DE HEMELVAARTSBERG
Wetenschap.
Radio Nieuws.
Gemengd Nieuws,
WOENSDAG 28 MEI
TWEEDE BLAD PAG. 5
DRIEKOPPIGE OLIJFBERG
yaar het nieuwsgierig verlangen
der pelgrims bevredigd wordt
orgen aan den dag gaat de gansche
istenheid Ln stille en heilige bedevaart
jaarlijkschcn tocht maken naar den
Indenkt zich dan met majesteitelijk
inblik in, toen de Christus Gods, na ze-
end afscheid van Zijne jongeren tc heb-
genomen, is teruggekeerd tot den staat
ier heerlijkheid, die Hij bij den Vader
eer de wereld was, Joh. 17 5.
én spreekt gewoonlijk van den driekop-
n zelfs wel van den vijfkoppigen Olijf-
i'doch dit is zoowel aardrijkskundig als
•hiedkundig genomen onjuist, wijl oor-
inkelijk alleen de vlak tegenover Jeru'
0i liggende zuidwestelijke top, met den
idpn naar het Kidromdal afhellenden
;rug, de eigenlijke Olijfberg was.
éze berg, ook wel Zalvingsberg genoemd,
815 mctei; boven den zeespiegel der Mid-
andschc zee ligt, en dus 115 meter boven
Kidronvallei. die 700 meter is, wordt
ns nog door de Arabieren d s j c b e 1 e t-
f; d.i. de berg bij uitnemendheid, dus
heilige berg genoemd, een naam, dien
met de bergen Sinai, Gerizim en Thabor
teen heeft.
top werd dan ook onder de Oud-
lamentische bedeeling gebruikt voor de
mooie met „de roode (aanduiding van
volle leven), volkomene vaare (van het
iwelijk geslacht, dat het leven voort-
ïgt), iri welke geen gebrek was en op
ke geen juk gekomen was". Lev. 19, ter
:ondiging van den mensch, die zich door
raking of door het in de nabijheid van
doode' komen verontreinigd had. Volgens
Joodsche traditie werd voor die gelegen-
een brug over het Kidrondal geslagen
a( den tempelberg, die «<0 meter boven
zeespiegel lag, dus over een afstand
jelsbrecd \an GiS meter, opdat die roode
met de haar begeleidende priesterschap
de oudsten des volks waren reeds langs
leren weg naar den Olijfberg gegaan
zouden verontreinigd worden door de
de vlakte en op de helling ligijende gra-
)o beide andere toppen van wat men
ns den Olijfberg noemt, waren de oost-
817V4 nieter hoopt, en de noordwesttop,
meter hoog, welke laatste top sedert
zesde eeuw ten onrechte werd genoemd
berg der Viri Galilaei (Galileesclie
nnen), wijl men dien toen vereenzelvigde
Idcn berg, waarheen Jezus Zijne discipe-
na Zijn opstanding bescheiden had,
tb. 28 16, maar die immers in Galilea
terwijl sedert de vijftiende eeuw dien
n van Viri Galilaei is gegeven, omdat
daar ter plaatse het bergplateau zocht,
r de twee engelen tot de jongeren bij
Heilands hemelvaart zouden gesproken
iben. Hand. 1 10, nadat zij zich reedt een
dWcgs van de eigenlijke plaats der he
lvaart hadden verwijderd.
)e oosttop was de plaats, waar men pud-
ds, telkens wanneer de nieuwe maan ver-
heen seinen gaf, van bergtop, tot aan
essopiftamië toe, een bewijs, dat men in
mude tijden, toen telegraaf, telefoon en
"o onbeeknd waren, al maatregelen ge
en had oni belangrijke gebeurtenissen,
bij krijgsbedrijven, spoedig over heel
loiftn afstand bekend te maken. Men ge
likte daartoe lange cederhouten stokken,
omwonden werden met dennentakken,
riet en biezen, die aangestoken en net
lang gezwaaid werden, tot van den vol
den top een gelijk sein als antwoord
/en werd.
breederen zin behooren tot den Olijf-
ook nog de Scopusberg in noordelijke
hting, en de Batn cl hawa (de windzak)
zuidelijke richting.
