Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
EERSTE BLAD.
ABONNEMENT:
Per kwartaal 3.25
(Beschikkingskosten 0.15).
Voor het Buitenland bij Weke-
lijksche zending 6.—»
Bij dageüjksche zending m 7d—
AlHes bij vooruitbetaling.
Losse nummers 5 cent.
met Zondagsblad 7% cent.
No 2780
Bureau: Hooigracht 35 Telefoon 2778 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 5893S.
VRIJDAG 28 JUNI 1929
ADVERTENTIE W:
Van 1 tot 5 regels 1.17%
Elke regel meer 0.22%
fnger Mededeelingcn
van 1—5 regels 2.30
Elke rege! meer m 0.45
Bij contract belangrijke korting.
Voor het bevragen aan het bureau
wordt berekend 0.10
10e Jaargang.
Dit nummer bestaat uit DRIE bladen
DE KONING KOMT.
Reeds geruimen tijd, voordat de vorst door
hun landpalen zou trekken zoo verhaalt
professor A. Deismann in zijn bekende boek
„Licht vom Osten" maakten de menschen
van het Oosten zich op om hem op waar
dige wijze te ontvangen. Heuvelen werden
geslecht, dalen verhoogd; men maakte een
heirbaan en de straten en pleinen der stad
■waren in orde gebracht want: de koning
kom tl
De Koning komt!
Wannéér Hij komt, weten we niet.
Maar Zijn gemeente heeft de taak, alles
Voor Zijn komst en Zijn koninkrijk in ge
reedheid te brengen.
Ook op staatkundig gebied. Jezus Christus
moet als Koning heerschen over héél ons
leven.
Daarom heeft Zijn kerk de plicht straks
op 3 Juli zulke mannen af te vaardigen
naar het Parlement, die niet alleen met
vroom klinkende woorden, maar met da
den bewezen en zullen bewijzen, dat ze
doordrongen waren van hun hoogheilige roe
ping: wegbereiders te zijn van den Koning.
Het is nu niet de tijd om zich met kleine
dingen bezig te houden. Er is maar één
ding, hetwelk onze aandacht verdient. De
vraag: hoe zal ons Nederland den Koning,
als Hij komt, op waardige wijze ontvangen?
Dat is geen vraag van de kerk alleen, van
het individu alleen; dat is een vraag van
heel het volk.
Men zie toe, wie men als wegbereiders
uitzendt om een heirbaan aan te leggen voor
den Koning.
Want Hij komt!
De strijd der vrijzinnigheid tegen de
Christelijke school verkreeg iets pikants en
werd opgeluisterd door de assistentie van
meer dan een modern predikant, ook in het
parlement.
En sinds het socialisme ook in den kring
der geestelijken veld won en veroveringen
maakte en de S. D. A. P. haar Ds. Van der
Heide in de Kamer bracht, kon dit motief
ter onderscheiding van het clericalisme geen
opgeld meer doen.
En toch richt men zulk verwijt mede tot
de A. R. partij.
CLERICAAL.
Het is niet gemakkelijk om onjuiste voor
tellingen, die men van een bepaalde zijde
Ingang wenscht te doen vinden doch spoe
dig worden weerlegd, voor coed den kop in
te drukken.
Vooral niet, wanneer men van zulk een
wanbegrip eenigen funesten invloed ver
wacht en ondanks behoorlijke voorlichting
weigert ervan afstand te doen.
Zoo staat het met het woord „clericaal".
Voor „clericalen" of „kerkelijken" werden
door de linkerzijde uitgemaakt de Christe
lijke partijen, die tegenover een staatkunde,
welke haar uitgangspunt vond in het men-
■chelijk inzicht, van diepere beginselen uit
gingen.
Als „clericalen" of „kerkelijken" werden
deze groepen betiteld om daarmee te sug-
gcreeren, dat het onder een bewind dier
partijen met de geestelijke en persoonlijke
vrijheid van den burger gedaan zou zijn.
„Clericaal" of „kerkelijk" was het schrik
woord, want men wenschte daarmee aan
te geven, dat bij een eventueele meerderheid
dezer partijen het de geestelijkheid en de
kerk zou zijn,'die zeggenschap zou uitoefe
nen in het staatkundige leven.
