Een Massaal Protest DONDERDAG 6 MAART 1930 TWEEDE BLAD PAG. 5 DE GODSDIENSTVERVOLGING IN RUSLAND GROOTE PROTESTMEETING TE ROTTERDAM IN DRIE ZALEN TEGELIJK ^ALS IEDER VOOR ALLEN BIDT, DAN ZULLEN ALLEN VOOR IEDER BIDDEN" Kwam men Dinsdagavond te Amsterdam ln een groote samenkomst bijeen om als ge loovigen te protesteeren tegen de godsdienst vervolgingen in Rusland gisteravond had in Rotterdam een dergelijke vergadering {plaats. Hiervoor bestond zóóveel belangstelling, dat men in drie zalen moest' samenkomen. En in die zalen was 't zóó vol, dat velen met een staanplaats moesten tevreden zijn De samenkomsten hadden een ordelijk en rustig verloop, 't Gerucht, dat de commu nisten in de Maasstad 't voorbeeld van hun Amsterdamsche kornuiten zouden volgen, is gelukkig bij een gerucht gebleven. Voor den Doele was een flinke politiemacht bijeen, maar voor zoover wij konden nagaan be hoefde niet daadwerkelijk te worden opge treden. Er werd door „De Dageraad" een strooibiljet uitgereikt voor een komende vergadering, waarin eveneens over de Gods dienstvervolging in Rusland zal worden ge sprokendat was alles, waarin een protest tegen de protestvergadering te beluisteren .viel. Een massaal protest als waaraan gister avond te Rotterdam door vele duizenden werd deelgenomen, heeft Iets ontroerends. Voor een oogenblik ziet men dan alle slag- boonien neergehaald, alle onderlinge ge schillen zwijgen, en in één machtig front keert men .zich tegen den gemeenschappe- lijken vijand. In de Doelezvl, welke samenkomst radio grafisch werd uitgazonden, vielen prachtige momenten te beleven. Het gemeenschappe lijk gie_ang bij opening en sluiting, de luide in-1 timing met de in kernachtige taal go- stelde motie dat waren zeker wel do hoog tepunten van deze samenkomst En met een groote ontroering zijn we ont roerd1 geworden, toen opperrabbijn Hirsch Rusl&nds droeven toestand schilderde in de machtige taal van Jeremia. De rede van Dr. Lodygensky was naar on: gevoelen onevenredig lang met de toespra ken, die de andere sprekers in slechts en kele minuten moesten houden. Maar toch heelt vooral ook 't woord van dezen kenner van Rusland een schrille teekening gegeven van de ellende, waarin dat onmetelijke land thans gedompeld is en, als God 't niet ver hoedt, zal ondergaan. 't Was een goede avond. In zulk een sa menkomst klopt 't hart van een volk: door veel vaneen gescheiden, maar toch weer één als 't geldt het heilige goed der gewetens vrijheid. En dit was wel 't schoonste aan alles- geen wraak werd ingeroepen over de beulen van Rusland, maar wel werd ernstig aan gemaand om te 'bidden niet alleen voo vervolgden, maar ook voor de vervol; die niet weten wat zij doen. De belangstelling was geweldig. Onderscheidene kerken, groepen en verec- nigingen men spare ons een poging om een opsomming te geven waren door af gevaardigden vertegenwoordigd; ook wer dén vele zeer bekende Rottcrdamsche per soonlijkheden door ons opgemerkt. En na dit inleidend woord geven we een beknopt verslag der samenkomsten. IN DEN DOELE Deze samenkomst stond onder leiding var Dr. F. J. Krop, Hervormd predikant No een kort inleidend woord werd staande ge zongen „Mijn schildt ende betrouwen waar na Dr. Krop in gevoelvolle woorden Dr J. R. Callenibach herdacht, die deze samen komst zou openen, inaar thans ernstig on gesteld was. Daarna leidde hij den eersten spreker, Dr. G. Lodygensky, met een enkel woord in. waarna deze zijn rede hield over „De Russische vervolgingswoede". Rede Dr. Lodygensky. zwarte boek". Ook na 1925 zijn die veruol gingen voortgezet en woeden thans meer dan ooit De Bolsjewisten hadden gehoopt de k^rk spoedig uit te roeien, maar tot dus ver '"-«k zulks onmogelijk. De geloovige]» gii zelfs een front vormen tegen den ge- me:- haippelijken vijand. De communisien moeten erkennen, dat de laatste twoc jaren de verschillende kerkelijke groepen zich hebben uitgebreid. 