§fer élkli
MAISON LOUIS DEVENS
HANDWERKEN
Waar het om gaat
MODE - VAKSCHOLEN
DESGEWENSCHT TERMIJNBETALING
OOR DE VROUW No. 4<?
ZATERDAG 6 DECEMBER 1930
ii
Het eerste deel van dit artikel besloot ik
et do opmerking, dat de kwestie: lang of
rt haar, cr eon was van de vele waarover
Ifs bij ernstige positieve Christenen, die
n beginsel ook werkelijk belever
rschil van meening bestaat.
Zoodat niet eenvoudig te beweren valt: zoo
het Christelijk, en anders niet.
In ieder geval is het wereldgelijkvormig-
id, zegt daar wellicht iemand.
Jelfs'dat is te betwijfelen. Lang niet alle
reldlingen volgen deze mode, en lang niet
8 Christenvrouwen dragen het haar lang.
[emand dde me ook eens met het
«vaar van wereldgelijkvormigheid aan-
iverd boos, toen ik antwoordde: men
lijnt bij vele Christenen veel banger te
van wereld gelijkvormigheid dan
reldgelijk zondigheid.
Onzin," zei hij, „wereldgelijk v o r m i g-
id, dat is iets dat bestaat, maar wereld
ijk z o n d i gh ei d dat bestaat niet"
- Nee?
wereldgelijkzondigheid, dat is een
dat ik nooit gehoord heb, dat is een
lord, dat niet bestaat'
zeker, het wóórd, dat bestaat niet
immer genoeg, want dat bewijst slechts
waarheid van wat ik zei: wereldgelijk-
idigheid; het eendere zondige leven van
vele Christenen, die o zoo precies wil
zorgen in hot uiterlijk te verschillen
i de wereld, maar die even erg, zelfs
k erger, twistend haatdragend, leugen
itig, lui en onzedelijk zijn als de dienaars
wereld, over die gelijkheid, daar
wc naar evenredigheid veel minder
it
Vaarom mogen in streken, waar nog
ienvetsche k'.eederdachten heorschen de
ristenméisjes wel evengoed als alle an
•o de haren kortgeknipt dragen, als dit
io hoorf' onder de muts? Is dat soms
m o d e, al is ze dan iets ouder?
elk geval kunnen wc hier in onze
ouwenrubriek als regel geen polemiek
iyoeren over zulke dingen,
nóg nooit gemérkt heeft' dat i
èdingmodolfthï, in vergelijking met
niet slechts de neutraio, maar ook
nieeste Christelijke bladen, gunstig afste
op het punt van eenvoudige, gepaste,
ige kleeding, en zou willen, dat we hier
log verder gingen en uitsluitend lang-
rafhecldingcn gaven, die toont daarmee
weinig goeden wil tot waardeering
,i absolyut gebrek aan begrip van de
jlijkheden .verbonden aan het vullen én
lenstellen, (inclusief het verkrijgen i
feldingeh). van een vrouwenrubriek v
verschillenden kring en stand, dat
zoo iemand eigenlijk geen half uur
sten willen verpraten.
natuurlijke haardracht; dus lang haar"
oo drukt onze briefschrijfster het uit en
oelt daarmee haai- afkeuring uit te spre
over de plaatjes die schortmodellen of
iisekraagjes vertoónen.
aar wat dan? Voortaan de koppen af-
ppen van de plaatjes, die kort haar ver-
nen? liet is een klein werkje, en is onze
res dan tevreden, zijn we dan opeens
te Christenen?'
ch, laten we toch elkander op zoo'n af-
id in die kleine dingen vrijheid gunnen
ieder in ons eigen huis en vooral in ons
m hart het onkruid wieden. Als het góed
sullen we daar zoo lang en zoo aanhou-
mee bezig zijn, dat we toch geen tijd
vinden om ook nog bij anderen te
n wieden; wat zeg ik: geen tijd om
bij anderen te zien zelfs! Want altijd
altijd zullen we dan bij onszelf In de weei
eten blijven om het onkruid baas te blij-
dat telkens en telkens weer komt op
lieten.
als ik nu nog even een paar praktische
lerkingen plaatsen mag: wie maakt het
wat natuurlijke dracht is? Zou dat niet
het haar lang op den rug te dragen,
cliten we het dan eigenlijk wel opsteken?
