TOEN HET NOG DUISTER WAS WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1929 DERDE BLAD PAG. 9 EEN POLEMIEK MET DS. SCHILDER Wij lezen in De Rotterdammer onder het opschrift „De hoornstoot van Ds. Schilder tegen ons blad": II Wij zullen nu beproeven in onze gedach- tenwlsacling met Ds. Schilder tot het hart der zaak door te dringen. In een debat met onzen opponent valt dit niet gemakkelijk. De rijkdom der gedachten, welke hij mee draagt, en waarbij de ecne de andere vaak haastig verdringt, geeft soms een onrustig beeld aan zijn betoog. Meer dan eens zullen wij dus terugkomen op 't uitgangspunt der discussie en Ds. Schilder, natuurlijk vriend schappelijk, noodzaken, daar nog eens even te verwijlen en niet in geheel andere sferen. Daar was een Bond van jor.gelingsver- ecnigingen, welke vijf en twintig jaren be stond. Do jongelingen, onder zijn banier ver zameld, maken., staande op de belijdenis, die naar de Schriften is, ernst van de vraag, hoe zij zieh kunnen bekwamen voor hun taak In Kerk, Staat en Maatschappij. Zulk stre ven-van jongelingen moet nu en altijd toegejuicht worden door wie gelooft, dat de godzaligheid tot alle dingen ut is, hebben de de belofte des tegenwoordigen en des toe komende levens. Wij moeten aannemen, dat Ds. Schilder In het algemeen zich ook verblijdt, wanneer hot jonge goelacht de goede keuze doet. Er blijft dus mets anders over, dan aan te ne men, dat wanneer Ds. Schilder zelfs cp een feestdag bij lend moet spreken van „georga niseerd misverstand" ten opzichte dezer Jongelingen, dit geschiedt omdat deze ongelingen zich organise eren onder de vlag van hun Kerk, dc C h r i s t e 1 ij k Gereformeerde. Dit Is voor Ds. Schilder voldoende om de broe derhand gesloten te houden en ons te ver wijten, door onzen gelukwensch iets te doen, wat niet door den beugel kan. Hier zijn wij waar wij wezen willen en dit uitgangspunt houden wij in het oog, welke Uitstapjes onze geachte opponent ook maakt. In drieën kunnen wij ons betoog nu ver deden. Ten eers'e, hoe hebben wij de pluri formiteit der Kerk te beschouwen. Ten twee de. mag een blad, als het onze, uitspreken zich te verblijden op een feestdag als van de Christelijk Gereformeerde jongelingen, of is het slechts en ook niets meer dan repor- iiec-voer'uig? Ten derde moet dan nog wel volgen een nader bezien van dc apologie, waarmede Ds. Schilder thans in het publiek zijn strijdmethode verdedigt en aannemelijk wil maken. Als wii thans iets gaan zeggen over de pluriformltcitsgedaehte, sta op den voor grond. dat daarbij soberheid moe: worden betracht. De kerk van Christus isgeestelijk cén fceheel. Het is één Hoere. één geloof en één doop. Onze Heiland stortte zijn pebetl uit in de woorden, dat zij allen één zijn. En als Hij Ziéh Zijn discipelen voorstelt als de goe de Herder. loopt Zb'n woord van barmhar tigheid over, als het lieflijk klinkt: ,Jk heb pog andere schapen, die van dezen stol niet fijn; deze moet ik ook toebrengen: en zij Bullen mijne stem hooren; en het zal wor den ééne kudde, en één herder". Maar de zichtbare Kerk is niet één ge heel. In allerlei kerkvormen treedt zij aan den dag. Hier heeft men de pluriformiteit, de openbaring in meerdere kerkvormen. Rome kont dat niet. Bij haar is alles één. Naast baar worden geen andere kerken erkend. Het is niet noodig de geschiedenis op te halen van de breuke van de kerk, van het Byzantisme en van de Reformatie. Maar- wel is het dienstig op te merken, hoe ook bij de Reformatie de kerken uiteenpingen. Zelfs kan men vanaf de Reforma'ne spreken van «en ontluiking der pluriformiteit. Het begin sel van vrij onderzoek met steunpunt in het geloof ligt eraan ten grondslag. Niet, da' over en woor direct ruim'.e gegund werd, anders denkenden werden zelfs wel verbannen, en godsdienstgesprekken tusschen Lutherschen en Gereformeerden werden in groot aantal gehouden. De eigen kerk was de ware over en weer. Cnlvfjn. die deze versplintering betreurde, be schouwde de Luthersche kerk echter niet als een scheurkcrk. Ds. Joh. Jansen zegt hiervan: „Zelfs tusschen Luther en Calvijn kwam er een diepgaand verschil over het Avondmaal, dat tot twee afzonderlijke kerk- formaries leidde. Juist door het feit dat de Luthersche en de Gereformeerde kerken on danks allo verschil elkander als zusterker ken erkenden, was het beginsel der plurifor miteit door de reformatie bezegeld. Wie