TWEEDE BLAD.
Kerknieuws.
MAANDAG 24 JUNI 1929 TWEEDE BLAD PAG. 5
CHRISTENDOM EN OORLOG.
INGEZONDEN HEDEDEELING.
WAT ZEGT JEZUS?
Hoe de eerste Christenheid over
ontwapening dacht.
Ook in dezen Tweede. Kamer-verïïleZings-
«trijd wordt door de ij veraars der eenzijdige
dienstweigering en zelfs sabotage, tegen hen
een zwaard", deelde ik onlangs in mijn ar
die voor landsverdediging zijn, 't woord van
Christus uitgebuit: „Steek uw zwaard in de
schede!" enz.
Het kan daarom niet ondienstig zijn de
vraag onder de oogen te zien, hoe Hij, de
Voorioopcr, Zijne apostelen en de eerste
Christenheid over deze dingen gedacht heb
ben. Vooraf zij echter met veel nadruk op
drieërlei gewezen:
1. Zij hebben allen de strengste en zwaar
ste eischen voor het waarachtig Christelijk
leven gesteld: „Brengt dan vruchten voort
der bekcering waardig"; „Bekeert u, want
het koninkrijk Gods is nabij gekomen";
„Zoo wie achter mij wil komen, die verloo-
chene zichzelven, neme zijn kruis op en vol-
ge Mij"; „15n zoo wie verlaten zal hebben
huizen, of broeders of zusters, of vader of
moeder, of vrouw of kinderen, of aki
om Mijns naams wil"„Zijt dan navol
gers Gods als geliefde kinderen"; dit weten
de, dat onze oude mensch met Hem gekrui
sigd is"; voleindigende de heiligmaking in
de vreeze Gods"; „hebt de wereld niet lief,
noch hetgeen in de wereld is"; bouwt gij
uzelven op uw allerheiligst geloof"; enz.,
en
2. Zij hebben ook licht verspreid ov
practische dingen van het leven, en de
brandende vraagstukken van hunnen tijd
onder de oogen gezien. Zij hebben talrijke
beelden, uitdrukkingen en woorden aan den
krijgsdienst ontleend (b.v. Luk. 14 31 v. 1.
wat de anti-militairisten als bewijs van
oorlogszuchtige gezindheid aanmerken.. Je
zus heeft oorlogen voorspeld tot aan het ein
de der wereld zonder een enkel woord van
protest. Ook Johannes in zijn Openbaring,
het oorlogsboek bij uitstek.
3. Hunne woorden waren niet maar gele
genheids- en tijdwoorden voor de menschen
hunner dagen alleen bsetemd. Het waren
profetische woorden, die van kracht blijven
tot aan de voleinding der wereld.
Wat lezen we nu van den Dooper? Dit:
„En hem vraagden ook de krijgslieden, zeg
gende: en wij, wat zullen wij doen? En hij
zeide tot hen: doet niemand overlast en ont
vreemdt niemand het zijne met bedrog, en
laat u vergenoegen met uwe bezoldigingen".
Deze soldaten, die in geloof en leven zoo
dicht mogelijk bij het Jodendom stonden,
vragen derhalve, hoe zij den toekomenden
toorn Gods kunnen ontvlieden, waar hun
beroep als soldeniers en hun roeping als
Romeinsche soldaten om de Joden te knech
ten, zoo gansch tegenover de Joodsche
vroomheid stond. Johannes raadt dezen ko
lonialen, die meest vrijwillig dienst hadden
genomen, niet aan uit dienst te gaan of
dienst te weigeren, -maar zegt hun, dat ze
binnen den kring van hun beroep getrouw
zullen blijven aan de keizerlijke voorschrif
ten.
Wat lezen we van onzen Heiland? Dit:
Keer uw zwaard weder in zijne plaats, want
allen, die het zwaard nemen, zullen doo>- het
zwaard vergaan." De onvergefelijke fout
der ontwapenaars is. dat zij tegen allen lo-
gischen zin. en zeker tegen allen Schriftuur
lijken regel van uitlegging in, dit woord
losmaken uit zijn verband. De tekst (Matth.
