VOORTTREKKEN! VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1929 DERDE BLAD PAG. 9 BRANDENBURG DUIZEND JAAR DE LEGENDE VAN DEN HARLUNGER SCHAT IETS UIT BRANDENBUKGS GESCHIEDENIS Een telegram van Hindenburg BIB GVOT BRANDENBURG ALLEWEGEl '(Van onzen Duitschen correspondent.) In het noordelijk gedeelte der oude stad Brandenburg, dicht aan de Havel ligt de Mariaberg, soms door oude Brandenburgers nog Harlungerberg genaamd. Dat herinnert aan het germaansche broederpaar Harluu- ten, door den wreeden koning der gothen rmannerlch op gruwelijke wijze om het leven gebracht, daar hij hun schatten den Harlunger Hort, wenschte te bezitten. Op dezen heuvel werd later de Mariakcrk ge bouwd, die in verval geraakte na de her jronming. Hier was tevens de zetel van dc Orde van de Zwaan. Friedrich Wilhelm I liet 3e kerk geheel «wegruimen en benutte de steenen voor zijn militair weeshuis in Potsdam. Dat de legende voortleefde onder *t ivolk bleek uit 't zoeken der Brandenburgers naar den schat der Harbingers. Nadat de berg langen tijd een zaam en verlaten «buiten de stad gelegen had vindt ge er thans een welverzorgd park en boven op den berg staat een standbeeld dat aan den oorlog herinnert Naar den man. die het aan de stad Brandenburg ten ge schenke gaf, koopman Robert Lue, heet het Luepark. Klauter hier naar hoven en gc krijgt een fraaien blik over de duizendjarige stad en 't Havelland met zijn blauwe meren* Het vroegere raadhuis wordt sedert 1715 niet meer als zoodanig benut. Het geraakte in den loop der tijden In verval, totdat in 1911 aan de architeclen Kolb en Blunck de opdracht werd verleend om het te restaureeren en tegenwoordig bc nut men de fraaie vertrekken van het vier kante stuk gothiek bij feestelijke gelegen heden. Op het voorplein staat het ruiter elandbeeld van keurvorst Friedrich I. Ver borgen tusschen de huizen ligt nauwelijks een minuut verderop de Katharinenkerk. datcerende uit 1400. Interieur en exterieur bieden allerlei fraais aan Ornamenten, pi laren en architectuur. Officieel door de magistraat uitgenoodigd tot de festiviteiten, welke ter eere van het duizendjarig bestaan der Havelstad werden georganiseerd, vond ik 't eerst de moeite waard, om de historie der stad eens wat nader te bestudeeren. In den win'er van 928 op 929 veroverde volgens de kronieken van den monnik Widukind von Corvey uit het jaar 967 Heinrich -I de. >Vendensche vesting Br?aina: burg door middel van honger, zwaard en koude. Hiermede werd -Brennaburg een Dui'sche stad. Haar naam is niet zooals vaak wordt beweerd van slavischen oorsprong maar gaat terug in den oergermaanschen tijd. Dé verovering van den eersten Saksi- schen koning Heinrich I was niet «van blij venden aard. Weliswaar werd 948 1 bisdom Branden burg gegrond, maar door den opstand der Wenden ging 983 het land ten oosten van de Elbe weer verloren. De laa'ste macht der Wenden werd 1157 door Albrecht den Beer gebroken. Sedert dien nam de macht der Duitschers hier toe. Het bisdom werd vernieuwd en in dien tijd van toenemende macht werd op den berg de Mariakerk ge bouwd. een bedevaart voor vele geloovigen tot 1722 toe. Niet een stad werd aange bouwd, maar achtereenvolgens de Alts'adt en de Neus'adt, zooals wé die heden nog ontdekken bij onze rondwan.' 'g. Dat waren eertijds twee geheel zelfstandige gemeenten, welke pas in. het jaar 1715 tot bet tegenwoordige vereenigd. Zoo werd Brandenburg genromoveerd tot de hoofdstad van de huidige mark van -dienzelfden naam. Zoo wordt dan Branden burg door sommigien beschouwd als de wieg van Pruisen en daarmee van 't tegen woordige Duitschland. De Roland voor het NeustSdiler Rathaus staat er nog heden als een getuige uit dien tijd van wording en vooruitgang. De fraaie dom, waar hei hoogtepunt der officieele festiviteiten werd bereikt, speelde in de Pruisische geschiede nis een belangrijke rol: tijdens de Maart-on lusten van 1848 vergaderde hier de Pruisi sche landdag. De toenmalige eerste burge meester, Frans Ziegler, pleitte voor het al gemeen kiesrecht en behoorde tot de partij der liberalen, hetgeen toen nog als radi caal werd aangemerkt. In de tweede helft der 18e eeuw begon In deze stad ook de industrie aan beteekenls te winnen en men zal zich wellicht herin neren., hoe ik enko'e weken geleden over het Brermabor-bedrijf heb geschreven, waar van de bezitters, dc gebroeders