EEN GELE NAPOLEON ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1930 Kerknieuws. NOG EEN. STEM UIT ZWITSERLAND Onze lezers herinneren zich het debat tus- schen ds. J. Gispen te Groningen en een Zwitsersch lezer van ons hlad over het stand punt van de Evangelische Kerk in Zwitser land. In het orgaan van de Ned. Chr. Reis- verecniging lezen wij thans een toespraak, welke Pfarrer G s e 11, predikant van de Evangelische Genieinde te Lugano op een Zondagavond hield voor een gezelschap van onze Christelijke Reisverceniging. Vertaald luidt zij aldus: „Toen ik de uitnoodiging ontving om van avond hier te komen, zei mijn vroüw: „dat is nu reeds het zesde jaar, dat ge onze Hollandsche vrienden gaat begroeten" en steeds is ons dat weer aangenaam. We denken dan aan den heer Van Swinderen te Loosdrecht die langen tijd aan onze dochter gastvrijheid verleende tijdens den oorlog, den hongersnood, toen wij in Frank fort waren. Ik denk dan aan mijn over leden vriend, ds. Gheel Gildemeester, in Den Haag. We gevoelen ons één in geloof en kunnen ons wederzijds uitspreken en bemoedigen in den strijd tegen materialisme, secularisme, romanisme. Alleen Nederland heeft een Christelijke reisverceniging, die ook op reis den Zondag viert. Van 1897 tot 1907 was ik als zendeling voor de Bazelsche Zending in Assanti, het meest ongezonde deel van Afrika. Ik heb daar gezien hoe, na een groote sterfte, de roofvogels aasden op de lijken der men schen. Hier in Lugano, op den Salvatore, vindt men slangen, maar in Assanti is het mij overkomen, dat een groote slang, die ik toe vallig met mijn stok in het gras had aan geraakt, zich tot manshoogte voor me op richtte; alleen door een vlugge zijsprong ont kwam ik een doodelijke beet. Op een avond kwam een vriend op bezoek en maakte mij opmerkzaam, dat bij de huisdeur een zeer vergiftige slang lag. Mijn vrouw was juist door die deur binnengekomen en wonderlijk bew/iard. In vele gevaren gevoelden we ons „als op vleugelen der arenden gedragen". Het zendingswerk is daar echter niet ijdel geweest, er is daar nu een bloeiende ge meente met een flink kerkgebouw. Van 1907 tot 1922 was ik in Frankfort en heb daar den oorlog en de inflatie mede gemaakt. Het is voorgekomen,, dat in 7 lazaretten meer dan 2000 gewonden lagen. In zulke zware tijden komt het er op aan het geloof in den Drieëenigen God vast te houden, die door alles heen Zijn gemeente bewaart als één kudde onder één Herder. In Juli 1923 is het voorgekomen, dat mijn salaris een maand te laat werd uitbetaald. Inmiddels was de markenkoers zooveel ge daald, dat wij voor die maand salaris één brood konden koopen. Welk een uitredding, maar ook, welk een geloofsversterking was het ons, in dien nood, uit onze vroegere negergemeente in Assanti 900 Zwitsersche franken te ontvangen. Zij hadden van onze ellende gehoord, en een collecte gehouden. „Werp uw brood uit op het water, en gij zult het wedervinden na vele dagen". Nu zijn we 6\'o jaar hier. Onze gemeente is een Gereformeerde, evenals in Holland, vasthoudende aan de belijdenis van den: Drieëenigen God en Jezus Christus, Gods eenig-geboren Zoon. Een volkskerk is hier niet, wij leven „in de verstrooiing". Het werk is niet gemakkelijk. In Lugano en Chiasso is een kerk, overigens zijn de le den verspreid over 48 plaatsen, tot Milaan toe. Behalve in het opzoeken van verstrooi den en onverschilligen, bestaat het wei k hoofdzakelijk in Evangelisatie. Niettegen staande dit alles, onderhoudt onze gemeente zich zelf, alleen ontvangen we jaarlijks uit Bazel een bijdrage van 1000 franks. We heb ben veel armen, maar geen van die heeft nog ooit honger geleden. Waar geloof is, daar is ook offervaardigheid. Helaas is ook hier verdeeldheid onder de Protestanten. Er is hier ook een vrijzinnige gemeente, met wie we tezamen het kerk gebouw moeten gebruiken. Het is diep treu rig. dat men ook hier een richting vindt, in deze