lp den Scopus (eigenlijk: iemand, die op
uitkijk staati, waar thans de monumen-
Hebreeuwsche Universiteit en Biblio-
•k (waarvan de eerste steen gelegd werd
verrezen zijn, kwam de wereldver-
raar Alexander de Groote (35G323 v. C.)
dat bij Gaza had ingenomen, om het be-
'voor Jerusalem te slaan. Maar de aan
de onafzienbare menigte, aan welks
ifd de lioogepriester Jaddus in groot pon-
ieaal. zijn erbarming inriep, trof hem zoo.
hij voor Jaddus nederboog en met hem
deging om in den tempel aan Jehova
ïranden te brengen. Op dezen Scopusberg
ieg ook de Romeinsche keizer Titus Vla-
s .Vespacianus in 70 n. C. zijn leger-
ats op om Jerusalem te belegeren en in
.nemen, naar dos Hecren voorzegging,
19 43 v. De Batn el hawa is dezelfdo
dc berg Mashith, d.i. berg der ergernis
••erderfs, 2 Kon. 2313, waar we
en: „De hoogten ook, die vooraan Jerusa-
waren, welke waren ter rechterhand
den lierg Mashith ,die Salomo, de ko-
van Israël, voor Astoreth. het verfoci-
der Zidoniërs, en voor Kamos, het vcr-
isel der Moabieten, en voor Milchom, den
wel der kinderen Ammons, gebouwd
verontreinigde de koning",
het Oude Testament wordt over den
jfberg gesproken of op hem gedoeld iai
>om. 15 30, 32, waar sprake is van Da-
vlucht voor Absalom ,toen hij opging
den opgang der olijven", en hij op
hoogte k\\ am, alwaar men God aanbad,
i'ijs, dat daar reeds in oude tijden een
densch heiligdom gestaan heeft; in 1 Kon.
waar mc,n lezen kan. dat Salomo ver-
ilicnde verfoeiselen bouwde voor heiden-
goden en godinnen; in de reeds ge
pinde 2 Kon. 23 13; in Ezech. 11:23, waar
profeet in een zijner visioenen spreekt
,den berg, die tegen het oosten der
De steen met Jezus' voetafdruk
stad is"; en in Zaclï. 144, waar we van
den Heerc lezen: „en Zijne voeten zullen
te dien dage staan op den Olijfberg die voor
Jerusalem ligt, tegen het oosten; en de
Olijfberg zal in tweeën gespleten worden
naar het oosten cn naar het westen, zoodat
er een zeer groote vallei zal zijn; en de
eene helft des bergs zal wijken naar het
noorden, en de andere helft naar het
zuiden".
In verband met deze laatste profetie wijs
ik er op, dat volgens de Joodsche overleve
ring de zondvloed dc gansche aarde met uit
zondering van het heilige land bedekt heeft,
en dat de duif, welke Noach uitliet, een
olijftak van den Olijfberg terugbracht
Een andere Joodsche overlevering vermeldt,
dat bij de algemeene opstanding alle Israë
lieten, ook die in de ballingschap gestorven
zijn, door onderaardschc gangen en berg-
spleten zich op den Olijfberg zullen ver-
ecsnigen; terwijl nog weder een andere be
weert, dat de Schechina, na dc verwoesting
van den laatstcn tempel gedurende drieën
eenhalf jaar op den Olijfberg vertoefd heeft,
driemalen verkondigend en roepend: „Ik wil
henengaan naar Mijne plaats totdat zij zich
hekeeren en Mijn aangezicht zoeken; in
hunne benauwdheid zullen zij ernstig naar
Mij uitzien!"
Do naam Olijfberg, of eigenlijk boter Olij-
venbere. is al zeer oud. en gegeven van
wegc e talrijke olijvenboomen, die langs
de hellingen- en op de toppen groeien, al
worden deze telkens afgewisseld door ander
geboomte, als amandelboomen, palmen, er
vooral aan den oostkant naar Bethfage ei
Bethanië waar zij het weligst kunnen tieren,
vijgeboomem. De olijfboom is dc boom, die
in Palestina nog het meest voorkomt, en
daar gemakkelijk groeit, en minder zorg
vereischt, terwijl hij wel 200 jaar oud kan
worden. De vrucht was als voedsel en door
de er uitgeperste olie als spijsolie, zalfolie,
lampolie, smeerolie enz. reeds in de oudheid
bekend.