dan ook meent, dat de mystieke Kerk van Chris tus zich in één kerkvorm moet openbaren, moet de Grieksche, Roomsche en Luthersche kerken vanuit Gereformeerd standpunt als acheurkerken verklaren. Een consequentie, die niemand schier meer aandurft." Dr. Kuyper Sr. concludeert: „Er rest ons daarom niet anders dan thans den toestand te aanvaarden, gelijk die is, dat namelijk het mystieke Lichaam van Christus zich open baart in de plaatselijke kerken en dat alle deze plaatselijke kerken samen de écne on zichtbare Kerk van Christus op aarde vor men, maar zonder dat die eenheid zich een opgaan wist te scheppen, waardoor zo na mens allen en voor allen kan spreken." En verder: „De ééne onzichtbare, geestelij ke Kerk des Hecren, die onder alle volken en in alle landen verspreid is, openbaart zich zoodra cr op eenige plaats geloovigen optre den, die tien leven verwekt zijn, zoo deze openlijk voor de belijdenis van den Christus uitkomen, hierdoor ook van elkaar afweten, en alsnu samen zich vereenigen voor den eere-dienst; en alsdan is het in deze welge ordende vcreeniging, dat de Kerk van Chris tus plaatselijk uitkomt en herkenbaar wordt"» Men vergeve ons deze citaten, 't Kan soms goed zijn een ander ook eens te laten spre ken. Nu welen wij zeer wel, dat de pluriformi teit kan leiden lot uit elkaar gaan wat toch bij elkaar behoorde, bijvoorbeeld wat; in een bepaald land de Gereformeerde beginselen belijdt. Dit zal iedereen bedroeven ên moet over en weer aanleiding zijn tot ernstig zelf onderzoek. Over de grens van het land is er dan nog wel verband, maar niet binnen, de grenzen. De groote Synode te Dordrecht in 1618-T9 had afgevaardigden uitgenoodigd uit alle landen, waar men zusterkerken wist Onze meening is, dat bij belangrijke vraag stukken, de confessie rakende, kerken, wel ke ais vrucht der pluriformiteit zijn ontstaan maar elkaar zeer na staan in belijdenis, sa men moc'Jen vergaderen om zoo de éénheid in Christus te demonstreeren. Wij erkennen dus dat de pluriformiteit door de inwerking der zonde in een onvol maakte menschenwereld zich vaak in eer verkeerde richting heeft ontwikkeld. Van el kaar ging dan, wat men gaarne bij elkaar zag, en waf gezien in het hoogerc licht der eenheid bij elkaar behoorde. Elke kerk beproeft haar bestaansrecht te bewijzen. En elk geloovige moet zich voegen bij wat hij houdt voor de meest zuivere openbaring van het Lichaam van Christus, ofschoon hij ook wel wee!, dat „de waarheid Gods te rijk is, om in één kerkvorm volko men te worden beleden". (Jansen). Natuurlijk heeft nu elke Kerk haar bijzon dere verdedigers, die haar niet alleen verde digen tegenover de wereld der ongeloovigen, maar ook tegenover de positieve belijders van een kerk, welke haar 7->er na staat in het be ginsel. Dit is goed en dit kweekt het kerkbe sef aan, mits de methode in elk opzicht aan den eisch der zelfde beginselen, waarom het toch gaat, voldoet. Vergeten moet toch niet worden, dat elk kerklid, dat het waarachtig meent met zijn lidmaatschap, door zijn consciëntie aan zijn kerk is gehouden. Van Ds. Schilder meet dit aanvaard worden, natuurlijk, zonder eenige reserve. Maar van den Christelijk Ge reformeerden broeder moet dit eveneens aan vaard worden, ook zonder eenige reserve. Van den Hervormden insgelijks en vul de rij verder in van alle kerken in Nederland, waar het Woord Gods nog als een kandelaar hoog wordt geheven. luiten nu de apologeten, de kerkveraedigers elkaar beproeven te overtuigen, dat h u n kerk de meest zuivere kenmerken vertoont van het Lichaam van Christus, maar late men toch ruimte open voor de conscientie- v^jheid van wie, op voor zich even degelijke grónden, dit niet inziet. Wanneer dan de Christelijk Gereformeerde jongelingen, uit oorzake van de trouw aan bun kerk, cn omdat h u n kerkbesef hun dit voorschrijft, zich afzonderlijk vereenigen om hun opvoeding te doen steunen op de Heilige Schrift, zoo mag Ds. Schilder dit voor zich zelf betreuren, omdat hij gaarne één kerk zag, maar hij mag niet de consciëntie zijner broeders, ja ook zijner broederen, pijnlijk raken door te spreken van „georganiseerd misverstand". Is dan het verleencn van zegen aan menschen overgegeven? Paulus verblijdt zich, ja hij zal zich ook verblijden als Christus zelfs onder een deksel wordt verkondigd, als het maar Chris tus is. Bij het vraagstuk der pluriformiteit is