Reichstein, nog heden een toonaangevende plaats in 'i industrieele leven bekleeden. Op hun vriendelijke uitnoodiging maakte ik met 't nieuwste voortbrengsel dezer enor- one fabriek, een goedkoope, sierlijke wagen „Juweel" een tocht door de mark en kon mij op 't feest prepareeren. Reeds dagen van tevoren was men druk doende, om de stad In feestgewaad te steken en de tegenwoordige Oberbürger- meister der Chur-und Hauptstadt Branden burg, Dr. Fresdorf, vertelde me iets naders omtrent 't program, dat drie dagen achter een de bevolking en de velie gasten zou ba- zighoudien* Daar de meerderheid der stede lijke overheid in dit industriegebied naar links overhelt, was men aanvankelijk be vreesd voor ongeregeldheden. Reeds een week geleden kwamen een, paar duizend staalhelmers om door middel van een op tocht op hun manier de „Tausendjahrfeier" te vieren. Gelukkig wist toen de Branden burgsche politie in samenwerking met dc noodige Ber'ijnsche collega's de orde te handhaven. Voor de rijksregeering was thans min. Severing naar Brandenburg overgekomen en Hindenburg gaf in een te tegram van zijn belangstelling blijk. Ik ontleen aan dit telegram de veelzeg gende waarschuwing: „Moge de vlijt en de werkkracht der burgerij deze oude Pruisi sche stad naar een toekomst leiden, welks waardig is aan haar verleden!" Na een plechtige zitting in" 't tegenwoor dige stadhuis werd een diénst gehouden in den dom, waarbij de tegenwoordige burgc meester en vele anderen 't woord voerden. Dieneelfden dag werd de nieuwe „Lange brug" in gebruik genomen en werd een mo derne publieke badinrichting geopend. Des middags bracht een bloemencorso de gan- sche stad in beweging, en natuurlijk werd de avond met een grootsch vuurwerk opge luisterd. Het was aan den Have'oever eer. sprookje, ook al konden velen, die eertijds den glanstijd van Brandenburg meemaak ton, zich niet weerhouden mij allerlei toe tp fluisteren, waaruit bleek, dat lang niet alle burgers met *t tegenwoordig beleid tevreden zijn. Maar waarom zal men daar op een wel geslaagden feestdag over spreken. Mij troostte reeds 't feit, dat des Zondags in Je Sankt Katharinenkerk en in de Dreifaltig- keitslcerk officieel een dienst werd gehou den ter herdenking van 1 1000-jarig be staan der stad, waaruit valt af te leiden, dat men althans aan de geloovigen de ge legenheid biedt om aan God ook in dezen de eere te géven. HOOR EN WEDERHOOR OVER Dr. SMlTs „DE DICHTER REVIUS" Kunst en Letteren. E. W, KOEKKOEK, f Amsterdam 1s overleden de militair schilder en illustrator H. W. Koekkoek. Hij werd geboren in 1S67 en is vooral in Enge land bekend door zijn verbintenis aan de Illustrated London News, voor welk Blad hij den Boerenoorlog meemaakte. Schaakrubriek. HET WERELDKAMPIOENSCHAP. Gister werd de vierde party gespeeld. Ze .d door Bogol.ioebof gewonnen. Wit: Bogoijoebof; zwart: Dr. Aljechfn. J. c2-d4, PgS-f6; 2. c2-c4, e7-e6; 3. Pbl-c3, LfS-Tj4; 4. Ddl-b3, c7-c5; 5. d4-c5, Pb8-aö; OVER DR. SUIT'S „DE DICHTER REVIUS". HL Revius, aldus Drs. Buisman, was het on eens mei Dr. Smit inzake de beteekenis van zyn dichterschap. En we mogen z.l met wij zer wilden zijn dan Hevius zeifl Is liet onze waarde opponent niet bekend, dat de dichter zelf heel vaak de slechtste criticus van zijn eigen werk is? En dat ook Revius misgetast hectt bij de bepaling van de waarde van zijn dichtkunst? Wat alleen al blijkt uit de weinige moeite en zorgen, die hy zich gaf, zijn verzen uit te geven en te doen homrukken. Dat Revius zyn ambt altijd vóór laat gaan, vloeit voort uit het feit, dat Revius niet alleen stoind in het ambt, maai- met hart en ziel predikant was. Dat Drs. Buisman hier telkens tegen stellingen ziet, komt doordat hij zich by de woorden „dichter" en „predikant" geneel verschalende, gescheiden grootheden voor stelt Maar dat is ten ceneumale onjuist De zelfde Revius, die in zijn diepste wezen zich dienstknecht des lieeien gevoelde, was in zijn diepste wezen óóik dichter. Dat heeft Smit toch duidelijk genoeg by herhaling ge zegd. .Uaar Dis. B. lacht telkens een enkele uitdrukking uit zijn verband (hoe onbiliyk en onwetenschappelijk!) en meent daarmee iets te „bewijzen'Drs. B. scltryft: „Al beweert Dr. Smit ook aat Revius in de eerste plaats dichter is en dichter moet gekend om de predikant te verklaren (bi. 87". In één zin twee kapitale onjuistheden: 1. Snnt zegt niet dat Revius „in de eer ste plaats dichter is", maar: ,Jnj was bovendien een dichter". 