Kerknieuws. Radio Nieuws. PRIJSVRAAG JONGENS- EN MEISJESBOEKEN W. A. HOUTMAN Co's PIANO- en ORGELHANDEL Schiedam INGELEID DONDERDAG 2 JANUARI193CT DERDE BLAD PAG. 9 GEREF. KERKEN. Viertal: Te Amsterdam-Noord (alph.), D. J. B. Allaart te Kollum, W. F. M. Linde boom; hulpprediker te Amsterdam-Noord, L. Oranje te Laren (N.-H.) en H. Steenhuis te Krommenie. Tweetal: Tc Amsterdam-Noord, D. J. B. Allaart te Kollum en W. F. M. Linde boom, hulpprediker te Amsterdam-Noord. Beroepen: Te Oudega (Small.), cand. Chr. W. J. Teeuwen tc Leiden. CHR. GEREF. KERK. Bedankt: Voor Rotterdam-Centrum, W. Bijleveld te Haarlem-Centrum. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Koekange (Dr.), A. Os kamp, hulpprediker te Wemeldinge. Aangenomen: Naar Holten (tooz.), J. Jebbink te Steggerda. CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST. De heer R. van Maare, Theol. cand. aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, wonende te Loencn a. d. Vecht, deelt mede, dat hij van heden af gaarne een eventueel beroep naar een der Geref. Kerken in over weging nemen zal. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE. Ds. F. Slomp, van Nieuwlande (Dr.). hoöpt Zondag 26 Januari as. bij de Geref. Kerk van Heemse intrede te doen, na be vestiging door Ds. L. ten Kate, van S'.edum Ds. P. BOKMA. Men meldt ons uit Schiedam: Oudejaarsavond heeft Ds. P. Bokma, naar aanleiding van zijn a.s. reis naar Ned.-Indië in de Groote Kerk der Ned. Hervormde Ge meente een afscheidswoord gesproken. De. dienst was zeer druk bezocht. Onder de aanwezigen werden o. m. opgemerkt de Raadsleden Van der Kraan en Van der Most en de Wethouder van Onderwijs, de heer P. de Bruin. Ds. P. Bokma sprak over Efeze 2 14a: „Want Hij is onze Vrede De Oudejaarsavond aldus Spr. is een gedenkwaardige avond, een avond, waarop we terugzien op hetgeen gepasseerd is. En dan moet er een toon van dankbaarheid in ons hart zijn jegens God. Ook voor mij. Ge meente, is deze avond een plechtige avond. Want ik ga afscheid van u nemen, al is het slechts voor een korten tijd. Doch er is'geen dag, waarop we mogen rekenen. Misschien is het wel een afscheid voor het leven, dat ik van u ga nemen. Aan deze reis is ook een afscheid van mijn zoons, die ik wellicht niet meer hier beneden zal aantreffen, ver bonden. Mij werd gevraagd: „Gaat gij zoo al leen naar Indië?" Maar ge weet, Gemeente, dat als Christus met ons mede gaat, wij nooit alleen zijn; dat Hij onze vrede is en dat, zoo wij op Hem vertrouwen, Zijn genade uit den geopenden hemel ons toe zal stroo- Na het uitspreken van den zegen, zong de meente Ds. Bokma Psalm 121 i toe. Zicht baar aangedaan dankte Ds. Bokma voor deze bede. Na afloop van den dienst bestond er gele genheid van Ds. Bokma afscheid te nemen. KERKELIJKE TUCHT. Ds. P. Zandt, emeritus-predikant van de Ned. Hervormde Gemeente te Delft en lid der Tweede Kamer, heeft dezer dagen in een godsdienstoefening dezer Gemeente de col lecte afgekondigd op een wijze, die aan do inzameling afbreuk kon doen. Hij sprak daarbij voorts woordent die voor andere pre dikanten beleedigend konden worden geacht door n.l. van ambtgenooten te gewagen als van verraders van de Gereformeerde zaak in do Ned. Herv. Kerk. Naar aanleiding van deze dingen is een aanklacht tegen Ds. Zandt ingekomen bij het Classicaal Bestuur van 's-Gravcnhage. Dit College heeft nu, naar het ,,'iïbl." verneemt, op Ds. Zandt het eerste tuchtmiddel toegepast, n.l. een beris ping. DE DOKKUMSCHE KWESTIE. In de bekende zaak van den Ring Dok- kum tegen de Ned. Herv. Gemeente van Dokkum zal D.V. eind Januari door hot Prov. Kerkbestuur van Gelderland de eind beslissing worden genomen. Zooals men weet, trachtte het vrijzinnig Kerkhestuui van Dokkum dqn orthodoxen Ring voor het vervullen van vacaturebeurten te weren door den dienst des morgens half zeven te stellen. DE REORGANISATIE-VOORSTELLEN. Hoe Links spot. De deftige liberale „N. Rott. Ct." schijnt hanr voornaamheid heel en al te vergeten als hel. 