llkttttv KViAsrijr ttonrant Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken EERSTE BLAD. BINNENLAND. LAAT CHR. NEDERLAND WAKKER WORDEN ZIJN DAG Per k\,3.25 (Beschikkingskosten 0.15) per week f 0.25. Voor het Buitenland bij Weke- lijksche zending „6.— Bij dagelijksclio zending n7.— Alles bij vooruitbetaling Losse nummers 5 cent met Zondagsblad 7/fc cent Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijgbaar No 2873 Bureau: Breestraat 123 Telefoon 2710 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 58936. ADVERTENTIE N: Van 1 tot 5 regels 1.17% Elke regel meer „0.22% Ingez. Mededeelingeu van 1—5 regels „2.30 Elke regel meer ...-.„0.45 Bij contract belangrijke korting. Voor het bevragen aan het bureau wordt berekendƒ0.10 WOENSDAG 16 OCTOBER 1929 10e Jaargang Uit nummer bestaat ui! Téi bladen WAAR BLIJFT MARX? De inleiding van Prof. Bonger, waaruit wij de vorige week een passage citeerden, leert wel overduidelijk, hoe ver het socialistische denken van tegenwoordig af staat van de eenvoudige voorstelling van za. ken, waarmee men, nauwlijks een kwart eeuw geleden, de onnoozele zielen vóór het 'socialisme trachtte te winnen. Toen werd tot de arbeiders gezegd: Gij al leen schept rijkdom eii welvaart; alle ande ren zijn parasieten. En de reactie daarop was het gevleugelde woord van 1903: „Heel het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil." De waarheid van deze oproerkreet zal nie- :mand ontkennen; maar het is een halve waarheid. Verzwegen werd voor de arbei ders, dat de machtige arm alleen niet in staat is om het raderwerk op gang te bren gen en te houden. Dit wil Prof. Bonger thans blijkbaar aan zijn partijgenooteïi duidelijk maken; waarbij hij echter gevaar loopt de eervolle betiteling p.g. te verliezen. Want de professor spreekt al zeer weinig waardeerend over den gemiddelden mensch. die zélfs niet in staat is zich een zeker kwantum kennis door voorstudie "eigen te maken en zich dus heelcmaal niet moet ver beelden, dat hij origineele geestelijken ar beid kan verrichten. Hij kan geen nieuwe wegen wijzen en geen moeilijke problemen oplossen, ook al heeft hij een kleine of groo' te dosis gezond verstand. De democratische staat, aldus niet wij, maar Prof. Bonger, zal hier ter dége rekening mee moeten houden. Want de demagogen, de grootste vijanden van de democratie, trach ten het den gemiddelden mensch anders wijs te maken, zeer tot schade van hemzelf en van de geheele maatschappij. De toepassing van deze professor is, dat de onderschatting van de beteekenis der persoonlijkheid iil de socialistische arbei dersbeweging soms heel groot is. Wie de macht, dc stuwende kracht der massa voor op stelt, is een demagoog. Op één terrein is, naar zijn meening, deze onderschatting zeer groot in de socialistische arbeidersbeweging, dat is voor den economi- schen leider. Dit ligt wel degelijk min of meer let wel: prof. Bonger is hier nog steeds aan 't woord „in het wezen .van de leer M a r x". Wie de beteekenis van de uitbuiting hoe historisch noodzakelijk het ook was dit te doen zóó naar voren brengt, schuift on willekeurig de beteekenis van de kwalitei ten van den leider achteruit en daar zit een groot gevaar voor de toekomst in: „Want hij, die de beteekenis van de eminente figu ren in het economisch leven onderschat, loopt gevaar de organisatie van het econo misch leven ten bate van de gemeenschap op minder hoog peil te brengen dan vol strekt noodig is, wil de socialistische pro ductie-wijze zich boven het kapitalisme ver heffen." We vermoeden zoo, 'dat de eenvoudige roode arbeider, indien hij deze dingen leest, zal zeggen: is er dan wel verschil tus schen de kapitalistische en