•lijk is dat in elk geval toch ook
L Rn wat nu speciaal die plaatjes betreft:
vertonen toch immers geen lezeressen
ons blad en worden ook niet als illti-
ities bij verhalen of gebeurtenissen ge-
dan zou het heel anders zijn. Maar
gaat het uitsluitend om de kleeding
lellen grootcndecls confectie-modellcn, al
te waarschijnlijk in de Hollandsrhc
efi niet vinden. Het zijn dus in zekeren
elalage-poppen wat we hierbij vertoo
Ze bestaén eenvoudig niet met ouder-
sche haardrachten.
loopt onze lezeres nooit in winkels, waar
lage-poppen met kort haar in do kast
an? Zou ze zelfs niet misschien wel 's
mantel aangepast, ja, gekocht heb
ben, die om zoo'n kortharige pop gehangen
had?
I k zal er haar zeker niet hard om vallen
Kijk, als onze lezeres hier een luchtig
standje half bij wijze van gekhcidje, gege
ven had, zou ik dat voel onschuldiger ge
vonden hebben dan nu zij zoo'n ernst van
do zaak maakt.
Laat ons tegenover elkander wijsheid be
trachten eil liefde, dan vitten we niet dan
ergeren we ons ook nooit zoo licht, dan wie
den we het onkruid eerst in eigen tuin en
vinden niet zooveel tijd oni het bij anderen
op te merken.
Leven wc nu, nu 't aan alle kanten brandt
en ploft en moordt in.de wereld leven wc
nu in een tijd om van zulke kleine dingen
beginselkwcSties te maken?
Ik begrijp niet, zeggen nu anderen mis
schien: „als u, als redactrice zooveel besef
hebt van den ernst dezer dingen en dezer
tijden, dat u dan nog zoo heele kolommen
kunt vullen met nietswaardigheden als
strikjes eil kWikjes voor japonnen, hand
werkjes voor tijdverdrijf on recepten voor
lekkerbekken, enz. enz. Is daar clan onze tijd
niet te ernstig voor?
Laat me, nu we toch bezig zijn wc
doen dit niet dikwijls dan ook deze vraag
nog beantwoorden.
Neon, ik vind dat geen tijdverknoeien en
geen bewijs van gebrek aan ernst, enz. Juist
omdat het léven zoo moeilijk en de tijd zoo
ernstig is hebben we zoo'n behoefte aan
eenige onschuldige vorpoozing, om niet te
zeggen, afleiding, van het zorgen en tobben,
het afgrijzen en den angst, die de dingen
van deze dagen in ons oproepen, moéten
oproepen.
Maar heel wat anders, veel erger en veel
schuldiger ook, dan-het af en toe ter ver-
poozi.ng zich bezig houden met kleine din
gen, is het zich verpoozen, kibbelen, twis
ten, debatteeren over, spelen met, de ernstige
dingen: godsdienst en levensopvating. Laten
we die toch meer blijven besloten houden
binnen de intieme heiligheid van het ernstig
biddend, worstelend streven van cms eigen
hart. Want als we die gaan gebruiken voor
ons spel, onze liefhebberij (en zeer zeker i:
het „boomen" over kleine godsdienstige vei
schillen voor vele, vooral jonge menschen
een soort .sportliefhebberij, een hobby) dan
is dat niet alleen veel erger dan het feit dat
wc wel eens spelen, het is ook veel gevaar
lijker.
Want niet dit is de grooto fout er
zonde: dat we behalve waken, ook wel eens
slapen, het kwaad, het gevaar ts. dat we
slapen in don tijd dat we moesten
waken.
Mogelijk verstaat onze jonge lezeres onder
waken het letten op deze kleinespits
vondigheden zou ik haast zeggen. Maar ik
meen, dat we onszelve dan juist in de ern
stigste oogenbliken verblinden met een
schijn, ons blind staren op vormen; uiter
lijkheden en niet meer zien de diepte, hot
wezen der dingen.
EnMs niet In het algemeen d i t de gróótste,
de eenige levenskunst: kleine dingen
als klein, giroote als groot te loeren zien?
Och, vraag ik me wel eens af, wanneer
zal het een einde nemen, wanneer zal het
ophouden, het kleinzielig getwist om nie
tige onderdeelen?