roomsche omgeving, die Jezus Chris tus niet als Gods Zoon erkent. Den eenen Zondag wordt over Christus gesproken als een mensch, den anderen als Gods Zoon. Hot is voorgekomen, op Paschen, dat mijn collega des morgens predikte over de her leving der natuur en ik des avonds over de opstanding van Christus. Kunnen wij ons kerkelijk met hen verbinden? Wij mo^en hot niet, maar moeten staan voor onze be lijdenis van Vader, Zoon en Heilige Geest, en vinden troost in de gemeenschap met onze broeders en zusters, ook in Holland. Toch ondervinden wij waardeering. Tij dens de conferentie in Locarno werd ik door Stresemann uitgenoodigd en heb daar ver tegenwoordigers van'de verschillende mo gendheden ontmoet. Bij ons vertrek ontving mijn vrouw een bouquet prachtige rozen. Later heb ik Stresemann een exemplaar van mijn boek over het Heilige Land gezon den en ontving kort daarop een flinke gm- mofoon met platen van christelijke liederen, ten gebruike bij ons Evangelisatiewerk. In dit alles voelen wij ons één in het ge loof met onze broeders in Holland en over de geheele wereld en vinden kracht in de woorden: „Gode zij dank, die ons de over winning geeft door onzen Ileere Jezus Chris tus. Zoo dan, mijne geliefde broeders, zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere". VROUWELIJKE PREDIKANTEN Dezer dagen heeft madamoiselle Bertsch als eerste vrouwelijk predikant in Frankri|k haar intrede gedaan en wel te Mulhouse (vroeger bekend als Mühlhausen in den Elzas), waar zij bij de Hervormde Kerk eerst drie jaar hulppredikante is geweest. Ds. Strieker prees in een toespraak de goede eigenschappen, die reeds uit haar ambtsvervulling gebleken waren. Daarna be klom de dame, in toga gekleed, den kansel en hield een toespraak, waarin zij verklaar de te steunen op de belofte aan den apostel Paulus: „Mijn genade is u genoeg, mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". Ds. Scheer heeft tenslotte enkele bozwaren tegen het vrouwelijk predikantschap weer legd. Een groote menigte woonde den dienst, waarvan de handoplegging een der treffend ste momenten was. bij. Bij het verslag in „l'Eglise Walonne" tee kent Ds. Jean D. Benoit nog aan, dat deze inzegening eigenlijk meer een uittreden dan een intrede beteekent, omdat Mil. Bertsch voornemens is te gaan trouwen met een pre dikant. Immers de Synode heeft de functies der ambtsbediening en die van moeder van een gezin onvereenigbaar verklaard en zij heeft daarin al duizendmaal gelijk gehad. „Nu is het waar, dat elke Synode, die zich eelf respecteert, na te hebben gezegd: neen. de mogelijkheid openhoudt van te zeggen: ja. in uitzonderlijke omstandigheden. Maar wij hopen toch zeer, dat dit achterdeurtje zorg vuldig gegrendeld zal blijven, want wij be grijpen niet, hoe een huismoeder de uitoefe ning van het geestelijk ambt kan vereenigen met haar huishoudelijke plichten. Wij wen- schen Mil. Bertsch een gelukkig huisgezin, d.wjz., dat wij hopen dat zij niet zal zijn de vrouwelijke predikant, zooals zij in andere omstandigheden is geweest, maar eenvoudig de vrouw van den predikant, medewerkster van haar echtgenoot, die hem steunt en in spireert, met al wat onze pastorale geschie denis aan dien titel van „vrouw van den predikant" in den loop der tijden aan ver hevenheid en waardigheid heeft gehecht." WALDENZEN IN URUGUAY In 1S57 kwamen in Uruguay (Zuid-Ameri- ka) de eerste Waldenzen. Zij stichtten te Ro- sario hun eerste gemeente. Thans wonen re meer dan 7000 Walden zen in Uruguay, die vijf bloeiende Gemeen ten en eenige afzonderlijke posten bezitten, benevens vele Scholen. De grootste Gemeente is Colonia Valdense, met twee groote kerkgebouwen en acht scholen. Alle Gemeenten behooren tot de Walden- zer-Svnode in Italië, welke zorgt voor de predikanten. MARANTHA-CONFERENTIE Op verzoek vestigen we nog eens de aan dacht op de 13de Maranatha-Conferentie, die van Zaterdag 6 tot en met Dinsdag 9 