In do dagen van Jezus was de Olijfberg
geheel beplant, meest met olijfboomen, ter
wijl thams een groot gedeelte van den berg
ingenomen wordt door gebouwen, huizen,
kleine dorpen, kerken, kloosters, kapellen,
vooral ook Joodsche begraafplaatsen enz.,
zoodat dc olijvencultuur op den eigenlijken
Olijfberg thans niet meer van veel beteeke-
In het Nieuwe Testament wordt van den
Olijfberg gesproken in Matth. 21:1, en ge
lijkluidende plaatsen in de andere cvange-
lieën, alsook in Hand. 1:12.
In verband met de beschrijving van des
Heilands hemelvaart in Luk. 24:50, waar d(
woorden: „En Hij leidde hen buiten tot aan
Bethanië", sprake is van de oostelijke hel
lingen van den Olijfberg naar den kant van
Lazarus, zoekt men de eigenlijke plaats der
hemelvaart op den oosttop, den weg van
Jerusalem naar Bethanië, den hoogsten top
derhalve, 817V& meter hoog. Hier wijdt de
blik ongestoord naar het zuiden, oosten
noorden, dus naar den kant van het a
blindend witte Jordaandal, den wazigen,
blauwen spiegel der Doode zee, en de hooge
rotsgevaarten der Moaliietische bergen; naar
Bethlehem met zijn witte tinnen op groene
heuvels, en verder zuidwaarts naar Hebron,
maar ook naar het noorden, naar Baal Ha-
zor Ephraïni, waar de Zaligmaker zoo vele
weken in stille afzondering vertoefde, eer
Hij opging naar Jerusalem om te lijden en
te sterven. Joh. 11:54, terwijl op die plaats
der hemelvaart de westelijke Olijfbergtop
Jerusalem aan het oog onttrekt, tenzij men
daar den bekenden Russischen toren bestijgt
vanwaar men een weergaloos schouwspel
heeft, onbelemmerd naar alle richtingen
heen, zoodat dc Christus Gods bij Zijn op
stijgen naar den hemel Zijne oogen laten
wijden over het gansche land van Palestina,
waar zoo talrijke plaatsen en streken spra
ken van alles wat Hij gedaan en geleden
had om zondaren zalig te maken.
In de omgeving van die plaats der hemel
vaart wordt ruimschoots het nieuwsgierig
verlangen der pelgrims bevredigd, die gaar
ne alles aannemen, wat de overlevering ver
haalt.
In de hemclvaartskapel, die aan dc Mo
hammedanen behoort, wijst men u in een
marmerblok den afdruk drie vingers diep
in den steen, van den linkervoet van Jezus,
terwijl dc rechtervoet uitgesleten is, waar
Zijn voeten een indruk in marmer zouden
hebben gemaakt, toen Hij ze ophief van de
aarde op het oogenblik van Zijn hemel
vaart.
In denzelfden omtrek is dc kerk van het
DE AUGSBURGSCHE CONFESSIE
ROND HET CELIBAAT DER
R.-K. PRIESTERS
LEERINGEN VAN MENSCHEN
DE LEER DER GENADE
III (Slot).
Dc artikelen twee en twintig tot acht en
twintig bespreken dan meer in 't bizonder de
punten van verschil tusschen Roomsctien en
Protestanten.
Bij de Protestanten is 't gewoonte het
Avondmaal onder beide gestalten tc vieren
en den beker ook aan de. leeken toe te rei
ken (art 22). Christus heeft duidelijk gezegd-
„Drinkt allen daaruit". Dit gebruik is ook
langen tijd dn de kerk gehandhaafd. Het
volgend artikel bespreekt, een brandend ver
schilpunt: het al of niet huwen der priesters.
Dit punt is belangrijk genoeg om or iets
uitvoeriger bij stil te staan, zooals Melanch-
ton zelf trouwens ook doet.
