumfeert over al het schepsel Gods. die de natuur dwingt en de elementen dienstbaar maakt aan zijn doel; kan die mensch zijn eigen verlosser niet zijn, indien althans het woord „verlos sing" geen al te groote vernedering in houdt? Neen, zegt de Schrift, de Zoon, op wie alle vrouwen van de oude dag ge hoopt hebben, moet u gegeven-worden; hier is een wonder der geboorte noodig, zal er van wedergeboorte sprake kun nen zün. Och, het wonderly'ke en mysterieuze, daar wil de mensch wel aan; helder zienden en kaartlegsters beleven betere tüden dan heksen in de middeleeuwen; theosofie en spiritisme zijn geliefde wetenschappen en zelfs de geheimen der Vrijmetselarij oefenen aantrekkings kracht, al erkennen de voorstanders zelf, dat ze onvereenigbaar zün met orthodox Schriftgeloofmaar heen te gaan naar het Kind, dat geboren en den Zoon, die gegeven is, dat noemt de wereld dwaasheid. Zü moet zoo spreken, want anders zou zü erkennen, dat het heil der menschheid van buiten af tot haar ge bracht moet worden. Dat de redding van elders, van boven komt en boven- natuurlyk is. Het ware Kerstfeest predikt zoowel de verlossing als de zondeval. En de wereld, die de laatste verwerpt, omdat ze der menschen ellendigheid en mach teloosheid om het goede te doen of te, grillen, niet kan aanvaarden, moet oók het Kerstfeest terugwezen. Zij heeft geen hope der toekomst, zij ziet in het kind niet de lün der geslachten, zooals God die trekt, en loopt daarom ook aan het Kind in de kribbe voorbij. Geen Zcon, die gegeven is, maar ook geen Vredevorst, op wier.s schouders de heerschappij rust. Want de trotsch- heid belet den mensch ook om met de herders voor het Kind in de kribbe te knielenen het materialisme houdt hem ei van terug om met de wüzen het offei van goud en wierook en mirre te bren gen. Het Kind is óók Koning. De Koning der eere en der eeuwen. De Vredevorst, die ja, gaven uitdeelt, vrede en blijd schap en niet alleen zelf het offer bracht, maar ook het offer vraagt. Het menschdom van onze tijd zit ge kluisterd in de banden van materialis me, en tot de menschheid behooren ook wij. Ook de Christenen willen zot. gaarne wereld-open zijn, opdat zü toch niet voor dompers en achterlü'ken aan gezien mogen worden, die vreemd staan tegenover het moderne leven; en zoo hebben velen hun ziel afgeblind van het Licht, dat in de Kerstnacht straalt. Daarom vraagt het Kind een offer; een verzaking van de wereldeen nooit eindigende strüd tegen alles, wat het Pro Kege in den weg staat. Tot dien arbeid roept het Kerstfeest ons in het jaar, dat, zoo God het wil, ook voor ons straks gaat beginnen en mét de erkenning, dat we in dit jaai in zooveel te kort schoten. Zooals Johannes de Dooper de weg bereider was voor het Kind te Bethle hem geboren; zoo mag ons schoonste beroep zijn om door Gods genade een effen baan te maken voor het Kind. dat nu als Koning heerscht en straks als Koning volkomen triumfeeren zal. Als voor Johannes, die doopende aan de Jordaan, de held van de dag was, (te crisis in zijn leven gekomen is en zijn discipelen hem meedeelen, dat „zij al len komen tot Jezus" «f( Joh. 3 26), dan antwoordt deze grootste der profe ten, niet in fatalistische berusting maar met schallende blijmoedigheid: „Hij moet wassen, maar ik minder worden." Dat is het offer, dat hy' brengt aan het Kind in de kribbe; en de Kerst boodschap heeft voor ons, in 't wezen der zaak, geen andere inhoud dan deze om het offer der