10 Mei 1929 had te St. Petersburg de twciv dc Unie der godloozen plaats, die tot naam koos: Unie van strijders tegen alle geloof. De leider dezer organisatie beweert, dat bet voongienomen plan onherroepelijk moet uit- loopen op de uitroeiing van alle godsdien stige vooroordeelen. Maar teven wij hij, dat do anti-godsdienstige propaganda nog za! versterkt worden. In de nieuwe Russische grondwet is de propaganda bevestigd. Volmaakte goknecht- heid van de kerk en volle vrijheid van de anti-godsdienstige propaganda zoo is thans de toestand in Rusland. Spr. gaf een levendige teekening van di politiek der Sovjets, dtio er in alles op bere kend ls den godsdienst te onderdrukken. Na het twaalfde herdenkingsfeest der Sov jet wordt bijzonder scherp opgetreden. Er wordt gevoeld, dat de volksziel moet wol- den losgemaakt van den godsdienst, en met groote volharding wordt dit doel nagestreefd. Van de 675 kerken zijn er te Moskou nog maar 287 over. 't Vorig jaar werden geslo ten 522 bedehulzen, 59 synagogen en 38 mos keeën. En steodls -meer wordt aangespoord om de geloovigen uit hun bodehuizen te veriaigien. Er zijn thans ln Rusland 35 ongeloofs universiteiten met 7000 cursisten. Ook de kinderen tracht men zoo vroeg mogelijk te doen deelnemen aan den 6trijd tegen den godsdienst. De levensmidldelcnvoorzienlng maakt ln Rusland de broodkaart nog altijd noodza kelijk; ook dit middel wordt aangegrepen in den strijd tegen de geloovigen. Uit een brief van een jong meisje citeert Spr. een ontroerende passage, waaruit blijkt, diat de strijd tegen den godsdienst in vollen gang is. Dit arme kind werd schier gedwon gen haar geloof vaarwel te zeggen, maar zij verklaarde liever haar verstand dan haar geloof te verliezen. Een groot aantal priesters is gedwongen om'bedelend aan den kost te komen. De toestand is zeer ernstig. Bij den licha- melijken nood komt thans ook de geestelijke nood. Vele predikanten worden genoodzaakt hun godsdienstoefeningen des nachts te hou den. Vreeselijk wordt door de Sovjet tegen kerken én scholen gewoed. Do Sovjetregeering stuurt recht op haar doel aan door vaak gemecne middelen, o. a. door het heffen van belastingen. En toch blijft voor velen de kerk het ecnige houvast in deze aardsche hel. Do zoogenaamde beschaafde wereld laadt een namelooze schande op zich door kalm en werkeloos op dezo ellende toe te zien. Toch zullen do vijanden Gods te vroeg victorie roepen. In do kracht van het Krui? hebben honderden den dood getrotseerd. Ën ten slotte zal ook Gods Woord in Rusland triomfeeren. Moge de belijders in Rusland ervaren, dat zij niet geïsoleerd zijn, maar krachtig wor den bijgestaan door hun broeders uit alle landen. Moge zij blijven volharden totdat de godsdienstoorlog voorgoed tot het verleden behoort. Rede Ds. Bnflinga. Na de pauze was 'eerste spreker Ds. N. B u f f i n g a, Geref. predikant. In Rusland is thans de volle consekwen- tie van het Marxisme gekomen. Het schuim van 't volk kan naar welgevallen zijn harts tochten uitleven. Van Rusland geldt thans: bestaat er geen duivel, dan bestaan er dui velen. Van