'n kans ziet te spotten met wat de positieve belijders een gewetenszaak is. Naar aanleiding vnn.de bij de Algemeene Synode der Ned. Hervormde Kerk ingedien de Reorganisatievoorstellen, geeft het on der het opschrift „Reorganisatie" het vol gende spotdicht: Reorganisatie. Nu wordt dan toch de kerk gered Door 't reorganiseeren; Bij 't hooploos Assen en in. Dordt Gaan wij de wijsheid leer en. We hebben niet meer „Rechts" en Links' Er zijn uilsluitend „zwaren", Maar broeders, wie zal, zonder „links" Het zuiver „rechts" bewaren?" Dat geeft ons moed, dat geeft ons kracht, Bij 't dagelijksch gesjouw der dingen, De „waarheid" wordt straks „vast"-gestemd Door dominee's en ouderlingen. Zij trokken op ter kerkeraad, Waar 1 dikmaals over tucht ging, Maar merkten niet, dat in de kerk Zoo'n rare. muffe lucht hing. Zij donderden op elk. die niet Gelooft als hun beliefde; En ethisch, linksch en rechtsch modern Verdoemden ze met liefde KERKELIJK LEVEN IN 1929 GEESTELIJKE POSITIE. Als Wanneer ons heil bezegeld wordt Door die vorkiezings-horden, Och, broeders, broeders, ééne vraag: Wie kan dan zalig worden? Ziedaar het „fraaie" gedicht. Over den inhoud zullen we maar niets zeggen. Die spreekt voor zichzelf. Alleen vragen we, hoe 't mogelijk is, dat rechtzinnige belijders in de Hervormde. Kerk zulk een blad nog in hun huis kunnen dulden?! Er zijn er altijd nog zoo. 't Heet altijd, dat de liberalen of vrijzin nigen verdraagzaam zijn: hun naam zest het reeds. Maar intusschen trappen zij an deren, die niet denken als zij, op het hart. De orthodoxen of rechtzinnigen noemen gewoonlijk enghartig en onverdraag zaam. Maar zeer velen hunner laten zich door de vrijzinnigen en hun pers trapDen en bespotten. Enbetalen elk kwartaal voor die behandeling, of wilt ge, geestelijke mishandeling! KERKGEBOUWEN. Te Hengelo (O.) hoopt men de nieuwe Geref. Kerk, waarvan de bouw uitwendig zoo goed als voltooid is, zoo mogelijk in Februari a.s. in gebruik te nemen. EVANGELISATIE. Volgens het agendum voor de Classicale Vergadering der Geref. Kerken, te houden te Terneuzen op 7 Januari a.s., zal o.a. aan de orde komen het voorstel van de Kerk van Aardenburg om een bespreking te hou den over de mogelijkheid van het beroepen van een derden predikant voor West Zeeuw sch-V laanderen, ten doel hebbende de versterking van het Geref. Ker kelijk leven en het krachtiger aanvatten van het Evangelisatiewerk. DE MIJNRAMP TE MACALESTER MISSOURI (VER. STATEN) jaar is voorbijgegaan, wordt op onderscheiden terrein veelal de balans opgemaakt om tc zien of er winst is behaald dan wel verlies geleden. Ook op Kerkelijk gebied tracht men dan een „overzicht" te verkrijgen, l'itteraard is niet nauwkeurig van een kalenderjaar dc voor- of achteruit gang op te maken. Maar wel is na te gaan of in het verstreken jaar de gang van het Kerkelijk leven der laatste jaren werd be stendigd, dan wel dat daarin een keer Met statistiek en getallen wordt den Kerkdijken stand te karaktenséeren. Evenmin echter als we huldigen een „kwan- titeitschristcndom", dat volstaan wil met dc geestelijke dingen onder cijfers te brengen, mogen en kunnen wc van het Kerkelijk le zen een getrouw beeld geven enkel door statistische voorstellingen. En