VRIJDAG 18 OCTOBER 1929 TWEEDE BLAD PAG. 6 STADSNIEUWS VAN HET STADHUIS KOSTELOOZE INENTING TEGEN POKEEN. Burgemeester en Wethouders van Lelden brengen ter kennis van belanghebbenden, dat de gelegenheid tot vaccinatie van kinderen die nog niet zijn ingeënt, in het Instituut voor Preventieve Geneeskunde (Boerhaavd- straat) en tot herinenting van alle andere personen in het Elisabethshof (Oude Vest) nog slechts zal worden opengesteld op Woensdag van iedere week, des naimiddags van 2 tot 3^4 uur. Lo den, 18 October 1929. A. VAN DE SANDE BAKHUYIZEN, Burgemeester VAN STRIJEN, Secretaris. GELOOF EN PSYCHE "Wetenschappelijke voordrachten over het Katholicisme, in het Klein-Auditorium der Leidsche Universiteit. Gister hield, op initiatief van het Comité ter bevordering der kennis van het Katholicisme ta Leiden, Pater Dr. H. van Lieshout, Pro fessor in de Wijsbegeerte bij de Kruisheeren te Zoete nvoude, in het Klein-Auditorium der Leidsche Universiteit de eerste der aangekon digde serie voordrachten over „Geloof en psyche". In een inleidend woord herdacht spr. Prof. Verhaar, die door ongesteldheid verhinderd was de voordrachten te houden. Hiema kwam Dr. van Lieshout tot zijn eigenlijk onderwerp: de psychologie van het geloof.. De mensch is in staat tot verschillende functies. Een tweetal functies is er, dat enkel den mensch eigen is, nJ. t verstandelijk ken nen en verstandelijk streven. De waarde dezer laatste functies bestaat daarin, dat, waar alle andere vermogens zich richten op het concrete en individueele, deze twee kunnen reiken tot 'z algemeene, ja, zich kunnen uitstrekken zoo ver als t ding zich uitstrekt. Ze vinden pas haar grens in t niets. Het ding, zoo breed mogelijk genomen, kan eindterm van_ kennis en eindterm van streving zijn. Als eindterm van kennis is *t waar. Als eindterm van stre ven moet t goed wezen. De verschillende functies kunnen zich op *t eigen subject slechts richten, inzoover ze in dit subject een zekere volmaaktheid vinden. Zoo kan ook het verstandelijk, ei genlij k-menschelij k kennen zich slechts op zijn subject, het ware, richten, in zooverre dit ware voor het verstand een Volmaaktheid en dus een goed wordt. De geloofsakt is vooreerst een verstandelijke akti hij gaat essentieel uit van het verstand. Het geloof betrekt zich immers op universeele kenwaarden, die den mensch worden voorge steld als waar. Omdat nu alle unlvea-seele kohbaarheid en waarheid eindterm van liet verstand is, zal het geloof essentieel een verstandsfunctie moeten zijn. We gelooven dus met ons verstand. Evenwel kan t verstand niet gelooven, zonder dat andere vermogens, met name de wil, daarbij betrokken worden, gelijk een volgende voordracht dat zal duide lijk maken. Als verstandelijke functie benadert *t geloof het w«ten, dat zich eveneens op verstands waarden betrekt: beide richten zich op 't ding ala waar. Toch blijft er tusschen gelooven en wéten een diepgaand verschil. By t weten wordt 't kending gezien in zich zelf, wordt intrinsiek evident. Daarom stelt t verstand een verstandige daad met de kernwaarde te accepteeren. Bij het geloof echter wordt de kenwaarde niet in zich zelf gezien, zoodat by de geloofswaarde het verstand niet alles ver krijgt, wat t overeenkomstig zijn natuur mag vorderen: t mist de intrinsieke evidentie. In verband hiermee stelt zich aanstonds de vraag, of verstand nog wel verstandig han delt met een dergelijke, In zich niet geziene geloofswaarde, aan te nemen. Hiermede kwam spr. aan de tweede functie, die het verstand by den geloofsakt te vervui len heeft: het geloof, hoe wei zich betrekkend op in zich niet geziene ken waard en, moet te vens een verstandige, te redelijke, te het ver stand waardige akt zyn, en zulks wordt bet door de verstandelijke voorbereiding^ die ®r