Jüirnwr (CViJterljr <£ourant
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
ONS BLAD
GRATIS
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
Uit de Pers.
va* meiibtofhe
Uit Oost-Indië
Rechtzaken.
ABONNEMENT»
Per kwartaalƒ3.25
(Bcschikkingskosten 0.15)
per week f 0.25.
Voor het Buitenland bij Weke-
lijksche zending „8.—
Bii 'igelijksehe zending
Alles bij vooruitbetaling
Losse nummers 5 cent
met Zondagsblad 7 cent
Zondagsblad niet nfznndeilijk verkrijgbaar
No 2230
Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 5893a
ZATERDAG 21 DECEMBER 1929
APVER-ENTIËN:
Van 1 tot 5 regels 1.17%
Like regel meer „0.22%
Ingez Mededct linger
van 1—5 regels „2.30
Elke regel meer a„0.45
Bu contract belangrijke korting.
Voor het bevragen aan het bureau
wordt berekend0.10
10e Jaarganq
WIE ZICH MET INGANG VAN 1 JANUARI A.S. ALS KWARTAAL-
LEZER OP
ABONNEERT, ONTVANGT DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJNENDE
NÜMI.IERS
ADRESSEN VAN NIEUWE LEZERS OP GEVEN AAN DE ADMINISTRATIE
1 JANUARI 1930
Evenals vorige jaren stelt de Admlnirtra
tie van de Nieuwe Leidsche Courant haa
lezers n de gelegenheid hun
aan elkander toe te roepen.
Met het oog op de tarieven der posterijen
is het verzenden van naamkaartjes bij de
jaarwisseling kostbaar en is dus het plaat
sen van een advertentie verreweg goed
kooper dan elke andere manier.
Bovendien is, opdat de kosten voor nie
mand een bezwaar beheeven te zijn, met
den prijs dezer annonces verre afgeweken
van de gewone tarieven.
Zij, die in het Nieuwjaarsnummer een
advertentie wenschen te plaatsen, gelieven
deze aan het bureau van ons blad, Breo
straat 123, op te geven.
De prijs is ƒ0.50 voor 1—5 regels, 8 regels
ƒ0.75. 10 regels ƒ1.—, tegen contante bota-
ling, of toezending van het bedrag in post
zegels, per postwissel of per giro. Lezers
van ons blad, wonende buiten Leiden, wor
den opmerkzaam gemaakt op dit lantste.
Tijdige opgave van de advertentie is zeer
gevvenscht.
DE ADMINISTRATIE.
Dit nummer bestaat uit VIER bladen
en het KERSTNUMMER van het
Zondagsblad.
NOG EENS VACCINATIE
EN VACCINATIEDWANG
n.
Op grond van vorige beschouwingen
achten wij het goed, dat men zich ont-
houde van al te haastige veroordeeling
van hen, die niet afkeerig staan tegen
over de vaccinatie, mits men open oog
heeft voor de daaraan verbonden geva
ren en bezwaren.
Evenmin vinden wij echter vrijmoe
digheid om deze medische behandeling
ondanks alles aan te prijzen en haar
aanwending als zedelijken plicht voor
te stellen. Bepaald bezwaar gevoelen
wij tegen een opzet om het volk als
volk immuun te willen maken. Daarin
kan zich toch een geest verraden, die
aan de menschelijke heerschappij een
som ereiniteit toeschrijft, welke haar
niet toekomt krachtens de beginselen,
die een Christen belijdt omtrent de sou-
vereiniteit Gods en de uitoefening van
gezag op aarde.
En het is onze overtuiging, dat het
gewetensbezwaar zich veeleer juist te
gen dien geest van menschelijke souve-
reiniteit over het leven keert ep dan
volkomen terecht. De wereld strijdt te
gen de ellende, die gevolg is van de zon
de, uit geheel andere motieven dan de
Christen in het geloof achter den Chris
tus den strijd aanbindt tegen zonde en
dood. Dit sluit ten slotte niet uit, dat
ook de Christen middellijk den strijd op
aarde voert, waartoe hij geestelijk
wordt geleid en gesterkt.
