Vraagt SI LM A en DARRAB tapijten DINSDAG 3 JUNI 1930 DERDE BLAD PAG. 9 II f Kerknieuws. EVANG. LUTH. KERK. _eroepen: Tc Monnikendam-De Rijp, prop. Joh. H. Jaams te Bussum. GEREF. GEMEENTEN, gedankt: Voor Vlaai-dingen, A. dc Blois Dirkslanö, .c NED. HERV. KERK. geroepen: Tc Nijega (H.O.N.) cand. C. Visser te Amersfoort Te Nieuw luinen. H. B. Spijkerboer te Gaast Te Iroek (Fr.), X. J. van 't Hooft te Koog Texel). Aangenomen: Naar Willige Langerak and. J. D. Kleijnc te Bodergraven. Bedankt: Voor Wilnis, Moercapcllc. Vóqdrichem, Wilsum en Hoornaar (toer.), raqd. J. D. Kleijne te Bodegraven. Voor Genémuiden, C. B. Holland te Delfshaven Rotterdam). GEREF. KERKEN. iNhglBeroep en: Te DrieSsum, P. van dei! forel, te Krabbendam. BEROEPINGSWERK. Te Amsterdam kon de vergadering- van üO^ft Kiescollege der Ned. Hervormde Gemeente, gisteravond zou plaats hebben tot het len van een predikanten-drietal ter voor- ÏÏAlenmg in de vacature-Ds. G. Mansvelt, door i nvoltalligheid niet doorgaan. 6? Het Kiescollege zal nu tegen Maandag 16 i'r li [uni a.s. weder in vergadering worden bijeen- erocpen. Door de confess. „Gezamenlijke Vrienden- ringen" werd het volgend drietal opge- :?L 1 G. Gerritsen te Amersfoort; Ds. J. G. W ,'j, ïcedhart te Zeist; en Ds. H. W. te Winkel to 2ji reek. Zooals men ziet hebben de kiesvereeni- 751 ingpn dus niet zooals de vorige maal, toon Si f. ,T. L. G. Gregory beroepen is een geza- lOjneiilyken candidaat. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Ds. G. W. van Deth, overgekomen van t-sandam, werd Zondagmiddag bevestigd als P'frcdikant der Geref. Kerk in Hersteld Verband Bussum. Bevestiger was Dr. .T. G. Geelker- ii, van Amsterdam-Zuid, die tot tekst had .and. 1 8 de woorden: „Gij zult Myne etuigen zijn". Na gewezen te hebben op het evoel van blijdschap en ootmoedige dank- sirheid, dat in dit uur de Gemeente van ongetwijfeld zou doorstroomen, wees en hoogst ernstige predikatie op de ritzagHjke verantwoordelijkheid, welke dc jak, door Christus aan leeraar en Gemeente ïiden opgelegd, n.1. Zijn getuigen te zijn et zich brengt. Na de bevestiging zong de IJZE) Jemeente haar nieuwen herder en leeraar toe bede uit Lied 32: „Vader, sla hem steeds liefde gade". Een groote schare was opge- omen om van haar belangstelling te doen alm lijken. Woensdagavond hoopt Ds. van Deth 21 jjn intrede te doen. Cand. .T. Schone veld, van Warmond, j Set. 7 Juli als predikant te Kethel L12and, niet by de Chr. Geref. Kerk, gelijk ltfcbusievelijk vermeld stond, maar bij de Ned. ervormde Gemeente aldaar, nr. bevestiging lór Ds. A. W. M. Odé, van Koudekerk d. Rijn. DR. ALBERT SCHWEITZER. Blijkens een bericht in het Engelsclic blad tuv. Life ot Faith", is de eehtgenoote van 1 Bi. Mbert Schweitzer sinds den terugkeer ui h&ar echtgenoot naar equatoriaal Afri niet recht gezond meer geweest.cn is zij op den terugweg naar Europa. Mevr finveitzer zegt, dat de doctor gezond is, laar dat hij zeer vermoeid is. DS. M. C. W. WEGELING. Het Provinciaal Kerkbestuur van Zee- nd heeft aan Ds. M. G. W. Wegel in g, der Ned. Herv. Gemeente te 's-Hee - Jthoek c.a., op zijn verzoek, wpgens zijne noeming tot predikant bij de Vlaamscho otostantsch-Evangelische Silo-kerk te'Lao Oi?fi n (Brussel), eervol ontslag verleend, in ^nde op 6 Juli a.s. met toekenning van do ivoegdhoid, welke art. 20 alg. regl neriti verleent. JUBILEA. Ds. J. F. van Hulsteyn. Geref. predi- iosv;: nt te Middelstum, die dezer dagen zyn zil- l'jeren ambtsjubileum herdacht, heeft ter ü'i 'tegenheid daarvan een gedachtenisrede houden, tot tekst hebbende Ezech. 