Godesia Geysers TE KOOP Rochussenstraat 321-327 te Rotterdam Bovenhuizen: IM. TAZELAAR M. VAN DE WALL Firma I. VAN ONLANGS en Electricien DUCKERHOFF CEMUMT A. VAN WIJNGAARDEN ZONEN KRAt'NGEN - C,-Gravenhof) De woonwijk vooi de goed gesitueerden van Rotterdam. Aan den LAMBERTWEQ hoek VAN SOMERENWPG VILLA', en HEERENKUIZEK in prijzen vanaf f S4.BOO. Inlichtingen: S. f. MOOK, Telefoon 32518 en 32732 BOL Wbt AD No. 43, MAAND AO $1 MAART 1330 REBOUWING Rochussenstraat 321-327, Rotterdam Archlteciavr: Atb. Otlen, architect B N. A. tc Rotterdam. Uitvoeringvan Onlangs ie Rotteruam. üiS TÏ" ?.°°r »'er5 nu hoc" h«r Ontang. zich het hel gebrek aan bouwrijpe te Rotter snelst gehHnet met het resultaat, dat zijn s™n stagnatie ln do bouwen) ont- „„„pi,., IMr spoedig gereed zal iijn. Het ligt dus voor de hand, dat op dc plaat sen. waar dozc grond wel aanwezig is, do bouwers dan ook geen tijd verloren laten gaan en daar ziet men als het ware groote complexen panden als uit don grond verrij zen. Zeer goed kan mon dit wnarneimon in het Coolhavcnkwartier, waar do laatste jaren heel veel gebouwd wordt Nu wordt uwe aandacht een oogonblik ver eocht voor do nieuwbouw op grond oangebo den door de gemeente. Alhier ml het complex groot vier panden van den heer J. van On langs, dank zij diens voortvarendheid, het eerste gfroed zijn. In 1928, toen de heer Wytema nog bur gemeester van Rotterdam was, hebben B. en W. aan den Gemeenteraad een plan voorge legd, op welke wijze zij zich dnchten ovei te gaan tot verkoop van den nog onbebouw den grond langs de Rochussenstraat vanaf de Schoonebergcr Weg tot dc Nieuwen Bin nenweg. Die wijze nu waarop B. en W. zich dach ten over te gaan tot verkoop heeft veel cri tiek zoowel van architecten als bouwers ge had. Aan den heer Ahb. Ottcn, architect B- N. A. is door den Gemeenteraad van Rotterdam de vérecrende opdracht gegeven, die verder ging als ecnigc opdracht ooit gegeven aan een architect: nl. het maken van een voor ontwerp voor de g-checle bobouwing. De heer Otten heeft zich geheel gegeven aan zijn opdracht en overleg gepleegd met de hoofdambtenaren van de verschillende diensten. Na verschillende schetsen is er een voorontwerp uitgegroeid, dat veel kritiek van de bouwers te doorstaan heeft gehad, doch dat bindend verklaard is geworden bij dc inschrijving, zoodat o.tu de voorgevels vastgesteld waren. Toegevoegd werd een staat van de te gebruiken materialen voor de voorgevels. Ook o-l. een stap in de goede richting. (De Natuursteen voor den gevel is geleverd geworden door de fa. H. van de Wall te 's-Gravenhage.) Van d© verschillende inschrijvers en bou Onder architectuur gebouwde HEEREN^UIZEH aan de Schellinglaan, hoek van Deventerlaan te Voorburg. Te bevragen op het werk en bij EIK. BEI DDBtH, Piin Wiklm I, Bigtlgml. lil. M4J liilBMIIIlllMllillliiiiiiiiniiiiiiiiBinHiiinlll'11 BW Ingezonden Stukken Aam de RecL vam „Do Bouwwereld". Mot deze vraagt ondergeteekende, Jain H. Bosch Jr„ beleefd in hot e.v. nummer van „J>e Bouwwereld" voor onderstaande op ttterkiingen een plaatsje te willen ruimen, Baar aamilen'diimg vam hot artikel: „DE BEELDHOUWKUNST IN ONZE WONING." Naast de vele goede raadgevingen, welke In dit artikel voorkomen, moeten mij toch e nik el© opmerkingen vam het hart (of liever uit de pen). Wij zullen toch im onz© warning niet naar één of meerdere plaatsen moeten zoeken waar eventueel nog een beeld of beeldhouw werk kan geplaatst worden, doch zal dit gentri aiiiaiiHi.'iijK zijn van don \orin \un bet vertrek, den aard, d« plaatsing en hoe veelheid der noodzakelij ke meubelen. Hierbij wil ik dam den smaak en de finan cieel© draagkracht van den bewoner buiten beschouwing laten. Men