j fj\ VRIJDAG 16 MEI 1930 EERSTE BLAD PAG. 2 DE VOLKENBONDSRAAD - -ar- v LAATSTE BIJEENKOMST V Het Veiligheidsvoorstel naar de Volkenbondsvergadering In zijn laatste bijekomst van deae zitting besloot de Volkenbondsraad het rapport van de Commissie voor Veiligheid en Arbitrage met de door haar uitgewerkte ontwerp- conventie over verhindering van den oorlog en finantieelen steun aan aangevallen sta ten te aanvaarden als punt van de agenda der komende Volkenbond3vergadcring in September. De Finsche Minister van Buitenlandsche Zaken Procope sprak de hoop uite dat do komende Septembervergadering van den Volkenbond definitieve teksten zou uitwer ken en ter oiulerteekening aanbieden. De Duitsche Minister van Buitenl. Zaken dr. Curtius noemde de resultaten van de laatste zitting van de Commissie voor Vei ligheid en Arbitrage onbevredigend en hij sprak de hoop uit. dat de komende plenaire vergadering van den Volkenbond betere re sultaten zou opleveren. Narcotica-beperking. Verder besloot de Raad om voor de op 1 December 1030 te Genève bijeenkomende Internationale Conferentie voor de beper king van de productie van narcotica tot de medische en wetenschappelijke behoefte de volgende mogendheden uit te noodigen: België, Canada, Duitschland, China, Egypte Oostenrijk, Spanje, De Vereenigde Staten, Finland, Frankrijk, Engeland, Hongarije, Indië, Italië, Japan, Mexico, Nederland. Noorwegen, Perzië, Peru, Polen, Zwitser land, Turkije, Uruguay en Joego-Slavië. Voorts besloot de Raad het resultaat, van de Internationnle Codificatieconferentie te Den Haag op de agenda te zetten van de komende Assemblee. Na het in werkina treden van de Pariische overeenkomsten zal voorts de financieele Volkcnbondscontrole over Hongarije worden opgeheven. De Geneefsche correspondent van do „Daily Telegraph" meldt aan zijn blad, dat bij de besprekingen, die tusschen Brian.l en Grandi hebben plaats gehad, en die ook werden bijgewoond door de wederzijdsclie juridische deskundigen, geen enkele voor uitgang is bereikt. Men zou daarom beslo ten hebben, verdere besperkingen te Genève op te geven. Tot aan de komende Septem ber- Assemblée van den Volkenbond zal ge tracht worden door directe onderhandelin gen tusschen Rome en Parijs, zoo noodig met bemiddeling van Londen de huidige moeilijkheden te overwinnen. De Raad heert in een vertrouwelijke slot zitting besloten de 60ste bijeenkomst van den Raad op 5 September te doen houden. Voorts besloet hij tot aanvaarding van de schenking van 80.000 dollard van de Rocke feller Foundation. Italië en Joego-Slavië. Na de sluiting van do 59ste zitting ont ving de President van den Raad, Marinko- witsch, de vertegenwoordigers van de in ternationale pers. Hij verklaarde hij die ge legenheid, dat de betrekkingen met Italië o.p het oogenblik beter zijn geworden. Uil gesprekken met Grandi heeft hij den indruk gekregen, dat de Italiaansche regeering van denzelfden geest van wederzijdsch begrij pen bezield is als de zijne. Marinkowitscn wees er tevens op, dat Joego-Slavië thans slechts aan de Oostgrens moeilijkheden heeft Zonder de revolutionnaire Macedj- nische veroenigingen bij name te noemen verklaarde hij, dat de dag eens zal komen, waarop de regeering te Belgrado deze aan gelegenheid ter beslechting aan den Vol kenbond zal moeten voorleggen. Hij hoopte echter, dat het Belgrado zal mogen geluk ken Sofia ervan te overtuigen, dat aan der gelijke gebeurtenissen een einde moet wor den gemaakt. MACDONALD OVER DE VLOOT- CONFERENTIE. MacDonald heeft in het Lagerhuis de aan gekondigde verklaring afgelegd over de Lon- densche vlootconferentie. Hij zeide o.m., dat de beëindiging van den wedloop der bewape ning een groot offer geweest is. Het is nu gelukt aan dezen wedloop tusschen drie groo- te vlootmogendheden een einde