Het misleidende van dezen naam is uit
den treure aangetoond, maar toch bedient
men zich vooral in deftig vrijzinnigén kring
•f orgaan nog gaarne van dit scheldwoord.
En daarmee bewijst men dat het hier
minder de bedoeling was om zich van een
treffende kwalificatie te bedienen dan wel
om eenig politiek effect te bereiken.
Clericalen het is een verkiezingstrucje,
dat ook in 1929 zijn gebruikers nog he£ft.
ONJUIST CRITERIUM.
Als clericalen werden zij bestempeld, die
het opnamen voor de doorwerking der Chris
telijke beginselen op staatkundig terrein.
En het lag voor de hand, dat niet het
minst de A. R. partij, die immers op den
uitersten rechter leugel stond, als zoodanig
werd aangemerkt.
Is deze naam met recht op haar van
tou worden bedoeld dan dat een bepaalde
politieke partij steun voor haar actie vindt
in den kring van predikanten en geestelij
ken, dan ja zou de A. R. partij terecht een
clericale formatie worden genoemd.
Met trots en erkentelijkheid gedenkt zij,
wat tal van predikanten in de eerste tien
tallen jaren vooral van haar bestaan aan
politieke actie en propaganda hebben tot
stand gebracht.
Sindsdien werd haar arbeid op staatkun
dig gebied op breeder grondslag gevestigd
en kwamen tientallen uit allerlei maatschap
pelijken kring naar voren, maar noch bij de
propaganda noch in do Kamer kan hun
werk en toewijding worden gemist.
Maar in deze omstandigheden kon de
naam „clericalen" niet zijn rechtvaardiging
vinden.
Immers juist in de kringen waar de be
titeling „clericalen" werd uitgevonden en
gebruikt is de dominee een gaarne geziene
persoon, wiens politieke bijstand hoogelijk
wordt gewaardeerd.
GEEN KERKELIJKE VLAG.
Wanneer op eenige partij de kwalificatie
„clericaal" of „kerkelijk" mocht van toepas
sing zijn, dan is het zeker niet de Anti-
Revolutionaire.
Juist van haar zijde het meest wordt bij
elke verkiezing opnieuw de klacht beluis
terd, dat sommige politieke groepen ten on
rechte zwaaien met de kerkelijke vlag om
in deel der kiezers in het gevlei te komen.
Het is de A. R. partij, die in haar pro
gram onder bepaalde waarborgen scheiding
'raagt van kerk en staak
En het is de A. R. partij, die het in haar
program van beginselen uitspreekt dat zij
op staatkundig terrein belijdt de eeuwige
beginselen ,die in Gods Woord geopenbaard
zijn; zóó evenwel, dat het Staatsgezag ten
onzent noch rechtstreeks, gelijk in Israël,
h door de uitspraak van een.i-
g e kerk, maar in de consciëntie beide van
Overheid en onderdaan aan de ordinantiën
Gods gebonden zij.
Alzoo scheiding van kerk en staat, opdat
de kerk door den staat niet overheerscht
•orde.
Maar omgekeerd evenmin hegemonie van
de kerk over den staat, opdat niet de Regee
ring bij de uitoefening van haar bestel wor
de gebonden door de hoogste zeggenschap
der kerk.
De geschiedenis getuigt ervan dat juist
de A. R. partij zijn oorsprong vindt in de
worsteling voor de geestelijke vrijheid.
Clericalisme en geestelijke vrijheid zijn
tegenstellingen.
Op een partij, die in zooveel jaren van
moeite en strijd zich gaf voor de verkrijging
dier geestelijke vrijheid, is het etiket cleri
caal al heel weinig van toepassing.
de de distircten zóó, dat er twaalf lijstaan
voerders kwamen.
Over elk dier districten of districtsgroe
pen een enkel woord.
We beginnen thans met kieskring XIV:
Leeuwarden. De volgorde doet niets ter
zake; de wetgever trok er zich ook niets
van aan, maar we hebben een goede reden
n met Leeuwarden te beginnen.
Natuurlijk,
Want No. 1 van de Friesche lijst is de
heer H. COLIJN.
Dit feit legt op Friesland zware verplich
tingen. Wie op het admiraalsschip dient,
draagt dubbele verantwoordelijkheid.
De Friezen verstaan dat Vandaar juist
hun aanvankelijke actie tegen de samen
stelling der lijst, welke niet met hun in
zicht strookte.