doet beter om elk noodeloos voor werp, dait toch altijd het vasthouden van stofdeeltjes en dus stofvorming tengevolge heeft, Ce vermijden. Wamt dit m toch ook in ertljd met de im den aam-hef vam bedoeld artikel zoo hoog geprezen hygiëne, ook, ad betreft het voor werpen van groote kunstwaarde. Zij moeten zioh aanpassen aan het geheel. Dam de aamiiijgimg vam het gepolychromeer de gipsbeeldje, dat ieder oogenbldk kan bre ken, m-iet ailden grond. Wordt dus de kunst- normale bouw was afgeweken en wij consta- teeren, dat wij die afwijkingen toejuichen. Zij getuigden o.i. als ie zijn uitingen van goed doordachte opmerkingen. Zoo vonden wij vooral rechte trappen, die gemakkelijk zijn en ongelukken van ouderen beperken, bovendien voordeelig voor de loopers en tenslotte goedkoop in hot onder houd. Te veel vinden wij hier in Rotterdam nog de trappen met twee kwartslagen. In Den Haag is gelukkig slechts één kwart slag per trap geoorloofd. Verder baadt het gcheelc huis zich als t' ware in licht En het licht valt op de juiste Hoe du voorgevel het zal doen !n het ge- heele plan is nog niet to zien, wel krijgl men nu reeds den indruk van een ruimen en regclmatigen bouw. Het viel ons op. dat de architect van de wijze in het vertrek. De geheele voorwand bijv. geeft licht; de stalen ramen gaan tot bovpn aan toe, daarom is 'evenwel genood zaakt geweest de borstwering nogal laag te maken, dat op de begane grond tevens het bcle kop- en zijsluiting voor daken met een belting van 10 to. 2C. Behalve de normale pan worden ook !>jjbe- hoorende vorst- einci- onder- en bovenpannen gefabriceerd. Het totale oppervlak run eer. pan bedraagt 0.225 X 0.41 M. de dekking 0.2b X0.S37M. en het gewicht 2.6 K.G. Pcj M' dakvlak zijn noodig 15 pannen. voordeel heeft van het inkijken to bemoei lijken. Do panden, alle vier bestaande uit par terre1 en bovenhuis, zijn opgetrokken van dunne gele waalsteencn. Onder het geheele huls vindt men een 2 M. hooge kelder met ruime ramen. De vestibule heeft een mar meren vloer, terwijl de wanden tot 1.25 M. in marmer zijn (rood en zwart). De betegelde badkamer heeft een granieten vloer. In de keuken treft men een flink aanrecht aan en veel bergruimte. In alle zitkamers is dc marmeren schoorsteen in het midden, in de slaapkamers uit het midden. Aan do voor zijde stalen ramen. Al het schilderwerk zal verzorgd worden door de bekende fa. Tazelaar, Rosenveld- straat 13. R'dam. terwijl de fa. I. van On lungs te Rotterdam, Schietbaanlaan 35, Teilingerstraat 80. Cronjéstraat 21, die zich zoowel belast voor nieuwbouw als reparatie, de lood en zinkwerken, benevens de electri- sche aanleg voor zijn rekening neemt Het Parterre hu is bevat op: Begane grond; een groote voorkamer met kasten, schuifdeuren, groote achterkamer met twee openslaande ramen en 2 openslaande deuren uitkomende op dc waranda en den tuin- keuken. Eerste étage: 2 groote slaapkamers met kasten, tusschcnkamcr, badkamer, Zijkamer en kleine kast Het Bovenhuis bevat op de: le étage: Bizonder breede, ruime voorkamer 2 kasten, groote achterkamer, 2 kasten, keuken. 2e étage: 2 ruime slaapkamers, één met dubbele kast, zijkamer, loggia met 2 open slaande deuren badkamer. Zolderétagc: Twee slaapkamers, veel berg ruimte vliering en zolder. klein© sdhending voldoende, het kostbaarste Dat zoo'n beoMje leelijk is. spreek ik niet tegen, integendeel. Doch wij moeten niet vergeten, dat voor de „massa" van de men- schen, waaronder ook de gegoede of betere standen te rekenen, zoo'n pipsbeeldje nog steods méér zegt dan het best uitgevoerde kunstvoorwerp. Hierbij denk ik aan de woorden, welko eens door een kunstenaar gezegd zijn: „Wanneer de mensc.hen (hier worden bedoeld