aan voorafgaat, doch altyd zóó er aan voor afgaat, dat ze buiten den eigenlijken geloofs akt blyft. De geloofsakt wordt een het ver stand waardige, redelijke en verstandige akt, omdat de door _t geloof aanvaarde kenwaar- den een extrinsieke evidentie ontvangen. Deze evidentie bezit wel niet volle karakter der evidentie, omdat de kenwaarde cluster blijft in zich, doch ze bezit toch wel iets van de evidentie, omdat de kenwaarde gezien wordt in uiterlijke gronden. Al wordt dus het te gelooven voorgestelde niet evident begrijpelijk, zoo wordt t toch evident geloofwaardig. We gelooven om 't gezag van God, de eerste Waar heid, Die zich openbaart, maar dit gezag van God kan door 't verstand langs den weg der natuurlijke kennis worden onderkend en vast gesteld. Aan den eigenlijken geloofsakt, die essentieel een functie van het verstand is, moet voorafgaan een natuurlijk-verstandelijke rede- neering, blijvend buiten 't eigenlijke geloof, doch daartoe voorbereidend. Juist deze voor afgaande redeneering maakt den geloofsakt tct een verstandigen, mensch-waardi gen akt. Deze natuurlijke kennis blijft in wezen steeds 't zelfde, doch ze kan verschillen in perfectie naargelang de meerdere of mindere ontwikke ling van den betrokken persoon. Ze omvat eenig inzicht van 't Godsbestaan, van de god delijke attributen alsmede het feit der Open- buring, gelijk dat door wonderen en profetieen Wordt vastgesteld. Vervolgens kan het verstand beschouwen, in liét licht der Openbaring, de verschillende kerken, waarin we de geloovigen zich zien vereénigen, en zoo ziet de Katholiek in de eenheid, heiligheid, katholiciteit en apostoli- citeit der Kerk van, Rome het bewys, dat ztf de ware Kerk is. De Katholiek sluit zich aan bij de Kerk van Rome, omdat redelijke motie ven hem daartoe brengen. Dr. van Lieshout besloot zyn voordracht ïhet er op te vrij zen, dat met het Katholiek geloof niet slechts in strijd is een rede zonder geloof, maar evenzeer een geloof zonder rode: vóór alles wil het Katholiek geloof zyn een redelijk geloof. De tweede voordracht over „Geloof en wil zal worden gehouden op 31 October. WAARSCHUWING. De Armenraad te Leiden richt tot de in gezetenen de volgende waarschuwing: Geef niet aan wie u om hulp vraag zon der voorafgaand onderzoek. Geef niet aan collectanten voor werk, dat gij niet kent. Doet gij dat wel, zoo loopt gij alle kans te worden bedrogen en met uw gift kwaad te stichten in plaats van goed. Informeer evenwel bij den Armenraad naar den toestand dor hulpvragendon en naar de betrouwbaarheid van de instellin gen, waarvoor wordt gecollecteerd. Steun dan den behoeftige, naar dat hij noodig heeft of schenk uw bijdrage aan een instelling, waarin gij vertrouwen hebt. Zoo zult gij goed werk doen of anderen in staat stellen goed jverk te doen. INGEZONDEN MEDEDEELING. Haarlemmerstraat 143 VIJF ZILVEREN JUBILEA BIJ DE N. Z. H. T. M. Nadat op 4 October j.L het zilveren jubi leum van 86 jubilarissen in dienst van de N. Z. H. T. M-, te Haarlem feestelijk is hor- dacht, komt nu de beurt aan de vyf „zilveren" in het complex Leiden, om zich een huldiging van de zijde hunner collega's te laten welge vallen. 18 October is de dag daarvoor. Het initiatief tot deze huldiging is genomen door het in het begin van dit jaar opgerichte jubileumfonds, waarvan thans 70 pet. van het aantal personeelleden lid is. Er wordt o cent per week of 25 cent per maand gecontribueerd, waardoor dit jubileumfonds in staat is, eiken jubilaris een waardevol geschenk, hetwelk de jubilaris zelf mag kiezen, aan te bieden, Op 18 October a.s. komen 's avonds in „Concordia" aan de Steenstraat de personeel leden uit Voorburg, Leiden, Rynsburg en Hil legom samen om hunne jubileerende collega's van hun meeleven blyk te geven. Allereerst kan vermeld