HOOFDPIJNEN VRMDAG 14 MAART 1930 Kerknieuws. DE OVERWEG BIJ KRABBEND1JKE NED. HEJIV. KERK Drietal: Te Feijenoord-Rotterdam (voc.- G. B. W ester-burg)Joh. H. H. van Beera to Breda, Dr. A. H. Edelkoort te Meppel en M. G. Gerritsen te Amersfoort. Beroepen: Te Nieuwpoort (toez.), A. H. J. G. van Voorthuizen te Rijssen. To Emmcn (Evangelisatie), R. Schellenberg te Lutten a. d. Dedemsvaart. Te Hoogeveen (vac.-A- Meyers, toez.), J. A. van Nie te Zetten. GEREF. KERKEN Aangenomen: Naar Amsterdam (als BEROEPINGSWERK Te B 1 e i s w y k ontmoette, naar wy meld den, het beroep der Ned. Hew Gemeente, uit gebracht op cand. J. Bakker te Benschop, by het Prov. Kerkbestuur van Zuid-Holland for meel bezwaar. Naar men ons mededeelt, is dit bezwaar, dat reeds vier weken geleden, in gebracht werd, intusschan weggenomen en het beroep is'thans opnieuw ter goedkeuring bij het Class. Bestuur van Rotterdam en het Prop. Kerkbestuur van Zuid-Holland ingezonden. Te Feijenoord (Rotterdam) heeft het Kiescollege der'Ned, Hewormde Gemeente voor het beïoeplngswerk in de vacature Ds. G. B. lij Westenburg een drietal geformeerd. Er werd drietal ethische predikanten aangeboden, ui. Joh. H. H. van Beem te Breda, Dr. A H Edelkoort te Meppel en M. G. Gerritsen tc Amersfoort, die resp. 35, 31 en 31 stemmen hen verkregen. Op een drietal gereformcerd-confes- iloneele predikanten, nl. W. Deur te Schoon hoven, C. M. Luteijn te Apeldoorn en H. B. Wormgoor te Bussum, werden van 17 tot 6 stemmen uitgebracht Uit het eerste drietal zal GR'j.t over 14 dagen een keuze gedaan worden voor de [«roeping. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. D s. J. J e b b i n k, Ned. Herv. predikant te Steggerda, hoopt 30 Maart afscheid te Yjj* nemen van zijn tegenwoordige Gemeente en """e April intrede te doen te Holten, na beves- ticd te eijn door den consulent, Ds. G. C. ^Schellenberg, van Markelo. GRAFTEEKEN-Ds. G. D. SCHEEPSMA. Gisterenmorgen had op de begraafplaats te ;a Bwium de overdracht plaats van een gs'lenk- eekon op het graf van wylen Ds. G. D. ,"eA' (chepsma, in leven pred. der Geref. Kerk te ijltedum. De overdracht geschiedde door Ds. L. Kate, van Stedum, waarna een broeder van ir^en overledene voor het huldebetoon bedankte. LEERTUCHTZAAK-ProL J. DU PLESSIS De zaak van Prof. J. du P 1 e s 6 i s loogleeraar in de Theologie aan het Theoi. iftminarie te Stell-bons (Zuid-Afrika), diJ bjK3ifit de inspiratie van geheel de H. Schrift tïiianvaardt, werd door het Curatorium de; ichool wederom aanhangig gemaakt bij d' lynode van de Ned. Geref. Kerk, waarvan et Seminarie uitgaat Volgens de „N.R.C.t eeft de Synodale Commissie de aanklacht >gcn Prof. du Plessis op alle punten juist be- onden. De Synode in pleno moet nog uil -s Opraak doen. i Nader wordt aan het blad bericht, dat A«n«p,.0f piessjg Zijn ontslag gekregeh" h'tlRTt hoogleerair in de Exegese van het Nieu- laapA'e Testament I-lij zal zijn bezoldiging on- erminderd houden, mits hij de Kerk niet _b°t|erlaat, zjjn standpunt niet propageert en let als bedienaar van den godsdienst ineen nder Kerkgenootschap optreedt r i' Woensdagavond werd het nieuwe wijkge- In ouw ten behoeve van den arbeid van Ds. G. L. Brouwer te Alphen aan den Rijn proc eoDcnd. Het gebouw is onder de uitnemen de e leiding van architect W. B. Kroon ai- aar tot stand gekomen. Reeds van bulten effen de fraai gevormde gevellijnen cn het nvendige is geheel in overeenstemming 1 iet het uitwendige. De groote Taal hielt laats aan ruim 200 personen, de kleine zaal huiselijk ingericht voor meer intieme sa ;nkomsten. De afwerking is. van de be re| ipping tot de door den architect zelf ont- oi-pen meubelen, met groote zorg geschied ko* rie ruimten kunnen, onafhankelijk van el- o—J inder, gebruikt •worden. Naast