Nadat herinnerd is, hoe hoog en laag één
klacht heeft geslaakt over dc groote ontucht
en het ongebonden leven der priesters, wordt
aangetoond, dat in het huwelijksverbod den
mcnsch te veel wordt opgelegd. De Schrift
zegt duidelijk, dat God de Heerc den huwe
lijken staat liceft ingesteld om hoererij tc
réi-mijden.
Het verbod is bij vele mannen oorzaak van
schrikkelijke onrust en gewetenskwelling.
In de oude Christelijke kerk hadden dc
priesters en diakenen vrouwen.
Paulus zegt: een opziener moet onberispe
lijk zijn, ééner vrouwe man.
Wordt het verbod gehandhaafd dan is
nog schandelijker ontucht cn ergerlijker
lasterpraat te vreezen, want dc wereld wordt
al boozer en dc menschen al zwakker. 1
Ook zal er in de toekomst gebrek aan
priesters en predikers komen.
Het huwelijk verbieden is uit den duivel
(scherpe woorden worden hier niet verme
den. K.) De Apostel Paulus noemt de leer
„verbiedende tc huwen"
een leerling der duivelen
(1 Tim. 4). Het meerendeel van dc priesters
en monniken heeft in dc jeugd de gelofte van
kuischlieid afgelegd zij wisten toen eigen
lijk niet wat ze deden.
In art vier en twintig wordt het misbruik
van de mis veroordeeld. In den brief aan de
Hebreeën staat geschreven, dat Christus zich
éénmaal geofferd heeft om veler zonden
weg te nemen. „Het is een ongehoorde nicu
wigheid in dc kerk te leeren, dat Christus
alleen voor de erfzonde en niet ook voor an
dere zonden genoeg gedaan heeft." liet sa
crament is niet ingesteld om voor de zonden
een offer te brengen want het offer is te
voren gebracht maar opdat ons geloof
daardoor zou versterkt en het geweten ge
troost worden, waar door het sacrement her
innerd wordt, dat aan dc geloovigen genade
en vergeving van zonden door Christus is
toegezegd. Daarom eischt dit sacrament het
geloof en wordt het zonder geloof tevergeefs
gebruikt.
In het artikel over het vasten (zes en twin
tig) staan mooie en treffende dingen. De leer,
dat God ons begenadigt om Christus' wil en
wij door het geloof gerechtvaardigd worden,
is schier geheel verdonkerd door dc gedach
te, dat we genade kunnen verdienen dcor
vasten enz. Zulke mcnsche.lijkc inzettingen
plaatst men ver boven Gods gebod. Dat
noemt men Christelijk leven, terwijl wereld
lijk en ongeestelijk genoemd wordt, wat
ieder volgens zijn beroep schuldig is tc doen:
dat de huisvader arbeidt om vrouw en kind
te onderhouden en tot godzaligheid op te voe
den, de huismoeder kinderen baart en ver
zorgt, een vorst cn oierheid land cn volk re
geert, (Hier wordt een diepgaand verschil
aangewezen tusschen Rome en de Reforma
tie. K.) Al die menschclijke inzettingen be
zwaren het geweten en zijn ooi-zonk van veel
twist in de kerk. Ghristus heeft de discipe
len. die de inzettingen der ouden niet ge
hoorzaamden in bescherming genomen en
gesproken: „Doch tevergeefs eeren zij Mij,
loerende leeringen, die geboden van men
schen zijn".
En later: „Wat ten monde ingaat, veront
reinigt den mcnsch niet".
Paulus zegt in Romeinen 14: „Het Ko
ninkrijk Gods is niet spijs en drank".
Vasten, tucht, lichamelijke oefening wor
den niet verworpen, maar wel het vasten
op bepaalde dagen, het gedwongen vasten
om daardoor genade te verdienen.
Artikel zeven cn twintig waarschuwt
ernstig tegen de liet gchecle leven
bindende kloostergeloften.
Hoeveel jongens en meisjes zijn tegen hun
zin naai- een klooster gezonden welk een
leed en gewetensangst voor velen, die in
later jaren gedwongen en gedrongen zijn in
zulke banden te blijven. M elk een strijd, ook
voor anderen, die op ouder leeftijd de belofte
deden, maar later inzagen, dat zij de beteeke-
nis cn de kracht van de belofte te gering
hadden geschat.
