Minuut feitedft CTmiriui t
En nu nog de üaaisfe dagen
EERSTE BLAD.
NIEUWJAARSGROET
BINNENLAND.
20NNEMEN*|
Per kwartaal f 3.23
(Reschlkklngskosten 1 O 151
)er week t 9*25i
Voor hel Buitenland bij Wek»
liiksrhe tending
Bij daiteliikwhe zending „7.—
Alles bil vooruitbetaling
Losse Duinrner* S cent
mei Zondagsblad 7 A cent
Zondagsblad hiel afzonderlijk verkrijgbaar
No 3237
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Postbox 20 Postgiro 53936
D E B J C S11 e Sl
fl i'M
.&22Vl
Elke rcRe] meer .0.4S
Bij contract belangrijke korting.
WOENSDAG 24 DECEMBER 1930
10e Jaargang
Nog eenige dagen en 1930 zal weer voorbij zijn.
Maken wij nu reeds een voorloopige balans op over de
abonnementen-aanwas van ons blad, dan kunnen wij
die gelukkig zeei gunstig noemen.
Het geheele jaar door, week in, week uit, hebben onze
trouwe propagandisten-lezers voor ons blad gewerkt.
Meestal brachten zij één abonné gelijk aan. ,,Och",
wordt er vaak door buitenstaanders gezegd, ,,wat
beteekent voor een dagblad één abonné meer of minder".
Indien zij echter zagen welk flink getai nieuwe lezers
ook dit jaar weer door onze abonné's, één voor één, is
aangebracht, zij zouden die uitdrukking zeker niet meer
gebruiken.
En nu resten nog enkele dagen, dagen, die men echter
voor de propaganda voor ons blad nog buitengewoon
productief kan maken. Hoeveel visite ontvangt men
vaak niet met de Kerstdagen, hoeveel bezoeken legt
men op Nieuwsjaarsdag niet af! En zou er dan niet
even gelegenheid en tijd zijn om bij degenen, die ons
blad nog niet kennen, zoo terloops het gesprek op dit
onderwerp te brengen?
Veel behoeft ge zeker niet te praten! Ons blad beveelt
zichzelf al aan. De prachtige Kerstbijlage, die onze
lezers ontvingen, zal hun bij dit propaganda-werk van
niet geringen steun zijn.
Zoolang de voorraad strekt, zenden wij deze bijlage
aan alle nieuwe lezers toe!
Benut zoo deze laatste dagen van 1930 nog goed. Wij
zullen er U dankbaar voor zijn en gij zult zelf ook blij zijn,
omdat gij er aan meegewerkt hebt ons blad tot steeds
grooter bloei te brengen. Immers, iedere versteviging
van onze positie komt den inhoud van ons blad ten goede
Laat de eindspurt zonder weerga zijn.
In elk Christelijk gezin het Christelijk dagblad!
Nieuwe lezers op te geven aan de Agenten of aan
DE ADMINISTRATIE
Dit nummer bestaat uit VIER bladen
Wegens het KERSTFEEST zal
Donderdag en Vrijdag geen nummer
van ons blad verschijnen
DE KERSTBOODSCHAP
Een kind is ons geboren; een
zoon is ons gegeven; en de
heerschappij is op zijn schouders.
Ook daarom kan het geslacht van
onze tijd zoo moeilijk in waarheid het
Kerstfeest vieren, omdat juist in de
eeuw van het Kind men het kind niet
meer begeert. Er is zoo weinig blijd
schap over het feit, dat een mensch ter
wereld is gekomen.
Eigenaardig en tragischmen
spreekt over de rechten van het kind en
men doet veel voor het verwaarloosde
kind en toch wordt het kind haast
kwalijk genomen, dat het ter wereld
kwam en het schijnt wel of een kinder-
arm volk gelukkig te prijzen is.
Zoo geheel anders dus dan Hilde-
brand in zijn Camera Obscura zong:
Bewaar mij, Heer, mij en mijn broed ren
en mijn vrinden,
En hen zelfs, die een lust in mijne
tranen vinden,
Indien er zulken zijn, misschien;
Dat zij nooit zomertijd aan bloemen arm
bejamm'reri.
Of bijenlooze korf, of schaapskooi
zonder lamm'ren.