het gebouw snt Pon vriendelijke conciërgewoning. Op den openingsavond spraken Ds. Joh*, tehouwer namens den Kerkeraad; de V. Voets als president-kerkvoogi; "s J. G. L. Brouwer als wijkpredikant; -Q- i heer C. B. Koolhaas namens 32 verta- nwuordigde vereenigincen; en Ds. A. W. >rs voor de Martha-Stichting te Alphen den Rijn. GEMEENTE-CONFERENTIE Te Rotterdam zal, naar we reeds he chtten, de Vrije Evangelische Gemeente ..Bendracht'' een driedaagsche Conferentie "Auderi op Maandag 17, Dinsdag 18 en Woens- l)j c 19 Maart a.s. Het onderw-rp der Confe- -11 ntie is „Jezus ons leven" (Col. 3 :4). Spre- AaI1 rs zijn- Ds. J. Dallinga, Den Haag (leider); J. Lisser.berg, Dordrecht; Ds. P. B. Mül- Nyverdal: Ds. J. Timmerman Enschedé; Ds. A. W. F. Waardenburg, Wemeldinge. E'ken morgen te 10 uur is er bidstond. De Haaig, Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine te Wassenaar en Mr. A. A. de Veer te Mid delburg hun prae-adviezen toelichten over dë vraag,: „Op welke wijze kan bij (Jen he. staandoii toestand door middel van samen werking tusschen beheer en bestuur plaat selijk en algemeen kerkelijk iets positiefs worden bereikt?" WEEKAVONDDIENSTEN. Ds. J. van Dorp, de predikant der Hol- landsche Gemeente te Londen, is begonnen met korte godsdienstoefening op week- avonden van G7 uur, speciaal voor zaken- mensohen, die dan nog in de „city" zijn. De daensten, die een uur duren, worden ge houden in de kerk tè Austin Friars. „BIJBELSCHOOL" Vanwege „de Bijbelschool", schriftelijke cursus tot verstandelijke ontwikkeling in godsdienstige vakken, onder leiding van Ds. D. Prins, predikant der Baptistengemeente te Eindhoven, verscheen een circulaire, die vermeldt dat de cursus Dec. '2-S met 70 leer lingen begon en er nu ruim 200 telt. Behan deld worden de vakken Bijb. Geschiedenis, Chr. Geloofsleer. Zedeleer en Kerkgeschie denis. Volgens het prospectus draagt cursus „ccn onpartijdig positief Christei karakter" cn erkennen alle medewerkers „den Bijbel als Gods Woord en Jezus Chris tus als den Zaligmaker van zondaren". Door het bestuur van de Christelijke School te Heiwlnk-ldo-Ambacht was twee maal per week ccn speelkwartiertje inge steld, waarin dan de schoolkinderen op hei schoolplein, als lichaamsoefening, voetbal den. Echter kwam bij het schoolbestuur in een adres van den lieer T. A. Scheur water, lid van de Staatku-ndig-Uereior- meerde Partij (de partij van Ds. Kersten), inhoudende een ernstige klacht omtrent het viietoaTlcii van Üe scl'icjolkihüèteiV Bp hev scJiooiplein als lichaamsoefening. De heer. Scheurwater had ernstige bezwaren, ge grond op Gods Woord, «dat voetballen ver 'iorfelijik was, waar niets uit geboren wordi dan Sabbathscheniders, tenzij dan dat God aan te pas komt met Zijn bijzondere ge nade. Thans heeft het Schoolbestuur, naar aan leiding van het ingekomen protest, den heer ■Scheurwater in -liet gelijk gesteld en met ulgemeene stemmen tevens besloten om hei voetballen op de Christelijke School te Hen- ilrik-Ido-Ambacht te verbieden. Naar aanleiding hiervan schrijft Ds. G H. Kersten in „De Banier" o.a. ook hei het volgende: „O, mocht de Heere geven dat mcor en meer de oogen opengaan om het onderscheid te mogen zien tusschen coed en kwuad. Want de Hee.re is te rein van oogen dan dat Hij het kwade zou kun nen aanschouwen". iXal echter niet alle predikanten over hel voetbalspel zoo denken als het Kaïnerlio I>s. Kersten, blijkt uit het volgende arti keltje wat Ds. J. W. P. Ie Roy, Ned. Herv predikant te Sloterdijk, schreef in „Ons Lampje": „Van 't voetbalspel kunnen wij Christe nen veel leeren, heel veel. Ik weet wel, dai veel Christenen tegen dat spel een leelijk gezicht zetten en er nimmer naar gaan gaan kijken en daarom dan ook de les ei niet uithalen. De vrome