Ik weet het wel, ik wéét wel, wanneer
het eindigen zal
Straks misschien nog In dit geslacht, en
anders toch in een der eerstvolgende...... hls
we naast elkander, allen naast elkander, in
de verdrukirig komen van het Beest, do
anti-Christ, dén zal dit geharrewar plotse
ling verstommen. Dan, te laat zullen
we opeens weer ontdekken, wie eigenlijk
één zijn, (nti al moesten wezen) én: wie
de vijand is.
Dan zullen we cn zelfs dftt zal niet
ieder gegeven worden niets anders ihfer
kunnen doen, dan „Den Naam aanroepen"
door welken wo zalig kunnen worden.
KLEINE SCHORTJES
Nette jonge meisjes hebben nog altijd
graag bij kleine huishoudelijke werkjes:
theezetten cn -schenken enz., eenige bedek
king voor een gekleed japonnetje. Vooral
fluweel laat zoo lastig, zelfs de gewoonste
vlekken uitmaken zonder leelijke moeten
achter te laten. Rn een heel klein kleurig
en fleurig schortje, dat met een garneering
lijkt van oen fluwoel japonnetje, dan
een huishoudelijke bedekking, wel, dat
zal voor velen nog een welkom geschenk
zijn op feest- Of verjaardag, on dit niet al
leen voor jonge meisjes maar ook voor vole
jonge (dit begrip is heel rekbaar togen -
wonrdig) huisvrouwtjes.
We gaven al heel wat modellen én voor
beelden ervan, maar brengen er nu nog
een die speciaal voor donkere fluweelcn ja
ponnetjes zijn bedoeld. Ze hebben
armsgaten of schouderbandjes, knellen of
schuren nergens over de japon.
Het eerste model Wordt geknipt als een
vierkant van ongeveer 30 c.M. lang en breed.
Langs, de onderste zijden komt dan een
strook van ongeveer ÖO c.M. lang cn 30 c.M.
breed.
Men versiert het schortje door het geheel
(eerst het vierkant afzonderlijk) om te
hoorden met een smal, gekleurd lint. waai
men nog een extra toetsje aan geeft, door
er festonsteken in een andere kleur over
heen te werken.
Zooals men op de afbeelding ziet, krijgt
de strook niet alleen een omboording maar
even boven den rand ook een opgelegd
lintje.
Als materiaal gebruikte men tobralco,
kunstzij of zooiets, in elk geval wasc hecht
om vervelende verrassingen to voorkomen
bij het wasschen.
Kr komt nog een smal lintje, dat mét een
strikje op de bovenste punt gehecht'wordt
en bij het dragen over het hoofd geslagen
wordt en zoo onder do japonkraag het
schortje ophoudt. Op de twee zijpuntén
hecht men verder twee lintjes die zocr los
jes op den rug gestikt worden om het
schortje verder op de plaats te houden.
liet andere schortje is iets dergelijks. Men
kan het uit één stuk knippen en neemt dan
een vierkant van ongeveer een el lang en
breed. Maar aardiger is het en in vele gp
vallen zelfs voordecliger (omdat men daar
bij lapjes, opgebruiken kan van nog minder
dan een half cl) dus te klein om er nog
iets anders mee uit te voeren, aardiger is
het, dat men vier vierkantjes knipt van on
geveer 30--35 c.M.
Men kan ze allemaal van fantaslestof ne
men. of, zooals hier, twee effen en twee fan
t^sie. Wel zal het aan te hevelen zijn twee;
aan twee eendere te nemen en niet vier
verschillende, maar we kunnen ons geval
len voorstellen dat zelfs dat een aardig ef
fect maakt Dit hangt geheel van de soort
en kleur der stoffen af. Op de twee zijvier
kanten zet men zakjes, liefst van de stof
der andere twee vierkanten. Verder komen
op de' zijpuntén een paar lintjes nis strik
handen cn wordt het breedere lint, dat om
den hals gaat, hier als een aardige moder
ne garncering (die men ook wel op japon
nen ziet) aan één kant door een breed
knoftpsgat gehaald en daar gehecht, waarna
men de slip die in een punt en wat breeder
uitloopt, een eindje overhangen laat.