toch ander zijds kunnen we niet steeds buiten getallen, 's wc pogen den eindindruk tc illustreeren. Ziende wat voor oogen is, geeft het Kerke lijk leven, vergeleken met toestanden elders en lettende op enkele teekenen die mis schien op eenige ontwaking wijzen, zeker reden tot dankbaarheid. Maar sterker spre ken verschijnselen, die onmiskenbaar er op wijzen, dat we in een tijd van grooten af val leven. De tijdgeest werkt van de Kerk en het Christendom af, er langs, er tegen in. Over heel de linie is bijna enkel achter uitgang te constateeren. Het aantal hunner die „tot geenerlei Kerk behooren" groeit, al of niet door de actie van de „Dageraadf'rVrij- denkers, van jaar tot jaar. De zjg. buiten- kei'celijkc religies hebben een uiterst minie me beteekenis. En velen, die nog in de re gisters van een of andere Kerkgemeenschap geboekt staan, hebben met het Kerkelijk le ven in welken vorm ook practisch gebro ken. Een en ander beteekent de voortduren- an het moderne heidendom, ag nosticisme of atheïsme. het uitwendige van het Kerkelijk leven de geestelijke toestand van ons volk zich openbaren ziet, mag erkend dat op het platteland en in de kleine plaat sen de verwording niet het grootste is. Maar niet te ontkennen valt, dat in de groote steden de geestelijke afval geweldige afme tingen heeft aangenomen. De geestelijkheid van de krachtig georga niseerde Roomsch-Katholieke Kerk moge keerlingen, evenwel verstomt niet haar klaagzang over het ontzettend groote aan tal gemengde huwelijken en voortgaande vermindering van communicanten en doo- polingen. Wat de Protestantsche Christenheid be treft, mogen de kleinere Kerkengroepen in ledental constant blijven of zelfs toenemen, de grootste gemeenschap, namelijk de Ne- derlandsch Hervormde Kerk, maakt zeker een crisis door en wel bepaaldelijk in de groote steden. Wie let op enkele uitspraken en cijfers omtrent de grootste gemeente in ons land, nl. de Nod. Herv. Gem. van Am sterdam, zal wel moeten aannemen, dat de deprimeerende cijfers, die een verminderde kwantiteit aangeven, hand aan hand gaan met geestelijken achteruitgang. Al kan in hoofdstad de Kerkelijke stembus het eene jaar eens wat meer stemgerechtigden voor zich zien verschijnen dan het andere, zulks heeft nog weinig te beduiden, wijl stemmen en kerkgaan twee zijn. VoortSi al wordt de meerderheid der Rechtzinnigen boven de Vrijzinnigen iets grooter, dit wijst meer op een groeiende onverschilligheid v.ófty,, het Kerkelijk' leven aan den kant van het. Mo dernisme ddn dat er een aanmerkelijke ver levendiging van Kerkelijk besef in gezien mag worden. „Het Kerkelijk leven te Amsterdam gaat hollend achteruit. Het aantal doopelingen liep van 3520 in 1910 terug tot 1755 in 1927; het aantal huwelijksinzegeningen vermin derde in hetzelfde tijdvak van 728 tot 310; het aantal aannemelingen van 1971 tot 1035. In alle drie der rubrieken is de daling zeer ernstig vooral, wanneer men bedenkt, dat de stad Amsterdam dn hetzelfde tijdvak met paar honderd duizend inwoners is toe genomen". Aldus schreef Dr. Ph. J. Iden burg omtrent dc Ned. Herv. Gemeente te Amsterdam. Ds. W. A. Hoek, Ned. Hervormd predikant te Amsterdam, schreef van zijn Gemeente, •lat van de 200.000 leden slechts 20.000 prak- tiseerende Hervormden zijn (een paar we ken geleden kwamen bij de herstemming voor het Kiescollege slechts even 8000 stem gerechtigden op) en dat voor hen 16 kerken met 30 predikanten de helft te veel is. Hij ging zelfs zoover de komende positie der Gemeente aldus uit te beelden: een verarm de aristocratische familie schaft kasteel, be dienden en equipage af en