Dcoh vandaar ook hun trouw aan het
vaandel, nu in gemeen overleg de lijst werd
ingediend met Colijn als leider en eerste
candidaat
is het mooie van het Friesche volks
karakter, dat het wars is van draaierij.
Van morren is geen sprake. Onaange
name verrassingen zijn niet te vreezon.
Het j a blijft j a.
Slechts rijst de vraag: hoe ver zal men
het ditmaal brengen? Van de 202.567 kie-
stemden vóór vier jaar 41.167 op de
anti-rev. partij.
Thans zijn er 8000 kiezers meer en mae
dus gerekend worden op bijna 43.000 anti
iv. stemmen.
Want boven de zetel voor Colijn is een
flink overschot hard noodig, zullen we weer
1 man in de Kamer brengen; en dat, ter
ijl 14 voor ons niet te hoog gemikt is
In Friesland zij dus het parool:
Lijst 5: H. COLIJN.
„ONS RICHTSNOER".
Toen voor ruim een half jaar „Ons Richt-
ïoer" verscheen, het weekblad tot verbrei
ding der antirev. beginselen, speciaal ook
voor den kring der Chr. Gereformeerden,
hebben we het hartelijk verwelkomd en
onze vreugde uitgesproken over de gezonde
inhoud.
Dat oordeel is sinds niet gewijzigd en
het is plicht het te herhalen, nu deze week
verkiezingsnummer verschijnt, waaraan
vele Chr. Geref. predikanten hun medewer
king verleenden.
Dat is voorlichting, zooals ons volk die
noodig heeft. Van overdrijving, naar welke
zijde ook, geen sprake; van demagogie nog
minder.
Let er slechts op, hoe nuchter, en zakelijk,
gesproken wordt over het vrouwenkiesrecht
De schrijver van dit artikel herinnert ei
in, dat de antirev. partij „nooit voorstan
der van het stemrecht der vrouw is geweest,
de heel eenvoudige reden, dat het min
aeer in strijd met de natuur en de roe
ping der vrouw was.
Dit argument was de S. G. P. nog niet
sterksprekend genoeg.
Het stemrecht der vrouw was in strijd
met de H. Schrift. En daarom moest
strijd er tegen aangebonder.
Toch zou er een zware wijs op gaan deze
stelling op grond' van Gods Woord te
dedigen.
Omdat dit voor de A. R. P. niet vast
stond en anderzijds de Overheid de vrouw
naar de stembus roept, onderwerpt zij zich
aan het over haar gestelde gezag, en laat
ze de vrouwen dus niet slechts toe, maar
vermaant haar ernstig haar roeping te ver
vullen. De Overheid is Gods dienaresse, die
moet gehoorzaamd.
Maar ook, omdat de nood der tijden het
eischt, dat onze vrouwen met de mannen
zich tegen de vereenigde macht van onge
loof en revolutie keeren".
Op deze en dergelijke juiste wijze worden
de lezers van „Ons Richtsnoer" vermaand
om straks bij de stembus met Je Coligny te
belijden:
Regom habemus; wij hebben een koning.
De Heere is onze Koning, de Heere is
Wetgever, voor Hem wenschen wij te ge
tuigen, ook op staatkundig terrein.
KIESKRING XIV: LEEUWARDEN.
Vroeger waren er honderd kiesdistricten,
thans zijn er maar achttien.
Een partij kan in alle districten dezelfde
candidaten stellen; ze kan ook voor eik-
district een lijstaanvoerder nemen; ze kan
ook coinbineeren en later nog eens de
lijsten verbinden.
De anti-rev. partij, welke thans dertien
leden in de Tweede Kamer heeft, groepeer
Steenwijk wist voor jaren al wat .plicht
was, toen het Duymaer van Twist afvaar
digde naar de Kamer; in de werkstad En
schedé moest Van Kol het afleggen tegen
Elhorst en al was Ommen niet van wispel
turigheid vrij te pleiten: de anti-rev. vaan
werd daar hoog gehouden.
Daarom was een opbrengst van 27.449
stemmen in 1925 ook niet veel op de ruim
226.000; en van de 22.000 nieuwe kiezers
dienen wij er thans minstens 3000 te van
gen om een eenigszins redelijk figuur te
slaan.