Tiet eenig juiste standpunt tegenover
de vaccinatie als medische handeling
achten wij een zoodanig, dat het vraag
stuk overlaat aan de medische weten
schap en liet vertrouwen, dat zij op de
menschen weet te winnen of niet te
winnen.
Dat wetenschappelijk gezag heeft zich
in deze zaak zelf te handhaven, zoo het
kan en dat zal het zeker niet, zoolang
zoo ernstige gevaren aan die bewerking
zijn verbonden. Wil iemand op het ge
zag van zjjn geneesheer doorgaande de
vaccinatie op zichzelf en zijn kinderen
toepassen, hij is daarvoor zelf verant
woordelijk. En, opdat hij zjjn verant-
Het eerste artikel stond in ons blad van
Zaterdag 14 December.
woordelijkheid ge/oele, mag het gevaar
niet worden bedekt of verbloemd.
Het wetenschappelijk gezag en het va-
1 derlijk gezag behoort te worden geëer
biedigd, opdat èn de medische weten
schap èn de ouders hun verantwoorde
lijkheid dragen.
Wil iemand vaccineeren, hij vacci-
neere. Heeft iemand bezwaar, hij ont-
houde zich.
Zoo naderen wij vanzelf het stuk van
den dwang der Overheid, welke daarin
bestaat, dat de wetgever geen kinderen
op de school (en geen personeel) toe
laat, tenzij zij gevaccineerd zijn en dat
die wetgever den plicht om de kinderen
onderwijs te doen geven voorschrijft,
waardoor velen dus, zij het ook indi
rect, tot vaccinatie worden gedwongen.
Wij achten dit een krenking van het
ouderlijk gezag, hetgeen te meer open
baar wordt door het gevaar. Immers
ware die dwang niet opgeschort, dan
moesten de ouders hun kind onderwer
pen aan een behandeling, die doodelijke
gevolgen kan hebben. De liefde en het
verantwoordelijkheidsgevoel der ouders
zouden daartegen in opstand komen.
En nu is het een feit, dat dit juist door
de doodelijke gevolgen wordt geïllus
treerd, maar dat ook de dwang tot een
gevaarlooze vaccinatie toch evenzeer
het ouderlijk gezag en de ouderlijke
verantwoordelijkheid aantast.
De Overheid, die zulke maatregelen
neemt, handelt daarin strijdig met Gods
ordinantiën, zoodat het antirevolutio
naire volk zich terecht daartegen verzet.
De Overheid neemt, zoo zij dwang
uitoefent, de verantwoordelijkheid voor
de vaccinatie en -haar gevolgen
zich. Ook daarin begaat zij een dwaling,
die door de soms doodelijke gevolgen
wordt in het licht gesteld. Immers zij
bedeelt dit wel niet, maar zij stelt zich
bloot aan het goddelijk oordeel, dat
bloedschuld op haar werpt, zoo zij een
doodelijke behandeling van haar onder
danen eischt. Dat onze regeering dit
niet wenscht en inziet, dat zij de ver
antwoordelijkheid in deze zaak niet kan'
dragen, bewijst haar beleid om den
dwang op te schorten. Alleen dit gaal
niet ver genoeg. Zij behoorde dien op te
heffen.
Er is nog een verkeerde verhouding.
De Overheid kwam zeker tot den maat
regel der vaccinatie op gezag der medi
sche wetenschap, want de Overheid me
dicineert niet. Zij deed dit te goeder
trouw en dacht op haar standpunt het
welzijn der natie te dienen. Met de ge
varen voor oogen, mag worden aange
nomen. zou zij tot zulk een dwang niet
zijn overgegaan.
De ontwikkeling der dingen brengt
nu echter aan het licht, dat de Over
heid een fout beging, daar zij zich toe-
betrouwde aan liet wetenschappelijk ge
zag, dat op zulk een vertrouwen niet
mocht aanspraak maken. Daardoor liep
zij in gevaar om met haar Overheids
gezag en verantwoordelijkheid het ge
zag der medische wetenschap, dat op
zichzelf zulk een. vertrouwen in deze
zaak niet waardig is, te dekken.