te maken. Na de rede van Grandi hoopt hij, dat de bespre kingen tusschen Frankrijk en Italië zullen leiden tot een succesvol resultaat. In het jaar 1935 zal het verdrag van Londen nog eens aan een onderzoek worden onderworpen. Spr. hoopte, dat het resultaat daarvan zal bestaan in verdere vermindering van de vloot- sterkte. Het is dan te verwachten, dat een stabieler grondslag gevonden kan worden voor de beveiliging van den vrede. De vertegen woordigers van alle vjjf mogendheden aldus besloot spr. zijn naar hun land teruggekeerd met het vaste voornemen alles te doen, wat voor de verdere verzekering van den vrede geschikt is. NANSEN f Frldtjof N«nsen bekend om zijn Noord- vool-onderzockinqcn en zijn arbeid voor den Volkenbond die dezer dagen op 69-jarlgen leeftijd overleed» UIT NANSEN'S LEVEN 1 «w i *5». sr :mm Weerbericht. BAROMETERSTAND. VERWACHTING. Zwakke tot matige meest Zuidwestelijke wind, licht tot half bewolkt, waarschijnlijk droog, iets kouder des nachts, overdag iets warmer, FIETSERS, LICHT OP! Van 17—18 Mei van 9.19 nam. tot 4.33 vm. LINKS: Fridtjof Nansen op een van zijn Poolexpedilies. HECHTS: een foto uit het jaar 1895: Nansen's schip „Fram", door pakijs ingesloten. INZET: het laatste portret van Nansen. DE TOESTAND IN BRITSCH-INDIE ONGUNSTIGE VOORUITZICHTEN VOOR DE ENGELSCH-INDISCHE CONFERENTIE De speciale verslaggever van de „Daily Telegraph" te Bombay constateert, dat de verklaring van den onder-koning en de pu blicatie van de briefwisseling tusschen Mac Donald en Lord Irwin over liet bijeenroepen van de Engelsch-Indische conferentie in po litieke kringen in Indië niet de geringste belangstelling hebben gewekt De Congres-partij is de eenige werkelijke politieke macht in het land. De conferentie van leiders der Al-Indi- sche partijen, die gister bijeen zou komen, moest wegens te geringe deelneming uitge steld worden. Zelfs de generaals, die tot nog toe tot een /ergelijk bereid waren, beschikken over 'n geringen aanhang. Nog slechts een kleine groep intellcctuee- len gelooft aan het geleidelijk hereiken van den Dominion Status voor Indië. De vooruitzichten voor de Engelsch-Indi sche conferentie, die op 20 October a.s. te Londen bijeen zal komen, zijn dan ook bui tengewoon ongunstig. Te Bombay verspreidt de plaatselijke com missie uit het congres vlugschriften, waarin de jongste gebeurtenissen te Eholapoer ge heel aan de gevolgen van het Britsche be- -ind worden toegeschreven. Aan de Noord-Westelijke grens duren de operaties uit de lucht tegen de verzamelde vijandige stammen wort Te Madras is de vrouw van een Indisch geneesheer wegens het voeren van een na tionalistische actie gearresteerd en tot één jaar gevangenisstraf veroordeeld. Dit is de eerste arrestatie van een vrouw sedert het begin van de onafhankelijkheidscampagne. De aanval op Tharasana. De mars oh dor aanhangers van Gandhi onder leiding van mevr. Naado naar de zoul fabriek van Tiharasait is door de poltie door versperring van deg verhinderd. Gnoote beteekenis wordt door de Engel- ic.he autoriteiten gehecht aan een geheime zitting van congresleiders in Allahabad, waar een besluit zou zijn aangenomen, strekkende tot verscherping van den onaf hankelijkheidsstrijd. Tevens zou door deze conferentie een oproep gericht zijn tot de boerenbevolking in Bengalen en Bihar om de belastingen niet te betalen. Kerknieuws. NA DUSSELDORF RATIBOR. Opzienbarende moordenreeks. De laatste dagen is Duitschland in op schudding door een aantal geheimzinnige aanslagen en moorden te Ratibor gepleegd Men zocht verband met de moordon die ge- durende cenigen tijd te Dusseldorf gepleegd werden en waarvan de dader nog steeds ndot gevonden is. In verband met de moorden te Ratibor is thans te Berlijn een zekeren Pausner gear rosteerd, een slager, die