Overijsel heeft evenmin als Drente een
eigen dagblad; maar daar staat tegenover
dat de Rott er sinds jaren vele trouwe le
zers heeft en in de allerlaatste jaren met
name in het nijvere Twente groote opgang
maakte.
Dat de voorlichting niet tevergeefs is ge
weest, moge thans blijken.
Drente kent evenmin als de andere Noor
delijke provincies de dissidente groepen,
welken op verdeelen aansturen. Kersten
haalde er 246 stemmen en Lingbeek 152.
Met Overijsel staat het helaas anders. De
S.G.P. legde hier beslag op 4342 stemmen
de H.G.S. op 2003.
Tegen dit gevaar dient met alle krach'
gestreden te worden. Het breekt de invloed
der protestantsch Christelijke groepen.
Daarom zij in Overijsel het parool:
Lijst 5: L. F. DUYMAER VAN TWIST.
KIESKRING XVI: GRONINGEN.
De Friesche taal lijkt al bar weinig op de
Greuninger spraoke en toch hebben Gro
ningers en Friezen zeer veel met elkaar
gemeen.
I)e strijd tegen valsche mystiek en dwee-
perij, tegen geestelijke demagogie en poli-
tiek-kerkelijke vertroebeling kent men
daar zoo niet als in de Westelijke provin-
es. Het gaat er zuiver rechts tegen links
In Friesland kreeg de S.G.P. maar 775
stemmen en in Groningen slechts 292. Cij
fers, welke niets beteekenen.
De strijd mist er dus het bittere, dat on-
eenigheid tusschen godsdienstig-gelijkge-
zinden altijd meebrengt; maar ze brandt
niet minder fel, want met name de S.D.A.P.
zet er alles op alles en zal thans de groott
landarbeidersstaking wel zooveel mogelijk
uitbuiten om stemmen te winnen.
Natuurlijk, lauwheid is altijd veroordeeld
een aansporing om getrouw en ijverig
te zijn is nooit overbodig; maar o v e r 1 o o
s zijn in Groningen onbekende wezens,
vaan van den dag vindt bij deze nuch
tere bevolking weinig herberg.
De belangrijkste vraag is voor ons dan
ook slechts, hoeveel van de ruim 10000
iwe kiezers zal de anti-rev. partij win-
hoeveel zal ze uitgaan boven de 35.260
van 1925.
In Groningen en Friesland worden niet
alleen de landelijk Christelijke bladen ge
lezen; deze provnicies hebben ieder een
eigen dagblad. Aan voorlichting heeft het
dus niet ontbroken.
Moge het resultaat gezien worden op
3 Juli.
In Groningen zij dan het parool:
Lijst 5 A. ZIJLSTRA.
KIESKRING XVII: ASSEN.
In Drente is het vele jaren op hope tegen
hope gegaan. Er zijn streken met krachtig
anti-rev. leven, zooals Hoogeveen; doch
over 't geheel genomen was het er tot voor
weinige jaren droevig gesteld.
De bodem was onvruchtbaar; en de gees
telijke oogst was ook schriel en schraal.
Maar, dit spoorde juist aan tot verdub
belde actie. En, het resultaat bleef niet uit.
In 1925 kreeg onze partij 15071 stemmen
van de 96.859 kiezers; dat is dus reecfó één
op de zes; ongeveer evenveel als in Haar
lem en anderhalf maal zooveel als Den
Helder.
Van eenige amechtige Joden kan men in
Drente niet meer spreken; het eens zoo op
permachtige liberalisme kon het nauwelijks
tot 6000 stemmen brengen.
De Drentenaren blijken nog zoo dom niet
te zijn, als de liberalen dachten.
Jammer (hoewel te verstaan), dat com-
unisme en socialisme al meer de plaats
van het liberalisme innemen. De S.D A.P.
kreeg voor vier jaar reeds ruim 24.000
stemmen.
Met Drentsche stoerheid, niet praten
aar doen, strijde men voor de anti-rev.
partij.
In Drente zij op 3 Juli het parool:
Lijst 5: L. F. DUYMAER VAN TWIST,
KIESKRING XV: ZWOLLE.
Oversticht heeft naast breede liberale
plekken sedert onheuglijke tijden wijde
oasen van krachtig Christelijk leven gehad.
„OP EEN DWAALSPOOR".
HOE ..DE BANIER" DE KIEZERS
VOORLICHT.
de Bruin protesteert.