2, Smit zegt met, dat men de dichter moet kennen om ue predikant te verklaren, maar ny zegt dit: „Toch is juist de dichter de mensch naar zijn diepste wezen, zooals anderen hem niet ternauwernood gen de Overheid de roeping toekenden de Gereformeerde religie met de sterke arm te beschermen de algoderij uit te roeien en wij dat niet doen? Dat komt o.m. door „onze sinds de eerste helft der 17de eeuw veranderde zienswijze". „Het liberalisme heeft zijn stempel op ons gedrukt wij zijn doordrongen van het relatieve aller waarden cn dus van anderer recht op hun eigen opvatting". Wanneer de schrijver met deze woorden zou bedoelen dat wij als Cliristenen heusch overtuigd zijn óók van de relatieve waarde van het Christendom, gelijk Drs. Buisman zich haast er uit te concludeeren, dan zou den we daartegen ernstig protest aanteeke- nen. We meenen echter, aangemerkt de geest van Smit's boek, dat deze gevolgtrekking prematuur is. In het geding zijn Revius' verzen, waarin gebeden wordt om de ver nietiging der vijanden. Nu heeft Huet dat bidden o n-Ghrlstelijk genoemd en beweerd: er is „tegenspraak tusschen Revius' predi kantschap" en deze onchristelijke gedich ten". Neen, zegt Smit: Die tegenspraak is slechts s cli ij n. Dat wordt op bl. 215 tot 217 uitgewerkt En daainna luidt de slotsom: Huets oor deel blijkt niets anders dan - een anachronisme. Huet vergat dat zijn tijd de dingen anders opvatte dan Revius' tijd. „Onze zienswijze is sinds dc eerste helft der 17de eeuw veranderd". Met dat „onze" kan niet bedoeld zijn: de ziens wijze van Drs. Buisman, schrijver dezes of Di-. Smit zelf (wij leefden nog niet in de 17de eeuw); ook niet de zienswijze der Cal vinisten in engeren zin, immers Smit heeft het hier niet over lien maar over Huet. Hij wil toelichten hoe Huet van Revius' /onchristelijke gedichten" kon spreken en waarom dat fout was. Met die „onze sinds de eerste helft der 17do eeuw veranderde zienswijze" is dus bedoeld de algemeene kijk van de menschen, de nationale kijk op de dingen, waarvan in de 19de eeuw Huet zich tot woordvoerder maakte. En die algemeene kijk (die wel ver afstaat van die uit Revius' dagen!j is gevormd onder in vloed van het liberalisme. Dat heeft zijn stempel op ons volk gedrukt en heeft ge tracht hej te doordringen van het relatieve aller waarden en van anderer recht op eigen opvatting. Dat is wat anders als zou Smit persoon lijk alle waarden wankel stellen, ook de waarde van het Christendom als zoodanig. kennen en zooaas ny kent. Daarom is het niet mogelijk uit te gaan van den prcdiKant om oen dichter ue leeren verstaan maar wie begint met te zoeken naar bet wezen van Revius' dichter schap, die ziet daarna ineens, noe ten slotte de predikant geen ander is aan ue uiciiter De predikant geen ander dan de dichteri Hoe is het mogenjn, waar heei net ooen uoor üeze gedachte wordt herhaald, uitgewerkt en toegelicht, de schrijver te verwyten dat hij „predikant" en „dichter" scheidt of te gen eikaar uitspeelt, up welke wyze heeft onze geachte bestrijder Smits uoek toch ge lezen? Wat Dr. Smit zegt over Revius' opvoeding in verband met 't wangedrag van diens zoon, is van oiulergescnntie neteeaenrs en néeit met sunt als „Christelijk geieerue' niemendal te maken, önut werpt geen suiet op de dinsueiyke opvoeding, cue neviuszyn zoon gal. Smit constateert alieen het fent dat Revius' ijveren voor de eere Gods liem soms brengt tot jiardiieid en dat tégen die hardheid (vermeende „heerschzucht") in de gemeente en 111 zyn gezin opstand uitbreekt rupiaats van smetten te gooien, zegt Sniit alleen: nZeiis in Revius' eigen gezin breekt de ops ui nu tegen zyn strengheid uil: zyn zoon Richard geeit zich over aan een bandeloos leveii, zooüal hij voor-den kerkeraad ge- jwaar ook) met de Auteur zelf had van huagu iüoet" worden". ''gedachten gewisseld. Bik toch is de beste Dat is ai. is daarmede Revius' Chris tel ij- uitlegger van - zijn eigen woordeik- Maar ke opvoeding veroordeeld? Men moet toon toch moeten we Inzender dank weten, om- En hiermede kan meenen wij de ge- dachtenwisseling over dit onderwerp gevoe gelijk worden gesleten; Ons heeft Drs. B. door zijn laatste schrijven niet overtuigd; de inzender heeft ook niet gedaan, waartoe wij hem uitnoodigden, nl. b e w ij- zen dat Dr. Smit de naamvan