gaat wonen in een flat". Hij meent, dat eerst de geredu ceerde Gemeente zich aan evangelisatie on der de onkerkelijke massa zal kunnen gaan wijden. De tegenwoordige Kerkeraad maakt op hem den indruk van „een ouderwetschen beurtschipper, dien men als kapitein op een occaan-stoomer geplaatst heeft. Dit lichaam leeft boven zijn kracht en ook dit komt weer ot den waan, als zou Hervormd Amsterdam ïog steeds van het centrum der Nieuwe ierk uit worden bestuurd". Ds. H. Bakker, ambtgenoot van bovenge- oemden predikant, is in zijn oordeel min or bruut, doch even scherp, als hij schrijft: Wat (de heiden-zendeling) Stanley Jones >an Indië vertelt, kan met een kleine wijzi- I ging gezegd worden van honderden gezin nen in onze naaste omgeving, wier namen Jtoch nog in de boeken der Gemeente gere-l DE BRAND IN DE DUISBURGSCHE HAVEN gistreerd staan". Amsterdamsche Kerkeraad zelf sprak eenstemmig als zijn meening uit, „dat de geestelijke nood in de Gemeente hoog geste gen is". Hij maakt zich vooral bezorgd over de vermindering van het aantal doopelin gen, catechisanten cn huwelijkssluitingen, maar ook over het geringe percentage kerkgangers. Omtrent de Ned. Hervormde Gemeente van Rotterdam zijn cijfers gepubliceerd, die al evenmin een opwekken den indruk ma ken althans wat het kerkbezoek aangaat. Door „Ons Kerkelijk Leven" is becijferd dat er des Zondagsmorgens gemiddeld 6000 kerk gangers ziin. „Dan zijn er avonddiensten met nog geen 25 aanwezigen, kosters, sup poosten, doopelingen inbegrepen. Als wij dat voor de zes kerken op gemiddeld 1250 schatten, dan maakt dat met de zes duizend morgens ongeveer 7250 op één Zon- De „Rotterdamsche Kerkbode" ver meldt, dat burgerlijk Rotterdam 260.000 Her vormden telt. De helft hiervan zou tot de Ned. Herv. Gemeente van Rotterdam (dus Kralingen, Delfshaven, Feijenobrd, Tuin dorp-Vreewijk en Charlois niet megere- kend) behooren, d. i. 130.000 Hervormden. Eerstgenoemd blad komt op grond hiervan tot het besluit, dat ruim 9-1 percent der Her vormden, in tegenstelling met het Woord des Heeren, „de onderlinge bijeenkomsten nalaat. Wat de Gereformeerde Kerken in ons land betreft, staan ons geen getallen ten dienste. Ook hier wordt meermalen geklaagd, dat de avonddiensten minder goed bezocht worden dan de Zondagmorgen-samenkomsten. Al moge het „voorbijloopcn van de kerkdeu ren" hier lang niet in zulk een sterke mate gevonden worden als in de Hervormde Kerk, er moet toch aanhoudend gewezen worden op het niet weinig voorkomende euvel van „éénmaal kerken" per Zondag. In de eerste van de reeks Kerkeraadsle- zingen te Rotterdam, dozen winter weder om aangevangen, begon de spreker Mr. H. de Bie mét er op te wijzen, „dat de Kerk haar centrale plaats in het leven kwijt is, zeker wat de Protestantsche Kerk en inzon derheid de Ned. Hervormde Kerk betreft". Dr. F. J. Krop, Ned. Hervormd predikant te Rotterdam, schreef: „Het is een feit, dat wij den greep op dc hoogere en lagere stan den nagenoeg kwijt zijn als Kerk". Hiertegenover mag en moet gesteld wor den wat dezer dagen Ds. J. A. ten Bokkel Huinink schreef: „Er ds geen sprake van een nederlaag van het Christendom. Er is geen kwestie van ten onder gaan der Chris telijke Kerk. De slag is gevallen en wij zijn meer dan overwinnaars in Christus. Onze tijd vraagt om geloof. I-Iet Christendom heeft de toekomst, want de Christelijke Kerk is op weg naar haaruiteindelijke overwinning". Teneinde al of niet vermeende romani- seerende invloeden tegen te gaan, zette de Evangelische Maatschappij haar actie voort, waarvoor zij legaten ontving van f 10.000 en f 5000, mede ter ondersteuning