IERVORMDE JONGELINGEN 1 Radio Nieuws. VRIJDAG 20 JUNI 1930 lerj DE VAAN ONTPLOOID TE BODEGRAVEN EEN KEUR VAN SPREKERS Ring „Alphen aan don Rijn en Omstre- van Herv. Jongelingsvereenigingen op Grondslag belegde Donderdag 19 Juni openluchtvergadering op een prachtig en terrein te Bodegraven. Onder het het geboomte was een groote re tezamen gekomen om te luisteren het openingswoord van den Ringvoor- Ds. J. D. K1 e ij n c, beroepen predikant 'illige Langerak. Hij heette de aanwezi- jartelijk welkom en sprak een kort eu ïtig openingswoord. Rede Ds. Bouthoorn. B. N. B. Bouthoorn spreekt, omdat n deze dagen vol van verwarring brood- jg is dat dc jongelingsschap gesteund II- Allerlei occultistische stroomingcm len een machtige bekoring uit op hot i hart Onze tijd is vol verwarring zoo op Kerkelijk sociaal als op politiek ter- De wereld bouwt macht)go paleizen schitterende schoonheid. De jeugd moei worden op het ecnige en eeuwige God en Zijn Woord! Er moet een Hjnlijk contact ziju met God, daarvoor odig een gescherpt oor. roeping van Samuel neemt spr. als uit- spunt van zijn rede. Eli sliep den van den ouderdom. Samuel was de itlge jongeling. Ook hij slaapt, maar eere waakt God zoekt hem op midden n nacht. De leiders die zich geven Voor arbeid onder de jeugd moeten steeds iken dat God do eerste moet zijn in ictie. Er moet gebeden worden tot God onzen tijd dat wij de stilte niet meer en. Het alleen zijn met God wordt zoo psch gevonden. Wij moeten zuinig op onze stille uren. God spreekt in egen op den arbeid. „SS /oePt dan geschiedt dit achts. Dus met op den -dag. Niet in hel woehge leven. Het is een vloek voor hjd dat wij de stilte niet meer kennen lleen zijn met God wordt zoo schaarscb iden. Wij moeten zuinig wezen op onze uren. God spreekt in stormwind en on- maar de mensch luistert niet. Samuëls ioest gescherpt worden want Hij hoorde lat het Gods stem was; hij wendde zich i. In onze dagen is veel actie, zich open d ook in het organiseeren van Land- Spr. gelooft niet dat dit alleen een it is van organisatiezucht maar gelooft een diepere oorzaak is. van de vele zegeningen van de jcugcl vraagzucht. Op dc jeugdvereenigin? in allerlei vragen gesteld, gewikt en go. 1, Er zijn ook dwaze vragen gesteld topzware jongelingen. Zoo vroeg ipr. of een christen die een snor droog 'orden. Spr. antwoordde door te n dat de vrager „topzwaar" was. cr een luisterend en gescherpt oor is, prdt gehoord de stein van den verheer- Christus. Baat het werk onder de voortgaan, en gij ouderen steunt dezen I met al uw kracht. Het geloof maakt n op alle terrein des levens. Rede Ds. J. Fokkema. J. Fokkema, van Sprang, sprak vei Schatten desVer bonds, aat in het Nieuwe Verbond niet meer rdsch Koninkrijk Thans hebben iet anders dan Gods Woord cn God: Dat is een onnoemelijke vooruitgang, roote rijkdom. De gemeente moet dé en, die in Christus zijn, aanvaarden. - koud van te worden als me hoe onder de jeugd over de Kerk won aken. Er is geen helder inzicht in het het Verbond, and kerkelijk leven is een der grootp an die noodig zijn voor gezond geeste ven. schatten des Verbonds moeten ook ge worden. De jeugd moet getrouw zijn ie schatten te gebruiken. In alle ver- n zijn twee deelen. Wij geven en wij n. De Hecre heeft Zijn Woord en Geost en. Laat ons die twee niet scheiden, hen deze twee moet samenwerking zijn niet voor de Geest het Woord op uw leeft gebonden. (erk mag niet belijden wat de weten- leert of de cultuur voorschrijft. Zen en Evangelisatie moeten om des Ver- wil verricht worden. Gods Verbond en Geest onafscheidelijk aan Ier verbonden. De poorten der hel zul- Gemeente des I-Ièeren niet overweldi gd zal Zijn Verbond bewaren tot in 'heid. Rede Ds. W. J. van Lokhorst. het terrein der religie is veel schijn zijn. Daar is tweeërlei geest op aarde, ast die uit God is en de geest van de Ook de jeugd wordt door dezo din- idreigd. 