worden een Voor- burgsche jubilaris, de heer F. Cadee, die op 10 Maart 1904 op 29-jarigen leeftijd bij de toenmalige M. E. T. in dienst trad als machi nist, welke functie hy bleef vervullen tot in 1924 de lijn Scheveningen-Leiden electrisch werd en hjj de functie van wagenvoerder ging bekleeden, welke betrekking hij nu nog ver vult. Thans komt voor het voetlicht de heer P. Hagoort. Na van 1904 tot 1911 in dienst van de R. T. M. op de stadstram te Leiden te zijn werkzaam geweest, nam de N. Z. H. hem in 1911 onder hare vleugelen als conducteur en bevorderde hem reeds in 1912 tot halte-chef te Katwijk. 1 Januari 1926 kreeg h« een benoe ming als halte-chef I te Leiden, De heer A. van Zijp is eveneens een oud- R, T. M.'er, in 1912 r-ergenomen door de N. H. Z. Afwisselend is uy wagenvoerder en conducteur geweest, doch deze jubilaris ge voelt zich blijkbaar het beste, wanneer hy den wagen stuurt, althans hij voert thans weer den titS van wagenvoerder Te Rijnsburg jubileert de heer J. O. Sml.t die blijkbaar niet van openlijke huldigingen houdt, althans den wensch heeft te kennen gegeven om „vergeten" te worden. Hy zal het wel niet euvel duiden wanneer omtrent hem tóch nog even vermeld wordt, dat hij in 1904 begonnen is als bankwerker te Hille gom terwy'l hy als zoodanig in 1911 werd overgeplaatst naar Ryruéburg. Hij bekleedt thans de functie van voonman in de werk plaats aldaar tot welke betrekking hij in 1919 werd bevorderd. De heer N. van Kampen,te Hillegom, is van de lijn Gouda-Bodegraven ovengenomen en in 1917 werd hij wegwerker te Hillegom In 1919 kreeg hy een benoeming tot Remise beambte voor welke functie hij in 1923 onge schikt werd in verband met zyn gezichts scherpte. Sedert dien is hij werkzaam als poetser. UNIVERSITEITSNIEUWS UNIVERSITEIT TE LEIDEN Geslaagd voor het doctoraal examen rechten mej S. Alta, Aerdenhout; voor het semi-arts examen de heeren G. Westbroek, Wassenaar en M. Hommes, Den Haag; bevorderd tot arte de heeren A. J. van Reeuwyk, Amsterdam E. E. Driessen. Amsterdam, W. P. .T, A Weebers, Den Haag en J. Beunk, Den Haag SIR AUREL STEIN. Velen zullen zich nog herinneren, hoe in 1920 Sir Aurel Stein te Amsterdam en Leiden een boeiende en door prachtige lichtbeelden opgeluisterde voordvacht heeft gehouden over zijn merkwaardige archaeologische ontdekkin gen in Centraal-Azië. Drie maal is deze onver moeide geleerde, Hongaar van geboorte en Engelschman van aangenomen nationaliteit, naar de onherbergzame woestenijen van Chi- neesch Turkestan getroltken, waar hij ondanks ontberingen en ongunstige weersgesteldheid de overblijfselen van een tot dusverre vrijwel onbekende cultuur heeft blootgelegd. In een reeks imposante werken Ancient Khotan (1907), Serindia (1921), Innermost Asia (1928) heeft hy de wetenschappelijke resultaten van zijn onderzoek beschreven. Vrijdag 25 October zal de Leidsche Hooge- schoöl wederom het voorrecht hebben dezen eminenten onderzoeker te hooren. Ditmaal zal hij spreken over een latere ontdekkingsreis, waarop hij het grensgebied tusschen Afgha nistan en Britsch-ïndiÜ heeft onderzocht in verband met de route door Alexander dert Groote gevolgd op zijn vermaarden veldtocht naar het Indus-gebied. Het is Stein daarby mógen gelukken de lig ging van de bergvesting Aornos vast te stellen, waarvan de verovering een der schitterendste wapenfeiten vormt uit de expeditie van den Macedonischen veroveraar. Sir Aurel Stein'a lezing in het groot audito rium dor Leidsche Universiteit, des avonds te 8 uur", die ook ditmaal zal worden geïllustreerd met lichtbeelden naar fotografische opnamen, door den spreker ter plaatse genomen, zal voor alle belangstellenden toegankelijk zijn. NED. CHR. VROUWENBOND Redo vau Mr. Bijleveld. Gisteravond werd do eerste winterlezing in dit seizoen