Sep tember a.s. in de Tent op het terrein van „Boschlust" te Zeist gehouden wordt onder leiding van den heer Johannes de Heer, redacteur van „Het Zoeklicht", met mede werking van Ds. C. J. Hoekendijk, van Bus- sum; Rev. S. B. Rohold, van Haifa (I'ales- tina); Pastor E. Urban, van Elberfcld; en anderen. Het programma hebben wc reeds eerder meegedeeld. Alleen herinneren we er nog aan, dat het onderwerp der Conferentie is: „Het Woord Gods als een kracht tot zalig hcid", en wel: 1. de eenige kenbron van bekeering en behoudenis; 2. de eenige stan daard voor een heilig en Gode welbchagelijk leven; en 3e. de eenige betrouwbare gids in de toekomende dingen. Er worden 100 gratis plaatsen met volledige deelname (logies en pension) beschikbaar gesteld aan predikan ten en evangelisten. Hiervoor verwijzen we nog naar de advertentie van Dinsdag 19 Augustus jl. DIACONIE Het „Diaconaal Correspondentieblad" voor de Geref. Kerken bevat bet agendum van de op 10 September a.s. te Groningen te houden 41ste Centraic Diaconale Conferentie alsmede een opwekking tot bezoek dezer Conferentie. Van den redacteur Mr. A. J. L. van Bceck Calkoen zijn in dit nummer onderscheiden bijdragen opgenomen. In een zijner artikelen dringt hij er nog eens ernstig op aan, dat de Generale Synode het verouderde Formu lier ter bevestiging van diakenen door een nieuw en heter zal vervangen. Hier kan een teelten gegeven worden van gezonde, nor male ontwikkeling van het Kerkelijk leven. In een ander artikel: „Dc taak van den Priester en den Leviet" zet hij dc hoogere beteekenis en waardij van de diaconale taak boven de sociale overheidszorg uiteen. In een volgend artikel wordt afgewezen de beschuldiging van „Ons Schild", dat de Diaconieën der Geref. Kerken haar arbeid ten opzichte van de werkloozen „niet be grenzen naar lijnen, ontleend aan het be ginsel, maar naar den stand van dc finan ciën". Dat dc toepassing van hetgeen men principieel meent voorop te moeten stellen, moeilijk is en de practijk tot verschil van oplossing leidt, mag er niet toe leiden neer te schrijven dat men de arbeidstaak be grenst naar den stand van de financiën. In een laatste artikel wordt advies gegeven in zake reclasseering van gevangenen. Door den redacteur Mr. R. van Maare, wordt een breedvoerig artikel geleverd over: „Voorschotten", een zaak die hij uit.drieeër- lci oogpunt beschouwt: Uit diaconaal oog punt (barmhartigheid), uit sociaal-econo misch oogpunt en uit juridisch oogpunt (recht). DE GENERALE SYNODE DER GEREF. KERKEN ZITTING VAN VRIJDAGMIDDAG In de gisteren te Arnhem gehouden slot zitting van de eerste vergaderweek der Gen. Synode, die aanving met het zingen van Psalm 84 3, deed de praeses mededeeling van enkele ingekomen stukken, die naar dc betrokken commissies verwezen werden. IVe noemen daarvan o.«. een schrijven van Seerp Anenia betreffende het huwelijksfor mulier met verzoek daaruit te verwijderen de uitdrukking „dat Sara Abraham gehoor zaam was, hem noemende haren Heere" (Vroolijkheid). Diverse zaken De heer F. Postma, uit Harlingen, ver zocht ter Synode te mogen komen om zijn schrijven inzake reformatie der prediking toe te lichten. Ten laatste was er een bezwaarschrift van den heer Grocnevelcl en echtgenoote uit Ste- dum tegen handelingen van zijn Kerkeraad en de betrokken Classis. Enkele bezwaarschriften zullen wel in comité-generaal worden behandeld. Voortgegaan werd met afhandeling /an de conclusies van het rapport over het rapport van deputaten inzake art. XIII (emeritee- rin-g) behoudens conclusie 5, hangende de kwestie met Friesland-Noord. De conclusies werden aangenomen. Vervolgens rapporteerde Ds. W. Breuke laar over de Keucheniusschool te Djocja. Het rapport en de conclusies wei-den behou dens een kleine redactiewijziging van Prof. L. Lindeboom goedgekeurd. Hierna rapporteerde dezelfde over de ver plichte bijdrage van de zendende Kerken aan de Generale