3ods Woord wordt telkens gewaar- 1 dat uitwendige vormen voor God leteekonen. Johannes dc Dooper heeft izeisme veroordeeld. De gelijkenis van :n zoon is door den Heiland uit- te laten zien dat er een groots s tusschen schijn on wezen. Nog ster- ordt deze tegenstelling uitgedrukt in ijkenis van dc twee zonen, n doen alsof. Ook vele jonge men- Maar zij kennen niet dc ware blijd en de ware vrede. Velen trekken vol me op, maar slaan toch met het an het. Koninkrijk Gods af. Btus moet in het middelpunt van ons itaan. Spr. waarschuwt voor den doo- hijn der dingen. liet willen zal ook door ons gekend wordqn. Maar het niet willen wordt irzaak van smart. De onmacht wordt luid. De onwilligheid wordt gcwillig- elingon! onderzoek u zelf. Uit u zcif niet. Zie op den grootcn wijngannle- )e vorm gaat voorbij, het wezen blijft. Rede Ds. v. Willigen. Willigen spreekt over: „D c A. getu igen over een bepaalde zaak verouder at er ook kis cm uren is. In dc Open- van J<>' .ics wordt ook van twee ge- gesproken. Ann hen wordt macht gc- bm te profeteeren. Twee getuigen zijn Eha en Eliza traden gelijktijdig op. Zoo ook Jerernia en Ezechiël. Johannes de Dooper en Jezus. Naast Luther staan Melanfchton; Cal- vijn cn Bera. De twee getuigen zullen macht ontvangen om te getuigen. Profeteeren is een tolk Gods zijn op aarde te midden van een krom en verdraaid geslacht. Zij moeten ge tuigen met zakken bekleed. Het zijn dus boetepredikers. Zij profeteeren een zekeren tijd. Van Christus' Hemelvaart tot Zijn derkomst ten oordeel. Als de ecne getuige sterft wordt de andere verwekt Van dag tót dag zal de prediking des Woords doorgaan. Na het apostolische tijdperk is het evangelie verbreid over alle landen. Menschelijke in zettingen maken Gods werk niet ijdel. Dooi de arbeid der Reformatoren is geweldig veel goeds bereid. In onzen tijd is er veel zonde, veel splitsing en scheuring, ook in het Ker kelijk leven. De afval neemt toe. De wereld rijpt voor het oordeel. Maar de getrouwe ge tuigen staan voor het oog des Heeren. God zal er voor zorgen dat Zijn Gemeente niet geheel ten onder gaat. In Zacharia staat: Het zal zijn ten tijde des avonds dat het licht zal wezen. In het einde der tijden zal de ver drukking groot zijn, de gemeente zal ten bloedo toe vervolgd worden. Maar liet zal licht zijn in dc duistere nacht. In Rusland gaat het ook in de smeltkroes der beproe ving, de tegenstand is er geweldig, maar de Heere sterkt en verkwikt Zijn volk. Uit den mond der twee getuigen gaat het vuur des gecstes. De predikiug is niet ijdel, maar tot aan het einde toe zal er vrucht ge zien worden. De anti-christelijke wereld macht zal ten laatste, een groote kracht ont wikkelen. Do Kerk zal stce-ds een kruiskerk blijven. Dc doode lichamen van de twee go- tuigen zullen liggen op de breedo straat van de groote stad. Zij zullen niet begraven wor den, maar met welgevallen zal men zich hierover verblijden. Het is noodzakelijk om getuige te zijn van de dingen Gods. De Geesl is het die leven en getuigen doet van Gods genade en ontferming in Christus. De Slotrede werd uitgesproken door Ds. J. C. W. K r u i s- b o o p te Bodegraven. Eén ding is vanmiddag heel duidelijk ge worden, dat er veel strijd