Ook in deze dingen wordt dus het an
tirevolutionaire standpunt gerecht
vaardigd, dat de verschillende levens
kringen met eigen gezag wil geëerbie
digd zien door de Overheid. Op de uit
oefening van dat gezag heeft dan de
Overheid haar waakzaam oog te doen
gaan.
Daarom wil het ons voorkomen, dat
wij beter doen het goed recht onzer be
ginselen te bepleiten, nu de omstandig
heden dat in zoo helder licht doen zien,
dan met allerlei groot gebaar de zaken
te vertroebelen, hetgeen links en rechts
geschiedt.
Het antirevolutionaire standpunt, dat
zich tegen den dwang zet en de vacci
natie aan het geweten wil overlaten
kon welhaast door niemand met kracht
van argumenten worden bestreden.
Tenslotte komen wij aan het gewe
tensbezwaar in dit verband. Als feit
staat vast, dat ook in andere landen,
waar men vaccineert, hef gewetensbe
zwaar daartegen protesteert. Dit feit
is niet zeldzaam en van groote beteeke-
nis, zoo zelfs, dat men een z.g. ongun-
stigen vaccinatietoestand van Engeland
meent te moeten toeschrijven aan de
gemakkelijkheid, waarmede men daar
voor het gewetensbezwaar wijkt.
Ook ten onzent wordt het gewetens
bezwaar naast medisch bezwaar thans
erkend. Vrijstelling van den indirecten
DE RIJKSWEER BIND T DE SKI'S ONDER
Op de hellingen van het Reuzengebergte houdt de Rijksweer de eerste ski-oefeningen. Zij
staan, helaas, stevig in de schoenen! Een reeks dolle buitelaars is, voor een buiten
staander wèl «oo interessant.
dwang wordt toegestaan, wanneer de
medici cm gezondheidsredenen van den
patiënt vaccinatie afraden en indie i
men gewetensbezwaar heeft om zijn
kind daaraan over te geven kan men
daarvan bevrijd worden, zoo men zij.i
Wetering, een hoofdartikel, waarin de
roonisch-katholieken wordt voorgehouden
verdraagzaamheid tegenover anderen en
nationale saamhoorigheid tc betrachten.
Het mooie van deze vermaning is, dat ze
zuiver positief is. Geen critiek op onver-
bezwaar onder eede verklaart. Op zich- draagzaamheid van anderen, maar louter
zelf is tegen deze voorwaarde nog wet aansporing om zelf niet onverdraagzaam
een en ander te zi
Wij vragen ons echter af, of het feit
dat tegen de vaccinatie gewetensbe
zwaar opkomt, de Overheid reeds niefc
bedachtzaam heeft te maken, of zij met
dwangoefening niet op een verkeerder
wet? is.
Ook deze vraag wordt beantwoord
te zijn.
„Het wordt tijd, zoo lezen we, dat wij met
breeder geopenden geest en mildheid onze
iandgencoten naderen, met wie mij dagelijks
zaken doen of samen arbeiden in kringen
van wetenschap en beschaving zoo goed als
in de nijverheid en openbare werken. Niet
alleen in leger en vloot, maar ook i:
door de gevaarlijke gevolgen, welke chj behartigen der algemeeenc belangen deelen
vaccinatie brengen kan. Neemt de Ove zij met ons de zorg, en de liefde voor het
heid die voor haar rekening, dan 1 f
dat, zooals wij <zeiden, voor God bloëu-
schuld op haar hoofd brengen.
Van uit den dwang gezien, zou da
beteekenen, dat de Overheid zich een
beschikking toeschrijft over het levei
der burgers, welke haar niet toekomt
dan in zooverre het recht over leven en
dood haar door God uitdrukkelijk is
gegeven. Tegen een opvatting van sou-
vereiniteit, welke daarboven uitgaat,
verzet zich het geweten en reeds om het
gevaar te mijden, dat de Overheid een
zoodanige heerschappij zich zou aanma
tigen, behoort zij zich te hoeden voor
zoo algemsene maatregelen van dwang
ten aanzien van een kunstbewerking tot
immuniseering van het volk tegen ziek
ten, die mogelijk epidemisch kunnen
worden.