Of kinderlooze woning zien.
De verklaring ligt voor de handhet
kind wordt meer als sociaal verschijn
sel dan als schepsel Gods beschouwd
wanneer het eenmaal geboren is, wordt
het aanvaard door de maatschappij en
is er zeer te waardeeren hulp voor het
misdeelde schepsel, dat in 't ouderlijke
huis te kort komt aan liefde en verzor
ging; maar tegelijkertijd wordt er ge
klaagd over de toename der bevolking,
welke het leven zooveel moeilijke)
maakt.
En het is voor de wereld, die zich
aan de invloed van Gods Woord ont
trekt, èen onverklaarbaar raadsel, dat
een vrouw na de geboorte van haar
kind blijmoedig kan sterven met de
jubel op de bleeke lippen: Ik heb achl
kinderen voor den Heere gebaard.
Ook de wereld viert haar Kerstfeest.
Neen, wij bedoelen niet, de wereld, die
het zoekt in ontheiliging der Kerstda
gen door allerlei zondig vermaak;
we denken hierbij ook niet aan een
Kerstfeestviering, welke de wereld
vrede aan politieke machtsontwikkeling
bindt en van de vrede des harten niet
gewaagt; we hebben het over het
Kerstfeest, dat zich demonstreert met
rood licht en groene hulst en opgaa
stemmige melodieën en aardige sprook
jes.
Dat noemt men in onze dagen ook;
Kerstfeest En misschien komt daai
dan nog een verhaaltje van een lief en
gehoorzaam kind bij, dat zelfs in een
schamele schuilplaats zijn ouders toe
lachte doch in de meeste gevallen is er
zelfs van een kind geen sprake meer.
en is de hoofdfiguur een oud Kerst
mannetje, een grijs kaboutertje, dat
schenken brengt en niets terugvraagt!
Nochtans, het Kerstfeest zal voor
ons een leeg gebaar en een ij del vertoon
zijn, dat slechts tot onze verbeelding
kan spreken, maar niet tot onze ziel,
wanneer het niet is het groote feit: een
Kind is ons geboren.
Het kind, dat is het beeld en de be
lofte der toekomst, dat was het van
Eva's eerste moederweelde afhet was
het in geheel eenige en voor de mensch
heid beslissende zin toen Jesaja's pro
fetie, te Bethlehem vervuld werd;
en het zal dit blijven, zoolang Gods
volk zal uitzien naar de dag, dat het
laatste kind voor het Koninkrijk Gods
geboren is.
Tot op de dag van Jezus' géboorte
hebben de vrome vrouwen, van Eva af,
die meende, dat zij een zoon verworven
had, tot Maria toe, die geloovig be
rustte met het „mij geschiede naar Uw
Woord"; zy' hebben met biddend en
spannend verlangen uitgezien naar hei
Kind, dat komen zou.
En van de dag af, dat het wonder aan
Maria geschied is, leeft in alle vrome
vrouwen, nu sterk dan zwak, het geloof
en de hoop, dat zij kinderen gewinnen
mogen voor het Koninkrijk Gods.
Is het dan wonder, dat de wereld,
zelfs in deze eeuw van het kind, de
Kerstboodschap niet meer verstaat en
het Kind, dat geboren werd, liefst maar
vervangt door het Kerstmannetje, dat
geschenken rondstrooit? Is het in de
grond der zaak geen spot met het heili
ge, even afkeurenswaardig als het na-
loopen van een volksverleider als Chris-
namurti, wien men een geheel landgoed
cadeau geeft ojn het rijke Kerstevan
gelie te loochenen in theosofische séan
ces?
Elk Kerstfeest, dat het Kind in de
kribbe uitgeschakeld heeft, vloekt metj
eeuwenoude Kerstboodschap van den
machtigen Profeet: Een Kind is ons
geboren; een Zoon is ons gegeven; en
de heerschappij is op Zün schouder:
Vredevorst!
Nog steeds volhardt de menschheid,
die zich niet buigt onder Gods wil, Ir
de eerste fout van Eva, die meende „een
man van den Heere verworven te heb
ben", doch later beleed, dat God een
ander gezet had in de plaats, niet van
Kaïn, die ze toch ook verloren had,
maar van Abel, wiens bloed riep tot
den hemel.
