DINSDAG 22 OCTOBER 1929
VIERDE BLAD PAG.
Schoolnieuws»
VEREEN. VAN CRR. ONDERWIJZERS.
Op de Hoofdbestuursvergadering zijn als
onderwerpen voor de Algemeene Vergadering
in 1930 te Nijmegen vastgesteld: 1. De Chris
telijke onderwijzer in het maatschappelijk
leven; 2. Da nieuwe stroomingen in het reken
onderwijs. De sprekers zijn voorloopig aange-
Mr. H. Bijloveld heeft, wegens verande
ring van levenspositie, zijn ontslag genomen
als rechtskundig adviseur der Vereeniging.
Er zal een nader onderzoek geschieden be
treffende da wenschelijkheid van deelneming
der Vereeniging aan de oprichting van Jeugd
herbergen.
Uitvoerig is gesproken over de te volgen
gedragslijn ten aanzien der salarisactie. De
normen, door de zeven organisaties een vorig
jaar ter kennis gebracht van de Centrale Com
missie voor Georg. Overleg, zullen richtsnoer
bljjven. Aangedrongen zal worden op hand
having van de rechten der Bijzondere Com
missie, om de salariëering der onderwijzers tot
een onderwerp van behandeling te mogen
maken, overeenkomstig het by de instelling
der Commissie door de regeering vastgestelde
reglement. Besproken is wat bij het streven
naar herstel der geschokte salarispositie den
voorrang verdient.
Besloten werd een audiëntie aan te vragen
bij den Minister van Onderwijs, teneinde
verschillende wenschen te bespreken.
ren jubileum.
De heer P. van Aalten, van Utrecht, getuigt
van deze organisatie in het „Corr.blad":
„Het Bewaarschoolonderwijs maakte den
laatsten tijd vele moeilijkheden door. Het geval
Utrecht is in dit opzicht welsprekend. Mede
door het werk van de jubileerende Vereeniging
worden echter de moeilijkheden aanvaard en
bestreden, zóó, dat by vermindering van ge
meentelijke zorg, eigen initiatief groeide en
de wagen in het spoor werd gehouden, terwyl
ieder déraillement vreesde.
Activiteit was en is het kenmerk van de
25-jarige. Dat vertelt het orgaan met zijn
ryken, vedzydigen inhoud, dat in 1912 in eigen
beheer kwam, dat vertellen <vok de examens,
die vaak, vooral in hun piactisch gedeelte,
ten voorbeeld worden gesteld aan onze onder»
wjjzers-examens.
EEN CHR. KWEEKSCHOOL TE EMMEN.
De Bond van Chr. Scholen In de gemeente
Emmen heeft een Commissie in het leven ge
roepen teneinde te trachten in die gemeente
een Christelyke Kweekschool voor onderwijzers
en onderwyzeressen tot stand te doen komen.
GOED VOORBEELD DOET GOED VOLGEN.
Het verdient lof, dat de commissie, die te
Eindhoven voor het onderwijzersexamen
examineerde in haar verslag (Bijv. No. 17
„Ned. Staatscrt", 1 October No. 191) strijdt
tegen germanismen, schrijft het „Hbl.". Men
leest nl. op blz. 9: „Vooral tengevolge van
gebrekkige woordenkennis kwamen niet zel
den Germanismen voor", (examen Duitsoh).
En onmiddellijk daarop:
„Engelsch. De subcommissie voor de En-
gelsohe taal moet constateeren, dat de ver
taling dit jaar minder goed gemaakt is dan
het vorige jaar. Meerdere passages van den
Engelschen tekst waren niet getrouw in het
Nederlandsch weergegeven. Meerdere woor
den waren óf niet, óf verkeerd vertaald".
We willen er deze subcommissie niet hard
over vallen, dat ze „constateeren" en „pas
sages" gebruikt, terwijl er woorden zijn, om
de bedoeling .getrouw in het Nederlandsch
weer te geven", maar wel, dat ze tweemalen
het leelijke germanisme „meerdere" in
plaats van vele, of verscheidene gebruikt.
En dat nog wel een subcommissie, die
voor taal examineert, terwijl een zustercom-
missie klaagt over germanismen.
Aan de taal in officieele stukken hapert,
zooals men weer ziet, nog wel een en ander.