den hemel, die op de aarde ko men zou, is de hel de vervulling. Dit martelaarschap onzer dagen is vol van treffende bewijzen van trouw tot den dood. Ook wij moeten de wo.ordcn van onzen Za ligmaker herhalen: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat jij doen. Is deze protestmeeting ons machtigste wa pen? Neen, er is een nóg machtiger wapen: het gebed. Als niets meer mogelijk is, dan kennon wij nog slechts één wapen, waarop ook deze revolutie zal afstuiten: het gebed. Wij hebben geleerd te bidden: Onze Va der. Als ieder voor allen bidj, dan zullen allen voor ieder bidden. Laten wij ook bidden voor hen, die zelf zonder gebed zijn. Ons bidden moet zijn ook voor onze vijanden. Dat is 't moeilijkste van alles. Ten slotte is God gezeten als Koning over den opgezetten vloed. Het lijden in Rusland maant ons aan ge trouw te zijn tot in den dood, opdat ook wij de kroon der overwinning ontvangen mogen. Rede Opperrabbijn Hirsch. Hierna is 't woord aan Opperrabbijn S. -T. S. Hirsch, die herinnert aan het woord van Jeremia, waarin al de smart en weedom van het lijden wordt uitgedrukt. Dat woord verstaan wij ook thans. Tot in 't diepst van ons gemoed zijn wij ontroerd over de ont zettende vijandschap waarmede men in Rus land zich verzet tegen hen, die God zoeken. Vrijheid van geweten is Spr. als Neder lander en als zoon van Israël heilig en dier baar. Wolk een ramp is over Rusland gekomen het land, waarin de Joodsche wetenschap sinds eeuwen bloeide. En hoe lang zal dezo worsteling duren? Eindelijk dringt er een lichtstraal door: alom stijgt een kreet van afgrijzen. Ook Spr. bidt tot God, dat de-protesten zich zullen vereenigen tot een machtigen kreet; opdat het woord van Jeremia vervuld worde, dat waterbeken uit de dorre steppen zullen voortkomen. Rede Ds. DIJkema. Ds. F. D ij k e m a, Doopsgezind predikant, zegt, dat allen zich in deze samenkomst één gevoelen. Zulke oogenblikken behooren tot de beste van Spr.'s leven. In hoofdzaak, grondslag voelen we ons één. We moeten ln dezen tijd zoeken datgene wat ons vereenigt. - Het geloof is voor den mensch de grootste schat en het grootste recht. Wij eischen de vrijheid van geweten voor elk burger Spr.'s gcloofsgenooten, die uit Rusland zijn gevlucht, hebben 't hun heilig geloof meege smokkeld. Laten wij protesteeren met woord en daad. En laten wij, als de barmhartige Samari taan, de hand uitstrekken en helpen. Bij ons protest behoort de daad der liefde. Laten de vluchtelingen, die hier aa men, ervaren, dat wij voor hen bidden, maar ook met hen meeleven. Rede Pastoor van Heeswljb. Hierna sprak Pastoor J. W van Hees wijk over „Het protest van don Paus tegen de Russische geloofsvervolging". Als R.-K. priester sluit Spr. zich aan bij de woorden van protest, die hier zijn ge sproken. De Paus heeft op velerlei wijze getracht de geloovigen in Rusland te hulp te komen Al die pogingen mislukten; ook in Genua weigerde men naar zijn woord te luisteren. Iedere tusschenkomst werd met smaad en hoon afgewezen. Den Paus bleef ten slotte niets anders over dan voor heel de wereld te protcsteernn te gen de vreeselijke vervolging in Rusland. Van harte sluit Spr. zich aan bij de geuite protesten. In Rusland gaat 't tegen de Gods idee. Naar 't voorbeeld van don Paus smeeken alle katholieken niet om wraak, maar wel dat de dagen der beproeving in Rusland ver kort mogen worden. Geve God, dat de zegen der verhooring spoedig ncderdale en moge dat bidden ons nader brengen tot God, ons aller