is in het leven. I-Ict is nu de vraag in welk kamp wij be lmoren. Waar of wii toe behooren wordt niet bepaald door het lidmaatschap eener J. V iaar dat wordt bepaald door de genade in het hart. Gods verborgen omgang vinden zie- ivaar Zijn vrees in woont. De strijd blijf» tot het einde toel Daarom moet de schoono lentetijd des levens gebruikt worden om God te zoeken. Zijn dienst alleen geeft onge mengd genot. De jeugd is zoo vatbaar voor goede indrukken. In den strijd moeten wij' >tict letten op allerlei dingen die geen waar de hebben. Toen Achab ten strijde trok ver momdo hij zich opdat de vijand hem niet her kennen zou. Beeld van zoo menig christen in onze dagen. Men vergeet dat bij het ko- ningshart do koningsmantel past Ook wij leggen het koningsklced af en dragen de so l datenuniform om niet opgemerkt te worden. Als er geen kracht van ons uitgaat dan zal God de pijl in eenvoudigheid doen ai schieten. God schouwt tot in het verborgeno onzer ziel. Gij noemt u Hervormd Gereformeerd! Cal vinistisch! I-Iooge verantwoordelijkheid hebt gij daardoor op u genomen. Er blijft altijd een- groote ajstand tusschen ideaal en wer kelijkheid. Wacht u voor lauwheid! Noodig is persoonlijke relatie met God, want dan mag de strijd woeden, niemand zegt Chris tus zal ze uit mijn hand rukken. Toon Israel door dc woestijn trok werd het leger aange vallen door Amalek. Het achterste gedeelte waar de zwakken waren had het zwaar te verantwoorden, maar op den berg waren de bidders. Al is de strijd moeilijk, de Heere is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven Nadat Ps. 75 1 gezongen was, ging Ds Kruis hoop in dankgebed voor. De Ring Alfen mag met voldoening op dezen Landdag terugzien. THEOL. SCHOOLDAG TE KAMPEN DE REDE VAN DEN AMERIKAANSCHEN GEZANT „HET CHRISTENDOM BETEEKENT OPOFFERING, ZELFVERLOOCHENING" De Burgwalkerk was tot in alle hoeken gevuld. Prof. Dr. H. Bouwman opende do vergadering, liet zingen Ps. 95 1, las voor Ps. 95 1G en ging voor in gebed. Na een openingswoord van Prof. Bouw man, waarvan wij een uittreksel reeds pu bliceerden, sprak Prof. Ridderbos, wiens rede wij eveneens reeds hebben op genomen. Dr. C. B. B o u m a sprak vervolgens over: ,Hct huidige streven naar kerkelijke een heid en onze houding daartegenover". Ook hiervan gaven wij reeds een exposé. Do rede van Dr. Bouma werd een oogen- blik onderbroken, toen Zijne Excellentie de Amerikaansche gezant G. J. D i e k c m a binnenkwam. Alle aanwezigen verhieven zich even van hun zitplaats. Dr. Bouma zette zijn rede hierna voort. Nadat hij deze voltooid had, werd Amerikaansche gezant toegesproken door Prof. Bouwman. st is ons een groote eere, U, als ver tegenwoordiger van het machtige Ameri kaansche volk, maar ook als een broeder ons midden te ziem. Wij hebben in Amerika velen ontmoet, die van afkomst en ook in belijdenis met ons één zijn en dat juist te meer wekte onze belangstelling U te hooren. Do gezant trad onder daverend applaus op en hield vervolgens een rede. waaraan wij liet volgende ontleenen: Rede Z.Exc. G. J. Diekema. Spr. zegt met genoegen de uitnoodiging om op doze vergadering te spreken, tc hebben aanvaard. Van zijn vroegste kinderjaren heeft spr. schitterende verslagen van deze instelling gehoord en menigmaal heeft hij in zijn ge boorteland, naar preeken geluisterd, houden door gegradueerden van deze stelling ,die de preekstoelen hebben inge nomen. MOND- EN KLAUWZEER. Het vervoerverbod voor herkauwende dieren i varkens voor Limburg en Zeeland is inge trokken. Nader is thans dit vervoer