DE MOORD VOOR DE OPENBARE SCHOOL
Nu de Socialisten besloten in de Iimburg-
sche Mijnstreek Bijzondere Scholen te stich
ten, waarvan dan gezegd wordt dat ze neu
traal zullen zijn, zal schier ieder benieuwd
heid toonen naar de kwaliteit van die neu
traliteit Of het werkelijk mogelijk is neu
traal te zijn, zal wel spoedig blijken. Im
mers 30 April en 1 Mei volgen vlug genoeg
op elkaar.
De heer J. Lens merkt nu ln de „Sch. m.
d. B." op, dat door het besluit der roode or
ganisaties ons goed recht van de Bijzondere
School wordt vastgesteld.
In theorie is de S.D.A.P. voorstander van
de pacificatie. Zoolang de Groninger motie
niet is ingetrokken, zal dit slecht anders
kunnen.
Maar treffen we onder de partijgangers
niet telkens aan, die in de practijk dat goed
recht beknibbelen?
Die vooral in de kleinere plaatsen dikwijls
een zielige houding aannemen tegenover de
Christelijke School?
Verwezenlijking dezer Limburgsche plan
nen zal ons nader brengen tot de bereiking
van het ideaal: De Bijzondere School regel,
de Openbare aanvulling.
Het (lib.) „Vaderland" ziet dat duidelijk
in. Het zet boven een artikel over deze
zaak niet minder dan het scnsationeele op
schrijft: „De Moord". Het wordt de moord
voor de Openbare School, van welk instituut,
bij vervulling van de plannen der stichting
in Zuid-Limburg niet heel veel zal over
blijven. Met belangstelling zullen we het
verloop dezer geschiedenis volgen.
CURSUSSEN-GEMEENTEADMINISTRATIE
Te Vlaardingen heeft de Voorzitter
van de afd. Zuid-Holland van den Ned. Bond
van Gemeenteambtenaren, de heer D. Fon-
lcert, van Oud-Beijerland, de Commissie van
Toezicht op den aldaar door die afdeeling
instandgehouden cursus, opleidende voor het
examen Gemeenteadministratie geïnstal
leerd. Deze Commissie bestaat uit de heeren:
Eisen, Burgemeester van Naaldwijk; Nieu-
wenhuisen, Secretaris van Maassluis; en de
Groot, Ontvanger van Vlaardingen. Bij deze
installatie waren o.m. aanwezig de heeren
Van Walsum, Burgemeester van Vlaardin
gen; De Boer, Secretaris van Hardinxveld,
secretaris der afdeeling; de heer Maronie,
voorzitter van de onderafd. de Maasstreek
van dezen Bond; en de leeraren van den cur
sus: Van der Linden, Ten Hoopen en Maat
te Vlaardingen.
De rede, waannee de heer Fonkert de com
missie installeerde, werd beantwoord na
mens de commissie, door den heer Nieuwen-
huisen, door den burgemeester van Vlaar-
gen en door den heer Van der Linden, di-
recteur-leeraar van den cursus.
Bopr (Ton) Gr
N'iezljl (Gcref. Kerk)
Siddeburen
S'.edum
W:lp (De)
Borsum (Nrd
Murmerwoudo
O L. V Pnrochie
f 21703 87
- 164 30
43.02
Texel (Kerkcoll.)
Leiderdorp
Pernla
Rozenburg:
R!Jowijk (ZH.)
Strijen
N'leuwerkerk (Z.)
Sleouwijk
ring door een collecte ln de Gere
:n door een collecte ln de Ge
24.13. Te Bloemendaal was ln
Transport ran lijst 7
Munnekezljl
Opende
beek (Kerkcoll.)
De Bilt
Nieuwer-;
Hoofddori
Albla:
- 138.00
- 380
- 195.25
75
- 101.48
61.00
- 194 83
72 50
- 145.50
83 CO
30 G6
- 665.20
- 140 82
- 328.40
- 213 80
- 231
rer.dijk <N. Br.)
Totaal van 200 Loc. comf 30384 38
Te Oudega .(W.) waa ln 1928 de collecte niet
Mr. J. J. HANGELBROUK.
adj.-secr. van de Unie
v.Een üchool met den Bijbel".
DE L1CHTWEEK TE AMSTERDAM
Tijdens de Edison-liclitweek staat Amster
dam in het teeken van schitterende illumi
natie en daar duizenden uit de provincie
zeker in do komende dagen eens een kijkje
in de hoofdstad zullen gaan nemen, is het
voor hen wellicht practisch aan de hand
van bijgaand kaartje na te gaan welken
weg men het best kan volgen, om de meest
interessante punten te bezichtigen. Van het
Centraal Station leidt de weg als vanzelf
langs het verlichte Damrak naar den Dam,
waar des avonds het Edison-monument de
Paleiskoepel en het raam der Nieuwe Kerk
in feërieke verlichting prijken. Ook het oude
postkantoor achter het Paleis is in de ver
lichting opgenomen.