De Overheid kan de verantwoorde
lijkheid niet op zich nemen, als zij een
onbekend aantal levens behoedt door
desuoods een ongekend doch kleiner ge
acht aantal op te offeren door een der-
gelijken maatregel als de vaccinatie.
Zulk een beschikking over het leven der
onderdanen kan een Christen niet ver
dedigen
Een andere vraag is, wat de Overheid
heelt te doen in tijden van nood, als
het nationaal bestaan acuut en heftig
woidt bedreigd, doch daarom gaat het
nie: bij het onderhavige vraagstuk. Ook
de instandhouding van een weermacht
is een voorzorg tegen de aanranding
van het nationale leven. Bij zulk eeu
aanranding zal me1"», als geen vreedzame
mitelen kunnen baten, een deel vat
het volk opofferen om het geheel te red
den tejwyl toch de Christen deze be-
scl ikking der Overheid recht acht vol
gens haar roeping om het leven des
volles te beschermen.
Gelet on al deze argumenten komen
wij dus tot de conclusie, dat de vacci
natie onder het wakend oog der Over
heid aan het gezag der medische weten
schap en haar organen en dus aan de
vrije maatschappij moet worden overge-
lati n.
Een iegelijk zij in zijn geweten ver
zekerd, of hij zal vaccineeren of niet en
daaibij zijn geloof behouden.
In geen geval ga men over tot eeïii
gen dwang, tenzij buitengewone omstan
digheden een ander standpunt recht
vaaidigen.
I. dien vaccinatie inderdaad immuni
seerl, zoo is iemand, die zich niet vac-
cinc-'-ren laat, geen gevaar voor den ge
vaccineerde en indien vaccinatie nie
immuniseert, waartoe zou men het dan
Het roomsch-kath. dagblad „De Tijd"
plaatste met een herinnering aan het voor
beeld van wijlen de aartsbisschop Van de
zelfde vaderland, waaróm blijven zij dan
zoo verre van ons staan?"
Het is in^eigen kringen nog niet zoo het
behoort te zijn, meent de schrijver en hij
vraagt zijn lezers:
„Waarom laten wij niet veel geblaas van
anti-papen en bewegingen van een weinig
schadelijke partijdrift eenvoudig betijen?
Waarom hebben wij nauwelijks aandacht
voor goede daden van anderen over?
Waarom lossen wij bepaalde incidenten niet
op met een beroep op het gezond verstand
en het geloof, dat Protestanten mét ons in
den verlossenden Heiland deelen?"
Dan worden anderen ten voorbeeld gesteld,
die met minder hulpmiddelen meer bereik
ten en de'schrijver concludeert:
„Indien wij diep beseffen, dat de bekee
ring van Nederland wacht op onze eigen
bekeering, dan zullen wij, meer dan tot
dusver, een houding van biddende en die
nende sympathie gaan aannemen jegens
onze medebewoners van het vaderland."
Het komt ons zoo voor, dat menig „pro
testant" goed zal doen deze „roomsche" ver
maning ernstig ter harte te nemen. Ook
al geldt voor de niet-anti papisten onder
hen, wat de „Tijd" schreef:
„Men dwong ons (vroeger) tot eenzelvig
heid onzer positie en het was noodzakelijk,
om onze actie op ons heginsel te herleiden,
en in eigen verecnigingen ons geloof toe te
rusten of te beveiligen tegen de gevaren van
het gemengde leven. Maar een beginsel
vaste organisatie van ons bestaan bcteekent
geen opsluiten van dit bestaan zelf."
Wij hebben die periode ook gekend en ons
gevoel zegt ons vaak, dat die actie vol strijd
en moeite veel mooier, veel bezielender was
dan de roeping van dezen tijd.
In zekeren zin misschien ook veel gemak
kelijker. Want bij veel tegenstand is voor
verflauwing de grenzen minder gevaar dan
wanneer men een „gevestigde positie" heeft
verkregen.
En toch blijft de eisch gelden: ten volle
waardeeren, wat anderen doen en samen
werking zoeken, waar 't mogelijk is; doch
immer met behoud van eigen beginsel.
worden, aangezien beiden uit denzelfden
wortel (de revolutie) opkomen.