gehoorzaamheid te brengen, opdat wy worden als de kinderkens, aan wie de waarheid geo penbaard wordt en voor wie het eeuwi ge leven is, door den grooten Vrede vorst, die ons leert zeggenIk leef, doch niet meer ik, want Christus leeft in my. IN DEN KERSTNACHT De stalspelonk lag dompig, kil en donker. Een walmende flambouw gaf rossen schyn. De gril'ge vlam schoot telkens hel geflonker In 't vocht der wanden als in kristalijn. Maria lag in doffen slaap verzonken üp 't duffe stroode worsteling was bang Om haren zoon. Het leven hem geschonken Kocht zy' met doodsstrijd, vele uren lang En in den leemen voedertrog der schapen, Bewaakt door Jozef, sluimerde het Kind, God,. .Schepper, nu door God als mensch geschapen, Wyl God in 's menschen vreê behagen vindt. Zacht week de deur en bloode herders bogen, Hun beden preev'lend, vroom hun ruige hoofd. Ze durfden nauw te nad'ren, maar hun oogen Genoten 't zién van 't heil, hun pas beloofd. Maria keek hen aan met bly verbazen, Toen zy" ontwaakte door hun zacht gerucht. Haar oogen lachten stil, de herders lazen In haren blik haars harten zoet genucht JOHAN GOOSSEN. Evenals vorige jaren stellen wij ook na onze lezers in de gelegenheid hun elkander via ons blad toe te roepen. Het verzenden van naamkaartjes bij de jaar wisseling is kostbaar en bet plaatsen van een advertentie verreweg goedkooper dan elke andere manier, speciaal voor zaken- menschen. Bovendien is, opdat dc kosten voor niemano een bezwaar behoeven te zijn. met den prijs dezer annonces verre afgeweken van de gewone tarieven. Zij, die in het Nicuwjaarsnummer een advertentie wenschen te ulaatsen, gelieven dezt aan het bureau van ons blad, Bree straat 123, op te geven. De prijs is 0.50 voor 1—5 regels. 8 regels 0.75, 10 regels f 1.—, tegen contante beta ling, of toezending van het bedrag in post zegels, per postwissel cl per giro. Lezers van ons blad, wonende buiten Leiden, worden opmerkzaam gemaakt op dit laatste. Tijdige opgave van de advertentie is zeer gewenscht. DE ADMINISTRATIE. KERSTFEEST EN VLOOTPLAN. Zooals te doen gebruikelijk is, heeft men bij de behandeling van het Vlootplan in de Eerste Kamer voor de zooveelste maal de in geestelijke verwarring geboren vraag gesteld: Durft gij, met het Kerstfeest voor u, besluiten tot de bouw van oorlogssche pen? Deze vraag is niet ter zake dienende om- jat ze berust op een gansch valsche en on schriftuurlijke uitleg van de Yredesböod- échap van Bethlehem; en wanneer ze in dit verband al gesteld mocht worden, dan zou men ze toch in ieder geval moeten richten tot hen, die de haat tusschen de volkeren aanwakkeren en zoo dn oorlog voorbereiden en niet tot hen, die een krui ser bouwen om het gevaar te keeren en de zelfstandigheid van eigen land en volk te verdedigen. Doch laten we ons ditmaal eens op het zelfde standpunt stellen als zij die de vraag deden. En dus het komende Kerstfeest in onmiddellijk verband brengen met bouw van oorlogsschepen; zonder- zelfs rekening te houden met de klare waarheid, dat het er niets toe doet, op welk tijdstip zoo'n be sluit genomen wordt, hetzij in de Kerst week of zes maanden later. Het komt im mers alleen op het besluit zelf aan. Is het een schrijnende tegenstelling: krui- serbouw en Kerstfeest? Ja gewis; want als de geheele wereld leefde naar het Kerst evangelie, dan ware cr vrede op aarde, niet alleen in dé harten van menschen, doch ook in de internationale verhoudingen; EJlke strijd en