reeds vroeger in Tsjecho Slowakije een sluipmoord en een roofoverval heeft gepleegd en deswege is veroordeeld, doch na simulatie van krank zinnigheid gevlucht. Inmiddels is in de buurt van Ratibor het lijk /an een 65-jarig man in een greppel ge vonden. De dood van dezen man, Sedlatzek moet ook door geweld zijn ingetreden, maai met de overige aanslagen te Ratibor houdt dat geen verband. Ook is uitgesloten, dat de gearresteerde Pausner bij de Dusseldorfsche moorden be trokken is. VOORKEUR VOOR DE SLANKE WINKELJUF Goen ruimte voor dikke verkoopster». De New Yorksche correspondent van de Daily Telegraph meldt: „In deze dag.n waarin ruimte zooveel waarde heeft, zijn dikke meisjes niet geschikt om achter de toonbank te staan. Gebleken is, dat zij gedurende de warme maanden van het jaar minder vlug zijn dan meisjes, die minder in gewicht zijn. Dezo uitspraak werd gedaan In een rap port, dat D' >sdag j.l. door „efficiency-des- kundigen" werd gegeven aan de duizend afgevaardigden van de „Nationale vereeni- ging van manufacturiers" in de Ver. Staten, die in Chicago vergaderde. De magere meisjes verkregen de voorkeur boven de gezette, niet allen omdat ze beter voor het werk achter de toonbank geschikt zijn maar ook omdat ze gemakkelijker in de liften vervoord worden, die, zooals men weet, universeel zijn in de Amerikaansche winkels. Een uitzondering wordt gemaakt voor de schoonheidsafdeeling der winkels. Daar zijn meisjes van allerlei omvang te aanvaarden, wanneer ze maar een huid zonder rimpels bobben. -.^..L^iai -jlmmjh- GEREF. KERKEN. Bedankt: Voor Rotterdam, IJ. van der Zee te Amsterdam-West (Sloterdijk). GEREF. GEMEENTEN. Tweetal: Te Moerc.ipelle, A. de Blois te Dirksland en J. Fraanje te Barneveld. CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST. Door de Classis Woerden der Geref. Ker ken is praeparatoir geëxamineerd en toege laten om te staan naar de bediening des Woords in die Kerken de heer L. Bate laan, Theol. cand. aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, wonende te Bodegraven, Markt 64. De heer Batelaan wil gaarne des Zondags de Kerken dienen. De heer E. Th. van den Born, Theol. cand., hulpprediker by de Geref. Kerk van Ede (G.), zal met ingang van 16 Juni a.s. gaarne een eventueel beroep van de Geref. Kerken in overweging nemen. Met ingang van genoemden datum is zijn adres: Renkum Dorpstraat 56. Door de Classis Haarlem der Geref. Ker ken is na praeparatoir examen beroepba ir ver klaard de heer J. P. Unger, Theol. cand.. te Haarlem, Schouwtjeslaan 102, die gaarne dade lijk een eventueel beroep in overweging nemen zal. KERKINSTITUEERING Te Borne (O.) zijn in een gisteren, onder leiding van den Kerkeraad der Geref. Kerk van Hengelo, gehouden dienst, de tot ouder ling en diaken gekozen broeders, door Ds. V. K. Kuy venhoven in hun ambt bevestigd. Af gevaardigden van de Classis Deventer en de genabuurde Kerken waren mede by deze plechtigheid aanwezig. De institueering der Geref. Kerk te Borne is hiermede een feit. De Classis Deventer om vat thans 17 Kerken. AVONDMAALSBEDIENING. Te Poederoyen werd, naar de „Stand." meldt, in de Ned. Hervormde Gemeent? Zondag j.l. weer voor het eerst na 7 8 jaren het H. Avondmaal bediend. Zulks geschiedde door Ds. A. Dönszelmann van Almkerk. DIACONALE CONFERENTIES Te Dordrecht wordt Woensdag 18 Juni a.s. in de Julianakerk aan den Krispijn- schen weg de Provinciale Diaconale Conferen tie van de Geref. Kerken in Zuid-Holland ge houden, onder leiding van den heer J. H. Don- ner, van Rotterdam, voorzitter. De volgende vragen komen ter tafel: van Dordrecht: Hoe moet de houding van de Diaconie zijn, wanneer een uitgetrokken lid der organisatie niet werken mag en daar om steun vraagt? van Alphen a. d. Ryn: De Raad der Gemeen te A. a. d. E., stelt in tijden