3 17. amens don Iverkeraad werd hij toegesproken or ouderling Schuringn, namens de Classis arffum door Ds. C. J. Bos te Uithuizen, door 93$ M- R- Lammertsma te Appingedam cn dooi lirgemeeslcr Van Anken. Keurige cadeaux trden geoffreerd. 9S'-43 Ds. A. A. SCHOUTEN t In cjen ouderdom van 80 jaar is te Den 'oih*. aaS overleden Ds. A. A. Schouten, emeritus ed. Hervormd predikant De ontslapene werd 15 Februari 1874 pre law kant te Emorra, daarna in 1879 te Rhoon i ia 1S92 te Wamel, waarna hij met 1 Oc- ber 1014 emeritaat verkreeg. De teraardebestelling zal plaats hebben inderdag a.s. op de Begraafplaats Oud k on Duinen. PREDIKANTSWONINGEN. Te B o v e n-H ardinxveld is bij een inzameling van gelden voor den bouw der pastorie van de Ned. Ilerv. Gemeente ruim f 6000 bijeengebracht. Het voornemen js, do bestaande pastorie zoo spoedig mogelijk to sloopen en ter plaatse een nieuwe predi kantswoning te bouwen. KERKGEBOUWEN. Te Heemse (O.) zal de Geref. kerk wor den vergroot, waardoor het aantal zitplaatsen met pl.m. 200 wordt vermeerderd. De archi tectuur is opgedragen aan den heer B. W. Flooij te Amersfoort. Te Zwyndrecht heeft de Kerkvoogdij der Ned. Hervormde Gemeente het plan op gevat om ter herdenking van de trouw en toewyding van hen, d;e in de dagen der Doleantie voor veertig jaren in de Gemeente trouw bleven aan de Hervormde Kerk, een stille en waardige huldiging te doen plaats grypen. Gesteund door milde handen is het mogelijk gemaakt dezen zomer eenige ge brandschilderde ramen te plaatsen ter gedach tenis aan dit voorgeslacht. Voor het ééne raam is het motief ontleend aan de intreetekst van wijlen Ds. W. J. Lindonllo, een andere naar aanleiding van een destijds gehouden predika tie over „Verzamel mij de overgeschoten brokken1'. De eerste predikatie, nadat Ds. Knol de kerk verliet, werd gehouden door Dr. J. Th. de Visser, destijds predikant te Rotterdam. Dr. J. Th. de Visser, Oud-Minister van On derwijs, heeft zich bereid verklaard, de ge brandschilderde ramen te komen onthullen en over te dragen aan de Kerkvoogdij. PREDIK ANTENCONFERENTIES. De Geref. Predikantenconferentie in de pro vincie Groningen is nader bepaald op 25 Juni a.s. te Groningen. Zooals reeds werd meege deeld, zal Ds. K. Spoelstra, van Meeden, refe- reeren over: „De Godskennis van den pelgrim" (Cognitio Dei viatoris) en Ds. L. ten Kate, van Stedum, over: „Versterking van het kerkelijk besef'. HERDENKING. Te W e 1 s u m (O.) heeft Ds. L. C. Spijker boer Zondagmorgen j.l. in de godsdienst oefening der Ned. Hen'. Gemeente het feit herdacht, dat thans 100 jaren geléden de Ge meente zelfstandig werd en in 't bezit kwam van een eigen kerkgebuw. Hij zinspeelde daar bij op de materieele moeilijkheden, welke voor de Gemeente Welsum waren gerezen en be treurde, dat het zelfs een kwestie was geworden, of deze Gemeente in de toekomst een eigen predikant zou kunnen behouden. GODSDIENSTONDERWIJS. Door het Classicaal Bestuur van Rotterdam is r.a gehouden examen tot godsdienstonder wijzer in de Ned. Herv. Kerk toegelaten de heer M. Vroon te Barendrecht. GEREF. WERELDBOND. Te Wuppertal-Elberfeld wordt van 7 tof 12 Sept. a.s. de jaarvergadering gehouden van den Geref. Wereldbond. Op Zondag 7 Sept, wordt 's morgens in de Geref. Kerk te Elberfeld en Baimen-Gemarke een feestpredikatie gehouden. 