socialistische productie-wijze? DE GEESTELIJKE TEGENSTELLING. Het is wel veelzeggend, dat juist het we tenschappelijk socialistisch betoog op z'n al lerduidelijkst het principieele verschil tus schen socialisme en Christendom laat zien. Men kan wel fantaseeren, dat uit de felle klassenstrijd eenmaal een nieuwe, eenswil- lende socialistische maatschappij zal groeien, maar zonder anders en beter-geworden men- schen bereikt men dat toch niet. Dat verstaat ook Prof. Bronger, en 'daarom spreekt hij van de verzoening der men- schcn onderling en hun saamhoorigheids- gevoel. Doch dat daarvoor verzoening in Christus noodig is; de geleerde lacht er misschien niet om, maar hij verwerpt het als een dom me dwaling om niet van dwaasheid te spre ken. Ziedaar de diepe klove tusschen het we tenschappelijk socialisme en het eenvoudige geloof, dat naar de Schriften is. Prof. Bonger heeft zich met deze uitspraak op het oud-liberale standpunt geplaatst; en dit werd ook noodlottig voor zijn beschou wing van den gemiddelden mensch. Over heel zijn persoonlijkheid, over zijn waarde als mensch, immers geschapen naar Gods beeld, zwijgt hij. Dat is het vrceselijke van het socialisme, dat het de mensch afsnijdt van zijn verhe ven afkomst en van zijn eeuwige bestem- OFFICIEELE BERICHTEN ONDERSCHEIDINGEN. Bij K. B. is aan de na te noemen personen verlof verleend tot het aannemen van de achter hun namen vermelde vreemde onic- teekenen, t.w.: Mr. L. Carsten, gezantschapssecretaris le klasse te Parijs, het commandeurskruis 2c klasse der Danebrogorde van Denemarken en het ridderkruis der orde van de Poolster van Zweden; J. Asscher, voorzitter van de Nederland- sche Kamer van Koophandel te Parijs, het commandeurskruis der Orde van 't Legioen van Eer van Frankrijk; Ch. F. Stokvis, te Brussel, het officiers kruis der Kroonorde van België. By Kon. besluit is benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau J. C. Glasius, te Am sterdam, lid van de firma Glasius en Hopman, pakschuitdienst AmsterdamRotterdam Gla sius en Hopman; is toegekend de bronzen eere-medaille der Oranje-Nassau-orde aan Mappa, inlandsch ma troos der le kl. by de zeemacht in Ned.-Indië, het versiersel te dragen met de zwaarden. AUDIËNTIE. De gewone audiëntie van den Minister van Koloniën zal Vrijdag 18 October a.s. niet plaats hebben. De gewone audiëntie van den minister van Onderwijs zal op Maandag 21 October e.k. niet plaats hebben. DIRECTEUR-GENERAAL POSTERIJEN. De directeur-generaal der Posterijen, Tele grafie en Telefonie is verhinderd op Vrijdag 25 October a.s. zijn gewone wekelijkschc spreekuur te houden. KANTOREN VAN IN- EN UITKLARING De minister van Financiën heeft, gezien het K, B. tot aanwijzing met ingang van een door hem te bepalen dag van Amsterdam en Zaan dam: a. als kantoren van inklaring van ter zee langs het Noordzeekanaal binnenkomonde, zon der eenige lossing of lading onderweg, recht streeks daarheen opvarende schepen, en b als kantoren van uitklaring van langs ge noemd kanaal uitgaande, op denzelfen voet rechtsreeks van daar naar zee vertrekkende schepen, bij welk een en ander de haven Westzaan gerekend wordt tot Zaandam te be- hooren, bedoelden dag van ingang bepaald op 1 No vember a-s. ZEEMACHT. Bij Kori. besluit is bepaald dat Hr. Ms. pant serschip Jacob van Heemskerk op 1 November 1929 te Willemsoord zal worden uit dienst ge steld en de kapitein ter zee M. H. van Duim is met dien datum eervol ontheven van het be vel over genoemden bodem. NOTARISSEN. Bij Kon. besluit is benoemd tot r.ctaris te Zwolle J. T. H. Minke, candidaal-r.c.tar„ Hilverum; idem te Haarlem Mr. H. C. Ittmann, thans notaris te Middelburg. LANDMACHT. Bij