dit wel veelzeggend. Wij weten zeer wel, dat een man als Ds. Schilder een hoog doel voor oogen heeft, na melijk, dat hij tol zijn kerk wil brengen, wat hij meent dat er toch bij behoort, maar wij vreezen, dat hij met het badwater zelfs het kind weggooit. Maar er is meer, als wij verder zullen gaan zien. Kerknieuws. HUISBEZOEK „Liever den dominéé dan de Het zal wel meer dan eenmaal zijn voor gekomen, dat huisbezoek doende broeders- ouderlingen de min of meer duidelijk uitge sproken voorkeur te hooren kregen voor een huisbezoek van den dienaar des Woords; in enkele gevallen zielfs wel kennismaken met een zeer beslisten afkeer van huisbezoek door Ouderlingen. Heeft men zich daarbij wel eens de vraag gesteld, waaruit dit te verklaren is? t is zeer gemakkelijk een dergelijke gesteldheid te veroordeelen. En zij is ook te veroordeelen. Zij wortelt in een verkeerde beschouwing van de Ouderlingen als amb'-s dragers. Maar met veroordeelen alleen zijn wij wiet klaar; wij moeten ook de vraag stel ten, waaraan ligt de fout? Wellicht dat wij dan ook eerder een weg vinden om de fout verbeteren. Als men eens met zulke menschen praat, il men ontdekken dat eigenlijk do schoen hier wringt, dat men een Dienaar dies Woords veel gemakkelijker als ambtsdrager, als Dienaar van Christus, kan zien dan een Ouderling, omdat de eerste nooit anders dan als ambtsdrager wordt gezien, de laa'- site daarentegen behalve des Zondags in d«> kerk en in de week bij het huisbezoek als ambtsdrager ook nog als zakenman, winke lier, boer of arbeider wordt gezien. En nu if het voor de meeste menschen buitengewoon moeilijk, om, wanneer de Ouderling op huis bezoek komt, te vergeten dat hij ook nog een gewone maatschappelijke functie be kleedt. Als die brodder <k*r zit en spreekt, ziet men in hem vaak meer datgene wat hij in het dagelijksch leven is, dan wat hij als ambtsdrager is. Daar komt dan nog bij, dat de Dienaa des Woords gewoonlijk als een van te voren onbekende tot een bepaalde Gemeente komt, terwijl die Ouderling, eer hij tot het ambt verkozen wordt, reeds lang als zakenman, winkelier, boer of arbeider bekend was. Het spreekt vanzelf, dat het de plicht is van de leden der Gemeente, om zich meer en meer van het besef dat zij, wanneer de Ouderlingen in hun ambtelijk werk bezig zijn, niet te doen hebben met bakker X. of voerman Z., maar met gezanten van Chris tus, die in Zijn naam Zijn woord spreken. Doch wij geloovcn dat ook de broeders Ouder lingen zelve in dezen een roeping hebben, ten einde de leden der Gemeente daarbij te hel/pen. Ook d"e broeders Ouderlingen zelv* moeten, wanneer zij huisbezoek doen, ver geten dat zij in het maatschappelijk leven fabrikant, tuinier of wat dan ook 'zijn. Zij moeten er zelve wel ter dege van doordron gen zijn, dat zij bij hun huisbezoek tot de gezinnen alleen toegang hebben als dienst knechten van Christus. Een diep besef van hun roeping moet hen vervullen, niet ais een zekere ambtshoogheid, waarmee zij zich tegenover de leden der Gemeente stellen; maar in voile afhankelijkheid van hun Meester moeten zij zich overgeven tot Zijn werk onder Zijn schapen. Om zoö hun werk te mogen verrichten moeten zij zich ook door oprecht gebed voorbereiden. Daardoor zullen zij het aan de leden der Gemeente wel gemakkelijker maken hun maatschap pelijke positie voorbij te zien on hen uitslui tend als ambtsdragers te beschouwen. En dan. is er nog een tweede. Gelijk zij in hun ambtswerk moeten vergeten wat zij in het maatschappelijke leven zijn, moeten zij in het maatschappelijke leven vergeten dai zij OudérMng zijn. Niet in dien zin, dat zij niet steeds zouden bedenken dat hun Ouder- ÜDg-ambt de verplichting om in het maat schappelijke leven getrouw te zijn, welke op ieder Christen ligt, voor hen verscherpt; maar wel aldus, dat zij voor de dingen van het maatschappelijke leven nooiit een beroep doen op hun Ouderling-ambt, van Gemeen teleden in het maatschappelijke geen gun sten of diensten vragen, omdat zij Ouder ling zijn. En vooral, dat rij nooit, in do maatschappelijke verhoudingen waarin zij staan, ook maar cenig gebruik maken van iets dat zij bij hun ambtelijk bezoek in de gezinnen vernamen of opmerkten. Wanneer op deze dingen door de Ouder lingen naarstig wordt gelet, en zij de juisie houding weten te bewaren, zullen zij er zelf heel veel toe kunnen bijdragen om hot be zwaar tegen