Wat meer gedekt en ook geschikt voor wat
ouderen of voor breeder figuren, is het der
de model, dat eveneens wordt geknipt uit
effen en bedrukte zijde (of andere stof).
Een verkleind knipmodel gaat ook hierbij
zoodat wel niemand daar moeite mee heb
ben zal.
Ook dit schoriïe is klein cn heeft maar
alleen een voorpand. Wel loopt net boven
stuk over de schouders wat dóór over den
rug; maar men kan het ook rondknipnen
langs dén Aek bij wijze van kraag. Alleen
als liet gaat over een japon met kraag, da»i
is de hier gegeven manier aan te hevelen
Hot' ruggedeelte krijgt dan een paar knoopeu
of knoopsgaten, die sluiten op de zijpuntén
an de taillenaad.
Het rokgedeelto wordt ruim aangezet te
gen het bovenstuk en mag, zoo noodig, aan
weerszijden nog wat cloorloopcn, waartoe
mén het dan op een bandje vastètikt.
Dit model schort is vlug op de machine in
elkaar tc zetten en vraagt niet veel handen
werk. Kan ook een aardig cadeantle zijn van
hutsyröiiwcn aan nette hulpjes die voor bin
nen graag een kleurig schortje hebben.
\/lekkenkringen
fn he.t praktische hoekje ,.Hct verwijde
ren van vlekken" door J. Bruggeman uit
gave van Nljgh en Van Ditmars Uitgeverij
te Rotterdam lezen wij over het ..krincen':'
van véle vlekken na de eerste behande
ling, het volgende:
Dikwijls blijven kringen achter na het
verwijderen van vlekken uit geweven slof
fen. Deze kringen kunnen door verschillen
de oorzaken ontstaan, n.l.:
Het vuil van de vlek kan zijn opgelost
doch niet geheel verwijderd. Het heeft zich
dan over een grootere oppervlakte verdeeld.
De kring kan verwijderd worden donr. d»1
«tof nogmaals, doch dan voorzichtiger, te
behandelen, op dezelfde wijze als voor de
vlek welke men heeft willen vérwijderen.
Het vlekkenmiddel kan niet voldoende
zijn uitgespoeld, waardoor dit een vlek
beeft achtergelaten. Door goed na te spoe
len kan de kring dan verwijderd worden.
Het nppröt (een stijlmiddel, waarnvde
verschillende stoffen dikwijls door den fa
brikant worden opgemaakt om ze een ste
viger aanzien te geven) kan op de plaats,
waar de vlek zich bevond, verwijderd zijn
In dit geval moet de afscheiding van de
vlek minder scherp gemaakt worden. Dit
duet men door, met een vochtig doekje,
van den rand voorzichtig naar het midJen
der vlek te wrijven.
De plaats waar de vlek is geweest kan
in tegenstelling met de omgeving volko
men schoon geworden zijn, waardoor ze
zich lichter tegen de iets vuilere stof afteo
kent.
Ook dit kun men verhelpen door met een
vochtig doekje van den rund der vlek naar
het midden te strijken.
Leg, hij het verwijderen van vlekken uit
geweven stoffen, onder de vlek een ouden
doek; deze neemt het opgeloste vuil van de
vlek ten deele op, waardoor voorkomen
wordt dat de vlek zich verder uitspreidt. Leg
telkens, zoodra het onderliggende gcdcel'o
vuil wordt, de vlek op een schoon plekje
van den doek.
Gebruik voor het verwijderen van vlekken
uit geweven stoffen, liefst een lapje van
dezelfde stof als die, waarin de vlek zich
bevindt. Is dit niet voorhanden, neem dan
voor lichte stoffen een watje, voor donkere
stoffen een lapje, dat In kleur en kwaliteit
zooveel mogelijk overeenkomt met de stof.
welke men gaat behandelen. Zorg in elk
geval, dat het lapje, dat men voor de be
werkingen gebruikt, niet harder Is dan de te
behandelen stof, daar een te hard lapje het
weefsel beschadigt.
Gebruik nooit een nieuw lapje katoen of
linnen, omdat het appröt, wat zich hierin
bevindt, vlekken achterlaat.
