DE REORGANISATIE DER NED. HERV. KERK Gemengd Nieuws. Schoolnieuws. r VRIJDAG 13 SEPTEMBER f929 TWEEDE BLAD PAG. 5 HET REORGANISATIERAPPORT BESPROKEN DS. M. VAN GRIEKEN OVER DE HISTORIE 1816 was een rampjaar voor de Ned. Herv. Kerk Sympathie voor het ï^pport bij de Ned. Herv. (Geref.) Pred.-Vereen. Ka «te opening door Ds. T j a 1 m a, welke i*ve reeds vermeldden, beeft Ds. M. van 0 r i e k e n, vaai Rotterdam, gister voor de «ed. Herv. (Geref.) Preclikantenvereeni- feiaig gesproken over; De reorganisatiegedachte en het reorganisatieplan. 1 Pe huidige toestand van onze Ned. Herv. fcerk, aldus Spr., geeft een moderne predi- j te zien, met vele stukken van ons wear een kerkelijke verwildering M. VAN GRIEKEN. teers ebt, terwijl Rome ©enerzijds, de secten (D Geref. Kerken anderzijds beslag op de nenschen leggen, indien ten minste niet tfiles ós doodgegaan in materialisme. Die Eestand doet velen de Ned. Herv. Kerk ver- fchiten, en meenen, dat anderen baar taak Vlijen 'moeten overnemen. Is Christus dan juLet jneer onze Meester, en kon ieder voor icizelf maar uitmaken, wat geloofd en be ien moet worden? Is de Kerk niets meer ,ji een instituut tot het dienen van gods- lienstige belangen, met een vrije spreektri- me voor ieder die iets te zeggen heeft? Onze zonde is, dat de Ned. Herv. Kerk Christus niet overal en altijd belijdt als Heer. De feitelijke toestand, zooals die inder ad bij ons gevonden wordt, is allertreu- :st, maar naar recht en waarheid mag de Kerk niets anders heerschen dan liet angelie van Jezus Christus. Nergens rfdt gezegd: laat ieder maar gelooven hij wil. Alle predikanten hebben itus te brengen en alle bestuursleden rten, dat de Kerk niet is belijdenisloos, maar confessioneel. rDe aard en het wezen der reglementen orrespondeeren in geest en hoofdzaak met e leer der Kerk, al is in de vorige eeuw ok in onoprechten stijl in de reglementen eschreven, en heeft men zich schuldig ge naakt aan allerlei dubbelzinnigheden. De jammerl ij kste toestanden heersdhen lelaas. Velen in de besturen zijn te slap en ssen hun consciëntie met drogredenen als gaat om de groote zaak. Men kan vragen if niet veel te verbeteren is door partieele wijzigingen in de -reglementen. Zeer zeker an hier wat ten goede worden gedaan, in- ien hij menigeen voorzat de behoefte om !e Kerk te dienen. Daarom moeten wij in pze besturen niet alleen hebben brave, espeotabele mensdhen, maar allereerst loeke, verstandige lieden, die de situatie an de Kerk doorzien. Dan zal men merken at de synodale hiërarchische besturenor- anisaitiö niet deugt, niet in overeenstem- ning ds met bet wezen der Kerk. Zoo komt spieker tot de reorganisatie- «wegteg. Br is een tijd geweest, dat men ereahii maakte tusschen bet reorganisee- an van het kerkelijk bestuur en het i aniseeren van de Kerk. Er moeten echter lijnen getrokken war en. Als iemand voorstelde om de regieraten en partieel te veranderen, dan zou dit nog een reorganisatie zijn. Ook niet als iemand voorstelde, dat onze Kerk de Staatskerk of iheersóhende Kerk, of de bevoorrechte Kerk zou moeten worden. Reorganisatie raakt de Kerkorde, de wij- i van kerkelijk samenleven, de belijdenis van den Naam des Heeren onder ons, en zoolang er nog belijders van den Naam des Heeren in tie Hervormde Kerk gevonden worden, die de belijdenis van den Christus der Schriften liefhebben, zoolang kunnen deze oriiet gedoogen, dat belijden en looche nen van den Christus der Schriften dn de Kerk gelijke reohtjyj zouden hebben. De geschiedenis cier laatste honderd jaar heeft ons de kerkelijke kwestie gebracht. De zaak van Belijdenis en Kerkorde (of wijze van kerkelijk samenleven) is ten nauwste elkaar