zij, die zich niet speciaal Ln de kunst verdiepen, het overwegend grootst© aantal menschen dus) de producten van een kunstenaar begrijpen, is het geen „kunst" meer". Persoonlijk ben ik het met deze uitspraak niet geheel eens. Liever zou ik het ontdraaien en zeggen: „De kunstenaar moet den mensrh begrijpen". Ga ik verder na, wat schrijfster zich al in de woonkamer geplaatst denkt, waarbij dan nog komen de voor het huiselijk gebruik noo- dige meubelen als tafel, stoelen, fauteuil, enz. dan moet die kamer wel enorme afmetingen hebben. Er moet toch nog ruimte overblijven om zich vrij te bewegen. Het opschrift van het bedoelde artikel geeft mij den indruk van geschreven te zijn voor woningen, grenzende aan groote arbeiders woningen tot aan die voor gegoede midden stand. Van woningen daarboven, kapitale heeren huizen, villa's enz., kan men verwachten, dat het inrichten daarvan aan een deskundige wordt overgelaten en 't geschrevene dus hier voor het doel mist. En denkt U dan tot slot eens in, al het om schreven beeldhouwwerk in ééne kamer! Want dat is tooh de bedoeling? Men kan ook wel eens overdrijven. Waar blijft hiermede de ecnvoudighoid van do woonkamer? Een woonkamer is nu eenmaal geen museum, be hoort althans niet als zoodanig ingericht te waard© vam een voorwerp afgemeten naar worden. De practische georiënteerde indiee- de meerr of mindere breekbaarheid? Staan 'int? van een woning is dan geheel verloren niet alle voorwerpen, vam welk materiaal gegaan. ook vervaardigd, hieraan bloot? JAN H. BOSCH Jr. Noemt U eens .yieteop deze aard© wat Binnenhuisarchitect, •euwig blijft. Is dikwijls niet een enkele kras of andere PLATTE GROND EERSTE VERDIEPING tiooqqeachte Redactie, wil ik den inzender even doen opmerken, dat hij m.i. het artikel niet voldoende heeft begrepen, ja het zelfs niet eens goed heeft gelezen. Ik vermeen, dat ik juist in mijn artikel duidelijk naar voren heb gebracht, dat elk voorwerp, wat het dan ook moge zijn, 't zij schilderij of beeldhouwwerk zich aan het geheel moet aanpasson; het was daarom ook, dat ik dien gipsen Pierrot en dat star re kaboutertje uit landhuis en tuin liet ver dwijnen. Daarom ook weer begrijp ik den zin: „Wordt dus de kunstwaarde Van een voor werp afgemeten naar de moer of mindere breekbaarheid?" in het geheel niet. Neen, het is de geest, die uit het werk spreken moet, en zal het er minder toe doen welk materiaal gebruikt wordt, al valt niet weg te cijferen, dat een goed materiaal, b.v. brons, hout, marmer of terracotta dc schoon heid van het werk wel degelijk verhoogd, terwijl het ook minder breekbaar is. Zelf geeft U in Uw schrijven toe, dat zulk een gepolychromeerd gipsbeeldje leelijk is, maar toch wilt U er de groote „massa" mo de opknappen, omdat volgens U zoo'n beeld je hun meer zegt dan het best uitgevoerde kunstvoorwerp. M.i. is dit dan ook een zeer eigenaardige opvatting en alweer een bewijs te meer, dat U de idee van mijn artikel, de groote massa het mooie te doen opmerken, in 't geheel niet heeft begrepen. Volgons mij moet juist de kunstenaar trachten de massa de kunst t« leeren zien, omdat de kunst is voor de gemeenschap, en het geestelijk egoïsme zou zijn, dat alleen voor zich te willen behouden. Wat verder Schoonheid in Ingenieurswerken. Prof. Ir. J. G. Wattjes heeft in het gebouw voor weg en waterbouwkunde der Techni sche Hoogeschool tc Delft voor het Civiel- en Bouwkundig Studenten-Gezelschap Prac tische Studie een lezing gehouden over. „Schoonheid in Ingenieurswerken". Schoonheid aldus spr. -- Is een begrip waarvan men geen verstand kan hebben, het wordt onkel en alleen door het gevoel be paald.. In Delft pleegt men oen vrij scherp onder scheid te