BONT, DE VRAAG VAN DEN DAG
(Ingezonden)
Wanneer we een blik slaan in de fraaie
etalages onzer moderne modepaleizen, dan
zien we, weer mantels geétaleerd, warme
jassen, voorzien van bont, waar dit maar
even kan worden aangebracht of geduld.
Toch blijft het ideaal van iedere vrouw
een echte bontjas, tietzij afkomstig van
hazen of konijnen, dan wol van zilvervos
sen of Perzisch lam. Is er wel ooit zooveel
bont gedragen als in onzen tijd? Zelfs voor
dames, die waarachtige dierenvriendinnrn
zijn en die het niet op een acco'ordje kunnen
gooien met haar geweten, is er kunstbont
in den handel gebracht. Zeker, hot is wel
aardig, maar toch niet-je.dat. Nietwaar
dames?
Nu het flink winter begint te worden,
staat een stevige lange bontjas wat je
noemt. Dan begeleiden de heeren weer
gaarne de dames met lange slepende gewa
den, gehuld in rijke bontmantels.
De kleeren-maken de. vrouw, heet het ook
vandaag aan den dag. Een kostbare bontjas
verleent de draagster .een zelfbewustheid,
die een gewone, bontlooze kameelharen jas
geen vrouw zal kunnen geven.
Maar we dienen van de verschillende bont
soorten toch iets te weten; het aanschaffen
van een bontmantel is nog altijd iets ge-
wichtigers dan de aankoop van een gewo
ne mantel. Is het, omdat rnon bij- een bont
jas toch altijd den begrootingspost over
schrijdt, welke voor een wollen mantel
wordt uitgetrokken?
Onlangs verscheen een nuttig boekje over
bont van de hand van Paul Schorsch 'én
getiteld: „Peltzticrkunde". Eigenlijk is het
bestemd voor vaklieden, dus is het één heele
goede hron voor de vrouw, die gaarne op
de hoogte is. Het boekje geeft in alphabe-
tische volgorde een beschrijving van de
voornaamste bontsoorten, met opgave van
welk dier ze afkomstig ziin, waar het dier
in kwestie leeft, enz. Verder wordt een be
schrijving gegeven van het uiterlijk van
he-t haar, de gemiddelde lengte der vellen,
terwijl er voorts op wordt gewezen, dat,
wanneer de naam van een bontsoort eindigt
op „ctte'! of wanneer een bontsoort een dub
beien naam heeft het bijna altijd een goed
koop', soort of imitatie betreft. Do dubbele
naam moet dus hier de burgerlijke afkomst
dekken!,-vschrij ft de H. P.
in belang is ook de lijst in het hoekje,
waarin de betrekkelijke sterkte van dé ver-
schjHehdo soorten bont is aangegeven. Daar
door is het mogelijk na te gaan hoe lang
men ongeveer met een bontmantel zal toe
kunnen. -
De verstandige, lezeres verwacht, natuur-,
lijk niet, dat ze een hontexport is geworden
na lezing van liet boekje. Zij zal zich na
tuurlijk Taten voorlichten door een bont
kenner, een vakman
Een dezer dagen bezichtigden wij de
enorme collectie van den heer L. Dcvens
té Eindhoven en bemerkten al heel spoedig
dat we eigenlijk niets van bont afwisten.
Welk een collectie, waaronder ook met
„dubbele" namen.
De heer Devens is expert op dit gebied:
de nieuwste modellen worden door hem
persoonlijk gekocht in Parijs en Ween en.
I.s eenmaal zijn collectie met uiterste z°r£
samengesteld, dan maakt hij zijn tournée
door geheel ons. land. Een briefkaartje is
voldoende hem overal te ontbieden.
Zonder eenige verplichting dames, kunt
u de grootste sorteering van Maison Devens
Eindhoven hij u thuis bewonderen.
Een advertentie in dit nummer geeft U
verder inlichtingen.