In „De Banier" van 18 Juni schreef de
heer Van Dis onder het opschrift „Op
dwaalspoor" het volgende:
.Jammer vinden wij het, dat wij ook Ds.
de Bruin van Veenendaal niet kunnen vol
gen. Terwille vooral ook van Prof. de Bruin
Apeldoorn, van wien wij vroeger gansch
andere stof lazen. Hoe gaarne hadden wij
Ds. de Bruin in dat voetspoor zien volgen."
Hiertegen teekent Prof. de Bruin, hoog
leeraar aan de Theol. School der Chr. Ger.
Apeldoorn op de volgende wijze protest aan
in „Ons Richtsnoer":
„Hier tracht v. D. een wig te drijven
tusschen mijn zoon en mij, en dat wel door
de valsche voorstelling, alsof er verschil
gevoelen is tusschen mijn zoon en mij.
dat onder woorden die den indruk geven,
alsof ik smart heb, dat mijn zoon het voet
spoor zijns vaders niet volgt.
Ik kan geen woorden vinden om zulk
onwaardig geschrijf nader te karakteriseeren
Ik zou het niet weten, wat ik vroeger
geschreven hebben, waaruit eenig verschil
tusschen mij en mijn zoon zou blijken. Wij
harmonieeren zelfs zóó, dat ik het stuk
mijn zoon in uw blad van 14 Juni geheel
onderschrijf.
Het is, volgens mijn meening, de roeping
an ieder christen om zich te stellen tegen
de partijen der revolutie, en met Groen van
Prinsterer staat op het standpunt: „Tegen
de Revoluie het Evangelie."
Ik hoorde op een vergadering van de
Staatk. Geref. Partij één der leiders zggen:
„Wij zijn noch rechts noch links". Dit woord
heeft miJ tot nadenken gebracht en mij
doen zeggen: Dat kan niet en dat mag niet
dan werkt men de partijen der revolutie in
de hand, al is het onbewust.
Daarom moet ieder christen rechts staan
en tegen de partijen des ongeloofs optrekken
en daarom meen ik. dat mijn zoon niet op
een dwaalspoor is en behoeft v. D. Prof. de
Bruin niet te beklagen.
DE ETALAGEWEDSTRIJD.
Een artikel zonder gebruiksaanwijzing
De heer P. J. Gijsman, te Leiden, schrijft
ons:
Ook in Leiden is de groote winkelweek
of wilt ge, de groote étalage-wedstiijd be
gonnen, waarvan 3 Juli a.s. den uitslag
zal brengen.
Met helle kleuren en sprekende teeke-
ningen tracht elke mededinger de aan
dacht tot zich te trekken, in de hoop
goede zaken te zullen doen. De kijkers
en koopers laten zich niet onbetuigd,
maar trekken van stand naar stand om
te zien, wat meest naar hun gading is.
Zij bemerken tot hun spijt dat het
cadeaustelsel
nog opgeld doet Nog steeds speculeeren
sommigen op de argeloosheid van velen,
die niet beseffen, dat de uitgeloofde
cadeaux afbreuk moeten doen aan d<
liditeit van de eigenlijke koopwaar.
De ernstige zakenman kan nu eenmaal
niet leven van cadeaux.
Zaken zijn zaken.
Ik zag dan ook tot mijn blijdschap, dat
de meesten deze étalages voorbijliepen
om andere op te zoeken. Vooral één daar
van trok de aandacht. liet was vrij druk.
Ieder bleef staan. Ook ik.
Het was de stand van de S.G.P. Twee
firmanten beijverden zich om afnemers
te winnen, maar deden dit m.i. op min
der loyale manier. Geen enkele stand
had iets goeds. De étalages, die het verst
uit hun buurt stonden, waren minder
waardig of ondeugdelijk of zelfs gevaar
lijk, maar vooral de étalages, die vlak
naast hen stonden, moesten het ontgel
den. Daar deugde letterlijk niets. Daar
moest men dubbel oppassen. Men werkte
met etiketten, die de lading niet dekten.
Ook de verpakking was misleidend. Bo
vendien' de firma's van de C.-H. en de
A.-R. (vlak naast hen) dreven geen zaken
voor eigen rekening. Zij stonden in ge
heime connectie met de firma R.-K. Het
was eigenlijk knoeierij. De beide firman
ten riepen dan ook luide: Past op, weest
gewaarschuwd! Laat u niet verlokken!