dokter G. J. A. Jonker, destijds predikant in de stad Utrecht, ging altijd als hij wandelen ging, zóó wandelen, dat hij uitkwam op een plekje, vanwaar hij de jongens kon zien spelen. Daar stond dominee Jonker dan en hij had schikl Ik kan u natuurlijk van het voethalspel niets vertellen, dan dit eene, dat iedere partij moet trachten zooveel mogelijk doelpunten te maken. Geen enkele speler van een elftal dat goed speelt, zal denken: „Als ik de goal maar maak". Als hij een speler ziet. dip ppn betere kans maakt dan hij, zoo geeft hij den bal door. Het doelpunt moet gemaakt worden. Wie 't doet is bij zaak. Zoo moet 't ook onder ons Christenen dfhgsamenkomsten, aanvangende te 3 uur, jz'in> niaar z°° 's t onder ons met Inplaats "delen over „Leven met Jezus", waarvoor 'an M™n lo0'1™.w" e >™r ovg n„rir.v,,rQv™„> ,iin „oc+^a-i-aM co,,-i-*1 "e voeten. Er zijn er veel te vee die met onderwerpen zyn vastgesteld (Chn.-tuson nortpfm.m,*, i™,™ »i Hoofd, wy de leden; Een goddelyke ver- rtrenheid; Ons heerlijk Hoofd; Onze bnrm- rt'ge Hoogeprieeter; Leven uit Zijn vol- '1: Leven, Hem verwachtend), en de avond- jmenkomsten, beginnende- te 8 uur, over „Be- voor Jézus1". t derwerpen zyn aangegeven (Hoe anderen s artoe kwamen; Wij zullen den Heer dienen; -6 ihouclt u om uws levens wil; De beslissing gesteld; de rijkdom van Egypte of de smaad Jezus; Jezus of Barabbas). kerkgebouwen. Te Boskoop worden, tijdens den houw v ner nieuwe kerk, de godsdienstoefeningen Geref. Kerk in hèt kerkgebouw der Ned fcrvormde Gemeente gehouden. - Te Blazers wou de zal het kerkve- der Ned. Hervormde Gemeente van /Irlrisehe verlichtingsinstallatie worden 'JT"7ion. Een collecte voor dit doel bracht 79 op. llereeniging van kerkvoogdijen. Het 10-jarig bestaan "rkvoogdijen in de Ned. Herv. Kprk zal Jr een fiwcedangscJié samenkomst op 1 15 Mei te Utrecht feestelijk worden hr- Jliden over: ,JIoe komt de Kerkvoogdij ïldV": en de heer J. Bakker tc Menal- j11ab Voorzitter der Vereoniging. over: i daaraan moet zij het uitgeven?" Op het ~~es, 15 Mei, zullen Ds. D. Boer te Den tasschcn cn portefeuilles loopen, al zit et ook niets anders dan een paar boterham men in. Velen hebben ccn gewicht, zoi zwaar, zoo zwaar. En hun belangstelling komt pas ajs zij achter de groene tafel zitten in volle breedte. En daarom treffen wij zoo weinig doel". EEN NATHANAEL. In de Arpenikaa/nsche „Missionary Month ly" deed de heer William Yonker, die van wege het N a than aol-1 n stitu u t te Chicago in de Joden-Zending arbeidt, het volgende treffend verhaal: Een Joodsohe winkelier in Cicero (111.) bedacht een middel om meer klanten te krij gen. Hij adverteerde dat zijn producten de allerbeste waren, die men ergens kon ver krijgen. Maar daarenboven beloofde hij een prachtigen prijs aan dien klant, die een ..gelukkig nummer" zou trekken. Bij eiken koop werd een nummer door den kooper ge trokken en aan één van deze nummers was een prijs verbonden. Een vrouw,, die lid is in een van de Christelijke Geref. Kerken in Cicero, kocht wk goederen van-den Jood. Ook zij kreeg icn nummer, maar hechtte er niet veel waarde aan. Zij wierp het ergens in een lade van de kleerkast en dacht er niet meei 'int deze-v vrouw het „gelukkige nummer' I had De Jnnd gaf haar als prijs een mooie l:ist met zilveren tafelgereedschappen. Zij was vanzelf grootelijks verblijd met dit I Dresent. I Het gebeurde echter, dat in „De Wachter" of „The Banner" van die week ee.n arti keltje verscheen over het al of niet geoor loofde van loterij bij het koopen en verkoo- pen van goederen in winkels. De schoon vader van de vrouw, die voor jaren ouder ling in Archer Aven-ue's Ghr. Geref. Ge meente is geweest, las het stukje en gaf het aan zijn schoondochter tor overweging. Mede door het lezen van