Christelijk geleerde niet v.e.r- dient! De enkele aanmerkingen, die recht van bestaan hebben of schijnen te hebben, kunnen toch zeker daarvoor niet als be wijzen dienen. En als men dan, gelijk onze inzender heeft gedaan, elk woordje en uit- dinikltinkje op een goudschaaltje legt en wanneer het een heel klein weinigje te Licht lijkt te wegen, het reeds als een vree- selijke fout of ketterij aanrekent, en men vindt dan in een studie van 278 bladzijden niet meer dan de paar bedenkingen, die nog niet eens het eigenlijke, de kern van Smit's boek raken, dan blijkt wel zonneklaar, dat dit daar staat en blijft staan als het rijk, gedegen, wetenschappelijk, fijn-aesthetisch werk van een Christelijk geleerde. Wat wij thans deden is feitelijk onnatuur lijk. Het ware beter geweest, dat Drs. B. (waar ook) met de Auteur zelf had worden die zichzelve in het hoofdbestuur verkiezen en een dictorale macht uitoefenen op de geheele vereeniging. met al hare af- deelingen in NetL-Indië. Eenigen tijd gele den heeft de bekend- Sajid Ali Alhabsji van Kwitang zich uitgelaten, dat hij met de ge dragingen van dit hoofdbestuur niet kon in stemmen en er dus uit wil treden. Dit nu hefc'ben de leden «ot iwi toe mt succes no, weten te verhinderen, het zou anders een débacle wezen voor deze vereeniging. Op dit congres zal als het voornaamste punt het onderwijs ter sprake komen. Er deden ook geruchten dc ronde, dat dc Arabieren een groot congres zouden beleg gen tezamen met hun landgenooten in Britsch Malaya, dn den trant van het aldaar verleden jaar gehouden „All Arabyan Con gres". Hiervan werd echiter geen bevestiging ontvangen. Wel vertoeven te Batavia eenige vooraanstaande Arabieren uit Singapore voor eigen zaken. Aneta seint uit Medan: Een laboratorium-onderzoek naar aan leiding van de vergiftigingsgevallen op de onderneming „Aekpamenko" heeft uitge wezen, dat de Krani aan de koeli's Strieg- nine inplaats van Asterine toediende, ten- ïrvan 7 koeli's zijn overleden. Aneta seint uit Batavia: De heer F. Lach, die reeds vroeger zit ting had in den volksraad als vertegen woordiger der Chr. Etische Partij, is be noemd tot lid van den volksraad in 'le va- vature Moelia (C.E.B.l EEN BRITSCH PLANTER VERMOORD. Aneta seint uit Soerabaja d-d. gister Hedenmorgen is op de onderneming Doerdjo van de Djember Rubber Estates Ltd., wiens zetel te Londen gevestigd is een Britsch planter, de heer R. A. Homing, vermoord door 'n mandoereesche' koeli. De moord werd gepleegd met een mes, dat de koeli den heer Heming plotseling m diens rug stak, na een korte woordenwisseling tusschen hem en den planter. De reden tot de daad is niet bekend. Toen de heer Heming reeds ernstig ge wond was vond bij nog de kracht om zijn revolver te trekken en zich te verdedigen. Hij loste een schot op den koeli, waardoor deze zeer ernstig gewond werd. Toen hij reeds zieltoogde, verklaarde de heer Heming. even voor zijn dood aan den administrateur van de onderneming: „Ik heb hein niets gedaan. De heer Heming was reeds 8 jaar werk zaam in Djember. Omtrent hem was niets onaangenaams bekend. Hij laat een weduwe en een kind ach ter op de onderneming. Gemengd Nieuws. .el i dat Geeft de auteur in deze zinsnede: „Revius echter verloor nooit „net doel zijner studiën uit iiet oog. Aan Liet eind wacntte hem iiet dienutu semap van ue Kerk, waai toe uod naui riep. In het oesei van ine verantwoordelijk- hem aanvuardue hy zyn werk als komend i' blijk een on oar.siciyke opvatting prooikaini/i te huldigen? c,en predi kant mag dus ook ai niet meer een oi an- „dieoeu'ï a2-a3, Lb4Xc3; 7.' Db3Xc3,Pa6Xc5; gesoinedbouwing. Deze zou ongelijk hennen f2-f3, a7-aö; 9. e2-e4, 0-0; 10. Lcl-f4, als *lij beweert dat de Calvinistische opvat dat hij ons de gelegenheid gaf aan lezers nog eens met nadruk, de lezing van „De dichter Revius" aan te bevelen. Hot schrijven vr\u deze studie was een goea werk, een daad van eenvoudige rechtvaar digheid. Het te lezen biedt een groot en heerlijk genot Uit Oost-Indië ARABISCHE CONGRESSEN. Moderne cousarva ieve Arabieren. Het „Bat N'bl." meldt, dat onder de Jong Arabieren in en bui.en Batavia hei voorn» men bestaait om nog dit jaar een „A Arabia Du3-b6; 11. Tal-dl, Pfé-e8;12. Pgl-e2! üu* der ióe en 17e eeuw: Nederland «h dv-HSj 13 Lf4-c3, Dfc6 c7; 14. PriMi. Dc7-e7-. van Olinstus, ae bpwjur-te Kr taprekiw pu Brandenburg werden lo- Pd4-b5, TaS-a6; 16. Lfl-e2, fl-fo; 17. den a.jii „uods omeraoenujaie, ges.yoiene I,ieke en sociale vraagstukken welke voar el-c5, d6xe5; 18. Dc3Xe5, Pc5-d7; ]J. De5- vyunüeu ver ui staal van ons. buut betwist d(5 Arabische ingezetenen van Vd.