VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1929 TWEEDE BLAD PAG. F fWEEDE BLAD. Kerknieuws. ALG. SYNODE DER NED. HERV. KERK |de zitting. Bij de behandeling van Verslag van den Raad van Beheer voor Predikantstractementcn merkte Prof. Itjema op, dat het niet bijzonder blijmoe- gtcmt, wat betreft de vraag of het per- jagc der uitkeering (47 pCt.) kan gc- idhaafd blijven. Ie Voorzitter herinnerde hem aan het genomen besluit tot goedkeuring van wijziging in het Reglement op de Bij een, welke den Raad van Beheer in it zal stellen een vermindering van de teeringi, althans in de naaste toekomst, voorkomen of haar zoo mogelijk weder brengen op 50 pCt, Ie Vioe-president vroeg, of niet is t een van hetgeen de Synode van 1928 ft bedoeld, die toch de noodige vrijheid nschte te laten voor het bepalen van het rag dier bijdragen, maar toch ook bc- kle regeling wenschfce gehandhaafd te a. Immers blijkens het verslag, hebben regelen voor het berekenen der bijdra- thans het karakter verkregen van een draad'. s. te Winkel vroeg nog of het juist ge- is, dat het ge'al der acherstallige bij- igen stijgt. Ir. Tijssens stelde de moeilijkheid in het t, welke ontstaat wanneer een gemeen- Da gedurende vele jaren den aanslag als bestaande te hebben beschouwd, met oog op de beroeping van een predikant tot betalen bereid verklaart, maar dan jns ontheffing vraagt van een deel van achïers'allige. r. Niesneyer achtte het gebruik van het ird „leidraad)" nog te sterk, omdat er, r zijn gevoelen, geen regelen meer zijn. Raad van beheer kan doen wat hij wil de Synode van het vorig jaar, schijnt j toe, te kort te zijn geschoten in haar iht, om den Raad \an Beheer aan goed- eurde regelen te binden. Enkele jaren iden heeft hij voorgesteld, het Reglement wijzigen, door de verhoogingen te verla- i en in overeenstemming te brengen met werkelijkheid. Dat voorstel is toen niet 5 in behandeling genomen. Nu echter [t men met de uitkeering der 47 pCt. dat het Reglement niet uitgevoerd kan den. Hij dringt d»us opnieuw erop aan, het Reglement in overeenstemming wor- gebracht met den werkelijken toestand. Voorzitter vroeg, of het goed gezien is. Reglement op te bouwen op verkeerde jtanden, en of het niet veeleer gewcnsclU met een goed Reglement de verkeerde tanden te bestrijden. Is. Bloem had ook bezwaar tegen den draad". De Synode van 1928 dacht niet, zulk een consequentie zou volgen. Naar gevoelen bestaat er ook onbillijkhehid, lat nu goedgezinde Gemeenten welke haar verplichtingen voldoen, betalen de onwillige of voor die waar het niet orde is. Bij dispensatie behoort conpen- i e. En van de Gemeenten welke te wei- bijdragen, behoort dit „te weinig" in dering te worden gebracht van het be- f dat haar predikant aan uitkeering ge- Hij zou ook wenschen, dat de Synode lijst ontving, vermeldende de bijdragen ils zjj hehooren te zijn, en die welke in telijkheid worden geheven. Vice-president ontkende tegenover Dr Jmeycr, dat de Synode van 1928 zou zijn )rt geschoten. Hij zelf was lid van de unissie ad hoe en blijft bij de verzeke- f, dat men toen niet aan een leidraad ft gedacht, maar den Raad van Beheer Bre vrijheid heeft willen laten bij de toe- sing van de regelen, zooals ook uit de 3 en 4 van liet nieuwe Reglement op Bijdragen blijkt. s. Eilerts de Haan beantwoordde eenigp jen cn erkende dat de toon van het Ver- niet optimistisch is, omdat men go- pt had hoogere uitkeeringen te kunnen en. Maar het zal noodig zijn eerlang het rag der bijdragen te verhoogen. De moei- heid moet gezocht worden bij die Ge- snten welke weinig belangstellend zijn. bij die waar do richtingstrijd verdeelt, cf rijkdom onverschillig «naakt, ij betoogde verder, dat de Synode van wel degelijk, blijkens de vaststelling de Artt. 3 en 4 van het Reglement op de Iragen, aan don Raad van Beheer groote vrijheid toegestaan met betrekking tot de lassing der „regelen", it aantal achterstallige bijdrage neemt toe, maar juist af. Moeilijk blijft het be- n van de bijdragen, waarvoor nog soe- ieid noodig is. J et voorstel, destijds door Dr. Niemeyer