Kan dan de mensch, die immeis
triumfeert over al het schepsel Gods.
die de natuur dwingt en de elementen
dienstbaar maakt aan zijn doel; kan
die mensch zijn eigen verlosser niet
zijn, indien althans het woord „verlos
sing" geen al te groote vernedering in
houdt?
Neen, zegt de Schrift, de Zoon, op
wie alle vrouwen van de oude dag ge
hoopt hebben, moet u gegeven-worden;
hier is een wonder der geboorte noodig,
zal er van wedergeboorte sprake kun
nen zün.
Och, het wonderly'ke en mysterieuze,
daar wil de mensch wel aan; helder
zienden en kaartlegsters beleven betere
tüden dan heksen in de middeleeuwen;
theosofie en spiritisme zijn geliefde
wetenschappen en zelfs de geheimen der
Vrijmetselarij oefenen aantrekkings
kracht, al erkennen de voorstanders
zelf, dat ze onvereenigbaar zün met
orthodox Schriftgeloofmaar heen
te gaan naar het Kind, dat geboren en
den Zoon, die gegeven is, dat noemt de
wereld dwaasheid.
Zü moet zoo spreken, want anders
zou zü erkennen, dat het heil der
menschheid van buiten af tot haar ge
bracht moet worden. Dat de redding
van elders, van boven komt en boven-
natuurlyk is.
Het ware Kerstfeest predikt zoowel
de verlossing als de zondeval. En de
wereld, die de laatste verwerpt, omdat
ze der menschen ellendigheid en mach
teloosheid om het goede te doen of te,
grillen, niet kan aanvaarden, moet
oók het Kerstfeest terugwezen. Zij
heeft geen hope der toekomst, zij ziet
in het kind niet de lün der geslachten,
zooals God die trekt, en loopt daarom
ook aan het Kind in de kribbe voorbij.
Geen Zcon, die gegeven is, maar ook
geen Vredevorst, op wier.s schouders
de heerschappij rust. Want de trotsch-
heid belet den mensch ook om met de
herders voor het Kind in de kribbe te
knielenen het materialisme houdt hem
ei van terug om met de wüzen het offei
van goud en wierook en mirre te bren
gen.
Het Kind is óók Koning. De Koning
der eere en der eeuwen. De Vredevorst,
die ja, gaven uitdeelt, vrede en blijd
schap en niet alleen zelf het offer
bracht, maar ook het offer vraagt.
Het menschdom van onze tijd zit ge
kluisterd in de banden van materialis
me, en tot de menschheid behooren
ook wij. Ook de Christenen willen zot.
gaarne wereld-open zijn, opdat zü toch
niet voor dompers en achterlü'ken aan
gezien mogen worden, die vreemd
staan tegenover het moderne leven; en
zoo hebben velen hun ziel afgeblind
van het Licht, dat in de Kerstnacht
straalt.
Daarom vraagt het Kind een offer;
een verzaking van de wereldeen nooit
eindigende strüd tegen alles, wat het
Pro Kege in den weg staat.
Tot dien arbeid roept het Kerstfeest
ons in het jaar, dat, zoo God het wil,
ook voor ons straks gaat beginnen en
mét de erkenning, dat we in dit jaai
in zooveel te kort schoten.
Zooals Johannes de Dooper de weg
bereider was voor het Kind te Bethle
hem geboren; zoo mag ons schoonste
beroep zijn om door Gods genade een
effen baan te maken voor het Kind.
dat nu als Koning heerscht en straks
als Koning volkomen triumfeeren zal.
Als voor Johannes, die doopende aan
de Jordaan, de held van de dag was, (te
crisis in zijn leven gekomen is en zijn
discipelen hem meedeelen, dat „zij al
len komen tot Jezus" «f( Joh. 3 26),
dan antwoordt deze grootste der profe
ten, niet in fatalistische berusting maar
met schallende blijmoedigheid: „Hij
moet wassen, maar ik minder worden."
Dat is het offer, dat hy' brengt aan
het Kind in de kribbe; en de Kerst
boodschap heeft voor ons, in 't wezen
der zaak, geen andere inhoud dan deze
om het offer der gehoorzaamheid te
brengen, opdat wy worden als de
kinderkens, aan wie de waarheid geo
penbaard wordt en voor wie het eeuwi
ge leven is, door den grooten Vrede
vorst, die ons leert zeggenIk leef, doch
niet meer ik, want Christus leeft in
my.