Komt bij ons, alleen onze artikelen zijn
gewaarborgd
Ieder keek toe. maar men zag nog geer.
enkel artikel, dat aangeboden werd. Men
wilde wel vragen: Wat brengt u aan de
markt? Maar vragen was verboden
Het stond aangeplakt: Niemand mag iets
vragen! En zoo wachtte men, wachtte
Eindelijk, daar kwam iets.
De doozen waren genummerd, maar de
een voor en de andere na waren ledig.
Het was: afschaffing van dit, afschaffing
van dat, het was
■lies negatief.
Toen kwam er nog een gevulde doos:
No. 36.
Dat was een artikel van bijzondere
waarde, liet was bestemd om alle on
kruid uit te roeien en vooral in handen
van de Overheid zou het wonderen doen.
Men werd intusschen weer gewaar
schuwd tegen bedrog, want ditzelfde ar
tikel werd verkocht in de aangrenzende
stand, maar het was incompleet. Het
scherpe mes was er uitgehaald. Het deug
de tot niets. Alleen hun merk was het
echte, vlijmscherp en dus doelmatig.
Iloe moet dit artikel gebruikt worden?
zoo las men op ieders lippen, maar er
mocht niets gevraagd worden. Er zou on
getwijfeld een duidelijke
gebrulksaanwenzing
worden bijgeleverd, maar toen ook deze
ontbrak, ging menigeen schouderopha
lend heen. Men durfde het toch niet te
hanteeren, er konden misschien ongeluk
ken van komen.
Ik vervoegde mij bij de naaste étalage.
De eigenaar daarvan was zeer welwil
lend. Hij antwoordde: Och, mijnheer, wat
zal ik zeggen! U kent toch onze zaak. Zij
is oud en ik mag zeggen, gerenommeerd.
De oprichter was de heer Groen, die de
zaak stevig fundeerde. Na zijn dood werd
zij overgenomen door Kuyper, die haar
tot groote ontwikkeling bracht door
krachtige organisatie en voortreffelijke
leiding. Toen deze overléed kwam Colijn,
die tot op heden de zaak op gelijken voet
drijft en er al zijn energie aan geeft >m
de aloude reputatie te handhaven. Wij
hebben een naam te verliezen, Mijnheer,
en daarom moet u minder letten op i
reclame dan op onze artikelen.
Maar u brengt ook art 36 aan de
markt, en dan geschonden? Ja, zoo
beweert mijn vriendelijke buurman. De
zaak zit eigenlijk zoo. Feitelijk hebben
wij dit artikel nooit verkocht, al kunnen
wij het zeer aanbevelen. Mijn buurman,
die er veel over babbelt, weet er zelf geen
raad mee, anders gaf hij toch beslist een
gebruiksaanwijzing, waarom reeds zoo
vaak gevraagd is.
Maar over mijn buurman geen woord
meer. Ieder is verantwoordelijk voor zijn
eigen handel. U ziet wel, onze stand is
sober ingerichL Cadeaux bieden we niet.
We waarschuwen oprecht voor alles, wat
naar onze meening ondeugdelijk en ge
vaarlijk is. Wij prijzen rustig onze arti
kelen aan.
Mag ik ze u nog even toonen? Onze
beide hoofdartikelen zijn: Gezag
Vrijheid. Gezag van God en Zijn
Woord. Gezag der Overheid, aan dat Gel
delijk Woord gebonden. Vrijheid van kerk
school, vrijheid van geweten, vrijheid
van gezin. Onze neven-artikelen zijn: de
heiligheid van het huwelijk, de weerbaar
heid van ons volk, de verbetering van de
sociale verhoudingen.
Mijnheer, ik zal niet voortgaan. U kunt
rondzien. Onze afnemers zijn velen. Zij
kennen onze artikelen en komen er
kens op terug. Dat is trouwens onze be.-te
reclame. Natuurlijk is ook bij ons niet al
les volmaakt. We hebben ons wel een®
vergist en we zullen ons nog wel eens
vergissen, maar we spannen ons in om
onze aloude artikelen te vervaardigen uit
de beste grondstoffen en ze in vorm en
installatie zoo af te leveren, als de voort
gaande ontwikkeling en nieuwste eischen
dit vragen. Onze experts zijn op onze bu
reaux steeds bezig hun studie te wijden
aan de volmaking van wat wij bieden.
