YUKU SAN WOENSDAG 8 JANUARI 1930 1 EERSTE BLAD PAG. 3 MODERN MEISJESLEVEN IN JAPAN door JOHANNA BREEVOORT WAAR OOSTEN EN WESTEN ELKANDER ONTMOETEN Problemen van liefde en huwelijk in het Land van de Rijzende Zon In het boek Yuki San probeert mevrouw Ellen Forest een beeld te geven van het moderne Japansche meisje. En niet alleen van het meisje, maar ook van den jongen man, die het Westen heeft leeren kennen, <le vrijheid en de openheid en nu terug moet naar de onverbiddelijke Japansche wet, tra ditie en beslotenheid. Ellen Forest teekent ook de geestesstem ming van den Europeaan tegenover écht Japan, zijn eerbied en tegelijk zijn meelijden zijn liefde maar ook zijn weerzien. Ellen Forest heeft in Japan gewoond, haar dochter was het eerste meisje dat een Ja pansche school bezocht. Gabriëlle is een fijnvoelende Europeesche, die probeert de ziel van haar Japansch vriendinnetje Yuki San te verstaan. In Juki San zien we een meisje uit de hoogere Japansche kringen. Zij ontvangt een zorgvuldige voorname opvoeding van haar ouders- Moeder bezit 'n goed verstand, maar zij begeeft zich nooit buiten de gren zen van wat een Japansche vrouw weten mag. Vader is de beschaafde Japanner, ern stig, nadenkend deftig, die de traditie hoog houdt, al 'tWestersche verfoeit; Japan is volmaakt, het volk stamt af van de Goden. Hij ziet geen fouten noch in de Japanner noch in zijn godsdienst. Vreemdelingen zijn barbaren, gelijk als elke oudere Japanner verwerpt hij in ziekelijke ijdelheid, ook de waarheid, als die de hoogheid van zijn volk schaden We voelen in dit boek de groote moeilijk heid van Oost en West om elkaar te bena deren- Het Oosten verbergt onder een stil len niets zeggenden glimlach alle emotie, het Westen rammelt in het voelen van het Oosten, is grof. ruw, onhebbelijk. De Oosterling heeft een angst, door den Europeaan als mindere gezien te worden. In hun uiterst verfijnde vormen en overgevoe lige ooren moet ons openhartig optreden voor hen angstaanjagend zijn. Zij schrik ken voor ons terug en verheffen zich te gelijk boven ons. De Westerling bezit, ook wie tot het volk behoort, man en vrouw, eenige geestelijke ontwikkeling, is een persoonlijkheid. In het Oosten is dit slechts het voorrecht van den man en dan nog van een bepaalde-catagorie. Het meisje wordt opgevoed tot dienstbaar heid en schoone vormen. Les in theeschen ken, in bloemenschikken, in etiquette, in zclfbeheersching. Wat in het Oosten het liuogsle voor de vroyw is, treedt bij ons achteraan. Yuki's moeder zegt vol afgrij zen, van ons^ „Ik. vind zë leelijk, blootc ge zichten. grof en onrustig, zij zijn zoo groot en zoo lomp, hun stammen zijn zoo luid, hun gebaren zoo wild." Fijn cn voornaam lijkt de Japansche vrouw, hoog en stil als een Sevre3beeldje. Maar zij heeft ook haar strijd al is haar in nerlijk heusch niet dieper dan dat van den Westerling. Ellen Forest teekent het uiterlijk en het innerlijk van Yuki San. Zij ontwaakt in den morgen; Yuki San lichtte het hoofd op van haar houten plankje en constateert dat zij keurig geslapen heeft, haar kimono was niet verschoven en haar futon (gewatteerde deken) lag nog zooals ze die 's avonds ge legd had. Keurig Is ze in haar manieren. Na 't statige maal een ceremonieele buiging voor moeder „ze riep haar zusje aan en Ha- naks San liet uit een houten napje helder water over de kleine bruine handen sijpe len- Dit alles gebeurde als ritus en was als doordrongen van hoogen ernst." bladz. 34. Yuki San begint rond te loopen met een yreemden verren glimlach, als groette zij zich ophief, ten spijt van de wereld traditie en conventie. Ze is nu wakker, geen willoos schepsel meer. Zij w i 1 trouwen. Boven alle ellende, angsten, traditie en conventie stond daar haar hoog en vast geluk, het vrije zelfgeko zen geluk. Haar man was zichzelf geble ven, nam tóch een verstootene tot vrouw Later wordt ze Roomsch en schrijft dat zc „in haar Godsdienst een echo van haar ge luk hoort en in haar geluk een echo van haar Godsdienst." Het onnut de dood van den ander, zegt Gabriëlle later. „Wie zal zeggen wat de g> den bedoelen als ze ons tot