Kon. besluit is benoemd bij het reserve- personeel der -Landmacht, bij het Wapen der Infanterie, tot reserve-kapitein bij zijn tegen woordig korps, de reserve-eerste-luitenant J. C. Wagtendonk, van het 4ede regiment infante- VERZEKERINGSOVEREENKOMSTEN. De minister van waterstaat maakt, inge volge art. 6, lid 3, van de Zeeongevallenwet 1919, bekend, dat in de maand September 1929 verzekeringsovereenkomsten met den Staat zijn gesloten ten behoeve van de be manningen van de zeevaartuigen Zonnetij 3, Ouderhoek, Cornelia, Boekanier, Ida, Vre- denburg SCH 3, Jeanne SCH 368, Clara Jo hanna SCH 181, Michiel en Piet SCH 198 en Cor en Annie SCH 257. HET ZEPPELINBEZOEK VRAGEN VAN KAMERLEDEN. UIT DE VLASINDUSTRIE. De heer Lockefeer heeft aan den Minister van Binnonlandsche Zaken de volgende vra gen gesteld: 1. Is het den Minister bekend, dat sedert 1 April j.l. aan de vlasbewerkers te St. Jari- steen (Z. VI.) niet meer is uitbetaald de be kende 5 cents per K.W.U. reductie op den betaalden prijs der electrische energie, be- noodigd in hun bedrijf, terwijl de uitbeta ling er van wel zou geschied zijn aan de vlassers in gelijke bedrijven te Koewacht, Clinge, Westdorpe en Axel? 2. Indien de bovenstaande vraag bevesti gend moet worden beantwoord, kan de Mi nister dan de reden imeedeelen waarom sinds April geen reductie als bovengenoemd is verleend noch uitbetaald? 3. Is de Minister alsnog bereid de vroeger genoten reductie van 5 cent per K.W.U. oo- nieuw te willen toestaan en zulks met terug werkende kracht vanaf 1 April 1929? AFLEVERING VAN BRANDSTOFFEN DOOR DE STAATSMIJNEN. De heer Wijnkoop heeft aan den Minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld. Heeft het de aandacht van de Regeering getrokken, dat de aflevering van brandstof fen door de mijnen naar Amsterdam op dit moment volkomen onvoldoende kan worden genoemd.? Is het juist, dat een der oorzaken van dit euvel op het oogenblik is de .bedoeling van de Staatsmijnen om de collectieve brand stoffen .voorziening tegen te gaan? Wat denkt de Regeering te doen om oogon- blikkelijlc een voldoende brandstoffenvoor- ziening mogelijk te maken en wel zoodanig, dat de arbeidende massa's in de groote be volkingscentra de noodige brandstof snel en goedkoop kunnen erlangen? ST. JANSTOREN MAASTRICHT EEN GIFT VAN PRINS HENDRIK. Z. K. H. de Prins heeft aan Kerkvoogden dor Ned. Herv. Gr.nce.nte tc Maastricht een gift doen toekomen ten bate van het herstel .van den Slut Jar.storen aldaar. WAAROM ONDER KERKTIJD? EEN DAAD VAN ONWELLEVENDHEID Het lid der Tweede Kamer, de lieer Heems kerk, heeft aan den minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld: Is de Re^ecring in de gelegenheid geweest om te verzoeken of te doen verzoeken, dat de vlucht van de Graf Zeppelin over Neder land niet zou plaats hebben op Zondag, nog wel des ochtends onder kerktijd, waardoor hetgeen een daad van courtoisie jegens Ne derland had moeten wezen, is geworden tot ëcn daad van onwellevendheid jegens het aanzienlijk deel van het volk, dat prijs stelt op Zondagsheiliging en bepaaldelijk op kerkgang? Indien de Regeering daartoe in de gele genheid is geweest, waarom heeft zij daar van geen gebruik gemaakt, of, zoo zij er wel gebruik van-heeft gemaakt, waarom heeft dit niet gebaat? EEN OPENBARE ERGERNIS. In een artikeltje, waarin aangedrongen wordt op meer Zondagsrust in de Indische Cultures, schrijft de r.k. „Volkskrant" ook dit protest, dat maar zeer schaarsch in de Nederlandsche pers voorkwam: „In onzen vermaterialiseerden tijd Is het winstbejag een zoo alles beheerschende fac tor geworden, dat bijna alles daarvoor zwich ten moet Hocvelen verwerkelijken zich nog, dat de