verboden Limburg, het gedeelte van Noord-Bra bant ten Noorden begrensd door t Hollandsch Diep, de Maas, Zeeland, alsmede het gedeelte van Noord-Braband ton Noorden begrensd door het Hollandsch Diep, de Amer, de Berg- sche Maas en de Maas, Zeeland, alsmede hot gedeelte van Gelderland ten Noorden begrensd door de Waal, vanaf de Sluis bij het oud fort Andries tot waar deze rivier aan de Duit sche grens onder den naam Rijn ons land binnenkomt, met de noodige uitzonderingen crzogelden doorvoer en invoer onder po litietoezicht. Tn het Alg. Ned. Landbouwblad lezen wij Ik heb mij verbaasd over het feit. dat te Keulen op de tentoonstelling de stallen, waai de koeien ondergebracht waren, door ieder bezocht konden worden. En daar werd druk gebruik van g-emaakt. Men stond er soms in 'ichte drommen bij, achter, naast en tusschen de dieren. En dat waar in sommige streken Duitschland en ons land de tongblaar zee/ heerschte. School/nieuws. eef ade om de waarheid te bevestigen. I tc Rotterdam. HOOGER ONDERWIJS. BEGRAFENIS Prof. Dr. L. BOLK Donderdagmiddag had te Oversell!e in Ie eenvoud de begrafenis plaats van prof. dr. L. Bolk, in leven hoogleeraar aan de Gem. Universiteit te Amsterdam. Rond de groeve hadden zich o.a. geschaard do oud-hoogleeraron dr. Winkler on rlr Rotgans, prof. dr. Ruitenga, dr. Klinkert, in Rotterdam cn burgemeester J. C. Bau- Al.s oucl-vricnden van den overledene spra ken de oud-hoogleeraron Winkler cn Rót- gen s, terwijl tenslotte de heer Stokdijk den overledene als inenseh' schetste en namens do familie dankte voor de deelneming. LAGER ONDERWIJS ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Rotterdam (te openen 2e Talmaschool), r.u'j. D. M. Wijers te Jaarsveld. A 1 p h e n a. d. Ryn (Martha-stichtingi, M. van Donk, aldaar. Zwyndrecht (Da Costaschnol, hoofd A. B. Vinkenborg), J. Helderop, aldaar, als kvv met akte. Voorburg ,.Effatha"-Hoekeniburg)W te Maassluis en H. Bokhorst G. J. DIEKEMA. Wij leven in een tijd van onrust en beroering, een tijd waarin het geloof in God en Zijn openbaring wordt aangevallen door een leger van atheïsten, twijfelzuchtigen, agnostici en zoogenaamde humanitarianen. De huidige tijd is materialistisch, geeste lijke waarheden worden niet hoog geschat, noch wordt de noodige aandacht daaraan geschonken. Het atheïsme is nu meer ag- gressief dan ooit tevoren. Wij behoeven slechts aan Rusland te denjfen met oen zevende deel der wereldbevolking, het land dat het bestaan van God ontkent en dat op Paschen het publiek uitnoodigde een tooneel stuk bij te wonen waarin Judas Iscariot wordt uitgebeeld als een held! De hedendaagsche strijd in de godsdien stige wereld is niet zoozeer als vroeger een strijd tusschen geloofsleer en sekten, tusschen het Protestantisme en Katholicisme, dan wel een algemcene strijd tusschen geloof en in- geloof. Is de Christus de man Gods of is Hij slechts de mensch Jezus? Stierf Hij aan het kruis om de goddelijke rechtvaardigheid te bevredigen of alleen als een symbool van menschelijke opoffering? Is zaligmaking een goddelijke gave of louter een menschelijke verrichting? Is de Bijbel het gewijde woord Gods of is het slechts een mcnschelijk pro duct zonder goddelijke inspiratie? Werden do tien geboden door God gegeven of ontspro ten zij uit do gedachten van Mozes? Is de moreele wet een door God opgelegde levens wijze of is het een immer veranderend ge volg yan menschelijke ondervinding en in zicht? Deze zijn de alles hcheerschende vragen die in de gedachten van de jeugd der wereld opkomen. Om op doze