een daad drij ven?" antwoordt Schiro, Yuki's broer. Schiro zelf kan zich niet los maken van Japansche traditie en familie eischen. Hij bezit een vriendin in Parijs die hem lief heeft, hij zelf bemint Gabriëlle, maar een ideaal uit de andere wereld, rij scheen doordrongen van een groot ver driet. Ze is huwbaar, de ouders hebben een echtgenoot voor haar uitgezocht en het meisje moet naar de „Mi-di-no-hashi" de brug waar men elkaar ontmoet om elkaar te zien „eer men trouwt". Maar ze heeft Yajima lief, den student vol Westersche begrippen, een woelende geest, Roomsch ge worden omdat hij Boeddha als het passieve. Christus als het actieve beginsel beschouwde en de Roomsche eeredien3t hem trok. Toch begeeft zij zich naar de brug met een verre nicht die zegt: „Het is een zeer goede partij en een zeer goed man. Het is een groot voordeel voor je, dat zijn moeder dood is dat is een waarborg voor geluk." (In Ja pan is de schoondochter de eerste dienst maagd der schoonmoeder). Yuki San sloeg op de brug haar oogen neer en stond roerloos. Nu werd ze gemon sterd, al haar liefde voor Yajima vlamde op in haar, ze voelde de oogen van den vreem de als eene ontheiliging, iets ontvvijdends". Dicnzelfden avond spreekt ze met haar ge liefde af, zich samen te verdrinken: „Dat is de eenige weg. Het is heter samen verder te reizen door de eeuwigheid, dan in dit leven gescheiden voort te gaan. Sterven is cisch voor Yuki San, de wet der dankbaar heid verplicht het kind de wet der ouders te doen of zelfmoord te plegen." Maar Yuki San verdrinkt niet. Ze wordt gevonden, gered! Och waarom. Waarom? De Japansche vrouw is het eeuwenoude staat tusschen hem en zijn liefde als een granieten rots. Hij duldt de vernedering der Japansche vrouw niet, bitter uit zich jonge man tegen zijn vriend: „We commandeeren, eischen. plagen, hoo- nen, nemen de vrouw zonder haar keuze te vragen, sturen haar weg als ze geen kinde ren heeft, als onze moeder jaloersch op haar is, om alles en nog wat." „Maar onze vrouwen zijn niet ongelukkig' werpt zijn vriend hem tegen: „Ik weet van een jongen Kalo, die zijn vrouw op Europee sche manier behandelde. Zij hield ten slotte niet tneeb van hem, had geen respect, voelde den meester niet" „Omdat wij hen dat eeuwenlang bijge bracht hebben! De vrouwen moeten zich m e n s c h voelen. Ik wil geen vrouw ben wier ziel ik niet ken!" Schiro zit vol westersche begrippen. Hij spreekt zich uit: „Japan stamt niet van de goden af, wij zijn achterlijk, verstard in doode begrippen, ijdel, dom, verwaand." Vader wil dat hij trouwt, wil kleinkin deren zien in wie de voorvaderlijke cul tuur zich voortzetten zal. Hij moest het nieuwe geslachtshoofd worden. Dat wil Schiro niet. Nooit! Geen vrouw in de ellende van 't Japansche huwelijksle ven. hoe voornaam, hoe charmant, hoe glan zend de schijn ook is! Zijn vader ook niet het verdriet aandoen van een huwelijk met een Westersche! Ik door God en de menschen te voren veroor deeld zijn". Fijn teekent Ellen Forest ons de ziel van Schiro in oprechtheid en onwaarheid, zijn eenvoud en ijdelheid, zijn wit gepoe derd masker, zijn menschelijkheid. Japan (zijn vader en de ouders) laat hem weten dat 't beter is, wanneer hij uit zijn land weggaat: Ik heb de w a a r h e i d willen zeggen over een paar dingen, het spri j e moet blijven bestaan, we moeten ons en anderen zand in de oogen strooien. Al die glorie van Japan is een samenstel van leugens, heel onze omwenteling is een ge volg van buitenlandsche invloeden. Gabriëlle keert met haar ouders naar Ne derland terug, te Kobe nemen zij en Schiro afscheid. Zij wandelen samen. Gabrielle geeft een schichtig kindje een paar sen „Hoe heet je moeder? „Oi!" „Begrijpt u dat?vraagt Schiro. „Neen, ik vind het een vreemden naam, want we roepen Oi akabo" (hé kruier). „Dat is 't zelfde. Zóó roept een Japanner zijn vrouw. Oi!" Op een goeden dag is Yuki San ook oi, dacht Gabrielle en al die lieve zachte kinderen met hertenoogen en zege nende handen zijn ook oi! Later zoekt Schiro Gabrielle op, in Lei den. Zij spreken over de Japansche vrouw Gabrielle zegt: „Alles wat ze