dat stukje kwam de vrouw tot dc oonclusie, dat het haar niet geoorloofd was het prachtig ge srhenik van den Jood aan te nemen, dewijl zij het verkregen had op een wijze, die haar eigen geweten nu niet goedkeuren kon. Zij nam daarom het zilvergoed en bracht liet terug tot den Jood. De Jood wilde echter de gift niet weder om ontvangen. Hij zei tot haar, dat zij hel hem duidelijk moest maken, dat het tegen haar godsdienst en tegen de Schrift was. ..Goed", zei zij, „als gij met mijn man naar onzen dominéé wilt gaan. dan zullen die twee het u trachten duidelijk te ma ken". De winkelier nam haar aanbod aan en met haar man toog hij naar de woning van Ds. Weersing. Na een aangenaam gesprek cn heldere, redeneering maakte Ds. Weer «Lng het den Jood duidelijk, dat het tegen I 'iet beginsel van een Gereformeerd mensoh '•s. om een prijs aan te nemen, die uitgege ven is als resultaat van loterij. De Jood be hield dus den prijs. Ongeveer vier weken verliepen na dit voorval. Op den dag vóór Kerstfeest echter kwam de Jood onverwachts aan de woning van de vrouw aankloppen. Hij had den pros onde.r den arm en zei tot de vrouw: „Gy wilt als winner van het „gelukkige num mer" den prijs niet aannemen, omdat het tegen uw beginsel is. Gij hebt recht gedaan en ik zie, dat er in uw geloof iets goeds is. Voortaan zal ik dan ook niet weer goederen trachten te verkoopen door loterij. Maar ik wil dezen prijs zelf niet houden, alhoewel gij dien aan mij niet hebt teruggegeven. Weet je wat ik nu doe? Ik sohenk u gj.ft, niej ajs winnaar van den prijs, r als'een persoonlijk- Kerstgeschenk van Eri als uw vereeniéingen in het vervólg een advertentie of gave van mij willen heb ben, kom maar gerust en ik zal u altijd wat geven". Is hier niet een uitnemend voorbeeld een eerlijke Jood te midden van oprechte Christenen? Ziet'de Jood ook Ghristus in u? Van „Siiviius", een gereformeerd predikant die reeds verschillencte maJen een bijdrage voor deze rubriek inzond, ontvingen we thans het vplgende artikel: Natuurlijk, wanneer wij spreken van Zending, dan bedoelen we daarmee den ar beid van mannen en vrouwen die naar de donkere Heidenlanden gegaan zijn om er onder Gods zegen de blinde oogen te mogen openen door het Evangelie der zatigheód. En wie is er in eengien kring van eenige Christelijke Kérk in Nederland, die onder Zendiing iets anders verstaat? En 'zoo men ook al soms spreekt van „inwendige" Zen diing, ook dan heeft men het over een ar beid due op het oog heeft degenen die van God en Zijn dienst vervreemd, daarheen le ven in onwetendheid en ongeloof. Het is daarom op zijn zachtst gezegd mis leidend wat rnen telkens weer in stad en dorp ziet gebeuren. Daar gaan ze heen, twee tegelijk, of ook wel alleen, de huizen langs, mannen met tasschen, vol lectuur, en bellen aan, of ope- de deur, en vimden in 't voorhui® of 't achitenhuis wel een man of vrouw om zaken iee te doen. Zij vragen of ze mijnheer of de juffrouw, de baas of de vrouw even storen mogen, ze hebben goede lectuur voor weinig gedd te koop en willen óók wel eens praten. Up de vragen die nader gedaan worden, komt voor en na, huis aan hui® het ant woord, dat ze komen voor de zen wicht. Ên zoo gebeurde het, dat het zich de smeden liet ontroovcn. Aan grondstof fen ontbrak het niet. Koper en ijzer levenl^ de bodem voldoende op, maar er waren hoordenj maar keken eens een paar boekjes vrijd in dde men hier en daar had gekocht Jawel, het was propagandalectuur. Propaganda voor de Z.D.A De Zevcnde-dag-adventisten. Die iin hun boekjes groote boomen opzet ten over het bedro g, diait in de wereld is, geen geoefende handen', die daarvan over de uitwissching van het onderscheid penen smeedden, tusschen het echte en het valsche, en overZoo stond 't volk weerloos tegenover