tweedracht, ook dc klas senstrijd; elke toerusting tót de krijg, oók economisch, vloekt met het Kerstfeest. Doch waarom? In dc grond der zaak om deze reden, dat menschen en volkeren het eerste deel van de Engelenzang „Eere zij God", ter zijde schuiven en daardoor het „Vrede op aarde" krachteloos maken. Erger nog: het eerste wordt ontkend, bestreden zelfs; en daardoor slaat ook het tweede in zijn tegendeel om. Het gevolg? Dat in. de wereld thans een anti-Christelijke actie woelt en werkt, een openlijke en niets-ontziende strijd tegen al len, die met de'herders voor het Kind in de kribbe willen knielen; een geloofshaat, wel ke in het ongelukkigste land der wereld op laait tegen alle God-belijders en die in alle andere deelen der wereld doorwerkt als een gif om revolutie cn ellende voor tc berei den. Hoe groot is dit gevaar? Wij weton het niet; doch het. is als een smeulend, onheilig en onheilspellend vuur, dat onder de aard korst brandt Waar echter de toeleg mocht slagen, daar wordt gepoogd het heerlijke licht van de Kerstnacht te blusschen en hot Kerstfeest te ontwijden of te ontzielen; en om een be paald en niet denkbeeldig voorbeeld in ver band met het Vlootplan te kiezen, in ons Oost-Indië do vrije loop des Evangelies te stuiten! Ligt er dan eenige tegenstrijdigheid in om met het Kerstfeest in zicht zijn sanctie te geven aan een vlootplan, opdat wij, met Gods hulp en onder Zijn zegen, den boozen vijand mogen keeren, wanneer hij zou trach ten niet alleen onze maatschappelijke, maar ook de geestelijke goederen te rooven OFFICIEELE BERICHTEN RECHTERLIJKE MACHT. Bij Kon. besluit is benoemd tot kanton rechter te Utrecht Mr. A. N. L. Otten, thans kantonrechter te Alphen en Woerden. RIJKSGEBOUWENDIENST. De heer A. F. Buur ma te 's-Gravenhage is benoemd tot tijdelijk bouwkundig amb tenaar 1ste klasse bij den rijksgebouwen dienst. DIRECTE BELASTINGEN ENZ. Bij Kon. besl. is aan W. N. du Rieu, ont vanger der dir. belastingen en acc. te Oos terbeek, H. A. van de Vosse, accountant der dir. bel. te Eindhoven, en A. G. J. Lam, ve rificateur der invoerrechten te 's-Graven hage eervol ontslag uit 's Rijks dienst ver leend; zijn benoemd tot adj.-accountant der dir. bel. te Almelo H. Haverman, tijdelijk adj.- accountant der dir. bel. te Amsterdam; tot landmeter van het kadaster te Brieile H. J. Hennink, adsp.-landmeter van het ka daster te 's-Hertogenbosch; R. Wels, adsp.- landmeter van het kadaster te Dordrecht; W. van Aggelen, adsp.-landmeter van het kadaster te Amsterdam. MUNTWEZEN. Bij Kon. besl. is eervol ontslag verleend aan D. de Leur, controleur bij 's Rijks Munt te Utrecht. ONDERSCHEIDINGEN. Bij Kon. besl. is toegekend de aan de Orde van Oranje-Nassau verbonden eeremedaille: in zilver aan: J. J. van Douvereh, voor heen werkmeester in de bankwerkerij der N. V. Ijzerfabriek „Tegelen", v.h. Dentjes en Co., te Tegelen; II ,H. Noten, werkmees ter in de ijzergieterij der N.V. „Industrie* te Tegelen; in brons aan: W. P. J. B. Ma thijsen, timmerman bij de N. V. Van der Bergh's Stoomschoenfabriek te 's-Hertogen bosch. PROV; STATEN ZEELAND HET LID TIMMERMAN NIET MEER HERKIESBAAR. De heer A. Timmerman (a.r.) te Zierik- zee, lid der Provinciale Staten van Zeeland, stelt zich bij de a.s. verkiezingen niet meer beschikbaar. DE POLITIE-RADIO-OMROEP Bekend gemaakt wordt dat, te rekenen vanaf 1 Jan. 1Q31, niet-politionaire berich ten moeten worden betaald. Onder deze niet-politionaire