verbonden, lblö is het ramp jaar geworden voor onze Hervormde Kerk, en id© Regcering des lands heeft haar dat bezorgd, zij liet dan ook, dat het Gouver nement. liet niet had kunnen en durven doen, indien niet de publieke opinie reeds lang was losgescheurd van de Kerk en de classes in diepen slaap gedompeld waren, zoo zelfs, dat de classes Amsterdam en Haarlem niet uit den diepen slaap konden worden opgewekt De Regeering verleende besdhermuig om overheersching te brengen. Ln den bloeitijd der Kerk was het geloof der gemeenten te krachtig dan dat zulks zou hebben kunnen plaats vinden. Het Ko ningschap van Christus won het telkens het zwaard. De Geref. Kerk heeft tel kens het recht des Konings verdedigd. De Gereformeerde vaderen hebben in de Her vorming weer naar dat beginsel terugge grepen .zooaJs blijkt uit de Belijdenis. Met de vraag hoe het leven der Kerk moet worden ingericht ds ten nauwste verhonden 'n andere vraag, ml: wat zegt Gods Woord? En daaruit blijkt, dat de Kerk zooveel mo gelijk het beeld van des Heeren lichaam moet vertoornen en de bede steeds moet doen uitgaan: „spreek Heere, uw knecht hoort". Da* hebben de Geref. vaderen gedaan en de Belijdenis geeft daarvan de beginselen aan. Wordt dit verwaarloosd, dan dreigt dé Kerk een vereenigdng of genootschap te worden, waaraan niet alleen elke vorm van Kerk ontbreekt, maar ook de dwaling en leugen heerschen. Het Gouvernement heeft in 1816 de Geref. Kerken met alles wat ze bezaten overgenomen. De Regeexing wilde alles handhaven en bewaken, maar dan als een soort van vereen iging tot behartiging der godsdienstige belangen naar menschelijk idee. De leer der Kerk liet men onaange tast, die liet men in een heilig huisje, maar de Synodale bestuursvorm wérd wederreoh telijk de Kerk opgelegd en de opklimmende besturen moesten alles regelen. Er was geen bezwaar tegen aldus Spr. dat na de revolutie vow de Kerk een Kerkorde zou zijn gemaakt, de Kerk moet een regeeriog hebben en aan regel en orde gebonden zijn, maar de wijze waarop het geschiedde is verkeerd. De Kerk is vrijge kocht door het bloed van Christus en is souverein om zelf na te speuren de begin selen welke haar Heere aan haar kwam openbaren door de eeuwen heen, voor haar zelf en ook voor de wereld buiten haar. De Kerk mag niet marchandeeren met de be lijdenis van 's Heeren Naam. De huisorde, de levenswijze der Kerk moet het keur der- Schriften en het keur- van dan Christus dei- Schriften dragen. In de huisorde moet op genomen zijn de functioimeering van het ambt De ambten hebben hun oorsprong in Jezus Christus, onzen Koning en Heere. De ambten werken in de Chr. Kerk als de or ganen van Gliristus, waarvan Hij, Die al tijd met Zijn Kerk is, zioh wil bedienen om haar uit te breiden. Christus heeft 3e amb ten en ambtsdragers ingesteld en wil er Zich van bedienen. De prediking des Woords, de regeering der Kerk, de bedie ning der Sacramenten en de verzorging der armen brengen dit als vanzelf mee. De le- vensregélen der Kerk des Heeren moeten hen, die Christus Kerk liefhebben, ten zeer ste tea- harte gaan. Spr. wil *t bij deze opmer kingen laten, opdat in de bespreking het onderwerp te beter tot zijn recht zal ko men. Bespreking. De voorzitter, Dr. J. P. Kromsigt, van Amsterdam, zegt dat hij *fc project, dat door de reorganisatiecommissie is ingediend, met groote ingenomenheid heeft begroet We moeten geen persoonlijk oordeel over het rapport hebben, maai- een kerkelijk oor deel, maar als Spr. persoonlijk eens zijn meeniing mag zeggen, dan vindt hij twee dingen in het rapport, die het zeer uitne mend maken, en wel: dat het 't ideaal stelt van een positieve en toch ruime Volkskerk en