Dan gaat de weg langs Kalverstraat naar
de Munt, waar de toren in een zee van
lichtjes is. Terugkeercnd langs Singel naar
Koningsplein en Leidschestraat ziet men het
monument in het Leidsche boschje. Verder
de stad doorgaande langs Stadhouderekade
bereikt men het Frederiksplein, waar "de
fontein verlicht is.
Verdere bezienswaardigheden zijn de Wes
tertoren, Station Wees perpoort, Rembrandt-
monument, Stadsschouwburg (Leidsche-
plein), Waag, Oudekerktoren Zuiderkerkto
ren, Montelbaanstoren, Heerengracht van
Leidschestraat tot Vijzelstraat, bruggen Leid
sohestraat, Weteringplantsoen en verder
vele interessante buitenwijken.
UIT HET SOCIALE LEVEN.
UIT HET SCHILDERSBEDRIJF.
Staking te Amer3iooit.
Onder de schilders der gemeentewoningen
naast de Israëlitische begraafplaats te
Amersfoort is een staking uitgebroken, om
dat zij in plaats van f 40 f 53 per woning
wenschen.
UIT HET BAKKERSBEDRIJF.
De arbeidswet in vragen en ant
woorden. Een bijzonder verdien
stelijk werk.
De heer J. Z. Kannegleter, secretaris
van den Ned. Centralen Bond van Christe
lijke arbeiders in de bedrijven van voedings
en genotmiddelen (N.C.V.G.B.) heeft een
goed werk gedaan, door allen, die werkzaam
zijn in het bakkersbedrijf, zoo patroons als
gezellen, wegwijs te maken in den aoolhof
van bepalingen van de Arbeidswet 1929, die
op het broodbakkersbedrijf van toepassing
zijn.
Zooals de heer Zaalberg, directeur-ge
neraal van Arbeid in zijn voorwoord terecht
opmerkt, is het voor een leek geen doen
om al die bepalingen op het eerste gezicht
te verstaan. En toch is het zoo gewensr.lvt
dat zij, die in eenig bedrijf werkzaam zijn,
zich op de hoogte stellen en houden van de
voor het bedrijf geldende bepalingen. Dat
bevordert niet alleen de naleving dier be
palingen, maar ook een doeltreffende voor
lichting uit het bedrijf bij het aanvangen
van verbeteringen in die voorschriften, die
telkens weer noodig zijn als gevolg van de
veranderingen die in de wijze van bedrijfs
voering optreden.
Allen hebben alzoo groot belang bij het
geen wettelijk wordt voorgeschreven. Van
daar dat we zeiden: De heer Kannogicter
heeft een goed werk gedaan. Overzichtelijk
en voor een ieder bevattelijk heeft hij de
omvangrijke stof verwerkt in een 65-tal vra
gen en antwoorden, terwijl een register ach
terin het opzoeken en naslaan van verschil
lende kwesties zeer vergemakkelijkt. We
kunnen dan ook niet beter doen clan ieder,
die met de bakkerij te maken heeft, aan
raden, zich dit boekje aan te schaffen. Het
kost slechts een kwartjel Men zal er groot
gemak van hebben.
We zijn er zeker van dat de koopers heel
dankbaar er telkens weer gebruik van zul
len maken. En we twijfelen niet, of het zal
zijn weg wel vinden.
Gemengd Nieuws.
KINDERVERLAMMING
Te Roosendaal (N.-Br.) in het gezin van
de familie H. is een geval van kinderverlam
ming geconstateerd. De kleine werd onmid
dellyk per auto naar het ziekenhuis ter ver
pleging overgebracht waar het kind echter
is overleden.
DOODELIJK SPEL
Het vierjarig meisje van den kleermaker
R. F. te Buitenpost (Fr) dat spelend den
straatweg overstak, werd daarbij door een
auto uit Arum gegrepen en kwam onder de
wielen terecht
De kleine is aan de gevolgen bezweken.
KINDERVERLAMMING.
Een der beide kinderen, een tweeling van
ongeveer twee jaren, der mijnwerkersfamilie
IA, te Bleijerheide (L.), die lydende waren
aan kinderverlamming en verpleegd werden in
een ziekenhuis te Aken, is overleuen.
VERDRONKEN.