aanraakt maakt ze tot een stukje kunst, haar eten als ze het opdient is een kleurig tableau, haar kleeren zijn symbolen, nooit is er iet leelijks in, de manier waarop zij den mat bedient is als een ritus, als ze haar kimono! wascht zet ze de droogplankjes zóó, dat de kleuren elkaar niet hinderen." ,.Maar ze is geen vrouw," meent Schiro bitter. „Ze is beter, ze is als de essentie der vrouwelijkheid". Schiro glimlachte droevig. En daarvoor boet de vrouw haar heele leven. Zoolang onze vrouwen niet veranderen, zijn alle Japan ners. die lang in "t Westen waren, slacht offers. Wij missen bij onze vrouwen den geest, die hen tot vrienden zou kunnen ma ken, de Europeesche is voor ons een gevaar, gelijk als wij het voor haar zijn. En toch voelt Schiro zich de meerdere als man. Fijn is zijn gebaar, dat Gabrielle hem het aschbakje aangeven moet, o zijn schrik. Ik ben hier in het Westen! De Japanner en de Westerling vechten in Schiro's ziel. „Mijn God, je zelf terug te moeten zoeken i zulk een tweeslachtig wezen! roept Schiro anhopig- „Gaat u nog terug naar Japan?", vraagt Gabrielle. ,Dat nooit. Ik heb mijn zaken in Parijs. Ik maak niemand gelukkig als ik in Japan kom, waarom dan? vroeg hij droevig. Dat het slot van 't boek. Yuki San is een boek voor de vrouw, het ontroert door zijn schoonheid en droefheid i het gemis van ware Godskennis. De schrijfster zegt geen literair werk te willen geven, maar je moet toch ever een fijn literair gevoel kunnen beschikken om en de gedachtengang der mannen '.veer te geven. Yuki's vader, staat b.v. in enkele vaste trekken voorin. Yuki wil zoo graag bot Eu ropeesche meisje getuige doen «ii.i var. >cbi-1 ro's thuiskomst uit Eurona. 't Zal o» over gang vergemakkelijken. Maar 't is iets gewe'-j digs, een vreemde bij een echt Japansch j familiefeest. Zij hoog diep en eerbiedig en zei toen „Vader ik heb een nederig verzoek. Toen zei ze 'tuit". De vader glimlachte,! hij voelde zijn hart bonzen van ontroering j ïooals ze daór nu lag aan het water! Karak ter spreekt uit dit bleeke gelaat, de geslo ten oogen van den wensch om te sterven niet haar geliefde. Yuki's ziel, die zich altiid uitte in ccn glimlach, had onder de gladde kreukelooze uiterlijkheid van haar Japan sche wezen een zware strijd gestreden. Haar Japansche vriendin ziet haar, herkent in het doodsbleek meisje het verdriet Van alle Ja pansche vrouwen. Yuki San is voortaan een verachte ver stootene. Ze moet voortleven met de schande geen goed kind te zijn, zonder den wil harer Jders te gehoorzamen. Later, na haar straftijd van drie maan den, trouwt ze toch met den verstootene. Maar met die ééne daad was al haar ener- verspild- Yuki's ziel neigde naar don gaan trok de vader nian die nu dèt voor haar deed, haar toten hurkte neer. Met een gebaar we.es hij ook' zijn vrouw een kussen aan, vuki git g ook' Yuku San, Modern meisjesleven in zitten. Allen zwegenPlecbt'-g tr»Kt de! Japan, door Ellen Forest. Rotterdam, W. L. 1 vader aan zijn pijp. Het was een sipipc.e ea J« Brusse's Vitg. Mij. daad, tevens symbool. Vader zette zich tot denken en eindelijk krijgt Yulcl San tor- stemming. Yuki en haar moeder stonden na vader op, bij de buitendeur knielden zij elk aan een kant om hem driemaal buigend een af scheid toe te wenschen. Op t oogenhük dat hij over den drempel treedt, herhaalt Yuki San het eerst stil gepreveld: „Geëerd dank baar." Wij Westerschen kunnen ons van zulke verhoudingen van mannen tot vrouwen, ouders tot kinderen en jongelui onder elkaar niet goed een denkbeeld vormen. Dit boek kan je in het gedachtenlcven der Japanners invoeren. Al lezende overleg je. hoe jammer het is dat Gabrielle met al haar lieve '.eero fijnge voeligheid, zoo vreemd staat tegenover het leven Gods in Christus. Zij was religieus geworden sinds ze in het Oosten woonde: de een wordt religieus, de andere vult wat hij er mist, met dans en dronk." Maar de religieuze zin brengt Gabriëlle niet aan den voet van het kruis. Zij kon de arme Yuki San noch Schiro den troost van het Evangelie brengen. Het Evangelie dat ook de teeclere behoed zame soepele handjes en toch zco