deze twee gedachten zijn zoo goed in het rapport gecombineerd. Het positieve, dat duidelijk uitspreekt het centrale in en het historische van de Belijdenis der Schriften. Dat is een goede greep geweest En dan het ruime, geen toespitsing op de Confessioneele geschillen, maar dat het Kerkelijk oordeel mogelijk moet zijn, gebonden aan de Schrift, aan Gods getuigenis, en ook gebonden aan bet. centrum der Belijdenis. Dan staan we veilig, om het zoo uit te drukken. Het zou spr. buitengewoon verblijden als het rapport zooals het ds ingediend, door de Kerk werd aangenomen. Van sommige bepalingen kent spr. de porteé nog niet,maar spr. zou geen bezwaar tegen het rapport kunnen HET BERLIJNSCHE JACHTSEIZOEN GEOPEND dagen werd het Berlijnsche jachtseizoen door de Parforoc-Jaclitclub geopend. bovenstaande kiek ziet men een jongensgezelschap dc Berlijnsche buitenstad Erohnau verlaten, noemen. Spr. zou het veihlijdend vinden als allen in deze vergaderiug zich met het rap port zouden kunnen vereenigen, wat toch niet zoo wonderlijk zou zijn, omdat de re- organisatiecommissie uit verschillende ele menten was samengesteld en tóch eenstem mig was. Ds. Binsbergen (Muiden) zegt, dat er mooie dingen in het rapport zijn, waarvan men niet begrijpt hoe de menschen ze ge vonden hebben. Spr. zou zich m3t Dr. Kromsigt verblijden als het rapport werd aangenomen. Maar dan moet de Kerk voe len, dat dit noodig is. De tegenwoordige organisati onzer Kerk kent geen leertucht. En omdat de meerdere vergaderingen de leertucht niet oefenen, zijn de menschen zelf begonnen dat te doen. En dan kan de predikant zich niet verdedigen. Als de meerdere vergaderingen weer de leertucht gaan oefenen, dan zal het voor deel ervan zijn, dat in een Gemeente, waar één predikant is, hij dan weer de predikant van heel de Gemeente wordt en niet van een richting Ds. Ten B o k k e 1 H u i n i n k (Numans- dorp) is van oordeel, dat teruggegaan moét worden tot de Apostolische Belijdenis, dat Jezus is de Christus. Daarmee kunnen we tevreden zijn. De lauwheid onder de predi kanten zal maken, dat men moeite zal heb- om dit ontwerp tot wet verheven te l- Niet alleen het Modernisme heeft; schuld aan de verkeerdheden, maar het is; ook onze eigen schuld- Dat er omtrent Be lijden», Doop en Heilig Avondmaal zooveel verkeerde dingen onder het volk zijn ge bracht, als de mentaliteit van de predikan ten niet anders wordt. Wat b.v. gezegd wordt, dat men niet ten Avondmaal mag komen, tenzij men wedergeboren is of als men zegt, dat het doen van Belijdenis is een historisch belijden. Zoo zou meer te noemen kunen zijn. Spr. gelooft, dat als men er eenmaal den smaak van beet zal krijgen om klachten over afwijkingen aan hangig te maken, de Commissie dan wel heel wat te doen zal krijgen. Ds. van In gen (Dordrecht) hoopt, 'dat er in de komende maanden in de gemeen ten op gewezen zal worden, welke gewich tige belangen hierin aan de orde zijn. De Voorzitter onderstreept dit laat ste en zegt, dat het wenschelijk is om bui tengewone Classicale Vergaderingen bijeen te roepen, waarin het Rapport besproken wordt. MIDDAGVERGADERING. .Voortzetting bespreking. In de middagvergadering wordt de be spreking voortgezet. Ds. Kromsigt (Rinsumageest) betuigt instemming met het rapport, doch ziet het gevaar, dat men zich op een voetstuk zal stellen tegenover de Modernen. Samen moe ten wij onder de tucht van Gods Woord ko men, aldus spr. Ds. T e W i n k e 1 (Den Ilaag) zegt, dat het rapport bij de Synode aan te vragen is. Beantwoording. Ds. van Grieken (Rotterdam) beant woordt de sprekers en dringt erop aan, dat het rapport vooral goed zal worden bestu deerd. Spr. heeft niet veel hoop