Het bijgeloof moet door het geloof ge
grond op Gods Woord en uitgewerkt in
de Nederlandsche Geloofsbelijdenis be
streden worden, wil de actie niet in den
zandgrond van vertwijfeling doodloopen.
Zoo zal deze Dr. v. d. B. ook nu weer te
Gouda spreken over: „De vrouw en de
biechtstoel".
Voor nieuwsgierigen een goed onder
werp. In de eerste plaats zal de \raag
moeten worden gesteld of Dr. v. d. B.
van de starre ontkenning nog niet is
kunnen komen tot de bekenning dat de
mensch alléén door het geloof leven
kan.
Wat baat het ons of wij al met de
dwaalleer van Rome op de hoogte worden
gebracht, zonder dat het ware zielszali-
gende geloof ons nader wordt gebracht.
Dat geloof dat ons in en door de Hei-vor
ming werd teruggegeven, nadat het eeu
wenlang door Rome's menschelijke instel
lingen van zijn kracht was beroofd.
Neen, wanneer we het bijgeloof uit dat
ware geloof bestrijden dan zal het
voor ons zelf deze vrucht moeten opleve
ren, dat we het gereformeerd geloof, ons
onder stroomen bloeds geschonken, op nog
meerder prijs leeren stellen.
Donderdag in de Tweede Kamer der Sta
ten Generaal, opperde de heer Kersten be
zwaren tegen het laten optreden van Gere
formeerde legerpredikanten in een bijeen
komst, waar tevens moderne legerpredikan
ten optraden, zooals te Nijmegen is geschied.
Dit is de theorie, nu de practijk. In het
boek Rome-Dordt, uitgegeven ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan der Evangeli
sche Maatschappij, schreef de heer Kersten
een stukje en naast hem talrijke modernen
en vrijdenkers.
Op een vergadering van deze zelfde Evan
gelische Maatschappij traden naast elkaar
als sprekers op de heer Kersten en een mo
derne spreker.
Conclusie: De politiek is overal goed voor,
maar voor iemand, die beweert in de poli
tiek te zijn gegaan om de eerlijkheid te
dienen, is dit toch wel een sterk staaltje.
Als reeds meer gezegd, sterk in de negatie,
in 't afbreken, maar tot een opbouwen komt
het nog niet.
PRACTIJK EN THEORIE
VAN BIJGELOOF TOT ONGELOOF
Zi] stoelen op dcnzelfden wortel
Het is bekend dat in de Evangelische
Maatschappij menschen van verschillende
richting samenwerken om de Roomsche
overheersching te bekampen. Zoo treedt
ook onder de auspiciën van deze Maat
schappij Dr. van den Brink, de ex-pries
ter, op. Deze ex-priester is echter van het
bijgeloof tot volslagen ongeloof vervallen.
OFFICIEELE BERICHTEN
LID VOOGDIJRAAD ASSEN.
Bij Kon. besluit is benoemd tot lid i
LANDBOUW UITVOERWET.
Bij Kon. besluit is bepaald, dat ae landbouw-
uitvoenvet 1929 in werking treedt met ingang
van 1 Februari 1930.
ONDERSCHEIDING.
Benoemd zijn tot officier in de Kroonorde
van P,el<rië de majoor van den Generalm Staf
H. G. Ontrop en de majoor der Infanterie P.
Jes.sé, werkzaam onder de bevelen van den
Chef van den Generalen Staf.
KOLON. TENTOONSTELLING TE PARIJS.
Bij Kon. besluit zijn benoemd tot lid van de
Algemeene Commissie, ingesteld teD behoeve
van de deelneming van Ned.-Indië, Suriname
en Curasao aan de in 1931 te PSrijs te houden
internationale Koloriale Tentoonstelling: de
heer P. C. Adrian, directeur van de Ned.
Stoomvaart Mij. „Oceaan", mevr. de douair.
Jhr. O. J. B. van Beresteyn, geboren Tromp,
de heeren A. Bierens de Haan, oudste firmant
van Pakhuismeesteren van de Thee; Chr.