Zeppelin-tocht op den Zondagmorgen, waar voor half Nederland is uitgeloopen. wel be zien een openbare ergernis was en lijnrecht indruischte tegen den christelijken geest." Zóó is het! ANTWOORDEN VAN MINISTERS Regelmatige contróle zal nu plaats hebben. In antwoord op de schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Wijnkoop, betreffende het nemen van maatregelen tegen verontrei niging door ongedierte van de logi es-ruim te bij verschillende werkverschaffingen u,tlt de minister van Binnenlandsclie Zaken mede, dat het'hem bekend is, dat in twee van de 17 nederzettingen, waar arbeiders uit de vier grootste gemeenten zijn gehuisvest, ongedierte is geconstateerd. Zuiveraars, aangewezen door het betrok ken gemeentebestuur, hebben de twee hier bedoelde nederzettingen weer zuiver ge maakt. Aangezien het ongedierte is aange troffen in geheel nieuw gebouwde nederzet tingen moet het op een of andere wijze na het betrekken ervan er zijn ingekomen. Thans zal regelipatig, d. w. z. eens per veertien dagen, elke nederzetting, dus ook de vijftien kampen, waar nog nooit onrein heid geconstateerd is, door zuiveraars gecon troleerd worden. Op deze wijze zal het wel licht mogelijk zijn, het kwaad in de kiem te smoren. De vraag, of de betrokken arbeiders scha deloos gesteld moeten worden, ligt ter be slissing bij het gemeentebestuur. VERBROKEN RADIOREDE. De uitzending met de gestelde voorwaarden in strijd. 1 In antwoord op de schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Wijnkoop,'in zake het verbreken van dc radio-rede van een lid der Vrijdenlcersbeweging op Zondag 29 Septem ber j.l. verwijst de minister van Waterstaat voor de ,door den steller der vragen verzoch te wettelijke motieven, naar art. 3 der Tele graaf- en Telefoonwet 1904, zooals deze laat stelijk is gewijzigd bij de wet van 12 Mei 1928. Op grond hiervan is de overheid verplicht te waken tegen inbreuk, door middel van radio-uitzendingen, op de veiligheid van don staat, de openbare orde of de goede zeden. Ten einde dezen plicht te kunnen nakomen, zijn bij de, voor de uitzending verleende, vergunning voorwaarden gesteld. Deze ver gunning is aanvaard. Daar in het onderha vige geval de uitzending met de gestelde voorwaarden in strijd kwam, is zij verbro ken. De vraag, of de minister hier niet een aan randing aanwezig acht van het grondwette lijk recht, om in volkomen vrijheid gods dienstige meeningen te belijden, wordt on- kennend beantwoord, daar noch de aan vraag tot vergunning, noch het programma, noch de redevoering zelf tot onderwerp had hetgeen in art. 168 van de Grondwet wordt gewaarborgd. Ten slotte antwoordt de minister op do vraag, waarom een dergelijk ingrijpen uit sluitend, of bij voorkeur tegen de vrije ge dachte en tegen deze gezindheid ten aanzien van den godsdienst geschiedt, dat een ingrij pen als op Zondag 29 September plaats had, geschiedt op grond van andere overwegin gen, dan door den heer Wijnkoop blijkbaar •ordt ondersteld. BESTRIJDING OPIUMSMOKKELARIJ DE „VALK" VAN STAPEL. Van dc werf „Feijenoord", te Rotterdam is het recherchevaartuig tot bestrijding van den opiumsluikhandel „Valk" met goed ge volg te water gelaten. Dit schip is een der beide z.g. „Opiumjagers" welke op deze werf voor rekening van het departement van Koloniën in aanbouw zijn. De andere jager dc „Arend" liep in Mei j.l. te water en heeft onlangs bij de officiëele beproevingen goed voldaan. Dit vaartuig ondergaat thans cenigo wijzi gingen tene'rde bet geschikt te maken voor tijdelijke uitzending naar de West-Indische wateren. DE ZONDAGSRUST IN INDIE Indië is nog arm aan sociale wetten „Tweemaal zooveel vrije dagen twee maal minder losbandigheid" Medan, September 