Te Bellingwolde (Gr.) is de 34-jarige ge
huwde landbouwer Zwiers verdronken.
Te Schoonoord (Dr.) is het 3-jarig zoontje
van Van Peer verdronken.
BRANDEN
Te Bamvledder bij Ter Apel (Gr) is het
pakhuis met den ganschen voorraad en een
vrachtauto alles van den groentenhandelaar
H Seip, een prooi der vlammen geworden
Verzekering dekt de schade.
Te Leeuwarden brandde de woning van
E. de Jong ln de Wolvesteeg by de Nieuuw-
stad geheel af. Weinig werd gered. Verzeke
ring dekt de schade
BEROUW OF VREEST,
De vorige week werd een zekere R. te
Rinsumageest (Fr) f 1000 ontstolen. De poli
tie vermoedde wie de dader was maar verder
onderzoek was niet noodfg daar op een mor
gen een portefeuille met genoemd bedrag
onder hefc raam van de woning van R. lag.
KEIZERLIJK GESCHENK.
Voor den te houden bazar voor de Chr.
bewaarschool te Pynacker is een schitterende
vaas ontvangen van den ex-keizer van
Duitschland.
EET FRAMBOZEN!
BIETEN ALS VEEVOEDER.
e weidestreken van Friesland, in de
Rechtzaken.
HOOGE RAAD
De advocaat-generaal bij den Hoogen
Raad, mr. Bc&ier, heeft geconcludeerd tot
vernietiging van een arrest van het Gerechts
hof te Arnhem, waarbij M. F. E. in hooger
beroep was veroordeeld tot een gevangenis
straf van 4 maanden wegens het toebrengen
aan een veldwachter te Doetinchem van
eenige messteken, en tot verwijzing van de
zaak naar een ander Hof. Arrest IS Novem
ber.
HELING VAN SUIKER
De Hooge Raad verwierp heden het cas
satie-beroep van J. S., die in hooger beroep
door het Gerechtshof te 's-Gravenhage was
veroordeeld tot 6 maanden gevangenisstraf
wegens heling van suiker in het tijdvak
van 1 September 19261 Juni 1928.
LICHAMELIJKE OEFENING
VOETBAL
SPORT EN ALASThIM.
In de (neutrale) Haagsche Voetbalbond
is een heel conflict gerezen over de Alastrim
In dezen Bond zijn ook eenige Deutsche ver
eenigingen opgenomen en nu waren er
Haagsche vereenigingen, die in verband met
de te Delft heerschende ziekte voorloopig
niet tegen de Delftsche Vereenigingen
wenschten te spelen en een maand uitstel
vroegen van de competitiewedstrijden.
Het bestuur stond hier afwijzend tegen
over en wenschte de competitiebelangen voor
te laten gaan, daar het den ernst van den
toestand niet inzag.
In een speciale vergadering ls over dit
punt heftig gestreden. Het bestuursvoorstel
is ten slotte met 117 tegen 115 stemmen
aangenomen.
ZEVENDE LUSTRUM A.V.B.
De Amsterdamsche Voetbal Bond heeft
Zaterdag op een receptie het zevende lustrum
herdacht. Door een commissie uit de ver
eenigingen is het bestuur een haard en een
bedrag aan geld overhandigd voor het aan-
koopen van een archiefkast. Op de receptie
hebben voorts verschillende vooraanstaande
personen den Bond gecomplimenteerd. De
voorzitter, de heer Gosschalk heeft bedankt
EEN WEDSTRIJD BIJ KUNSTLICHT,
Ter gelegenheid van de Edison lichtweek
te Amsterdam zal op Woensdag a.s, des
avonds een voetbalwedstrijd worden ge
speeld tusschen het fahriekselftal van Phi
lips en een Amsterdamsche combinatie.
Het Stadion-veld zal voor die gelegenheid
op kunstmatige wijze worden verlicht
GYMNASTIEK
HET BONDSFEEST 1930.
Gelijk wij reeds eerder hebben meegedeeld
zal D. V. in het volgend voorjaar het vijf
jarig Bondsfeest van het N.C.G.V. te Den
Haag worden gehouden, waarmee dan te
vens het 20-jarig bestaan zal worden her
dacht
De jubileerende vereeniging Oranje Nas
sau zou de voorbereidingen voor de vrij om
vangrijke organisatie treffen. Het bleek
echter aanvankelijk niet wel mogelijk als
naar gewoonte de demonstraties te doen
houden op Tweeden Pinksterdag, daar geen
zalen en velden beschikbaar waren. Men
heeft toen getracht op tweeden Paaschdag 't
feest te doen doorgaan en per referendum
hebben de aangesloten vereenigingen hier
aan hun toestemming gegeven.