-Indie cd. rf-eS; 20. 0-0, Ta6-gG: 21. PcSxaS "eviiu met bet reent -\ouenand als het ls- tan kimIlc® wm.dcn geacllt fa-7.!; 22. Lc3-cl, e7-cö; 23. Tfl-f2 e5-e4; 'fel vult t i. eslon te bescuouwen, verdedigt De ]aa^ voor he, COngics vienscht men 24. f3;<edPtiT-eó; 25. Da5-dS, P33-16; 20 diens „on-Uinstelijke gedichten tegen 200 lc bepaten in Midden-lava i.cix!4, Peö-fSj"; 27. Le2xf3, D™5f423 duet, muur luj liederen te aeggen, dat vvij Pekalongan bijvoorbeeld, waar de voorui - - 3, Dh4-h3; 30. e4-e5, thans leven ui een anueie Uju, Uï een tijd strevende Arabieren de overhand hebben, Dcló-d6, Df4-h4; 29. h/-h6; 31. Lf3-d5f, Kg8-h7; 32. W6Xf8| PfeXdö; 33. c4Xd5, Lc8-g4; 34. Tdl-d3, Dhr:-h5; 35. Pb5-d6, Lg4-e2; 36. Pd6-f7, Tg6-b6; 37. Tu3-d2, Le2-c4; 38. Df8-c5. Zwart geeft op. waarin wy de Roomsclieu, ue Bpanjaai'üen tegenstelling met Batavia, waar lie. sta.*- eonvoudig met moer kunnen noemen conservaiisme nog de overhand houdt. Voorts 'vernam het blad, da; te Batavia „Gods onversoenlijcke, gesworene vyanden" en waaxin we óok Nederland niet meer dur ven noemen „liet Israel van t Westen". Dur ven wij voorts bidden om het ongeluk en de dood onzer vijanden? Mogen wij ons daarover verheugen? Hoe komt het dan dat Revius dat alles op den loden Sep.mber a.s. een congres zal worden gehouden door de Arabische veree niging Arabitfah, een vereeniging van Sa jids, voorname ijk afkomstig uit Hadram&nt (Arabië). Deze vereeniging heeft onlangs rechtspersoonlijkheid gekregen en wil dcz. wél durfde en mocht en wij niet; hoe gelegenheid niet zonder ennagc fees elijkheid komt het dat de Gerelormeerilen van die da- i laten voorbijgaan. De vereeniging heeft een hoofdbestuur te Batavia, bestaande uit con Het tweede artikel stond in ons blad servatieve „oudjes" zooals ze door de le- van Dinsdag j.l. den en niet-leden Arabieren hier genoemd DOOR ONVOORZICHTIGHEID Even voorby Ossendrecht is de 23-jarige J. van "E. toen hy van de tram uit Ossen- ilieeht was1 gesprongen, tegen een haag te recht gekomen en daarna met zyn linkerarm onder de tram geraakt. Even boven den pols Is de arm afgesneden. Na te zijn verbonden is de man naar het Algem. Burgergasthuis Dergen-op-Zocau vervoerd, waar men het idzakelyk achtfe zijn gchcelen linkerarm amputecren. DE BESMETTELIJKE ZIEKTE AAN BOORD VAN „DE HOOP". Eau typhusgeval". Uit een naiier ingesteld geneeskundig on de.zoek is gebleken, dat de door 't hospitaal kerkschip „De Hoop'tc iJniu.dcn aaii land gebrachte patiënt lijdende was aan typhus. Het in de Haringhavcn aldaar liggende hos pitaalschip is imniddels door den gemeente lijken geneeskundigen dieiist olltsfüet. SCHERPE PATRONEN GEVONDEN. Dinsdagmiddag hebben eenige kinderen te Voorst een aantal scherpe patronen gevonden Zij waren aan het zoeken naar ledige patroon nulzen, afkomstig van de te Eerbeek gehou den militaire oefeningen. Van de zes g„- vonden scherpe patronen zijn een drietal ler iiand gesteld aan den burgemeester, die van Je vondst procesverbaal opmaakte. De overi ge zijn doorgezonden aan een der officieren die thans te Zutphcn verblijf houden en deze neelt. den burgemeester van Voorst verzoen» terzake een sennjven te richten iot den troe pencommandant. WAARSCHUWING. De commissaris van politie der afdcellng B. te s-Gravenhage, geeft in overweging om, alvorens relaties-aan te knoopen met per sonen, die het perceel Jan van der Heijden- straat 79 te 's-Gravenhage als adres opgeven zich om inlichtingen te wenden tot zijn bureau Alexander plein 17 te 's-Gravenhage. Deze waarschuwing houdt verband met een of meer in dagbladen verschenen adverten ties, waarin een gerechtsdeurwaarder een medewerker zoekt. Radio Nieuws. Vrijdag; is September* HILVERSUM (298 M. N: 10.30—11 ncrv. ZiekendlensL 11.3012 KR' Godsdienstig halfuurtje. 12.15—1.15 KRO. - 1070 M M 12 KR'» tO. Coti- NCRV. Töd»eia inwijding, eert. 12.60 20 Vloc.1- ■I. 1.15—2 KRO!'Gram 4—5 NCRV. Gramofoon. 5—6.45 NCRV. Col 7—7.25 KRO. Les In echrlftverbeteren. 7.35 VPRO Persberichten. 7.40 VPRO. Lesing ovor: Het Nieuwe Testament. 8.15 VPRO. Concert. 8.50 VPRO. Lexing over: Levensaanvaarding 9,30 VPRO. Vervolg concert. 