vragen overtuigende antwoor den te geven worden ware menschen ver- eischt, menschen van geloof, met diep inge wortelde overtuiging, met uitstekende gees telijke ontwikkeling, van heldhaftigen aard. i van hoog geestelijke verheffing. Uw verheven voorrecht en gewijde plicht aldus spreker om uw lund en de wereld zulke menschen te geven. U moet op- w onderwijzen, dat de wereld niet b-> heerscht wordt door verblinde, zelf gescha pen, materieele kracht, doch door een al- machtigen, alwetenden, levenden Schepper, die met rechtvaardigheid en genade regeert, Geest, die dc geestelijke waarden in den mensch verheft ver boven alles wat mate rialistisch is. Gedurende de laatste paar tiental jaren Heeft dc kerk in het algemeen do zachtmoe digheid. genade, de goedheid en liefde Gods gepredikt, en heeft geen sterkon nadruk go legd op Zijn rechtvaardigheid en Zijn toorn tegen onvergovcno zonde. De ongoloovige echter zegt, dat de godsdienst slechts een ge ruststellend bedrog is, een schepping der mcnschheid, die in deze onverbiddelijke we reld een gerust geweten, troost en rust zoekt Het is een troostende luchtspiegeling, liet Is heel iets andei's dan de werkelijke feiten onder het oog zien, het is een beeld van een door menschelijke gedachten gevormde wo re ld. zooals men die graag wil zien. doeli welke in het geheel niet bestaat. En hoe verkeerd is dit alles! Het is waar dat de menschelijke ziel zijn troost, treugd en vrode in den godsdienst vindt, en dat z<>n der deze de wereld donker en troosteloos i Het is waar dat God liefde is. maar het I- niet waar dat do christelijke godsdienst gemakkelijke godsdienst is. Ilet is een god dienst van zei Verloochening. Een volgeling van Jezus to zijn bctec kent zelfverloochening, het kruis op te no men en Hem te volgen, den goeden strijd te strijden, en in het geloof te volharden. Het beteekent zich als soldaat aan te sluiten en de geheele wapenrusting, het zwaard zoowel als het schild, te dragen. Het Christendom beteekent niet dat uaar den hemel wordt gedragen op een zacht rozertbed. het beteekent opoffering, zelfver loochening. Volgens sprekers meaning is dit de Calvi nistische opvatting van den godsdienst. Vol hardt met blijvende vasthoudendheid! Om vat met ruime verdraagzaamheid alles wat goed en gezond is in het nieuwe. Wijs het niet af alleen omdat het nieuw is. God open baart zich nog dag aan dag in de geschiede nis. Doch boven all!s verrukt de oude land palen, die de voorvaderen gepaald hebben, niet Zelfs de beroemde, welsprekende moderne Amerikaansche leeraar, Dr. Harry Fosdick, in zijn predikatie, gehouden op Zondag 1 Juni* zcide o. a.: „Indien Amerika vooruit wil gaan, dan moet het eerst teruggaan, terug naar dingen, oud, schoon, gemeenzaam cn oorspronkelijk. In mijn onervaren jeugd was ik er van overtuigd dat wij zoo veel geestelijk vooruit waren gegaan, dat nadruk op de tien geboden niet meer noodig was. Ik neem dit alles terug. Ik kon nu het mensche- iijk leven beter. Hoe gaarne zou ik die 10 ge boden willen zien in iedere school, in iedere kerk. en op iedere marktplaats!" „Ik geloof", zoo besloot spr., „dat dit Uw roeping en Uw doel is en indien U daarin volhardt, dan zullen de nageslachten Uw werk gezegend noemen." Prbf. Bouman dankte den geaant voor het gesproken woord. Hij verzekerde, dat het de behoefte was van de Hoogleeraren de oudo grondslagen vast to houden en op die grondslagen, dc wetenschap te doen voort schrijden, in 't bijzonder ten bate der Ker ken. Op verzoek van Dr. Bouman zong men; den gezant toe Ps. Si 