1929. naar voren gebracht Zeker geloof ik, dat dominees en pastoors voorzichtig moeten wezen om in deze arbeiderswereld de weke- lijksche rustdag economisch als onschade lijk, zoo niet heilzaam voor dividend te pro- clameeren. De inlander is in zijn ijver en luiheid een ander type dan de fabrieksar beider in Europa. Toch meen ik dat de ondernemers ook niet zoo benauwd moeten doen door de meerdere vrije dagen eenvoudig als finantieel verloren af te schrijven. Dat dc oosterling geen be hoefte heeft aan een wokelijkschen rustdag wijst mijn geloof in het goede en doelmatige van Gods geboden onvoorwaardelijk af, maar wordt ook door de ervaring gelogenstraft. De enquete op den z.g. Overwal (The Straits) heeft uitgemaakt, dat een vrije arbei der wel ongeveer vijf zes rustdagen per maand voor zichzelf reserveert En dat ook hier dc regelmatige rustdagen geën verhoog de arbeidsprestatie zouden teweegbrengen,' dient nog te worden afgewacht. Al te conservatief denkt men in Indië over het nut van den, wekelijkschen r,ustdag. Dat men op Java in de Suikercampagne de Euró- peesche employe's nog 150 dagen aaneen laat zwoegen óm spoedig door den arbeid heen te zijn weet ge! is een sterk bewijs van kortzichtigheid in deze. Temeer verwon derlijk nu technisch-chemische methode de bewaring van productcn-in-bewerking veel meer dan vroeger mogelijk maakt en daar mede het stilleggen van het bedrijf. Temeer verwonderlijk daar op ander gebied de doortastendheid en energie en óndernemers- durf bewondering afdwingen. Nu is wel waar: indien Deli door de wijzi ging van de Koelie-ordonnantie weer ge dwongen is met vrijen Zondag te werken, de concurrentie voor dc buitengewestelijke cul tures zwaarder wordt b.v. ten aanzien van die op Java en de Overwal. Het ware bil lijk, wanneer de Regeering dan tegelijk dit vraagstuk voor heel Indië onder de oogen zag. Beperken manifestanten zich tot de ge bieden van eigen kerkelijk ressort, natuurlijk is hun stem mutatis mutandis Gelijk bekend, is thans een commissie van Regeeringswege bezig om dit probleem de Havens te onderzoeken. Maar er zijn meer bedrijven en ondernemingen.' Ik ken er waar heel het jaar door Europeanen moet ge werkt worden, waar alleen de Nieuwjaars dag „vrij" gegeven wordt, behalve dan nog als er reparatie aan de machines noodig ii Ik weet van Maatschappijen dat zij bij de inschrijvingen al te voren rekenen op Zon- dagsarbeid, en zoo met concurreerendc spoed klaar zijn. Gewoonweg onmenschelijk jegens het personeel! Als de Maatschappijen niet eigener beweging hun bedrijf sociaal nor maal inrichten, moet dan niet de Regee ring door haar wetten tot normaliseering dwingen? Van sociale wettengesproken, daar i: Indië nog arm aan. Naar mijn weten is eigenlijk de Koelie-ordonnantie de eenige, die dan ook volle geldigheid heeft. Maar on danks de assistenten-regeling is de positie van den assistent allesbehalve beschermd om maar te zwijgen van zijn chef, den .admini strateur, die bij flinke verdienste toch even groot risico heeft om „eruit gegooid te wor den". Zie ik deze dingen, dan vind ik de sociale rechtspositie meer dan achterlijk. Daar is overal een geest van serviliteit, in den zin van bangheid voor den meerdere. Zat ik er zelf in, wellicht deed ik om vrouw en kinde even timide; maar al beschuldig ik nie mand, karakterbedervend lijkt mij de posi tie, waarbij de bevelen van de allerhoog- sten als militair-onverbiddelijke commando's neerkomen op de hoofden der lager geplaat sten, al maar lager, tot op het moest gebo gen hoofd, dat van den assistent. Gelukkig schijnt er in de laatste tijden meer ruimte te komen voor „onderling over leg". Teekenend is toch