van ex- priester». Om haar geestelijk-zedelijke beteekenis voor het volksleven te doen herwinnen ver klaarde, op uitnoodiging van de Afdeeling Nederland van den Wereldbond van Kerken, de Stockholm-Commissie zich bereid de Ned. Herv. Kerk uit te noodigen om het initiatief te nemen, dat do maatschappelijke arbeid van het Wereldcongres van Stock holm in ons land door de Kerken te doen beginnen. Deze uitnoodiging werd aanvaard in de verwachting dat dit „tot zegen zou strekken van de gcheele Christelijke Kerk in Nederland en er een nieuwe tijd op deze wijze zou ingeluid worden, waarin de Ker ken een aandeel zouden nemen in de ver betering van sociale omstandigheden". Intusschen gaf Prof. Dr. II. Bouwman in een persartikel „Mijn afscheid" publieke ver antwoording van de principieels motieven, die hem deden besluiten zich terug te trek ken uit de actie van en voor genoemden Wereldbond. Om in het veelszins ontredderde volksle ven toch eenigermate waarschuwend en lei-' dend op te treden, organiseerden plaatselijk de Kerkeraden der Herv. Gemeenten bin nen Rotterdam lezingen op het gebied van „de verhoudingder geslachten", die groote belangstelling trokken. In Groningen wer den Kerkeraadslczingen gehouden, om de Gemeente voor te lichten hoe zij komen kan „van twijfel tot zekerheid". Verlevendiging van Kerkelijk besef mag gezien worden in de actie, die pas ontstond in de Nod. Hervormde Kerk, om te komen tot reorganisatie en daardoor het kerakter van belijdenis-Kerk meer werkelijkheid te doen worden. In een volgend artikel hopen we hierop terug te komen. Uit de Antirev. Partij. DE A.R.J.A. IN DE HOEKSCEE WAARD. Men schrijft ons: De door de hulpcentrale van de a r. kics- vereenigingen in dc Ilocksehe Waard inge stelde commissie, welke tot taak heeft de A.R.J.A. daar te helpen bevorderen, heeft in haar vergadering van 30 Dcc. jl. de mogelijk heden daartoe overwogen en een plan de campagne vastgesteld. Te 's Gravendeel, Oud Beijerland en Strijen zijn reeds clubs opgericht. Te Numansdorp is een vergevor derd stadium van voorbereiding bereikt. In minstens vijf andere dorpen zal voor IS Jan. a.8. contact gezocht worden met Jongeren organisaties en K.V. om tot oprichting te geraken. Als districtshoofd zal optreden dc heer J. de Jong Czn. te Greup, bij wien men even als bij den heer H. v. d. Berg te 's Graven deel, hoofdbestuurslid der A.R.J.A., inlich tingen kan bekomen en die zich beschikbaar stellen om doel en streven der A.R.J.A. te komen uiteenzetten. Daar men ook met Flak- kee contact heeft gekregen, zal de heer De Jon? voorloopig ook daarvoor als districts- hoof d -optreden. HILVERSUM. (V6i "R.O. 10 2 Tijd: ■l uramoroonmuziek. 34 AianK Rustpoos voor deu zender. 4.30- vo 11 de Binnenvaart. 7.45~Gramo Tijdsein. 8.01—9 Concert. 9—10.' ■richten. 10.15 Haar gezicht en hals waren afschuwelijk mager. Zij had nagenoeg alle hoop opgegeven. Uit Oost-lndie. VLIEGTUIG VERTROKKEN. BATAVIA, 1 Jan. (Aneta). Een vliegtuig van den regelmatigen veertiendaagschen luchtpostdienst is hedenmorgen om 6 uur 37 van het vliegveld Tjililitan opgestegen mot bestemming naar Nederland. Aan boord wordt 168 kilogram mail meegevoerd. BRAND IN RADIO-STATION. LANG-EILAND BIJ KRAKATAU, 1 Jan, (Aneta). Het radiostation der Koninklijke Marine benevens de woningen van het per soneel-zijn afgebrand. Onvoorzichtigheid is de oorzaak. 