's Maandags d.o.v. worden 's avonds hall- zes ten stadhuize van Elberfeld de congres sisten ontvangen door den Burgemeester van Wupperlal en begroet door den Go meenteraad, waarop toespraken volgen van vertegenwoordigers van den Wereldbond, van de Geref. Gemeente, te Elberfeld en van den Ge.ref. Bond in Duitschland. 's Avonds halfnegen refereert Ds. Kltïg- kist Hcsse.' van Elberfeld, in de kerk van Bannen over: Drie Gereformeerde mannen van bet Wupperdal: Gottfried Daniël Krum macher, Herman Frcderik Kohlbrügge en Paul Gevser. Dinsdagmorgen 0 uur referceren na een onderlinge bogroetingssamenkomst de Mi nistcr van Justitie Dr. Bredt, van Berlijn, over „Dc politieke en kerkrechtelijke toe stand der Duitsch Evangelische Kerken" cn Dr. Kolfhaus, van Vlotho, over: ..De tegen woordige toestand van het theologisch de bat in Duitschland". 's Middags 5 uur spreken Dr. I.ang, van Halle a. d. Saaie, over: „De oekonomische stroomingen in het Geref. Protestantisme in Duitschland" en 's avonds halfnegen Dr. Stolfenhoff. van Coblenz, over: „Uitingen van het Christelijk leven in de Duitsche Evangelische Kerken". Woensdagvoor- en namiddag worden me dedeelingen verstrekt inzake den toesfarid der Geref. Kerken in Engeland, Schotland, Frankrijk, Zwitserland. Nederland. Joego slavië, Roemenië, Griekenland, Litauen Italië, Oekraïne en Rusland. 's Avonds halfnegen spreken Ziwitserscho, Enpelsche, Fransche, Hongaarsche. Neder landsche en Duitsche afgevaardigden over de allesomvattende beteekenis van 't Geref Protestantisme. Donderdagmorgen 9 uur spreekt Dr. Mül- ler over: „Geref. theologie als beschermster van het zuivere Evangelie". Op deze theolo gische conferentie hopen ook Fransche,En gelsche, Nederlandsrhe en Tsïechische af gevaardigden te spreken, 's Middags wordt het diaconessenhnis te Kaiserwerth bezocht Den laatsten dag. Vrijdag, komt in be spreking de vraag: Hoe kunnen wij op het vasteland van Europa de belangstelling voor den Geref. Wereldbond vermeerderen?" Ver schillende sprekers zullen deze vraag be lichten. Ook wordt behandeld het oqder INGEZONDEN MEDEDEELING. werp: „Dc medewerking van de vrouw in den Wereldbond Dr. Keiler, van Genève, Dr. Cramer, van Utrecht, en een Tsjechische afgevaardigde hopen te spreken over: Stu dentenaustausch. Na dc sluiting der jaarvergadering wor den 's avonds halfnegen toespraken gehou den door Ds. Krafft, van Barmen, Dr. de Vrijer, v-an .Amsterdam, en Ds. Szabo, van Boedapest. ALG. GEREF. ZUIDERZEK-COMITE. Op verzoek deelen wé nog eens mee, dat het adres van den penningmeester van het Algemeen Geref. Zuiderzee-Comité in Den Oever is: Ds. Joh. H. Rietberg, Maassluis, gironummer 65367. GEESTELIJKE ZORG VOOR DE MILITAIREN In dc „Ned. Krijgsman" schrijft een oud- bezoeker der Militaire Tehuizen onder den titel: „Herinneringen cn gedachten' o.m het volgende: „Onze garnizoenskerken beginnen te ont waken en hun roeping te verstaan tegen over de jonge nienschen, die tijdelijk ou der hun hoede komen. Zij hebben ouderlingen aangesteld, die zich uitsluitend met de behartiging van do geestelijke belangen der militairen bezig houden. Het spreekt vanzelf, dat dit men schen -moeten zijn, die cenigszins op de hoogte moeten zijn met de militaire ze ken en belangstelling en liefde voor de be hoeftcn van jonge menschen hebben. Zij houden éénmaal per maand samen komsten met dc lidmaten (doop- en belij dende*) van hun kerk en spreken daar met hen, waardoor een band gelegd wordt. De lijst van alle namen der leden van hun kerk wordt opgelezen. En dan blijkt hoe- velen zich opzettelijk aan het kerkelijk toezicht