IN DEN KERSTNACHT
De stalspelonk lag dompig, kil en donker.
Een walmende flambouw gaf rossen schyn.
De gril'ge vlam schoot telkens hel geflonker
In 't vocht der wanden als in kristalijn.
Maria lag in doffen slaap verzonken
üp 't duffe stroode worsteling was bang
Om haren zoon. Het leven hem geschonken
Kocht zy' met doodsstrijd, vele uren lang
En in den leemen voedertrog der schapen,
Bewaakt door Jozef, sluimerde het Kind,
God,. .Schepper, nu door God als mensch geschapen,
Wyl God in 's menschen vreê behagen vindt.
Zacht week de deur en bloode herders bogen,
Hun beden preev'lend, vroom hun ruige hoofd.
Ze durfden nauw te nad'ren, maar hun oogen
Genoten 't zién van 't heil, hun pas beloofd.
Maria keek hen aan met bly verbazen,
Toen zy" ontwaakte door hun zacht gerucht.
Haar oogen lachten stil, de herders lazen
In haren blik haars harten zoet genucht
JOHAN GOOSSEN.
Evenals vorige jaren stellen wij ook na
onze lezers in de gelegenheid hun
elkander via ons blad toe te roepen. Het
verzenden van naamkaartjes bij de jaar
wisseling is kostbaar en bet plaatsen van
een advertentie verreweg goedkooper dan
elke andere manier, speciaal voor zaken-
menschen.
Bovendien is, opdat dc kosten voor
niemano een bezwaar behoeven te zijn. met
den prijs dezer annonces verre afgeweken
van de gewone tarieven.
Zij, die in het Nicuwjaarsnummer een
advertentie wenschen te ulaatsen, gelieven
dezt aan het bureau van ons blad, Bree
straat 123, op te geven.
De prijs is 0.50 voor 1—5 regels. 8 regels
0.75, 10 regels f 1.—, tegen contante beta
ling, of toezending van het bedrag in post
zegels, per postwissel cl per giro. Lezers
van ons blad, wonende buiten Leiden,
worden opmerkzaam gemaakt op dit laatste.
Tijdige opgave van de advertentie is zeer
gewenscht.
DE ADMINISTRATIE.
KERSTFEEST EN VLOOTPLAN.
Zooals te doen gebruikelijk is, heeft men
bij de behandeling van het Vlootplan in de
Eerste Kamer voor de zooveelste maal de
in geestelijke verwarring geboren vraag
gesteld: Durft gij, met het Kerstfeest voor
u, besluiten tot de bouw van oorlogssche
pen?
Deze vraag is niet ter zake dienende om-
jat ze berust op een gansch valsche en on
schriftuurlijke uitleg van de Yredesböod-
échap van Bethlehem; en wanneer ze in
dit verband al gesteld mocht worden, dan
zou men ze toch in ieder geval moeten
richten tot hen, die de haat tusschen de
volkeren aanwakkeren en zoo dn oorlog
voorbereiden en niet tot hen, die een krui
ser bouwen om het gevaar te keeren en de
zelfstandigheid van eigen land en volk te
verdedigen.
Doch laten we ons ditmaal eens op het
zelfde standpunt stellen als zij die de vraag
deden. En dus het komende Kerstfeest in
onmiddellijk verband brengen met bouw
van oorlogsschepen; zonder- zelfs rekening
te houden met de klare waarheid, dat het
er niets toe doet, op welk tijdstip zoo'n be
sluit genomen wordt, hetzij in de Kerst
week of zes maanden later. Het komt im
mers alleen op het besluit zelf aan.
Is het een schrijnende tegenstelling: krui-
serbouw en Kerstfeest? Ja gewis; want als
de geheele wereld leefde naar het Kerst
evangelie, dan ware cr vrede op aarde, niet
alleen in dé harten van menschen, doch ook
in de internationale verhoudingen;
EJlke strijd en tweedracht, ook dc klas
senstrijd; elke toerusting tót de krijg, oók
economisch, vloekt met het Kerstfeest.