26 52, Joh. IS 11) wijst naar Gethsemane,
en staat in rapport met het borgtochtelijk
lijden en sterven, waarmede Jezus' hoofd
en hart geheel vervuld waren. Het is daar
om een besliste krenking der waarheid en
ruwe aanranding van het heilige in het my
sterie des lijdens die woorden op een we-
reldschen oorlog toe te passen. Evenznn
staat het met des Heilands woorden tst Pi-
latus: „Mijn Koninkrijk is niet van deze we
reld: indien Mijn Koninkrijk van deze we
reld ware, zoo zouden Mijne dienaars ge
streden hebben, maar nu is het niet van
hier" (Joh. 18 36). En insgelijks met de
woorden uit den Engelenzang: „Vrede op
aarde", die vooral op do Kerstcongressen
der socialisten uit het hooge heilige in het
lage onheilige worden neergehaald, alsof de
hemel over tijdelijken en aardschen vrede
zou hebben gejubeld. In lijnrechten strijd is
dit reeds met: „Meent niet, dat Ik gekomen
ben om vrede te brengen op aarde; Ik ben
niet gekomen om vrede te brengen, maai
het zwaard" (Matth. 10 34), en zeker met
wat de Bijbel leert over den vrede met God.
Ook de Christus is trouwens persoonlijk dik
werf in aanraking gekomen met krijgslie
den, zoowel in het leger van Herodes als
van den Bomeinschen keizer; doch inplaate
van den hoofdman in Mattheus 8 te bevelen
den soldatenrok uit te trekken, stelde hij
juist diens geloof den Joden tot een voor
beeld. Wat nu de woorden in Lukas 22 36
aangaat: „Maar nu, wie en buidel heeft, die
neme hem, desgelijks ook een male, en die
geen heeft, die verkoope zijn kleed en koope
een zwaard", deelde ik in mijn artikelen on
langs in dit blad over: „Handschriften
des Bijbels" mede, dat in vele handschriften
de laatste woorden veranderd zijn in: bidt
voor uw vijanden", een verandering, door
ketters op zettelijk aangebracht, wijl zij on
der meer ook bezwaar maakten tegen den
krijgsdienst Zij hebben niet begrepen, dat
Jezus deze woorden niet letterlijk bedoelde,
maar Zijnen discipelen voorbereidde op den
ontzaglijken tegenstand en moeite, die zij
in hunne ambtsbediening zouden ondervin
den.
Volledigheidshalve zij hier echter nog her
innerd aan hetgeen de Zone Gods in Zijne
bergpred'kaite zeide (Matth. 5 9, letterlijk
vertaald): „Zalig de vredestichters, want zij
zullen den naam van Gods kinderen dra
gen". Waaruit ook de roeping der ware
Christenen blijkt om met alle geoorloofde
middelen zoowel binnen- als buitenland-
schen oorlog te voorkomen, dus b.v. in den
weg van arbitrage en ontwapening, mits de
ze niet eenzijdig en nationaal zij, maar in
ternationaal, en de groote rijken beginnen
het voorbeeld te geven.
Ook Petnis en Paulus hebben zoo dik
wijls, als zij met soldaten spraken, gelijk uit
de geschiedenis van Cornelius, den stokbe
waarder te Filippi, do heiligen van het huis
des keizers (Fil. 4 22), en die zij in hunne
gevangenschappen ontmoetten, niet aange
raden zelfs, wat voor Cornelius al heel ge
makkelijk zou zijn gevallen, zich aan den
krijgsdient te onttrekken. En het verwondert
ons daarom niet, dat we in den eersten
Christentijd tal van Christelijke soldaten
in de keizerlijke legioenen van heel de we
reld aantreffen, bij name in Noord-Afrika.
Zi» waren alle vrijwilligers, en velen hunner
zijn den marteldood gestorven, wijl ze be
slist weigerden aan den heid' schen gods
dienst, ook als het hun legeraanvoeder, den
yergoddelijkten kiezer gold, ia welken vorm
Heden verscheen:
DE TWEEDE DRUK
DE LANGE WEG
DOOR
Mevr. A. v. Hoogstraten-Schoch
Prijs f 2.25 - Geb. f 2.90
Daarom moet deze pen-
nevrucht in de handen van
alle toekomende vaders
en moeders komen. En zij,
die het reeds zijn, mogen
er óók naar grijpen."
Oude Paden.