kas. mede in verband met een voorstel van de Pa.rt. Synode van Zee land, om art. 25 der Zendingsorde te wijzi gen, om zóó tot een andere percentagehef fing te komen. Het rapport werd goedge keurd en het voonstel-Zeeland afgewezen. Een schrijven van den Kerkeraad van Nieuw-Beets inzake catechismuspreeken voor leesdien6ten, dat ook op de vorige Sy node diende en waarover Ds. K. Minnenu rapporteerde, werd ook nir weer afgewezen. Hulpbehoevende kerken Ds. II. Meijering las het rapport van deputaten voor de Gen. Kas naar art. XI K.O. (hulpbehoevende kerken en persononh In di.t rapport werd hulde gebracht aan de nagedachtenis van de ontslapen deputaten, wijlen Ds. B. van Schelven en L>s. II. Meyer. liet rapport doet ook tal van raerledeehn- gen over de Kerk van Gronau, die opgeheven werd en aan wier predikant, Ds. J. Bakker, thans wonende te Soeetdijk, een jaargeld van ƒ500 tweemaal werd toegekend. Het ligt in het voornemen van deputaten om Ds. Bakker een jaarlijksch inkomen van f Hl/0 te verzekeren. Ds. II. II. Schoemakers, van Kampen, rapporteerde over dit rapport. Tegen het \oorstel om deputaten te mach.- tigen zoo noodig van de Keuken te vragen de helft in plaats van een derde der eerste col lecte voor hulpbehoevende kerken, rees be zwaar bij de predikanten Klaarhamei en Van Es. Na eenige discussie werd de gevraagde machtiging met drie 6temmen te gen (Ds. J. I'. Klaarhamer. Ds. A. Schwei'.z;r en Mr. A. J. L. van, Beeck Calkoen) aange- De Praeses onderstreepte, nadat de conclusies waren aangenomen, de woorden van weemoedige herinnering, die het rap port aan de nagedachtenis van de ontslapen dienaren Van Schelven en Meyer wijdde. Tenslotte ging de Synode ter behandeling van een bepaald gedeelte van dit rapport een oogenb'ik in comité-generaal. Na het zingen van Psalm 1367 sloot de praeses de zitting om kwart vóór vier met dankzegging. Dinsdagmorgen om 9 uur vangen de zit tingen weer aan. Waarschijnlijk komt dan het Liturgierapport eerst in behandeling. Ds. J. D. van der Veen. van Goes, zal de volgende week worden vervangen door zij. secundus Ds. A. Schee!e vac AAN 'T EIND DER WEEK Onze Synodale medewerker schrijft: Als we zoo aan 't eind der week onze ge dachten laten gaan over deze eerste Synode week, dan rijzen onwillekeurig herinnerin gen aan vorige Synodes bij ons op. en gaan we vergelijken. En dan kan direct gezegd worden, dat de vergaderplaats in Arnhem, de Ooslerkerk aan de Rietgrachtstraat, voor die elders niat onderdoet. Over de inrichting der kerk behoeven we niet te schrijven. De Synode bezit eènig vast meubilair, dat van plaats tot plaats gezonden wordt. Alle moet een verhooginkje gemaakt worden voor het moderamen, dot evenwel ook, als de Sy- deleden allang weer hui6toe zijn, bij verga deringen dienst kan doen. Ook 't onthaal, dat de afgevaardigden in Arnhem rinden is niet minder vriendelijk dan elders. We zouden haast zeggen: men is in Arnhem vriendelijker. Nemen we als voorbeeld b.v. Groningen, dat naar wij nie9- ncn 5 kerkgebouwen bezit. Arnhem bezit er slechts 2. Er zijn dus belangrijk minder Gereformeerden als in Neerland's der le koopstad. Maar toch zijn er in Arnhem veel i Synodeleden particulier gelogeerd als in Groningen. De vriendelijkheid en gastvrijheid der Arnhemmers is ook wel duidelijk gedemon streerd op den begroetingsavond j.l. Maan dagavond, toen de commissie van ontvangst, onder de actieve leiding van Ds. J. Douraa De Oosterkerk aan de Rietgrachtstraat, waar de vergaderingen van de Synode gehouden worden. iederen wensch der gasten trachtte te vervul len. liet heeft er hen letterlijk aan niete ontbroken. Onze Christelijke dagbladpers heeft ook m Arnhem weer beslag mogen leggen op em plaatsje binnen den kring der Synodeleden en aan den voet der beide scriba e, met wie zij 6teeds een nauw contact onderhoudt. De rollen tusschen de beide officieeie schrijvers op de Synode zijn nu verwisse'd. Ongetwijfeld