onttrekken in hun diensttijd. Te gelijk hooren de aanwezigen, wie van hun gezindte is, en waar ze dus zich bij kun nen aansluiten. Zoo kan er gaan en zoo gaat er van het ambt van militairen ouderling grootcn ze gen uit. Ik kan mij voorstellen, dat sommig» lezers mij zullen toevoegen: en het instl tuut van de veldpredikers dan? Laten we eerlijk wezen, wat bcteekent het contact van den veldprediker met den militair? Eén uur in de maand een gods dienstoefening. (Bedoeld wordt een gods dienstige bijeenkomst) Een vluchtig be zoek aan het hospitaal en 's avonds in de zaal van het Militair Tehuis. Van persoon lijke aanraking is bijna geen sprake dooi den beperkten tijd cn het groote getal". ZENDING OISDER DE JODEN. De Vereeniging voor Zending onder Israël gevestigd te Rotterdam („Elim", Tulpstraat 14), bezit in haar zendeling Ds. J. Rottenberg, omtrent wien we onlangs van de hand van Dr. J. van Lonkhuyzen een belangwekkende levensschets gaven, een volijverig arbeider, die geen middel onbeproefd laat om het Evan gel ie van Christus onder Israël te brengen en by de Christenen de roeping tot Zending onder de Joden op het hart te binden en da helangstelling en-oor te verlevendigen. Thans stelde hij een tweetal geschriftjes saam. In het boekje „Zending en Jodendom wijst Ds. Rottenberg er op, dat in elke natie eigenlijk een Zendingsdrang leeft eu (lat in het rabbinistische Jodendom een groot ver langen is om proselieten te maken. Tegenover de ontkenningen, dat het Jodendom geen pro selieten tracht te maken, stelt Ds. Rottenberg dn uitspraak van den rabbijn Dr. I. S. Moses, dat „Jodendom in zyn wezen Zendingsreligie is en wasdom, uitbreiding, universaliteit onderstelt". Evenzoo spreken Tsraël Zangwill. O: wald John Simon en Dr. Claude G. Montc- fiore. Dat de Joden geen zendeling in d( wereld zenden, is omdat zij de wereld niets te geven hebben. En die Zendingskracht hebben zy verloren, omdat zij den Messias verworpen hebben. Zonder hem kunnen zij niets geeste lijks of goddelijks doen. En om die wereld zending weer terug te vinden, moeten zij zich vereenigen met den Godgezalfdcn ^ezus vi Nazareth. In het andere geschrift, „Evangelie en J dendom'', wijst Ds. Rottenberg er op, hoe do laatste jaren Joodsehe intellectueel en oen ge heel anderen blik op Jezus gekregen hebben. Iemand als Dr. J. Klausner proclameerde Jezus voor de gansche Joodsehe wereld als de incarnatie van het religieus en ethisch ideaal, terwijl Dr. S. M. Melamed zelfs gewaagd heeft te profeteeren: „Wat de toekomstige houding van dè Joden tegenover Jezus ook zyn zal, de naam van Jezus zal nooit meer een vloefc zijn. En Zyn persoonlijkheid en wat Hij teweegbracht, zullen van nu af aan besproken worden in de vroomste Joodsehe kringen1'. Maar meer nog zijn er uit alle scha keeringen van het Joodsehe volk, die in Jezus hun eenigen Verlosser hebben gevonden. Ds Rottenberg behandelt dan verder enkele oude argumenten der Joden tegen het Christendom, dat een Christen geworden Jood geen Jood meer zyn kan, en wijst daartegenover i.m. op het gezegde van Otto Samuel, „dat en Jood, die een oer-christelyke Christus-or- aring heeft, niet minder, maar meer Jood is dan ooit te voren. Als oer-Christen is hij een waarachtig oer-Jood, naar zijn bloed, naar zijn ras, naar zyn geest en de Messias-geest der profeten is in hem ontwaakt''. In het ver volg betoogt Ds. Rottenberg, dat het Evan gelie van Jezus Christus geen religie is iD den Joodschen zin van geboden en verboden, van