Doch waarom? In dc grond der zaak om
deze reden, dat menschen en volkeren het
eerste deel van de Engelenzang „Eere zij
God", ter zijde schuiven en daardoor het
„Vrede op aarde" krachteloos maken. Erger
nog: het eerste wordt ontkend, bestreden
zelfs; en daardoor slaat ook het tweede in
zijn tegendeel om.
Het gevolg? Dat in. de wereld thans een
anti-Christelijke actie woelt en werkt, een
openlijke en niets-ontziende strijd tegen al
len, die met de'herders voor het Kind in de
kribbe willen knielen; een geloofshaat, wel
ke in het ongelukkigste land der wereld op
laait tegen alle God-belijders en die in alle
andere deelen der wereld doorwerkt als een
gif om revolutie cn ellende voor tc berei
den.
Hoe groot is dit gevaar? Wij weton het
niet; doch het. is als een smeulend, onheilig
en onheilspellend vuur, dat onder de aard
korst brandt
Waar echter de toeleg mocht slagen, daar
wordt gepoogd het heerlijke licht van de
Kerstnacht te blusschen en hot Kerstfeest te
ontwijden of te ontzielen; en om een be
paald en niet denkbeeldig voorbeeld in ver
band met het Vlootplan te kiezen, in ons
Oost-Indië do vrije loop des Evangelies te
stuiten!
Ligt er dan eenige tegenstrijdigheid in om
met het Kerstfeest in zicht zijn sanctie te
geven aan een vlootplan, opdat wij, met
Gods hulp en onder Zijn zegen, den boozen
vijand mogen keeren, wanneer hij zou trach
ten niet alleen onze maatschappelijke, maar
ook de geestelijke goederen te rooven
OFFICIEELE BERICHTEN
RECHTERLIJKE MACHT.
Bij Kon. besluit is benoemd tot kanton
rechter te Utrecht Mr. A. N. L. Otten, thans
kantonrechter te Alphen en Woerden.
RIJKSGEBOUWENDIENST.
De heer A. F. Buur ma te 's-Gravenhage
is benoemd tot tijdelijk bouwkundig amb
tenaar 1ste klasse bij den rijksgebouwen
dienst.
DIRECTE BELASTINGEN ENZ.
Bij Kon. besl. is aan W. N. du Rieu, ont
vanger der dir. belastingen en acc. te Oos
terbeek, H. A. van de Vosse, accountant der
dir. bel. te Eindhoven, en A. G. J. Lam, ve
rificateur der invoerrechten te 's-Graven
hage eervol ontslag uit 's Rijks dienst ver
leend;
zijn benoemd tot adj.-accountant der dir.
bel. te Almelo H. Haverman, tijdelijk adj.-
accountant der dir. bel. te Amsterdam; tot
landmeter van het kadaster te Brieile H.
J. Hennink, adsp.-landmeter van het ka
daster te 's-Hertogenbosch; R. Wels, adsp.-
landmeter van het kadaster te Dordrecht;
W. van Aggelen, adsp.-landmeter van het
kadaster te Amsterdam.
MUNTWEZEN.
Bij Kon. besl. is eervol ontslag verleend
aan D. de Leur, controleur bij 's Rijks Munt
te Utrecht.
ONDERSCHEIDINGEN.
Bij Kon. besl. is toegekend de aan de Orde
van Oranje-Nassau verbonden eeremedaille:
in zilver aan: J. J. van Douvereh, voor
heen werkmeester in de bankwerkerij der
N. V. Ijzerfabriek „Tegelen", v.h. Dentjes
en Co., te Tegelen; II ,H. Noten, werkmees
ter in de ijzergieterij der N.V. „Industrie*
te Tegelen; in brons aan: W. P. J. B. Ma
thijsen, timmerman bij de N. V. Van der
Bergh's Stoomschoenfabriek te 's-Hertogen
bosch.
PROV; STATEN ZEELAND
HET LID TIMMERMAN NIET MEER
HERKIESBAAR.
De heer A. Timmerman (a.r.) te Zierik-
zee, lid der Provinciale Staten van Zeeland,
stelt zich bij de a.s. verkiezingen niet meer
beschikbaar.
DE POLITIE-RADIO-OMROEP
Bekend gemaakt wordt dat, te rekenen
vanaf 1 Jan. 1Q31, niet-politionaire berich
ten moeten worden betaald.