den het feit, dat de mensohen niet meer de ,„«e- vijand. Had het heelemaal niet gemerkt zonde leer" willen „verdragen", cn bntus- dat de smeden verdwenen? Dat is bijnn schen de waarheid van Gods Woord fatsoe- onmogelijk. Maar er was hoegenaamd geou neeren naar eigen inzicht en allen d'ie tverzet, göen ernstige poging om die ranu> niet met hen eens zijn den hemel en de za- j af te wenden, gewend als men nog altiju lijgheid te ontzeggen. was aan de positie van afhankelijkhcin Die als het dogma bij uitnemendheid i En de rust was zoo zoet. proclameercn dat de Joodsche Sabbat her-1 Maar de vijand rustte niet en toen die op- dir Dat is een aillerbelarngrijkste zaak, en soboon het erg algemeen is uitgedrukt, ko men er nog genoeg menschen toe, om, be reid voor dit belang van hef Koninkrijk Gods steeds iets te offeren, diaoi maar een boekje vam mijnheer te koopen; ze geven oor de Zendiing in eigen Kerk. in de steld moert worden. Die geen goed woord over hebben voor eenge Kerk. 't Is alles lood om oud ijzer. „De Kerk, die van Christus haar Hoofd, daar voor uitgekozen was om het licht der gari- sche wereld te zijn, heeft de leiding overge nomen, bij de omverstooting van de Wet, wat de wereld im grooten nood en midder nachtelijk duister deed verzinken". Zoo le zen we het letterlijk im een vam de propa gandabladen. En hun .Zending" is: propaganda te ma ken onder de «envoudige zieden met hun schij nschoon e red eneeriingen. Gelukkig, dat er zijn dia de oogen open hebben. Wa hoorden vam fliinke, schriftuurlijke mensohen, dia het zaakje niet vertrouwden, en vam de heeren weigerden te koopen, en zeiden dat ze niet met hum Zending doen wilden hebbon, omdat het hun geen heddeire zaak iva®. Maar dan werden de heeren brutaal. Op forsohen toom verweten ze dam die men schen dat zij niets voor de Waarheid over hadden Ten slotte gingen ze dam met een gemelijk gezicht, hoewel zij eerst met extra vriende lijkheid gepoogd hadden vertrouwen te wek ken. Zietdaar een „Zending" waarvoor heden ten dage de menschen huis aan huis bear beid worden. Deze Z.D.A. zijn de eenigeten niet die zoo doen. Schrijver dezes kreeg persoonlijk eens een paar mamnen aan de deur, die gehoor vroe gen, omdat zij „Zendelingen" waren HeelemaaJ uit Amerika gekomenl „Zeker Mormonen?" vroeg ik. Zoo was het, en hiermee begon een onver kwikkelijke woordenwisseling, waarin de heeren zoo brutaal werden, dat ik 2 Joh. vers 10 in toej>aesimg bracht. Maar nu is 't eigenaardig dot deze „.Zen delingen" onder elkander ook al afgunstig zijn, en elkaar de „zuiverheid" der leer be twisten. In een propagandablad leee ik: „Zijn er d dagen zulke vafSche Christussen feiten opgetreden, die de menschen ioi de woestijn of in de binnenkamer lokken onder het voorwendsel, dat Christus zich daar im het geheim geopenbaard heeft cn niet zichtbaar in de geheele wereld? Ze ker! Het zijn de Mormonen, die in de laatste eeuwen duizenden in de woestijn, aan den oever van het zoutmeer in de Ver. Staten gelokt hebben. Het verwer pelijke van deze onderneming is niet al leen hierin te zien, dat Jezus zegt: „Als zij tot ulieden zeggen: „Ziet, hij is in de woestijn, gaat niet uit", maar ook daar in dat de Mormonen-bijbel met het Woord der waarheid niet overeenstemt" Men ziet, de „Zendelingen" hebben het on der elkander ook aam den stok. Maar dit neemt niet weg, dat zij ieder voor zich .duchtig voortgaan mot hun werken. Wilt u niet van mij koopen juffrouw? „Hot is voor de Zending hoor". Paö op, juffrouw. Er gaat zoovee] langs de deur. En er is zelfs verkapte oplichitenj. ZENDING. D s. D- J. B. A11 a a r t, predikant der Geref. Kerk te Kollum, hoeft het beroep naar de Kerk vam Amsterdam als missio nair predikant te Djogjacarta aangenomen. De echtgenoote van Ds. Allaart