Ecuwens, directeur var. de Ned.-Ind. Mij. tot
voortzetting der zaken van der Linde cd Teves
en Stokvis en Zonen Ltd.; A. C. H. Horstmann,
directeur van de.. N.-I. Kol. Petroleum Mij.;
John J. Jacobscn, industriëel; G. H. Jiskoot,
lid der firma G. Harkema, makelaar in tabak,
Mr. B. H. A. var. Kreel, directeur van de Deli
Spoorweg Mij.; mevr. J. W. J. A. Barones van
Lrjr.den geborer. von Schmidt auf Altenstadt.
de heeren W. Ch. van Heutz, industrieel, Fd.
G. Schürmann, voorzitter van den Kon. Ned.
Midden standbon.j en A. G. Verbeek, voorzitter
van de Kamer van Koophandel en Fabrieken,
voor 's-Gravenhage.
VRAGEN VAN KAMERLEDEN
GOEDKOOPE TREINEN OP ZONDAG.
Het Tweede Kamerli d Duymaer van
Twist heeft den Minister van Waterstaat
gevraagd:
le Is het juist, dat op Zondag 8 Decem
ber een aantal extra-treinen van Amster
dam naar 's-Gravenhage hebben geloopen
tegen verlaagd tarief?
2e Zoo ja, hoe is deze handelwijze van
de spoorwegdirectie overeen te brengen mei
de uitdrukkelijke verklaring van den Mi
nster. afgelegd in de Tweede Kamer van
15 Novemher, dat het rijden van goedkcopo
treinen op Zondag door de Regeering zeker
niet mag worden uitgelokt, en dat. voor
zoover het plaats heeft, bevorderd zal wor
den, dat hieraan een einde komt?
RIJWIELPADEN LANGS DE RIJKS
STRAATWEGEN IN TWENTE.
Het Tweede Kamerlid Duymaer van
Twist heeft den Minister van Waterstaat de
volgende vragen gesteld:
Is het juist," dat het niet meer in de be
doeling van den Rijkswaterstaat ligt, de
rijwielpaden achter de boomrijen langs die
Rijksstraatwegen in Twente aan te leggen?
Acht de Minister het niet gewenscht en
noodzakelijk, dat langs de drukste Rijks
wegen in Twente de r'.: wiel paden afgesche-
den zijn van de autowegen?
Is het den Minister bekend, dat door het
gemis van behoorliikc riiwie-ltpaden gro.H
gevaar voor het veilig verkeer op den Rijks
weg Hengelo (O.)Enschede is ontstaan?
INGEZONDEN MEDEDEELING.
NOG STEEDS DE BESTE
UITBREIDINGSPLAN
HOOGEVEEN
PLANNEN EN TEEKENINGEN
TER INZAGE.
De Raad van Hoogeveen heeft vastgesteld
een uitbreidingsplan voor het westelijk deel
dezer gemeente, omvattende een oppervlak
te van 48.42.6S H.A., benevens een deel dat
gelegen is nabij het station en groot is
11.54.63 H.A.
Van deze gedeelten is respectievelijk be
stemd voor aanleg van straten en plantsoe
nen een oppervlakte van 16.15.35 en 3.3S
H.A., zoodat er overblijft een totaal van
32.27.33 en 8.16.40 H.A.
Deze plannen en teekeningon alsmede een
omschrijving van het plan zijn ter lezing
gelegd ten gemeentehuize en belanghebben
den en belangstellenden maken van deze
kostelooze inzage een veelvuldig gebruik.
BESMETTELIJKE ZIEKTENWET
HET ZIEKENHUI.» „BETHESDA" TE
HOOGEVEEN AANGEWEZEN.
De korten tijd in werking getreden nieu
we besmettelijke Ziektewet eischt, dat elke
gemeente al of niet in samenwerking met
andere gemeenten, de beschikking h -ft
over een gelegenheid voor verpleging van
besmettelijke zieken.