van groote werk loosheid een steunregeling vast. De steun bedragen worden dcor het Algem. Armbestuur uitgekeerd, dat in deze handelt volgens de Armenwet. Is het geoorloofd, dat wij als Dia conie in dergelijke tijden de leden onzer Ge meente, die werkloos zijn, naar deze instelling verwijzen? van Kralingen: Hoe verkrijgen wy meer con tact tusschen de Diaconieën eenerzijds en het Provinciaal Gereformeerd Weeshuis te Mid delbands anderzijds? van LoQsduinen: Ligt het betalen van zit- ^laatsengclden, kosten van aanleg kerktele- uun, alsmede abonnementsgelden voor Kerk bode enz. ten behoeve van onvermogende leden der Gemeente op het terrein van de bediening des Woords, of heeft de Diaconie hier in de eerste plaats een taak? van Kralingen: Is het de taak der Diaconie de aansluiting aan een ziekentelefoon voor on vermogende leden der Gemeente te betalen? In de plaats van den heer W. Boot, die niet herkiesbaar is, moet een nieuw Comité-lid ge kozen worden. Aanbevolen wordt de heer P. C. van der Brugge te Delft. Dr. J. Hoek, van Den Haag, zal een rede houden over het onderwerp: „De schoonheid van het Diakenambt". SYNODALE VERGADERINGEN De e.v. Particuliere Synode der Geref. Ker ken van Drente is bepaald op Woensdag 11 Juni a.s. te Assen. EVANGELISATIE. Het Verband van Evangeliaatiecommissies der Geref. Kerken (secretariaat Ds. J. R. Goris te Apeldoorn) houdt Woensdag 11 Juni a.s. zy'n jaarvergadering in het gebouw voor Chr. Belangen te Utrecht. Daar zullen o.a. mededeelingen worden gedaan inzake de „ElisabethbodeDe proef nummers daarvan zy'n aan alle Kerken in het land toegezonden, en meerdere kunnen zoo gewenscht verkregen worden aan het adres van Ds. J. R. Goris te Apeldoorn. Het is van veel belang te wyzen op een gemakkelijke en doeltreffende manier van propaganda. Men verzoekt de leden der Gemeente zich te abon- neeren op dit blad, om het na lezing door te zenden óf aan een geschikt Evangelisatie adres óf aan de plaatselijke Evangelisatie commissie. Ons zyn meerdere Commissies be kend, die 100 exemplaren voor hun rekening hebben genomen. Wie over de „Elisabethbode" volledig wenscht te worden ingelicht, wende zich tot den secretaris van het Verband: Piet Joubertstraat 2, Apeldoorn. ZENDING. De wijze van collecteeren voor de Zending. Dr. J. H. Semmelink, pre dikant dor Ned. Herv. Gemeente te Almen- Vóór den boerenoorlog. - Ouderen is het bekend dat de Boerenoorlog voorafgegaan werd door de beruchte Jameson- inval. De troepen die Transvaal waren bin nengevallen werden echter spoedig omsingeld en heschen een boezelaar van een kaffermeid als witte vlag. Gelukkig was die boezelaar gewasschen met Zeeppoeder „Ozil", zoodat de Boeren dadelijk liet helder witte vlak op een afstand konden zien en het vuuren staakten. Slechts 10 ets. per pakje. (Adv.) Harfsen, zendt ons het volgende schrijven: de zeven Samenwerkende Zendingscorporaties per jaar meer dan f 900,000 noodig is, weten allen wel, die eenige belangstelling hebben voor de uit breiding van Gods Koninkrijk. Dat dat niet ■erhouding tot hetgeen in ons land jaarlijks uitgegeven wordt voor alco holische dranken, cigarelteu en dergelijke, algemeen bekend, 't Is ook niet veel in i'houding tot hetgeen jaarlijks door de diaconieën voor de verpleging van hulpbehoe venden wordt uitgegeven, 't Is alleen maar de vraag hoe het geld bij elkander moet ko- De Pinkstercollecte brengt por jaar slechts ruim f 30.000 op. Dat helpt te weinig. De georganiseerde gul denscollecte brengt het met haar twee collectes per jaar tot ruim f 50.000. De November zakjescollecte kwam met één collecte boven de f 200.000! Nu het gebleken is, dat de zakjescollecte zooveel meer opbrengt, waarom houdt men niet overal ook een Voorjaars-zakjescol- lecte, desnoods inplaats van de Pinkster- collecte. De zakjescollecte heeft het voordeel dat ze iedereen vrij laat om te geven en kan en geven wil, en over 't algemeen geeft men liever een rijksdaal der geheel vrij, dan een gulden, wanneer 3n zich daarvoor hinden moet. 