uitgaande van den Ned. Christen Vrouwenbond alhier in het Nutsgebouw aan het Steenschuur gehouden. Als onderwerp was aangekondigd: „Chris telijke levensbeschouwingen en Volkenbond" en als spreker Mr. H. Bijleveld te 's-Graven- De vrij druk bezochte vergadering,, voor 't meerendeel uit vrouwen bestaande, werd ge opend met het zingen van Psalm 33 5, waarna de presidente mej. A. van Loo voor ging in gebed. Vervolgens heette zij de aanwezigen wel kom en sprak er haar voldoening over uit dat de belangstelling op dezen avond nog zoo groot is. in de dagen die achter ons liggen meermalen gezegd dat dit geen on derwerp was voor vrouwen. De opgekomenen hebben er dus anders over gedacht en naar zij meendo terecht, vooral ook omdat de spr. het zal behandelen in het licht van Gods Woord. Hierna gaf zij het woord aan den Spreker. Mr. Bijleveld ving aan met op te merken dat hij voor het eerste gedeelte van zijn saamgesteld onderwerp niet breed zou uit weiden. Een vergadering als deze weet wel dat de Christelijke levensbeschouwing is ge baseerd op Gods Woord. Het tweede gedeelte eischt. een breedere verklaring en bespre king. En het lijkt spr. een dwaling dat de vrouw, in het bijzonder de Christelijke vrouw, met dit onderwerp niets te maken zou hebben. In Christelijke kringen is men ietwat huiverig voor het werken van den Volkenbond. Men ziet er in een will n tre den in het gebied van het Opperwezen zelf, die toch immers het lot der volken in han den heeft. Verder beluistert men er in een streven om het nationalisme te kortwieken of to doen oplossen in het internationalisme en dat kon nimmer in Gods bedoeling liggen, evenmin als het op don spits gedreven paci fisme dat men er ook op don achtergrond bij waarneemt Met dit ai is de Volkenbonds gedachte van groote beteekenis waartegen over ook dc Christen zich niet onverschillig mag stollen. Men moet den Volkenbond vooral beschouwen uit historisch oogpunt en als een wijsgecrig systeem. Spr. toonde met cenigc voorbeelden uit dc geschiedenis aan dat in het verleden er herhaaldelijk pogin gen zijn gedaan om te komen tot een tenhond, al is uiteraard dit nooit op grnoton voet geschiedt als nu. Reeds In hel begin van den groeten oorlog is de Volkenbondspedachte naar voren getre den, eerst In Engeland cn later in Amerika, waaruit president Wilson zijn bekende elf punten de wereld inzond. De oorsprong van den eigenlijken Volken bond ligt echter on het Vedrdrag van Ver sailles, waar behalve het eigenlijke vredes verdrag ook voorop geplaatst is de stichting van derf Volkenbond en regeling der arbeids organisaties. Men mag zich tegenover den Volkenbond, hoe mooi dit instituut er mag uitzien, onge twijfeld sceptisch plaatsen. Hot komt een nuchter mensch dikwijls voor dat dc heeren te Genève, hoe lief ze ook mogen zijn, elkaar toch niet vertrouwen. Spr. gaat vervolgens uit de historie na hoe steeds en tot, korten tijd too do souvereini- teit der Staten heeft, gegolden. Men .cJoot verdragon, niet om den wereldvrede to stich ten, maar om met behulp van andoren mach tiger en sterker te worden. Zoo is do woreldoorloog ook uit het Fransch-revolutionair beginsel ontstaan, mayr door de vreeslijke gevolgen er van heeft God de machten van hun macht be roofd. 