slap, klam. vochtig en zonder beender ;n s'*rk cn krachtig kon maken, dat den wil kon doen opleven in die stille gelaten benamen, dat den man kon heiligen, adelen, zooda' Lij in do vrouw geen minderwaardig wezen maar eene medeerfgenaino des eeuwigen le vens ziet. Het Woord Gods dat den inensch de waarheid leert onderscheiden. Alles bijeengenomen vind ik Yuki San 'n mooi litererair gevuld boek. dat ons het Ja pansche leven in de hoogere standen bin nenleidt. maar tevens de nnmac'it demon streert om zonder het verlossen 1; Evangel ii uit dezen treurieen slavernij van traditie en conventie te geraken. Laten we allen ons best doen om door gi bed en gaven alles wat hot Christendom in Japan kan verbreiden *e steunen Niet wat Gabrielle in de Roomsche kerk zag: Maria in extase, Je guide zonnestra len die door Maria heen als de hemel met de aorde verhinden, maar Jezus Christus maakt alle gebondeneu vrij. ZENDING Schoolnieuws.- HOOGER ONDERWIJS. TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT Op de door den Senaat der Technische Hoog-eschool te Delft in Juni 1928 uitgeschre ven prijsvragen, zijn geen antwoorden inge komen. Evenmin z\jr. antwoorden binnenge komen op de vanwege het fonds Gysberti Hogenpeil gedane vraag. Prof. Dr. J. H. BOEKE Prof. Dr. J. H. Boeke, benoemd tot hoog leeraar in de Koloniale Staatshuishoudkunde aan de Leidsche Universiteit, is Zaterdag jl. van zijn studiereis naar Indië hier te lande teruggekeerd en zal zijn ambt aanvaarden op Woensdag 15 dezer met het uitspreken eene; rede. TYO H. VAN EEGHEN. f De Senaat van het Studentencorps der Vrij- Universiteit te Amsterdam heeft in verband met het ovcr'ijden van den heer Tyo H. van Ecghen, in leven directeur der Üniversiteit, voor den tijd van drie weken den corpsrouw uitgeschreven. LAGER ONDERWIJS ONDERWIJZERSBENOEMINGEN Doorn (Instituut „Rhodestein", Chr. k-ost- en dagschool voor meisjes; hoofd mej. J. A. van Oosterzee), mej. A. de Goede te Wijdenes. Als interne onderwijzeres. Aang. Papendrecht School I, hoofd G. Riji dijk), mej. N. Verheul, aldaar. Hooghalen (Dr.), J. Wildeboer, aldaar. Hilversum Wilhelminaschool, hoofd A. Jungerius), P. M. A. Harkema te Zeist, NIEUWE CHR. SCHOLEN. Te IJ muiden werd de nieuwgebouwde Da. H. W. Creutzbrrgschool voor Chr. U. L. O,, uitgaande van de Ned. Herv. Gemeente, he denmiddag geopend. EXAMENS. EXAMENS-BOEKHOUDEN. Is als volpt: ïrdeeld als volgt; Am- slaagd 76: Rol I 4 58 cand verdeeld als -slaagd 20: Leeuw agd 21: Utrecht 140. geslaagd f n het Voorjaar 1929 werd deel examens in Oost-IndIS door 7 EXAMENS-MACHINIST. Land- cn Tuinbouw. bij de gedachte aan de groote Evenmin als hij 't nu deed zou hij van avond iets van zijn emotie ven-a le-i, ui.-.ni tochDaar viel het hem 'u dal ^chin wel prettig kon vinden, dat h< voor der zoon luister bii kon zetten aan je thuis komst. Hoewel hij al gekleed was om im t: DE BLOEMENFABRIEKEN TE AALSMEER. Te Aalsmeer werd in 1929 aan kassen, ketelhuizen, schoorsttencn, en kweekerij- schurcn voor een bedrag van ƒ1.100.000 besteed. Daarbij komen nog zeer belangrijke bedragen, welke bloemisten hebben uitge geven voor landaanwinning, onderhoud van de bedrijven e d. De omzet der Coop. Tuinbouw-Aankoop- Vereeniging bedroeg pl.m. ƒ1.000.000 aan kassenbouw, brandstoffen en tuinhouwbe- noodigdbeden, behalve die der particuliere handelnicn, die. wat htt artikel brandstof hetreft een helangr.jke plaat3 bekleeden. Ook vele particulieren beoefenen den kas senbouw. De Coöp. Tuinbouwbank had over 1929 een omzet van ƒ50 000 000 aan inkomsten en uitgaven, dat is 10.000.000 meer dan voer 1928. Het bedrag, dat op deze bank werd gespaard door 1450 inleggers, bedroeg 1.200.000. TOEZICET OP MODELSTALLEN. Op voorstel van de afdeeling Zuid-Holland, heeft hot hoofdbestuur van de Maatschappij voor Diercngeneeskunde in onderzoek geno men de vraag in hoeverre het mogelijk zal z'jri eenheid te brengen in de maatregelen, die genomen worden bij het dieren,genees kundig toezicht op boerderijen, welke de roelk onder bijzondere garantie verkoopen. DE ZENDINGSWEEK 1929. Ds. B. J. C Rijnders, Zendingsdirector, schrijft