Naar wij thans vernemen is lvet echter vrij
zeker, dat de wedstrijden op Tweeden
Paaschdag niet zullen doorgaan en zijn in
middels maatregelen getroffen om het
Bondsfeest toch op Tweeden Pinksterdag te
Den Haag te doen houden.
De demonstraties zouden dan worden ge-
Houden op het terrein van de vereen. A.D.O.
terwijl bij ongunstig weer de wedstrijden in
de scholen in de omgeving zouden moeten
worden gehouden.
CHRISTUS C0NS0LAT0R
Onder bovensta an den titel geeft de welbe
kende Pniël-redacteur, Dr. J. H. Gunning
J.Hzn., een nieuw werk uit, dat niet minder
dan vijf deelen zal bevatten, elk van pl.m.
200 bladzijden. Op het oogenblik zijn er drie
deelen verschenen, terwijl de andere twee
spoedig zullen volgen.
Dr. Gunning is een bijzonder mensch. Ge
kunt het op een gegeven oogenblik niet mei
hem eens zijn, maar boos worden op hem is
onmogelijk.
Voor een groot deel is dat zeker hieruit te
verklaren, dat men bij het lezen van zijn
boeken of Pniël-artikelen altijd onder den
indruk en de bekoring komt van zijn inne
mende persoonlijkheid, die immer zoekt
naar wat hem met andere Christenen samen
bindt en liefst stilzwijgend voorbijgaat, wat
hem van mede-Christenen zou kunnen schei
den.
Hij is nooit bezig om kerkmuren zoo hoog
mogelijk op te trekken, maar altijd rekt hij
zich uit om over de muren heen te zien en
broeders en zusters aan tien anderen kant
de hand te reiken.
Wat is het toch heerlijk, dat God aan elk
Zijner dienaren een bijzondere gave schenkt
Strijdvaardige naturen zijn ongetwijfeld noo
dig in de Kerk des Heeren. maar strijd
lustige richten vaak schade aan.
In den weg van strijd is juist de in de Schrift
geopenbaarde waarheid dieper ingedacht
en in haar vollen rijkdom voor de praktijk
van het Christelijk leven naar voren ge
bracht. Strijdvaardigheid is soms noodzake
lijk, maar zij moet vrucht zijn van de diep
ste overtuiging, dat de nood ons opgelegd is.
Dan wordt het strijden met een teeder en
weenend hart. Die strijd draagt heerlijke
vrucht voor het Koninkrijk Gods.
Maar strijdlust geeft helaas, bij den voor
vechter en zijn volgelingen een heet hoofd
en een koud hart.
En laten we hot maar eerlijk bekennen,
we zijn dikwerf onevenwichtige menschen.
Wij strijden uit overtuiging, maar beginnen
ongemerkt schik te krijgen in het slaags ra
ken met onze tegenstanders, zelfs al zijn wc
in de diepste levensovertuigihg éón met hen.
Is het dan niet uitnemend to achten, dat
God ons in Dr. Gunning een man geeft, die
misschien zelf ook wel eens wat eenzijdig is,
maar niettemin ons als een kostelijk tegen
wicht kan dienen?
En dat te meer. nu we ln een tijd leven,
waarin algemeen geklaagd wordt over gees
telijke inzinking en weinig blijde geloofs
zekerheid.
Ik denk op 't oogenblik aan de welbeken
de geschiedenis van Maria en Martha. Mar
tha bekommerde zich over vele dingen. En
die vele dingen waren allerminst verkeerd
te achten. Het ware te wenschen, dat de vele
dingen, waarover wij ons menigmaal bekom
meren, nog maar behoorden tot die, welke
Martha geheel in beslag namen. Zij was al
thans nog bezig met veel dienens, om Jezus
een zoo aangenaam mogelijke ontvangst te
bereiden. Haar „vele dingen" stonden nog in
rechtstreeksch verband met ha^r liefde tot
den Heiland. En onze „vele dingen" staan
dikwerf zeer ver Af van den dienst, des Hee
ren. Hoe is het dan dringend noodig, dat tot
ons de vermaning doordringt: „Eón ding is
noodig".
Welnu, Dr. Gunning bezit de gave, om op
teedere wijze u daaraan te herinneren. Hij
laat u den rijkdom zien van het Christelijk
leven, dat alleen in de geloofsgemeenschap
met den levenden en dierbaren Heiland kan
groeien en bloeien.