aan, om het percentage der uitkeering te lagen, was niet aannemelijk, omdat men DE BURGEMEESTER VAN NOORDWIJK GEÏNSTALLEERD Gister werd drs. J. B. V. M. J. van de Mor tel geïnstalleerd als burgemeester van de beide Noordwijken. Onze fotograaf maakte een opname van de feestelijk versierde raadszaal, waarin deze plechtige installatie plaats vond. In het midden, met den ambtsketen, burgemeester van de Mortel. daarna toch weder eou hebben te rekenen tmet onwillige Gemeenten en vele predikan ten zouden worden benadeeld. Nadat Spr. nog op verschillende andere punten de aandacht had' gevestigd, verzocht de President hem, aan den Raad van Beheer de -verzekering te willen geven, d'at de Syno de. met groote belangstelling en waardeering van het verslag heeft kennis genomen. Aangenomen werd nogi een voorstel van Ds. Bloem, om in hot Reglement van Orde op te nemen, dat behalve voorstellen van de leden der Synode, alleen, voorstellen en ad viezen van besturen, ringen, door de Synode benoemde commissies en colleges, en die welke door de classikale vergaderingen zijn ingediend, in behandeling zullen worden ge nomen, terwijl slechts bij uitzondering hier van zal worden afgcf.veken. Na behandeling van het Verdrag over de Kerkelijke Archieven werd een Synodus contracta gehouden (over den ligger van Heenvliet). REORGANISATIE-RAPPORT. j de Algemeene Synode der Ned. Her vormde Kerk is door de Commissie voor de Reorganisatie haar Rapport ingediend. Ditmaal mist ons blad de ruimte het Rap port te publiceeren. In een volgend nummer hopen we dat te kunnen doen. Thans vestigen we enkel de aandacht er op. dat de Reorganisatie-Commissie niet de Dori sche Kerkenorde als le'draad genomen heeft, maar uitgegaan is van sommige beginselen in het ontwerp van 1809. Ook zegt de Commissie, dat het haar geens zins te doen is om leertucht mogelijk te maken teneinde confe9sioneele tegenstellingen op dt spits te drjjven. Zij is veeleer van meening, dat dc Kerk. zoo zij duidelijk voor het cen trale harer Belijdenis opkomt, in bijkomstige dingen een groote mate van vrijheid kar. laten, vooral wanneer leergeschillen langs kerkelijken weg kunnen worden besproken en wanneer het beroep op Gods Woord meer is tn een phrase. De Commissie meende bij de bewerking der Reglementen te moeten uitgaan van „datgene, wat in de wereldkerk aller eeuwen het centrale is: de belijdenis van Jezus Christus, Gods eeniggeboren Zoon, onzen Heer, omdat de Kerk, als Kuriakè, by den Heer behoort, en Zijden aam belijdt." CALVINISTENBOND IN ZUID AFRIKA. Naar aamleiidiiing vam de Calvinistische Comferemtiie te Bloemfontein is daar-, naar het „Hbl." meldit, begin Juli een Zuid-Afri- kaansche Nationale Bond van Calvinisten gesticht. Na referaten van Prof. Dr. J. D. du Tolt over „De historie van het Calvinisme in Zuid-Afrika", Dr. S. H. Roussouw over „Af wijkingen van het Calvinistisch spoor", en Dr. N. J. van der Merwe over „Hervorming Organisatie", werd inzonderheid op grond van de organisatie-voorstellen, die in het laatste referaat vervat waren, niet alge meene stemmen tot de oprichting besloten. De oprichtdngsverklaring luidt aldus: „Onder 'n diep besef dat ons in ons volks- lewe in menig opsi-g van die Galvinistiese spoor af is, en biddende opsden tot God Drieënig dat dit Hom mag behaag om ons poging te heilig tot Sy eer en tot hand ha wing van Sy geopenbaarde wil in staat en maatskappy, besluit hierdde kongres tot die opriigtiimg van 'n Calv-inistiese organisasia en maak 'n beroep op alle Christene in alle kerke, wat im hoofsaak die Calvinistiese wu- roldbeskouing huldig, om tot die geledere van liierdiie orgamisasie toe te tree. 1. Naam. Die naam van diie organiisasie sal wees: Die Cliristeiik-Nasionale Bond van Calvimdste in Suid-Afrika. 2. Die grondslag van die Bond zal wees die Woord van God soos geïnterpreteer in die Calvinistische woreldbeskouing in oor- eenstemming met ons Christelik-nasionale v-oQkstiradii'Csies. 