J. H. KOK-KAMPEN
LANDDAG GEREF. JEUGDRAAD-ROTTERDAM.
ook, deel te nemen, terwijl uit niets van al
les wat we van hen weten blijkt, dat ze den
soldatenstand in strijd hebben geacht met
hun geloof in Christus. Wel weten we, dat
sommige keizers alle mogelijke moeite ge
daan hebben, zooals Diocletianus, om de
Christelijke soldaten uit het legér te weren,
maar het is hun niet gelukt Opmerkelijk is
het dan ook, dat tal van kerkvaders over
den krijgsdienst hebben geschreven, en dat
steeds met waardeering, dankbaar zijnde
voor de veiligheid der wegen, wat het Chris
tendom bij de verbreiding van het Evange
lie ten goede kwam, voor de bescherming
der goeden, voor de beteugeling der kwa
den, voor de orde, rust en welvaart, die door
de groote, overal in garnizoen liggende le
gers verkregen waren. Zij drongen daarom
aan op uitbreiding der legers, en zeker niet
op inkrimping, waartegen zij zich, gelijk Cy-
prianus deed, verzeiten, juist voor ze bid
dende, wijl zij in den oorlog mochten geze
gend worden. En Augustinus schreef in zijn
brief aan Marcellus: „want als de Christe
lijke leer over eiken oorlog een veroordee-
lend vonnis uitsprak, zoo zou den krijgslie
den, die raad vroegen om zalig te worden,
veeleer zijn geantwoord, dat zij de wapens
hadden weg te werpen en den krijgsdienst
geheel vaarwel te zeggen. Maar tot hen is
gezegd: „doet niemand overlast, enz. Wie nu
het bevel heeft ontvangen met zijne soldij
tevreden te zijn, \vordt waarlijk niet verbo
den krijg te voeren".
Dit voetspoor zijn de groote Kerkhervor-
ters blijven volgen.
Luther schreef in 1526 een tractaat over
de vraag: „ob Kriegsleute in seligen Stan de
koennen", waarin hij ter dege onder
scheid maakt tusschen beroep en persoon.
hem zijn ook de woorden: „maar wan
neer de overheid van ons vordect, dat wij
den krijg zullen gaan, zijn wij verplicht,
getroost en moedig er op in te houwen,
want dan is het onzo vuist niet meer, die
wonden slaat, want wij doen hetzelve niet
meer, doch onze overheid doet het door on
zen arm".
Calvijn beweert in het laatste hoofdstuk
an Institutie, waar hij heeft: „Over de bur
gerlijke Regcering" o.a. dit: „En daar de ko
ningen en volken somtijds de wapenen moe
ten opvatten om zoodanige wraak te oefe
nen, zoo kan men tevens uit de gemelde re
den afleiden, dat de oorlogen, met dit doel
ondernomen, wettig zijn. Want indien hun
macht gegeven is om de rust hunner heer
schappij te beschermen, om de oproerige be
rgingen van onrustige lieden te onder
drukken, om hen, die geweldadig onder
drukt worden, bij te staan door de wanda
den te straffen, zouden zij die macht tijdi-
lan den dag kunnen leggen, dan in het
beteugelen van de woede van hen, door
'ien de bijzondere rust van dezen of genen
niet slechts, maar ook de gewone rust van
allen wordt verstoord, door wien oproer
wordt verwekt en geweldadige onderdruk
kingen en schandelijke wandaden worden
gepleegd?Ja, als zij met recht die
struikroovers straffen, door wier overlast
alleen eenige' weinigen benadeeld worden,
zullen ze dan dulden, dat het geheele land
door roovers straffeloos worde afgeloopen en
verwoest?" En op de vraag, waarom in
het N. T. de oorlog niet als een geoorloofde
zaak wordt voorgesteld, antwoordt Calvijn,
„dat de reden tot het voeren van oorlog, die
de vorige tijden bestond, thans nog -—•n-
wezig blijft, en dat er niet de minste reden
is, waarom de overheden zouden moeten op
houden hare onderdanen te beschermen".
Christelijke juristen, als Trendelenburg
indertijd in zijn werk over het natuurrecht,
betoogden daarom: „De rechtmatigheid van
een oorlog berust op het besef, dat men er
zedelijk toe gedwongen is". De groote wijs
geer Kant noemde als voorwaarde voor een
rigen vrede, dat de politiek moraal wor
de: „de ethiek moet ons den eeuwigen vrede
brengen, het recht zal helpen ons den vrede
te verschaffen en te bewaren, in zoover het
zelf ethisch is". Hij vergat echter onder
f de hoofdzaak, dat de ware ethiek te
rugwijst naar en steunt op den godsdienst,
dus op de leer van het waarachtig Christen
dom. En het eerste en het laatste woord van
het Christendom is en blijft: het Koninkrijk
Gods.