i6 dat feit te meer vermelding waard, omdat Dr. Keizer juist 20 jaar Je functie van eerste scriba vervuld heeft. Ilij is nu naar de tweede plaats gegaan, terwijl Ds. J. P. Klaahamer de eerste plaats heeft gekregen. Wat aanleiding tot deze verwisseling mag zijn, terwijl 't toch bijna alle de gezichte)! van vorige Synoden zijn, laat zich slechts gissen. Evenwel, ook Ds. Klaarhamer draagt onf een warm hart toe en waar hij er de kan: toe ziet, doet hij dat blijken. De Synodepraeses, lis. J. L. Schouten, neemt deze functie voor 't eerst waar, moet lot zijn eer gezegd, op voortreffelijke wijze. Misschien houdt hij naar 't inzicht van sommige Synodeleden de teugels wel wat strak. Was 't op vorige Synoden ge woonte, dat er in de kleine pauzes, als er koffie of thee gepresenteerd wordt, ook ven pijp of sigaar, geprofiteerd mocht worden, D6. Schouten heeft dat verboden, wat echter tengevolge heeft... dat de broeders in de kleine pauzes de kerk verlaten en in anti chambre of buiten de kerk er haastig de brand in 6teken. Wie verbiedt nu ook aan een Hollander, en nog wel aan een HollanJ- schen dominéé, het rookenl Maar ook in andere zaken blijkt, dat Ds. S. van leiding geven weet. Was 't tot nu toe steeds de gewoonte, dat de commissie van leden, die een advies voor de Synode voorbe reidt, in haar rapport de zaken waarom 'l gaat kortelijks uiteenzette, D6. Schouten heeft erop aangedrongen, en met 6ucces, dat men dit voortaan achterwege zal laten, waardoor tijd gespaard en aandacht gewon nen wordt. Dat men soms ook te haastig kan zijn, bleek Donderdag, toen enkele zaken naar dc commissie teruggezonden moesten worden, omdat er te haastig gewerkt was en er iets vergeten of wel alle mogelijkheden niet over wogen waren. Over de behandelde zaken zelf valt, na 't geen we ervan gezegd hebben, weinig meer te zeggen, 't Is alles kleingoed, wat aan de orde gesteld werd. >e meer belangrijke za ken vragen meerdere voorbereiding, en de derde Synodeweek zal wel uitgegaan zijn eer 't tot behandeling daarvan komt. Getracht wordt de agenda in 4 weken a.' te doen, al bestaat er bij sommigen de vrees, dat dit niet zal lukken. Maar onder leiding van Ds. Schouten heb ben we goeden moed! Rectificatie. Van bevoegde zijde wijst men er one dat in het verslag inzake de kwestie Prr'f. Dr. A. Noordtzij een abui6 insloop. Immens was niet de zaak dat Ds. W. W Meyncn het met Prof. Dr. V. Hepp een6 was, maar dat -deze hoogleeraar met zijn opvatting ook in strijd was met de K.O.. die in art. 3 o.m. zegt, dat een oefenaar slechts kan worden toegelaten als een bepan'd- Kerk dit vraagt „te haren behoeve". Kunst en Letteren. DE MOLEN VAN RUYSDAEL Te Wijk bij Duurstede is Woensdag de gerestaureerde „Molen van Ruvsdael" met eenige plechtigheid overgedragen aan de ereeniging „De Hollandsche Molen". Nadat de leden van het comité ten gemeen te luii ze ontvangen waren door den burgemeester Jhr. V a n Geen, onthulde de voorzitter van het comité de heer N. van Harpen een tegelsteen, aangebracht aan de binnenzijde van de poort De voorzitter van „De Hol landsche Molen" Mr. van Tienhoven aanvaardde de molen daarna met eenige woorden van dank namens de vereeniging. De aanwezigen bezichtigden daarna den molen en vereenigden zich dan aan een noen maal in „Het Schippershuis". REINIER SNIEDERS Te Turnhout, waar hij zich in 183S als geneesheer vestigde, zullen in September groote feestelijkheden plaats vinden, bij ge legenheid van de onthulling van het gedenk teeken voor Reinier Snieders, de broer van August Snieders. Ook wordt een aanvang gemaakt met een nieuwe volledige uitgave van zijn werken. BERNARD SHAW Van de verzamelden werken van Bernard Shaw is verschenen een nieuwQ complete luxe-uitgave. Zij omvat dertig deelen en kost 32.287 pond 10 shillings. Vijf deelen zijn momenteel verschenen. Vóór het inzeepen Als gij U moeilijk scheert omdat Uw huid gauw stuk gaat en pijn