3. Doed. Die Doel van hier-die Bond sal wees oni die eise van die cm veranderlijke beginsels van die Woord van God vir die verskillende terreine van ons moderne vol kale we toe te lig en te verwesemJdk en om ook saam te werk op intennasionaal terrein met angamisasies van gelyke grondslag". Een bestuur van 22 leden word benoemd. Over de oprichting van een eigen orgaan ..eie weekblad, dat later 'n christelike dag blad kan word" werd uitvoerig gesproken. De beteekenis van de oprichting van de- zen Bond voor Zuid-Afrika is voornamelijk deze, dat de Calvinisten Kerkelijk over drie ërlei Gereformeerde Kerken verdeeld zijn en het congres constat eerem moest, dat hier voorloopig ook wel weinig aan te doen zou zijn, maar dat deze Christelij.k-Noitkxn-ale Bond van Calvinisten de leden dezer drie Kerken nu samenvoegt dn cèn organisatie en deze organisatie bovendien, ander dan de Kerken, de actie op het gebied van staats- en maatschappijleven mede -ter hand hemen kan en wil. Hier is dus voor Afrika iets nieuws en iets belangrijks bereikt EEN WEIGERING. Haag werd de Duinoordkerk de bevesiging van Ds. W. Te Den geweigerd G. Reddingius, van Dokkum, als voorganger der .plaatselijke afdeeling van de Vereeni- ging van Vrijzinnig-Hervormden. Het „Maandblad" dezer organisatie heeft die weigering betiteld als de „Zondeval der Duinoordkerk". In het „Weekbl. voor Christendom en Cultuur" wijst Prof. Dr. M. van Rhijn er op, dat de Duinoordkerk te Den Haag niet zoo iets is als het gebouw der Vrije Ge meente te Amsterdam, waar Socrates, Hu- genholtz, Prof. Lohman en Jezus tot ver bazing van het nageslacht naast elkaar in de kerkramen prijken. Die kerk is geen publieke tribune en geen gebouw tot „Nut van het Algemeen'". Het vraagt waaraan de Haagsche Vrijzinnigen den moed ont- leenen voor een speciaal vrijzinnig doel, waarmee de Duinoordkerk absoluut niets te maken heeft, die kerk op te eischen en bij weigering van een „zondeval" te spreken. Dan meent de schrijver dat, als men de eene richting iets toestaat, men een andere dit niet kan weigeren, en, gezien de opvat tingen welke bij vele Vrijzinnigen omtrent de Christus-belijdenis heerschen, is dit on mogelijk. Op religieus gebied, zoo zegt hij, is de band in negen van de tien gevallen doorgesneden. Organisatorisch moet het tot een vorm van samenleving komen. Maar de Duinoordkerk heeft met deze kwestie niets te maken. ZITPLAATSEN IN DE KERK. Te Sappemeer heeft de Kerkeraad der Gcref. Kerk, aldus de „N. Pr. Gron. Ct.", besloten tot afschaffing van vaste plaatsen in de kerk en tot invoering op 1 Januari 1930 \an het stelsel van een „vrye" kerk. In ver band hiermede zal eerstdaags een beroep op de gemeente worden gedaan tot \erhooging van de kerkelijke bijdragen. DIACONIE. Te Leeuwarden hebben voor de Dia conieën der onderscheiden Kerken de eollee ten vorig jaar in totaal opgebracht f 77.724.26 en wel Ned. Herv. Gemeente f 14.590,98; Evang. Luthersche Gemeente f 1,392,34; Doopsgezinde Gmeente f 6,344,20; Chr. Ger. Kerk f 2,405,32; Vrije Evangelische Gemeen- te f 2,193,78; Geref. Kerk f 25,107,64; Roomsch Kath. Kerk f 10,843,50; Ned. Israëlitische Ge meente f 2,277,86; Leger des Heils f 1,044,62; en vereeniging Armenzorg f 1.548.11. De diaconie-collecten brachten in 1927 de som van f 81.418,52 op en in 1926 de som in f 77,479,06. DE ORDE VAN DE STER Wordt opgeheven. Het persbureau Vaz-Dias meldt: Naar wij irnemen, zal de Orde van de Ster worden opgeheven. De reden tot deze opheffing zou hierin gelegen zyn, dat de heer J. Krishna- murti, het hoofd der Orde, van meening is, dat, aangezien zyn leeringen voor de geheele wereld bestemd zyn, de Orde als organisatie eerder een belemmering zal zyn voor de ver spreiding van zyn boodschap. Het publiek in het algemeen beschouwt de gegeven leeringen nog steeds als voor een kleine groep menschcn bestemd, hetgeen onjuist geacht wordt. Ten einde deze misvatting te doen verdwijnen, zal het „Ster-lidmaatschap" opgeheven worden. Vermoedelijk zal een zakelijke organisatie van een kleine groep werkers blijven bestaan voor de organisatie van lezingen, kampen, enz Een officieele mededeeling zal hieromtrent dezer dagen worden bekend gemaakt. We