6, waarna dc morgensamenkomst gesloten werd en Prof. Bouwman in gebed voorging. Ondanks het warme weder was er zeor veel belangstelling op dezen Schooldag. Voor al Overijsel en Drente waren sterk vertegen woordigd, al werden ook Holland en Zeeland, Friesland en Groningen niet gemist. De Theol. School, go kondt het aan alles merken, is met haar Kerkelijke omgeving saarpgegroeid. Wij hebben menschen gesproken van bo ven dc 70 jaar, die twee uur gefietst hadden op onbeschaduwde wegen om dezen School dag jbij te wonen. Voor velen is de Theol. School een tweede tehufs geworden. Men gaf er de voorkeur aankom de pauze in de aula der School door tc bitengen, waar gelegenheid was om koffi- te drinken. En niemand woonde den School dag |in de Burgwalkerk bij, zonder ook even een bezoek te brengen aan het gebouw, waar de ajjs. Dienaren des Woords voor de Geref. worden opgeleid. spx-ekers op den Schooldag verston kunst om allerlei actueele onderwer- naii-w verband houden met het Gerqjf. Kerkelijk leven in hot algemeen en met ilde Theol. School In het bijzonder, zóó popiïhrfrto-behandelen,- dat het contact tus schen Kerk cn School daardoor ongemeen versterkt werd. Di H. v. d. Elskamp sloot dezen wel geslaagden Schooldag met gebed, nadat ge zonden was Ps. 105 2i. kcrpen worac Erjj de sprei en |üe kunst ien,| die nai VOORWAARDELIJKE VEROORDEELING EN INVRIJHEIDSTELLING. Inwerkingtreding van de wet van 25 Juni 29. Bij Kon. besluit vam den lüden Juni 1920, Stbl. no. 227, is bepaald dat de wet van 25 Jun| 1929, Staatsblad no. 360, houdende na dere;; voorzieningen betreffende de voorwaar delijke veroordeeling en de voorwaardelijke 'jheidstelling, im werking treedt met ng van 1 September 1930. DE MOORD TE LEEUWARDEN Het Gerechtshof tc Leeuwarden behan delde in hooge.r beroep do zaak tegen den 46-jarigen koopman II. N., die door de Rechtbank aldaar wegens moord op zijn vrouw, dié hij door revolverschoten om hot leven 'had. gebracht veroordeeld was tot 18 jaar gevangenisstraf. De Advpcpa.t-generaal vroeg bevestiging m het vonnis der Rechtbank. Uitspraak over li dagen. LUTHER-AUGSBURG TENTOONSTELLING INTERESSANTE GESCHRIFTEN EN PRENTEN OUDE GEDEXKPE.XMNGEK De Evangelisch Luth. Kerk tc Schiedam heeft in haar kerkgebouw aan de Lange Nicuwstraat een Luther-Agusburg-tentoon- stelling georganiseerd ter herdenking van het vierde Eeuwfeest der Augsburgsche Ge loofsbelijdenis van 1530. Deze expositie werd mogelijk gemaakt door de medewerking van H.M. de Koningin Moeder, van Curatoren en Directeuren van Koninklijke, Kerkelijke, Rijks- en Gemeente lijke verzamelingen in Nederland; van eenige particulieren als de H.H. E. W. Lin- deyer, F. A. C. Lechner, B. Jurgcns en Ds. V. Schmidt. Het kerkgebouw zoowel als de consistorie kamers zijn daarvoor heel smaakvol inge richt. Do firma Kulcsar Import Mij. van Perzische Tapijten te Rotterdam heeft wol- willend een aantal Perzische tapijten in bruikleen gegoven, waarmede de tentoon stelling fleurig en kleurig is gedecoreerd. In de consistoriekamers is de afdeeling platen en spotprenten. Tevens zijn eenige merkwaardige schilderijen uit den tijd van Luther hier geëxposeerd. Vlak onder den preekstoel in de Kerk is een hoekje ge maakt van Middeleeuwsche meubelen o.a. een stoel, een kast en een kist uit dien tijd. Hier liggen ook in een glazen kast de ver lovingsringen van Luther en zijn vrouw. Langs de wanden zijn vitrines aangebracht waarin onder glasgeschriften van Luther. In het midden een groote collectie gedenk penningen uit het Rijks Penning Kabinet. Wij