ons namens de Hoofdbesturen der Samenwerkende Zendingscorporaties het volgende ter publicatie: Nu het oude jaar 1929 voorbij is, wilt U ons wel een klein plaatsje in Uw veelgele zen blad afstaan, omdat wij zoo gaarne over al willen laten wetea, hoe dankbaar wij zijn voor wat de Zendingsweek 1929 heeft opge bracht. Wie had dit. in dien tijd van finan cieele malaise, gedacht? „Wij zijn beschaamd door de trouwe hulp en liefde van zooveel predikanten, evange listen, onderwijskrachten, particulieren, die zich voor het Zendingswerk in deze actie gegeven hebben. Zie dat geeft moed om ver der te gaan en ook in 1930 en in deze eerste maand reeds te mogen rekenen op aller medewerking cn steun. De arbeid staat niet stil, dezelfde behoeften blijven, ja vermeer deren. De samenwerkende Zendingscorpora ties rekenen dan ook vol vertrouwen op alle zendingsvrienden, die haar werk steunen. En allen, die helpen, zullen ervaren de waarhmd van het gezegde: Anderen gelukkig makeu is zelf gelukkig zijn." Nieuws van het Zendingsveld. Het Zendingsbureau te Oegstgcest meldt ons: Merkwaardige berichten komen nog steeds in van het Oosten van Nieuw-Guinea Daar is in het jaar 1928 een groote beweging naar het Christendom ontstaan onder de Pa poea's aan het Scntanimeer tengevolge de prediking van een hunner volksgenooten. Deze beweging heeft stand gehouden cn in alle veertien dorpen om het meer heeft de Zending aanraking gekregen. Nu heeft er zich ongeveer vier maanden geleden in het grootste dorp Ifar een merkwaardig voorval afgespeeld. De bewoners bleken, toen Zen deling Schneider er op bezoek kwam een groote menigte, heidensclie voorwerpen, voor al zulke, die bij hun heidensche dansen ge bruikt worden, te hebben verzameld, om zicli daarvan te ontdoen. Hoewel zij door den Zendeling gewezen werden op de moeilijk heden, waarin hen dat kon brengen en op het onverplichte van deze daad, bleven zij bój hun plan en de heele hoeveelheid, met uitzondering van een paar voorwerpen, die bizondere ethnologische beteekenis hadden, is verbrand. En nu bij zijn laatste tournee is hetzelfde ook in twee andere dorpen Asee en Dojo gebeurd. Een van de meest beteekenisvolle bij-omstandigheden is, dat hierbij de oude mannen de drijvende kracht vormden in te genstelling met wat gewoonlijk bij dergelij ke gebeurtenissen gezien wordt Deze uitbreiding van het werk maakt dringend de vestiging van een eigen Zende ling voor dat gebied noodzakelijk. En al zijn er ook voor de verschillende dorpen goeroes noodig. Er is dus arbeidsgelegen heid in overvloed. BEDRIJFSVEREENIGING IN HET BLOEMBOLLENBEDRIJF In een te Lisse gehouden vergadering van vertegenwoordigers van den neuiralen werkgeversbond voor het bloembol ienbe- drijf en van de R.-K., Chr. en moderne land arbeidersbonden ls in beginsel besloten tot de oprichting van een bedrijfsvereniging voor. ,de uitvoering van de z ektewet voor hetifcioem-bollenhiidrijf. Voor de .definitieve oprichting zal medewerking gevraagd wor den van de R.-K.Ben Chr. patroonsbonden in het bollen bed rijf. Een commissie zal sta tuten ep reglement ontwerpen. FUSTLEVEKING VOOR HET WESTLAND. Vroege en seizoenlevcring. De Bond Westland heeft de levering van- het z.g. eenmalige fust voor de Westlandsehe veilingen in 19S0 als volgt gegund: Voor de vroege levering: door de N.V. v. d ïugt te Rotterdam: te Poeldijk: 55.000 stuk; a f 23.45 per 100, 27.500 h f 23.95, 27.500 h f 24.45; te Naaldwijk: 50.000 stuks f 23.73, 25.000 k f 24.29, 25.000 k f 24.79; te Westerlee: 50.000 stuks k f 23.79, 25.000 k f 24.29, 25-000 a f 24.79; te Honseiersdijk: 30.000 stuks a f 23.79, 15.000 k f 24.79, 15.000 k f 24.79; te leverc-n door de firma Soeteman en de Haan te Looscluinen: te Kwintsheul: 60.000 h f 24; te Wateringen: 30.000 af 24; te Saru- mersbrug: 10.000 k f 24; 1e leveren door C. v. d. Burg Zn. te Vlaardingen: te Sammersbrug: 5000 f 24.15; -Gravenzande: 35.000 k f 24.15; te Zwar tendijk: 15.000 k f 24.15; te Wouterswej;: 15.000 a f 24.15. De seizoen-levering is als volgt gegund: Aan de N.V. v. d. Lugt te Rotterdam: te Poeldijk: 640.000 stuks k