is een dochter vam wijlen Dr. J. G. Scheurer. Zij werd op Java geboren en bleef er tot haai 10de jaar. Zendincsarbeiders. Tot zendelinge dóakones vanwege het Ned. Zendeling-Go nootschap is benoemd zuster A. Hulleman. thans werkzaam in het Diaconessen-huis te Den Haag. Zij is bestemd voor Oost-Java Zendeling T. VV. H. Hoppe, werkzaam onder de Chimeezcn te Batavia, is met ziek teveriof naar ons land gekomen. Mevrouw HoppeVan Kempen is anderhalf jaar ce leden gestorven. Zendeling J. H. Hiebink Rooker cn me vrouw Hiebink Rooker—Kruvt vam Kakos kas bij Toraohon (op Celebes) en zuster C. W. Rolff, van het ZcndingsziekenJiuis te Malang (op Oost-Java), hoj>en in Mei a.s. met verlof naar ons land te komen. kwam, verborgen ze zich im holen, steen rotsen, oude vestingen en alle® wat maar schuilplaats bood. Geen smid in Israël. Hiier is een waarschuwend voorbeeld voor ons. Er zijn ook nu nog velen, die niet inzien dat we d<e smeden vam onze wapenen im den strijd niet missen kun en. Dat we predikanten noodig hebbon be grijpt eflk, die de Waarheid liefheeft. Dat we daar, in onzen tijd vooral, niet genoeg nam hebben, begrijpen velen schijnbaar nog niet Toch is er geen levensterrein dat we ni t moeten opeisc-hen voor Christus. Dat belij den wij als goede Gereformeerdr Christenen als volgelingen vam Caivijn en aanhangers van do Calvinistische wereldbeschouwing. Maar wat zullen we doen als we geen leidslieden hebben, mammen die vooraam kun nen staan im de gelederen; smeden van wa penen zooals professoren zijn, die hun le ven kunnen wijden aam de studie van de beginselen en de uitwerking daarvan? Als wij daar niet naar staan, dan moeten we afzien vam im vloed uil te oefenen op t staatkundig en maatschappelijk leven. Wij moeten dam straks heel dat terrein overlaten aan de tegenstand ere. Maar dam zullen de gevolgen ook niet uitblijven. Dan zullen zij, die nu meencn im rustige INGEZONDEN MEDSDBELINO. „Ik toerd gemarteld door hoofdpijnen, met veel 'U'.dtnc aanvallen van duizeligheid, waaidooi lie iiet kon zien Ik neb een zittende werkkring k ben opzichter in een drukkerij Eindelijk p/o- teerde ik Kruschen Salts en van dat oogenbllk if ben ik geheel veranderd. De hoofdpUnen zijn verdwenen evcmoo de duizelingen, maar het teste van alles u, dat ik nu weer mijn bril kan 'ragen, wat ik verscheidene laren niet kon doen. mdat deze niet sterk genoeg wa» Ik leed ook :an een slechte spijsvertering, waardoor ik 1 winters voortdurend mijn handen moest uar- ncn Nu. op S8-1arigen leertijd, neem Ik het oe* teele iaat door een koud bad Smaak en eetlust leven hebben Kru NIEUWE CHR. SCHOLEN. Te Nleuwerkerk a, d. IJ sse 1 is gis» teren de 2de Chr. School voor L. O. geopen'l. De School is gevestigd aan den 's-Gravou- weg. Na het openingswoord van den voor rust te kunnen neerzitten, ontdekken dat zitter hebben het woord gevoerd Burgemees- het cms aam wapenen ontbreekt, als het te i ter Jas. Ds. J. Versteegt (Geref. pred.), Da, 1 Dippel (Ilerv. pred.) en de heer K. de Rooij, weerloos etaam op staatkun dig gebied, in de maatschappij en allicht ook met onze christelijke, lagere scholen. Israels volk had wel zijn ijzer en koper, maar geen smeden. Wij hebben de rijke, onuitputtelijke mijn im Gods Woord. Maar er moeten smeden zijn, diia van bruikbare wapenen smeden, die wij hanteeren kunnen, waarmede we sterk srtaam in den strijd. De Vrije Universiteit is zulk een wapen smederij. Zullen wij die laten kwijnen door onze schuld? Zullen wij ons daardoor afhankelijk ma ken van den tegenstander? Dat wil geen waar belijder, als hij maar heeft verstaan waar het om gaat Laten wij dan waken en bidden en vrij willig onze offers brengen, want waarlijk het geldft omze hoogste geestelijke belangen. J. H. BROEK ROELOFS RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. Chemisch (Laboratorium. Naar het „Utr. Dhl." verneemt, heeft de Regee nng besloten een nieuw organisch ohe- aisch laboratorium ten behoeve van de Ryksuuivereiteit te Utrecht te bouwen. Het oude laboratorium aan de Catrijne singel aldaar voldoet reeds langen üjd mei neer aan de eischen, die daaraan gesteld mogen worden. De wantoestanden, die lan gen tijd ten aanzien van dit laboratorium bestendigd werden, deden lJrof. Dr. Kuzic- ka, zooals men zdch herinneren zaj, het vorige jaar besluiten een prolessoraat te Züauüh te aanvaarden. Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS. RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN. Kliniek voorHuid-en Geslachts iekten. De nieuwe kliniek voor huid- en geslachtsziekten van Prof. Dr. H. W. Sie mens aan de Leidsche Universiteit, werd hedenmiddag officieel geopend. Prof. Sie mens sprak daarbij een rede uit. GEEN SMID IN ISRAëL Bij de stichting van de Vrije Universi teit heeft Dr. Hoedemaker gesproken over hetgeen 1 Samuel 13:19 zegt van het volk collecten en in de busjes, en bij den rond- Israël onder de regeering van koning Saul gang, maar, komaan, het zad wel voor een F-r werd toen n.t. geen smid gevonden in goed doe! zijn, en zoo worden dan iin ver het gansche land van Israël. Dat haddon scheidene gezinnen, boekjes uit de ta®6chen de Filistijnen bewerkt en verwonderlijk n-^hoA.ia 0p taf el gelegd, terwijl het geld goed klaar gespeeld. Himn- rraaffc.,1 i- .Ia Toen 00rj0g met de Filistijnen geh aaild, mÊÊJÊÊ^—^— w voor de Zending geofferd" in de beurzeneer Zendingsvrienden" verdwijnt. Maair weten onze menchen nu: waarvoor ze gegeven hebben? Och ze zijm eenvoudig bij den neus ge nomen. Want ja, het is voor de Zending: waar voor ze hun penningen gegeven hebben. Maar wat dit zeggen wil, zullen ze pas kun nen begrijpen, a.ls ze bedenken dat die vriendelijke mannen der Zendiing, zelf de Zendelingen zijn, cn dia4 'de lectuur,, dip zij plaatsten en hel geld dat zij ontvingen, diie- nen moet, om ail d'ie menschen. van wat Kerk ze ook zijn, 't is alles om 't even, van hun dwalingen te bekeeren. Het bedriegelijke is dus. dat den men schen don indruk gegeven wordrt dait zij met iets te koopen de Zending die in de verre I vechten als Simson deed? Heidenlanden den arbeidt, dienen, maar dat I Aan vreeinide overheersching waren Ln waarheid de Zending gedreven wordteenmaal gewend. Verzet daartegen wf onder de menschen die koopen de lectuur' p - n de colporteu: Dat is óók een ..methode". Ken «luwe methode. Geldklopperij. We hebben van dit soort colportage, de er dagen in verschillende gezinnen, het re- uM-aat gezjen. liet "s. hadden de mannen gezegd, „voor nieuw lostrok, had het volk geen enkel wapen, geen zwaard noch spies. Zelfs ploeg ijzer en spade, bijl en houweel moesten ze door de Filistijnen laten scherpen. Zoo afhankelijk waren ze geworden. Een zeer droove toestand. Het is goed. dat wij elkander ook nu aan zulk een toestand herinneren. Dat de Filistijnen het zoover konden brengen, getuigde wol sterk tegen Israël, i Dat volk was niet waakzaam stond niet I op de wachtposten. Het was gewend gr i raakL aan overheersching. Vroeger had het Simson reeds alleen laten strijden te gen diezelfde vijanden. Het had Simson zelfs een lastig mcnsch gevonden en ge vaarlijk ook. _Was het wel noodig zoo te re e***,.. as maar lastig, dwong tot groote krachtsin- spanning en zou toch wel niets uitwerken. Ze waren dan nog maar liever in sla vernij en wilden dien lastppst zelfs wel ge bonden overleveren aan hun overheer- schers. Ondanks die houding van het volk had Simson's actie toch wel iets uitge werkt Hij was begonnen Israël tc verbis sen. Samuel kan dat werk later voltooien "hen-Haczer oprichten. Door de afdectiing Utrecht vam de S. S. R. is alsnog tot lid vam het Uniebestuur aan gewezen de heer J. G. Milo. MIDDELBAAR ONDERWIJS. C.LC.s.A. Het Bestuur vam het Centraal Instituut üor Ghnsieiijk-Sociaien Arbeid (C.LC.S.A.) te Amsterdam, heelt tot directrice van liet Instituut benoemd mej. Di-s. J. Bakker, lee rares aam <ie Rijks H. B. Schooi te Ter Apel (Gr.). Alej. Bakker zal zich im het bijzonder be lasten met de leiding der van het Instituut uitgaande School voor Chr.