ook, dat de Vak bond voor Assistenten in Deli nog nooit zijn actie krachtig en dwingend heeft kunnen maken doordat het- meerendeel der planters zich niet heeft georganiseerd. Zeg van heel velen maar gerust: zich niet hebben durven organiseeren. Tot op heden zijn vooral de Tabakkers witte kraaien onder de de leden en dat toch wel voornamelijk om dat het de Directies niet behaagde! Het is te wenschen dc teekenen wijzen ér op dat aan een dergelijk domme, kort zichtige politiek (methode van zoo ongeveer 1840) eens radicaal een einde kome. Moeten do kerken een beroep doen op de assistenten om hun eigen belangen als één man te be pleiten? Dat moet niet meer noodig zijn. Met belangstelling zien wc de ontwikkeling van het Vakverenigingsleven gade en ver wachten, dat zij een werkzaam aandeel zal krijgen in de behartiging der sociale be langen. Misbruikt men den vrijen dag? Nu brengt men ook deze bezwaren naar oren: laat toch de menschen werken, ze mis bruiken toch elke vrije dag meer. Van den koelie vreest men dan zijn dobbclzucht met heel den nacht opblijven en dies elke Maan dag zijn misnoegde stemming. Het is onge twijfeld waar, dat de contractant zijn vrije dagen nog moet leeren besteden. Maar de wekelijksclie rustdag behoeft zeker geen re den te zijn om nu tweemaal zooveel vrije dagen met schade voor zichzelf door te bren gen. Integendeel. Terwijl thans de hari besar de groote verademing beteekent en dan de menschen hun vrijheid meer gaan botvieren clan genieten, zal de komende rustdag op den duur veel gewoner karakter dragen en veel rustiger besteed worden. Dit geldt ze ker voor de assistenten, voor wie psvcholo- gisch zeer begrijpelijk de halfmaandcl'ijksche vrije dag een uitgelaten festijn moest wor den, al zijn de geruchten daaromtrent bui ten Deli niet zuinig overdreven. Hier moet ook niet gerekend worden: tweemaal zoo veel dagen, tweemaal zooveel uitspattingen De zielkundige regel is veeleer: tweemaai zooveel vrije dagen, tweemaal minder los bandigheid. Ook de assistenten zullen aan den zegen van den Zondag weer moeten ge wennen. Hier moet vooral geestelijk leven weer haar rechten hernemen. Maar het be steden van den vrijen dag is naar persoon lijke keuze en verantwoordelijkheid. Ook het goede van den Zondag kan, gelijk in Europa geschiedt, ten kwade worden verknoeid. Daarom mogen wij het goede aan anderen niet onthouden. Van alle sociale verbetering geldt, dat de reformaties cp zichzelf nog geen zegen uitstorten. Zijn de arbeiders in Europa na al hun overwinningen en lotsverbetering ge lukkiger dan hun grootvaderen? Het blijft de vraag. Als de geest onder de koelies min der wordt, gelijk hun mentaliteit al ten on- gunstc moet veranderd zijn, dan zal zelfs afschaffing der Poenale Sanctie of wat betering ook in rusttijden en woningen enz. weüiig baten. flier zal bij invoering van algemeene Zon dagsrust de zaak niet in orde mogen heeten. neen, dan zal eerst een ontzaglijke taak klaar liggen. Wat moet voor den Koelie ge daan opdat die dag voor hem en dus voor zijn maatschappij tot ware rust en vrijheid, tot verheffing werdt? Hier zie ik de sociale tuigd dat meer innerlijke, geestelijke facto ren hier moeten inwerken. Afijn geloof zegt mij, dat alleen het Evangelie de harten kan heiligen en vernieuwen en de menschen ook sociaal op hun plaats brengen. Maar de dag schijnt nog verre, dat de koelie-bevolking zal gechristianiseerd zijn. Voordien kan en zal een wekclijksche rustdag natuurlijk ook tot zegen zijn. In ieder, geval ligt onmiddellijk voor de kerkelijke manifestanten een schoone taak gereed om krachtig mee te werken het peil van dien dag (dus van alle dagen) geeste lijk-zedelijk te