Mijnheer, zei ik, vriendelijk dank voor
uw welwillende ontvangst, lk blijf steeds
gaarne Uw getrouwe A.R.
ergadering worden de voormannen den
olke getoond, als de mannen, dig de klap
pen krijgen.
Hoewel ik de methode niet bewonderen
kan; wij leven in een vrij land en wie gaar
ne in beklag komt jen daarmede kans ziet
te komen, waar hij~"heen wil, hij heeft de
volle vrijheid.
Maar iets anders is het, als juist zij, die
altijd klagen, iedere gelegenheid aangrijpen
om van zich af te slaan, zoo ruw en grof,
zoo unfair ungentlemen-like als de laatste
dagen door de 8. G. P. geschiedt Deze me
thode vernietigt zich zelf op den duur, maar
doet op dit oogenblik onnoemelijke schade
aan eenvoudigen, die weinig politiek ge
schoold als zij zijn, alleen maar afgaan op
namen en groote woorden met weinig in
houd.
Lasterlijk met name is de wijze, waarop
b.v. Chr. Geref. predikanten in het officieel
orgaan der partij in het openbaar dat ver
trouwen wordt ontnomen, wat deze ambts
dragers in hun ambt broodnoodig hebben.
Indien één dezer heeren den moed vindt, in
het openbaar zich te vertoonen als een A.R.
kan hij er zeker van zijn, dat in eenige da
gen hem zijn eere wordt ontroofd en het
vertrouwen wordt ondergraven (Van Sme
den, Geels, Van der Schuit, Jongeleen, De
Groot, Hilbers, Janssen, Van der Molen. Van
der Zaal. de Bruin e.a.). Voelt niemand van
heeren schrijvers in „de Banier" net grie-
ende van deze handelwijze?
En als men het eigenlijk wel voelt, waar-
im dan toch doorgegaan op een wijze, waar-
iver een Jezuït naar de voorstelling der S.
G. P. zich niet zou hebben te schamen. Het
doel heiligt immers de middelen?
De S. G. P.-ers beklagen zich in hun pro
pagandanummer over de in-treurige han
delwijze van Mr. Dambrink te Breukelen.
Maar weten zij. dat een der vooraanzitten-
den, aan Mr. Dabrink, die hem geheel on
bekend was, en die nog bijna geen woord
had gesproken, toevoegde: „man, het zit :n
je hoofd en niet in je hart, je bent mijn
broeder niet". Ziet, deze eenvoudige uit
spraak is de consekwentie van wat in de
Banier keer op keer geleeraard wordt. Is
men geen S. G. P.-er, dan is er van geen
geestelijk leven sprake.
Dit zijn dingen, die in deze dagen gezegd
moeten worden. Ds. Kersten en de zijnen
wenschen te heerschen over anderen con-
cièntie en probeeren iemands geestelijke re
putatie te maken of te breken.
Het was dan ook geen wonder, dat op een
deze week te Utrecht gehouden ver.adering
gelachen werd, toen Ds. Kersten verklaarde,
zich, znoals immer, te onthouden van slim
migheidjes en handigheidjes. Ds. Kersten
erklaarde nog meer. Hij had nooit of te im
mer onwaarheden gezegd! Wijselijk werd
gezwegen over „halve waarheden", die moer
kwaad stichten dan pertinente leugens,
welke tenminste dit voordeel hebben, dat ze
achterhaald kunnen worden! Ds. Kersten is
te verstandig om dat niet in te zien!
En heel verklaarbaar was het dan ook,
dat iemand in de zaal de interruptie plaat
ste „als U maar waar is", al werd dezen per
soon onmiddellijk door een ras-echt S. G.
P.-er toegeroepen „Schoft!". Zoo zijn onze
manieren!
Men herinnert zich nog wel Ds. Kersten'»
radioverhaal, als zou vanwege de Chr. Tla-
dio-Vereenigjng op den Zondag (N.B. door
Roomschen) lunchmuziek worden aangebo
den. Was dit i»*.n waarheid? Zoo zijn er
meerdere feiten.