En wat hem zoo aantrekkelijk maakt voor
ons Christenvolk, is zijn blijmoedig geloofs
leven. Zeker, ook hij treurt over eigen zonde
en over zooveel geestelijke matheid en dor
heid bij anderen. Maar hij vast naar den re
gel van onzen Heiland met gezalfd hoofd en
gewasschen aangezicht.
En allerminst ijvert hij voor oen klooster
leven. dat zich onttrekt aan de wereld. Hij
staat op hoogen leeftijd met beide voeten
nog in het volle rijke menschenleven.
Al zijn geschriften wijzen ons op de dure
roeping, om i n de wereld te zijn zonder van
do wereld te worden, gelijk Otto Frunckc
het eens zoo treffend gezegd heeft: „Het
schip hoort in het water, maar het water
niet in het schip. Zoo hoort een Christen in
de wereld, maar de wereld niet in den Chris
ten".
En nog heb ik niet genoemd de diepste
oorzaak, waardoor Dr. Gunning zoo'n ruime
plaats heeft in het hart van ons Christen
volk. De Genestet heeft eens gezongen van
een prediker, hoog in de lucht, die feitelijk
geen woord had voor de mensehen beneden
hem. Maar hoe geheel anders is het met on
zen Dr. Gunning. Hij staat, naar ik meen,
niet veel meer op den preekstoel, doch al
stond hij er nog eiken Zondag op, dan geloof
ik, dat zijn hoorders oer het gevoel hadden,
dat hij vlak naast hen zat, dan dat hij ver
van hen af op een hoogen preekstoel stond.
I Hij zegt niet in den trcure, dat hij een
mensch is van gelijke beweging als gij, hij
,i herhaalt niet tot in het oneindige, dat hij
een zondaar is als gij, maar ge voelt het als
bij intuïtie, dat in hem iemand spreekt, die
zich klein en onwaardig kent voor God.
En zie, dat schept een sfeer van vertrou
welijkheid, waardoor de allereenvoudigste
moed schept, om dezen zieleherder te raad
plegen, wanneer hij in geestelijke moeilijk
heden verkeert, wanneer zonden of zorgen
hem kwellen.
In het zakenleven geldt wel de regel, dat
de Directie groote lijnen moet trekken, maar
op het terrein van het godsdienstig leven
gaat die regel niet op. Wie op geestelijk erf
als zieleherder leiding moet geven, moet
juist den enkeling in het. oog vatten, zooals
de Heiland ons leert in de gelijkenis van het
verloren schaap.
Den enkeling in het oog vatten, dat doet
Dr. Gunning zoo treffend in zijn nieuwe
werk, getiteld: „Christus Consalator".
Laat ik u iets van dit werk mogen vertel
len. 't Is geen boek, dat ge achtereen kunt
uitlezen. Het bevat honderden zeer korte
stukjes, voor een groot deel eigen werk.
voor een klein deel overgenomen van ande
ren.
Het eerste deel heet „Mozaïek". Het geeft
u 1000 korte stukjes, welke bijkans wel
spreuken genoemd kunnen worden. Ze be
vatten kostelijke vertroosting voor het neer-
gebogen hart, dat zucht onder het levens
kruis. Wat zegt Dr. G. treffend: „Geloof en
kruis zijn onafscheidelijk. Het kruis in het
louterend vuur voor het geloof, en het geloof
is het licht, dat valt op het kruis".
Niet minder geven ze uitnemende wenken
voor het z.g. alledaagsche leven. Wat is er
eigenlijk alledaagsch te noemen, wanneer
wij het loven bezien in eeuwigheidslicht?
Soms zijn die wenken niet van humor ont
bloot. Ik denk b.v. aan dat leuke steentje in
deze schoone mozaiek: „In veel monden
slaan valsche tanden. Als dat nu maar het
eenige valsche in die monden was". Of een
ander steentje: „Er wordt meer vergeving
gevraagd als men iemand op de teenen, dan
als men hom op het hart heeft getrapt". Mij
dunkt, deze enkele steentjes geven wel eeni-
gen indruk van de gansche mozaiek, door
Dr. Gunning samengesteld.