maken tusschen civiel- en bouw kundig ingenieur, in werkelijkheid is de lijn niet zoo sterk begrensd. Bij de architec ten is de schoonheidszin een van de voor naamste factoren wat niet wegneemt dat ook technisch bekwaam moeten zijn. De belangrijkheid van den aesthetischen factor is zeer verschillend en is bij een mo numentaal bouwwerk van grooter belang dan bij een gebouw uitsluitend voor utili teitsdoeleinden. De schoonhcidsfactor houdt nauw verband met den utiliteits en den constructieven factor. Men kan onder scheiden rijke en sobere schoonheid. Mits ontworpen met aesthetisch gevoel k het constructief resultaat schoonheidswaar de bezitten. Het constructief-doelmatige wordt karakteristiek en heeft als zoodanig naast zijn utilitaire deugdzaamheid een groote acsthetische waarde. Tegenwoordig beweert men veelal als een gebouw maar doelmatig is, is het ook als zoodanig schoon, hetgeen natuurlijk als een dwaling moet worden beschouwd. Schoonheid is datgene wat door een kun stenaar geschapen wordt, mits hij werkelijk kunstenaar is. Alleen iemand met een sterk ontwikkeld kunstgevoel zal iets schoons kunnen scheppen. De kunstenaar voelt vol doening voor eon werkelijk schoone schep ping, voldoening die voor hem van aestheti schen aard is, terwijl voor iemand, die een bal'k precies op buiging berekend heeft, deze meer technisch is. Voor een civiel-ingenieur zal zijn technische voldoening een aesthe tisch tintje hebben, terwijl bij den architect jnist het omgekeerde het geval is. In de praktijk is het begrip civiel-bouwkundige zeer gradueel. Voor voldoening is noodig werk en resultaat, het eene zonder het an dere geeft geen tevredenheid. Voor een aesthetisch bouwwerk is het noodzakelijk dat het aan zijn omgeving aanpast, hetgeen nog niet zeggen wil, dat het Uwe opmerking betreft, dat er geen ruimte zou overblijven om zich te bewegen, is al weer een bewijs van niet begrijpen, en zou ik haast gaan denken, dat U stoelen en ta fels op schoorsteenmantel of kast wilt gaan plaatsen. Ik beschreef immers de versiering van een schoorsteenmantel, eenige kunstvoor werpen geplaatst op een dressoir en een ge zellig hoekje bij een rustbank. Gewoonlijk toch loopt men niet boven op een schoor steenmantel of op kasten. Buitendien moet U mijn artikel niet be schouwen ais te zijn een axioma, doch gaf ik slechts één idee uit vele. U schrijft vorder, dat het inrichten van villa's enz. moet worden overgelaten aan deskundigen, maar dan cijfert U ook totaal den persoonlijken smaak van den eigenaar weg. Wellicht zal iemand, die zulk een villa bezit, en zelf niet genoeg smaak denkt te hebben, voor het Inrichten den raad van een deskundige inroepen. Trouwens dit heeft niets te maken met mijn artikel; ik schreef n.l. over de toepas sing van beeldhouwkunst in de woning en niet over hare inrichting. Ik weet niet of U vele museums heeft be zocht, doch indien dit wel het geval is, dan zult U toch zeker moeton toegeven, dat vijl kleine sculpturen van een kamer nog geen museum maken, en de eenvoudigheid cn practische Indeeling van de woning daardoor heusch niet verloren gaan. 's-Gravenhage ELIZA DE RIDDER VAN MASTRIGT. er een harmonisch geheel mede moet zijn. Het kan er ook een contrast mede worden, dit ziet men in de moderne architectuur zeer veel- Het Engolsche landhuis met zijn rieten dak en zijn ruwe planken vormt met zijn omgéving oen rustige eenheid. Er kan ook geëlscht worden dat een bouw werk niet stoort in zijn omgeving, dit is een negatieve oisch, verveling moet voorkomen worden. Een Ideale weg die als verkeersweg uitstekend voldoet kan zeer vervelend zijn en heeft geen aesthetische waarde. Er is een geleidelijke overgang tusschen de werken ontworpen door civiel- en bouwkundige inge nieurs. 