verhoogen. Zij spreken ook eerlijk uit dat hun hoogste bedoeling is te komen tot Zondagsheiliging, hetgeen bij den werk-Zondag tot heden haast niet be reikbaar is. Zouden op Java "de kerken niet tot een dergelijk „verbond" kunnen komen en den stoot geven tot eenzelfde schoone, dringend noodzakelijke actie? We willen hoopvol af wachten. Holland denke ook aan Indië. En dan Holland. De christelijke partijen, de christelijke Regeering, de christelijke kiezers, ja allen, wier hart klopt voor sociale gerechtigheid, zullen deze het beroep op hen gedaan nu eens niet beschaamd maken? Wat heeft men in vorige jaren zich in het Sab- bath-vierend Holland van deze dingen aan getrokken? Wordt men niet ietwat geër gerd, als daar in de Kamers door de afge vaardigden van christelijke partijen heelc principieele debatten worden gehouden over de versterkte treinenloop op Zondag naar 1-Ioek van Holland (laatst las ik in do Stan daard nog zulk een lijvig stuk Handelingen) hetgeen zeer nuttig zal zijnmaar onder- tusschen weten du! .enden gezinnen met zo nen en dochteren van een christelijk volk jaren lang niet meer wat de dag des Hee- ren is! In 1S92 moet een pastoor Staal het eerst in Deli gepleit hebben voor Zondagsrust. Zal nu bijna veertig jaar later dat pleit gewonnen worden? Dat geve God! Ds. C. MAK. BEHANDELING DER BEGROOTING BEGINT OP 5 NOVEMBER A.S. De voorzitter der Tweede Kamer heeft meegedeeld, dat de behandeling der Rijks- begrooting op 5 November zal aanvangen, nadat dc Kamer een week tijd gekregen zal hebben voor bestudeering. POSTERIJEN. POSTKANTOOR TE BOSKOOP. Dag en nacht open voor telefoon. Met ingang van 1- dezer wordt het Post-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te Boskoop voor den telefoondienst dag en nacht open gesteld. Dc aangeslotenen aldaar zullen mits dien vanaf dien datum onafgebroken telefo nisch bereikbaar zijn. DE ALASTRIM TE AMERSFOORT GEWEKEN. De vier alastiirnpatiënten te Amersfoort ENCEPHALITIS TE ROERMOND. In een gezhr aan de Kapellerlaan té Roer mond is bij een 6-jarig meisje na inenting encephalitis geconstateerd. Dit is het tweede geval dat zich te Roermond heeft voorge daan. ZOO PREEKTE DS. TALMA „Als uw jongen straks van de zée thuis komt", zoo begon Ds. Talma eens een voor mij onvergetelijke preek in een visschers- clorp, „dan staat hij in 't middelpunt der be langstelling: het is dan zijn dag". En toen preekte hij over de waarde van dc menschelijkc ziel, over de groote zorg Gods voor de enkelen, ook voor den eenvou- digsten mensch. Want niet alleen, dat de dood van Zijn gunstgenooten dierbaar is in Gods oog; er staat ook in den Bijbel: Ik zal maken, dat een man dierbaarder zal zijn dan dicht goud en een mensch dan fijn goud van Ofir (Jcs. 13 12). Ik behoef u niet te zeggen, dat Talma (wat men zou kunnen noemen) een sociale preek hield. Maar dan een preek, waarvan de grondtoon was: wie den mensch het diepst vernedert tegenover zijn Schepper en Rech ter, zal voor zijn persoonlijkheid het krach tigst opkomen; zal zijn waarde als mensch het best verdedigen. Wie oppervlakkig oordeelde, zou vooral in dit dagen gelooven, dat de sociaal-democra tie het meeste deed voor de rechten van deu mensch; dat zij het krachtigste streed voor de verheffing der mcnschelijke persoonlijk heid. Wie dieper schouwde zag echter, dat de persoonlijkheid al meer in 't gedrang kwam en desnoods aan de belangen der gemeen schap zou opgeofferd worden. Dit kan ook niet anders, als alles gericht is op het tijdelijke en stoffelijke; dan komen dc geestelijke dingen, dan komt ook de ziel van den enkeling in het gedrang. Die krijgt dan nooit zijn dag, want zijn persoonlijk heid heeft voor de