huisbezoek door Ouderlingen dat we hier boven aanduiden, in sterke ma te te doen verminderen, zoo niet geheel te doen verdwijnen. GEMENGDE HUWELIJKEN Statistieken zeggen niet alles, maar wel veel. En heel veel zegt zeker het Verslag van den toestand der gemeente 's-Gravenhage, v/aarin r.ti Voer 't eerst een zorgvuldig na-ur- de Kerkgemeenschappen uitgewerkte huwe lijksstatistiek voorkomt. We vinden er vooreerst, dat vorig jaar te Den Haag 3-353 huwelijken voltrokken zijn, waarvan er 1453, d.i. 43,3 pet., kerkelijk be vestigd werden. Verder vernemen we hier, dat de gemengde hnwelijken in de residentie een zeer grooton ■mvang verkregen hebben. Zoo vinden we: Nea. Hervormden trouwden in 1041 gevallen met Ned. Hervormden, m 490 geval len met Roomsch-Katholieken, in 66 gevaller. met Gereformeerden, in 149 gevallen met godsdienstloozen, in 26 gevallen met Remon stranten, in 14 gevallen met Israëlieten, enz. Roomseh-K atholieken trouwden in J98 gevallen met Roomsch-Katholieken, in SS gevallen met godsdienstloozen, in 46 gevallen met Lutherschen, in 17 gevallen met Gere formeerden, in 13 gevallen met Israëlieten, enz. Gereformeerden trouwden in 104 gevallen met Gereformeerden, in 9 gevallen met godsdienstloozen, in 8 gevallen met Lutherschen, enz. Godsdienstloozen trouwden in 231 gevallen roet godsdienstloozen. Het aantal huwelijken tusschen partijen van één geloof of overtuiging was 21S7 (65.2 percent), de gemengde huwelijken waren 1116 (34,8 percent) in aantal. Voor de voornaamste groepen van huwelij ken zijn de cjjfers als volgt: Huwelijken van: Ned. Herv. met N. H. 1041 (53,9 pet.) met anderen 892 (46,1 pet.). Roomsch-Katholieken met R.-K. 698 (50,9 pet.), met andeven 673 (49,1 pet.). Merkwaardig is, dat onder Gereformeerden precies 50 pet. met Gereformeerden en 50 pet. met anderen huwden. Het gemengde huwelijk i3 het sterkst onder de Lutherschen. Ze trouwden slechts in 18 gevallen met Luther schen en in 191 gevallen (93,6 pet.) met anderen. Wie zal bc-naderen, hoeveel geestelijke schade en ellende al deze gemengde huwelij ken meebrachten? HERGROEPEERING DE AUTO. HET ONGELUK EN DE ASSURADEUR EEN NIEUWE RANGSCHIKKING VAN DEZE TRITS (Van onzen Parijsclicn correspondent.) Sommige van de uitmuntende staatsbur gers, wier oogst aan stemmen belangrijker aan stemmen is dan die hunner zwoegende mede-arbeiders op den akker van het ge- meencbest, en wier geschiktheid tot wetten maken uit dezen hoofde bewezen schijnt, leggen in het Palais-Bourbon, don zetel dezer geheimzinnige industrie, een waarlijk gelijK- waardige bedrijvigheid als op hun verkic- zingstournées aan den dag. Daarbij ontbreekt het hun fneermalen ook niet aan scherpzinnig heid en vernuft, zoqals bijvoorbeeld het on langs door clen depute van het departement der Beneden-Seine ingediend wetsontwerp illustreeren kan. Dit ontwerp toch beoogt niets minder dan de aloude trits van Auto, Ongeluk en Assuradeur op een gloed-nieuw manier te rangschikken. Zoolang er auto's laugs den weg zijn, zijn ér slachtoffers van auto-o:igelukkcn geweest, en dit zoowel voor als achter het stuurrad. Deze nuchter stemmende reflexie heeft al zeer spoedig de meeste eigenaare van soort rijdend gevaar er toe bewogen, het er aan verbonden risico, althans voor zichzel- ven, zooveel mogelijk te beperken. Natuurlijk bood de assuradeur, de man die uit de kwade kansen zijner natuurgenooten een gelukkige speculatie maakt, zich bereidwillig aan, ook dit soort risico over te nemen. 't Js.een verbeterde Kop \an Jut indien er werkelijk slagen mochten vallen. Zoo kan men, al naar het treft, een kip, een hond, ja zelfs een voetganger van de beenen rijden, zonder van deze „genomen" hindernissen eenigen terugslag te ondervinden. Vanzelf sprekend, hierbij aangenomen, dat men ge heel sportief gehand rid heeft, en de rechter er niet in slaagt u van het tegendeel te overtuigen. Dit is de ecne helft van dezen voor geld verkregen aflaat. De andere omvat schade, welke u meer persoonlijk mngaat, als daar zijn conflicten met boomen, muren en wai- lekant, of collega's die u in dc wielen zitten, kortom, alles wat van dichter bij uzelvcn of uw wagen raakt, en van een natuur is om tot ernstiger nadenken te stemmen. Ook dit soort risico, indien net van droom werkelijk heid wordt, telt men u in zijn evenwiarde in de hand, respectievelijk in die uwer genomen. De