't Tweede voordeel is, dat ze alle leden der gemeente bereikt Aan allen wordt een circulaire met zakje gezonden, terwijl op couverten met duidelijke letter gedrukt wanneer het zakje door één van de leden de eigen gemeente aan huis weer wordt t Derde voordeel is, dat de leden van den kerkeraad, zoo mogelijk ook van de kerk voogdij en het kiescollege en andere voor aanstaande leden der gemeente zelf de zak- aan huis ophalen. Dat sterkt het gevoel algemecne medeverantwoordelijkheid menigeen krijgt zoo een gelegenheid tot getuigen en daarmee tot blijdschap, ja zelfs tot zaligheid (Rom. 10 10), die hem anders niet gegeven was. Er is zoo vaak gesproken geschreven over de wensohelijkheid dat ook „gewone menschen" tot mede-arbeid voor Gods Koninkrijk geroepen, worden. Hier hebben velen een schoone gelegen heid. Laat men niet zeggen, dat er zóó teveel jd wordt. Iedereen blijft vrij te geven wat hij wil. Het „gebedel" per circulaire of anderzins begint geweldig te verdrieten. De Zendingsbesturen zijn elk jaar weer genoodzaakt veel geld tegen rente op te ne men om de zaken tot de Novembcr-collecte gaande te kunnen houden, 't Is een oud spreekwoord, dat men de „tering naar de nt. ring" moet zetten. De zending heeft zelf geen giering". De neringdoenden hebben dus te zorgen, dat er telkens zooveel geld in kas is als de tering 't vereischt, en de besturen hebben te zorgen, dat er bij het verteren altijd bedacht wordt, dat de bedra gen vaak komen van menschen, die zelf hard moeten werken voor hun brood. Werd er algemeen ook een Voorjaars-zakjescollec- te gehouden, dan zou men óp het Zondmgs- bureau ook zuiniger kunnen worden met papierl En men zou geen of minder rente behoeven betalen voor geleend geld. In onze gemeente (plm. 1800 zielen) had de November-zakjescollecte in 1928 opge bracht f 660.82. In April 1929 is 't er op ge waagd weer een zakjescollecte te houden. Ze bracht f 588.58 op. Toch is de November- collecte er niet minder op geworden. Ze be droeg in 1929 f 746.94. In 't geheel werd er in 1929 uit onze gemeente voor zoover wij 't kunnen nagaan, plm. f 2000 voor. de zen ding verzonden. Nu worden in de week van 11—17 Mei weer de zakjes opgehaald. Wil men deze methode niet overal invoeren? 't Helpt niet, wanneer één Gemeente dit doet INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. „Ik raad U aan om er een gewoonte vau te maken dagelijks kinci PEPERMUNT te gebruiken. Dit is de origineele pe permunt, die derhalve geen kunstmiddelen be vat, maar bereid is uit het echte natuurproduct. Hieraan ontleent zij haar opwekkende en verfris- schende eigenschappen en den lekkeren en toch krachtigen smaak." Waarborg voor zuiverheid heeft U ln de voortdurende contrók van het laboratorium Dr. v. Hamel Roos en Har- men». Amsterdam. DE RADIO EN HET KERKELIJK LEVEN HOOR EN WEDERHOOR EEN TEGENSTANDER VAN RADIO- KEIIKDIENSTEN EN EEN VOORSTANDER RADIOKERKDIENSTEN EEN GEVAAR. Een Gereformeerd predikant schrijft ons: Bij den onmiskenbaren zegen die van de Christelijke radio uitgaat, dringt zich toch meer en meer de vraag op, of zij ook winst brengt voor het Kerkelijk leven. Ik waag het, zoo te beginnen, al weet ik dat ik daarmee een ander geluid geef, dan op de Synode der Gereformeerde Kerken in Groningen in 1027 gehoord is geworden. De Acta van deze Synode vermelden (pag. 47) dat op deze hoo'ge vergadering ter sprake gebracht zijn de radio-kerkdiensten, uit ie zenden door verschillende Kerken, op zoo veel mogelijk Zondagen per jaar. Bij die gelegenheid heeft de Synode heel wat goeds van deze zaak gezegd. Zii