doet, dan kunt gii dit geheel voorkomen, irdien gij vóór het inzeepen de huid even inwrijlt met slechts een weinig PU ROL Gemengd Nieuws. DE SPOORWEGBRUG BIJ VELZEN DE BRUG WEER OP HAAR PLAATS Onder leiding van den directeur van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij is voortdurend doorgewerkt aan bet herstel van de aangevaren spoorwegbrug bij Vclzen. Naar wij vernemen, is men er Vrijdagmid dag in geslaagd de brug weer geheel op haar plaats te brengen. Onmiddellijk is men aangevangen mot het herstel van de gebroken en gescheurde on derdeden van de brug. Men hoopt er in te zuilen slagen doze herstelwerken zoo snel uit te voeren, dat de brug Maandag of Dins dag weer kan proefdraaien. De „Amazon", het Grieksche schip, dat de aanvaring van de Velserbrug veroorzaakte, is naar Amsterdam opgestoomd. Ineen droogdok van de Amsterdamschc Droogdok Maatschappij zal het voor de schade worden nagekeken. Het schip zal eerst nadat de verschillende borgtochten gestort zijn de reis naar New Castte kunnen vervolgen. INBRAAK MET GEWELDPLEGING In een pastorie Men meldt ons uit Leimuiden: In de afgeloopen nacht omstreeks 2 uur werden de Rijksveldwachter en de Gemeente veldwachter door den koster van de R.K, Kerk er van verwittigd, dat in de pastorie ingebroken èn de pastoor in zijn slaap over vallen was. Bij een onmiddellijk ingesteld onderzoek bleek hun, dat de pastoor door een individu was aangevallen, dat een bedsprei op zijn hoofd gooide en zich met zijn lichaam op hem wierp. De pastoor verzette zich krach tig en riep luide om hulp, waarop de aan valler den aftocht blies. Het viel de politie onmiddellijk op, dat er niets ontvreemd was, terwijl het allen schijn had, dat dc aanvaller zich terstond op den pastoor had geworpen. Nadat de omtrek vergeefs per auto was afgezocht, viel ten slotte verdenking op den als onnoozc! bekend staanden W. Deze was met de plaatselijke gesteldheid uitstekend op de hoogte, aangezien de pas toor zich het lot van dezen twintig-jarigen persoon had aangetrokken en dez< malen in de pastorie vriendelijk ontvangen werd. Tegen den ochtend vervoegde zich de politie dan ook aan de woning van W. van B. en slaagde er in om deze mee te krijgen In do pastorie werd hij in verhoor genomen waarbij hij ten slotte door de mand viel en een volledige bekentenis aflegde. De ladders, welke hij gebruikt had voor het betreden van de bovenverdieping, had hij naar zijn verklaring uit dc schuur de pastorie weggenomen, en na het verrich- tie zette do onnoozele do geheele toedrach van het geval weer in scene. De pastoor was zeer onder den indruk van het gebeurde. Op advies van den Of li cier van Justitie zal de dader ten spoedigste door den burgemeester in een gesticht in bewaring worden gesteld. i geval DE KINDERVERLAMMING Te Vlagt wedde (Gr.) is weder eet van kinderverlamming geconstateerd. In de buurtschap Hilden, gem. Wehl, (Gld.), is een geval van kinderverlamming geconstateerd. INGEZONDEN MEEEDEELING Radio Nieuws. HUIZEN. <1071 M N.C.R.V. 8.25— 9 70 Mol enwijding. te houder Zoeklicht". Joba burs Onder 1 Gode nnes de Heer •<-f de» Ktne t Gods IL» 2. Schriftlezing. 3. Gebed. rkoning". 5. Toespraak. t>. soi I. Gij braeht eens verlossing roor g: Geef den Heil.ind 't roer in h •enschappclljk zingen Gezung 68: ■nn Kcrkdlenst vanuit de Ned. Hei (Groote Ned. Her ï'red. 1. Org el. 2. eloofsbelljdenis. 5. Zing, i. Gebed. 7. Schriftlei R-uyI. Tekst- Psalm 87 :5 HUIZEN. (Vóór 6 t 8 15 JU Moi •11 Korte Ztekendlcnst. I E. G. van Uchelen. lum. 12.80 Tijdsein. 18.30- L#ulh. Kerk aan den K sterdam, door den org 3.15 Tijdsei, ■list dier kerk. der Stofvei „I.D.. Tolsteegsingel T I - 1—5 Z kenuiirt Je. rt-f. Pred. t, M. Gravendijk. Hilversum, z. Musl- en: Psalm 146 Psalm 14,;. 4. 31 16a. ..Mijne 6"Zingen: Psalm 62 - i'en^S^Tweal 8. Dónkgel S— TIJdse looiDirk Vos. altviool; HL redeelte der toespraak. 