Kamer-afgevö.ardïgde, hierover aange duid, wil niets minder dan in dit laatste een grondige wijziging brengen. Niet meer de verzekerd® c!och de geschade zal in dc toekomst, zoo hij zijn zin krijgt, de „gouden vrucht" van den boom der assurranlic pluk ken! Zijn deze bejdc belichaamd in één en dezelfde persoon, tant mieux, doch is het slachtoffer een buitenstaander, die op de ee.. of andere rjanier, en passaut, schade be liep, zoo zal hij tenminste de voldoening smaken dat de assuradeur recfifstreeks aan buiten mogelijkheid van chicanes van de zijde van den geassureerde, een zeker Tedrag aan vergoeding doet toekomen. De man aan het rad wordt dus bij een .treffen" geheel uitgeschakeld, en krijgt bovendien voor eigen schade elechts dan iets, indien er van de uitkeering voor hent nog wat overblijft, 't Zal hem, als premie-betalej ongetwijfeld bitter smaken! Ook andere bepalingen zullen weinig in zijn geest vallen, bijvoorbeeld deze, dat hij wettelijk verplicht is zijn wagen te verzekeren. Laat hij het na, dan riskeert hu een boete die duizend lancs kan bedragen "t Heeft voor den voetganger dit oordcel, dat hij slechts door tegen ongelukken geassu reerden over hoop gereden lian worden. Indien men er over nadenkt komt men anzelf tot de vraag, wat er geschiedt indien en auto-eigenaar bij de cenc verzekerings maatschappij zijn overeenkomst heeft opge zegd en bij de andere zijn polis nog niet geteekend heeft? Is men in dit geval dan toch nog het kind van de rekening? Welzeker niet! Ook dit is door onzen depute ni?t listigheid voorzien. Wie zijn polis opzegt moet door de betrok ken maatschappij onmiddellijk aan de auto riteiten worden gesignaleerd en om tusschen twee opeenvolgende o\ ereenkomsten geen ge vaarlijk „interim" te laten ontstaan zal het voorschrift gelden, dat het risico nog ge durende één mtwnd op de oude polis blijft rustenl Het lijkt er op, of een dergelijke wet een soort van pacificatie tusschen auto-rijder en oetganger zal kunnen doen ontstaan. Zij dragen elkander geen wrok meer toe, eerst genoemde is voor de kwaadaardige grillen an zijn wagen niet meer verantwoordelijk, de assuradeur is min of meer de deus ex machina onder wiens toeziend oog het geheele verkeer rolt, en die als een goed 'ader voor al de gebroken bloempotten en gekneusde schenen, door zijn bengels ver oorzaakt, de beurs heeft te trekken. Radio Nieuws. HILVERSUM (298 M.. na 6 uur 1071 M. (Uits! NCRV.-Uitz.) lu.so—11 Zickcndienst. 12.30—2 Concert. 2—2.30 Gramofoon. 2.30—4.30 Concert. 4.305 Grumofoon. 56 Kinderuurtje, ti'j.;u De positie vun lofoon. C.307 Le: tien arbeider ln het moderne bcür(jf: 7.30 Lezing: over: De klaagmuur in laleir 7.30—8 Grainofoon. 8—8. gen. 8.30—10 Orkest. Lezing over: Bezwarei legen de Wet op de N.V. weggenomen. 10— 1*.4. Gemeenschappelijke zang. Duarna Persberichten HUIZEN (1875 M.) 10—10.15 Morgenwijding 12.15—12.30 'Grumofoon. 12.30—1.45 Orgel. 1.45- 2 Gramofoon. 2—3.30 Sprookje. 3 301 De voor na&mstft itudiemuzlek voor piano. 4—4.30 l'tuu.o Kinderköorz.ing. 4.30—5.30 Concert. 01—7.45 Concert. 8.01—8.15 Praatje door J. O. Pater ovc AmsterdamBatavia. 8.15 AVRO-Operauitzendii ln de pauze Peraber. Na afloop: Gramofoon. PAVENTRY (1554 M.) 1".S5 Motgcnwüdln 11.05 Lezing. 11.20 Gramofoon. 12.20 Conce; 12.50 t» imofoon. 1.20—2.20 Orkest. 2.5o Uitze ding vc»,r scholen. 3.20 Lezing. 3 50 Lezing. 4. Concert. 5.05 Orgelconcert. 5.35 Klnderuurt .35 Nieuwsber. 7.05 Concert. 7.20 Lezing. ',.46 Lezing. 8.05 Vooi Massenet. 10 Nil „Thals" (vervolg.) 11,10 Muziek. 10.20 an J. 10,35 >0—12.20 uitzending. 10.35 Mechanische muziek. LANGENBERG (473 M.) 7.20—8 15 Gramofoi 8 20—9.20 Orkest. 10.35—11.45 Gramofoon. 11.40 12.20 Muziekuitzcnding voor -scholen. 12.30 Gr_ mofoon. 1.23—2.50 Orkest. 5.55—C.So Orkest. 8 20 9.15 Orkest. 9.20 Orkest Hertogin van Gerolsteln", Offenbach. ZEESEN (1635 M.) 6.10—11.05 Lozingen. 12.20 ■1.15 Gramofoon. 1.151.50 Lezingen. 2.202 50 3.05—5.20 Lesingen. 5.20—6.20 C- :ert. 6.20—8.20 Lezingen. 8,20 Com 11.20 Concert. Donderdag 28 Sei HILVERSUM (298 M. Na fc NCRV-Ultz.) 10.30—11 Zlekendienst. 12.30—2 liano. 2—2.35 1070 M. UI tal. Uitzending voor scholen. 2 35- ZIekenuurtJe. 5—6.30 Concert. 6 30—7 Lezing over c o Toeapra- iziek. 7—S Orgelcc ken. Daarna Nieuwsberichten. HUIZEN (1875 M.) 10—10.15 Morgenwtfdlng 12.151.45 Coïteert. 1.45—2 Gramofoon. 