mogen dankbaar zyn, dat blijkbaar de menschheid nog bewaard bleef voor een gre tig aanvaarden van de dwaasheid, die de Ster orde aanbood. Er zal in de komende jaren nog wel genoeg „nieuws" op de geestelijke wereldmarkt ver schijnen. maar alleen Gods Woord houdt stand in eeuwigheid. Schoolnieuws. HOOGER ONDERWIJS. Het Comité voor don Internationalen Eco- nomischen Cursus te Rotterdam meldt: Bovengenoemde cursus, welke vau 19 tot 31 Augustus zal worden gehouden in het ge" bouw der Nederlandsche Handels-hooge- school, zal worden bezocht door een giuot aantal deelnemers uit de meeste landen West-Europa en Amerika. Bekende per sonen op wetenschappelijk en economisch gebied zuilen lezingen houden over staat kundige en economische onderwerpen, tcr- •ijl dc namiddagen zullen worden besteed aan hot maken van excursies in verband met de gehouden leringen. Het dool van dien cursus is, een zoo vol ledig mogelijk beeld tegeven van ie econo mische beteekenis van ons vaderland, zo dat hij ook van belang geacht :nag worden voor Nederlanders uit handels- en onder wijskringen. Heit comité, dat de organisatie de leringen op zich genoemen heeft, twijfelt er dan ook niet aan, dat dc belang stelling van laniclgenooten even groot zal blijken te zijn als die uit het buitenland. Belangstellenden kunaien zich voor liet ver krijgen van nadere inlichtinen wenden tot den secretaris Dr. H. Jansonius, te Wasse naar. EXAMENS. UNIVERSITEIT. STA ATSEX AMEN S-TOELATING recht, 1 Aug. Na voortgezet examen zjjn EXAMENS-NOTARIAAT. laag. 1 Aug. Gesl. voor het le EXAMENS FRANSCHE TAAL. erifoort, 1 Aug. Akte M. O. A. Gesl. nes: M. E. Collard te Heerlen; J. M. Eb- 'i. P. XL van Oppen te Maastricht EXAMENS HOOGDÜITSCHE TAAL. INGEZONDEN MEDEDEELING. MR. T. J. NOYON t, Te Soest is gister overleden Mr. T. J. Noyon, oud-procureur-qencraal bij den Hoogen Raad der Nederlanden. De ontslapene was ridder Grootkruis in de orde van Oranje-Nassau en commandeur in de 'orde van den Nederl. Leeuw en een bekend strafrechtgeleerde. de heer J. H. Hei EXAMENS ENGELSCHE TAAL. de dames Th. M. j rtogenbosch, A. v .d. Berg en H. F. Hoekstra, belden to "s-Gravenhage; EXAMENS-BOEKHOUDEN. Den Haag. 1 Aug. Akte M. O. Gesl. de hee- ren: P. van Leeuwen en F. A. Peet. Rotter dam; J. H. Rlgter, HaRrlem; D. G. Logeman, Sappemeer; S. Kuyt, Zaandam, en A. F. H. EXAMENS-NIJVERHEIDSONDERWTJS. g. Akte Nf. Geë: A. Mulder. Utree Akte Mh. Geëx. 2. gesl. 1 cand.. n: H. Bosch, Leeuwarden. EXAMENS-LICHAMELIJKE OEFENING. Utrecht, 1 /|ig. Akte M. O. Gesl. de hee- ren J. H. Nleuwenhuis te Veenwouden, C. B. J. Balder te Groningen. A. F. Klazema. J. P. F. Mulder en B. A. de Lange, allen te 's Graven- hage, en G. H. Muns te Delft. Afgew. 2 cand. Geslaagd de dai Oosterhout. M. H. A. Geslaagd de heer H. J. A en de dames W. M Muld I. Dekker en M. A. E. Cas m. Geslaagd de heeren: W. Meilink. Wols, 5n J. XVar- Marssum. ïej. XV. F Knlerl t. Geslaagd de GeëxS|e cand.. S. H. Verhol E. v. d. Hoe afgew. 2. Geslaagd '.alk; H. R. L. Bor- •d, Balkbrug; L. A. Hagen. Oldebroek; J. XV. Tap. Hasselt; A. H. XVoe Smit. Hengelo (O.) Zwolle; J. E. H. h t. 1 Aug. Geëx. XV. T. Arrlas. L broek. Rotterdai C. 1 Groi g; P. Goi n; w. J. Al. Hagenaars. J. Le nke; J. Lub en J. Ploeg. Amst zen. Ntlmcgen; J. Dronkers. H ïr. Heerde; J. XV. van Oostrum. Temmen. Groningen; S. Veens A. M. Pozzi. Utre A. v. d. M( den; I. Disselsma. Dokkum; P. M. J. Schmltz, Hengelo. rdam; T. X'. C. Sctaai eu warden; R. F. d. Pluim. Gil ze e Radio Nieuxvs. VrUdag 2 Augustus. HUIZEN (1875 M.) 1010.15 Morgenwijding. 12.151.45 Concert door het AVRO-Kwlntet. 45—2.45 Concert. 2.45—4 Gramofoun. 4—5 Con- ert. 5.30—7 Concert. 7—7.45 Vioolrecital. 8.01 J8.15 Gramofoon. 8.15 Kushaus Schevenlngeu. Liederen te zingen door Jac. Ph. Caro. Na afloop van het concert; pens* ber. Daarna Muziek. 12 Sluiting. HILVERSUM (238 M. Na zca uur 1070 M) —11.30 NCRV. Z ekendienst. 11.30—12 KRO. Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Concert. 1 15 —2 KRO. Gramofoon. 4—5.15 NCRV. Concert. 156 NCRV. Oranje-programma. C—7 NCltX'. ïrlllonbespellng Kon. Paleis te Amsterdum. 