8. Dankgebed 9. Zin 27:5 en 7 5— Tlldscln. S—6.": H. Herman, ello; PI, i Hurk. Hul lonles i Eleetrlcilcit" (11). 7.30—S I Javond. Sprei npen. lid van Vakverbond. Alg. Be» Tabakbewerker ie soolale actie ijd". Muzikale medewerking Chr. Gem Koor ..J. S Bach" "".ramofoonpla'en. 10— Toespraak. 10 15 V«>-. Jrs.eht. 10.30 Z,ekenuurtje, u 30 Gramofo>,.mi.- r-k. 12.— rolltieborlcht.il. 12 15 Concert. 1 <3 G-amo'oonmri.' k 2— Onder... eking voor vv- g'l-g zende- 30 Nederlands-..- b-ijvc en l.chters voor de mlcrofo m. 3 15 Lezlm-. 4 15 Or- G 30 Concert. 7.15 „Hel ONTVLUCHT EN GESNAPT Uit de stichting Ilocndorloo te Hoenderloo (Gld.) ontvluchtte dezer dagen een jongen met medeneming van een fiets, waarop hij richting koos naar Deventer. Vanuit Deven ter ging hij toen naar Amsterdam en wist daar een dag zoek te brengen. Den volgen den dag geraakte hij verzeild te Weesp, waar de politie hem oppikte en naar Hoenderloo terugzond. ZIGEUNERS Aan de grens van Groningen verblijven, nog altijd troepen zigeuners. Op een avond is het tot een kloppartij ge komen en zijn twee wachtmeesters door de zigeuners en door hun vrouwen omsingeld, mishandeld en niet messteken verwond. Een aantal zigeuners werd gearresteerd. INGEZONDEN MEDEDEELING door ARTHUR E. SOUTHON (57 Hierin sloeg dc zendeling de plank mis. Dien avond lag Makindi op zijn mat voor hot vuur en hij sprak met Nadu. Beiden waren ze zeer opgewonden. Nadat de Fane's vertrokken waren, kwam Rilston binnenloopen om het verband van zijn arm af te halen. Hij zag tot zijn groote vreugde dat de gebroken arm weer aardig aan 't genezen was. Dc jonge man had een sterk gestel en dit had het proces van zijn hei-stel verhaast Tot ivcrbazinc van Nadu als van Makindi, was de arm alleen een ietsje korter geworden cn zij wilden nu gaarne dc voorspelling van den zendeling gelooven, dat die arm binnen kort weer even flink zou zijn als de andere. Dit was hun een wonder. Ze hadden nooit andere geweten, dan dat een gebro ken lichaamsdeel bestemd was om weg te teren; en die weten schap was voor Makindi een nachtmerrie geweest. Eëns was hij de sterkste jonge man van Kwandi geweest en met groote vrees had liij zich gedacht den tijd, als hij een invalide zou zijn'ge worden met een gebroken rechterarm, niet in staat om te wcr- nooh om te jagen. En deze gedachte had niet alleen zijn mannentrots beleedigd. Ook zijn grootste levensbelangen waren er niet door ongemoeid gebleven. Heel duidelijk had hij ingezien, dat invalide zijn be- teekende het verlies van Feribo. Do koning zou de invaliditeit van het j^nge opperhoofd gebruiken als een excuus om te doen, V/at Makindi wist dat hij moest doen, nl. een eind maken aan de verhouding, ilie er was tusschen Feribo en hem. Maar toen Rilston het verband van zijn arm had afgehaald en zeide, dat hij spoedig weer geheel genezen zou zijn, kenden zijn vreugde en zijn dankbaarheid geen grenzen. Nadu had zijn zorgen gedeeld, want zij had altijd zoo veel van hem gehouden, omdat hij lichamelijk zoo sterk was. Ja zelfs, zij was geneigd om al te veel te bogen op zijn kracht, en zij wist, dat er velen waren, die zich zouden verheugen als deze trots ver nederd werd. Aangezien zij een innig-vrome vrouw was, uitte zij haar dankbaarheid in een lof aan Shango. „Shango is goed voor ons, dat hij jou je arm teruggegeven heeft" begon ze. „Shango? Shango heeft er niets mcete maken" kwam Makindi tusschenbeide. „Wie dan wel? de blanke man?" „Neen, de God van den blanken man" antwoordde hij, vol houdend. Dc goden van onze vaderen zijn er slechts op uit om iemand dood te maken; maar zij genezen den gewonde niet Al leen de God van den blanken man doet dat" De priesteres gaf geen antwoord, en daarom vroeg hij: „Als de blanke man niet hier geweest was, wat zou je dan gedaan hebben, Nadu? „Ik zou veel offers gebracht hebben en gebeden hebben zonder onderbreking". „En zou me dat geholpen hebben?" vroeg hij. „Heb je vroeger ooit wel eens