2.GÓ— 6.01—7.15 P W A Steenkai II. 8.01—8.15 Gramofoon- 8.15 Coi 7.15—7J5 Lezil .ldlschc sprokkels In de Sluiting. DAVENTRY (1554 M.) 10.35 Morgenwijding 1.05 Lezing. 11.20 Gramofoon. 12.20 Concert. 1.20 'wÊ 1 eldultzendlng. 2,'|i Lezing. 4.05 L 5.35 Kinderuurtje. C.35 Nleu Marktprijzen: 7 05 Concert. 7.20 Lezing. 7.45 Le- °',e 8 20 Concert, lo Nieuwsber -■-- J5 Verrassing. 10.50—12.20 Muziek. PARIJS „"Radio-Paris" (1725 M.) 12.502.20 ramofoon. 4.05 Mr-j| iziek. 6.65 Gramofoc :ot 12.20 Muziek. BRUSSEL (508.5 M.) 5.20 Gramofoon. C.20 Cel lo-recital. 6 50 Gramofoon. 8.35 Orgelconcert. 9.25 "oncert. 9.50 Muziek. ZEESEN '(1635 M.) 6.10—11.05 Berichten en zingen. 12.20—1.15 Gramofoon. 1.15—1.50 Le ngen. 2.20—2.50 Gramofoon. 2.50—5.20 Lezingen. 20—6.20 Concert uit Berlün. 6.20—8.20 Le ngen. 8.20 Zang en orkest. S.50 Orkest. 9.2u ezing. 9.40 Concert. Daarna tot 12.50 Muziek. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20—2.20 Orkest. 505.50 Concert. 8.35—10.35 Concert. 10.50— 1.20 Muziek. Een ding echter blijft van bcdenkelijken aard, en wel het volgende. De assuradeur krijgt op deze wijze een directe verantwoor delijkheid tegenover de ongelukkige derden, hij zal zich dus door middel van een clau sule in den polis ook het recht willen ver zekeren, eventueele processen zelf te voeren. Logisch gevolg hiervan is dat de geassu reerde de gelegenheid zal missen om waar het noodig is zelfstandig voor zijn belangen op te komen, hetgeen vooral penible wordt indien de schuldvraag aan de orde wordt gebracht Het lijkt een kwestie van billijkheid dat deze geheel onbelemmerd in zijn verdediging moet blijven en dat hij ook, wrwr liet zijn financieele belangen betreft, in vrijheid zijn rechten kan trachten te doen gelden. Het staat nog af te wachten wat er uit de voorgestelde reorganisatie van liet risico van den weg groeien zal, het lijkt er echter op dat deze minstens zooveel tegen- als voorstanders zal vinden. i INGEZONDEN MEDSDEELING. i Na het proeven van E*IN6i pepermunt blijft U cle aangename, krachtige smaak in her. innering. Handelsberichten. AMERIKAANSCHE MARKTEN. NEW-YORK, 23 SEPTEMBER. de week de plul NEW-YORK, 24 SEPTEMBER. TARWE No. 2 Amd. Durum No. 2 Mixed Durum No. 2 North Manitoba No. 2 Harde Winter 133% No. 2 Roode Winter 137% MAIS: No. 2 Mixed West 108*4 1CD74 ROGGE: No. 2 loco 107% 107?» Heden Vor noL 131% 133% 121% 123% 153% 156% 135% n. ii 6.6.4C KOFFIE. De termtJnmarkt opende prllshou- dend, handhaafde zich aanvankelijk op dekkin gen, doch daalde later op liquidaties on ver- December 13.75 13 83 Santo* No. i contract September 21.45 21.47 December 20 C3 20.70 Januari 20.18 20.25 KATOEN. De termönmarkt opende prllshon- dend cn 18 p. hooger. steeg daarna op dekkin gen uls gevolg van de officieele correctie van het ginnlng-cllfer. op de vaste markt te Liver pool en regens in het centrale O. gebied: de stöglng ontmoette eenige hevige hedge-verko0- öic goed werden opgenomen, doch Ie markt Middling Upland September stil 18.40 18.18 18.23 18.17 18.43 18.42 SUIKER. De termünr pen dogr den handel. ring was als gevolg van de vaste loco-m en de betere tendenz der Europee«che m RUBEER sloot prijshoudend. Plant. 1st Smoked Sheets loco fr. kwaL September 21% 20% 20% 2020% 19.60 19.60 19.90 20.— 20.90 20.90 eo-stemm ln genPetroleum, Meel, IJzr Koper en Talk prüshoudend; Reuzel nauw, löks prsühoudend; Tarwe, Mals en Tin traai portvraag naar hardwinter alsmede «.p herpe toeneming van den zichtbaren wereld- Dorraad en sloot rraag. ard Winter No. 2 127% 127% lem No. 3 125% 126% i-ptcmber 127% 128% ecember 133% 135% aart 139% 1 1- ei 143% 145% MAIS. De termönmarkt opende nauwelijks prijshoudend en c. lager, daalde daarna op achting van hoogere temperatuur in het •ale W„ op zeer onbeteekenendo loco-vraag erkoopen do0r Z.W. hulzen en sloot traag. No. 2 Mixed West 9G% 98% September 96% 97% ecemborf 95% 96% aart 99% 100% :el 102% 10% j HAVER sloot onregelmatig. September B0% ecember 52% 5.3— aart 55% 55 el 57% 67% I ROGGE sloot traag. No. 2 loco 103% 100% 101% December 107% 107% aart 112— 112% PROVISIES. De termönmarkt opende prijs houdend, daalde daarna voor reuzel op gemak- dlike varkcnsprüzen en sloot traag. Reuzel Ribs s ma W. ■loot l Septem October December liliiKi September October Spek: Short Ribs en»: 160-230 pd. !S pd. lusteloc 11.25 11.30 11.95 12.05 11.50 11.50 11.50 11.50 12.