10 VPRO. Decmmatie. 10.20 VPRO. Vetvolg concert. HUIZEN (1875 M.) 10—10.15 Morgenwijding. 12.105—2 Concert. 2—4 Gramofoon. 4—5 Conccr» 5.30—7.15 Concert. 7.15—7.45 Radiopraatje. 8 8.15 Gramofoon. 8.15 AansL van het Kurhaue Sche.vcningen. Concert. Daarna Muziek. DAVENTRT (1554.4 M.) 10.35 Morgc 11.05 Lezing. 11.20 Gramoloon. 12.20 Con Orgelconcert. 1.202.20 Gramofoon. 4. recital. 4.35 Ork*3t. 5.35 Kinderuur Lezing. 6.35 Nieuwsbcr. 7.05 Concert. 7.20 Lezing 7.46 Lining. 8.05 Concert. 8.20 Concert. 10 Nleuwsber. 10.20 Lezing. 10.35 Concert. 11.20— 12.20 Muziek. 12.20—12^5 Beelduitzending. PARIJS „Radlo-Parls" (1725 M.) 12.20 Gra mofoon. 12.00 Gramofoon. 4.05 Concert. 7-05 Gia- 10 Novelle. Daarna tot 12.20 Muziek. ZEESEX (1635 M.) 6.1010.50 Lezingen. 12.20 —1.15 Gramofoon. 1.151.50 Lezingen. 2.202.n0 ramofoon. 2.50—5.20 Lezingen. 5.20—6.20 Con- ert. 6.20—8.15 Lezingen. 8."0 Concert. Her-uit- endlng van Hamburg. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20—2.20 Orkei 8.50 orkest. 10.20—11.20 BRUSSEL (508.5 M.) 5.20 Orkei 2.151.15 Coi Da Pels tri na o k 5.30—6 Gra- cert. 8 VARA Concert. .30 Gramofoon. -4 Muziek. ,017.45 C 10.30 Vroolflk uurtje. DAVENTRY (1554 M.) 10.35 Morgenwijding. 11.0511.20 Lezing. 1.202.20 Orkest. 3.50 Con. erL 5.35 Kinderuurtje. 6 35 Nleuwsber. 7.0S oncert. 7.20 Lezing. 7.35 Lezing. 7.50 Concert. .50 Vaudeville. i0 Nleuwsber. 10.20 Lezing. 10.36 -12.20 Muziek. PARIJS ..Radlo-Parls" (1725 M.) 12.50 Ors- lofoon. 4.05 Muziek. 6.50 Gramofoon. 8-35 Con- ert. 9.20 Berichten, tijdsein en muziek. 10.20 10 35—11.60 Grs mof o on- 1.252.50 Concert. 5.556.50 Con- 8.20 VrpollJke avond. 8.20—9.20 Ho. L 1.20 Muziek. ngen. 2.20—2.50 Gram kinderen. 3.505.50 Concert. 8.20 Concert. I Concert. 11.20—12.35 Muziek. srt. 6.2# 8.35 Orkest. BRUSSEL (508.5 M.) 5.20 Orkef NOG MEER VLIEGENVERZAMELINGEN OOK TE NEDER HARDINXVELD. Men meldt ons uit Neder-Hardinxveld: De vliegenverzameling in de Wijnhuis- toren te Zutfen staat niet op zichzelf. Op uijjioodigTng van een klokkenmaker (hene- dengrondshorlogemaker) brachten we eeu bezoek in,-den toren alhier, 't Was waarlijk, om te verschrikken. Duizend was er maar één. Compacte massa's vliegen als bijen zwermen. De kast waarin het uurwerk ge borgen zit was aan den binnenkant met een laag van een centimeter dik bekleed. Verder zaten ze in het raderwerk genesteld. Geen stang of touwwerk van het geheele mechaniek of het was omkleed of geïsoleerd als een electrische draad. Of het andere jaren ook zoo was? De horlogemaker had het nooit aoo gezien. Toen ik er even naar sloeg hebben we de vlucht moeten nemen. Of deze lastige beestjes zich nu al ver schil Ten voor een vroegen winter, is een vraag, welks beantwoording aan geleerden gaarne ter bestudeering wordt doorgegeven. In ieder geval: hier helpen geen duizend vliegenvangers. Te Amsterdam is een 15-jarige jongen van het dak van zijn woning in de Cabotstraat gevallen. Hij was vermoedelijk aan het slaapwandelen. Met een hersenschudding la hij naar het Wilhelminagasthuis vervoerd, GROOTE DROOGTE OP DE VELL'WE. Tengevolge van de aanhoudende croogte hebben de bosschen op de Veluwi *.e>el '-e lydciL Indien de regenval niet van o>n aard wordt, dat ook de lagere grondlagu.1 worden gedrenkt, zu-kn de diepergaande boomwor tels geen vocht meer vinden. Reeds ir. gce.i maanoen heeft het hier zoo geregend, dat ock het water tot de diepere gron<iligen a doorgedrongen. Een reeks vam artikelen van onderschei- ren hand is in de Beis verschenen, om bij ons volk den indruk te verlevendigen van wat het bezit in de Vrije Universiteit, van wat het In haar wenscht en behoort te ver krijgen, van wat het tegenover haar ver- pliont is te doen. Thans een passend woord ten besluite. Allereerst zij dat een woord van waar schuwing. Er groeit thans een geslacht op, dat de toestanden en den strijd van de periode, die in 1980 met ons haive-eeuw-leest staat te worden afgesloten, met meer heelt mee gemaakt. Door de ingespannen krachtsont wikkeling van den tijd, die achter ons ligt, met name op Kerkelijk en Staatkundig tei rein, zyn de verhoudingen op geestelijk ge bied in ons land dermate verbeterd, dat dc jongere generatie gevaar loopt, de grim mige werkelijkheid, die daarachter is schuil gegaan, niet meer te zien. De Calvi nistische Kerkformaties groeien in we- ligen al te weiigenl