vestigen de aandacht op ©enige ge schriften van Luther n.l. Kleinnoodiën uit Luthers nalatenschap door Prof. Dr. H. A. van Brakel 1917. Voorts talrijke geschriften door Luther geschreven te Wittenberg over: de Goede Werken; Overdo Mis; Welke Overheid men moet gehoorzaam zijn en Een brief van de Noderl. Christenen toen de eerste martelaar om hot geloof werd omgebracht, geschreven in 1533. Een heel serie Strijdschriften tegen Luther en het Lutheranisme. Dezo werken z'V uit don tijd van Luther in de oorspronkelijke druk cn wijze van uitgaaf. Van andere shcrijvers uit dien tijd treffen ook aan een groot aantal geschriften over de Augsburgsche Geloofsbelijdenis o.a. van Z. Webber 1050. Kort verhaal van de con fessie van Augsburg: J. H. Manné Verkla ring van d e28 art. dor Alg. Confessie. Werken over de Augsb. Conf. van A. Vol- mar, Dr. Lihenu en F. H. F. Knaake. Hier vinden we ook een interessanto houtgra vure voorstellende Dr. Bever aan Keizer Karei V. voorlezende de Augsb. Conf. op 5 Juni 1530. Aon do linkerzijde van de Kerk vinden e langs do wand een serie Theologische ..erken van Luther en Mclanchton over dc Reformatie, o.a. Do captivitate Babylonica 1 de Libert ate Christiana 1523. Deze werken zijn voor het overgroot te deel afgestaan door het Evangel. Luth. Seminarie te Amsterdam. Ook troffen we enkele werken aan uit onzen tijd als: liet Teven van LltttTor döör Ds. C. T. Westermann. Voor de afd. Penningen en Munten weid welwillende medewerking verkregen van de heer Joh. Kerkrijk beheerder van het Penning-Kabinet te Den Haag. Een van de meest merkwaardige penuin- gen is de geel-kopcrcn penning waarop aan de voorzijde borstbeeld van Paus Leo X en aan de keerzijde: Paus Leo X liet door den Monnik Tetse] de aflaatbrieven verkoopen, waartegen Luther opposeerde. Deze munten zijn gedenkpenningen van 3 verschillende eeuwfeesten der horvor- ung on vertooncn als zoodanig ook de kenmerken van hun tijd. Wo 3 inden er prachtig bewerkte, zilveren on bronzen pen ningen met afbeeldingen van Luther en Mclanchton. Voor wc deze afdeeling verlaten letten c vooral nog op de prachtlgo Staten- Bijbel bij kerkbezoek te Baarn gebruikt door H. M. Koningin-Moeder en door haar afgestaan. Hier treffen we ook aan do Lu- ther-Bijbcl van 1702 door George Alhrecht an Oost-Friesland aan zijn vrouw ton ge schenke gegeven. Een Luther-Bijbel met platen van Mr. Romeyn. In dezelfde kast waarin de Bijbel T an Koningin -Ei geborgen liggen ook de ve Luther cn zijn vrouw C. INGEZONDEN MEDEDEELÏNG. Zomersproeten ver dwijnen spoedig door een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. HUIZEN (1S75 M.) KTtO. S.15—9.50 Ptotencon. ert- 11.30—12 Uodsöitnstlg Half: **- 'astoor 1. H. Perquti 12 TUdsc I Kind. %n de KXO* n. 12.15—2 iU- 4 4'>—3 Radio» n heer 8. P. J. Tt)d'*ln. 6.01— HILVERSUM (298 M.. na 12.15 uur 1071 M-> AVRO. 10 Töd-ein. 10—10.15 MorgenwUdinff. 12 -2 Mlddngmuzlo!;. 2- 30— 3 304.SO Gramo» 5 Sportpras tje. 5—6.30 Voor-avond- 6 Tttd^eir. 6.30Aansl. Muatek t« ra. 8 Sluiting. VARA. S VARA-Vorla. ordt u! trrenoodlgd Nan d« gohee)» BH d» i dc Kloppcrraaa. DE N.C.R.V. EN DE GENIE MUZIEK. Het afgcJaschte concert Naar aanleiding van bet aflasschen van de medewerking der Genie-muziek aan do uitzending der N.C.R.V. op Maandagavond, heeft „De Standaard" een onderhoud gehad met den waarnemenden commandant van het regiment Genietroepen en met liet Om- roopbureau der X.C.R.V. Het Geniemuziekcorps had in den loop van den winter bij de verschillende Omroepver- eenigingen den wensch kenbaar gemaakt om voor de microfoon te spelen. De N.C.R.V. zond het verzoek om op 16 Juni te komen spelen en de uitnoodiging werd door den kapitein, belast met het toezicht op het mu- ziekcorjvs, bij schrijven van 10 Mei aangeno men. Do kapitein hoeft toen waarschijnlijk vergeten, de zaak aan den commandant voor to leggen. 