Vader in den hemel. Rede Mgr. van Vlijmen. Namens de Oud-Katholieken werd ten slot te nog gesproken door Mgr. H. G. T. van. V1 ij m e n. Ook do Oud-Katholieken leven hartelijk mee met het lot der Russische geloovigen, zegt Spr. Dezen avond ls veel over het gebed ge sproken, maar wat zullen we bidden en hoe zullen we bidden? Toen in den tijd der Maccabeeën een der- gelijke vervolging was losgebarsten, bad een moeder voor haar kinderen, dat zij stand vastig zouden blijven. Het bloed der marte laren was steeds het zaad der kerk. Degenen, die elkander vroeger vervolgden, staan thans broederlijk naast elkander en bidden om afwering van de straf. Als het in Rusland een werk van God is, dan zal het niet verbroken kunnen worden. Laat ons protest vrij blijven van men- schcnhaat. En moge God eens de oogen der vervolgers openen, opdat ook zij zich tot Hem loeren wenden. Als de geweldige vergadering is opgestaan doet Dr. Krop voorlezing van de volgende Motie. Wij allen, die hier vergaderd zijn als belijders van den Almachtigen God, Schepper des hemels cn der aarde, teeke nen met groote kracht protest aan tegen de wreede, stelselmatige en aanhoudende vervolgingen, waaraan onze mede-geloovi- gen in Rusland bloot staan; Wij doen een beroep op onze broeders en zusters van alle kerken in geheel het DE SPREKERS OP DE ROTTERDAMSCHE PROTESTVERGADERING Zittend van links naar rechts: Dr. G. Lodygensky, Ds. K. Schilder, Prof. A. Kartachov, Dr. F. J. Krop Prof Antai Ds. N. Buff inga. Staande van links mar rechts: Pastoor P. J. van Buuren, rector J. Nolet deken J H van Hees- Wijk, Dr. A.C.U. den Hertog, Mgr. H. G. T. van Vlijmen, P. C. Tolk (omr. Chr. radio). Dr. H. L Grondijs. land en over de geheele wereld; ja zelfs op hen die, al was het maar uit humani- teitsoverwegingen, aan anderen de vrij heid gunnen welke zij voor zichzelf op- cischen, om zich te vereenigen met on? Protest cn geen wettig middel onbeproefd te laten, teneinde aan de verdrukte Rus sen volkomen vrijheid van geweten en eeredienst te verzekeren; Wij besluiten van deze motie afschrift te zonden aan onze Regeering, met het dringend verzoek om, in overleg mot an dere Regecringen, te beraadslagen over de vraag wat aan alle beschaafde naties in dezo ernstige en dringende aangele genheid te doen staat. Onder zeer levendige cn langdurige bij valsbetuigingen werd deze motie door de vergadering aangenomen. Dr. Krop wijst er ten slotte op, dat 't hier gaat om menschenlevens en vrijheid van geweten. Voor deze zaken hebben we te werken met meer bezieling dan voor petro leum of graan. Zal deze protestvergaderinp vrucht hebben? Wij berekenen niet, zegt Spr., wij getuigen slechts. En aller smeek gebed vat Spr. saam in do woorden van Psalm 130, dien hij onder eerbiedige stilte der vergadering voorleest Ten besluite werd gezongen het laatste vers van Psalm 72, waarna de vergadering ordelijk en rustig uiteenging. IN DE SALON DOELE In -de kleine zaal van de Doele had Ds. N. B u f f i n ga de leiding. In zijn openings woord wees hij erop, dat naast onze groo te, gemeenschappelijke actie ons gebed moet staan niet alleen voor de vervolgden, maar evenzeer voor de vervolgers. Rede Dr. H. L. Grondijs. Als eerste spreker trad naar voren H. L. Grondijs, die het leugenachtige in de bewering van de Sovjets gispte, dat in den godsdienst een overblijfsel van het tsa risme wordt bestreden. Trouwens, deze be wering ls door het optreden van den me tropoliet Sergius, die alle banden tusschen de