koscher en trelf, van geoorloofd en onge oorloofd, maar dat het leven is, een dynami sche Godskracht, door den profeet Jesaja een Nieuw Verbond genoemd. En hy besluit met dezen oproep tot de Joden: „Wanneer ons ge plaagd cn gejaagd, verscheurd en verdeeld volk zich aan den Godgezalfden Jpfchur Ha- nozri onderwerpt, dan zullen alle beloften Gods aan ons volk gegeven en zyn eeuwen' lange hoop en verwachting werkelijkheid wor den! Beide boekjes zijn geschreven met heilig vuur en kennis van God en Goddelijke zaken Er spreekt warme nationaal-Joodsehe liefde uit en nog grooter drang ons Israël tot Jezus Christus, den Koning der Joden, te brengen. M e bevelen de lezing van beide geschriften hartelijk aan. Ze zullen een nieuwen blik op do geestelijke houding en vragen der Joden geven en doen beseffen hoe noodig en heerlijk het is, dat volk met het Evangelie bekend te maken. GIFTEN EN LEGATEN. Te Stedum ontving de Gerei. Kerk van wijlen mevr. de. wed. H. een legaat van dui zend gulden, vrij van successie. Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS. VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. Gouden jubileum. Het gouden jubileum der Vrye Universiteit zal 20, 21 en 22 October te Amsterdam worden gevierd. Directeuren hebben aan Ds. J. C Uulhnann, Geref. predikant te Wassenaar, opdracht gegeven tot het schrijven van ccn gedenkboek in verband met dit jubileum. GEM. UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. De secretaris van den Senaat der Ge meentelijke Universiteit van Amsterdam brengt ter kennis, dat in de vergadering van den Senaat aan liet onder het motto. „Est Dernon in Nobis, Agitante calescimue illo" ingekomen antwoord op een prijs vraag, uitgeschreven door de faculteit dei geneeskunde, de gouden eerepenniug toegekend. Bij de opening van het naam briefje bleek de schrijfster te zijn mej. M J. Stiemens, medisch candidate aan de Universiteit van Amsterdam. In de plechtige zitting van den Senaat die ter gelegenheid van de overdracht van het rectoraat op Maandag 15 September •ia za.l worden gehouden, zal aan mej Stiemens de gouden medaille worden uitge reikt. RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Dr. I. J. M. van den Berg, benoemd vanwege de St. Radboudstichting tot byzonöer hoogleeraar in de logica, de metaphysics, de zielkunde en de ethica aan de Universiteit tc Utrecht, heeft gistermiddag in de groote gehoorzaal zijn ambt aanvaard met een reu'i over: „Geest cn leven". LAGER ONDERWIJS HOOFDBENOEMINGEN Lonneker (Glanerhrug), J. A. Velsink, hoofd te Nieuw-Amsterdam. En so hod (buurt Lipperkerkstraat), J. Radeinaker, hoofd te Den Hoorn (bij Delft). Jaarsveld (Dorp), A. C. Sehilperoort, ond. te Oudc-Tonge. Mede op tweetal stond J Gorter, ond. tc Rouveen. ONDERWIJZERSBENOEMINGEN. Glanerhrug (O.), mej. J. H. Bronsema te Enschedé. Enschedé (buurt Lipperkerkstraat), J. Bottema te Tange-Alteveer (Gr.). - Enschedé (buurt Twekkelcrveld), C. A. de Graaf te Hydaard. ^Alphes a. d. Rijn, J. J. Vrielink te O 1 d e n z a a 1, mej. H. Molendijk te Borne Langerak (Z.-H.), mej. C. C. Pijl t.. Rotterdam. Den Haag (1 Sept. te openen Hubertu? de Wilde-school voor U.L.O., ben. hoofd H an Oostroro te Den Bosch:. 