rijkdom van pluriformiteit op; het moder nisme heeft in de Ned. Hervormde Kerk zyn machtspositie ten eenenmale ingeboet; het liberalisme verloor de vóór vijftig jaren nog bijna volstrekte alleenheerschappij in Staat en Maatschappij; lagere, middelbare en voorbereidend hoogere scholen van alle positief-Cliristelijke schakeering bloeien overal; zelfs aan de publieke Universiteit zijn de mannen van Christelijken huize .verre van eenlingen. Een rijke zegen. Maar een zegen, die, als wy hem niet recht weten te genieten mei dankbaarheid aan God, ons ten verderve kan worden. Dat is met name dan het geval, als val- sche gerustheid zou insluipen in onze ge lederen, als het zoetelijk gefleem van „vre de, vrede en geen gevaar", onze waakzaam heid en wakkerheid zou verdoezelen tot dooiheid en dofheid. De Vrije Universiteit is bedoeld als de onneembare bergveste van ons Calvinis tisoh volksdeel, dat woord Calvinistisch dan verstaan, zooals de stichter der Univer sitoit het in zijn Stone-lezingen zoo schoon omschreef. Niet gebonden aan eenige Kerk formatie, niet beperkt door de omlijning van een politiek partijprogram. Onwrikbaar gegrondvest op Gods Woord, van geen wil lekeur tegenover dat Woord willende we ten, in welken vorm dan ook. Nooit in for mules van éénen tijd verstarrend, maar zich ontwikkelend aan de hand van Gods voor zienig bestel in de historie als een leven de macht. Ruimte biedend voor allen, die naar do Wet Gods willen denken en wer ken. Geestesvoedsel envvapenrusting bie dend ook voor wie onder andere volkeren denzelfden strijd willen strijden, dezelfde beginselen willen belijden en uitdragen als wij hier. Vanuit die veste zijn vvij op verovering uitgegaan, en op ontginning. In machtiger vesting dan de onze verkregen wij vaak vasten voet. Zij zelf werd Ln ons vaderland een middelpunt van beteekenenden invloed naar allerlei zijden. Vlakke velden werden bijgetrokken, on in die velden was het vei lig om te wonen. Het land bleek vruchtbaar cn h< t werk voordeelig. Het Gereformeerde volksdeel wies en won in voorspoed en ver mogen. Maar dat alles brengt het onmiskenbaar gevaar mede. dat het belang der veste zelf vergeten wordt, dat men haar onderhoud verwaarloost, haar muren laat verkruime len, haar munitie niet aanvult, haar uit breiding achterwege iaat, haar niet voor ziet van de middelen tot verdediging tegen nieuwen aanval met nieuwe wapenen, niet schouwt van iiaar torentinne naar de drei ging van den dag die komt Het gevaar ook, dat men zich de volle weelde gunt van het onderling krakeel over wat, hoe belangrijk op zichzelf ook, in den grooten strijd tegenover den gemeenscliap- pelijken tegenstander, niet meer is dan bij komstigheid, en zoo het bindend besef der saamhoorighedd fnuikt en breekt Het gevaar eindelijk, dat het zwaard bot en de troflel krom wordt en de vijand straks in heel wat korter tijd, dan wij be hoefde ora tot stand te brengen wat onder Gods gunst verkregen werd, dat alles weer effen maakt met den grond als tevoren, en de opperheerschappij vam het ongeloof op- niéuw victorie kraait onbeperkt, in ons goede vaderland. Er begint voor ons straks een tweede hal ve eeuw. Als die om zal zijn gegaan, zal men 19S0 schrijven. Dan kan er een dubbel zoo 6terke posi tie zijn als thans, voor onze Calvinistische volksgroep, ja een driedubbele, want de aanvang is heel wat zwaarder dan de voort gang, als de werkende kracht zichzelf blijft Dat kan. Maar het kan ook omgekeerd zijn. Dan is er na dat tijdsverloop weer een klein, vergeten volkshoopje; vrome lieden, o ja, maar die het levensmotief van het eigen zieleheil hebben ingewisseld voor dat voor de eere Gods op het nationale levens terrein, waarin zij eens rijk en sterk waren. Dam ls alle arbeid van de laatste halve eeuw ij del geweest Dan is 1980 gelijk aan 1S80, Wat wilt gij van die beide? a a a Dat is geen vraag! zoo zult gij zeggen. Dat is wel een vraag, en zelfs 'n hoogst ernstige vraag. Want of gij a.l zegt.dat gij dat eerste wilt, dien tookomstiigen blooi der Universiteit, dat helpt ons op zichzelf niets, en brengt ons niet vooruit Er is een Fransch spreekwoord, dat on geveer in dezer voege is te vertolken, dat hij, die een bepaald doel wil'bereiken, daar in nooit zal slagen, indien hij niet tevens de middelen wil, die vereischt zijn om dat doel te verwezenlijken. Welnu, er zijn er maar al te