heeft toen erkend, dat de uitzending van Kerkdiensten, voor een zeer groot aan tal leden der Kerk, (zieken, invaliden, ouden van dagen, verstrooiden en anderen) die korter of" langer tijd van den dienst des Woords verstoken zijn, van groote waar de is en tot rijken zegen kan zijn en dat bovendien „door dit middel het woord Gods gebracht wordt onder het bereik van velen die ervan vervreemd zijn al verder dat het misbruik"iet mag weerhon- den van het rechte gebruik van dit middel om het ten dienste van Gods kerk en ko ninkrijk en tot verheerlijking van Zijn Naam aan te wenden; eirtdehjk, dat het hier geldt een door zeer vele Kerken erkend belang van de Gereformeerde Kerken in het algemeen Hiervan uitgaande heeft de Synode be sloten de regeling van deze Kerkdicnstuit- zending' ter hand te nemen, en de Kerken uit te noodigen, de uitzendende Kerken te steunen met collecte of jaarlijkéche bijdrage voor dit doel, en deze zaak in den gebcde te gedenken". In deze overwegingen is veel, waarmee ik van harte instem; al wat beweerd wordt van den zegen dien de radio hebben kan voor evangelisatie-doeleinden, wil ik geheel onderschrijven; maar mijn groot bezwaai tegen al deze overwegingen is al dadelijk, dat hier sam woegd wordt, wat toch wer kelijk wel vu,, elkander onderscheiden mag worden, omdat de Kerkdiensten met evan gelisatie-toespraken toch niet kunnen ver eenzelvigd worden. De Kerkdiensten, met name „op zooVcel mogelijk Zondagen", zijn niet hetzelfde als evangelisatie-arbeid; die immers een opzet telijke toespraak vereischt. De Zondagsche Kerkdiensten dan. De diensten, die ambtelijke bediening des Woords geven aan de Gemeente van Chris tus, op een bepaalde plaats, cn tevens door 't heele land plaatselijke gemeenten berci ken willen. Daartegen gaat mijn bedenking. En dan is dit mijn bezwaar, dat deze Kerkdiensten den band aan eigen Kerkelijk leven schade berokkenen en de waardeering van den arbeid die in een plaatselijke meente geschiedt, niet bevorderen. Daar zitten op Zondagavond heel wat Gereformeerde menschen aan de radio. Daar zijn er wier plaats was in de kerk, maar die thuis gebleven zijn: zij wilden dien bepaalden dominéé wel eens hooren; en, niet waar, zij hooren toch een preek. Over deze categorie spreek ik echter niet verder.' Misbruik! zegt men spoedig, en daarmee behoeft het gebruik niet te wor den stopgezet. Volkomen waar, hoewel het toch óok een bezwaar blijft Ik wil het echter niet hebben over de thuisblijvers. Ik heb het oog op degenen die getrouw komen, en misschien reeds twee keer naai de kerk geweest zijn. 's Morgens heeft hun dominéé gepreekt: ze hebben hem gehoord; 's middags heeft hij gepreekt, ze hebben hem, als ze niet ver hinderd werden, weer gehoord. Zoo zijn ze gewoon. Zullen ze 't blijven doen? Zie, daar zitten ze 's avonds weer aan de radio; een kring van broeders en zusters soms bij. Nu laat ik hen genieten van hetgeen van verre komt; doorgaans wordt veel goeds ge zegd van wat zij hooren van de radio- dominéé. Ik misgun hun op zichzelf niet dat pikante-uurtje. Maar ik vraag toch in ernst: is dat nu profijtelijk voor den band aan eigen Ker kelijk leven? Wat geschiedt er als men na één- of twee maal onder den dienst des Woords in eigen gemeente en onder eigen leeraar opgegaan te zijn, door de radio weer een prediking en dan van elders, opvangt? Dit: dat de aandacht telkens op dit nieuwe gespannen staat. Dit is menschelijk. En niet alleen dat daardoor de waardeering van wat men in eigen kring geniet, onge merkt verminderen kan, door dat de verge lijking van telkens nieuwe stemmen van mannen van naam, uit groote gemeenten, gemakkelijk de schaal van hetgeen men zelf heeft, lichter maken kan, maar wat erger is, dat, wat men dien dag gehoord heelt onder de bediening des Woords, in