Hillegersberg.
M. H. A. VAN DER VALK.
Zaterdagmiddag werd door den Geref. Jeugdraad te Rotterdam een landdag gehouden,
't Weer werkte niet bijzonder mee, maar toch was de belangstelling groot. En met
groote aandacht werd geluisterd naar de toespraken der heeren Ds. F. C. Meijster, A.
Zijlstra, Schouten en Ds. G. R. Kuijper.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te Amsterdam-West (Slo-
terdijk; 2de pred.pl.), J. F. van Duyne te
Zaandam-Oostzijde Te Balk, J. P. Buis
kool te IJsselmonde Te Suameer, Th.
Hetinga te Dantumawoude Te Wisse-
kerke, J. W. Roobol te Egmond aan Zee.
Aangenomen: Naar Warmond, G. J.
G. de Bel te Sliedrecht.
Bedankt: Voor Scheveningen (5de
pred.pl.), G. Verdoes Kleijn te Dordrecht.
GEREF GEMEENTEN.
Beroepen: Te Bodegraven—Woerden,'
cand. W. C. Lamain te Voorschoten.
TOESTEMMING TOT PROPONEEREN.
De Classis Amsterdam der Geref. Kerken
heeft, waar de daarvoor noodige stukken in
orde werden bevonden en de redenen ge
billijkt aan de Theol. candidaten J. L. Bak
ker, H. J. Winter en A. W. Wymenga we
der voor een jaar toestemming gegeven tot
praponeeren; eveneens aan den heer W. F.
M. Lindeboom, Theol. cand., hulpprediker
bij de Geref. Kerk van Amsterdam-Noord.
Voorts was de Classis zoo vriendelijk aan
een tweetal Theol. candidaten te schrijven,
dat zij niet moeten vergeten in verband
met het besluit van de Generale Synode der
Geref. Kerken in 1927 verlenging van het
recht tot proponeeren te vragen.
BERÜEPINGSWERK.
Te Hilegersberg is door dén Kerke-
raad der Ned. Herv. Gem. een begin ge
maakt met de arbeid voor het beroejMjn.
van een tweedè predikant. De bedoeling Is
een predikant van de Gereformeerde riehtSig
te beroepen.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE.
D s. B. J. A u d i e r, Indisch predikant met
verlof hier te lande, die het beroep naar
de Ned. Hervormde Gemeente te Siddebu-
ren aannam, hoopt hier intrede te doen op
Zondag 7 Juli a.s., na bevestiging door Ds.
I. G. Knottnerus, van Beuningen.
D s. N. J. C u p e d o, gekomen va» Kou-
dum, deed Zondag j.l., na bevestigd te
door Ds. A. W. M. Odé, van Koudekerk
den Rijn, met een predikatie over 1 Cor 1
v.\ 22 en 23a, intrede bij de Ned. Hervormde
Gemeente van Noordwijk aan Zee, tot tekst
hebbende Joh. 21 17midden, de woorden:
,11 ebt gij mij lief?" De prediker wees o.
de droeve aanleiding tot deze vraag, 2. haar
diepen inhoud, en 3. haar heerlijk doel. Een
groote schare vulde zoowc-l 's morgens als
's middags het kerkgebouw. Van de ringpre-
dikanten waren behalve den bevestiger aan
wezig Ds. W. W. van Haaftcn, van Noordwyk-
Rinnen; Ds. A. Altena, van Rijnsburg; Ds. P.
Pias, van Katwkij aan Zee; en Ds. Touw.
Aan het eind der prediking werden toespra
ken gehouden, waarna Ds. van Haaften als
consulent namens Kerkeraad er. Gemeente
woorden van welkom sprak tot den nieuwen
leeraar, wien daarna de zegenbede van Psalm
131 3 werd toegezongen.
Ds. J. J. H. K 1 o m p hoopt Zondag 21
Juli a.s. afscheid te nemen van de Ned.
Hervormde Gemeente te Aarlanderveen ei»
Zondag 28 Juli d.a.v. intrede te doen te
Voorhout, na bevestigd te zijn door Ds. P.
Hofstede, van N'oordwijkerhout.