Bovendien wordt het kloosterleven veel te
veel verheerlijkt, alsof dat nu het Christe
lijk leven ware. Het gewone volk, dat steeds
maar dit leven zonder beroep hoort prijzen,
loopt gevaar zijn eigen leven, waarin het
gehuwd is en een beroep vervult, van ge
ringe waarde te gaan beschouwen.
De echte godsdienst bestaat echter niet in
bedelen of in zwarte kappen dragen. God
dienen in de geboden, die Hij gegeven heeft,
gaven Gods, beide machten hebben wij om
Gods «il tc gehoorzamen. Maar zc zijn on
derscheiden en de grenzen moeten zuiver
getrokken worden. De geestelijke macht gaat
over eeuwige goederen, zij heeft de roeping:
het Evangelie te prediken, de zonden te
vergeven of te houden en de sacramenten
uit te reiken. De wereldlijke macht gaat over
de tijdelijke dingen en beveiligt niet de zie
len maar lijf en goed.
Een zeer belangrijk onderwerp wordt hier
besproken. Dit artikel is dan ook verreweg
het langste van alle. Uitvoerig wordt aange
toond, dat de bisschoppen geen recht en be
voegdheid hebben om iets tegen het Evange
lie te leeren of te bevelen (dus: de paus mag
dit ook niet doen). Waarom leggen do bis
schoppen den menschen allerlei zware las
ten op, enhet voornaamste geloofsarti
kel wordt naar den achtergrond geschoven:
dat wij de genade Gods door het geloof in
Ghristus zonder verdienste onzerzijds ver-
Credo, waar de discipelen do apostolische
geloofsbelijdenis zouden hebben opgesteld,
hoewel zeker is, dat de 12 Artikelen des
geloofs niet van des Heilands jongeren af
komstig, cn in hun tegenwoordigen vorm
niet ouder zijn dan de vijfde eeuw. In de
nagebuurde kerk van Pater noster (onze
Vader) toont men de plaats, waar de Zalig
maker het allervolmaaksto gebed zou ge
leerd hebben, Luk. 11:1, welk gebed in meer
dan dertig ve'rschillcnde talen in do gale
rijen van den binnenhof zijn aangebracht
De zoogenaamde graven der profeten bevat
ten echter hun stoffelijk overschot niet
In ieder geval waren er op de toppen van
den Olijfberg en aan de verschillende hel
lingen vele grotten en spelonken men
denke aan Gethscmane en het is niet
onmogelijk, dat onze Heiland Zich daar wel
gedurende Zijn meermalIg verblijf in Jeru
salem heeft teruggetrokken in den nacht om
te bidden, of om ongestoord met Zijn jon
geren tc spreken. Of de laatste samenkomst
met hen op den dag der Hemelvaart daar
of in Jerusalem is geweest valt niet uit
tc maken hoewel de oorspronkelijke woor
den in Hand. 1:4 te vertalen zijn door: „En
als Hij met hen aan den disch aanlag",
terwijl de uitdrukking in vers 6: „Zij dan,
die tc samengekomen waren", op iets fees
telijks iets intiems wijst, dat in die uit
drukking na jaren nog naklinkt
Hillegcrsberg.
M. H. A. VAN DER VALK.
Zoo toch is vers 30 te vertalen.
Andere Joodsche overleveringen zeg
den, dat de duif het olijfblad uit liet para
dijs gehaald heeft. Hierover en over de
vogels, die Noach uitzond, deel ik bijzonder
heden mede, in verband met do Babyloni
sche en Egyptische zondvloedverhülen in
Ihct weldra bij J. II. Kok N.V. te verschijnen
\verk: Mozcs' boeken in Egyptisch
|iuix.
is meer waard dan Hem dienen in de gebo
den, die de menschen verzonnen hebben
De echte godsdienst Melanchton wordt
niet moede 't telkens te herhalen is: God
harte en met ernst vreezen cn tevens een
hartelijk geloof en vertrouwen te bezitten,
dat wij om Ghristus" wil een genadigen,
barmhartigen God hebben, dat wij van God
mogen en moeten begeeren, wat wij noodig
hebben en van Hem hulp verwachten in
alle droefenissen naar eens ieders beroep en
plaats in het leven.