7 7.25 KRO. Causerie over: Kamerplanten. 7.35 VPRO. Persber. 7.40 VPRO. Causerie over: As- 8.15 VPRO. Concert. 8.50 VPRO. Causerie r; Van Bombay naar Gewaller. 9.30 VPRO. ■volg Concert. 10 VPRO. Voorlezen door Ina Boudler—Bakker. 10.20 VPRO. Vervolg concert. DAVENTRY (1554 M.) 10.35 Morgenwijding. 1.50 NIeuwaber. 11.20 Gramofoon. 12.20 Concert 1.5 i Orgelconcert. 1.202.20 Gramofoon. 4.05 De Padvinders World Jamboree. Toespraken a0or Sir Robert Baden- Powell. 4.25 Plarto-recital. 4.35 Orkest. 5.35 Kin- •tje. 6.20 Lezing. 6.36 Nieuwsber. 6.50 Intermezzo. 7.05 Liederen-voordracht. 7.20 Lezing. 7.35 Muzik. Intermezzo. 7.50 Vaudeville 9.20 Nieuwsber. 9.35 Actueele causerie. 9.50 11.05 Verrassing. 11.20 Muziek. 12.2012.35 BeeJduitzenaing. PARIJS „Radio-Pari» ion. 12.60 Gramofoon 06 Orkest 6.65 Gramofoon. 8.55 C LANGENBERG (473 M.) 7.20—7.60 Gramofoc 7.60—8.00 Orkest 10.35—12.10 Gramofoon. 12, Gramofoon. 1.25—2.50 Orkest 6.556.20 Gram on. 6.20—6.55 Ultzc tn de Dultsche zwe oenschap 8.20 Drama. Daarna Nieuwsber. en tot 1.20 Muziek. ZEESEN (1685 M.) 6.1010.50 Berichten en zingen. 12.201.15 Gramofoon. 1.155.20 Be- - 6.206.20 ..zingen. 8.20 l Langenberg Dra HAMBURG (421 M.) 6.15 Concert 8.20 Concert. 9.20 Orkest 11.05 Orkest BRUSSEL (5t M.) 5.20 Orkest. 6.20 Concert. 55 Gramofoon. 8.35 Coi-cert 9.25 Vervolg van 8.35. 12.152 Concert 22.30 FUmpri Tak. 2.30—3.30 Muziek. 3.304.30 Kurhaus Sche- venlngen. 65.30 Gramofoon. 6.306 Boeken- h&lfuurtje door Dr. P. H. Rltter. 6.017.45 Con cert 8 VARA. Tooneeluitz. 9.30 VARA Zang. 10 VARA. Orkest. 10-20 VARA Concert 10.45 VARA Liedjes uit het leven. 11.15 Gramofoon. HILVERSUM (298 M. Na 6 uur 1070 M. UltsL KRO-Uitz.) 11.3012 Godsdienstig halfuurtje. i het kam- 12 Zang en pi; DAVENTRY 10.50 Nleuwsbe 6.05 Oi 2—3.15 -6 Jour- :ht 6—7.30 Concert. 7.308 wat is een film? 8—11 Concert lenzangvereen. 9.30 Persber. 11 no (Voordrachten). (1554 M.) 10.36 Morgenwijding. 1.20—2.20 Orkest. 3.50 Concert t. 6.35 Kinderuurtje. 6.20 Muzik. Intermezzo. 6.35 Nieuwsber. 6.50 Muzik Intcr- 7.05 Liederen-voordracht 7.20 Muzikale 7.35 Sportpraatje. 7.50 Concert 9.20 Der. 9.35 Lezing. 9.50 Militaire muziek korpsen. 10.20 Nieuwsber. 10.26 Muziek. 11.30— 12.10 Muziek. Zondag 4 Angustua. HILVERSUM (398 M- na 6 uur 1071 M.) 8 30—9.30 KRO. Morgenwijding. 9 50 NCRV. Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk uit Utrecht 5.50 NCRV. Kerkdienst vanuit de Ned. Herv. Kerk to Rijssen. HUIZEN (1875 M.) 6.15 VPRO. Wöding-niur In de Zendingskapel te Amsterdam. Spreker: On derwerp: Geloof, Hoop en Liefde. LANGENBERG (473 M.) 7.20 Gramofoon. 7.50 Gramofoc 7.508 50 Orkest. 10.3512. 2.30 Gramofoc 5.05 Uitzending uit wedstrijden om het 1.25—2.50 Orkc; 4.20— MALEISCH PER RADIO. Bij voldoende deelneming hoopt de Ned. Chr. Radio-Vereen, in den komenden winter een radio-cursus te organisceren tot het lee- ren van Maleisch. De bedoeling is om do leerlingen-luisteraars het practisch gebruik der taal te loeren, zoodat ze na het volgen van den cursus van 26 halfuren in staat ziju een gesprek te voeren in de Maleischc taal. Deze cursus zal vooral beteekenis hebben voor hen, die voornemens zijn vroeger of la ter naar Indië te vertrekken of die relaties hebben in onze Oost De lessen zullen ge geven worden door een bevoegden Javaan- schen lecraar. Belangstellenden kunnen zich voorloopig zonder eenige verbinding opge ven bij de N. C R. V., Postbus 5, Hilversum, INGEZONDEN MEDEDEELING. Haarlem; L. C. Valei C. M. J. Tesselaar. Santpoort srwilk; Ph. L. Ph. de Korte. An w. 3 cand. I a m. Geslnagd do dames J. 1 C. Vis, XVaddinxveen; L. v. d. Weide. Zwam- erdam; Th. Huisman. Bleiswtlk; J. Hunter. -Gravenhage en P. J. Jongbloed. Vlaardingen. Uw instrumenl^iar^^^^^^ MMf of scherp? Misschien ligt dit 11 aan de intonatie. Is wellicht J IIV de speelaard te zwaar? Wij® onderzoeken BENDE® h« AMSTERDAM - ROTTERDAM ARNHI IGRID UNDSET'S KRISTIN LAVRANSDOCHTER door Dr. J. H. GUNNING J.II.zn. Slot igrid Undset is x-an Luthersch Roomsch Wden en heeft hare Kerk innig lief ge- gen. Uit het R.