eigen gemeente, inplaats dat d i t overdacht cn besproken wordt, vervluchtigd vervaagd wordt, en ter zijde drongen, door wat men 's avonds door de radio hoort Men kan ten slotte niet alles verwerken. Dit hebben mij radio-gebruikers zelf wel bekend, dat dit een bezwaar is. Maar is dit dan gering te achten? Bovendien zijn we, onder de radio op Zondag, in den geordenden weg? Ik kan het niet inzien, dat wanneer iemand getrouw is opgegaan onder de be diening des Woords in eigen gemeente, waaronder God hem gesteld heeft, hij noo dig heeft, 's avonds nog een andere predi king, van verre, op te vangen, die wel een ambtelijke bediening is in eigen kerk, maar toch nooit een ambtelijke bediening var Woord kan zijn voor die duizenden schen: die die prediker niet kent en niet aan zijn zorg zijn toevertrouwd. Wat God doen kan, daar is geen grens van, maar dit mag voor ons geen regel zijn; wij hebben ons.aan de orde te houden die Hij Zelf gesteld heeft; en dan heeft elke prediker zijn eigen kudde, waarover hij ge steld is, wier nooden hij peilen moet, voor welker levensbehoeften hij uit Gods Woord troost, vermaning en leering naar voren brengen moet. En dan is iemand die op de Zeeuwsehe eilanden aan de radio zit, niet onder de ambtelijke bediening des Woords van een predikant uit Groningen en Fries land gesteld, al zijn ze van beide kanten honderdmaal Gereformeerd. Daar is dus een onnoodige verplaatsing van de attentie der ziel, van de eigen voor- •echten waaronder men leeft, naar -het aparte, het pikante, dat de Zondagavond belooft, en dat buiten den geordenden weg ligt. Daarom geloof ik, dat de Zondagsche radio-Kerkdiensten gevaar loopen het Ker kelijk leven afbreuk te doen. Trouwens, de verschijnselen zijn reedt duidelijk aanwijsbaar. Het schijnt mij dan ook toe. dat het van de Christelijk Gereformeerde Kerk juist ge zien is, dat zij meende zich van de Zondag sche radio-Kerkdiensten te moeten onthou den. Maar de zieken en invaliden enz. dan? En die om andere reden niet ter kerk kunnen komen? En de verstrooiden? Om met de laatsten te beginnen, voor hen is er zeker op een Zondag veel te bo reiken, en op een werkdag nog veel te hoe En wat de zieken, enz. aangaat, het it mijn overtuiging dat zij niet voor verant woording liggen van een Kerk, ergens iii het land, maar van de plaatselijke Kerk, waartoe zij behooren, die op eenigerlei wij ze zorgen moet dat hun het Woord wordt gebracht, door pastoraal bezoek of tevens door bezorging van preelcen. Bovendien, bij het bekende Ziekenuurlje op een der werkdagen, kan zeker wie wil, gezond of ziek, gebruik maken van het ge- bodene, met behoud van de eere, het recht van den arbeid der plaatselijke Kerk. Wat den evangelisatie-arbeid betreft, hiervoor heeft de radio-toespraak naar mijn gedachte het allermeest recht van bestaan. Maar men onderscheide die van. radio kerkdienst en neme die niet als reden, om dezen te willen handhaven. 5. J. A. Tazelaar te Rotterdam wilde ons naar aanleiding van bovenstaand schrijven het nu volgend artikel afstaan. RADIO-KERKDIENST GEEN GEVAAR. Waar de Redactie mij als secretaris van Deputaten bij de Generale Synode en leider van de Geref. Radio-kerkdiensten vriende lijk inzage verstrekte van bovenstaand schrijven, maak ik gaarne van de gelegen heid gebruik, om het te weerleggen. Ik weet niet wie mijn onbekende debater is, maar ik weet wel, dat hij buitenstaan der is, dat hij de zaak waarover hij schrijft, slechts van den buitenkant kent. Hij is niet voldoende op de hoogte. In de eerste plaats over de „thuisblijvers". Laat het waar zijn, dat wie zooeven een nieuw toestel liet installeeren in de eerste geestdrift er soms eens een keer misbruik van maakt, door thuis te blijven, ofschoon hij behoorde ter kerk te gaan. Maar de er varing heeft geleerd, dat