voor dit rapport. De Groote Synode is uitgesteld voor dit ontwerp en dit ontwerp zal wel van de baan geschoven worden. Spr. hoopt, dat het iu de Januari-Synode zal worden aangenomen, dan kunnen de Kerken er kennis van nemen. Maar als de nieuwe Sy node in 1930 het dan ook aanvaardt, clan komt nog de barricade van de Provinciale Besturen. En nu zal wel niemand denken, dat de Provinciale Besturen in de huidige constellatie ervoor zullen stemmen. Twee derde dezer besturen moet er dan voor zijn, en die twee derde zal wel niet worden be reikt. Heel de kerkelijke organisatie in 1816 opgelegd, is in 1852 ons nagelaten en nu zit- ton we ermee. Men moet het niet zoo voor stellen alsof in het rapport een minimum der Belijdenis genomen is, dat tegelijk is het maximum. Gegrepen is naar de mini male Belijdenis zooals men vindt in Zon dag 6, waar ook een saamvatting van het Evangelie gegeven wordt Hoe zien de menschen de ellende der Kerk? Dat is dit, dat er een prediking is, die Christus loochent Zooals b.v. in Stoni- petoren, waar de predikant zich door den koster laat roepen als er vijf of zes men schen zijn. Anders komt hij niet. Ook bij de Orthodoxie zijn fouten. Maar dat er bij de menschen dwaalbegrippen komen, omdat zij in de prediking dan hierheen getrokken en dan daarheen getrokken worden, is be grijpelijk. De zaak van de reorganisatie van de Kerk kan echter niet van de baan gaan. Zij kan niet van de baan komen, tenzij de Kerk dood zou gaan. Omdat het om Christus gaat. Hierna wordt deze bespreking gesloten. Moderamen. Tot lid van het Moderamen van het be stuur wordt benoemd Ds. Woelde.ringh van Hoornaar. Refcraat-Ds. Schumacher. Alsnu houdt Ds. P. Schumacher te UcIscüj (Duitschland) zijn referaat over „Het afleggen vara Geloofsbelijdenis". Spr. ontvtikkclt de volgende stellingen: I. De geschiedenis van de Kerkelijke prae- tijk inzake toelating tot het Avondmaal, wier uitkomst de hedendaagsche wantoe stand .in bijna alle Protestantsche Kerken is, beschrijft, de noodlottige doorwerking van een reeds vroege afdwaling van de oor spronkelijke Reformatorische lijn. II. Door de geleidelijke afdwaling van de Reformatorische lijn is een onhoudbare toe stand! teweeggebracht, tlae naar een oplos sing vraagt Alle pogingen tot hiertoe ge daan om tot een draaglijken toestand te ge raken, zijn tot mislukking] gedoemd geweest, omdat lo het gocdie recht van den Kinder doop niet ten volle werd erkend, 2-e men tot herstel van die Kerkelijke tucht niet kon besluiten, 3e.de bcteekenis vara het Avond maal niet wérd verstaan IIL Het gebruik de toelating der gedoopte kinderen der Gemeente tot. het Avondmaal afhankelijk te stellen van het vervullen van zekere voorwaarden, n.l. het afleggen van Geloofsbelijdenis en plechtig© geloften, is door een beroep op de Heilige Schrift niet te wettigen. IV. Door liet recht, verstand van den Kin derdoop heeft de Kerk zich genoodzaakt ge zien van de ouders een Geloofsbelijdenis te eischera. Zoo moet thans ook liet inzicht in het verschil tusschen Doop en Avondmaal, de door dora Doop aan de Kerk opgelegde verplichting voor onderwijs der kinderen te zorgen-, eindelijk de juist met het oog on het TIeiJig Avondmaal te handhaven tucht de Kerk noodzaken een Geloofsbelijdenis van de kinderen dor Gemeente te eischen. V. Het afleggen van Geloofsbelijdenis is het belijden van het geloof der Kerk: het is geen getuigenis van eigen geloofsbezit. Nochtans veronderstelt het afleggen van Geloofsbelijdenis geloof met de. aan hen voorgelegde vragen- mogen do kinderen niet onder de wet worden gebracht, maar moe ten ze zeer bewust onder genade worden gehouden eindelijk is op de nauwe ver binding