Wij betreuren, dat er scheiding is, maar
we aanvaarden ze. Maar dit mag ons niet
weerhouden om er met klem tegen te pro
testeeren. dat niet bezoedelde wapens ge
streden wordt, gelijk hierboven wordt aan
getoond.
Kan iemand van de, S. G. P. aantnnnen,
dat door onzen leider ooit een verdachtma
king ten opzichte van den persoon van Ds.
Kersten of Zandt is gelanceerd? Of door oen
onzer candidaten? Kan men ergens in onze
pers de plaats aanwijzen, waar Chr. Geref.
of Herv. predikanten, louter en alleen om
dat ze niet A. R. zijn als onbetrouwbaar
worden gekwalificeerd?
Dat kan niemand van de heeren, zelfs niet
\an D„ die langzamerhand zich een naam
in den lande heeft gemaakt, al is er weinig
reden daarop trotsch te zijn.
Zelfs Gods oordeelen over Nederland wor
den gebruikt om stemmen te kweeken voor
de lijst van ('e S. G. P. (Ds. Kersten noemt
o.na. de overval op Curacao en de Belgische
geheime trnctuten als zoodanig). Niets is
hem te heilig.
Leiders, die zelfs den persoon van den al
gemeen geëerden overleden Prof. Bnvinck
niet kunnen sparen, en die, op laatdunkende
wijze, van een door dezen tot Schaepman
gesproken woord gebruik maken voor eisrea
zaak (zelfs de dooden geen rust latende),
moeten en mogen door ons volk niet worden
gevolgd. Zij maken het zirh onwaardig.
Daarom, geen stem voor de S. V dl®
met bezoedelde wapens strijdt
MET BLANKE WAPENS?
Het oude verhaal van de balk
en de splinter.
.ZIE OP UZELF!
De heer S. Bestebreurtje te Utrecht schrijft
Het is een bekend verschijnsel, dat juist
menschen, die zich aan een bepaald kwaad
bijzondere mate schuldig weten, aan
de andere zijde nooit nalaten, van de daken
verkondigen dat zij zich aan dat kwaad
nooit schuldig maken. Dat verschijnsel her
haalt zich ook telkens in do politiek.
Vooral een partij, die ons eigenlijk het
naast moest staan, gaat hieraan in hooge
mate mank. Om der gevolgen wille is het
echter noodig hierop met nadruk te wijzen.
De Staatk. Ger. Partij paradeert aanhou
dend met de hypothese, dat zij van allen
kant wordt verguisd, gesmaad, gehoond.
Dat zij in haar leiders wordt beklad en ge
trapt Langzamerhand wordt, met een be
roep op de II. Schrift, hierin haar belang
rijkste beteekenis gezocht De smaad is het
thema van elke redevoering en op iedere
STEMT LIJST 5.
DAT IS NIET ALTIJD DE VIJFDE LIJST.
Het bureau C. C. verzoekt ons op het vol
gende do aandacht te willen vestigen:
t Ontbreekt gelukkig niet aan de noodig®
aanwijzingen onzer kiezers, die hun dag aan
oag en ieder moment van den dag m bet
geheugen hameren, dat de Antirevolutionai-
••i lijst hot nummer 5 draagt
Toch komt het ons voor, dat we voor min
kundige kiezers daarmede niet kunnen
volstaan en er nog iets meer moet gebeuren.
Want er bestaat vrees, dat de menschen,
vooral nu ons cijfer laag is, niet het eerste
op dat lijstcijfer zullen letten, maar voor 't
gemak eenvoudig even van voren af aan
paan tellen. En dan zullen ze in \.-le geval
len verkeerd stemmen, omdat niet alle lijs
ten van 1 tot 5 op hun stembiljet voorko
men. In den kieskring Dordrecht b.v. is
onze lijst de vierde, in Arnhem de d e r-
de. in Nijmegen weer de vierde enz.
Laten de kiesvcrcenigingen hier nog voor
al op letten.
Do besturen onzer kiesvereenigingen zul-
n ons een groot genooeon doen. indien /o
.is aan den avond van 3 Juli a s. de voor-
loopige uitslag ter plaatse per telegram wil
len mcuadcelen. Liefst niet per telefoon, daar
deze overbelast zou worden en het voortdu
rend opnemen van telefonische mededeelin-
gen ons den tijd voor controleering der uit
slagen met die van vorige stembussen zou
ontrooven.