D s. J. K. F. M a u t z, van Wolfaartsdijk,
hoopt Zondag 28 Juli a.s. intrede te doen bij
de Ned. Herv. Gemeente te Charlois (Rotter
dam).
Ds. J. W. Verschoor hoopt Zondag
28 Juli a.s. van de Ned. Herv. Gemeente te
Poortvliet afscheid te nemen en Zondag 4
Augustus d.a.v. te Nieuw-Weerdinge in
trede te doen, na bevestiging door Ds. F. de
Gidts, van Oud-Vossemeer.
Ds. M. ELZINGA-
Ds. M. Elzinga, predikant by de Geref. Kerk
m Grootegast, zal, naar de „Stand." meldt,
1 Juli a.s. per s.s. „Rotterdam" voor een paar
enden naar Noord-Amerika vertrekken voor
familie-bezoek. Hy zal de laatste drie Zon
dagen van Juli en de eerste drie van Augustus
de Chr. Geref. Kerken in de Vereenigde Staten
dieren in de prediking des "Woords.
Ds. D. K. WIELEN GA.
Ds. D. K. Wielenga, predikant der Geref.
Kerk van Diemen, heeft aan zijn Kerkeraad
bericht, dat hij op medisch advies eenige
weken rust moet houden.
DS. R. JAARSMA. f
Te Den Haag is, op 78-jarigen leeftijd,
•erleden I)s. R. Jaarsma, predikant der
Xed. Hervormde Gemeente te Maasland.
De overledene aanvaardde in 1880 het
predikambt te Lollum, van waar hij in
naar Balk vertrok. Van 1901 tot 1927
stond hij te Maasland, waar hij 1 October
laatstgenoemd jaar eervol emeritaat
ontving.
HULPBEHOEVENDE STUDENTEN.
Ter Particuliere Synode van het Zuiden
der Chr. Geref. Kerk kwam de vraag ter
tafel, of studenten die van de Theologische
School te Apeldoorn vertrekken of verwijderd
worden, ook verplicht zijn de genoten steun
gelden te restitueeren. De vergadering oor
deelde, dat z'j daartoe, zoo niet re-'/tens,
dan toch zedelijk verplicht zijn.
A EN B.
Uit Bunschoten schrijft men ons: In
de Geref. Kerken van Bunschoten en Spa
kenburg komen nog seeds A en B in den
naam voor. Hoewel in het Geref. Kerkblad
steeds gesproken word over de Geref. Kerk
Bunschoten en de Geref. Kerk Spakenburg
(zonder de letters A en B dusk komt de in
eensmelting nog maar niet tot stand.
Toch wordt er wèl meer dan eens in
deze richting gewerkt Zoo vernamei
dat de predikanten van beide kerken
taan tweemaal per maand des morgens
ruilbeurten hopen te vervullen.
KERKGEBOUWEN.
Te Amsterdam -West (Sloterdijk) is
door de Geref. Kerk Vrijdagavond jl.
nieuwe Bethel-kerk in gebruik genomen.
De heer G. Tieker opende het samenzijn
als voorzitter der Commissie van Beheer,
ging de historie van den kerkbouw na en
huldigde architect Roest en den aannemer,
waarna hij het kerkgebouw aan den Ker
keraad overdroeg. De heer Van Dijl droeg
oorts het nieuwe kerkorgel over.
Ds. B. van der Werff aanvaardde namens
den Kerkeraad kerk cn orgel en dankte de
Gemeente voor haar groote offervaardig
heid, waarna Ds. ÏJ. van der Zee er op
dat nieuwe verantwoordelijkheid nu
dringen moet tot vernieuwden trouw. Na
dat de heer Hendriks den arbeid van de
predikanten had gedacht, werd dezen Ps.
1343 toegezongen. De heer E. C. Hendriks
bracht daarna enkele orgelnummers ten
gehoore.
Hierna werd nog het woord gevoerd door
Ds. W. F. A. Winckel, em.-pred. van Slo
terdijk, en Ds. H. Mulder, namens de Kerk
an Amsterdam. Slotzang was Ps. 7211.
De echtgenoote van Burgemeester W. de
Vlugt en de gemeente-secretaris J. J. Roo-
•ers woonden de plechtigheid bij.
ZITPLAATSEN.