maatschappelijke ontwik keling geen waarde. Wie mocht betwijfelen, dat Talma in zijn schildering van dc tegenstelling tusschen Christendom en Socialisme gelijk had, leze nu eens wat Prof. Bonger dezer dagen zei. Wie het Christendom uitschakelt, maakt ook de mensch tot een nummer in de groote wercldmachinerie. En het socialisme, dat niet uitspat en zichzelf te pletter loopt in re volutionair geweld, wordt niets anders dan koud liberalisme. Alleen het Christendom redt de persoon lijkheid, omdat Christus de verzoening bracht. BESMETTELIJKE ZIEKTEN In de week van 6 tot en met 12 October 1929 werd afgeleverd door de entstofinrich ting te Amsterdam koepokstof voor 55319 personen; te Rotterdam voor 37398; te Gro ningen voor 7542; totaal voor 100259 personen. ENCEPHALITIS NA INENTING. In de week van 6 tot en met 12 October 1929 werden tien gevallen van encephalitis na inenting ter kennis van het Staatstoezicht op de Volksgezondheid gebracht. Vanaf begin. Augustus tot en met 5 October werden 60 gevallen vermeld. Hiervan moet 1 geval werden afgevoerd, zoodat er 59 over blijven. Van deze 59 gevallen werden er 45 waarge nomen na een eerste inenting. Er stierven hiervan 10 personen. Na een herinenting werden door encephalitis aangetast 14 personen, waarvan er 5 overle den. Het is nog niet zeker, dat by laatst bedoelde personen de vroeger verrichte eerste inenting slaagde, zoódat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat in enkele van deze gevallen de herinenting feitelijk als eerste inenting moet worden beschouwd. Bovenstaande cijfers zyn als voorloopige cijfers te beschouwen aangezien naar verschil lende gevallen nader onderzoek wordt gedaan. Te Schore heeft zich by een 6-jarig meisje encephalitis na inenting voorgedaan. ALASTRIM. Vanaf het eerste waarnemen van alastrira te Rotterdam tot en met 5 October 1929 zijn de volgende ziekte- en sterfgevallen in Ne derland voorgekomen. Rotterdam en Hillegersberg 301 gevallen, waarvar. 16 met doodelyke afloop; Delft en Rijswijk 226 gevallen (niemand overleden); "'•enge gemeenten 74 (niemand overleden). Er Werd in dit tijdperk koepokstof verstrekt voldoende voor rond 1,700,000 inentingen. Voortaan zullen de gevallen van pokziekte worden vermeld onder de in de nieuwe Be smettelijke Ziektenwet voorkomende benamin gen van Variola major (pokken) en Variola minor (alastrim). Wanneer de behandelende geneeskundige de diagnose Variola major stelt wordt de lijder onmiddellijk naar een ziekeninrichting overgebracht, tenzy zyn toestand vervoer niet toelaat. In dit geval wordt hij in de wo ning afgezonderd. De personen, die met den lijder in aanraking zijn geweest worden in de woning of in eer. inrichting afgezonderd. Wanneer de behandelende geneeskundige de diagnose Variola minor stelt kan de lijder in eigen woning worden afgezonderd, tenzij deze afzondering onvoldoende wordt beschouwd, waarna afzondering in een ziexeninrichting kan worden bevolen, tenzy de toestand van den lyder zich tegen vervoer verzet. Dan wordt de afzondering in eigen woning scherp doorgevoerd. met den lyder in aanraking geweest zijnde personen kunnen onder toezicht worden gesteld, waarbij zijn bewegingsvrijheid behou den of afgezonderd worden in eigen woning of. zoo noodig, in een inrichting. VARIOLA MINOR. In de week van 6 tot en met 12 October 1929 jn in de gemeente Rotterdam waargenomen ziektegevallen en 1 sterfgeval. In dezelfde week is in de gemeente Delft waargenomen 1 ziektegeval. In andere gemeenten werden de volgende gevallen waargenomen: 's-Gravenhage 1, Hellevoetsluis 1, Pynacker 1, Schiedam 1 Arnhem 2, totaal 5 ziektegevallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 1