Verder vindt u in dit eerste deel enkele
gebeden voor kranken. Mij dunkt, hoe ver
tolken ze, wat er leeft in het hart onze zie
ken, die den weg kennen tot den Christus
Consolator. Wat munten zo uit door kinder
lijken eemnud. Ah liet nmt waar is, dat
eenvoud het kenmerk van het ware is, dan
is het zeker wel in ons gebedsleven. En zou
den wij vergeten te noemen die versjes, wel
ke bijeengebracht zijn onder den titel „Heim-
weeklanken"? Laten ze alle dichterlijk niet
even hoog staan, wel vertolken ze alle het
verlangen naar Jezus en de volle aanschou
wing van Zijn Heil in het hemelsche vader
land.
Het tweede deel draagt tot titel: „Sursum
Corda", d. w. z. „de harten omhoog".
Dr. Gunning begint in dit deel een reeks
Schriftuurplaatsen uit te schrijven, waarin
gesproken wordt over het bestaan van het
lijden, den oorsprong van het lijden en het
doel van het lijden.
Wat geldt van ons menigmaal, dat wij
moeilijke vertroosters zijn voor anderen, die
in lijden en druk verkeeren! En hoe blijkt
het dan helaasl dat wij, in weerwil van al
ons Bijbellezen, nog zoo weinig den Bijbel
kennen als een geestelijke apotheek.
Slechts die eenvoudige opsomming van
Bijbelteksten door Dr. Gunning brengt u on
der den indruk van den rijkdom van troost
der H. S. in dagen van smart, tegenover de
armoede der wereld. Of laat ik het u zeggen
mogen in de 'eigen woorden van Dr. Gun
ning: „De wereld is als Absaloms muilezel:
wanneer wij haar het meest noodig hebben,
laat zij ons aan de eiken hangen".
Maar niet minder zijn de talrijke korte
stukjes, welke in dit deel volgen, pakkend en
treffend. I-loe kunnen ze onder Gods zegen
de harten opwaarts heffen, die zoo menig
werf verstrikt zaten in de dingen dezer
aarde.
Wat ons vooral trof, dat ls de rijke op
merkzaamheid van den schr. Wanneer Dr.
G. wandelt langs het strand, dwaalt in een
bosch, klimt op de hergen, vertoeft in een
vallei, overal vangt hij de sprake op van
den Christus-Consolttor.
Zoo moet hot ook zijn in ons leven als
Christen. Wanneer inderdaad Christus in
ons gestalte krijgt, dan heeft de natuur
rondom ons bij het licht van Gods Woord
zooveel te zeggen tot onze vertroosting en
onderwijzing. Onze Heiland verstond de taal
der musschen, de sprake der leliën op het
veld, de beteekenis van den wijnstok tegen
de glooiing der bergen.
Het derde deel is getiteld: „In de Smelt
kroes". Eerst wordt erin gehandeld over het
lijden in het algemeen, dan over de ver
schillende vormen en openbaringen van het
lijden. Familieleed, huiselijk leed, verborgen
lijden, de angst en het lijden bij een opera
tie, het leed van gebrekkigen, het lijden van
hen, die zuchten onder de aanvechtingen
van Satan, schier niets is vergeten.
En altijd vindt dc Schr. gelegenheid te
wijzen op den Christus der Schriften, bij
Wien troost is tegen elke smart.
Terwijl wij dit neerschrijven, hebben wij
spijt over de door ons gebruikte uitdruk
king, dat Dr. G. handelt over het lijden
in het algemeen enz. Dat woord is veel te
koud. Het doet u denken aan een dor be
toog. En in dagen van smart is niets onaan
genamer, dan wat men zou kunnen noemen
een streng logisch betoog.
Neen, Dr. G. handelt niet over die on
derwerpen, hij leeft met u mee, het is alsof
hij naast u zit, uw hand omklemt en toe
fluistert: Zie naar boven, zie naar uw Hei
land. Jezus verstaat u zelfs in al uw menig
maal door anderen onbegrepen lijden.
Het vierde en vijfde deel is nog niet ver
schenen. In het vierde deel, getiteld „Voor
kranken", zyllcn brieVen opgenomen wor
den, door Dr. G. in Pniël aan zijn kranke
lezers geschreven, terwijl het vijfde deel on
der den titel „Naar Huis" zal spreken over
den dood en het sterven, zooals de Christus
Vertrooster ons dien donkeren doorgang ten
leven leert beschouwen.
Zou er voor zulk een werk in onzen ge-
jaagden tijd nog plaats zijn? Zal het nog af
trek vinden? Wij hopen van ja.
Wat komen wij toch weinig, als de verlo
ren zoon, tot ons zelvcn. In stoffelijk opzicht
denken wc genoeg, dikwerf te veel aan ons
zelf. Maar in het geestelijke vergeten wij ons
zelf maar al te veel.