Daarom toornt hij tegen de leer, die de
kloostergelofte mot den doop gelijk stelde
uitsprak, dat men door het kloosterleven
vergeving van zonden en rechtvaardigheid
bij God verdiende.
Neen met het kloosterleven verdient
men niet meer dan de prediker, de overheid
de vorst en dergelijke menschen, die allen
Gods gebod, woord en bevel in hun
beroep
„ohne erdichtcte Geistlichkeit"
dienen.
Het laatste artikel stelt in het licht het
onderscheid tusschen de geestelijke en de
wereldlijke macht. Beide mochten zijn hooge
krijgen en niet verdienen door eigen werk,
dat mgnschen ons opleggen.
In 't l.ort hebben wc zoo den hoofdinhoud
besproken.
De belijdenis eindigt met een slotvroord.
waarin verklaard wordt, dat nog veel i
misbruiken hadden genoemd kunnen
den ('t is wel eigenaardig dat b.v. over het
vagevuur niets wordt gezegd), maar lang
dradigheid moest vermeden worden cn door
bijzaken mocht de aandacht van do hoofd
zaken niet worden afgeleid.
En nu de slotsom.
Wat den vorm aangaat is de confessie niet
onberispelijk.
Oéver den inhoud zal een Lutheraan an
ders denken dan een Calvinist.
Dit staat echter vast: dc hoofdwaarheden
van ons waarachtig Christelijk geloof wor
den hier teruggevonden en op waardige, be
zonnen, maar toch ook krachtige wijze naar
voren geschoven en talentvol verdedigd.
Door heel de confessie klinkt één toon: uit
genade zijt gij zalig geworden door liet ge
loof en dat niet uit u, het is Gods gave, niet
uit de werken, opdat niemand roemo
(Efeze 2 S cn 9).
Z aamslag.
A. B. W. M. KOK.
PRESTATIES
VAN DE „WILLEBRORD SNELLIUS".
Een diepte van 10170 Meter gepeild.
Bodemmonster nit ruim 10.000 Meter diepte.
Volgens draadloos telegram van den leider
der oceangraphische expeditie, welke aan
boord van Hr. Ms. opnemingsvaartuig „Wil-
lebrord Snellius" thans werkzaam is in den
Nederland3che Indischen Archipel, is in het
Mindanas diep, beoosten de Philippijnen, met
het echolood een diepte van 10.170 M. aange
troffen en uit ruim 10.00U M. een bodem
monster, lang 54 c.M., roode diepzeeklei opge
haald, terwijl een bodemtemperatuur van
2 gr. 74 is geobserveerd, gepaard met een
minimum temperatuur van 1 gr. 56 op 3500
M. diepte.
De Duitsehe kruiser „Emden" heeft in dit
diep in 1927 reeds een echodieple van 10^00
M. waargenomen, maar de herleiding van den
toen geobserveerden eehotijd tot echouiepte
zal aanmerkelijk nauwkeuriger worden door
de nu verkregen temperatuur en zoutgehalten
Nog nooit is echter uit een dergelijke diepte
een bodemmonster en zeer vermoedelijk ook
een watermonster, naar boven gebracht en
zijn daarin temperaturen gemeten. Met het
oog op de sterktegrens van den stalen looding
draad vormen de waarnemingen van de „Snel
lius'» een zeer merkwardige prestatie. Ook
zijn zij voor de wetenschap van groot belang
Luchtvaart.
De Australische wereldvlieger Kingsford
Smith heeft zijn verblijf te .Amsterdam,
waar het drie-motorige Fokkervliegtuig,
waarmee hij over den Stillen Oceaan vloog
en van Australië naar Engeland, de „Sout
hern Cross", gereed wordt gemaakt voor
zijn voorgenomen vlucht over den Atlanti-
«chen Oceaan, onderbroken door een korte
reis naar Engeland, om daar de voorberei
dende maatregelen te treffen voor do vlucht
over den Atlantischen Oceaan, die hij zal
maken tezamen met den Nederland-
schen K.UM.-vlieger Van Dijk, een navi
gator en een radio-expert. Het moeilijkste
probleem achtte Kingsford Smith het vinden
van een geschikte startplaats in Ierland.