1>. Schat te Utrecht en R. Visser te Den Haag. Voorburg (Julianaschool, Laan IU! denburg 4. hoofd D. J. Minkhorst), C. Aniers foort te F.rmelo. Haarlem (Sept. as. te openen K "ito: school „Rehobóth"), mej. M. Klomp tc Am sterdam. Pingjum, J. W'iHermans, tijd. hoofd to Folsgarc, Aang. "•ede voort, gem. Aaltcn (Herv School), II. F. R. Letscli te Den Haag. Zutphen (te openen School), mej. M. v Ze-ben te Tor Apel. Aang. Den Haag (Kon. Wilh. school, hoofd A Oosterwijk) II. Aarts te Delft. Voor tijdelijk Leeuwarden (hoofd O. L. Veerman), P. Dillingh te Hallum. Dnkkum, J. Rosier te Groningen Hilversum, mej. T. Rothuizen te 's-Iïee- renloo (Ernielo). SCHOOLGEBOUWEN Te De Werken en Sleeuw ijk heeft de Raad besloten medewerking te \erle; nen tot den bouw van e,-n meuwe bijz n dere school voor uitgebreid lager ou rir.dj.- in die geme«?nie, waarvan de kosicu zijn begroot op f 20.000. LICHAMELIJKE OPVOEDING Als uitgave van het Jan Luilingvfonds (publicatie- en studiefonds van de Vereen, van Leeraren cn Onderwijzers in dc Licha melijke Opvoeding in Nederland) is \- rscbc- het geschrift: „Een beter standpunt in zake de lichamelijke Opvoeding m de La gere School" door J. M. .1. Korpershoek, waarin de schrijver een critischo beschou wing levert van het geschrift van Prof. Dr. J. Waterink: „Onze houding tegenover het vak Lichamelijke Opvoeding op dc Lagere School", Deze critische beschouwing wórdt besloten met een 11-tal conclusies, waarin do gesystematiseerde lichamelijke opvoeding om verschillende redenen als wenscholqk oorgestcld wordt. EXAMENS. PROMOTIES. RUks universiteit te Leider.. c-,0pro- ACADEMISCHE EXAMENS Radio Nieuws. Hr.izi Predik Ig. a.JO—9 LI* islek. <i ïlldselr i Yaz Pis-: Koer.-Ji 10 Pcrsbcr. Daarna EEN UITSTERVENDE DIERSOORT. Leiden: id. E: Indologie 'lns te Dc -skunde: doi id-ex., de heor W. F. H. x.. de heoren J. Welters vh.Jnae» t* onjcitv.jfetd s-l-p-n i<: 'tTiieerd zij" dat" ze'irs°ïïi 'dien ziï°op ondrV'knïi- Jlsrc wijzt worden bediend, volstrekt «enn of Jong te Oude RU ksun t elaagd: Godgi EXAMENS-MACHINIST Den Hssf. 2 Juni. Gesl. voor dip!. C. do heoren M. Vreoken. Aalsmeer: J. K. van Keuten. Rotterdam; theorcthtsch gedeelte van diploma C. dc keer G. C. Meerburg, Den Haag. DE BLAUWE WEEK Zooals vorige jaren wordt ook- thans weer de week tusschen Hemelvaartsdag cn Pinkste ren door de verschillende Vcrecnigingen voor Drankbe st lijding benut voor bijzon dere propaganda. Hierboven ccn affiche voor de groote nationale betooging voor Plaatselijke Keuze, die Sen Pinksterdag te Amersfoort gehouden word'. i OOR HONDERD JAAR DOOR S. VAN WOUDEN ~-r- (12 Vervolgens richtte de Bisschop zich tot Roomsch-geloovigen, die in aanraking ïcjcn kunnen komen mot do klaarblijke- i door hem zoo zce-r gevreesde on ge- yjjf te? Protestanten. .Wij verbieden aen allo onze dioce- aerien van tegenwoordig to zyn in de i iredikaliën of ceremoniën der protestant che godsdiensten, op wat voorwendsel het mogen wezen, in wat plaets zy zou- mogen geschieden, op straffen die dc heylige kcrkregels uytgednikt Den Allerhoogsten, die de herten 'oorgrond. is ons getuygen dat wij niets y'H ïèerder ter lierte hebben dan de heylig- nacking van uwen zielen, die met zon Voeten prys afgekocht zvn (1 Cor. 6. 20) -God gave. dat gy alle, gehoorzaem aen on- e wacrschomving, volgde den rand wel- ten eenen dor grootste en heiligste bis- clioppen der eerste kerk gaf aen dc ge- oovigen van Smyme: „Volgt alle den -jüi 5tóchop, gelijk J. C. zyn en hemolschcn Vader gevolgd heeft, en dat er niemand i tonder zynen raed iets doe. in al dat dc ierk betreft (S. Jgn. ad Smyr.)" 