't Gaat niet om do macht van de Staten; alles geschiedt in het Stnt.enbestck door Gods kracht. En do Christenen mogen ook tegen den Volkenbond zeggen: niet gij maar God bestiert de wereld. Echter ook God heeft Zijn middelen. En als zoo'n middel mag men, volgens spr., ge rust den Volkenbond beschouwen. Do Vol kenbond die 5G van de 70 staten omvat, stelt zich ten doel bij de beslissing der internatio nale geschillen ten slotte den oorlog uit te bannen. Een aanvalsoorlog is niet meer ge- oorloofk En de staat die aanvalt, zal door cle andere staten gemeenschappelijk worden bestreden. Rechtsgeschillen zullen allereerst door den Volkonbondsraad worden beslist. Spr. zette uitvoerig de werking van het Volken bondspact uiteen en deed uitkomen hoe in de meeste gevallen deze procedure van dit pact inderdaad bij internationale geschillen de oorlog er buiten gehouden kan worden. *t Bewijs er van is reeds meermalen ge leverd. Spr. noemde tal van voorbeelden er van: Finland, Zweden, de Balkanstaten- misère, Duitschland, Polen en vooral Italië contra Griekenland enz. En dat reeds gedu rende zijn tienjarig bestaan. En wat zijn tien jaren in het leven der Staten. Maar buiten do geschillenbeslechting doet de Volkenbond nog oneindig veel mere. Zoo heeft de (Bond zich het lot aangetrokken van meer dan 45000 vluchtelingen, van in nood verkeerende kinderen, enz. Ook op fi nancieel en economisch gebied heeft de Vol kenhond reeds veel gedaan (Oostenrijk). Eveneens bemoeit de Volkenhond zich met dö hygiëne bij het volkerenverkecr, enz. Het voornaamste is echter wat. spr. reeds eerder had doen uitkomen, dat voortaan het recht in het onderling bestel der volken Zal, predonxineeren boven brute macht en oorlog zal worden voorkomen. En oorlog is toch altijd een gevolg van de zonde. En Waar spr. meent, dat God het instituut van den oVlkenbond heeft gegeven om dien zon de te bestrijden opdat ook daardoor Zijn naam zal worden verheerlijkt weet spr. ten slotte zijn gehoor op zich wel nuchter maar niet onverschillig tegenover den Volkenhond en zijn werk te plaatsen. Er volgde op de leerzame en Van kennis van helonderwerp getuigende rede een kor te gedachtenwisseling, waarna de presidente spr .dank bracht voor zijn helder betoog, de debaters voor hunne opmerkingen. Na het gemeenschappelijk zingen van Gezang 27317, sloot mr. Bijleveld met dank- NED. ZENDINGSVERENIGING AFD. LEIDEN Ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de Afd. Leiden van de Ned. Zendings- vereeniging is gisteravond in de Hoogland- sche kerk een herdenkingsavond gehouden, waarin als spreker optrad Ds, G, A. de®. Hertog van Amsterdam. Ds. Groot Enzerink van Lelden sprak na de opening op de gebruikelijke wijze een kort inleidend woo I'd, naar aanleiding van de woorden, die God tut Abraham sprak: „Wees een zegen". In deze woorden ligt op gesloten, dat de aarts vader te midden van de heidenen, die den God des hemels niet kenden, te. stra lend licht moest zijn. Door hem moes ten alle geslachten des aardrijks geze gend worden. Het is ook de taak van de Ned. Zendimgsveree niging aldus tot een zegen te zijn en wanneer de Leidsche afdee- liïig dit bedenkt bij haar 70-jarig bestaan, dan zal zij gevoelen hoe diep zij zich moet verootmoedigen voor al haar tekortkomin gen. Er heeft zooveel gebrek gekleefd aan het werk. Maar nochtans heeft God het wil len zegenen en zoo mag er ook dankbaar heid heorschen op dezen avond. Spr, wonscht het bestuur van de afdee- ling hartelijk geluk met Qiet feit dat de vereeniging 70 jaar lang het heerlijke dingswerk heeft mogen volbrengen vvenscht de afdeeling toe, dat zij ook in de toekomst door God nog tot rijken zegen zal mogen worden gesteld. Nadat de Chr. Zangverconaging „Halle lujah" vervolgens ecnigo liederen had ge zongen betrad Ds, G. A. den Hertog den kansel om zijn rode te houden. Rede Ds. den Hertog. Spr. sloot zich in zijn gelukwensclien aan bij den vorigen spreker en begon daarna zijn eigenlijke rede niet te zeggen, dat liij langen tijd gezoch heeft naar een woord uit den Bijbel, waarover hij op dezen avond zou Willen spreken, een woord dat geschikt was om enthousiasme te wekken, om hou vast aan te hebben. Zulk een woord harl hij gevonden in de woorden van PaulU3: „lk schaam mij des Evangelies van Christus niet, want het is een kracht