-K. weekblad „De Ba- li" verneem ik, dat zij in de Meimaand dit jaar eenige dagen in Limburg heeft rtoefd en ook in Den Briel de Gorkum- e martelaren is gaan vereeren, van wei- jen Noor is geweest en wiens voor aak zij wenschte in te roepen, ora de be ring van haar moeder te verkrijgen. Zij li 1923 op 41-jarigen leeftijd tot de Moe- terk overgegaan, bidt eiken dag in het ijn het Office van Maria en ontvangt de Qmunie zoo vaak ze maar kan! Zij is een eerde, breed-aangelegdc vrouw en ver- ït tot dusver nergens dien opdringcrigcn eenzijdigen bekeerings-ijver, dien bekeer- ten tot de R.-K. Kerk wel eens aan den leggen. hmxvenshaar oeuvre is propaganda loeg! Die haar boek prijst en bewondert, als hij eerlijk is moeten bekennen het geheel en al in Roomschen geest chreven en met Roomschc beschouwingen Ircnkt is en daaraan grootendeels zijn be- kenis dankt. De strijd tusschcn de nei- g-tot-het kwade cn den wil-tot-het goede ïoheel Roomsch gedacht. Het is de Room- leer van zonde en genade, die in tal hare scboone dialogen verkondigd rdt, en die liefde Gods, die (als ik het >men mag) om de ziel van den nsch werf t, past gohccl in do sfeer der ffiische vrijheid. Bij den geloovigcn Pro- lant staat de o n xv e d e r s t a n d e 1 ij k - id der genade meer ep den voorgrond, Sigrid Undset lezen wij telkens van de 1 u'l d i g-w achtende, helpen cl e, dewerkende kracht van Christus, i Het derde .deel stond in ons nummer, i gister, A die ook in de onwaardigste priesters bij worstelende zondaren aanklopt, 't Verbaast mij niets te lezen dat Sigrid een trouwe communicante is. Zoolang het offer van Gol gotha, naar het Roomsche dogma, in den Christus Eucharisticus herhaald wordt, is er kans op behoudenis en op x'rede voor den armen pelgrim hier beneden. Die blijde ze kerheid komt u uit al de verwarring en al dc ellende, die dit geweldige epos laat meevoelen, den lezer tegemoet, en daarin ligt het verleidelijke, het betooverende, het gevaarlijke van dit boek voor velen. Het zal de sympathie voor de Roomsche Kerk, die ontegenzeggelijk een der teekenen on- zes tijds is, bij velen versterken. Wij kunnen ons de blijdschap der Room schen over de aanwinst dezer „groote be keerlinge" uitnemend verklaren. Wij, Protestanten, zouden het ook wel aan genaam vinden te vernemen dat bijv. Kar dinaal Gasparri van plan xvas Gereformeerd te worden en aan de V.U. zou komen stu- deeren. Dit boek is een eerlijk boek, uit op rechte blijdschap geboren, omdat de schrijf ster hartelijk verzekerd is uit de dwaling tot de waarheid te zijn gekomen, en den weg tot zielevretfe in de Kerk-ook-van-haar-Noor sche-Vadercn gevonden te hebben. Een groote liefde voor de Maagd Maria cn een lioogc waardeering van het gebed, spreken telkens niet alleen uit den mond der personen, die in dit werk getcekend worden, maar ook uit het hart van Sigrid Undset zelve, die eene van die vele geruchtmakende ver- overigen is, die de Roomsche Kerk in deze dagen in alle landen, zelfs in zulke door-cn- door-Protestnntsche landen als Noorwegen en Denemarken, weet te boeken. De onbevredigdheid van vele Protestanten, die voor hun Kerk zoo bitter weinig meer gevoelen, de eindelooze twisten der woord voerders, dc hulpeloosheid en onkunde der leeken en tal van andere factoren nv-cr, werken samen om velen naar de schaaps kooi van Petrus te leiden, ook van hen, die toch zuiverder licht gekend hebben of kon den kennen. Het is mij onmogelijk in de Roomsche Kerk, wier goede en sehoone zijde ik volmondig erken, een zuiverder openbaring van ons Christelijk geloof te zien dan in de helaas zoo jammerlijk ver scheurde Protestantsche Kerken. Maar in dien zij zoor p.nderen .een helpster op den levcnsxveg, een kracht ten goede is, dan kan ik mij daarin verblijden, zij het ook met een hart, dat vragen blijft: waar om. waarom kan het niet op Schriftuurlijker wijze? Mijn indrukken temidden X'an herderlij ken arbeid*) aan velen en in een onrustige omgeving op schrift gebracht over „Kris tin Lavransdochter" besluitende, zeg ik: dit is oen der geweldigste