Als éón ding duidelijk blijkt, in het werk
van Dr. Gunning, dan is het zeker wel dit,
dat wie in waarheid tot zichzelf komt, geen
geestelijke egoïst wordt, maar integendeel
ruim van hart wordt voor anderen.
Leg dit boek neer op het rustbed van den
zieke, laat de man van wetenschap het op
zijn studeerkamer een plaatsje dicht bij de
hand geven, laat de huismoedor het in de
enkele rustige oogenblikken, die zij heeft, ter
hand nemen en laat vooral de zakenman het
niet ongelezen laten.
Zaken doen is niet uitgesloten van de rij
dor goddelijke beroepen, maar het brengt
ontzettende gevaren mee voor het geestelijk
leven.
De handwerksman kan 's avonds zijn werk
vrij gemakkelijk vergeten. Voor de huismoe
der is het moeilijker om eens een oogenblik
niet te denken aan de huishoudelijke zorgen,
maar voor den zakenman is het schier on
mogelijk om zijn zaken in zijn gedachten-
wereld op zij te zetten. Hij staat er mee op
en gaat er mee naar bed.
Neemt er dan een oogenblik voor, om een
heel kort stukje in dit groote en grootsche
werk te lezen. De pakkende stijl, do warme
bezieling, en het kindcrlijk-naicve van deze
veelkleurige pennevruchten, die geweld zijn
uit een hart, dat leeft uit het geloof, blij is
in de hoop en vurig is in de liefde tot Chris
tus, zij kunnen een middel ia Gods handj
zijn, om ons te bewaren, dat wij niet gera
ken in een overvloed van bange zorgen of
misschien ook wel van overmatige stoffelijks
weelde, waarin wij geestelijk verdrinken.
En het zij ons vergund ten slotte nog even
op te merken, dat Dr. Gunning, gelijk in al
zijn werken, zoo ook in dit pas verschenen
boek, voor onze Chr. pers geheel ongemerkt
veel te zeggen heeft.
Dr. Gunning spreekt zoo gaarne van de
„Una Sancta", van de ééne heilige, algemce-
ne Christelijke Kerk. Ps. 119 32 (berijmd)
is als uit zijn hart gegrepen. Hij weet zich
door genade een vriend en metgezel van al
len, die Gods naam ootmoedig vreezen. Datr-
om doet het hem zoo innig leed, dat kerke
lijke muren soms een scheiding veroorzaken
tusschen de belijders van onzen Heere Jezus
Christus als den eenigen Zaligmaker en dat
nog wel op terreinen, waar fdit (allerminst
noodig was.
Naar ons persoonlijk inzicht slaat Dr. Gun
ning het „dogma" wel eens wat erg laag aan
en heeft zijn beschouwing over wat wij ge
woon zijn te noemen „kerkelijk besef' niet
onze volkomen instemming.
Maar toch zijn we dankbaar, dat God ons
een man heeft gegeven als Dr. Gunning, die
onvermoeid ons wijst op wat alle Christus-
belijders vereenigt. En wij hopen, dat bij
voortduur onze Christelijke dagbladpers aan
dat schoone ideaal moge medewerken. Hier
is een terrein, waarop kerkelijke muren
geen scheiding behoeven te brengen.
Dr. G. is en blijft bij alles een nuchter
man. Zoo trof het ons. dat hij in dit nieuw
ste werk spreekt van het huiselijk leed, dat
veroorzaakt wordt door een gemengd huwe
lijk. En hij wijst daarbij op ongewenschte
verhoudingen in het gezin, wanneer er tus
schen de gehuwden kerkelijk verschil is
zelfs bij eenheid vaa levensovertuiging, als
b.v. de man goed-Gereformecrd, en de vrouw
goed-Hervormd is.
Het is/er dus verre bij hom vandaan, dat
hij het oog wil sluiten voor dc werkelijk
heid van het leven.
Maar laat er toch samenwerking zijn op
elk terrein, waar dit mogelijk is. F.n op h<*t
breede terrein van de Chr. dagbladpers is
samenwerking mogelijk en noodzakehik.
I.n juist, omdat de Chr. dagbladpers het
rijke, volle menschenleven omvat, heeft zij
met waardcerir.g te gewagen van eiken ar
beid, welke bedoelt onze Christenmcnschen
e bewaren voor den invloed der wereld bui
ten God.
Zóó bezien wij dit boek van Dr. Gunning.