Te Delfshaven (Rotterdam) zal deze
veek een verkoop van vacante zitplaatsen
n de drie kerkgebouwen der Ned. Her-
'ormde Gemeente plaats hebben. Blijkens
mededeelingen in de portalen der kerken
is er dezen keer nog al wat aanbod.
der gegaan teneinde de hooge kosten van vele
artistieke krachten te ontgaan, den voorgan-
=n het koor te vervangen door een gra-
mofoon, die koormuziek van Bach, Handel,
Brahms en Mendelssohn ten gehoore brengt:
in totaal 114 nummers. Er wordt ook nog
gebruik gemaakt van geluidversterkers.
DE PAUS VOOR DE RADIO.
Uit Rome wordt gemeld, dat de Paus,
zoodra het draadloos station van de „Citta
Vaticana" gereed zal zijn, per radio een
boodschap tot de heele wereld zal richten.
Echter is "t nog de vraag, of van dit
plan iets komen zal. Immers wordt thans
nog bericht, dat de lijfarts van den 1'aus bij
dezen ernstige symptomen van suikerziek
te heeft ontdekt.
KERKELIJKE PERS.
Te Naarden wordt door den Kerkeraad
der Geref. Kerk de uitgave van een eigen
Kerkblad overwogen.
Te V r e e w ij k (gem. Rotterdam) zijn
uit de beheerscolleges der Ned. Hervormde
Gemeente drie leden benoemd om zitting te
nemen in de redactie-commissie van het
Gemeente-orgaan „De Vredeskerk". De Kerk
voogdij bepleitte voorts de wenschelijkheid
nog een commissie te benoemen om even-
tueele geschillen betreffende den inhoud
het blad te beslechten. De Kerkeraad
echter van oordeel, dat wanneer er ge
schillen mochten rijzen, deze uitgemaakt
moeten worden door de redactie-commissie
zelve.
KERKELIJKE BEGRAAFPLAATS.
Te Lisse wordt vanwege de Ned. Her
vormde Gemeente een nieuwe begraafplaats
jelegd op een terrein, afgestaan door
Graaf Van Lijnden, in het bosch nabij Va
der Jacob. Tevens is in aanbouw een aula,
waarin, bij ongunstig weer, de rouwdiensten
gehouden kunnen worden.
PREDIKING VOOR BADGASTEN.
Te II o 11 u m (Ameland) heeft de Kerke
raad der Geref. Kerk besloten in den zo-
jrtijd ter wille van de op het eiland (spe
ciaal te Nes) verblijvende badgasten een
dienst des Woords in te stellen. Deze dien
sten vangen a.s. Zondag 30 Juni aan. Ze wor
den gehouden in de hulpkerk te Nes, staan
de aan het begin van den gadweg. Er zal
geregeld tweemaal een dienaar des Woords
oorgaan.
VREDESPREEK.
Te Rotterdam in de Schotsche Kerk
3 Zondagmorgen een Vredesdienst gehou
den. Nadat het liturgische deel van den
dienst ondpr leiding van Ds. J. Irwin Brown
had plaats gehad, is door Dr. J. G. Geelker-
predikant der Geref. Kerk in Hersteld
Verband te Amsterdam-Zuid, voor de Ge
meente een predikatie gehouden over
„Peace".
RUSTHUIZEN.
Te Charlois (Rotterdam) is door den
kerkeraad der Ned. Hervormde Gemeente
een voorstel van het College van Diakenen
aangenomen om een fonds op te^ richten tot
stichting van
Dagen-
Tehuis voor Ouden van
INGEZONDEN MEDEDEELING.
Zomersproeten ver
dwijnen spoedig door een pot
Sprutol.
alle Drogisten.
Weerbericht.
Barometerstand.
Matige tijdelijk wellicht krachtige wind
urt Westelijke richtingen, zwaar bewolkt of
betrokken, met tijdelijke opklaring, regen
buien, weinig verandering in temperatuur.
DUITSCHE PADVINDERS AAN 'T MIDDAGMAAL.
Te 1
ORDE EN EERBIED,
rtogenbos
GEEN POLITIEK IN DE KERK.
De Part. Synode van het Zuiden der Chr.
Geref. Kerk was een Aangename en broeder
lijke vergadering: 't was weldadig, da: broe
ders van één en dezelfde belijdenis
samen waren. Heel even, zoo zegt de
slaggever in de „Chr. Geref. Kerkbode"
Rotterdam, trachtte het Politieke Duiveltje
binnen te komen, maar moest vluchten.