'icaris-generaal van het aartsbisdom chblaji volgde het voorbeeld van den her- 'Jife de Broglie. Om aan de „katholyke kerk Iren staet en vrydommen te verzekeren" Val hij: de nieuwe constitutie mag door tl eenen katholyk aongenomen worden! isschop van Doornik smeekte in zijn [derlijke onderwijzing, die ik gedeeltelijk er aanhaal, wel toe te zien, wat de gevol gen voor België zouden zijn, indien het land de Grondwet goedkeurde. O Belgen, gy zoud, in den plegtig- sten akt dien eene natie kan raaeken, kunnen goedkeuren de scliolen die de do ling zullen verspreyden in het midden van uwe steden cn dorpen, en alle de soorten van verleydingen die zullen in het werk gesteld worden om den dierbaeren pand van het geloof te 'bederven. O agt- baere borgers! gedenkt uwe voorouders, opent de historie en zie dc sakrificien die zij geduerende verscheide ecuwen gedaen hebben, om uw erfdeel te bevryden van die zelve gevaerenDen art. 196 heeft dc onrust tot op het hoogste gebragt; men zegt dacr: Den koning waekt op dat alle dr godsdiensten zich houden in de ge- hoorzaemheyd, die zy aen de wetten van den stact schuldig zyn. Dus den kat.holy- ken godsdienst, ingesteld door Jesus-Chris- tiis zelfdie goddelyke religie zou on derworpen zyn acn de wetten der mogend heden van deze aerde!het is zyn ge zag te niet doen, liet is de kerk vernieti gen, en van liet werk van God eene men- srhelyke instelling maeken Wat de gevolgen waren, móésten zijn van het optreden der Bisschoppen? „Ieder zoo schrijft. Mr. de Bosch Kern- per die maar cenigszins bekend is met den volgzamen geest, die eene aan priester gezag onderworpen bevolking beheerscht, moest overtuigd worden van den nadeeli- gen indruk, dien zoodanig stellig verbod, om voor de Grondwet te steramen, moest brengen". De Regeering trachtte dien nadaeligen in druk weg te nemen; ze verbood de versprei ding van de Instructie van den Gentschen Risschop, omdat naar haar zeggen de Bis schoppen zonder toestemming van de Re geering dergelijke publicaties niet in het licht mochten geven. Zelfs werd op een druk kcrij in Namen een soortgelijk herderlijk rondschrijven van den Bisschop van Namen In beslag genomen! Maar dit verbod en deze inbeslagname waren olie in 't vuur. Tevergeefs steldo de Regeering in uitvoerige circulaires in het licht, dat dc „gelijke bescherming der gods diensten" voortvloeide uit de Acht Artike len van Londende Bisschoppen haddon aanneming verboden en hnt volk en de No tabelen gehoorzaamden! De dag van de stemming, 14 Augustus 1813, kwam. Van do 1573 opgeroepenen bleven niet minder dan 250 eenvoudig weg! Van de op- gekomenen stemden slechts 327 vóór: de rest, niet minder dan 796, keurden het Ont werp af! Echter waren er bij deze tegen stemmers 12G, die uitdrukkelijk verklaar den, dat hun ste.m-tégen alleen betrekking had op de artikelen nopens den ecrediensL Even meende de geestelijkheid, dat ze den strijd gewonnen had. Maar tot haar schrik verklaarde de Regeering, dat ze de 126 te genstemmers voegde bij de 527 Notabelen, die vóór hadden gestemd- Die eersten toch waren misleid! Opzettelijk was de waar heid, de werkelijke bedoeling zoowel als dc noodzakelijkheid van de aangevochten ar tikelen, verduisterd geworden! 527 126 653 voorstemmers! 