Russische kerk en het tsarisme verbro ken heeft door het concordaat met de sov jet-commissarissen, gelogenstraft Spr. wees daarna op de uitspraken van Lenin, die bewijzen met hoe vreeselijken haat tegen den godsdienst het atheïstische bolsjewisme bezield is. De Romeinsohe vervolgingen zijn niet er ger geweest dan wat nu in Rusland wordt beleefd, maar de heldenmoed des geloofs heeft zelfs de bolsjewiki ontsteld. Maar al hun drijven is tevergeefs. Het volk laat zich de godsdienst niet ontnemen. Spr. wijst er daarna op hoe verderfelijk en verschrikkelijk de invloed der ongeloofs- propaganda is op de jeugd. Doch de Sovjets kunnen onmogelijk het pleit winnen, want in wezen is de Russi sche cultuur Christelijk. Er vormen zich daar kernen van belijders, wier geloof door het lijden is geadeld. De protesten in alle landen zullen het Russische volk verzeke ren van een Christelijke solidariteit Rede Dr. Kartachoff. Hierna was het woord aan Dr. Ka choff, die het een moeilijk werk achtte om een overzicht te geven van de toestand in het tegenwoordige Rusland. Er dringen slechts geruchten door tot de groote massa en de waarheid van die geruchten is moei lijk te controleeren. Doch op de hoogte van de toestand zijn wel de regeeringen van de verschillende landen en de wereldpers. Op hen rust de plicht de vreeselijke tragedie openbaar te maken van het Russische volk, dat door to tale ongeschooldheid is overgeleverd aan de willekeur van de sovjet-machthebbers. Spr. zal dit met feiten bewijzen: De bolsjewiki hebben in den korten tijd van hun bewind 5 millioen menSchen neer geschoten en 10 millioen laten verhonge ren, terwijl er meer dan 5 millioen in de ge vangenis zuchten. Rusland is geen staat meer, maar een onmetelijke strafkolonie, waar leder zich voelt als een slaaf, een dier, zonder recht lederen dag kunnen agenten van de tsjeka komen om de weer- looze inwoners te vermoorden. Daardoor, door al die kwellingen is het volk in een toestand van apathie gekomen deze toestand maakt het den sovjets ge makkelijk alle gevoel van godsdienst te dooden, wat overigenshun voornaamste doel is. Herhaaldelijk zijn de verhalen gedaan in de vreeselijke gruwelen die in Rusland geschieden, maar zij zijn niet dóórgedron gen tot de mensohheid. Nog nooit in de we reldgeschiedenis is zoo'n gruwelijke vei- yolging voorgekomen. Het ergste is dat iedereen in Rusland zijn materieel leven absoluut aan de Sovjet dankt. Wie hen niet gehoorzaamt, blijft verstoken van voedsel en alle levensbehoeften. Hun spionnenstelsel is over den geheelen staat verbreid, tot in de huisgezinnen toe. Ieder zwijgt of vertelt de leugen van de Sov jet-autoriteiten en dé argelooze vreemdeling wordt op die manier hopeloos om den tuin geleid. Er zou een nieuwe Dan te moeten opstaan om deze hel van ellende te beschrijven. En ieder jaar wordt de ellende grooter. De Sov jetregeering eischt absolute onderwerping en medewerking aan haar stelsel. De mar telingen aan de belijders aangedaan zijn niet te beschrijven en het walgelijkst is de systematische verderving der jeugd. Spr. komt dan tot de vraag wat de Euro- neesohe geloovigen hiertegen kunnen doen, Wij vragen van u, zegt spr., ons, Russen, niet te verhinderen het gevloekte 'juk van de demonische vijanden der menschheio van óns af te slingeren. Door de zoogenaam de Russische regeering te erkennen wordt de vrijmaking van Rusland verhinderd en neemt hun macht en brutaliteit too. Laat boven het kortzichtige materialisme krach tig de