daarvan slechts door zóó weinigen regel wordt gemaakt, dat men met dit bezwaar in de praktijk nauw- lijks behoeft te rekenen. Een speciaal in gestelde enquête in Zweden, waar men do Kerkdiensten één jaar langer heeft dan ten onzent, heeft dit ook daar duidelijk bewe- Neen, dit argument tegen de radio-diens ten is waarlijk verouderd. In de tweede plaats richt zich schrijvers bezwaar tegen het feit, dat broeders en zusters, die voormiddags en namiddags (bv. twee of half drie) den dienst hebben bij gewoond in hun eigen kerkgebouw en naar hun eigen predikant hebben geluisterd, des avonds voor den derden keer luisteren, dit maal naar een „radio-dominée". Dat dit de waardeering voor eigen predi kant en eigen Kerkelijk leven ondermijnen zou, is een zuiver fictief ding, een bloote onderstelling, en wel op dezen grond, dat ook de beste radio-preek van den besten radio-predikant alt ij d achterstaat bij een preek van een gemiddelden predikant, op de gewone wijze in het kerkgebouw ge hoord. Radio is altijds slechts Ersatz, vervangmiddel. Het eischt buiten gewone, inspannende concentratie, omdat de spreker alleen maar wordt gehoord en niet wordt gezien, en omdat bovendien nog door tal van storingen zoowel van atmosfe- rischen als mechanischen aard, het luisteren vaak moeilijk wordt gemaakt. Natuurlijk zeg ik hiermee volstrekt niets ten nadeele van de radio: ze is een uiter mate gezegend en alleszins bruikbaar, maar desniettemin nog lang niet volmaakt ver vangmiddel voor degenen, die anders vol strekt van de samenkomsten verstoken zijn. Als zoodanig moet de radio worden be schouwd, maar dan blijft van het bovenge noemde argument in de praktijk ook zeer weinig over. Met soortgelijk recht, zou men de lezing van preeken van bekende predi kanten ondermijnend kunnen noemen voor het plaatselijk kerkelijk samenleven. Dat ware toch al te dwaas. Het is waar, dat de radio-preek wat meer biedt dan de gelezen preek; ook is het waar, dat over 't alge meen luisteren nog wat makkelijker is dan lezen, maar in beide gevallen is er een zeer groote afstand van de levende bediening in de samenkomst: radio blijft reproduc- t i e, evengoed als de gedrukte preek repro ductie is. En dan in de derde plaats is het onjuist, dat do gezonde, die naar de radiopreek luistert, streeft naar het aparte, pikante en daarmee in een ongehoorzamen weg is. Hij zou in een ongeordenden weg gaan, als hij eigen diensten, de echte en oorspronkelijke, erom verzuimde. Maar waarom mag hij niet luisteren naar de gereproduceerde? Waar om mag iemand 's Zondagsavonds geen ge drukte preek lezen? Heel de fout in de redeneering zit daar, dat het doel van de radiodiensten wordt over het hoofd gezien. Ze zijn voor zieken, voor ouden van dagen, voor verstrooiden, voor menschen op eenzame posten, voor menschen die buiten staan. Niet in de eer ste plaats voor de gezonden, die zelf ter kerk kunnen gaan. Het is al uitermate onbarmhartig, om het misbruik, dat gezonden zouden kunnen maken, of om het g e bruik, dat gezonden er mede van kunnen maken, (ofschoon de radiopreeken niet speciaal voor hen worden uitgezonden), ik zeg, het is uiter mate onbarmhartig al die duizenden en duizenden misdeelden nu maar uit te slui ten vanwege het vermeend misbruik van anderen. (Waarschijnlijk is mijn opponent nooit ziek geweest!) De radiodiensten worden door minstens 200.000 luisteraars Zondag aan Zondag ge volgd; en juist de gemeenschap der heili gen is ook in het gebed en gezang tot zoo bijzondere vertroosting. Ik meen, dat de veel meer dan 10.000 dankbare brieven, die bij de N.C.R.V. ter zake van de Kerkdiensten binnenkwamen, als praktisch argument oneindig meer zeg gen, dan de theoretische redeneering; die er tegen waarschuwt,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 2