gebeden en heeft Shango daarop geantwoord? Ja, ik weet wel dat je dat gedaan hebt, maar het waren steeds je medicijnen, die den zieke beter maakten en niet Shango. Als ifucid gewond was zooals ik en jouw medicijnen hielpen niet, dan was er niets aan te doen". „Het kwam omdat de blanke mail een bcóarc dokter was en er verstand van heeft om niet gobroken beenen 0111 te gaan, maar niet, omdat zijn god sterker is dan Shango" protesteerde zij. „Wie gaf hem die wijsheid? Shango heeft ze jou nooit ge geven, hoewel je hem zoo trouw diende. Zijn god gaf hem in het hart hierheen te komen, niet 0111 ovei ons te hcerechen, maar om ons te dienen. Het kan Shango niets schel°n, of je anderen helpt, Nadu. Je dient hem, omdat jc bang voor hem bent. Deze man dient zijn god, omdat die god vriendelijk is; en die manier van doen. is beter dan de onze. Omdat ik van jou en van Feribo houd, zou ik voor jullie beiden meer willen doen dan voor al de anderen. De blanke zegt dat dit dc reden is waarom hij zijn god dient omdat hij Hem liefheeft". „Dat is rare praat" zei ze. „Wie heeft er nu ooit van gehoord van een god, die do menschen liefheeft". „Wij niet, omdat onze goden wreed zijn. Zij houden van offers zelfs van mcnschenoffcrs". „Maar vraagt dc god van den blanken man dan geen offers?" vroeg zij weer. „Neen, niet zooals de onze. Alles wat hij vraagt is, dnt de menschen hem zullen dienen door vriendelijk te zijn tegen an deren. Deze god bracht zelf de offers. De blanke man vertelde mij, dat deze god zijn eigen Zoon gaf, om te stenen voor dc menschen". „Oh, wat een dwaasheid", riep zij uit „Goden geven nooit, zij nemen slechts". „En toch geloof ik dat het waar is" zei hij peinzend. „Ik heb er veel over nagedacht, toen ik hier zoo lag en ik kan nu veel begrijpen van wat k vroeger nooit begreep. Deze man heeft mij en vele anderen in Kwandi gelioljK-n en hij vraagt niets voor al zijn hulpen daaraan zie ik juist dat zijn godsdienst waar is. De menschen zijn niet heter dan hun goden. Deze man is goed, beter dan wij; en ik voel, dal dat komt omdat zijn god heter is dan onze goden. Het kwam niet zoozeer door wat hij zeide, als wel om wat hij deed, dat ik zijn god ging gelooven". ..Dus jij hebt Shango vertalen en Je .lienl nu den god van den blanken man?" riep zij in wanhoop Hij lag eenige oogenblikken et!) en waa bang om Ie anlwoor- den. Hij had onophoudelijk nagedacht over alles, wat Rilston tot l.eni gesproken l.od gedurende al die weke» van zi,n ziekte, maar hij had nooit voor zichzelf tot een oplossing kunnen ko men. Roods langen tijd vóór zijn ongeluk was hij geestelijk uit zijn evenwicht geraakt, hoewel hij daar nooit iets van tegen Nadu had gezegd. lift was al fwgonnon mot hot échoc van Mimha-Karo. wanl hij had oorst vast geloofd in do longons \an don hslfbtood. Toon Fanc hol hronton boold had kapot gogooid on ongodcoid goblc.cn was, was dssrmoo ook Makindi blindt wolooi In do priesters gebroken. En later toen de koning weui-rdi hem Feribo te geven ten spijt aan al zijr. offers aan ShnnirJBriton hij ta vragen of de goden werkelijk wel in staat waren hem (e helpen. Het ongeluk met hem was op het juiste moment gebeurd, want toen was hij in een gemoedstoestand gekomen, waarin hij aan dachtig kon luisteren naar Rilston rustig betoog over het chris tendom. Dc methode van Rilston was%ebleken juist te zijn voor een man als Makindi. llij was niet begonnen met ruwweg het be staan van de goden in het land te wtkenncn en evenmin had hij hun e redienst aangevallen. In plaats van den Jongen man tot het uiterste te prikkelen, was hij steeds vriendelijk geweest en had hij voel tijd besteed om hom te laten zien hoc do ver- schillende vormen van het foUschiamo elementen van waarheid bovatten, ja. dat het in wezen eigenlijk eerlijke pogingen waren om den Onbekenden God te loeren kennen. (Wordt vervolgd^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 7