standaard worden opgeheven van de eenige oprechte menschheid, die van den Heere Jezus Christus. Moge de stem van hot Christelijk geweten de muren van de bastil le van het communisme doen ineenstorten. IN DE ZUIDERKERK De Zuiderkeck aan de Glashaven was evenals de groote Doelezaal barstensvol, toen te 8 uur do protestmeeting aanving. Op straat hadden communisten én Dage raadsmannen broederlijk strooibiljetten ver spreid, die veelal laconiek werden verfrom meld. De machtige samenkomst werd geopend met het zingen van Mijn Schildt ende betrouwen Sijt Ghij, o God mijn Heer. Daarna werd het Onze Vader gebeden. Ds. K. Schilder, Gereformeerd Predi kant van Delf shaven sprak het openings woord. Spr. noemde het een ten deele on aangename plicht dat te doen omdat pro testeeren altijd iets negatiefs ia, CHR. NIJVERHEIDSSCHOOL TE BODEGRAVEN Te Bodegraven wend gister hot nieuwe gabouw der Qhr. Nijverheidsschool voor i officieel geopend. Groep van genoodigdien, vóór het nieuwe school gebouw. Toch «3 er iets positiefs in dit gemeensoliap- polij'k optreden. Men vraagt ons of wij in één colonne kunnen optreden bij onze onder linge verdeeldheid. Op die vraag antwoorden wij dat wij komen niet om te bouwen en muren op te trokken op het fundament, maar om te bestrijden hen, die elk fundament wil len ondergraven Over het fundament des geloofs zijn wij het eens. Het gaat er om, of God als de Schepper erkend of vervloekt wordt. Wij mogen het gelukkig noemen, dait zelfs de Bond van Goddeloozen nog met God moet rekenen. Het geloof in God vervulle ons po sitief bij al ons negatief protesteeren. De oud-katholieke pastoor P. J. van Buuren noemde het een gewoon verschijn sel, dat er bij een groot schandaal diepe ver ontwaardiging zich openbaart. Het recht vaardigheidsgevoel ontwaakt. Spr. vraagt zich af of we hot Russische geval niet hebben kunnen zien aankomen en of ook cldc-rs geen kerken gedwongen gesloten zouden kunnen worden. De wereld is in een geweldige crisis, het zaad des ongeloofs tiert overal welig, de oor log heeft veel kapot gemaakt. Wij moeten ons ernstig bezinnen niet als kerk of groep, maar als menschen. De mee- ningsverschillen moeten even wijken voor het groote belang, de strijd moet aangebon den tegen de demonische machten die de menscliheid bedreigen. Allen die den Naam van God belijden moeten tlhans elkaar de hand reiken. We vragen niet of de Russi sche vervolgden onze geestverwanten maar of het onze menschenbroeders zijn. Wij moeten bidden voor hen; nooit werd sterker dan nu gevoeld: „Als één ldd lijdt, lijden aillle ledien". Geloofsvervolgi gen behooren tot de zwaar ste beproevingen Zij bestaat thans in Rus land, waar de r -hthebbers openlijk belij den (wie denkt n et aan den Psalmdichter) „Daar ls geen God". Een cultuur, een maatschappij een opvoe ding en huisgezin zonder God is het doel en dat wordt een afgrijselijke ondergang. Gewetens vrijhei d is een groot goed en hiervoor moet worden opgekomen; wij zijn gerechtigd tot protest we moeten protestee ren, we moeten ons beraden wat we kunnen doen, we mogen niet zwijgen. De gansche wereld moet in verzet komen. De oud-kat.ho- lioke kerk heeft deel in het medeleven der vervolgde Russische Godbelijders. Ds. H. C. G. den Hertog, Ned. Herv. Predikant noemde evenals zijn collega Schilder projestecran gevaarlijk. Wij weten zoo weinig van Rusland en Spr. meent dan ook, dat we de bolsjewisten eerst het volle pond moeten geven. Spr. heeft zich ernstig afgevraagd wat de sovjets