— 12.50 10.15-11.20 10.15-11.25 9.40-10 65 9.65-10.75 ïede op berichten 144% 150% 104% ior.% ROGGE per October ER per October mber GERST per October October (nlcuwo oogst December LIJNZAAD per Octobei BUENOS-AYRES. 24 SEPTEMBER. TARWE per October Slot heden Februari 10.60 2' MAIS per October 8.10 153% 107% 109% 69% id. Lijnzaad vast. FEUILLETON Door GUY THORNE. VIERDE HOOFDSTUK Do rookkolom bij zonsopgang. De twee heeren stapten een eind voort tonder een woord te spreken. Op eons zei Schnabe: „Wel, Gortre, nu zou je een gelegenheid hebben om een woord ter rechter tijd te spreken." De jonge man keek verbaasd op, dat de •nder zoo zijn gedachten geraden had. Hoe zou zijn metgezel hem hebben kunnen door gronden en waarom vroeg hij hem dit nu? ,,Het is nu erg laat, mijnheer Schnabe." teide hij, „en ik ben eigenlijk vermoeid. Ook zal het u wel niet zooveel kunnen kunnen schelen, wat ik te zeggen heb." Schnabe lachte en zei: „Vergeef mij, ik mag niet spotten met uw overtuiging, ik wil heusch gaarne eens met u praten, daar ben ik nu in een stemming voor." Zij kwamen nu dicht bij een zijstraat, die paar de kamers van Gortre voerde. Sclia- be's groot stcenen huis stond od den heuvel en dat was nog wel een kwartier looj. „Ga nu nog niet naar huis," zei Schabe, „maar ga met mij mee, dan kunt u mijn verzameling boeken eens zien en wij kon den eens praten. Ik wed dat u toch niet dadelijk slaapt, als u nu naar bed gaat" Gortre aarzelde slechts een oogenblik en ging toen met hem mee. Hij wist zelf niet, waarom hij dit deed. Hij voelde zich nu weer geheel op zijn gemak en stapte met vasten tred voort. Onder het praten begon hij minder afkeer van Schnabe te krijgen. Wel beschouwde hij hem als een machtig vijand, die een slech ten invloed uitoefende, maar hij voelde zich beschermd door een wapenrusting, die de ander niet bezat en voorzien van wapens, die hem van dienst konden zijn en gesmeed waren door een Machtige 1-Iand. Zij liepen de oprijlaan in tusschen de kale zwarte boomen door naer het huis. Mount Prospect was een groot gebouw en had liet aanzien van een kasteel, het was gezet door den grootvader van Constantijn Schnabe. De tegenwoordige eigenaar was niet "dik wijls te Walktown. Zijn parlementaire loop baan en andere plichten vereischten zijn tegenwoordigheid in Londen en in de va- cantie begaf hij zich buitenslands; niemand wist waar hij dan heen was en na een zekeren tijd verscheen hij weer onder zijn vrienden cn kennissen. In Londen had hij een reeks vertrekken in een der groote hotels. Ondanks zijn zeldzame bezoeken bevatte. Mount Prospect toch bijna alles wat hij be zat aan boeken, kunstschatten en andere j verzamelingen van hem en van zijn vader, i F.r wms be'-0"'''! dat bij zijn dood zijn ve.r- o het eigendom zouden; I 1 ''"""'"■lm J Schnabe haalde een sleutel uit zijn zak en maakt de zware deur van de portiek open. „Ik houd altijd al de bedienden aan," zei- de hij, „zelfs als ik uit ben, want een ont takeld huis met hulsbewaarders is niets aangenaam. Zij zullen nu echter naar bed zijn, dus moeten wij maar voor ons zelf zorgen." Hij maakte een binnendeur open en ging door een paar zware gordijnen, die terstond achter hen dicht vielen en zoo kwamen zij zijn. Gortro keek verwonderd rond. Hij stond in een groote hal, overwelfd met een wit marmeren koepelvormig dak. Nu was die schitterend verlicht door electrisch licht, '"it boven hun hoofd brandde. Aan beide zijden werd het koepelvormig gewelf ge steund door slanke pilaren; verder op wa ren hooge bogen, die naar de kamers van het huis voerden, waarvoor donkere gordij nen hingen. In het midden van de groote ruimte was er een groote poel van stil groen water, in een vierkant bassin, in het midden waar van zich een fontein bevond. Er lagen geen kleeden en er stonden geen stoelen. Men zag niet anders dan wit, alles stil en schoon. Toen Gortre daar stond, wist hij dat het voorbeschikt was, dat hij daar was en hij er zich voor een bepaald doel bevond. Zijn ziel scheen vol van oen ge heime kracht cn liet was hem alsof goede geesten om 1 i hen kv.amen en hem be den. Hij wierp een vragenden blik op zijn gast heer. Schnabe's gelaat was bleek, zijn kal me wreede oogon schenen ontrust en hij bleef naar Gortre staren. „Kom," zei hij eindelijk, „het is hier koud, die hal is wol wat kaal en fantastisch, kom mee naar de bibliotheek, daar kunnen wij iets