f 24.95; N.V. v. d. Knaap, Poeldijk, voor 's-Graven- zande: 190,000 a f 25.49, N.V. Handelsraad, Poeldijk: voor Monster: 190.000 a f 25.49; N.V. v. d. Knaap, Poeldijk: voor Zwarten- jk; 135.000 a f 25.49; voor Watering-: 125.000 a f 25.49; Gebrs. Burgersuijk, Honseiersdijk: voor Wa teringen: 40.000 k f 25.30: N.V. A. I. v. d. Bergh, Rotterdam: voor Westerlee: 135 COO a f 25.30; N.V. v/h. Yarsseveld Co., Leerdam: voor Westerlee: 100 000 a f 24.95; L'. v. d. Burg Zn. te Vlaardingen: voor Westerlee: 150.000 k f 24.50; 15.000 a f 24.75; vodr Kwintsheul: 135.000 k f 24.90; 90 000 a f 25.15; A. Valstar, Honseiersdijk: voor Wouters- (g: 85.000 a f 25.20; N.V. Soeteman en de Haan, Loosduinen: voor Sammersbrug: 80.000 a f 25. Te Honseiersdijk heeft de veilingvereeniging aanbesteed de levering van 5000 groenten- kisten en 5000 pootjesbakken. Het hoogst werd ingeschreven door de firma Spekman voor de groentenkosten f 58.40 per 100 stuks en pootjesbakken f 41.50 per 100; het laagst door C. v. d. Toor te Vlaardingen voor de groenton- a f 46.50 en de pootjesbakken f 32.50. De gunning is aangehouden. Nijverheid. INBREUK OP HET HALFWATT-OCTROOL Naar wij vernemen heeft de Patent Treu- hand GeselIschaft te Berlijn, voor eenige weken de N. V. Radio Lamp Works te Til burg in kort geding voor den president der rechtbank te Breda gedagvaard wegens in breuk op het z.g. Halfwatt-octrooi, d. i. het octrooi betreffende de gasgevulde gloeilamp. Ter terechtzitting deelde de vroegere direc teur der Radio Lamp Works, de heer Metze- maekers, mede dat de man, die in de ven nootschap de zeggcnsëhap heeft, is de heer A. C. de Backer, die, zooals bekend, in Februari 1929 voor eenzelfde feit reeds door het Hof in 's-Hertogenbosch veroordeeld is. De president heeft aan Radio Lamp Works verboden gasgevulde gloeilampen te ver vaardigen c-n te verhandelen en voorts de Pa tent Treuhand Gesellschaft gemachtigd de overtreding van dit verbod te verhinderen, desnoods met behulp van den sterken arm. ROKIN-VRAAGSTUK TE AMSTERDAM ZAL ER AL OF NIET GEDEMPT WORDEN? DE KAMER VAN KOOPHANDEL ADRESSEERT AAN DEN RAAD Het is bekend genoeg dat sedert jaren de vraag aan de orde is, of het gedeelte van het ilokin. tusschen Dam en I^ngebrug al of niet zal worden gedempt. Daar zijn verwoede voorstanders van het dempen in den Raad. Ze zien in hun gedachte één schoone breede Boulevard van het Centraal Station over Damrak, Rokin en Vijzelstr., straks door de /erbreede Ferdinand BolstrarJ; tiA aan de periferie van de stad. Ze zien de eischen van het verkeer in de toekomst zich nog verscher pen, en meenen, dat na deze eischen, aan historie- of stadsschoon ondergeschikt ten worden gemaakt in het bijzonder wjjl zü meenen, dat allqen door demping van dit stuk Amstel. een waarlijk goede oplossing kan worden verkregen. Daar zijn even sterk geharnaste tegenstanders. Ze willen dit stuk Am stel water houden, ook al zou daardoor een relatief minder goede oplossing worden verkregen. Ze meenen demping het stadssclioon op ontoelaatbare wijze schendt en dat andere oplossingen, één richtingsverkeer, leiden van het keer langs andere wegen, voldoende verbe tering brengt Maar allen zijn het er over eens: er moet wat gebeuren. De bestrating is aller slechtst, het water vervuild, de trambaan ligt verkeerd, hoe ook, een oplossing moet er komen. De voorstanders van het behoud dezer gracht hebben echter een beslissing, toen die werd voorgelegd, niet aangedurfd, maar een prijsvraag gewild, die echter geen goed resultaat bracht, wijl de oplossing werd gezocht door tot gedeeltelijke demping over te gaan. Bij de jongste begrootingsdiscussies heeft de heer Baas getracht een beslissing tc forceeren. Een motie door den heer Boekman cn hem onderteekend vraagt een oplossing met behoud van het water. Het is niet te verwachten dat van de zijde van den Dienst een zoodanig voorstel zal komen. Maar het lijkt twijfelachtig of het college in zijn huidige samenstelling wel een meerderheid voor demping zal opleve ren. In elk geval zal er een vrij vinnige strijd over worden gestreden en het is volstrekt nog