dreef; ook bij hen is idealisme. Bij iedere revolutie wordt de boef er bij gehaald, maar daarom zijn allen geen boeven. Er zijn ook dwe pers, onverdraagzamen. Ln het sovjet-idealisme as thans het dwe- perdom tot macht gekomen. Er zijn wel an dere vervolgingen geweest en Spr. zou het gelukkig vinden als het mensoheuhart de on verdraagzaamheid tegen andersdenkenden uitbande. Dat moet radicaal afgezworen. Aan protesteeren moet corrigeeren in eigen kring voorafgaan. De wereld moet zien dat wij elkander liefhebben. De Grieksch katholieke kerk heeft niet altijd de schreeuw van Johannes laten hooren tegen de uitbuiting onder het j Tsarenrogiem. Sociale hervormingen moesten komen van christelijke zijde; het communis me van de liefde moest concurreeren met het communisme van den dwang. Spr. zou willen dat het christendom tegen Lenin klaar en duidelijk zou spreken van barmhartigheid maar vooral van rec.ht Als we protesteeren zullen we het niet doen met bnavour, maar als dwepers het bloed laten vloeien van menschen moeten wc protesteeren uit liefde en niet uit politiek winstbejag. Dit zij het resultaat van dezen avond dat we niet alleen protestceren maar ook cor rigeeren. Rector J. Nolet (R.K.) citeerde uit het Macabceënboek waarin over de ontheiliging des tempels wordt gesproken cn zeide, dat de gruwelen die hij voorlas uit een kranten bericht van Sovjet-Rusland konden zijn ge- Zooals toen de Israëlieten beseften dat de WAT EENS OP 6 Maart GEBEURDE: In 1821 trokken Mozos Austin en zijn zoon Stephen Austin van Missouri naar het nog vrijwel ongecultiveerde gebied van Texas. Ze wilden er landbouwkolonies stichten, een naar het scheen gewaagde onderneming. In die dagen behoorde Texas nog tot Mexico. Nog voor de onderneming was begonnen, stierf Mozes Austin, doch zijn zoon zette het plan door. Al spoedig werd het voor beeld van Austin gevolgd en uit Noord- Amerika trokken tal van landbouwers naar Texas. De Mexicaansche regeering zag het toene mende aantal Amerikanen, dat zich in Texas vestigde met leede oogen aan. Zij besloot geen toestemming meer te ge ven aan emigranten uit de Vereenigde Staten tot het verkrijgen van grond in Texas. In 1835 kwam het onder de Amerikanen in Texas tot een uitbarsting. Na een dertien daagsche belegering deden de Mexicanen een aanval op Alamo, welke stad door de Amerikaansche opstandelingen bezet was. Het handje vol verdedigers van het fort, vocht tot dn den dood Het dooden van de overlevenden- had tot uitwerking dat nu een onbeschrijfelijke woe de zich van de bewoners van Texas meester maakte. Geheel Texas verhief zich tegen Mexico en de overwinning bij San Jacinto beteekende de onafhankelijkheid van Texas. Texas werd van Mexico losgescheurd. In 1845 sloot Texas, op eigen aandrang zich bij Noord-Amerika aan. Wat brengt oi dat God's volk i nietigd? Ook dan hooren wij hier niet Wie God gelooft kan nooit angstig zijn voor God's volk. Wat ons hier moet brengen en één moet doen zijn is dit groote: dat er in deze we reld moet zijn vrijheid van geloofsprediking. Een strijd van eeuwen doet het ons erken nen dat er vrijheid van geloofsprediking moet zijn. Die moet er ook zijn in Rusland. In die vrijheid moeten wij staan en han delen. Het gaat niet tegen een politiek systeem, de politiek moet hier buiten staan. De vrijheid van geloofsprediking is een wet, waaraan elke staatsmacht moet gehoor- Die vrijheid wordt m staatsmacht aangerand er testeeren. Bidt voor de brooders i land, in het geloof; wie vv ontvangt