velen, die het doel gaarne willen zien tot stancl ge bracht maar die als het op de middelen aankomt, als ze deze in lijfelijken vorm vóór zich zien, terugdeinzen. En geen wonder! Daar is al aanstonds de omvangrijke fi- nancieele offervaardigheid, die in de ko mende halve eeuw voor de Universiteit van ons volk zal worden gevorderd. Het is op duur geen gezonde toestand, dat een in stelling als deze van de loopende inkomsten in haar bestaan zelf afhankelijk is. Er zal fondsvorming moeten geschieden. Er moet genoegzaam kapitaal worden bijeenge bracht om te maken, dat de honoraria der hoogleeraren en de kosten der gehouwen uit vaste inkomsten, uit kapitaal kunnen worden gekweten, zoodat het bestaansmini mum der Universiteit vast verzekerd is. Al het ander kan komen en moet komen uit de jaarlijksche bijdragen. Maar het bestaan zelf moet onafhankelijk zijn van wisselende omstandigheden, slroomingen en stemmin gen. Anders gezegd: het aanwezen moet on afhankelijk, het welwezen afhankelijk zijn van de loopende Inkomsten. Dat brengt de aard der universitaire werkzaamheid on afwijsbaar mede. Maar dat is geen geringe eisch. Dan is er de onafhankelijkheid der Da: versiteit van alle kerkelijke en politfeke for matiën. Scherp heeft haar stichter in zijn inwijdingsrede haar souvereinite.it in eigen kring vooropgesteld als haar levensvoor waarde. Maar de werkelijkheid des levens komt e*»ar'tegenover haar cigui eischon stellen, biedt een inecnstrengoling van be langen en belangstelling, van gevoelens cn gevoeligheden, die het uitermate moeilijk maken, aan dien eisch volle recht tc doen wedervaren. De theologische faculteit kan niet floreeren zonder verband met de Ker ken, de juridische en litterarische. zien haar vrijheid beperkt door de eischm van den Staat inzake de practische bevoegdheden, aan haar afgestudeerde leerlingen Lie te kennen, en hetzelfde geldt in meer dan één opzicht van de exacte faculteiten. Staatkun dige en kerkelijke strijd prikkelen beurte lings het sentiment van het volk en drei gen in tijden van hoogspanning zijn scher per onderacheidingsvermogen te vertroebe len. Dat alles vraagt een diepte van inzicht, een kracht van zelfbeheersching, en een handhaving van geestelijk evenwicht.'die al leen mogelijk zijn bij een zeer sterk besef van eigen verantwoordelijkheid. Voorts is er de grootc geestelijke moei lijkheid van de voortdurende eendrachtige samenwerking tusschen een leidende groep van beoefenaren der wetenschap en den ruimeren volkskring, waarop heel het stel sel van onze universitaire actie in z'.in grondgedachte steunt, en' waarvan de ge zonde werking van dat stelsel volstrekt af hangt. Van heide zijden' vraagt die samen werking zelfverloochening, geduld en toe wijding. woorden, die men gemakkelijk neer schrijft, maar waarvan ieder, die het ernst is met de zaak. weet, lioo voortdurende In spanning ze van ons allen vorderen. Naar welke zijde men ook ziet, het fs 1 veerkracht en nog eens veerkracht op I i stoffelijk gebied, rustelooze inspanning van jaar op jaar en van dag tot dag, die er onverbiddelijk vereischt is, wan neer wij niet alleen het groote doel, maar ook de moeilijke middelen willen, om dat doel te bereiken. Wat van ons gevorderd wordt is een moeizame strijd zonder op houden tegen machtigen tegenstand van buiten, tegen verterende splijtzwammen van binnen, tegen ons eigen booze hart als nllerergsten vijand. Daarom helpt het ons zoo weinig, of ,vij al zeggen: wij willen!, indien daar niet iets anders bij komt. Voor dezen strijd, voor dezen arbeid is er maar één leuze, die ons in staat kan stel len de toekomst in rustige verzekerdheid tegemoet te gaan. Dan moeten wij niet antwoorden: Wij willen', maar: God wil het Gods Naam ijdellijk gebruiken doet geen man of vrouw van Gereformeerden huize. Dat sluit Zijn gebod uit. Als die wordt uitgesproken, ls het ons allen heilige ernst. Maar dan staat ook de vervulling vast van den alouden wensch, waarmede dc rec torale rede op haar telkenmaligen verjaar dag aller verlangen voor onze Universiteit vertolkt: dat zij leve, groeie en bloeie! Dan immers is haar toekomst gefun deerd op de apostolische driemacht van ge loof, hoop en liefde. F.n de meeste dier drie is de liefde. De liefde voor God, voor elkander en voor de Universiteit, die Hij ons schonk. ANEMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 3