't is niet meer een zuiver bouwwerk. Geleidelijk gaat do utiliteitsbouw over in schoonere bouwkunst. De vraag hoe maakt men een mooi bouw werk is niet te beantwoorden, vaste regels ontbreken. Het is alleen te verkrijgen door oefening van aesthetisch vermogen. Om hier toe te komen is het noodzakelijk het passief aesthetisch gevoel te ontwikkelen. Kunst moet in het gebouw zijn en er niet aangebracht worden. Onderlinge samenwer king tusschen technicus en aestheet is niet de ideale manier om tot een schoon bouw werk te geraken ofschoon goede resultaten veelvuldig voorkomen. PLATTE GROND BEGANE GROND AANBESTEDINGEN ANNA-PAULOWNA. Het Gem.beat: het bou •en van con woonhuis met garage voor ilen Rol ïlglngsdlcnet aan don Noordermolenvaartsweg brandspuithuisje an het brandspufthulsji vaagste Inschr. H. J. BOSKOOP. Do arch. J. H. v. Oi B. Begane Grond: Groote Suite met Waranda, Keuken en rarterrenaizen Tuin. Groote Kelder. le étage: 4 zeer ruime Kamers en Badkamer. le étage: Groote Suite met Keuken. 2e étage: 3 g;oote Slaapkamers, Loggia, Waranda en Badkamer. 3e étage: 2 ruime Slaapk. m. Zolder en Vliering. >IB Alles reer ruim gebouwd. Te bevragen: J. VAN ONLANGS, v. Weelstraat 23, Rotterdam, Tel. 33202 Het Schilderwerk werd uitgevoerd door Rosenveldtstraat 13, Rotterdam, Tel. 30489 Pieter Bothstraat 29, 's-Gravenhage Leverancier van dan NATUURSTEEN aan deze panden. Telefoon 7376S. houdt zich steeds aanbev >len voor levering van alle artikelen op Gas-, Water en Electrisch ge ied aan de navolgend adreesen: Schietbaanlaan 35 Telefoon 32695 Cronjéstraat 21 65805 Teilingerstraat 80 40805 SCHILDERWERK «ex. Duurzaam Concurreerem SCHUURMAN C00RS DIJE3TRAAT 114, R'dam. TEL 10411 t 7.80 PER WKh^ VOLGENS HUURK00PSYS1tEto TE KOOP SCHIEBROE* Vestibule, Trappen- Mm SfiSKm;*; Inliehtingen f. Til BOTER „rt».iHr W,T.' IMll Koopt nevenstaande ar tikelen bij het vakkundig Installatiebureau S.C.DE HAAN Rotterdam, Taborstr. 26 Telefoon 13237. Wijd open de troon, Godeilo Gey. «ers hebben een groote-copociteit Op onze monifarzolen rijn ze k werking te zien. moor een brochure - die wij U graag zenden - brengt oolr volkomen op de hoogte. «V H..a.lB„„ch„p>, R. S. STOKVIS Z? Rotterdam Weitzeedijlt 507 Amsterdam <elzer$grochf 313 Oen Hoog 4lexonderstr< Bovenstaande Waschtafels, Baden, Badkachels, enz. verkrijgbaar bij A. HOGEDOORN Zaagmolenstraat 93 a-b, R'dam, tel. 41919 Bouwkundig Bureau J. C. tienrx van Ingen Rotteruam, Vlietstr.8b. lel.11748 Verzorging van in- en bxterteur Hinderwet, Drankwet enz. -Alles tot hei vak behoorena- Wilt gi] Uw boerderij ver- koopen, Uw land verpach ten, zoekt gij hypotheek op huizen, bouwof tuin grond, plaatst dan Uw advertentie in ons eiken Maandag verschijnend Bij blad UE BOUWWERELD Naar DEN HAAG 8 Hits! RUY3 WiTSERBORG - Haagweg 86-88 - Tel. 18849 Biedt IJ het beste. Logies met uitgebreid ontbijt vanaf f 3.—. Eigen Auto parkeer en Garage. 5 minuten vanaf beide Stations. Geldbelegging! TE KOOP onder architectuur ge bouwde panden a.d. Halleystraat en Swammerdamstraat te SCHIEDAM; EEN DER MOOISTE SINGELS. Inlichtingen: J. BOOY- Hilledijk 287 - Rotterdam. b. hot do Ecndrachtstrn-.it H. J. Reuskens. Ioonep. f 2240. ïgge: den >ntng an- i. Laagste inschr. Gebr. Bodograi DORDRECHT. Hot bijbouwen ens. can kleedkamertjes it inr. a on de Vest. Laagste inschr. J. do Wit, al- Sedert 1884 het gezochte kwaliteitsmerk DIJCKERHOFF „NORMAAL voor 'norma'l, "w'rkViT"1' Vraagt bi] spoedeischend werk het snelverlvtrdend cement DIJCKERHOFF „D 0 P P E L" v™* pre,PKtt Rotterdam, Delftsdiestr 12. Tel.006S0/ ooest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 11