33 Opgenomen worden 36 plaatjes, genummerd van 1 tot 36. Als alle plaatjes afgedrukt zijn moet van alle tegelijk opgegeven worden uit welk boek ze afkomstig zijn. De deel name staat o]pen voor jon gens en meisjes (kinderen van abonné's) die niet ouder zijn dan 17 jaar. Er zijn zestig prijzen. We hooren van verschil lende zijden, dat velen nog druk aan't zoeken zijn. Want sommige plaatjes blijken minder bekend te zijn. Daarom besloten wij de tijd van inzending nog wat uit te stellen. De laat ste drie plaatjes worden opgenomen 6, 9 en 12 Januari. Tegen den laat- sten datum verschijnt nog wel nader bericht. Bekende merken in alle prijsklassen w.o. Groot, kou» Gr. Steinweg - Schietimaijer - Mannborg e.a. g""!"". FEUILLETON BONNA WIEGERS—GROENEVELT. (28 Haar man deed óók z'n best, kookte eieren, schonk haar melk, maar hij wou niets we- ten van dien angst, die soms over haar' kwam. Misschien had hij gelijk, dat 't niets dan zenuwen waren, maar sombere gedach ten rezen dan in haar moeie geest. „'■k Geloof niet, dat ik beleef, dat Henk Student wordt", had ze hem laatst geklaagd toen diie angst haar weer tegen gluurde. „Och kom", had hij korrelig gezegd, 't komt, omdat je vandaag weer moe bent De Volgende week heb je misschien 't gevoel, dat je wel tachtig wordt. Jij en Mies gaan *oo op en neer". „Maar 'k ben altijd moe", had ze nog ge tracht bij hem troost te vinden. „Neem dan een ei meer, en eet wat beter", Was alles, wat ze ontvangen had. Toen had ze 't uitgesniktZij, de zelfstandige, die altijd leiding gaf, hunkerde als 'n kind naar fctreelende steun....,K Aan Mies durfde ze eigenlijk niets te zeggen van die onberedeneerde angst, die er wel over tobben kon, maar straks met Paschcn misschien aam Thea. Die wist te troosten, en werd het luisteren niet moe. Dat scheen de sterke, die vam allen alles dragen kon, d'ie zelf nooit klaagde. Hoe aardiig kon ze ook praten met haar man, die meestal dn de kamer Weef, als zij er was't Ging andere alles nu zoo mooi Een mensoh hechtte zoo aan 't levenZe wou graag gezond zijn, om in 't geluk van haar kinderen zelf vreugde te vinden Maar ze kón toch ook wel sterker worden ze mócht toch niet zoo angstig zijn? Vertrouwen moest ze, want haar God had het altoos wèl gemaakt. Als als ze sterven moestEen paar tranen ontglipten aan heur gesloten oogen I-ïecre, dan gaat Gij toch mee. „Moeke, wat is er?" lei Mies bezorgd de hand op haar hoofd. Ze sloeg de oogen op. ..Znoals God het wil, is 't altijd goed, „Ja me"'- waamm v^cr* u „Och'k overdacht es, wat er zooal ge beurd is den laatsten tijdJij *erIoo. Piet met Thea 't gaat best met Hen», 'k zou zoo graag wat bij jullie blijven „Maar Moe Moe"Geschrokken zak te Mm»s on d'r kw«ön voor dsn davam neer. l „U. kan toch weer beter U hebt toch geen kwaal tJS'ee kind. wees nou kalm. In moeheid I kun je zoo somber denken trek j' er maar niks van an". „Zeg dat dam nóóit weer't is zoo vree- selijkLaat de dokter nog es komen". „Nee Mies, nu geen tranenJij bent toch óók wel es zwaarmoedigMaar 't is eigenlijk verkeerd va<n mij Kom, wat zul len Vader cn Henk wel denken Ben je ad klaar?" „Zult U me dèdelijk zeggen, als 't erger wordt? Zult U eerlijk tegen me wezen?", vroeg Mies met angstige oogen. Ze lag nog op de knieën, en hield Moeder met beide handen vast. Maar juffrouw de Warvxl dwong haar tot opstaan „Malle meid, zei ze, je kan tegen jou nu ook niks zeggen. Misschien, dat ik gauw weer beter ben. Laten we 't wat gezellig maken. Zon je die tulpen niet op dat tafel tje zetten." ,0 Moe"Met 'n zucht droogde Mies i af. .IJ deed me zoo schrikken. En nu moet U mij weer troosten, inplaats van ik U". „Welnee, we zijn beide weer opgewerkt Je moest Henk maar roepen, Vader zal zoo wel komen." Mies leunde moedeloos tegen de deurpost ,,'k Ben niks waard, om een ander te helpen, 'k denk altijd te veel aan mezelf." „Dat