gebrui ken en gezellig praten." Hij liep rechts tusschen eenige pilaren door. Gortre volgde hem door de donkere gordijnen, die naar de bibliotheek voerden. Toen bevonden zij zich in een heel groot vertrok met lage zoldering. De vloer was bedekt 'met een dik tapijt van dof blauwe kleur. Het maakte hun voetstap geruisch- loos. In den haard brandde een lammonrl vuur, dat een helder schijnsel door de ka mer wierp. Aan het eene einde stond een klein orgel in Renaissance stijl, dat uit Florence hier heen was overgebracht. Dicht hij den haard stond eetv heel groo te schrijftafel, die met boeken en papieren bedekt was. Daar vlak bij stond een kleine ronde tafel, die keurig gedekt was met kris tal en zilver voor een maaltijd. „Mijn huisknecht is naar bed," zei Schna be, „ik ben 's avonds liever alleen, dan be dien ik mij zelf wel. Als u even hier wacht, dan zal ik iets te eten halen; ik weet waar het is. Bekijk u in dien tusschcntijd mijn boeken." Hij ging zonder veel drukte de kamer uit en Basil riep naar de boeken. Dc groote ka mer was van clen vloer tot dc zoldering voorzien van planken van wit geëmailleerd hout en daarop stonden de boeken. In lusschenruimten hing.n fraaie schilde rijen van Masset. Couder en anderen. Gortre s'elde allijd veel belang in boeken, maax hij had nooit geld gehad om er zich veel van aan te schaffen. Deze boeken maakten echter niet veel indruk op hem. Hij zag Muller'swerken over de Vedante philosophic, Romane's werken en die \on De la Saussaye, ook stond er een Bijbel. Wat verder op was een geheele plank ge vuld met zeldzame edities van den Bijbel. De kleine Oxford-edifie was echter die, waaraan hij gewend was 'en hij haalde er die uiL Bijgeloovig was hij niet, maar toch had hij weer een gevoel, alsof het niet toevallig was. dat zijn oog juist daarop ge vallen was. Daaruit begreep hij dat het een of ander gevaar hem dreigde. Hij nam het bock in de hand, sprak in zijn hart een gebed uit, dat God hem in gevaar Zijn hulp mocht verleencn en sloeg het open. Zijn oog viel op de woorden: Waakt cn bidt, want gij weet niet, wann e,eg de tij d is. Dus moest hij waken. Opeens hoorde hij gelruisoh achter zich, snel zette hij den Bijbel weer op zijn plaats en toen hij zich omdraaide, zag hij dat Schnabe. het gordijn voor de deur oplichtten en te voorschijn kwam. „Ik leef maar eenvoudig," zeide hij, „dus veel bijzonders kan ik u niet aanbieden. Ik heb koude kip on salade meegebracht en een flesch rooden wijn, brood en boter is er." Zij zaten tegenover elkander aan beide zijden van de ronde tafel en spraken wei nig; beiden waren zij vermoeid en hadden honger. Toen het maal afgeloopen was, hoog Gortre het hoofd ->r ron dankgebed en slee? het tceken des kruisen. „F.r-n symliool!zei Srhnahe, „wat is dat kruis, waarvoor alle Christenen buigen? De Phocnïcisehe ruïne van Gigantica is in den vorm van een kruis gebouwd, de Druï den gebruikten het bij hun godsdienstplech tigheden cn het was de hamer van Thor lang voordat het als symbool door de Chris tenen word aanvaard. Het wordt nu heden ten cUigc nog door de heidcnsche bewoners van IJsland gebruikt als een magisch tec- ken in verband met storm en wind. Het I symbool van Buddha aan de keerzijde van jcen munt te l'gain gevonden is ook een 'kruis. Het kruis werd ook door Brahmanen duizend jaren voor Christus uitgehouwen in (?e grotten van Elephanta. Ik heb het in Indië met mijn eigen oogen gezien in de handen van Siva. Brahma en Vishnoc. De vereerder van Vishnoe schrijft er evenveel deugden aan toe als de vrome Katholiek hier te Selford doet aan het Christelijki; kruis. Dat is wel het sterkste bewijs, dat dc oorsprong van het kruis ohallisch is. Dc crux ansata was het teeken van Venus eii staat naast Baal en Astarte." „Heel goed mogelijk, mijnheer Schnabe", jzei Gert re. „uw kennis in dit opzicht 'is uitgebreider dan de mijne, maar dat raakt liet Christendom in geenen deele." „Natuurlijk niet! Dat zou ik ook niet durven beweren. Maar de vereering van liet kruis, het instrument der marteling, waar toe een uitstekend leeraar en een goed menscR, voor zoover wij weten, lijden moest, ergert mij, omdat bet mij herinnert aan het ongerijmde bijgeloof, dat huist in de harten van zooveel menschen, zooals u." .O. nu 7.n wij op het gevaarlijke punt," -ei Gortre. (Wordt vervolqd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5