\/itaminenvoedirig
en inmaak
In het Vrouwenjaarboek (Uitgave Beent
Amsterdam) Schrijft dr. Stcensma over de
beteekenis van vitaminen voor de gezond
heid en merkt dan in verband daarmee
het volgende op over de wel wat overdre
ven manier, waarop in „Sommige huishou
dingen" inmaak, word-t genoten:
Een belangrijk vraagstuk met betrek
king tot vitaminen is het gebruik \an al
lerlei geconserveerd voedsel, Op enkele
uitzonderingen na moet men dit voedsel
rractisch als vitaminön-arm of vitaminen-
i*;os beschouwen. Het valt nu eenmaal
niet te ontkennen, dat versch toebereid
voedsel steeds uit. een voedingsoogpunt de
Voorkeur verdient boven spijzen uit bus of
flesch. Wie zijn huisgenooten groenten uit
blik, vruchten uit Week's flesschen of leis
dergelijks voorzet, geeft.hun een gerecht,
dat zeer zeker smakelijk kan zijn, maar
dat juist de stoffen mist, (tic groenten on
fruit voor onze voeding zoo waardevol
■maken. Hieruit volgt géenszfris, dat men
nu nooit geconserveerd voedsel moët nut
tigen. Waarom zou.de huisvrouw ons in
den winter niet eens mogen verrassen mei
een smakelijke husgrorito of „geweckt*
fruit Zij moet zich dan echter bewust zijn
dat zij een lekker hapje geeft om den
smaak te streelen. maar ook niet -meer.
Wie echter de gewoonte heeft om gere
geld inmaak te verstrekken op tijden, dat
ook gelijksoortig versch voedingsmateriaal
verkrijgbaar is. hoge et een ernstige fout
Men telle dergelijke fouten niet te licht. Wie
zal zeggen of een humeurig, hangerig kind
niet ziek gemaakt is door de ondoelma'ige
voeding, die het heeft gekregen? De mensen
kan 6lechts een bepaalde hoeveelheid voed
sel tot eich nemen. De plaats. Ingenomen
door geconserveerd materiaal, is niei meer
beschikbaar voor versche producten.
Thans zijn in den winter geregeld versche
groenten en versche vruchten verkrijgbaar
hier ligt een groot arbeidsveld voor -ao
huisvrouw open. Zij dient variaties aan
te brengen in dé versche groenten, die zij
haar hulsgenooten voorzet. En, naarmate
zij meer zoekt naar nieuwe bereidings
wijzen van het beschikbare materiaal, /al
zij minder behoefte hebben aan blik en
flesch. Ontegeilzeggelijk heeft men door ge
brek aan kennis het „wecken" sterk over
dreven; vol trots laat soms de hulsvrouw
in de zomermaanden een reeks prachtige
Week's flesschen zien, die zij nog van het
vorige jaar heeft overgehouden. Fn de
arme huisgonooten zijn verplicht dit prach
tige, maar vftamhienloore, materiaal te
consumeeren in tijden, dat and ren zi'h
vergasten aan de jonge mnl che groenten
cn het versche. sappige fruit.
Wij kunnen niet alle voedingsmiddelen
de revue laten passeeren, maar vestigen ar
nog eens de aandacht op. dat een vitami-
nenrijke voeding verkregen kan worden,
wanneer, zoo mogelijk dagelijks, in de voe
ding vertegenwoordigd zijn: natuurboter,
aardappelen, versche groenten en versch
fruit; men brenge hierin ook door het geven
van rauwe groenten zooveel mogelijk af
wisseling. Erwten, boonen of peulvruchten
moeten dikwijls, eieren indien mogelijk, ge
geven worden. Men beperke zooveel moge
lijk het gebruik van „inmaak" (behalve
peulvruchten, boonen en zuurkool), van
conserven, van zeer zoete spijzen en yan
bankel.hakkeissai1ike.lpn.
Goede voedi-hg Ts-. de ceiiie episch tot be-
CORRESPONDENTIE
ALGEMEENE CORRESPONDENTIE
In enkele gevallen zijn er vaders ge
weest, die op bepaalde vragen met vakkun
dige n raad kwamen.
Wel verre van dit. zooals sommigen vrees
den, eigenwijs of hemociallig te vinden om
dat zij als man zich bcrrucidcn met vrou
wenzaken, heb ik dit .juist steeds gewaar
deerd. Maar zoodra cn dat gebeurde in
de meeste gevallen die raadgevingen, hel
karakter hadden van aanbeveling van een
bepaald artikel, nog wel liefst bij den firma
naam genoemd, heb ik ze niel kunnen over
nemen.