DIACONIE.
Te Woerden is door een ingezeten'
onder den naam „Jacoba Corneli^-Fonds
een stichting in het leven geroepen, waar
voor hij f2.000 heeft afgedragen en waar
aan door een verwante van den stichter nog
f 1.000 is toegevoegd. Dit fonds is gesteld
onder beheer van den Kerkeraad der Ned.
Herv. Gemeente en bedoelt uit de opbrengst
van het kapitaal financieels hulp te verlee-
ren ten behoeve van zieke of zwakke kin-
tieren, in de eerste plaats behoorend tot ge
noemde Gemeente.
7 7?
Het verslag in de „Wekker" van de Part.
Synode van het Zuiden der Chr. Geref.
Kerk bevat o. m. het volgende:
„Art. 12. Deputatcn Art. 49 D. K. ontvan
gen het woord, maar hebben niets mede te
deelen. Zij mochten het afgeloopen jaar in
euwige rust doorbrengen.
Hebben we in het door ons gespatieerde
.■oord met een schrijf- of zetfout te doen?
Of moet uit deze vraagstelling blijken dat
we de strekking van den zin niet begrijpen?
„JACHIN".
De Geref. Zondagsschoolvereeniging ^Ja-
chin" hoopt Woensdag 17 Juli a.s haar 55ste
Jaarvergadering te houden te Breda.
Daags te voren wordt Bestuursvergadering
gehouden, heeft een bidstond plaats onder
leiding van Ds. J. Douma te Arnhem en zal
er ten slotte een gezellig samenzijn wezen in
Hotel „De Schuur".
In de huishoudelijke vergadering moeten
twee bestuursleden gekozen worden. Vanwege
LJmuiden-W^st zullen behandeld worden de
vragen: r. Is het geoorloofd op onze samen
komsten met de kinderen liederen te zingen
?n zoo ja, welke? b. Op welke wjjzc kunnen
ve onze kinderen he: best psalnwn laten
:mgen, op heele of op halve noten?
Voorts is er uit 's-Gravenzande een voor
stel voortaan de jaarvergadering een maand
Later te houden wegens de drukke werkzaam
heden in het Westland. De heer J. C. de Ko
ning, van Hillegom, zal een referaat houden
over: .Bezieling by het vertellen op de Zon
dagsschool". Ds. P Nomes, van Den Haag,
zal refereeren over: „Behooren kinderen uit
Geref. gezinnen tot de Geref. Zondagsschool
te worden toegelaten?"
TEGEN HET VLOEKEN.
't Is verblijdend, dat het protest tegen da
vloekzonde in steeds breedcren kring van
volk weerklank vindt Zoo lazen we
dezer dagen in he>t „Handelsblad" onder het
opschrift. .Vloeken bij wedstrijden" het vol
gende „ingezonden":
„Het wordt steeds moeilijker voor ieder
geloovig of fatsoenlijk mensch om in Am
sterdam wedstrijden als voetbal, wielrijder*
tc. bij te wonen, wegens de verregaando
erruwing der zeden van een groot deel van
het publiek. De meest podslas orlijke taal :s
niet van de lucht, zelfs in het bijzijn van
kinderen schaamt men zich niet meer. Het
is heusch niet alleen op dp goo Ikoope ran
gen. waar dit gebeurt. Velen doen het uit
gewoonte; het vloeken ligt hun in den mond
Iteaorven. Zou het niet op den weg lig
gen van directie Stadion, bestuur van Ajax
en dergelijke, om eens een erns ig verzoek
te richten aan die bezoekers, om althans ge
durende den wedstrijd zich een beetje te
binden, om ook aan het overige publiek ge
legenheid te geven den wedstrijd te kunnen
bijwonen, zonder zich te. ergeren?"
EVANGELISATIE.
Op de Particuliere Synode van het Zui
den der Chr. Geref. Kerk werd door Ds. J.
B. G. Croes, van Gouda, de vraag gedaan,
hoe de Kerk tegenover straatprediking staat.
Ds. J. W. van Ree, van Barendrecht, ant
woordde, dat in vele Gemeenten de mee
ning leeft, dat het iets Heilslegerachtigs
heeft. Verschillende stemmen werden nog
beluisterd. Het oordeel der Synode was,
dat er op zichzelf niets tegen is, maar dat
alle reclameachtig optreden dient vermeden
te worden.