Als wij vragen wat het ons helpt te pro testeeren, dan Ls er zondige twijfel, want wie bidt, die ontvangt op God's tijd. Bidt ook voor de machthebbers in den sovjet-staat, die staan onder een demonische macht, want het zijn uw medemensohen. Wij allen zijn zondaren vopr God; wat zij open baren, dat leeft ook in onze ziel. In ons protest kunnen wij één zijn, ook in ons gebed. Laten wij opmerken, dat de demonische macht niet gebonden is aan Rusland, maar dat het is de macht der wereld. Staat dan in het geloof en zijt sterk. Tijdens een pauze, waarin op de nog niet verschenen sprekers gewacht werd heeft Ds. Schilder voorgelezen een telegram van de Ned. Israëlitisohe gemeente te Gouda, welke niet uitgenoodigd was op de meeting te Gouda en die nu sympathie betuigde met het streven van deze vergadering. Ds. Schilder, betreurende, dat rabbijn Cohen niet verschenen was, zette uiteen, dat ook de Israëlieten bij dit protest samonhoo- ren bij de christenen. Dr. Nolet en Spr. bij een bidstond in zijn kerk bespraken beide dezelfde stof uit liet Oude Testament. dat wijst er op, dat er een band is met het oude volle. Spr. z,cgt het met volmaakte zekerheid, dat oude Nederland de goden dezer eeuw vijanden Gods niet het laatste woord zouden I het wèl zullen hebben en geloovige Joden geloovige christenen samen tegen dein muur zullen staan. Ook in het Jodendom gaat reeds nu de scheidslijn: vóór of tegen God en daarom hooren ook de Joden-Godbelijders hier. Wij komen niet om te schelden, maai' om ons pro teste eren de te ve-rontmoedigen. De kreten der hebben, zoo moeten wij het ook thans Wij protesteeren, maar denkon allereerst aan de Voorzienigheid Gods die de wereld bestiert, cn die zal triomfeeren. Dat deed ook Judas de Macabeeër. Wij zouden wel liet onkruid ineens len uitroeion, maar dat is niet de Aril den Meester, die het onkruid met de tarweslachtoffers zijn vaak geuit door i.men doet opgroeien. j rechtigheden. Wij moeten de hand in eugeu Het protest is noodig, het kan ook nuttig i boezem steken. Dan kan ook deze samen zijn voor ons vaderland. Wat thans in Rus- komst tot een zegen zijn. land geschiedt, kan ook hier gebeuren. Blijve Nederland een christennatie en be- Na dit intermezzo waren Prof. A Karta- waard voor do gruwelen, die wij thans in Ic h o v en Dr H. L. Grondijs binnenge- Rusland zien. komen en eerstgenoemde hield, vertaald door Dr. Grondijs zijn ook in de Doele uitgespro- Do heer J. Schouten, lid der Tweede ken rede over „De Russische martelaren". Kamer was de volgende spreker. (Deze rode werd met groote aandacht aange- „In de wereld zult gij verdrukking 'boord, doch Dr. Grondijs was zeer moeilijk hebben" staat in de Schrift, aldus Spr. en verstaanbaar. hot wordt elke dag vergeten want wij leven i een weelderige vrijheid. Druppelsgewijs is ons de laatste weken bekend geworden, dat er ook thans verdruk king ls ""at brengt ons hier? Zijn we bang dat het verliezen zal tegen het ongeloof? Dan hooren we niet hier. De volken, zegt Jesaja, zijn voor God, "die Almachtig is, niet meer dan een druppel aan een emmer. Men- sohelijkfi mach1 ié minder dan iets Na deze rede heeft Ds. Schilder een slotwoord gesproken, waarna met algeme-ene stemmen bij opstaan de bekende motie werd aangenomen. Met het plechtig zingen van het gezang: „Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen" werd de bijeenkomst gesloten en na hat dankgebed ging de groote schare rustig uiteen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5