tusschen het afleggen- van Geloofs belijdenis en het Avondmaal met ernst te wijzen. VL De poging, een weg te wijzen, waarin i de moeilijkheden, some ondragelijk, die zich ALGEMEENE VERGADERING CHR. NAT. SCHOOLONDERWIJS Woensdag werd te Utrecht gehouden de 67e alg. vergadering v. Chr, Nat. Schoolonderwij s. Aan de bestuurstafel van links naar rechts de heerenMr. J. J. de Waal Malefijt, ÏL V eriema, 'secr.; Ds. M. Van Grieken, voorzg H.van Eeghen, penn.j Ds. I, Goslinga, Ds, J. Jongeleen, Ds. C. Heemskerk, DE AMSTERDAMSCHE WETHOUDERSCRISIS DOEN ZE NU MEE? NIEUWE MOGELIJKHEDEN? Naar een democratisch college? Amsterdam, 12 September, ische redacteur schrijft Nieuwe mogelijkheden? Het informeerend schiijven van de Chr. Hist Raadsfractie, heeft zeker veler be vreemd. Om den inhoud en om het adres. Mej. Katz heeft niet alleen de interfrao- tioncele vergadering van j.l. Zaterdag bij gewoond, zij heeft die ook geleid', en van haar is de eerste aanwijzing om tot oplos sing van de crisis te komen, gegeven. Haar voorstel vondi bij de soc-dem. geen instemming, ze wilden alleen samenwerken op een program. Van dat program gaven zij voor wat hun betrof de lii^en in geest era hoofdzaak. In de discussies bleek, dat de soc.-dem. over details wilden spreken, dat ze deside rata van andere groepen ernstig wilden overwegen. Maar vóór de onderhandelingen kondera beginnen, wilde men vastigheid, dat er ten aanzien van de politiek de laat ste jaren gevoerd principiéel geen tegenstel ling. bestond. Zoo staat heb ln feite. Men mag dat iu soc.Jdeimiocratische bladen, terwlllc van de. „kiefcers" aandikken, men mag dat van den kant der liberale pers met nog sterker woord noemen, wie de zaken nuchter ziet, verstaat wel, dat de gelegenheid tob overleg niet af gesneden is voor die partijen die zich onder de democratie mogen rekenen. Nu hebben de Chr.-IIisfc. de deur direct op het slot gegooid. Dat lag in de lijn van hun politiek. Nog pas hebben zij als een der grondpijlers van een Christelijke politiek geproclameerd het niet aanvaarden van een program. Het advies van den heer Hen leemans aau mcj. Katz nnoet dan ook geluid hebben: „af wijzen". In die houding zat iets fiers. Maar de tweede brief laat van die fierheid niet veel over. Nu schijnen ze er toch wel graag bij te zijn. En nu séhrijven ze dit niet aan de soc.-dem., maar aan de R. IC en zoeken deze protestanten de voorspraak en het advies van de R. K. Staatspartij. Of ee Straks ook mee zullen praten we ten wij nog niet Van een nieuwe conferen tie is ons niets bekend. Wel vernamen wij van terzijde, dat de correspondentie tus schen de soc.-dem. en de R. K. fractie han delt over het aantal wethouderszetels. •De soc.-democraten stellen den eisch drie zetels. Natuurlijk wordt hiermede bedoeld drie zetels in een college van zes. Vroeger is ook wel eens gesproken over een college van vijf met twee soc.-democraten. Het schijnt dat de R. IC deze oude gedachte weer naar voren hebben gebracht en in hoofdzaak hierover de correspondentie loopt. Hoezeer ons deze oplossing ook zou beko ren, ivoor ons staat wel vast, dat ze thans niet zal worden geaccepteerd. Vooral niet nu enkele groepen reeds hebben toegegeven dat er nu drie soc.-dem. kunnen worden gekozen. Het Bigt in het voornemen' van den Bur gemeester de vergadering, waarin lot ver kiezing van wethouders moet worden over gegaan, te bepalen op Woensdag 18 Sept. Er is iwel aanleiding om te veronderstellen dat de partijen -dan gereedi zijn. Amsterdam, 12 September. Doen ze nu mee? Op den brief, door Mej. Katz, aan do R- K. en aan de Soc. dem fractie gericht, heeft de Christelijk Historische Raadsfractie, van den heer Boekman een antwoord ontvan- Naar aanleiding van uit die briev gebleken onjuiste mededeelingcn omtrent de houding der Soc.