796 12C 1 670 tegenstemmers! Zelfs met deze berekening had de Grond wet evenwol nog geen voldoende meerder heid! Maar de Regeering wist raad: de 250 thuisgehlevenen, zoo oordeelde ze, hadden door hun afwezigheid het bewijs geleverd dat ze met het voorgestelde Ontwerp ge noeeon namen. En dus. rekende ze in haar desbetreffende publicatie het land voor: 633 250 ""903 vóórstenuners waren er ge- Men heeft deze wijze van berekening zeer gekunsteld genoemd. Een oordeel, waarmee wij instemmen. Maar tegelijk ook moei worden medegedeeld, dat de Regocring, en ook inzonderheid Koning Willem I niet anders kon doen dan de Grondwet aango nomen verklaren. Dit wordt zelfs door den Belg De Gerlache anders geen vriend van den Koning erkend. Dc stemming der Notabelen was door 't woelen der gees telijkheid onzuiver gemaakt. Zeer velen in België, inzonderheid de liberalen, schaar den zich aan den kant der Regecring, ter wijl het onder hen niet aan afkeuringen aan het adres der Roomsch-Kathliekc lei ders ontbrak. De geschiedenis vermeldt, dat kort daar op met groote geestdrift ook in het Zui den! de verjaardag \an den Koning werd gevierd. F.n het Belgische volk juichte de Proclamatie toe. waarbij de Grondwet aan genomen werd verklaard! Evenwel de Roomsche geestelijkheid, hoewel geslagen, toonde zich allerminst \»r slagen. Onmiddellijk na de uitvaardiging dor Grondwet schrijft Groen in zijn Hand boek oordeel der Bisschoppen (Jugemcnl doctrinal, is leerstellig oordeel); een groote misdaad is de eed op een Constitutie, welk.» waarheid en leugen gelijkelijk beschermt; de belangen der Roomsche Kerk aan Pro- testantscho ambtenaren cn geestelijke za ken ook aan leeken toevertouwt; aan hef Gouvernement de bevoegdheid geeft om dc Godsdienstoefening te beletten, wanneer zij (door de boosheid van de vijanden der Kerk) de openbare orde zou kunnen storen onvoorwaardelijke onderwerping van dc vijanden van de Kerk aan de wetten in den Staat, dat is, aan de wereldlijke magt. aan haar willekeur en luimen, verlangt; 't openbaar onderwijs regelen laat door een Souvercin, die de Roomsche Godsdienst niet belijdt, en de anti-Catholijke en onbillijke verordeningen van het Fransche burgerlijk en lijfstraffelijk regt, tijdelijk althans, in stand houdt. Als ik nog mededeel, dat de Paus, bij Breve van 1 Mei 1816, deze uitspraak, dit leerstellig oordeel, bevestigde, zal het wel duidelijk zijn, dat de Kerk in dit stadium van dpn strijd niet aan toegeven dacht ln tegendeel, ze zette zich schrap tégen de Regeering. tégen den Koning! Men heeft %an Belgisch Roomsch K; lieke zijde het geval-Cambeilam naai ren gebia- ht. om daardoor den tegen? der geestelijkheid als gewettigd cu r zakelijk te verdedigen. Deze zaak. tot zijn werkelijke propo tenig gebracht, is betrekkelijk heel voudig F.n de ontevredenheid, .la* gië aan den dag kwam, i> met nlic- u wettige!, maar zelfs ook kun-tm noemen. I»e Regeering van honing \V I treft in dezen geen blaam, nl had f sehien oen weinig meer hoffelijk k«u optreden. uimherlani was een hoog Roomsch lelijke. Toen deze zich op het eind van ui Zuid-Nederland vertoonde, werd !.ij alle bewijzen van eerbied, aan zijn hoog staat verschuldigd, ontvangen. Te me werd hij gevierd, omdat luj mededeel door den Paus te zijn gemachtigd, als Pm selijk Internuntius ln België op t.- n-cl. r Maar dit zeogen bewéés Clnmherlai niét. HIJ bezat dienaangaande g.-.-n p pieren. In ieder geval, hij toonde-deze p: pieren niet, zooals het zijn plicht was g istt In 't ee-st liet de Regeering Ciamberlani ongemoeid. Doch in ho' begüi vzn ïsii bleek, dat do „Inlt Ned Regeering indrong, wat nati iemand, die een vreemdeling w worden geduld. Hij werd daari zich niet langer in do Ncdcrlf houden, aan welk verzoek cv gevolg werd 5 door een gendarme i nog dcuzelfdcn dag I iden op t« uwe! geen enl hij 10 Indien Van dei CWordl vervolgdJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 9