-Socialen Ar beid (Lairessestraat 116. Amsterdam). Ge lijk bekend heelt deze School ten doel jonge vrouwen in een cursus van twee of drie jaren op te leiden voor een socialen werk kring. .Met de leiding vam liet Interna a (Hondecoeterstraat 4, Amsterdam), dat even eens van het Instituut uitgaat, en waarin leerlingen van de School hun intrek kun nen nemen, heeft zich belast mevr. Smitt geb. Baalt De School telt thans ongeveer dertig leer Rngen. Het bestuur overweegt maatregelen met het doel dit getal met ingang van den nieuwen cursus, begin September a.s., be langrijk uit te breiden hoofd der School, alsmede het rustend Schoolhoofd de heer A. Hogeweg en verschil lende anderen. EXAMENS. PROMOTIES. Rijksuniversiteit te Lelden. Ge. promoveerd zijn: tot Doctor tn de Wis- en N'atunirkunde. op proefschrift getiteld: ..Over explosieve easreactles", de heer Johan Booy, geboren te Avereerst; en tot Doctor In de Letteren en Wijsbegeerte, oo nroefschrlft tlteld „Nederlands en na 1700" (eers MatthtJa Bokhorst, Rüksunivers ACADEMISCHE EXAMENS. isl.; Geneeskunde: f 3X.. de heer Z, l irk. KI, K2. K3, K5 f t-ex., de heer Clv de akte K4 loodlg In het laatst Wlskui ledig r half J vóór 15 Mei a.s. b|j der het examen» telling! meent te heb- betreft van de plaat» doen) en heer 35 te Den Haag. EXAMENS STUURMAN. a a g, 13 Maart Gesl. voor lsten stuur» stoomv., de heer A. van Vuuren. en i stuurman gr stoomv.. de heer S. Molen. J. Overelnder en J. F. Swarts. EXAMENS-MACHINIST. a a g. 13 Maart. Gesl. voor dlpl. A. de I. Steehouwer. Maassluis: H. J. Dus- tcht; F. J. van der Mey. Hllle- J. Scher- J. C. aard en M. Bachmai LAGER ONDERWIJS ONDER WIJZERSBENOEMINGEN Vlaardingen (Emmaschool, E. Spit), mej. N. van der Vlis, aldaar. Voor tijdelijk. Hilversum (Emmaschool, Naarderstr. 36, hoofd A. Verheul), P. van der Maale te (Byz. Prot. School), E. A. J. Reuter te Vaals. Voor tydelyk. Ing. 1 April. V'A" G. (Telefoonweg 28, hoofd J. A. EEN NIEUW SANATORIUM HERSTELLINGSOORDEN VOOR HANDELS- EN KANTOORBEDIENDEN. Het bestuur van de Ned. Vereeniging tot het oprichten en instandhouden van her stellingsoorden voor handels- en kantoorbe dienden. handelsreizigers en handelsagenten stelt de jaarlijksche algem. vergadering vooc om tot aankoop van een sanatorium te be sluiten, gelegen in 't centrum van 't land en plaats biedende aan 25 patiënten. DR. H. BLANKEN Om Dr. H. Blanken, in 1929 afgetradon als directeur-geneesheer van „Sornievamck" te Harderwijk, hij zijn vertrek te huldigen, had zich uit de oud-patiënten een commissie gevormd. Door verschillende omstandighe- v,. - ',en als de tijdelijke isolatie van „Sonne- fr' Vo0r t«del«k- vanck" wegens het besmettingsgevaar van 1_TO f nnmaei-hAAi XTajastrim, waardoor de stichting voor haar bezoekers gesloten was, kon een samenkomst bij het afscheid niet worden gehouden. Op 13 Maart heeft nu genoemde commissie door een harer leden den gewezen directeur gouden horloge (chronometer) aangebo- Ronner—Poppinga té r,en ter herinnering en uit dankbaarheid voor de genoten verpleging, welk geschenk welwillend is aanvaard. ZEEUWSCHE BOERENKOOPDAG Lil vv:i _iii.ii uauil «JJJI II lltril. Me begrepen het-al,-toen we dat praatje 1 In Saul's dagen was Israël dan ook bo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 11