Ook achtte de Synode het wenschelijk,
zooveel mogelijk zelfstandig te evangelise
renwijl door samenwerking met andere
richtingen licht conflicten kunnen ont
staan. Inzonderheid werd aanbevolen trac-
taatverspreiding. Waar de Chr. Geref. Kerk
echter geen tractataen heeft van eigen pre
dikanten, werd gevraagd of 't niet mogelijk
die richting te arbeiden. De Deputatcn
spraken uit met den wensch der Synods
rekening te willen houden en daarvoor con
tact te zoeken met de broeders van andere
Part. Synoden.
nlo be
sloten de Kerkeradén der resp. Geref. Ker
ken de in deze rubriek meermalen gepubli
ceerde regeling van orde by den aanvang
der godsdienstoefeningen in te voeren, op
dat er meer eerbied by het „stille gebed"
kan zijn.
LITURGIE.
Te Delft ls door den Kerkeraad der
Geref. Kerk een Commissie voor de Liturgie
benoemd, die over enkele maanden rapport
zal hebben uit te brengen.
GEEN OPEN SCHAAL MEER.
Te Charlois (Rotterdam) hebben Dia
kenen der Ned. Herv. Gemeente besloten,
gezien de offervaardigheid der Gemeente, de
open schalen bij extra-collecten
schaffen.
Men is geneigd tot heeren collectanten te
zeggen: Weg met die open schalen!
En tot de Gemeenteleden: Laat zulk een
dwang voor u niet noodig wczenl
KERKORGELS.
Te Oudewater besloot de Kerkeraad
der Geref. Kerk het kerkorgel te doen res
taureeren. Er is reeds ruim f 1200 aan vrij
willige bijdragen voor dat doel ingekomen.
DE GRAMOFOON IN DE SYNAGOGE.
Te Berlyn is een Joodsche Reform.-Gemcen-
te. die stevig modern ingericht is. Allereerst
houdt zy haar godsdienstoefeningen niet meer
op den Sabbath, maar op Zondag. Voorts is
naast de Hebreeuwsche gebeden een belang
rijke plaats ingeruimd voor de Duitsche taal
ZENDING.
Te Leeuwarden in den Prinsentuin,
wordt Woensdag 10 Juli a.s. het Noordelijk
Evangelisch Zendingsfeest gehouden. Spre
kers: Ds. T. Kloosterman, van Leeuwarden,
lste openingsrede; Ds. R. K. M. Mummelen,
Gorinchem, 2e openingsrede; Ds. H. L.
Boerlijst, van Amsterdam, „Slechts één"; Ds.
B. vrin der Werf. van Amsterdam-West:
.Zending en Voleinding"; Ds. D. van Dijk,
an Groningen, een Friesche rede; Ds. Th.
Hettinga, van Dantumawoude, een Friesche
rede: „Kibje en Tsjügpe"; Ds. J. Luuring,
van Oudwoude: „Onbetaalde schuld"; Ds. C.
J. Hakman, van Almkerk: „Zendingstriumf*
Ds. IJ. van der Zee, van Amsterdam-West,
lste Slotrede: „De nood ons opgelegd" en
Ds. II. W. te Winkel, van Sneek, 2de Slot
rede: „Koninklijk slot".
By deputaten voor de Buiten]andsche Zen
ding vanwege de Chr. Geref. Kerk bestaat
het voornemen, nu tot tweemaal voor een
beroep als 2de missionair predikant op Ce
lebes bedankt werd. te trachten Ds A. Bik
ker te Mamasa (Celebes) eenige verlichting
van arbeid te bezorgen door het uitzenden
van een onderwij'zer.
HOE MEN TEGENWOORDIG RIVIEREN VERLEGT.
In Eindhoven wordt het bovengronds stron mende riviertje „De Vest" omgelegd en in
een enorme buis van gewapend beton, sal het voortaan zijn weg moeten zoeken, onder
het asphalt der straten door, zoodat lustig kabbelende golfjes niet meer oog en oor ran
de lichtstad-bewoners stillen verrukken. Van de voorbereidende werkzaamheden geven
wij hier een aardig kijkje: het slaan van domwonden, voor het graven van dc sleuf,
en voer het orgel. Na is zij nog een stap ver-» waarin dé hetonbuie op betonfundecring lal worden ingebouwd»