niet aan te geven, hoe ten slotte door den Raad zal worden beslist In dit stadium heeft de Kamer van Koop handel zich met een adres tot den Raad ge wend. In het bedoelde adres verwijst de Ka mer naar een schrijven eind December ge richt tot het college van B. en W. Het zal menigeen verwonderen dat de Ka mer over deze zaak adresseert. En ook na kennisname van he't bewuste schrijven is het ons niet geheel duidelijk geworden. Zeker kan men alles wat met het algemeen belang verband houdt, in deze lichamen besproken, maar het komt ons toch voor, dat men ver standig doet, ie blijven op'het terrein, meer bijzonder voor de Kamer van Koophandel van beteekenis. In het stuk dat wij boven bedoelen; komt adressante allereerst met de opmerking, dat dit vraagstuk z.ch leent voor incidenteele oplossing. Ze ziet den verkeersweg Centraal-Sta- tion—Muntplein en verder als een van de hartaderen van vervoer door de stad en dus wil ze dempen. Het Rokin-water vervult als binnenwater geen enkele economische functie, er is be hoefte aan parkeer-gelegenheid, de bestem ming van de gedempte gracht is dus als vanzelf aangewezen. Wij meenen, dat er nog wel het een en ander tegen deze heel materialistische opvat tingen is aan te voeren. Onze stad heeft haar eigenaardige bekoorlijkheid te danken aan het water. Kan het water behouden blijven, ook al levert het niet onmiddellijk econo misch voordeel op, dan is het plicht voor behoud van het water te vechten. Een oplossing die de ruimte nu door water ingenomen, Bestemt voor parkeerende auto's is wellicht uiterst economisch, maar de eerste boulevard van onze stad al buitengewoon leelijk. Een wantoestand. Men vergeet te veel dat het verkeer op het Rokn, maar gedurende een zeer kort deel van den dag, werkelijk hoogst belang rijk is. Dat men telkens meer trams over het hier aanwezige net voert en .reeds nu de eene zijde van den weg door parkerende auto's heeft deen innemen. een wantoestand ontstaan, die niet behoeft te blijven. ir men het Muntplein verruimt, of de tramhalte daar verlegt, komt men reeds tot :en zeer belangrijke verbetering, wijl dan het •erkeer geregeld wegvloeit, terwijl het nu onophoudelijk stokt. Men heeft maar aan een zijde voetgangers verkeer, de mogelijkheid om de trambaan ir. d? midden te brengen is niet uitgesloten, ter wijl voorbij de lange brug eenige verbloe ding mogelijk is en het wegdek, behoorlijk lorzien, evene'ii.s het verkeer ten goede zal Vermoedelijk komt nog in Januari of begin Februari de zaak in publieke behandeling er zullen wij dan afkomen van wat wij nu reeds jaren een „probleem" hebben genoemd. Gemengd Nieuws. ONDER EEN AUTO GEDOOD. Een kind van 6 jaar van J. Fens onder Blijham (Gr.), dat aldaar bij P. Hofman in 't Bromveen spelende was, werd door de auto van den vrachtrijder Vos aangereden. In het ziekenhuis te Winschoten is het even na aankomst overleden. BRANDEN. Op den Vaartdijk onder Heer Hugowaard (N. H.) is de boerderij van J. Gutter in brand geraakt. Slechts de bewoners en de paarden konden zich redden. De motor brandspuit van Heer Hugowaard kon het woonhuis naast de boerderij behouden. Een voorraad winterkoor ging mede verloren. De oorzaak van den brand, is onbekend. AU^s is verzekerd, nehalve de kook EEN DRAMA MIDDEN IN DEN NACHT AUTO IN DE KRAUN6SCHE PLAS GEREDEN Rotterdam, 8 Januari, Vanmorgen te ongeveer 6 uur bemerkte de chauffeur van een langs de Korte Kade rijdende vrachtauto dat er even voor den Boschweg een auto in de Kralingsche Plas dreef. Het dak stak nog juist boven den waterspiegel uit. Naar schatting lag de auto ongeveer 15 Meter uit den kant De chauffeur, die bif het schemerig morgen licht deze ontdekking deed, bracht oogen- blikkelijk telefonisch het poltiebureau aan den Hoflaan op de hoogte en de politie heeft op haar beurt den Geneeskundigen Dienst gewaarschuwd. De politie, die spoedig ter plaatse was is met een roeiboot naar de plaats gevaren, waar de auto in het water lag. Het bleek, dat achter het stuur een nog jonge man zat, die kennelijk reeds was overleden. Ook de reddingsbrigade was gewaar schuwd en met de politie samen