Zeker zou het aardiger zijn geweest, als ik
er dan toch steeds dadelijk op geantwoord
had, maar men weet de oorzaken daarvan
nu. en bovendien had ik aldoor het voor
nemen, deze kwestie hier eens in het alge
meen te verduidelijken.
Want. stel nu dat ik zoo'n aanhcvelirig van
een beits, een zeep, een verf, een werktuig
enz. hier overneem, dan komen natuurlijk
andere fabrikanten, die soortgelijke artikelen
verhandelen (en voorop degenen die reeds in
ons hlad adverteeren). en vragen op hoogon
verbaasden toon. waarom zij, met hun werk
nié(. ftanbeVólcn worden.
En zelfs al zppden ze dat niet doen
(want het is geen vrees die ons leidt) dan
is er toch de omstandigheid dat men voor
het "aanbevolen artikel een advertentie in ons
hlad zou kunnen plaatsen, en deze nu uit
haalt door de aanbeveling in de vrouwen
rubriek. Zoo zou de krant clan schade lijden
En daarom is het een vrij algemeen (niet
slechts aan ons hlad) geldend gebruik om
in het redactioneel gedeelte van een krant
geen met firmaniuim aangeduide artikelen
bij voorkeur aa fe bevelen. Als het gebeurt
is het een uitzondering of geschiedt het in
verband met advertenties. Ik kan in deze
rubriek niet tegen zoo'n regel ingaan en zon
dat ook niet willen, want ze is billijk.
Iets heel anders is het natuurlijk wanneer
we zelfs eens iets nieuws, iets bijzonders
ontdekken of met veel genoegen gebruiken,
terwijl we weten dat het nog te weinig he
kend is en onze lezeressen er zeer mee ge
diend zoüdcn zijn als zó hel ook kenden.
PRACTISCHE WENK
altijd
nkel opwrtjvrn
»l 'n bc-tjo spiritus, oc-n mldd- ll.it*
nog veel to wolnis bekend Is.
Probeert eens
Reclame Masltohoeren
vanai ZO' bekroond
JOH. KNETEMANN, VoeHu/nd'0»
Ba av eren rrsai I9a, fbf- da
Wesi-Kniiskadej Rotterdam.
Telaiooti 42129.
voor DAMES en JONGE MEISJES
te ROTTERDAM
De Afdeelingen van de in 1911 Kon Goedg. Vereeniglng van
Modevakscholen in Nederland zijn In hel WESTEN, ic
KRAf.INGEN en te FEIJENOORD uitsluitend gevestigd:
SCHIETBAANLAAN 99. spreekuren: Donderdags van 2—4 en van 7-9 uur;
ANNASTRAAT 5 (bij Av. Concordia), spreekuren Dinsdags van 7—8 uur;
BE1JERLANDSCHELAAN 40, spreekuren Dinsdags v. 4—5 en Vrijdags v. 0— 7.
OPLEIDINGSSCHOLEN VOOR EXAMENS
Lessen voor eigen gebruik, zoowel aan Jonge Meisles als ondere Dames, in bet
gebecl zelfstandig laoren vervaardigen van alle voorkomende kleeding,
handwerken, enz PROSPECTI OP AANVRAGE
Corespondent ie adres: Schietbaanlaan III, Directrice:
Telefoon 33739. Mevrouw S. A. v. AM IJ DR-PORS,
LAGE FABRIEKSPRIJZEN
3 JAAR GARANTIE
ENORME COLLECTIE
ELEGANTE MODELLEN
I8I1III1I[I1I«|[
Annex N.V. Handelmaatschappij
„SUTURUM"
Oude Bogert 30 - Eindhoven Tel. 4987
Bij den Overweg 0nd hols Schelste
VEULEN, PERSEANER, SEALELECTRIC, NUTRIA, enz.
'■UiroiiiIllllDi»liiiililiililllUllll!IUIIIIIIIIIIlllllllllllllllilllillllllllllllO!llllllilllillillll!llllllllilllllllllllllllllllllllllllllilil|i||.'illllllllll]lll
VRAAGT ZONDER VERPLICHTING ZTCHTZENDINO
DOOR HET GEHEDLE LAND TE ONTBIEDEN
Magazijn eiken dag tot 1CP/2 u. n.m. GEOPEND
HMMfHHHWMKa
llllllliliiWIilllKl