-Democratische Raads fractie bij de oplossing van den wethou derscrisis. zij er op gewezen, dat het vast houden aan ons standpunt, dat de door ons genoemde voorwaarden voor onze deelneming aan een te vormen college van B. en W„ behoudens op onderdeelen niet voor wijziging vatbaar zijn, niet mag worden uitgelegd als dictatoraal outre- in de praCtijk voortdurend voordoen, zou den worden opgelost, is een waarlijk onbe gonnen werk. Alleen maar de oorzaak daarvan, dat do zwarigheden telkens op nieuw opdoemen, kan worden opengelegd. Door de kennis dezer nnr/iiak wordt de Kerk tot boete ei» beker ring, (ot geloof liefde opgeroepen. Sltxhinp. Nadat verschillende predikanten vragen aan den referent hadden gesteld, en door dezen waren beantwoord, werd de vergade ring door Dr. J .C. S. Locher met dank gebed gesloten. den. Een in minderheid democratisch college van B. en W, dient in staat te zijn in samenwerking met den Raad de gemeente democratisch te besturen. Het zich vereenigen met de door ons ge noemde voorwaarden door fracties met welke een college van B. en W. wordt ge vormd, is naar ons oordeel de eenige mo gelijkheid voor de vorming van een wer kelijk democratisch bestuur. Overleg in dien zin dat de door ons gestelde punten slechts tot grondslag zouden kunnen die nen voor een te houden bespreking, zou in strijd zijn met het hiervoren ontwik kelde standpunt. De door ons ontvangen antwoorden van 'de Vrijz.-Dem. en de Antirev. Raadsfrac ties, geven geen reden om te veronderstel len, dat deze fracties dit standpunt niet aanvaarden. De brief van de R.-K. fractie geeft daartoe, althans op twee punten, wel aanleiding. Wij meenden daarom ons dien aangaande in een schrijven, waarvan wij afschrift hierbij voegen, zekerheid te moe ten verschaffen. Dit optreden is overigens geheel in overeenstemming met onze hou ding ter bijeenkomst van j.l. Zaterdag, van welke het gevolg was de afspraak met de daar aanwezige vertegenwoordi gers der fracties, dat zij ons zouden be richten of hun fracties zich kunnen ver eenigen met de door ons genoemde voor waarden voor onze deelneming aan een te vormen college van B. en W., dan wel welke wijzigingen van niet-cssenticelen aard zij" in overweging wenschen te ge ven, eventueel met vermelding van ge- wenschte toevoegingen". Uit dezen brief blijkt, dat onze opvatting yan de soc.dem.-voorstellen vrij juist was. Om met elkander overleg te plegen, moet men het op enkele essentieele punten met elkander eens zijn. Om te komen tot een democratisch program, moet men voorstan der zijn van een democratische politiek. Zullen de C.-H. nu gaan praten? Zich al? voorstanders van een democratische ge meentepolitiek openlijk aandienen? Wij neigen ernaar, gezien hun optreden m den laatstcn tijd, dit te gelooven. Het zal zelfoverwinning kosten, het is in strijd met een vroeger verleden, zeker met h.ct ver leden van den Wethouder, die den strijd deed ontbranden, maar onmoglijk achten wij het niet. Dan wordt spoedig heel de Raad democratisch en moet het wonder gemakkelijk zijn, aan den eisch der S.D.A.P.. dat het college in .•derheid democratisch moet zijn, te vol doen. Onze mededeeling, dat het voorstel der R.