Uit Dublin, waar hij Dinsdag vertoefde,
wordt gemeld, dat hij thans definitief heeft
besloten tc starten van Phoenix Park bii
Dublin.
teland. Da. J. Do
tnofoon. 5 T|)dMll
r: Mevr. G. StotUn—Molenaar, sopraan. D*
r J. StotUn. solo-hoboist van het UceiOcntie-
est. De heer S. P. Vls~:cr. organist. 7.(5—
mofoon. 8 TUdsein. S—10.15 Cuncert, to Be
door mej. Di Moor-U air, sopraan. Do heer
ph. Caro. bus. Een Quintet, gevormd uit
0.15—11 Orgel-
r 1071 M.) AVRO
:ert. -'—10 Grn-
11.30—12 Concert. IX
—2 MitMagmuziclc. 2—2.15 Gramofuonmuxlek.
2.15 Grumofoon. 2.151 Concert. 1—5 ültkcmiur-
tje 5.306 Gramofoon. 66.15 Concert. 6.15
7.15 Lering. 7.158 Concert. 8 TCdsein. 8.15
Wagner-concert. 015S.ló Radio-Toon.. 1. t-.i»
VourU. Concert. Daarna Gramotuon. i2 Sluiting.
VrUdag 30 Mei.
HUIZEN (1875 M.) NCRV. 10.30 Tijdsein. 10.3»
—11 Kot te Zickendien t_ KP.Ü. 11.3012 Gods
dienstig Halfuurtje. 12 Tüdetin van dc KitO-
Klok. 12.01—12.15 Polltieber. 12.15—LIS Lun. I-
rouxlek. 1.15—2 Nieuwste Gramofoonpiaten.
NCRV. I Tuds^ln.
het VrUxlnnlg Godsdic
lltleberichten. 7.50 Cy
Verschil
profet
10.05 Lering. De
10 TUdetin. 10—10,15 Moi
HILVERSUM (298 M.. na 6 uur 1(
,16 Morgcnwüdini
2.45 Uitzending
I Maak hot
5.30—6 Dine
KIND DOODGEREDEN.
Op don straatweg Deventer—Almelo nabij
Colmsclmtc is vanmorgen het dochtertje van
den lieer K. onder een tractor gerankt. Tij
dens het vervoer naar het ziekenhuis td
Deventer is liet kind overleden.
LIJK GEVISCHT.
Gisteravond is alhier in de Buitenhaven
tc Hurlingen drijvende gevonden het lijk von
DE REUZENKATTEN IN „ARTIS".
„Artiö" te Amsterdam beschikt thans over
het mooiste roofdierengebouw, dat ecnige
zoölogische tuin kaai vertoonen. Al de vroe
gere dubelkooion zijn naar voren uitge*
bouwd tot indrukwekkend ruime, van ko
lossale klim- en springboom n voorzien*
zandperken, waarin de "vroegere oude kioi
als tocht- on rogenvrije „liphal" blijft fun-
geeren. Bovendien staan alle huitenkooicn
via de achtergelegen dienst- ol inchth-ik,
ken in verbinding met liet pracht.go Kor-
bert-terras, zoodat voor afwisselinu- in de
verdeding der bewoners over de ver.-chil,
lende verblijven ruimschoots gele- nli-.t
bestaat
De leeuwen, tijgers, Jaguars, luipaard* n.
panters en poem as kunnen thans m do bui
tenlucht verblijven.
Bovendien zijn drie reusachtige BcngaaN
scha konlngBUJgan aangekocht on ih.ms -»p
weg naar ..Arris." Zij zullen een dezer da
gen aankomen en een der geweldige tijger,
kooien als verblijf krijgen. Voorts "zijn n
tweede 1 eeuwenpaar, tvn jiaar sneeuwlui
paarden, een tweetal jachtluipaarden, d:a
in Indië voor de jacht gebezigd worden, en
een j.imi.ir uit Zn-
dat ..Artis" prachtig verrijkt wordt met .ie
reuzenkatten uit steppe en oerwoud.
EEN PRACHTIG OVERZICHT
Colsintcl It Routrdv* n uiltUI. mm/ d, urt&to, ma