Gods tot zalig heid een iegelijk die gelooft." Paulus heeft deze woorden gezegd met een stralend enthousiasme. Deze man, di9 naar alle waarschijnlijkheid een min of meer onooglijke gestalte moet hebben gehad, die het eenvoudige beroep van tentenmaker uitoefende, moest temidden van de cultuur volken van zijn tijd de boodschap brengen van den dwaas die aan het kruis gestorven was. Hij moest deze boodschap brengen als de hoogste wijsheid. Maar hij schaamde zich de dwaasheid des Evangelies niet. Duidelijk klin'tt in cie tekstwoorden do geestdrift do -i Wij moeten bet hem nazeggen, maar da delijk rijst daarbij de vraag of wij voor het brengen van liet Evangelie aan de heidenen wel zoo enthousiast kunnen zijn. liet ziet er zelfs zo osleeht bij ons uit, dat de heidenen die wij zouden wenschen te bekccren met minachting op ons neerzien. De strijd in de heidenwcreld gaat voorna- namolijk tegen het aninni'sme, tegen liet priesterdom, tegen het Mohamedonisme. Kunnen wij daartegenop? Zou het niet Ij ter zijn. dat we maar gelijk gaven aan z.g. liberalen, die beweren, dat het maar het béste is. de beidenen wat hun godsdienstige gevoelens betreft aan hun lot over te la ten. Ze hebben liet goed onder elkander, zon zegt men. Hoe moeilijk Is het niet aan de heidenen den persoon van den Heiland duidelijk voor gogen te stellen? Nog eens: is er wel enthousiasme moge lijk? Het is noodig, dat wij ons bezinnen, maar dat wil niet zeggen, dat wij op de moeilijk heden, dat wij op onszelf mogen blijven sta ren. Laten we er voor oppassen, dat we de hei denen niet als minderwaardigen van een hoog voetstuk, waar we onszelf hebben op geplaatst, behandelen. Het Evangelie van Jezus is een kracht tot zaligheid dengene, die gelooft Dat moeten we beseffen. Daarmede moeten en mogen en kunnen we het wagen. Het is de superioriteit van Christus, niet die van onszelf, die het doen moet. Het Evangelie is een kracht Gods tot za ligheid, een iegelijk, die gelooft. Op die laatste woorden moeten letten. Daarin ligt de bron van het laaiend enthousiasme, dut ons bezielen kan. Men zegt wel eens, dat het in den itegen- woordigen tijd moeilijk is idealen te heb ben, maar dat komt veelal hierdoor, dat mon idealen vereenzelvigt met luchtkas- teelon. met hersenschimmen. De gemeente van Christus kan niet zonder idealen, zoo als niemand er zonder kan. En dat ze zoo lam geslagen is, dat ligt misschien ook wel hieraan, dat ze het ideaal zoo heel laag stelt. Als spr. zijn persoonlijke meening mag zeggen, dat gelooft hij, dat het groote ide aal moet gevonden worden in de Zending. Christus zelf, die zich een gemeente wil vergaderen van over de geheele wereld heeft hierin zijn ideaal. En nu weten we wel, dat Christus het tenslotte zelf moet doen, maar dit neemt niet weg, dat wij Zijn medearbeiders zijn, die zonding drij ven omdat de liefde altruïstisch is, omdat Christus onze heilige passie is en wij Hem overal willen brengen. Hij heeft het groot ste offer der liefde gebracht Zijn liefde moet ons dringen. Zoo moeten wij verstaan onze dure roeping, onze heerlijke plicht om het Evangelie te verkondigen over de geheele wereld. Nadat vervolgens het zangkoor nog eeni- ge liederen had gezongen, ging Ds. den- Her./ tog .voor in dankgebed. INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN. LIEDERENAVOND MAARTJE OFFERS De zangkunst van Maartjo Offers Is pho- nomenaal. Haar van nature zoo vol en rijk geluid is in de uiterste perfectie gesohoold. Haar ademtechniek vindt nauwelijks weer ga; haar rosonnanoe is schitterend. De om vang van haar stem vindt nauwelijks gelij kenis: van het heel diepe sonore, over do volle middenregieters tot de stralende hoog te is alles even harmonisch verzorgd. Hoe ver dit geluid wel zou kunnen dragen zon der zijn glans te