boeken, die ik in mijn leven gelezen heb. Dc schilder Svarstadt, dc echtgenoot van Sigrid Undset, getuigde eens het volgende van zijn vrouw: „Met wijd geopende oogen en den vollen mond bitter en pijnlijk gesloten, staart zij in de w ereld, wier veelzijdigheid en verschrik kelijkheid zij tfgen haar wil inzien moet". Men kan de grondgedachte van haar kunst, de demonische beleving der werkelijkheid, moeilijk scherper formuleercn. Zij xveet het ruige, primitieve, soms half-barbaarsche der oud-Skandinavische saga-ziel te versmelten met de teerste gevoelens van den modernen mensch onzer dagen. En zij geeft op hare wijze, wellicht te indrukwekkender'omdat zij niet uit den mond van oen beroeps- vermaner k.-;°t. een onvergelijkelijke toelich ting op 't Schriftwoord: „Dwaalt niet, God laat zich niet bespotten, want zoo wat de mcnsch zaait, dat zal hij ook maaien. Die in zijn vleesch zaait, zal uil nel vleesch ver derfenis meaien". Ik heb bezwaren vaa allerlei aard, en ik heb die hier <fk eerlijk uitgesproken, maar ik heb toch het gevoel niet een nobel ge dicht, boienal met een nobele schrijfster te hebben kennis gemaakt. Zij gaf ons zulk een eminent-m enscht- 1 ij k boek en doet ons tevens zoo duidelijk verstaan dat menschclijkc kracht ontoe reikend is om het raadselachtige leven te verklaren. Hoe groot is toch dc tragiek van het leven! Die eeuwige tegenstelling, die neiging der geslachten, de disharmonie tusschcn den wil en het karakter van ouders en kinderen met hoeveel liefde be schouwt Undset al dat onvermijdelijke lij den! Wij zien een imposant, en toch in zijn verschillende factoren weer zoo eenvoudig brok leven aan ons voorbijgegaan, en wij staren, soms ademloos van spanning, op de onverklaarbare macht, die in een men- Ik ben hier Kurpfairer. schenleven alles beheerscht en aan zich on derwerpt. Wij. twintigste-eeuwers, verstaan deze oude Middeleeuwers volkomen, omdat per slot van rekening het menschenhart in alle eeuwen hetzelfde is. Ons hart is onrustig in ons totdat het rust vindt in God. Dit is de gouden achtergrond, als ik het zoo noemen mag, die aan al deze bonte tafercelen een hoogere wijding geeft, en wie daar een oog voor heeft ontvangen, zal der schrijfster hartelijk dankbaar wezen. Die gouden achtergrond is niet Kristin of Erlend, ook niet Lavrans of broeder Edvin, maar de ziel des mcnschen, die God ont vluchten wil cn Hem tóch zoekt, die de aardsche, zinnelijke liefde begeert, en na jaagt, ja die vaak op waarlijk heiden- sche wijze het passieleven geniet, maar die toch van God niet los-komt, uit haar heidensche dwalingen door boete en lijden bevrijd wordt en tenslotte door God gevon den wordt. Liefde en schuld, de geweldige zuiging des vleesches en der demonische machten, alle passicn, die een arm, zondig menschen hart verwarren kunnen, ge vindt ze in dit boek met meesterhand geteekend. Het is alles echt Zij heeft alle oer-instinkten van den mensch in haar eigen hart door-lecfd, door-voeld. door-leden. Zij kent de machten, de vreeselijke machten van bloedsmenging en erfelijkheid. Zij ziet de zonden der ouders herleven en gestraft worden in de zonden van haar eigen kinderen. Maar zij ziet óók de uitgebreide armen des Var'crs. Reeds in het eerste deel wordt dit prachtig gesym boliseerd door de schrik- en angstaanja gende verschijning van de Elfenvrouw, die de kleine Kristin van ontzetting vervult, maar haar juist daardoor in de koesteren de armen van haar edelen vader Lavrans drijft Welk een tragiek in het leven van de heldin van dit boek! Hoe miskent en mishandelt deze Kristin haar eigen, groot sten schat, het kleinood barer liefde! Voor waar zij is geen Beatrice, zooals wij haar in de Divina Commedia met oogen aansta ren, die zóóveel lichtglans bijkans niet ver dragen kunnen. Zoodra de gloed der zin nelijkheid bij haar opkomt, liegt en be driegt zij als zij niet anders kan, en holt zij op den gevaarlijksten aller wegen voort, en toch is zij zooknobel en hoog van karakter, en wordt haar lijdejisweg zoo echt men- 6-helijk beschreven, dat zij vergeving ont