berichten zal o.a. worden verstaan, het opsporen van een weggeloopen kind, van een varend bloed verwant, die bij een stervende of ernstigen zieke wordt geroepen enz. De kosten van deze berichten, evenals die der extra uitzending bedragen f 5 per be richt, welk bedrag moet worden overge maakt aan den commissaris van politie te Hilversum. De commissaris behoudt zich echter het recht voor dergelijke berichten al of niet te verzenden, rekening houdende niet den aard dier berichten en met den beschikbaar ge stelden tijd voor uitzending. NED. REISVEREENIGING In dc dezer dagen te Utrecht gehouden jaarvergadering der Nederlandsche Ileis- vereeniging is een volledig bestuur geko zen, dat uit de volgende hoeren is samen gesteld: J. G. Beurs (Utrecht), J. .T. van Egmond (Goor), Mr. W. Osinga (Den Haag), J. Pan man (Haarlem), J. G. P. Sabel ('Haarlem), V. J. Uri (Groningen), A. C. Dykman (Rot terdam), J. van Ettinger (Don Haagt en J. J. Oltmans (Apeldoorn). LEEUWARDER HET BIO-VACANTIEOORD Naar wij vernemen heeft het „Bio-Vacan- tieoord", de bekende stichting van het film- en bioscoopbedrijf in ons land. geor ganiseerd in den Ned. Bioscoopbond, het fraaie landgoed „Het Russenduin" te Ber gen aan Zee aangekocht, tot welk bezit mede dertien H.A. beplante duingrond be hooren. In dit prachtige gebouw, dat wat afmetingen betreft, een modern kasteel ge lijkt, zal een vacantieoord gesticht worden, plaats biedend aan honderd kinderen van de meest behoeftige oudere uit geheel Ne derland. NED. SPOORWEGEN TELLING VAN REIZIGERS. Op de Nederlandsche Spoorwegen zal op de Zondagen 11, 18 en 25 Januari een tel ling van de reizigers in de treinen plaats vinden. FRIESLAND VOOR DE FRIEZEN VERGADERING A R. FRTSK F ORB AN. Te Leeuwarden werd een vergadering gehoudèn van het A. R. Frysk Forban, waar het doel dier vereeniging werd uit eengezet. Als het meest urgent werd o.a. naar voren geschoven, het streven, om de Frle- sche taal in eigen organisatie en geschrif ten te gebruiken. Voor Staten en gemeen teraden moeten candidaten gesteld wor den, die uitgaan van de Friesche nationa le gedachte. Ook dient men uit te komen met eigen candidaten, zonder uit Holland daarbij beinvloed te worden. De rechters moeten het Friesch kennen andere streken van ons larad Komen cursussen voor Friesche kinderen. Bij de inspectie op kweekscholen en middelbare scholen in het Noorden dient gerekend niet liet Friesch als leervak. Verder werden eenige economische wen schen geuit. o.a. ten opzichte van de droog making der Zuiderzee en een rijkskanaal Groningen—Harlingen. Wat de politiek betreft wil het ForbAn meer decentralisatie en behoud van het verband met het geheele rijk. De Prov. Sta ten dienen meer invloed te hebben, daar zij veel kunnen verrichten, wat nu uit Den Haag komt. Ook werd het kiezen van bur gemeesters in eigen gemeente besproken. De Friesche soldaten dienen zooveel moge lijk ondergebracht in Friesche. bataljons. Het bestuur van het Forban zal zich in verbinding stellen met het Friesch Dagblad, om te trachten een rubriek te zijner beschik king te krijgen. s-GRAVENHAGE MR. DUIJS RAADSLID AF Naar „Het Volk" verneemt heeft mr. J. E. W. Duys aan het federatiebestuur van de S.P.A.P te Den Haag medegedeeld, dat hjj, met het oog op zijn drukke werkzaamheden de a.s. vierjarige, periode niet meer een herverkiezing als raadslid in aan merking wenscht te komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 1