De Drentsche gemeenten zijn hiertoe door
den Inspecteur voor de Volksgezondheid in
twee groepen verdeeld, nl. een groep Assen
en een groen TTnngeveen. Voor de vernler'rig
van besmettelijke zieken in de barakken
van het ziekenhuis „Bethesda" aldaar zijn
aangewezen, behalve uiteraard de gemeente
Hoogeveen zelf: Coevorden, Dalen, Emmen,
Dwinge'o, Havclte, Meppel, Nneveen, <)os-
terhesselen. Ruinen. Ruinerwold, Schoone-
beek, Sleen, de Wijk.Zweeloo, Zuii'wolde
BESMETVERKLARING OPGEHEVEN.
Batavia, 20 Dec. (Aneta). De besmetver
klaring van Soerabaya met pest is met in
gang van 19 December opgeheven.
WINDHOOS.
Pckealongan 20 Dec. (Aneta). Uit Ban-
tang wordt gemeld dat het plaatsje is geteisr
terd door een windhoos. Er heerschte een
waar noodweer. Langs de hoofdweg zijn een
vijftal zware Asselboomen geveld. Hot ver
keer is gestremd. Licht- en telefoonlcidin-
gen zijn vernield. Woningen werden be
schadigd. De naburige kampongs hebben
aanmerkelijke schade bekomen. Het bestuur
en de Alg. Ned. Indische Electriciteits Mij.
hebben in samenwerking met de telefoon
dienst den gcheelen nacht gewerkt tot her
stel van de schade. Er zijn een 3-tal gewon
den doch geen dooden.
DE STRAFZAAK NOTARIS ROELOF VALK
Batavia, 20 Dcc. (Aneta). Naar wij verne
men heeft de Officier van Justitie vanmor
gen de dagvaarding tegen de notaris Roelof
Valk geteekend. Het totale bedrag dat de
dagvaarding vermeld is groot ongeveer
f 175.0000.
Nader wordt nog gemeld dat de beklaag
de ontkend oplichtingen te hebben treti1^
doch hij heeft bekend dat hij verduisterin
gen heeft gepleegd tot een bedrag van ruim
een ton.
In deze zaak zijn 44 getuigen opgeroepen.
De duur van de zitting wordt getaxeerd op
een 6-tal dagen. Het tpknrt in het faillis
sement beloopt ongeveer drie ton.
VRIJGESPROKEN.
Voor de Rechtbank te 's-Hertogenbosch werd
behandeld de zaak tegen den rijksveldwach
ter te Werkenda-m bhans te HaaksJbergen,
die op 2 Sept. 1929 te Werkendam een man
door een revolverschot op korten afstand
dermate verwondde, dat de getroffene twee
dagen later is overleden.
De rechtbank eischte vrijspraak.
OPLICHTING.
Voor de rechtbank te Middelburg werd
voortgezet de zaak tegen W. H. J., raadslid
te Oost- en West-Souburg, die verdacht wordt
een bejaard echtpaar te Aagtekerke voor een
belangrijk bedrag te heben opgelicht. Na het
verhoor van nog eenige getuigen persisteer»
de het O.M. bij zyn esch van 1M jaar ge-
gevangenisstraf.
De verdediger, mr. J. Adriaanse, vroeg bij
veroordeeling een voorwaardelijke straf.
Uitspraak 23 December.
De rechtbank te Middelburg heeft den 34-
jarige F. B. uit Goes wegens oplichting ver
oordeeld tot f 2500 boete subs, één maand
hechtenis.
De eisch luidde één maand gevangenisstraf.
WERKVERSCHAFFING.
Het Tweede Kamerlid I. H. J. Vos heeft
Hij was althans destijds aangesloten by l den Minister van B nnenlandsrho Zaken
de atheïstische vereeniging „De Dage- eenige vragen gesteld over de bestrijding
raad' en trad ook in hare vergaderingen fjer werkloosheid: waarop we tegelijk met
op. Wij voor ons meenen dat het bijge- Regeeringsantwoord, terug zullen ko-komstenbelasting tot
loof niet door het ongeloof bestreden kanlmeUi I straf veroordeeld.
BELASTINGONTDUIKING.
De rechtbank te Middelburg baeft den 54-
jarige landbouwer .T. J. v. d. B. ut Zonne-
onjuipte aangift» voor de in-
maand gevangenis-