verliezen, is moeilijk te •benaderen. Welk genre een kunstenares als zij ook voordraagt, het is altijd hooge kunst. Haar aard is op het dramatische go richt. Hot ly- risch-beschouwelijke, het meditatieve, ligt in haar wezen niet voor do hand. Zoodra de lyriek dramatisoh gotint is, is zij in haar volle kracht. Maar eon van do teorste on minst dramatische werkon, dio zo zong hèt bekende „Wiegenlied" van Brahms moest worden herhaald, omdat hot zoo bui tengewoon insloeg. Wij zullen het heelo omvangrijke pro gramma, dat zij voor haar rekening nam, niet uitvoerig bespreken. Aangevangen word mot een drietal Italiaansche aria's uit de 18de eeuw, waarvan zij een perfect verzorg de uitbeelding gaf. Haar tweede greep omvatte een viertal van do mooiste liederen van Hugo Wolf, waarvan ons persoonlijk bijzonder treffen „Einst 1st der Friihllng" en „Uehcr Nacht". Toen was do beurt aan Brahms, wiens prachtige „Wiegenlied" gebisseerd word. Met volkomen stijlbegrp wist zij de vijf Brahms-liedercn in hun eigen sfeer te plaat sen. Wij denken aan hot kracht ig-rhythmi- sciie „Der Schmied" en uan de monumenta le uitbeelding van „Von ewigcr Liebe". Elko vergelijking gaat mank, maar hier zou men kunnen zeggen: die lied werd gehouwen uit graniet. En is het niet de hooge, do schep pende macht van de kunstenares, dat zij de gedarhte van Brahms her als iets van on vergankelijke onverwoetbare kracht wist te realiseeren? Er was steeds stijging. Wat to zoggen van OMENTHtt Ondergoederen Speciaal Mag. „DeBonneterie" Voornaamste Nieuws. BINNENLAND •tbl*. 1) ~*1 De dorde Correspondentondag van 3oNe3, Chr. Radio-Vereeniging is te .Utrecht gehou» den. De Tweede Kamer heeft gisteren 'de artt- kelsgewijze behandeling .van de Ambten»- renwet .voortgezet. Volgens het oordeel der commissie-Kuenen- Van Loghem-Kuiper is de „alastrim" echtfl pokken, Het eerste retour-vliegtuig uit Indie ïs gii* ter op Schiphol geland. j De 'Amsterdamscho Raad liceft Ret ge- sprekkentarief voor do telefoon aangenomen Daarna is gesproken over het yeibod yam! het stuk van Haseclever. BUITENLAND (blz. 5.) Yen stelt eischen aan Nanking inzake be ëindiging van den burgeroorlog en yonninjj •van een nieuwe regecring. Japan zou zich voorbereiden om Het ht Mandsjoerije op te nemen vóór China tegeiS Rusland.. i Een klein Amerikaansclï lucHtsoHlp fiablj Pittsburgh vernield. Hotelbrand te Seattle (staat Washington)^ 8 lijken geborgen, 15 ernsitg gewonden. Weerbericht. Barometorutand. Hoogste stand 765,2 te La Coruna. Laagste stand 747,3 te Lerwick, Verwachting van het Koninklijk Meteor* logisch Instituut te De Bilt: J Zwakke tot matige Zuidelijke tot Weste lijke wind, zwaar bewolkt of betrokken met tijdelijke opklaringen, wellicht nog enkele regenbuien, weinig verandering in tempe ratuur, FIETSERS LICHT OP: l Van 1920 October van 5.26 nam. tot 6.01 vul. INGEZONDEN raEDEDEEUNO. het vurige „A „Wiegenlied"? Maar de grootste kracht van beelding en van bijna visioenaire dramatiek bereikte zij in do Aria uit La Tosca, die na een ovatie werd herhaald. Do zangeres ontving een weelde van bloemstukken en haar laatste toegift leek ons op zangkunstig gebied wel tot de gren zen der mogelijkheid to naderen. Het was o\erweldigond! De Ilongaarsche cellist Paul Hermann speelde ter afwisseling met de zangeres de Sonate in G-mol van Iliindol. Aanvankelijk leek ons zijn prachtig ge cultiveerde toon wat koel. Het prachtige Grave werd aanvankelijk met groote be- hoersching gespeeld.' Boven de eigenaardige rhythmische beweging van het klavierspel begon steeds meer de breede melodie te glanzen als goud en aan 't einde werd het gekenmerkt door hevige bewogenheid. Vooral in de Sarabande bemerkten wc pas goed, welk een kunstenaar do heer Her-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 6