-K., ora twee S.D.A.P.'ers aan te wijzen in een college van vijf, een der oorzaken is, van de vertraging der onderhandelingen, verd ons van bevoegde zijde bevestigd. Men meende evenwel te weten, dat de onderhan delingen hierop nog niet behoefden af te springen. HELDHAFTIGE REDDING OP ZEE. Te IJmuidcn is binnengekomen de stoora< treiler Urania IJM 25. Toen dit schip op 6 September op dc Noord e aan het visschen was, is de eerste stuur man overboord geslagen. Het schip lag ge stopt en er was een aanschietende zee. De eerste machinist, C van Ricssen, die zich in de machinekamer bevond, hoorde hulp roepen, snelde naar dek en sprong in Dc stuurman was reeds een heel eind afge dreven. Men had hem van boord een red dingsboei toegeworpen, doch de man had deze niet kunnen grijpen. Ofschoon de machinist van R. oliegoed en laarzen aan had, wist hij de reddingboei te bereiken en hij zwom toen daarmee naar den veel verder drij den stuurman. Hij heeft dezen in de boei gehangen, waarna beiden op eigen kracht naar de Uranfy zijn teruggezwommen. Luchtvaart. DE POSTVLUCHT NAAR INDIE i TE BOEDAPEST. By de K. L M. Is bericht ontvangen, dat het postvliegtuig naar Indië gistermiddag om 2.10 uur te Boedapest is aangekomen. Alles is wel aan boord. Vandaag zou d# reis worden voortgezet. JAN OLIESLAGERS. De heer Henri ter Hall heeft het initiatief genomen om den Vlaming Jan Olieslagers, die bijna twintig jaar geleden ons Nederlan ders het eerst heeft doen kennismaken met het vliegtuig, door een nationaal comité te laten huldigen ter gelegenheid van diens 20- jarig vliegeniorsjubileum. Jan Olieslager» heeft het tijdens den oorlog tot luitenant ge bracht en heeft tal vara erkeiltenissen van zijn dapperheid gekregen. Te Deurne is een straat naar hem genoemd. EXAMENS. ACADEMISCHE EXAMENS. Tech. Hoogncr. ooi te Oeirt. Gesll Electrotechniek: prop.'-exde heer... B. L. van Helden, J. F. Kremer$ J". J. Kruijs, J-. F, /vaa Meurs en W. D Smoor.1, Mijnbouwkunde: prop.-ex., de heer E. J. van EXAMENS VRIJE- EN ORDEOEFENINGEN A mster d a.m. Geëv 8. gesl. 7 cand., n.l. de daines: J. E. van Ravehsteyn. M H. Mok, beiden te Amsterdam; C. Hensbroek. Mijdrecht; en da heeren: C. M. Korteweg, Rotterdam; N. P. Boem» ma, F. J. van_Dalen, beiden Utrecht; J. J. M. Br Inker, Schlec uronlnsen. Geel. de dai ine te Groningen; K. de Jakker te Heeren elmonde. Bergen op Zoom en L. F. SntJdcr, Zut- Hilversum; H Kruizenga, idétn; P. v. Diik. Oudewater; C. .7. v. Burg, Paardenburg: E. Dle- persbroek. Hellingen: w. J Kasrers. Hilversum- L. Bron, Zufllen; E. M Dorst. Vllssinged: J. v. Bruggen. Mllllgcn; H. Drieenhuizen. Hilversumj s. Dam, Zeist: M. H. Camp. Amsterdam: Ch. Drieenhuizen. Hilversum;, M. Briel. Zandvoortï W B. Elschot, Dordrecht; C. Appel, ZandvoortJ O.'Veldreon, Den Haag. Het diploma verwierven de heeren: J. A. O. Brouwer. Amsterdam; J. den Draak, Vlaardln- gen; J. Broos. Valkenswaard: I. G Edelbroek, Utrpcht; A. Dijkstra, Asen; H. Dükstra. Leeu- warden; D. v. Donk, Lobith; G. v. Dam, Dieren M A. v. Dijk. Middelburg; D. W. Horringa, Hil versum; H J. Biasz, Enschede: L. J. H. Dusen Tilburg: J. v. Broekhoven. Schiedam; J. van Dorp. Maassluis; G. Th Dulmelaar. Dordrecht; G. H. P. Diesveld. Nijmegen; C. Dijkhuizen. Den Haag: J. H. Derben. OisterwUk; P. C v. d. Cor p.ut, Breda; M Dulne. Bergen op Zoom; H. Bos- scher. Den Haag: W. C. Veclc. Noordwök: G. A. Brienerse. Apeldoorn; B. Bulder, Rotterdam! W. Bronkhorst, IJmulden; D. Dijkstra, Amster dam: S. Kuipers. Hilversum; H. P. Deckers. Den Haag: A. v. d Laan. Hilversum: R. v. d. Bunt, Ede; C. A. Veendenburg, Rotterdam; J. Bosma, dorp; A. A._v._d Broeit, Breda: B. Bult, BEGRAFENIS SLACHTOFFERS ,.V!MEIRA"-RAMP Gister en vandaag werd 't stoffelijk overschot van vele slachtoffers der „Vimeira"-ramp ter aarde besteld. Hierboven zien we de begrafenis van Picter dc Haan, gewoond hebbende Wilgcnweerd te Rotterdam. Begrijpelijk was de belangstelling van 't publiek gelijk ook op ome foto blijkt teer groot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7