heeft deze met groote moeite het slachtoffer boven water kunnen krijgen. De agenten moesten daartoe zelfs te water gaan, daar van uit het roeibootje de man niet was te bevrijden. Daar inderdaad bleek, dat de uit het wa ter gehaalde man reeds geruimen tijd was overleden ,is de Geneeskundige Dienst on verrichter zake terug gekeerd. Het klokje van de verongelukte auto een luxe Che vrolet was kort na een uur stil blijven staan, zoodat men vermoedde, dat op dat tijdstip het ongeluk was gebeurd. Uit de papieren van het slachtoffer en bij nadere informatie bleek, dat het was de 22- jarige M. Siebmaix uit Hillegersberg. Bij on derzoek bleek verder dat hij te ongeveer 1 uur met zijn auto was vertrokken van het huis van zijn broer, die in de nabijheid woont en waar hij de avond had doorge bracht Blijkbaar heeft hij te snel gereden en is pardoes den Kralingschen Plas inge reden. Het lijk is naar de ouderlijke woning overgebracht De verongelukte auto is door een bergingsmaatschappij gelicht FELLE BRAND IN EEN HOOISCHUIT Men meldt ons uit Rotterdam: Vanmorgen te ongeveer kwart voor acht is brand uitgebroken in het lichterschip Ger- diena, dat met 40,000 K.G. hooi aan hoord voor de spoorbrug in de Delfshavensche Schie lag te wachten. Waarschijnlijk is het vuur ontstaan door vonken uit den motor. Door den krachtigen wind aangewakkerd stond weldra het hooi in lichter laaie en van den buitenkant af vrat het vuur naar binnen Het bleek voor dé brandweer een zeer moeilijke brand te zijn, want met 10 stralen op de motor- en handspuiten kon men het vuur nog niet baas. In den loop van den morgen werd nog een tweede motorspuit cn de drijvende stoom- brandspuit Maaswerken ontboden om aan de blussching.deel te nemen. Personeel van de reserve heeft het hooi met rieken uitgehaald, doch telkens weer vlamde het vuur op. Eerst nadat alles was uitgehaald of onder water gezet was men het vuur meester. Te Zwolle zullen wegens de iepenziekte geheele lanen moeten verdwijnen, zooals in de prachtige Wipstrikkersallee dertien eiken, 31 beuken en een iepenboom; op de Bagijnensingel alle boomen, 41 iepen; even zoo op den Groenenweg enz. De beroemde Veerallee, leidend van den IJsel naar de stad, en dateerend uit de Napoleontische tijd, zal aan de eene zijde geheel ont- boomd moeten worden. Er zijn ook vele boomen aangetast door de splintkever. ONDER EEN OVEN VERMORZELD. Op dtf Nederlandsche Gresbuizenfabriek te Tegelen bij Venlo stortte een oven in, terwijl een 33-jarige metselaar er juist een reparatie aan verrichtte. De man was op slag dood. IN EEN KLEIGROEVE VERPLETTERD. Terwijl de arbeider C. te Tegelen bij Ven lo in een kJeigroeve bij de firma Carnoy aan den arbeid was, stortte plotseling een brok klei naar beneden. C. kreeg dit op zijn rug en kwam ten gevolge hiervan in aanraking met een kleitransportwagen. Met ernstige verwondingen werd hij naar het R. K. ziekenhuis te Tegelen overgebracht, waar hij eenige uren later is overleden. was gehuwd en laat een vrij groot ge zin achter. ZICH DOOD GEDRONKEN. Te Amsterdam werd een jonge man we gens dronkenschap in een arrestantencel opgesloten. De lijkschouwing heeft uitge wezen, dat de doodsoorzaak encephalitis is geweest, welke ziekte door het gebruik v«É bier met cognac accuut was geworden. Te Helmond is in het St. Antonius gast huis het leven geschonken aan een drie ling: drie flinke jongens, welke evenals dc moeder welvarend zijn. BERUCHTE INDIVIDUEN. Voor het Gerechtshof te Amsterdam stan den in hooger beroep terecht twee beruchte personen wegens diefstal van tafelzilver uit een woning aan den Admiraal de Ruyter- weg te Amsterdam. Thans werd opnieuw 2y2 jaar gevang nisstraf geeischt, tot welke straf de reent- bank te Amsterdam beide individuen had eroordeeld. Uit het Sociale Leven. DE STAKING TE SLUISKIL. De onderhandelingen tusschen de cokes- fabriek en de leiders van de staking tc Sluiskil worden in den loop van deze week voortgezet DE WERKVERSCHAFFING IN DRENTE. Te Odoorn (Dr.) is de werkverschaffing ih het Wit te veen weer aangevangen-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 3