heb ilc nog niet gemerkt". „Dat ziet U niet, maar Gré is heel anders. hoe flink ze is. Zo schudt de kussens, legt de dekens goed, en als 't noodig is, wascht ze de kinderen ook neg. Ik zou 't niet dur ven 'k zou bang wezen, dat ze 't gebwan me vonden, of dat 't me veel te onhandig1 afging." „Gré heeft 't ook meer gedaan, 't Is een douiine'S dochter moet je denken". „Daair komt 't niet van" schudde ze verdrietig 't hoofd.. Gré leeft voor een ander". En overdacht ze stil 't zoe ken van je zelf sloot levensvreugde huiten. Dat had Thea eens gezegd. Toen deed ze de deux open cn zei met 'n droefgeestig lachje: „Mc Moet nog heel wat veranderen, eer 'k Bart z'n Vrouw kan worden. Maar 'k zal Henk roepen, daar komt Vader al." „Scheelt er weer wat an Mies?", vroeg die, toen ze allen in de kamer waren. „de gezicht staat zon strak". „Maar nu ontspant het weer". Ze lachte. „Mies is zum Hammei zu erfreutbegon Henk te ueclamecren. „Hou jij je* stil met je mondvol Duitsch", viel ze hem in de rede. ,,'k Heb meer geleerd, dan jij op ch Kweek. Moeder, wat eten we?" „Gestampte snijhoonen. jongen". „Heb 'k zin in. 'n Goecl endje worst'?" „Je zul je niet te beklagen hebben", meende Mies, die 't eten binnen bracht Ze vertelde aan tafel aardige dingen van katjes kende, maar er was geen enkele op school, bij Meester Hemmes, en als ai- vinger opgestoken. Toen herinnerde zo zich, les waar was, wat van dien man werd ver- de meisjes uit de hoogste hand- teld. mocht ze er blij oni zijn ook. Maar us „poesjes" had gezegd of 't Dijkhuis was bemind in 't dorp. Ilij gold digheid was geweest, dut wist voor iemand, waar je op aan kon. Z'n jong- ""^elk geval wou ze dienste dochtertje, dat ze handwerkles gaf, had delijke, open gezicht, 't Zon een wéiikk las c voor de ai ze niet naam es gebruiken „Kennen jullie dan poesjes?", had ze ge- j alle vraagd, en een klein vingertje was al te niet voorschijn gekomen. 1 cn „Jij Karei? en waar groeien ze dan „Als je ze ze wel", had t ventje gezegd, en ze had zich oogen, had vrouw Jansen zich uitgedrukt haast met goed kunnen houden om 't ver-En toen Meester Hemmes haar vroeg, hem trouwelijk-ernstige snuitje, waarmee hij es op te zoeken, omdat hij ziek waifiiad ze duig voor gevoeld. Was mocsr ze er lelijkst meisje lijken, als ze 't haar stijf naar achteren had getrokken losser jurkje droeg. n klceding was te wereldseh s maar goed voert, dan groeien vond Dijkhuis. Ze leek ook te wild in z'n l 't ventje gezegd, en ze had zich oogen, had vrouw Jansen zich uitgedrukt lvaar aan had gezien Henk verbelde 'n paar ondeugende streken van 't gym. en in vroolijke stemming ston den ze van tafel op. „Wanneer ga je weer naar Dijkhuis?", informeerde Vader. „Maandag, heb ik beloofd." „Zet dan 'n halsboord op je jurk1', ried Henk. „Mies moet gaan. Maar Meester vond, dat het jin'st zoo'm geschikte gelegenheid was, om toenadering te zoeken, en dat ze die niet voorbij mocht laten gaan. Toen had ze den vrachtrijder wat fruit moe laten nemen uit de stad. en was daar mee naar de bqerderij van Dijkhuis gefietst De Juffrouw, de Juffrouw had t Vader. Die Dijkhuis leek hem zoo kwaad «meisje, dat buiten speelde gejuicht nog niet, en Moeder stemde hem toe. j vrouw Dijkhuis was haar'tegemoet 'geko- „Als je es polka knipte, wat zei ic dan men. Dat was een verlichting geweest roeg Henk- I Dijkhuis zelf lag stil in z'n bed. Hij had „Dam kwam ik z n drempel niet. over leen beroerte gehad, en de Imkerkant van V™w Jansen had haar al gauw verte. I, z'71 lichaam was bijna geheel verlamd. »p 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1930 | | pagina 9