Onder deze niet-politionaire berichten zal
o.a. worden verstaan, het opsporen van een
weggeloopen kind, van een varend bloed
verwant, die bij een stervende of ernstigen
zieke wordt geroepen enz.
De kosten van deze berichten, evenals die
der extra uitzending bedragen f 5 per be
richt, welk bedrag moet worden overge
maakt aan den commissaris van politie te
Hilversum.
De commissaris behoudt zich echter het
recht voor dergelijke berichten al of niet te
verzenden, rekening houdende niet den aard
dier berichten en met den beschikbaar ge
stelden tijd voor uitzending.
NED. REISVEREENIGING
In dc dezer dagen te Utrecht gehouden
jaarvergadering der Nederlandsche Ileis-
vereeniging is een volledig bestuur geko
zen, dat uit de volgende hoeren is samen
gesteld:
J. G. Beurs (Utrecht), J. .T. van Egmond
(Goor), Mr. W. Osinga (Den Haag), J. Pan
man (Haarlem), J. G. P. Sabel ('Haarlem),
V. J. Uri (Groningen), A. C. Dykman (Rot
terdam), J. van Ettinger (Don Haagt en J.
J. Oltmans (Apeldoorn).
LEEUWARDER
HET BIO-VACANTIEOORD
Naar wij vernemen heeft het „Bio-Vacan-
tieoord", de bekende stichting van het
film- en bioscoopbedrijf in ons land. geor
ganiseerd in den Ned. Bioscoopbond, het
fraaie landgoed „Het Russenduin" te Ber
gen aan Zee aangekocht, tot welk bezit
mede dertien H.A. beplante duingrond be
hooren. In dit prachtige gebouw, dat wat
afmetingen betreft, een modern kasteel ge
lijkt, zal een vacantieoord gesticht worden,
plaats biedend aan honderd kinderen van
de meest behoeftige oudere uit geheel Ne
derland.
NED. SPOORWEGEN
TELLING VAN REIZIGERS.
Op de Nederlandsche Spoorwegen zal op
de Zondagen 11, 18 en 25 Januari een tel
ling van de reizigers in de treinen plaats
vinden.
FRIESLAND VOOR DE FRIEZEN
VERGADERING A R. FRTSK F ORB AN.
Te Leeuwarden werd een vergadering
gehoudèn van het A. R. Frysk Forban,
waar het doel dier vereeniging werd uit
eengezet.
Als het meest urgent werd o.a. naar
voren geschoven, het streven, om de Frle-
sche taal in eigen organisatie en geschrif
ten te gebruiken. Voor Staten en gemeen
teraden moeten candidaten gesteld wor
den, die uitgaan van de Friesche nationa
le gedachte. Ook dient men uit te komen
met eigen candidaten, zonder uit Holland
daarbij beinvloed te worden.
De rechters moeten het Friesch kennen
andere streken van ons larad Komen
cursussen voor Friesche kinderen. Bij de
inspectie op kweekscholen en middelbare
scholen in het Noorden dient gerekend niet
liet Friesch als leervak.
Verder werden eenige economische wen
schen geuit. o.a. ten opzichte van de droog
making der Zuiderzee en een rijkskanaal
Groningen—Harlingen.
Wat de politiek betreft wil het ForbAn
meer decentralisatie en behoud van het
verband met het geheele rijk. De Prov. Sta
ten dienen meer invloed te hebben, daar zij
veel kunnen verrichten, wat nu uit Den
Haag komt. Ook werd het kiezen van bur
gemeesters in eigen gemeente besproken.
De Friesche soldaten dienen zooveel moge
lijk ondergebracht in Friesche. bataljons.
Het bestuur van het Forban zal zich in
verbinding stellen met het Friesch Dagblad,
om te trachten een rubriek te zijner beschik
king te krijgen.
s-GRAVENHAGE
MR. DUIJS RAADSLID AF
Naar „Het Volk" verneemt heeft mr. J. E.
W. Duys aan het federatiebestuur van de
S.P.A.P te Den Haag medegedeeld, dat hjj,
met het oog op zijn drukke werkzaamheden
de a.s. vierjarige, periode niet meer
een herverkiezing als raadslid in aan
merking wenscht te komen.