15 Mei kwam de zendtijilrcpclinp. Vorige week bemerkten eenige officieren, dat do Geniemuziek aan „een propaganda- avond" van do N.C.R.V. zou meewerken en besloten hun contributie aan het fonds voor liet muziekcorps op te zeggen. Nadat de zaak aan den commandant was voorgelegd, heeft deze het Omroopburoau der N.C.R.V. meegedeeld, dat er zijnerzijds geen bezwaren waren wanneer „leden van het muziekcorps" meewerkten. Er is een heftig dispuut over deze zaak geweest, met het gevolg, dat men dc me dewerking van „een aantal leden van het muziekcorps" niet gewensoht vond. Het Geniemuziekcorps heeft dus niet ge speeld. deze vuurplaat komen symbolische voorstel liugcn voor betrekking hebbende op de Hervorming. In de consistoriekamers kan men een aantal spotprenten vinden uit do 15e en 10c eeuw. Het geheel is zeer dc moeite waard tot een bezoek. De tentoonstelling is geopend van 21—27 Juni eiken middag. D>. Schmidt zal Zaterdagmiddag de tentoonstelling offi cieel openen. De Godsdienstoefeningen van de Engl. Luth. gemeente worden gedurende twee Zondagen gehouden in du GasthulS- kerk, alwaar Prof. Pont n.s- Zondagmor gen om 10 uur een gedachtenisrede zal uit spreken. .Vis een bijzonderheid vermelden wo nog dat dc Evangel. Luth. Gcm. te Schiedam thans een gedenkpenning heeft laten slaan bij de Fa. Begeer. Zij wordt in zilver en in brons uitgevoerd. Op de voor zijde staat een beeltenis van Martin Luther naar Cranach, met als randschrift: ..Gods Woord houdt stand in eeuwigheid", terwijl op de achterzijde een opengeslagen boek, de Augsburgsche Geloofshelijdcni-, staat, waar op geschreven smut „Confessio Augustana Witebergao 1530". Daaronder staat „De Evangelisch Luthersche Gemeente Schie dam. 1530 25 Juni 1930 Als randschrift slaat: „Ter herinnering aan het 4e eeuwfeest der Augsburgsche Confessie IDe ponning in zilver is voor f 12.50, in brons voor f 2.50 verkrijgbaar. De tentoonstelling wordt geopend Zater- Dezc ringen zijn zeer kunstig bewerkt dagniiddag 21 Juni J uur. Ve I r is de/e ge mot athibutio van het lijden en sterven van opond: Maandag Dms.iai» 2» Juni \un 2 Christus. De ring van Dr. Luther is nog ,-5 en van 7—9 uur. u-Ltg 25 Juni des heel, die van z'n vrouw is do helft af. Ver moedelijk is do ooi-zaak daarin te zooken, zooals Dr. Schmidt die ons welwillend in lichtte, vertelde, dat Luther dezo ring niet veel droeg, maar z'n vrouw daar en tegen, altijd droeg. De hier geposeerde oiul-Middeleeuvvsolo meubelen zijn o.a. een Wangc-Tafel uit dc 16o eeuw .een armstoel van Romantisch type, een Gotische Kist en een ijzeren Pro- testansche vuurplaat uit de 15de eeuw. Op morgens van 10.30—12, 's middags 25. de» avonds 79 uur. Donderdag 25; 79 uur on Vrijdag eveneens op de/.olfde uren. De toegangsprijs is f 0.5" terwijl op Vrij dag 27 Juni de prijs op f 0.25 verlaagd zal zijn. Op de tentoonstelling is om geïllustreer de catalogus verkrijgbaar, die "P zich zelf reeds een mooi bezit is uw hen die be langstellen in het groote wrik der Hervor ming en den geloofsstrijd on .Meren THEOLOGISCHE SCHOOL TE KAMPEN Tc Kampen werd een vergadering gehouden van reünisten der Theologische Schoot Hierboven een foto ran de -eünlsten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3