vangt nog x'óór zij die vraagt cn begrepen wordt nog voor zij zichzelve verstaat. Wie voelt niet in dezen edelsten aller vaders, in dien grootsch-aangelegden Lavrans, een af spiegeling van Gods Vaderhart? En tochwelk een aangrijpende ge stalte is ook h ij, die nobele, diepaandoenlijke Lavrans! Haast nog zelf een kind, wordt hij aan een onbeminde vrouw uitgehuwelijkt, die hij levenslang trouw blijft. Zes kinderen worden hem geboren, van welke er vier sterven, één ongelukkig verminkt en 'mis maakt wordt, zoodat hem slechts die ééne, die alles belovende, sehoone, blonde Kristin overblijfthet kind, dat hem, naar hij hoopt, troosten zal over het ver driet van zijn levenen dan moet hij haar aan een man ten huwelijk geven, van kanen dan moet hij op den brui loftsdag van zijn lieveling hooren, dat zij haar bruidskrans onwaardig is, ja dat ook zijn eigen vrouw destijds, even onrein als zijn dochter, z ij n huwelijk geschandvlekt heeft! Welk een tragiek in het leven van Kris tin en Erlend! Haar liefde is woest, onrein en verkeerd evenals de zijne. En toch zijn die tw.ee voor elkander ge schapen, en zij b 1 ij f t, ook nadat zij hem zeven zonen geschonken en al haar be koorlijke schoonheid verloren heeft, tóch voor hem de schoonste aller vrouwen, naar wien hij weet dat hij den edelen Simon, dien zij verlaten heeft, nimmer vervangen wie hij, ondanks al zijn zonden en ruw heden, weer altijd verlangt En zij ont vangt in die ontzettende uren van haar eerste moederschap den bloeddoop van haar martelaarschap, dat zij helaas noodig zal hebben voorwaar óók een „lange weg!" om tot innerlijke rijpheid te ko men. Maar Kristin heeft nooit geleerd waar- te vergeven, en dit is de distelplant, die den akker haars harten verwoest heeft Zou zij zelfs binnen de muren van het klooster vrede hebben gevonden? En ErlendI Met al zijn edele gaven mist hij de zelfzucht en de opoffering voor een groot levensideaal. Voor hem is de huise lijke haard, het lev«n op zijn hoeve, voor iijn gewonen plicht, veel te eentonig cn te onbeduidend. Hij doolt haast altijd rond. Hij heeft zijn vaderland lief, maar toch nog méér zijn avontuurlijken lust Hij heeft geen oog voor de grenzelooze offers, die zijn vrouw in liefde brengt en zoo worden zijn geweldige krachten evenals de har® toch eigenlijk tevergeefs opgeteerd. Zij, niet minder rijk aan gaven als hij, kan ze niet gebruiken, daar zij gebonden is door haar schuldig verleden. En toch. hoeveel nobels en groots is er in die vrouwI Altijd klinkt er weer in dof« fen bastoon of in een nauw-hoorbaar sor dino het bewustzijn harer eigen zonde in de ziel, en altijd worstelt zij dóór, altijd weer zet zij met bloedend harte haar lij densweg voort Neen, zij krijgt niet als in onze christelijke romannetjes, als loon voor haar bekeering een vromen dominéé en schattige kindertjes cn straks een stichte lijk sterfbed plus bloemen en aandoenlijk® speeches bij haar graf zij krijgt een v i a dolorosa, een via crucis tot het ein de toe. Haar man sterft een vreeselijkcn dood, haar kinderen ontvallen haar, het een na het ander; geen leed; geen laster blijft haar bespaard. Volkomen eenzaam gaat zij daar henen over doornen en steenen, geteisterd door zonnegloed en winterkoude. Maar gij gevoelt het, al wordt het heelemaal niet bepleit of bepreekt: de Goddelijke Barm hartigheid ontfermt zich over dit hart en dat arme hart komt tenslotte in de aanbid ding van Jezus' liefde tot rust. Eindelijk is er vrede gekomen. Rustig en gelijkmatig komen de golven aan op het strand. De blik is \'ast gericht op het be tere land, dat niet verre meer is. Een ge voel van bevrediging, dat veel gelijkt op een dankgebed, maakt zich van den lezer meester als hij de laatste bladzijde om slaat. De eeuwige Gerechtigheid en Goed* heid heeft het welgemaakt De slot-indruk van dit boek. bij m ij ge- «ekt (een onder zal het zeker wel weep anders aanvoelen) is deze: Onze Vader, die in de hemelen zijt. ver- geef ons onze schulden, gelijk ook wij ver. geven onzen schuldenaren!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5